PROEDRIKO-DIATAGMA-201/98

30 Νοέμβριος 2014

P.D.201-1998

Ola-ta-thothekanissa

30 Νοέμβριος 2014

https://www.youtube.com/results?search_query=%C2%A8%CE%BF%CE%BB%CE%B1+%CF%84%CE%B1+%CE%B4%CF%89%CE%B4%CE%B5%CE%BA%CE%AC%CE%BD%CE%B7%CF%83%CE%B1

The-Litle-Frog-To-Batraxaki

30 Νοέμβριος 2014  Με ετικέτα ,

The-little-frog

Πάρος-και-Ενετοκρατία

30 Νοέμβριος 2014  Με ετικέτα

ΠΑΡΟΣ ΚΑΙ ΦΡΑΓΚΟΚΡΑΤΙΑ

Ενετικά-Κάστρα-Πάρου-Αντιπάρου

Το Δουκάτο του Αιγαίου

Οι στρατηγοί των Σταυροφοριών της 4ης Σταυροφορίας κατέλαβαν το 1204 την Κωνσταντινούπολη και μοιράστηκαν τους τόπους της αυτοκρατορίας .

Ιδιωτικοί στρατοί αρχοντάδων θα καταλάμβαναν τα νησιά υπό τον όρο να αναγνωρίζουν την κυριαρχία της Βενετίας ,να προωθούν και να προστατεύουν τα συμφέροντά της.

Έτσι την Νάξο και τα γύρω νησιά των Κυκλάδων τα κατέλαβε ο Μάρκος Σανούδος  ιδρύοντας το 1207 το Δουκάτο του Αιγαίου.

 

Βενετοί άρχοντες στην Πάρο

       Στην Πάρο η πρώτη εγκατάσταση βενετών έγινε στην Παροικιά .

Η οικογένεια των Σανούδων κυβερνά τα νησιά του Αιγαίου γύρω στα 200 χρόνια . Μετά τους Σανούδους η Πάρος περιέρχεται στα Χέρια της οικογένειας των Κρίσπηδων και πολύ σύντομα περνά στην κατοχή της οικογένειας Σωμαρίπα με το παρακάτω προξενιό .

 

Η Πάρος ανεξάρτητη ηγεμονία

 

Ο Φραγκίσκος Κρίσπης πάντρεψε την Μαρία Σανούδου με τον Ιππότη Γάσπαρο Σωμαρίπα και τους έδωσε προίκα τη Πάρο και την Αντίπαρο. Η Πάρος τώρα αποσπάται από το δουκάτο του Αιγαίου και αποτελεί κέντρο ανεξάρτητης ηγεμονίας (υποτελούς βέβαια στο δουκάτο)

Από τους Φράγκους στους Οθωμανούς

       Από το 1520 η Πάρος περιέρχεται στα χέρια της οικογένειας των Βενιέρηδων μέχρι το 1537 οπότε το νησί πέφτει στα χέρια των Τούρκων  . Διοικητής της Πάρου είναι τότε ο Βερνάρδος Σαγκέρδος σύζυγος της Καικιλίας Βενιέρη.

Διοίκηση και καθημερινή ζωή.

 

Οι Βενετοί βρήκαν την Πάρο έρημη σχεδόν και ιδιοκτησία των μοναστηριών.Οι δουλοπάροικοι των μοναστηριών αποσπάστηκαν από τα μοναστήρια και δούλευαν στα κτήματα των νέων αρχόντων οι οποίοι ζούσαν με διασκεδάσεις και ασωτίες.

Ο νησιώτης καλλιεργητής  πάροικος η δουλοπάροικος καλλιεργεί ένα τμήμα του κτήματος του φεουδάρχη και την μισή παραγωγή τη δίνει σ’  αυτόν ενώ το υπόλοιπο τμήμα το καλλιεργεί ολόκληρο για τον ιδιοκτήτη.Τα σπίτια ανήκουν στους φεουδάρχες και οι δουλοπάροικοι έχουν μόνο δικαίωμα στην χρήση τους . Δύσκολη είναι η ζωή και για τους ναυτικούς.

Ο πληθυσμός έχει χωριστεί στους βιλάνους (αγρότες) ,τους ελεύθερους, και τους έχοντες ειδικά προνόμια. Οι σχέσεις μεταξύ τους και με τους φεουδάρχες καθορίζονταν απ’  τον φεουδαρχικό κώδικα

Μια σχετική ηρεμία την εποχή αυτή συντελεί στην κοινωνική ανάπτυξη και στην αύξηση του πληθυσμού.

Στα χρόνια των Σωμαρίπα μεγαλώνει η ασφάλεια του νησιού και αρχίζει ξανά το εμπόριο μαρμάρων.

Οι κάτοικοι αναπτύσσουν διάφορες τέχνες .Υπάρχει μια πρόοδος στις ευρεσιτεχνίες που ενθαρρύνονται , ενώ η Αναγέννηση θα φωτίσει αμυδρά το παρελθόν στην Πάρο και στα Κυκλαδονήσια.

Τώρα δημιουργούνται τα πρώτα ερεθίσματα για γράμματα, που θα σταματήσουν όμως τους πρώτους αιώνες της Τουρκοκρατίας.

,

Κάστρα , αρχαιολατρία και αρχαιοκαπηλία

Όταν εγκαταστάθηκαν οι Σανούδοι στην Πάρο χτίσανε το κάστρο της Παροικιάς (από τα μάρμαρα αρχαίων ναών) το κάστρο της Νάουσας και  το κάστρο του Κέφαλου στο λόφο του αγίου Αντωνίου στην Μάρπησσα.

* Αρκετά αργότερα την περίοδο του ανθρωπιστή  και φιλότεχνου άρχοντα της Πάρου Κρουσίνου Σωμαρίπα, η Πάρος γνωρίζει την ευημερία και ζει την Αναγέννηση. Αυτή την εποχή το 1440 χτίζεται και το κάστρο της  Αντιπάρου από τον Jovani Loredano .

Είναι η εποχή που πολλά αντικείμενα αρχαίας τέχνης συλλέγονται από τα ερείπια και τα χωράφια για να πλουτίσουν τη συλλογή του ηγεμόνα.

Πρέπει εδώ να παρατηρήσουμε ότι το υψηλό πολιτιστικό επίπεδο των Βενετών σώζει έτσι από την ολοσχερή καταστροφή πολύτιμα έργα.

Πάπας και ορθοδοξία

 

Στα χρόνια της Ενετοκρατίας έχουμε στα νησιά την εξουσία των ιερωμένων της Βενετίας που ενεργούν σαν εκπρόσωποι του Πάπα Καθώς και την εξουσία του Ορθόδοξου κλήρου που αρχικά υποτάσσεται στους καθολικούς. Σύντομα οι βενετοί εξελίσσονται σε πραγματικούς δυνάστες και δεν δείχνουν ανεκτικότητα στους ορθόδοξους.

Με τη βαθμιαία επέκταση της Τουρκίας η Ορθόδοξη εκκλησία εμφανίζεται ως ισχυρός παράγοντας στην κοινωνική ζωή και προστάτης των καταπιεσμένων δουλοπάροικων. Καταφέρνει λοιπόν και επανακτά τα προνόμια που της είχαν αφαιρεθεί και η Εκατοντα- πυλιανη παίρνει πίσω τα κτήματα που είχαν δοθεί στους Βενετούς. Πολλές οικογένειες Βενετων για να περισώσουν τις περιουσίες τους ασπάζονται την Ορθοδοξία.

Στην Πάρο είτε λόγω της σημασίας που είχε η Εκατονταπυλιανή είτε λόγω της αριθμητικής υπεροχής των χριστιανών η πίεση προς τους καθολικούς είναι μεγάλη.

Αυτό εξηγεί γιατί στην Πάρο δεν σώθηκαν καθολικές (φράγκικες) μειονότητες όπως στην Νάξο , στη Τήνο και στη Σύρο, νησιά με πολλούς καθολικούς.

 

βιβλιογραφία

*Ελληνική Παραδοσιακή Αρχιτεκτονική ΠΑΡΟΣ  εκδόσεις Μέλισσα σελ.10

 

**ΙΣΤΟΡΙΑ της Πάρου και Αντιπάρου έκδοση Δήμου Πάρου  “κείμενα” της Δήμητρας Σοφιανού σελ.73

 

Όλο το υπόλοιπο κείμενο με στοιχειώδεις αλλαγές που αφορούν στη σωστή σύνταξη κατά τη σύνδεση των παραγράφων ανήκει στο Χρίστο Γεωργούση . Από τα βιβλία:  ΙΣΤΟΡΙΑ της Πάρου και Αντιπάρου έκδοση Δήμου Πάρου ,    Κυκλάδες  ΠΑΡΟΣ ΑΝΤΙΠΑΡΟΣ εκδόσεις Φιλιππότη.

 

Η-Ρώσικη-Κυριαρχία-στο Αιγαίο-Πάρος

30 Νοέμβριος 2014  Με ετικέτα , ,

Εικόνα 1 Η ναυμαχία του Τσεσμέ

Οι Ρώσοι στην Πάρο

Το 1770, μετά τη ναυμαχία του Τσεσμέ, ο ρώσικος στόλος προκειμένου να παραχειμάσει (ξεχειμωνιάσει) στις Κυκλάδες μετατρέπει τη Νάουσα της Πάρου σε ορμητήριο του. Οι κάτοικοι των νησιών μετά από την προτροπή του Σπυριδώφ ορκίστηκαν πίστη και αφοσίωση στην Αυτοκράτειρα της Ρωσίας.

Στην Πάρο,ο ΣπυρίδωΦ

κατέβαλλε εντατικές προσπάθειες για την οχύρωση του λιμανιού, την κατασκευή αποθηκών, οικημάτων, εργαστηρίων, νοσοκομείων και εργαστηρίων για την επισκευή των πλοίων. Προκειμένου να διασφαλίσει την προμήθεια ξυλείας έστειλε πλοία και άνδρες στην Θάσο, όπου αφού κατέλαβε το νησί κατασκεύασε ναύσταθμο και ναυπηγείο. Η εγκατάσταση του ρώσικου στόλου στο νησί, καθώς και η κατάληψη των περισσότερων νησιών του Αιγαίου, προκάλεσε έντονη δυσαρέσκειες και τριβές μεταξύ των νησιωτών και των Ρώσων. Η έλλειψη επαρκούς τροφής και η έξαρση της πειρατείας που λυμαίνονταν τα νησιά προκαλούσαν τις αντιδράσεις των τοπικών νησιωτικών κοινοτήτων, . Η Πάρος, παρότι πλούσια σε καλλιέργειες, δεν ήταν επαρκής για να θρέψει τον ρώσικο στόλο, γεγονός που προκάλεσε εντάσεις και δυσαρέσκειες εντός της αποστολής.

Στις αρχές του 1773 ο ρώσικος στόλος κάνει έντονη την παρουσία του από την έδρα του στην Πάρο, στη Θάσο, στην Πάτμο, στην ακτή της Συρίας, στη Μύκονο, στο Λιβόρνο και στη Μάλτα. Στη διάρκεια του χρόνου οι Ρώσοι κάνουν περιπολίες χτυπώντας ότι οθωμανικό πλοίο βρουν αλλά χωρίς ιδιαίτερες επιτυχίες. Κάνουν πλόες μέχρι την Κύπρο και την ακτή της Αιγύπτου.

Τελικά στις 21 Ιουλίου του 1774 υπογράφεται η συνθήκη Κιουτσούκ Καϊναρτζή όπου η Τσαρίνα απέσπασε πολύ ευνοϊκούς όρους. Αποκτάται η πολυπόθητη διέξοδος στη Μαύρη Θάλασσα.. Τα ρώσικα πλοία είναι πλέον ελεύθερα να πλέουν στη Μαύρη Θάλασσα και να διέρχονται τα Δαρδανέλλια. Η αποτυχία της εξέγερσης του 1770 επέφερε δριμύτατες (πολύ σκληρές)  συνέπειες στους ορθόδοξους πληθυσμούς τόσο εκείνους που συμμετείχαν στα γεγονότα των Ορλωφικών όσο και των υπολοίπων και ιδιαίτερα στην περιοχή της Πελοποννήσου.

Σε αντίθεση με την Πελοπόννησο, τα νησιά του Αιγαίου επλήγησαν λιγότερα μετά την αποχώρηση του ρώσικου στόλου, λόγω της παρέμβασης του Δραγουμάνου του Στόλου Νικόλαου Μαυρογένη αλλά κυρίως λόγω της εξάρτησης του οθωμανικού κράτους από τις υπηρεσίες του ελλήνων από τα νησιά του Ιονίου και του Αιγαίου στον οθωμανικό στόλο.

Πηγή : Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου: Επανάσταση στην Ελλάδα Ορλωφικά

Καλημέρα κόσμε!

17 Νοέμβριος 2014

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτό είναι το πρώτο σας άρθρο. Αλλάξτε το ή διαγράψτε το και αρχίστε το “Ιστολογείν”!

Σύνδεσμοι

Διαχείριση

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση