Τα πέντε στάδια της αποδοχής που περνάμε ΟΛΟΙ σε μια πολύ δύσκολη στιγμή

 Τα στάδια του πένθους και της απώλειας είναι κοινά για όλους, ανεξάρτητα από την μόρφωση, το κοινωνικό επίπεδο και το πολιτισμικό υπόβαθρο του καθενός.

Το πένθος αφορά τον θάνατο κάποιου αγαπημένου μας προσώπου, ενώ η απώλεια είναι πιο γενικευμένη έννοια και περιλαμβάνει ακόμα και τις διαπροσωπικές μας σχέσεις (πχ τον χωρισμό ενός ζευγαριού, ή την απώλεια ενός φίλου κλπ). Υπάρχουν πέντε στάδια της αποδοχής του πένθους και της απώλειας, όπως αυτά περιγράφτηκαν αρχικά το 1969 από την Elisabeth Kübler-Ross στο διαβόητο βιβλίο της “On Death and Dying”.

Τα πέντε στάδια της αποδοχής σε μια πολύ δύσκολη στιγμή, όπως πένθος, απώλεια, απογοήτευση, μεγάλη θλίψη

Στο πένθος μας, ο καθένας μας περνάει την κάθε μία από τις πέντε φάσεις με διαφορετικό ρυθμό και σε διαφορετική ένταση. Αλλά όλοι περνάμε από όλα τα στάδια. Τα πέντε στάδια της απώλειας δεν εμφανίζονται κατ’ ανάγκη σε συγκεκριμένη σειρά. Μπορεί κάποιος να διέλθει ανάμεσα στα στάδια πριν φτάσει στο τελικό, δηλαδή την αληθινή αποδοχή του θανάτου/απώλειας.

Ο θάνατος ενός αγαπημένου μας μπορεί να μας κάνει αν αναλογιστούμε τα δικά μας προσωπικά συναισθήματα για τη θνησιμότητα. Κατά τη διάρκεια κάθε σταδίου, ένα κοινό αίσθημα ελπίδας αναδύεται: Όσο υπάρχει ζωή, υπάρχει ελπίδα. Και όσο υπάρχει ελπίδα, υπάρχει ζωή.

Πολλοί δεν περνάνε τα πέντε στάδια του πένθους και της απώλειας με τη σειρά που αναφέρονται παρακάτω, κάτι που είναι απολύτως φυσιολογικό. Το κλειδί για την κατανόηση των σταδίων δεν είναι να πείσετε τον εαυτό σας ότι “πρέπει” να περάσετε το κάθε ένα από αυτά με ακριβή σειρά. Αντ’ αυτού, είναι πιο χρήσιμο να τα δείτε ως “οδηγό” στη διαδικασία του πένθους.

Μην ξεχνάτε ποτέ: Ο καθένας πενθεί και θλίβεται με διαφορετικό τρόπο. Μερικοί άνθρωποι εξωτερικεύουν εύκολα τα συναισθήματά τους, ενώ άλλοι θα το περάσουν πιο εσωτερικά και μπορεί να μην τους δείτε καν να κλαίνε. Θα πρέπει να προσπαθήσετε να μην κρίνετε το πώς ένα άτομο βιώνει το πένθος ή την απώλεια, καθώς για τον καθένα είναι ένα ιδιωτικό και διαφορετικό συναίσθημα.

1. Άρνηση και απομόνωση

Η πρώτη αντίδραση στην απώλεια, ή το θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου είναι να αρνηθούμε την πραγματικότητα της κατάστασης. Είναι μια φυσιολογική αντίδραση για τον εξορθολογισμό ενός συντριπτικού συναισθήματος. Είναι ένας μηχανισμός άμυνας που μετριάζει το άμεσο σοκ της απώλειας. Τείνουμε “να μην ακούμε” συγκεκριμένες λέξεις και να κρυβόμαστε από τα γεγονότα με αποτέλεσμα πολλοί άνθρωποι να απομονώνονται. Αυτή είναι μια προσωρινή αντίδραση που μας μεταφέρει μέσα από το πρώτο κύμα του πόνου.

2. Θυμός

Καθώς οι αρχικές βοηθητικές συνέπειες άρνησης και απομόνωσης αρχίζουν να υποχωρούν, η πραγματικότητα και ο πόνος επανεμφανίζονται. Αλλά δεν είμαστε ακόμα έτοιμοι να τον αντιμετωπίσουμε ευθέως. Τότε έρχεται μια δεύτερη γραμμή άμυνας του εγκεφάλου μας, ο οποίος ανακατευθύνει τον πόνο στον θυμό. Ο θυμός μπορεί να στοχεύει σε άψυχα αντικείμενα, σε αγνώστους, ή και σε φίλους και στην οικογένεια. Ο θυμός μπορεί να κατευθύνεται ακόμα και στον ίδιο το άτομο που πέθανε, όσο αγαπημένο μας και αν ήταν αυτό. Ορθολογικά, γνωρίζουμε ότι το άτομο που πέθανε δεν πρέπει να κατηγορηθεί. Συναισθηματικά, όμως, νιώθουμε θυμό επειδή η απώλειά του μας προκαλεί πόνο. Ταυτόχρονα, αισθανόμαστε τύψεις επειδή ακριβώς είμαστε θυμωμένοι με το άτομο που χάσαμε και αυτό μας κάνει περισσότερο θυμωμένους, ακόμα και με τον εαυτό μας.

Ίσως οι γιατροί που ενδεχομένως να προσπάθησαν να σώσουν την ζωή του δικού μας ανθρώπου να γίνουν ο βολικός στόχος του θυμού μας. Γενικά, είναι σύνηθες να εστιάζουμε τον θυμό μας σε πρόσωπα ή καταστάσεις που εμείς θεωρούμε ότι ευθύνονται για το πένθος μας.

3. Διαπραγμάτευση

Η φυσιολογική αντίδραση σε αισθήματα απελπισίας και αδυναμίας είναι συχνά η ανάγκη να ανακτήσουμε τον έλεγχο…

  • “Μακάρι να είχε ζητήσει ιατρική φροντίδα νωρίτερα…”
  • “Μακάρι να είχαμε πάρει μια δεύτερη γνώμη από άλλον γιατρό…”
  • “Μακάρι να είχα προσπαθήσει περισσότερο να είμαι καλύτερος άνθρωπος σε εκείνον/η…”

Κρυφά, μέσα μας, μπορεί να φτάσουμε σε “συμφωνία” με το “θεό”, ή με μια ανώτερη δύναμη, σε μια προσπάθεια να αναβάλουμε το αναπόφευκτο. Αυτή είναι η τελευταία γραμμή άμυνας του εγκεφάλου, για να μας προστατεύσει από την οδυνηρή πραγματικότητα.

4. Κατάθλιψη

Υπάρχουν δύο τύποι κατάθλιψης που σχετίζονται με το πένθος. Η πρώτη είναι μια αντίδραση στις πρακτικές συνέπειες που σχετίζονται με την απώλεια. Η μεγάλη θλίψη κυριαρχεί αυτό το είδος κατάθλιψης. Ανησυχούμε για το κόστος της τελετής και την διαδικασία της ταφής. Ανησυχούμε ότι, μέσα στην θλίψη μας, έχουμε περάσει λιγότερο χρόνο με τους άλλους που εξαρτώνται από εμάς.

Ο δεύτερος τύπος κατάθλιψης είναι πιο λεπτός και, κατά μία έννοια, ίσως πιο ιδιωτικός. Είναι η ήσυχη προετοιμασία μας για να πούμε το τελευταίο αντίο στο αγαπημένο μας πρόσωπο.

5. Αποδοχή

Το να φτάσει κανείς σε αυτό το στάδιο του πένθους είναι ένα δώρο που δεν φτάνει σε όλους. Πολλοί άνθρωποι μένουν για χρόνια ολόκληρα στα προηγούμενα στάδια. Άρνηση, απομόνωση, θυμός, κατάθλιψη είναι τα συναισθήματα από τα οποία δεν μπορούν να ξεφύγουν. Αυτή η φάση χαρακτηρίζεται από την απόσυρση και την ηρεμία. Σίγουρα δεν είναι μια περίοδος ευτυχίας και πρέπει να διακρίνεται από την φάση της κατάθλιψης.

Το να αντιμετωπίσουμε την απώλεια είναι σε τελική ανάλυση μια βαθιά προσωπική και μοναδική εμπειρία. Κανείς δεν μπορεί να σας βοηθήσει να περάσετε μέσα από αυτά τα πέντε στάδια με πιο εύκολο τρόπο, ή να κατανοήσετε όλα τα συναισθήματα που σας κατακλύζουν. Σίγουρα, όμως, θα σας βοηθήσουν εκείνα τα αγαπημένα σας πρόσωπα που θα είναι κοντά σας σε αυτήν τη διαδικασία, έστω και με την απλή παρουσία τους. Το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να επιτρέψετε στον εαυτό σας να αισθανθεί ανεμπόδιστα την θλίψη που σας πλημμυρίζει. Με το να αντιστεκόμαστε απέναντι στο αναπόφευκτο, το μόνο που πετυχαίνουμε είναι να παρατείνουμε την φυσική διαδικασία της επούλωσης.

Μετάφραση/απόδοση από Iatropedia.gr με πληροφορίες από το http://psychcentral.com

  • Από Μιχάλης Θερμόπουλος
  • 28 Νοεμβρίου 2018 | 11:00

 

Αναπτυξιακά Στάδια Προσχολικής ηλικίας

Ορόσημα ηλικίας 4 Ετών

Ορόσημα Κίνησης

  • Στέκεται στο ένα πόδι μέχρι πέντε δευτερόλεπτα
  • Ανεβαίνει και κατεβαίνει σκάλες χωρίς υποστήριξη
  • Κλοτσά την μπάλα προς τα εμπρός
  • Ρίχνει την μπάλα πάνω από το κεφάλι
  • Πιάνει μια μπάλα που αναπηδά τις περισσότερες φορές
  • Κινείται προς τα εμπρός και προς τα πίσω με ευκινησία

Ορόσημα δεξιοτήτων λεπτής κινητικότητας

  • Αντιγράφει τετράγωνα σχήματα
  • Ζωγραφίζει ένα άτομο με δύο έως τέσσερα μέρη σώματος
  • Χρησιμοποιεί ψαλίδι
  • Ζωγραφίζει κύκλους και τετράγωνα
  • Αρχίζει να αντιγράφει κάποια κεφαλαία γράμματα

Ορόσημα Λόγου και ομιλίας

  • Κατανοεί τις έννοιες «ίδιο» και «διαφορετικό»
  • Έχει κατακτήσει βασικούς κανόνες της γραμματικής
  • Μιλάει με προτάσεις που αποτελούνται από πέντε λέξεις
  • Μιλάει με αρκετή σαφήνεια και μπορούν να το κατανοήσουν οι ξένοι
  • Εξιστορεί μέρος μιας ιστορίας

Γνωστικά Ορόσημα

  • Κατονομάζει ορισμένα χρώματα
  • Κατανοεί την έννοια της μέτρησης και μπορεί να ξέρει μερικούς αριθμούς
  • Αρχίζει να έχει μια σαφέστερη αίσθηση του χρόνου
  • Ακολουθεί εντολές με τρία μέρη

Κοινωνικά και συναισθηματικά Ορόσημα

  • Ενδιαφέρεται για καινούριες εμπειρίες
  • Συνεργάζεται με άλλα παιδιά
  • Παίζει τη “μαμά” ή τον “μπαμπά”
  • Όλο και περισσότερο εφευρετικό στο παιχνίδι φαντασίας
  • Μπορεί να ντύνεται και να ξεντύνεται
  • Είναι περισσότερο ανεξάρτητο
  • Φαντάζεται ότι πολλές άγνωστες εικόνες μπορεί να είναι “τέρατα”

Ανησυχούμε όταν: 

Επειδή κάθε παιδί αναπτύσσεται με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο, είναι αδύνατο να πει κανείς ακριβώς πότε ή πώς το παιδί σας θα αναπτύξει τέλεια μια συγκεκριμένη δεξιότητα. Τα αναπτυξιακά ορόσημα που περιλαμβάνονται σε αυτή την ιστοσελίδα μπορούν να σας δώσουν μια γενική ιδέα για τις αλλαγές που μπορείτε να περιμένετε, αλλά μην ανησυχήσετε αν η ανάπτυξη του μωρού σας έχει μια ελαφρώς διαφορετική πορεία. Ειδοποιήστε τον παιδίατρό σας ωστόσο, εάν το μωρό σας εμφανίζει κάποια από τις ακόλουθες ενδείξεις πιθανής αναπτυξιακής καθυστέρησης για αυτό το ηλικιακό φάσμα.

  • Δεν μπορεί να ρίξει μια μπάλα πάνω από το κεφάλι
  • Δεν μπορεί να πηδήξει στη θέση του(επιτόπια)
  • Δεν μπορείτε να οδηγήσετε ένα τρίκυκλο παιχνίδι
  • Δεν μπορεί να πιάσει ένα αντικείμενο (μεγέθους κραγιόν) μεταξύ του αντίχειρα και των δακτύλων
  • Δεν μπορεί να φτιάξει πύργο με τέσσερα τουβλάκια
  • Ακόμα δεν προσκολλάται και δεν κλαίει κάθε φορά που οι γονείς του το αφήνουν
  • Αγνοεί τα άλλα παιδιά
  • Δεν ανταποκρίνεται στους ανθρώπους έξω από την οικογένεια
  • Δεν συμμετέχει σε παιχνίδια φαντασίας
  • Αντιστέκεται στο ντύσιμο, τον ύπνο, τη χρήση της τουαλέτας
  • Δεν χρησιμοποιεί τα “εγώ” και “εσύ” κατάλληλα

Ορόσημα ηλικίας 5 Ετών

 Ορόσημα Κίνησης

  • Στέκεται στο ένα πόδι για δέκα δευτερόλεπτα ή περισσότερο
  • Κάνει κούνια, σκαρφαλώνει μόνο του
  • Πηδά, κάνει τούμπες

Ορόσημα δεξιοτήτων λεπτής κινητικότητας

  • Αντιγράφει τρίγωνο και άλλα γεωμετρικά σχέδια
  • Ζωγραφίζει έναν άνθρωπο με το σώμα
  • Γράφει κάποια γράμματα
  • Ντύνεται και ξεντύνεται χωρίς βοήθεια
  • Χρησιμοποιεί πιρούνι, κουτάλι, και (μερικές φορές) μαχαίρι

Ορόσημα Λόγου και ομιλίας

  • Λέει ιστορίες
  • Μιλάει χρησιμοποιώντας προτάσεις άνω των πέντε λέξεων
  • Χρησιμοποιεί σωστά ρηματικούς χρόνους
  • Λέει το όνομα και τη διεύθυνση του και παρέχει προσωπικές πληροφορίες

Γνωστικά Ορόσημα

  • Μπορεί να μετρήσει δέκα ή περισσότερα αντικείμενα
  • Κατονομάζει όλα τα χρώματα
  • Γνωρίζει για τα πράγματα που χρησιμοποιούνται καθημερινά στο σπίτι (χρήματα, τρόφιμα, συσκευές)
  • Ακολουθεί εντολές με τρία μέρη

Κοινωνικά και συναισθηματικά Ορόσημα

  • Θέλει να ευχαριστεί τους φίλους του
  • Θέλει να είναι σαν τους φίλους του
  • Του αρέσει να τραγουδά και να χορεύει
  • Έχει επίγνωση της σεξουαλικότητας
  • Είναι σε θέση να διακρίνει τη φαντασία από την πραγματικότητα
  • Δείχνει περισσότερη ανεξαρτησία και ακόμη μπορεί να επισκεφθεί ένα διπλανό γείτονα μόνο του
  • Πηγαίνει μόνο του στην τουαλέτα

Ανησυχούμε όταν: 

Επειδή κάθε παιδί αναπτύσσεται με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο, είναι αδύνατο να πει κανείς ακριβώς πότε ή πώς το παιδί σας θα αναπτύξει τέλεια μια συγκεκριμένη δεξιότητα. Τα αναπτυξιακά ορόσημα που περιλαμβάνονται σε αυτή την ιστοσελίδα μπορούν να σας δώσουν μια γενική ιδέα για τις αλλαγές που μπορείτε να περιμένετε, αλλά μην ανησυχήσετε αν η ανάπτυξη του μωρού σας έχει μια ελαφρώς διαφορετική πορεία. Ειδοποιήστε τον παιδίατρό σας ωστόσο, εάν το μωρό σας εμφανίζει κάποια από τις ακόλουθες ενδείξεις πιθανής αναπτυξιακής καθυστέρησης για αυτό το ηλικιακό φάσμα.

  • Εξαιρετικά φοβισμένο ή με διστακτική συμπεριφορά
  • Εξαιρετικά επιθετική συμπεριφορά
  • Ο αποχωρισμός με τους γονείς είναι αδύνατος
  • Αποσπάται εύκολα και δεν μπορεί να επικεντρωθεί σε οποιαδήποτε μεμονωμένη δραστηριότητα για περισσότερο από πέντε λεπτά
  • Δείχνει μικρό ενδιαφέρον για το παιχνίδι με άλλα παιδιά
  • Αρνείται να απαντήσει στους ανθρώπους εν γένει, ή αντιδρά μόνο επιφανειακά
  • Σπάνια χρησιμοποιεί φαντασία ή μίμηση στο παιχνίδι
  • Φαίνεται δυστυχισμένος ή λυπημένος μεγάλο μέρος του χρόνου
  • Φαίνεται απόμακρος με άλλα παιδιά και ενήλικες
  • Δεν εκφράζει ένα ευρύ φάσμα συναισθημάτων
  • Έχει προβλήματα στο φαγητό, τον ύπνο, ή τη χρήση της τουαλέτας
  • Δεν είναι δυνατή η διάκριση μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας
  • Δεν μιλάει καθαρά
  • Δεν εκτελεί συνδυασμό 2 εντολών
  • Δεν χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό ή παρελθοντικό χρόνο σωστά όταν μιλάει
  • Δεν μιλάει για τις καθημερινές δραστηριότητες και τις εμπειρίες του
  • Έχει πρόβλημα να βγάλει τα ρούχα του
  • Δεν μπορεί να βουρτσίσει τα δόντια του, να πλύνει και να στεγνώσει τα χέρια του

 

Ορόσημα ηλικίας 5 Ετών

 

 

«Όσα πραγματικά θα έπρεπε να ξέρω, τα έμαθα στο νηπιαγωγείο»

 

THE MAMAGERS TEAM 24 ΜΑΪΟΥ, 2017

 

Το απόσπασμα που ακολουθεί, είναι από το υπέροχο βιβλίο του Robert Fulghum με τον ομώνυμο τίτλο. Ο συγγραφέας έφτασε σε μεγάλη ηλικία για να καταλάβει πως όλα τα εφόδια που απέκτησε στη ζωή του, τα έμαθε στο νηπιαγωγείο. Ρίξτε μια ματιά και ίσως στα λόγια του βρείτε τον εαυτό σας ή και το ίδιο σας το παιδί.

Όσα πραγματικά πρέπει να ξέρω για το πώς να ζω, τι να κάνω και πώς να είμαι, τα έμαθα στο νηπιαγωγείο. Η σοφία δε βρισκόταν στην κορυφή του σχολικού βουνού, αλλά εκεί, στα βουναλάκια από άμμο, στο νηπιαγωγείο.

Αυτά είναι τα πράγματα που έμαθα:

  1. Να μοιράζεσαι τα πάντα.
    2. Να παίζεις τίμια.
    3. Να μη χτυπάς τους άλλους.
    4. Να βάζεις τα πράγματα πάλι εκεί που τα βρήκες.
    5. Να καθαρίζεις τις τσαπατσουλιές σου.
    6. Να μην παίρνεις τα πράγματα που δεν είναι δικά σου.
    7. Να λες συγγνώμη, όταν πληγώνεις κάποιον.
    8. Να πλένεις τα χέρια σου πριν από το φαγητό.
    9. Να κοκκινίζεις.
    10. Ζεστά κουλουράκια και κρύο γάλα κάνουν καλό.
    11. Να ζεις μια ισορροπημένη ζωή, να μαθαίνεις λίγο, να σκέπτεσαι λίγο, να σχεδιάζεις, να
    ζωγραφίζεις, να τραγουδάς, να χορεύεις, να παίζεις και να εργάζεσαι κάθε μέρα από λίγο.
    12. Να παίρνεις έναν υπνάκο το απόγευμα.
    13. Όταν βγαίνεις έξω στον κόσμο, να προσέχεις την κίνηση, να κρατιέσαι από το χέρι και να
    μένεις μαζί με τους άλλους.
    14. Να αντιλαμβάνεσαι τα θαύματα. Να θυμάσαι το μικρό σπόρο μέσα στο δοχείο από φελιζόλ.
    Οι ρίζες πάνε προς τα κάτω και το φυτό προς τα πάνω. Κανείς πραγματικάδεν ξέρει πώς
    και γιατί, αλλά όλοι μας μοιάζουμε σ’ αυτό.
    15. Τα χρυσόψαρα, τα χάμστερς, τα άσπρα ποντίκια, ακόμη κι ο μικρός σπόρος μέσα στο πλαστικό δοχείο, όλα πεθαίνουν. Το ίδιο κι εμείς. Να θυμάσαι τελικά τα βιβλία και την πρώτη λέξη που έμαθες την πιο μεγάλη απ’ άλλους: τη λέξη ΚΟΙΤΑ.

Όλα όσα πρέπει να ξέρετε βρίσκονται κάπου εδώ μέσα. Ο χρυσός κανόνας, η αγάπη και οι βασικές αρχές υγιεινής, η οικολογία, η πολιτική, η ισότητα και η υγιεινή ζωή.
Πάρτε μια απ’ αυτές τις συμβουλές, εκφράστε την με επιτηδευμένη ορολογία ενηλίκων και εφαρμόστε τη στην οικογενειακή σας ζωή, στην εργασία σας, στην κυβέρνησή σας, στον κόσμο σας και θα παραμείνει αληθινή, ξεκάθαρη, σταθερή.

Σκεφτείτε πόσο καλύτερος θα ήταν ο κόσμος, αν όλοι εμείς οι άνθρωποι τρώγαμε γάλα με κουλουράκια γύρω στις τρεις το απόγευμα και μετά ξαπλώναμε κάτω από τις κουβέρτες για έναν υπνάκο. Ή, αν όλες οι κυβερνήσεις είχαν ως βασική αρχή να βάζουν πάντα τα πράγματα εκεί που τα βρήκαν και να καθαρίζουν τις τσαπατσουλιές τους.

Είναι ακόμη αλήθεια, ανεξάρτητα από την ηλικία σας, πως όταν βγαίνετε έξω στον κόσμο είναι καλύτερα να κρατιέστε από το χέρι και να μένετε μαζί με άλλους.