Το παραμύθι διακατέχει σημαντική θέση στην ζωή των παιδιών προσχολικής εκπαίδευσης. Τα παιδιά μπορούν να μάθουν μέσα από ένα ευχάριστο και δημιουργικό κλίμα νέες πληροφορίες για διάφορα θέματα. Το παραμύθι είναι ένα κειμενικό είδος τόσο αγαπητό και ελκυστικό στα παιδιά και πέρα από τις πληροφορίες που μπορούν να πάρουν από αυτό περνούν την ώρα τους με ένα ευχάριστο αλλά συνάμα δημιουργικό τρόπο. Επομένως, το παραμύθι χωρίς να αποτελεί μάθημα έχει πολλά πλεονεκτήματα και είναι ένα αξιόλογο παιδαγωγικό εργαλείο για τον εκπαιδευτικό. Πιο κάτω θα σας αναφέρω κάποια σημεία για την παιδαγωγική αξία του παραμυθιού.
Κάποια σημεία για την παιδαγωγική αξία του παραμυθιού:
- Το παραμύθι καλλιεργεί τη µητρική γλώσσα των παιδιών μέσα από πρακτικές αναδιήγησης και δραµατοποίησης.
- Εξάπτει τη φαντασία και αναπτύσσει τη δηµιουργικότητα, επεκτείνει τη σκέψη, αξιοποιεί τις δυνατότητες των παιδιών.
- Καλλιεργεί το διάλογο και τη γλωσσική έκφραση, ευνοεί την πολυφωνία των απόψεων, διευρύνει το λεξιλόγιο και αναπτύσσει τη φαντασία.
- Καλλιεργεί και εξασκεί τη µνήµη.
- Ενεργοποιεί το ενδιαφέρον των µαθητών και τους κινητοποιεί στην ανακάλυψη ‘’µιας προσωπικής ιστορίας’’, ενός συµβόλου, ενός νοήµατος.
- Εµπνέει και καλλιεργεί το αισθητικό κριτήριο των µαθητών.
- Εξοικειώνει µε διάφορες µορφές τέχνης.
- Ασκεί τους µαθητές στην ‘’ανάγνωση’’ της εικόνας και στη γνώση της ‘’γραµµατικής της’’, καλλιεργώντας τη ‘’φιλαναγνωσία της εικόνας’’.
- Καλλιεργεί κλίµα συνεργασίας και οµαδικής εργασίας.
- Αναπτύσσει την κριτική και δηµιουργική σκέψη των µαθητών, καλλιεργεί τη στοχαστικοκριτική εγγραµατοσύνη και τη διερεύνηση.
- Συµβάλλει στην ολόπλευρη ψυχοκινητική, γνωστική, αντιληπτική και συναισθηµατική ανάπτυξη του παιδιού.