Συμβουλές προς τα νήπια, σχετικά με την ασφάλεια στο διαδίκτυο

Η χρήση του Διαδικτύου, μας συναρπάζει και γι’  αυτό το λόγο ο χρόνος που δαπανάτε στον υπολογιστή θα πρέπει να είναι περιορισμένος, για λόγους υγείας.

Είστε ακόμη μικρά παιδιά και δε γνωρίζετε τους κινδύνους που υπάρχουν εάν δεν γίνει σωστή χρήση. Στο Διαδίκτυο ότι βρίσκουμε μπορεί να μην είναι πάντα αλήθεια. Πάντα θα πρέπει να ρωτάτε για κάτι που δεν είστε σίγουρα. Θα πρέπει σε κάθε σας κίνηση να βρίσκεται δίπλα σας ο γονιός σας, έτσι θα μπορέσετε να εξοικειωθείτε με το Διαδίκτυο και παράλληλα ο γονιός σας να βρει κάποιες ιστοσελίδες οι οποίες σχεδιάστηκαν για παιδιά.  

Δεν πρέπει να δίνετε τα προσωπικά σας στοιχεία όπως τηλέφωνα, διευθύνσεις και φωτογραφίες , τα οποία πολλές φορές μας τα ζητάνε για να εξασφαλίσουμε πρόσβαση σε κάποια ιστοσελίδα. Ποτέ δε μοιραζόμαστε κωδικούς πρόσβασης, ούτε καν με τους κολλητούς μας φίλους.

Πάντα να γνωρίζετε πως μπορείτε να συζητήσετε με τους γονείς σας εάν κάνετε κάποιο λάθος, όπως εάν κατεβάσετε κάτι επικίνδυνο στον υπολογιστή σας.

Πάντα να πραγματοποιείτε έξοδο από τον υπολογιστή σας όταν τελειώνετε τη δουλειά σας.  Έτσι δεν θα μπορεί ένας φίλος ή ακόμα και αδερφός/αδερφή να κάνει κάποια ανάρτηση ή να στείλει κάποιο e-mail από το λογαριασμό τον γονιών σας ακόμα και σαν αστείο.

Εάν κάποιος σας κάνει να αισθανθείτε άβολα στο Διαδίκτυο σας προσβάλλει, σας στείλει απρεπές  μήνυμα ή σας ζητήσει κάτι που σας φέρνει σε δύσκολη θέση) σταματάτε την συνομιλία αμέσως και το συζητάτε με τους γονείς σας.

Δεν ανοίγετε μηνύματα, αρχεία ή συνδέσμους από αγνώστους αποστολείς . Πολλά από αυτά περιέχουν μολυσμένα αρχεία από ιούς ή διαφημίζουν ακατάλληλο και παράνομα περιεχόμενο ή πολλές φορές αποσκοπούν στην εξαπάτηση των χρηστών και την απόκτηση προσωπικών πληροφοριών .

Να ξέρετε πως πράγματα τα οποία επιτρέπονται στην πραγματική ζωή επιτρέπονται και στο Διαδίκτυο.  Πράγματα τα οποία απαγορεύονται στην πραγματική ζωή απαγορεύονται και στο Διαδίκτυο. Η συμπεριφορά πρέπει να είναι αρμόζουσα και δεν αλλάζει επειδή είμαστε στο Διαδίκτυο.

Να θυμάστε πάντα πως , το  Διαδίκτυο είναι μια εξαιρετική πηγή γνώσεων και αναψυχής.

Ο Εθισμός στο Διαδίκτυο και τα Διαδικτυακά Παιχνίδια

Ένα φαινόμενο που αναδύεται στις μέρες μας είναι ο εθισμός στα διαδικτυακά παιχνίδια. Πολλοί νέοι δεν έχουν τη δύναμη να σταματήσουν ή έστω να μειώσουν την ποσότητα των ωρών που αφιερώνουν μπροστά στην οθόνη παίζοντας διαφόρων ειδών ηλεκτρονικά παιχνίδια. Αυτό δημιουργεί πολλά προβλήματα όπως επιθετικότητα, εθισμό και κοινωνική απομόνωση. Αρνητικές συνέπειες του εθισμού εμφανίζονται επιπλέον και σε τομείς όπως οικογένεια, εκπαίδευση και επάγγελμα.
Από έρευνα, που έγινε σε ένα δείγμα 363 εφήβων μαθητών Α΄ και Β΄ λυκείου, προέκυψε ότι 41,6% προτιμούσαν κυρίως διαδικτυακά παιχνίδια δράσης, με σημαντικότερο λόγο ενασχόληση να αναφέρεται στο αίσθημα της κοινωνικοποίησης (34,4%). Στους μαθητές με ήπια και σοβαρή εξάρτηση στο διαδίκτυο (34,4%), οι προσδιοριστικοί παράγοντες για τον εθισμό ήταν:
α) η επικοινωνία μεταξύ γονέων-παιδιών (όσο χειρότερη τόσο μεγαλύτερος ο βαθμός εξάρτησης), β) η επικοινωνία μεταξύ των γονέων (όσο χειρότερη τόσο μεγαλύτερο ο βαθμός εξάρτηση), γ) οι εβδομαδιαίες ώρες ενασχόλησης με τα διαδικτυακά παιχνίδια (τα παιδιά που έπαιζαν περισσότερες από 11 ώρες την εβδομάδα είχαν το μεγαλύτερο βαθμό εξάρτησης).
Τα άτομα που παρουσιάζουν εθισμό στα παιχνίδια έχουν πολλά προβλήματα στην καθημερινότητα τους και τη ψυχική τους διάθεση. Επηρεάζεται η εργασία τους (για τους ενήλικες), η ακαδημαϊκή πορεία ή επίδοση στο σχολείο, οι σχέσεις τους με γονείς και συνομηλίκους, αφού το παιχνίδι γίνεται, όχι απλά η κύρια ασχολία, αλλά το μοναδικό πράγμα που απασχολεί τη σκέψη τους και τη συμπεριφορά τους.
Σε επίπεδο ψυχικής υγείας και λειτουργίας, ο εθισμός στα παιχνίδια συσχετίζεται με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής, με αισθήματα μοναξιάς και κενού, κατάθλιψη, νευρωτισμό, αποφευκτή συμπεριφορά και άλλα προβλήματα που δεν αργούν να γίνουν εμφανή στο άτομο.

Όταν κάποιος παίζει στον υπολογιστή χάνει την αίσθηση του χρόνου & της πραγματικότητας. Μαγεύεται από τον εικονικό κόσμο του διαδικτύου προσπαθώντας παράλληλα να αγγίξει το όριο των δυνατοτήτων του. Οι παίχτες “βουτούν” σε έναν φανταστικό & ψευδαισθητικό κόσμο, με αποτέλεσμα να βυθίζονται όλο & πιο βαθιά. Τα παιχνίδια μπορούν να μαγέψουν τον καθένα αφού επικοινωνεί & παίζει με ανθρώπους από ολόκληρο τον κόσμο. Σήμερα όμως η χρήση των διαδικτυακών παιχνιδιών έχει αρνητικές επιδράσεις στους νέους. Ο χρήστης φτιάχνει έναν χαρακτήρα ο οποίος συναναστρέφεται με άλλους διαδικτυακούς χαρακτήρες δίνοντας την αίσθηση μιας online Κοινωνίας, στην οποία το παιδί ζει παράλληλα, μέσω του χαρακτήρα που έχει φτιάξει στο παιχνίδι.
Ένα ακόμα σημαντικό θέμα είναι κατά πόσο τα παιχνίδια που περιέχουν βία επιδρούν στη συμπεριφορά του παιδιού. Οι παίχτες επηρεάζονται & φέρονται με βία & στην πραγματική τους ζωή, με αποτέλεσμα να έχουν βίαιη & παράνομη συμπεριφορά στο σχολείο ή το σπίτι. Τέλος σημαντικό είναι οτι μειώνεται για τους νέους η αξία της επικοινωνίας με το πραγματικό περιβάλλον αφού το εικονικό διαθέτει ακριβώς τα ίδια στοιχεία όπως η συζήτηση, η συνεργασία, οι επιτυχίες, οι αποτυχίες & η εξέλιξη.