ΚΣΕ ΡΑΛΛΕΙΟΥ blog

Ιστολόγιο του Κέντου Στήριξης Επιμόρφωσης Β! Ειπέδου καθηγητών κλ. ΠΕ04 για την παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ, που λειτουργεί στο Ράλλειο Πειραματικό Λύκειο Πειραιά

CERN 2010

 

Τα Java Applets στη διδασκαλία των Φ.Ε.

Παναγ.Χαρατζόπουλος                                                                                                                                                                                       Φυσικός,                                                                                                                                                                                                                                                 Μsc Hλεκτρονικής και Ραδιοηλεκτρολογίας, Msc E-learning

Τα applets είναι προσομοιώσεις φαινομένων ή πειραματικών διατάξεων, μικρά εικονικά εργαστήρια, που έχουν δημιουργηθεί  με γλώσσα προγραμματισμού υψηλού επιπέδου τη Java ( Java applets ), είναι μικρά σε μέγεθος , οπότε μεταφέρονται εύκολα στο Internet και μπορούν να «τρέχουν» ανεξάρτητα απο το είδος του λειτουργικού συστήματος. Η πρόσβαση στα applets είναι ελεύθερη και επιτρέπουν την αλληλεπίδραση με το χρήστη. Υπάρχουν και applets, τα οποία μπορεί ο χρήστης να τα “κατεβάσει” στον υπολογιστή του και να τα “τρέξει” χωρίς να είναι συνδεδεμένος στο Διαδίκτυο.  Για παράδειγμα, τέτοια υπάρχουν πολλά στον ιστοχώρο του πανεπιστημίου του Colorado  ( http://phet.colorado.edu/index.php ).Απο τα μαθήματα του σχολείου, αυτά των Φυσικών Επιστημών (Φυσική, Χημεία, Βιολογία), ευνοούνται απο το Internet, για τον λόγο, ότι υπάρχει πληθώρα υλικού, το οποίο μπορεί να υποστηρίξει τη διδασκαλία των γνωστικών αυτών αντικειμένων. Στο δικτυακό τόπο www.merlot.org, επίσης, τον οποίο συνιστούμε, μπορεί να βρει κανείς μια ποικιλία καλής ποιότητας υλικού, για τις Φυσικές Επιστήμες γενικότερα και για τη Φυσική καί τη Χημεία ειδικότερα. Τα applets, τα οποία περιέχονται στον χώρο αυτόν έχουν ως επι το πλείστον σταθερές διευθύνσεις, ανήκουν σε πανεπιστημιακούς δικτυακούς τόπους και έχουν αξιολογηθεί και απο το επιτελείο των ειδικών του δικτυακού τόπου και απο εξωτερικούς αξιολογητές. Τ’ αποτελέσματα της αξιολόγησης για την κάθε εφαρμογή, είναι απο τις πρώτες πληροφορίες, που μπορεί να διαβάσει κανείς γι’  αυτήν στο συγκεκριμένο δικτυακό τόπο. H ένταξη των Java applets στην εκπαιδευτική διαδικασία εκτος απο το γεγονός, ότι την εμπλουτίζει μ’ ένα νέο μέσο, δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές για παρατήρηση, πειραματισμό, ανακάλυψη, συζήτηση των παρατηρήσεων και σχολιασμό των αποτελεσμάτων μεταξύ των μαθητών και του διδάσκοντος και μπορεί να συμβάλλει στην υλοποίηση της διερευνητικής μάθησης. Ενα περιβάλλον προσομοιώσεων, όμως μετατρέπεται σε μαθησιακό εφόσον οι συνοδευτικές δραστηριότητες είναι τέτοιες, ώστε να βοηθούν τελικά τους μαθητές να οικοδομήσουν ή να ολοκληρώσουν τις γνώσεις τους και ν’ αποκτήσουν στοιχεία της επιστημονικής μεθόδου και έρευνας.

Οι δραστηριότητες αυτές:

  1. Δεν μπορούν να είναι ίδιες κι απαράλλακτες με τις γνωστές παραδοσιακές ασκήσεις και τα προβλήματα.
  2. Παρουσιάζονται με τη μορφή φύλλων εργασίας.
  3. Μπορούν ν’ αξιοποιηθούν σε συνθήκες σχολικής αίθουσας υπολογιστών με τους υπολογιστές ανα δύο ή τρεις μαθητές μπροστά σε κάθε υπολογιστή και με τον διδάσκοντα να διαδραματίζει τον επιθυμητό ρόλο του καθοδηγητή.
  4. Δεν αντικαθιστούν τον διδάσκοντα σε τέτοιο βαθμό, που να ακυρώνουν τον παιδαγωγικό του ρόλο.

 

Επιπλέον συλλογές JavaApplets:

http://surendranath.tripod.com/Apps.html(Φυσική)

http://www.e-yliko.gr/Lists/List21/soft_chem.aspx (Χημεία)

http://101science.com/chemJAVA.htm (Φυσική, Χημεία, Βιολογία)

 

Λίγα λόγια για την επιμόρφωση Β! Επιπέδου στις ΤΠΕ

Οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) μεταβάλλουν τον κόσμο από κάθε άποψη. Το σχολείο δεν είναι δυνατόν να μείνει έξω ή να είναι μακριά από αυτή τη διαδικασία. Οι συνθήκες μάθησης στο σύγχρονο σχολείο, οι γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις που αναμένεται να αποκτήσουν οι μαθητές πρέπει να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της κοινωνίας, όπως αυτές διαμορφώνονται στο παραπάνω σκηνικό.

Είναι επομένως αναγκαίος ο εκσυγχρονισμός και η βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, και σε συνάρτηση με την αξιοποίηση των ΤΠΕ.

Οι ΤΠΕ μπορούν να παίξουν ένα σπουδαίο ρόλο στο «Νέο Σχολείο», το οποίο τοποθετεί το μαθητή στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, με την ενεργητική του συμμετοχή στις δραστηριότητες μάθησης και με εξατομίκευση της διδασκαλίας, βελτιώνει την παρεχόμενη εκπαίδευση, προωθεί τη δια βίου μάθηση και ενισχύει την καινοτομία και τη δημιουργικότητα..

Ο σημαντικότερος παράγοντας για την επιτυχία των στόχων που θέτει το «Νέο σχολείο» είναι ο ίδιος ο εκπαιδευτικός, ο οποίος πρέπει να διαθέτει τα απαραίτητα εφόδια που θα του επιτρέψουν να λειτουργήσει στη νέα πραγματικότητα και να αξιοποιήσει τα νέα δεδομένα και τις ΤΠΕ για την καλύτερη επίτευξη των μαθησιακών και παιδαγωγικών στόχων.

Το έργο «επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση και εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη» του ΕΠ «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», ΕΣΠΑ (2007-2013), το οποίο υλοποιείται με τη συγχρηματοδότηση της  ΕΕ και του ΕΚΤ έχει ως αντικείμενο την επιμόρφωση μεγάλου αριθμού εκπαιδευτικών των ελληνικών σχολείων της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη διδακτική αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών  στην τάξη.

Το πρόγραμμα επιμόρφωσης έχει διάρκεια 96 ώρες και διεξάγεται εκτός σχολικού ωραρίου σε ειδικά εξοπλισμένα κέντρα, Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης – ΚΣΕ, τα οποία συνήθως είναι σχολεία, σε όλη τη χώρα, από εξειδικευμένους επιμορφωτές, τους επιμορφωτές ‘β’ επιπέδου’, οι οποίοι έχουν εκπαιδευτεί κατάλληλα για το σκοπό αυτό σε Πανεπιστήμια, τα Πανεπιστημιακά Κέντρα Εκπαίδευσης – ΠΑΚΕ. Η επιμόρφωση αυτή, γνωστή και ως επιμόρφωση β’ επιπέδου, καθώς αποτελεί φυσική συνέχεια της επιμόρφωσης ‘α’ επιπέδου’ σε βασικές δεξιότητες ΤΠΕ που έγινε στο πλαίσιο προηγούμενων έργων.

Στην επιμόρφωση ‘β’ επιπέδου’ μπορούν να λάβουν μέρος φιλόλογοι (ΠΕ02), μαθηματικοί (ΠΕ03), καθηγητές φυσικών επιστημών (ΠΕ04), καθηγητές γαλλικής, αγγλικής και γερμανικής γλώσσας (ΠΕ05/06/07), δάσκαλοι (ΠΕ70) και νηπιαγωγοί (ΠΕ60), εφόσον έχουν ήδη πιστοποιηθεί ως προς τις βασικές δεξιότητες ΤΠΕ – ‘α’ επιπέδου’ και είναι μόνιμοι εκπαιδευτικοί δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων. Πρέπει επίσης να υπηρετούν σε σχολείο κατά τη χρονική περίοδο της επιμόρφωσης, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να εφαρμόσουν στην πράξη – στην τάξη τους – τις γνώσεις και δεξιότητες που αποκτούν, πράγμα που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ίδιας της επιμορφωτικής διαδικασίας.

Η επιμόρφωση θα διεξαχθεί σε τέσσερις τουλάχιστον επιμορφωτικές περιόδους, στο διάστημα 2009 – 2013 και αναμένεται να την παρακολουθήσουν 27.500 εκπαιδευτικοί. Επίσης, 600 εκπαιδευτικοί, μεταξύ των οποίων και σχολικοί σύμβουλοι, θα παρακολουθήσουν προγράμματα εκπαίδευσης επιμορφωτών σε Πανεπιστημιακά Κέντρα.

Αντικείμενο της επιμόρφωσης β΄ επιπέδου είναι η εκμάθηση των αρχών παιδαγωγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ, η απόκτηση δεξιοτήτωνκατά κλάδο εκπαιδευτικών, για την παιδαγωγική αξιοποίηση εκπαιδευτικού λογισμικού και εργαλείων γενικής χρήσης και η καλλιέργεια του τρίπτυχου γνώσεις-δεξιότητες-στάσεις. Στόχος είναι οι επιμορφούμενοι εκπαιδευτικοί:

  • να κατανοήσουν τις προϋποθέσεις και τις δυνατότητες παιδαγωγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ στην εκπαίδευση για την αναβάθμιση και το μετασχηματισμό της διαδικασίας της διδασκαλίας και της μάθησης και την επίτευξη των στόχων που θέτει το πρόγραμμα σπουδών
  • να μπορούν να χρησιμοποιήσουν αποδοτικά τις δυνατότητες που προσφέρουν οι ΤΠΕ για την ενεργό συμμετοχή εκπαιδευτικών και μαθητών σε κοινότητες μάθησης. Ειδικότερα, να κατανοήσουν και να μετέχουν στις νέες διαστάσεις του διαδικτύου (web 2.0), όπως η κοινωνική δικτύωση και ο νέος ρόλος χρηστών ως συν-δημιουργών του ψηφιακού περιεχομένου.
  • να αποκτήσουν συνολική εποπτεία για το υπάρχον εκπαιδευτικό λογισμικό, τα υπάρχοντα γενικά και ειδικά εργαλεία, καθώς και το διαδίκτυο, ειδικότερα εργαλεία και υπηρεσίες web 2.0 (blogs, wikis, podcasts, rss feeds, social networks, 3D Virtual Environments, e-portfolios κ.α.) και συστήματα διαχείρισης εκπαιδευτικού περιεχομένου (Learning Management Systems) και ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (πλατφόρμα ασύγχρονης εκπαίδευσης/ΠΑΕ), τα οποία μπορούν να αξιοποιήσουν για την ένταξη των ΤΠΕ στην διδακτική πράξη
  • να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν κατάλληλο για την ειδικότητά τους εκπαιδευτικό λογισμικό ή γενικά και ειδικά  εργαλεία, όπως αυτά που αναφέρονται παραπάνω.
  • να αντιληφθούν την αναγκαιότητα και το ρόλο της εκπαιδευτικής δραστηριότητας για την εφαρμογή των ΤΠΕ στην τάξη
  • να κατανοήσουν τις αρχές σχεδιασμού μιας εκπαιδευτικής δραστηριότητας ώστε να μπορούν να την εντάξουν στην διδακτική πράξη. Ειδικότερα για την περίπτωση των τεχνολογιών web 2.0, να αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα εφαρμογής τους ως μέσο για το μετασχηματισμό της διδασκαλίας και να τις χρησιμοποιούν και εφαρμόζουν για το σκοπό αυτό.
  • να είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν αποδοτικά το διαδραστικό πίνακα της τάξης τους στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  • να γνωρίσουν τις βασικές αρχές οργάνωσης και διαχείρισης της χρήσης των ΤΠΕ στην τάξη
  • να αναπτύξουν τη δεξιότητα της επικοινωνίας και συνεργασίας τόσο με τους μαθητές τους, όσο και με τους συναδέλφους τους με τη βοήθεια των τεχνολογιών web 2.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων