Επειδή εσείς το ζητήσατε …

22 Νοεμβρίου 2015

Παρακολουθήστε ένα πολύ ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ ευρωπαϊκής συμπαραγωγής, που αναπλάθει με τη βοήθεια αρχαιολογικών ευρημάτων, τις τελευταίες ώρες πριν την έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ., που αφάνισε την Πομπηία (και όχι μόνο).
Μια ιδέα του τι πρόκειται να παρακολουθήσετε, καθώς και πλήθος σχετικών πληροφοριών, μπορεί να σας δώσει το ακόλουθο πολύ ενδιαφέρον άρθρο για το Το τέλος της Πομπηίας.


Πάντα τέτοια …

11 Μαρτίου 2015

Μια είδηση που μας κάνει να νιώθουμε υπερηφάνεια. Κάντε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο για να τη διαβάσετε.

Σάρωσε η Εθνική Μαθηματική Ομάδα στο διεθνή φοιτητικό μαθηματικό Διαγωνισμό, Seemous 2015

Δείτε ΕΔΩ δελτίο τύπου που εξέδωσε το Παράρτημα Δωδεκανήσου της Ε.Μ.Ε. με αφορμή την μεγάλη επιτυχία του Ροδίτη φοιτητή (πλέον) Αθηναγόρα Σκιαδόπουλου.


Όταν τα λόγια είναι περιττά …

24 Φεβρουαρίου 2015

Για το φαινόμενο του Βορείου Σέλαος είχαμε μιλήσει στο πλαίσιο του μαθήματος της γεωγραφίας, στην ενότητα της ατμόσφαιρας. Το βίντεο που ακολουθεί είναι από το National Geographic. Οποιοδήποτε σχόλιο είναι περιττό …

 

 

 

ΕΝΑ ΥΠΕΡΟΧΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΒΟΡΕΙΟ ΣΕΛΑΣ!

Εξαιρετικό ενδιαφέρον είχε η ομιλία της σκηνοθέτιδος και καθηγήτριας φωτογραφίας κας Δήμητρας Ζήρου, η οποία έχοντας επισκεφθεί πολλές φορές την Λαπωνία, ταξίδεψε στο «Βόρειο Σέλας», όσους τυχερούς παρευρέθηκαν την Κυριακή 15 Δεκεμβρίου 2013 στο Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας.

Η κα Ζήρου έδωσε πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες για αυτό το εντυπωσιακό φυσικό φαινόμενο:

«Το Βόρειο Σέλας σχηματίζεται όταν ηλεκτρικά φορτισμένα σωματίδια, ηλεκτρόνια και πρωτόνια προερχόμενα από τον ηλιακό άνεμο, καταφέρνουν να διεισδύσουν μέσα από το μαγνητικό πεδίο της Γης και να εισχωρήσουν στα ανώτερα τμήματα της γήινης ατμόσφαιρας, κατά μήκος των γραμμών του μαγνητικού πεδίου. Όταν τα σωματίδια εισέλθουν στην ατμόσφαιρα, σε ένα ύψος περίπου 100 χλμ, συγκρούονται με σωματίδια αερίων, κυρίως οξυγόνου και αζώτου. Δισεκατομύρια τέτοιες συγκρούσεις σωματιδίων δημιουργούν δισεκατομύρια αντίστοιχες μικροσκοπικές λάμψεις, δημιουργώντας έτσι, σε όλο του το γιγαντιαίο μεγαλείο, το Βόρειο Σέλας (Aurora Borealis) και την δίδυμη απεικόνισή του, το Νότιο Σέλας (Aurora Australis).

Τα χρώματα που παρουσιάζει κάθε φορά το Σέλας, μας πληροφορούν για το είδος των αερίων που υπάρχουν στις συγκεκριμένες περιοχές, καθώς και τη θερμοκρασία των ανωτέρων τμημάτων της ατμόσφαιρας.
Το πιο συνηθισμένο χρώμα, το πρασινοκίτρινο, παράγεται από τη σύγκρουση των ηλεκτρικά φορτισμένων σωματιδίων με άτομα οξυγόνου, ενώ το κόκκινο χρώμα οφείλεται κυρίως στο άζωτο. Αναλυτικές μετρήσεις έχουν εντοπίσει γύρω στις σαράντα διαφορετικές αποχρώσεις του Σέλαος.

Το Βόρειο Σέλας και ο Αριστοτέλης

Η πρώτη περιγραφή του Βορείου Σέλαος στον Δυτικοευρωπαϊκό πολιτισμό στηριζόμενη σε επιστημονική παρατήρηση, αποδίδεται στον Αριστοτέλη (384 – 322 πΧ). Στο έργο του “Μετεωρολογικά”, όπου περιγράφει φυσικά φαινόμενα και μετέωρα που παρατηρούνται στον ουρανό, περιγράφει για πρώτη φορά τις καιόμενες φλόγες, τους δαυλούς και τις αίγες.

Στο βιβλίο Α των Μετεωρολογικών, στο κεφάλαιο 4,1 ο Αριστοτέλης αναφέρει τα εξής:
“Αφού θέσαμε τις αρχές αυτές, θα πούμε για ποιά αιτία φαίνονται στον ουρανό οι πύρινες φλόγες, οι διάττοντες αστέρες και αυτά που οι άνθρωποι ονομάζουν δαυλούς ή αίγες.”
Στο κεφάλαιο 5,1 συνεχίζει με την εξής περιγραφή:
“Κάποτε βλέπουμε κατά τις αίθριες νύχτες να εμφανίζονται στον ουρανό πολλά ουράνια φαινόμενα, όπως χάσματα, οπές και χρώματα που θυμίζουν αίμα. Η αιτία αυτών είναι η ίδια. Επειδή πράγματι, το ανώτερο στρώμα αέρα προφανώς συμπυκνώνεται μέχρι να πυρακτωθεί, και αυτή η πυράκτωση έχει άλλοτε την εμφάνιση μιάς πύρινης φλόγας και άλλοτε μετακινουμένων δαυλών ή άστρων, δεν είναι παράξενο ο ίδιος ο αέρας να παίρνει διάφορα χρώματα, καθώς συμπυκνώνεται.”
Σύμφωνα με τους Νορβηγούς φυσικούς και ερευνητές Asgeir Brekke και Alv Egeland, ο Αριστοτέλης χρησιμοποιεί κυρίως τη λέξη “ χάσματα” για να περιγράψει το Βόρειο Σέλας, αλλά ανάλογα με τί του θύμιζε κάθε φορά, χρησιμοποιούσε μία μεγάλη γκάμα ονομασιών. Η πλέον αξιοσημείωτη έκφραση που έχει χρησιμοποιηθεί απ’ αυτόν είναι “αίγες”.

Βόρειο Σέλας και Μύθος

Χορός

Για τους αρχαίους Νορβηγούς, ο χορός ήταν άμεσα συνδεδεμένος με το Βόρειο Σέλας. Οι Βίκινγκς πίστευαν οτι το Βόρειο Σέλας ήταν η αντανάκλαση από τις ασπίδες που κρατούσαν οι Βαλκυρίες, που ήταν νεκρές παρθένες.

Μία πολύ γνωστή Σκοτσέζικη έκφραση για το Βόρειο Σέλας είναι “Merry Dancers”, δηλαδή, “Χαρούμενοι Χορευτές” και συνδέεεται κυρίως με τις γυναίκες.

Παρόμοια, κάποιες φυλές Ινδιάνων της Βόρειας Αμερικής περιέγραφαν το Βόρειο Σέλας ως χαρούμενους χορευτές. Στη φαντασία τους, το Σέλας ήταν θεοί που χόρευαν γύρω από το στερέωμα.

Πνεύματα

Για τους Ίνουιτ (Εσκιμώους) της Γροιλανδίας και του Βόρειου Καναδά, το Βόρειο Σέλας ήταν οι ψυχές των νεκρών. Πίστευαν οτι όταν το Σέλας τρεμόσβηνε, αυτό σήμαινε οτι νεκροί τους φίλοι ή συγγενείς προσπαθούσαν να έρθουν σε επικοινωνία με τους ζωντανούς.

Οι Iνδιάνοι Fox πίστευαν οτι μπορούσαν να καλέσουν πνεύματα και φαντάσματα, σφυρίζοντας προς το Βόρειο Σέλας.

Φωτιά

Τελείως δικαιολογημένα, αποτελούσε κοινή πεποίθηση για πολλούς λαούς οτι το Βόρειο σέλας ήταν κάποια φωτιά.
Οι Μάορι, οι αυτόχθονες της Νέας Ζηλανδίας, πίστευαν οτι το Νότιο Σέλας (Aurora Australis) είναι αντανακλάσεις στον ουρανό από τεράστιες φωτιές που άναβαν οι πρόγονοι αυτών των αρχαίων ταξιδευτών προς το Νότιο Πόλο, προσπαθώντας να επικοινωνήσουν με αυτόν τον τρόπο με τους μακρινούς τους συγγενείς στα νησιά της Πολυνησίας, ελπίζοντας έτσι, ότι θα έρθουν να τους διασώσουν από την παγωμένη τους κατοικία.
Ο Anders Celsius σημείωσε στο ημερολόγιό του στις 27 Σεπτέμβρη του 1732 ότι το Βόρειο Σέλας προέρχεται από ενεργά ηφαίστεια κοντά στο Βόρειο Πόλο.

 


Υλικό για το μάθημα της γεωγραφίας

9 Φεβρουαρίου 2015

Πηγαίνοντας το δείκτη του ποντικιού σας στην επιλογή του μενού “γεωγραφίας  … συνέχεια”, στο αναδυόμενο μενού μετακινήστε το ποντίκι σας στην τάξη σας και την παράγραφο που σας ενδιαφέρει και κάντε κλικ με το ποντίκι όταν δεν θα αναδύονται νέα μενού σχετικά με αυτό που θέλετε να επισκεφτείτε.

Εκεί θα βρίσκετε ερωτήσεις (με σύντομες απαντήσεις) που θα σας βοηθούν στη μελέτη του μαθήματος, όπως και υλικό που αφορά ερωτήσεις που κάνετε στο μάθημα ή αξιοσημείωτες πληροφορίες και βίντεο σχετικά με αυτό, που εντόπισα περιδιαβαίνοντας το διαδίκτυο και θα ήθελα να το μοιραστώ μαζί σας.


Εν όψει διαγωνίσματος β΄τριμήνου στη γεωγραφία …

8 Ιανουαρίου 2015

Κάνοντας κλικ στον αντίστοιχο σύνδεσμο, μπορείτε να βρείτε ερωτήσεις που θα σας βοηθήσουν στη μελέτη σας. Καλό διάβασμα!

Ερωτήσεις Α΄ γυμνασίου


Αξίζει να το δεις

22 Δεκεμβρίου 2014

Στο πλαίσιο των μαθημάτων για τα ηφαίστεια, δείτε ένα πολύ ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ του National Geographic για το ηφαίστειο της Σαντορίνης, με πλήθος αναφορών και σε άλλες σημαντικές εκρήξεις ηφαιστείων.


Το τερπνόν μετά του ωφελίμου …

21 Δεκεμβρίου 2014

Για όσους έλειπαν από το μάθημα και για όσους θα ήθελαν να το ξαναδούν με την ησυχία τους…

ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


Τα Ιμαλάια ψηλώνουν …

20 Δεκεμβρίου 2014

Δείτε πώς γεννήθηκαν τα Ιμαλάια. Κι ακόμα ψηλώνουν …

 


Μάθημα 10ο: Η επίδραση των σεισμών και των ηφαιστείων στη ζωή μας

20 Δεκεμβρίου 2014

1. Αρνητικές επιπτώσεις των σεισμών

◊ Ανθρώπινες απώλειες, τραυματισμοί, ψυχολογικά προβλήματα, αποδιοργάνωση καθημερινής ζωής, στέγαση σε καταυλισμούς με σκηνές, container.

◊  Ζημιές σε

  • κτήρια (οικίες, καταστήματα, σχολεία, νοσοκομεία, ναούς  κ.α.)
  • τεχνικά έργα (γέφυρες, φράγματα, προβλήτες)
  • οδικό, σιδηροδρομικό δίκτυο
  • δίκτυα ηλεκτροδότησης, υδροδότησης, φυσικού αερίου

◊  Πυρκαγιές

Για να δεις εικόνες κάνε κλικ εδώ

◊  Δυσβάσταχτο οικονομικό κόστος για την αποκατάσταση των ζημιών, για νοικοκυριά και κράτος, απορρύθμιση οικονομίας

 

2.  Δραστηριότητες που παρουσιάζουν ανάπτυξη σε περιοχές με ηφαιστειακή δράση

◊  Τουρισμός

◊  Επιστημονική έρευνα

◊  Ιαματικές λουτροθεραπείες

◊  Εξόρυξη και εκμετάλλευση ηφαιστειακών ορυκτών και πετρωμάτων

◊  Γεωργικές καλλιέργειες (η γη γύρω από τα ηφαίστεια είναι ιδιαίτερα εύφορη)

◊  Αξιοποίηση γεωθερμίας για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, τη θέρμανση οικιών και θερμοκηπίων, την επάρκεια ζεστού νερού σε οικίες)

 

3. Ποιες είναι οι σημαντικότερες εκρήξεις ηφαιστείων στην Ευρώπη κατά τους ιστορικούς χρόνους  και τι ξέρετε γι΄ αυτές;

 

◊  Η έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης, περίπου το 1620 π.Χ. , που δημιούργησε τη μεγαλύτερη καλντέρα στη γη.

◊ Η έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ., που άφησε πίσω της χιλιάδες νεκρούς και κατέστρεψε ολοσχερώς τρεις πόλεις (Πομπηία, Ηράκλεια, Σταβίες)  

 

4. Ενδεδειγμένες ενέργειες πριν- κατά τη διάρκεια-μετά το σεισμό.

Δείτε και το ακόλουθο εκπαιδευτικό βίντεο για προστασία από σεισμούς από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας


Ταινία Moebius

24 Μαρτίου 2013

Ποιος είπε ότι τα μαθηματικά δεν είναι για ερωτευμένους;;;

Τι κι αν πέρασε του Αγίου Βαλεντίνου;

Δείτε το παρακάτω βίντεο!


Επειδή ο καιρός για τις επαναλήψεις πλησιάζει …

24 Μαρτίου 2013

Στο αρχείο ΜΕΤΡΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΟ ΤΡΙΓΩΝΟ μπορείτε να βρείτε χρήσιμες παρατηρήσεις και σχόλια για τη λύση ασκήσεων.


Είπαν…

18 Μαρτίου 2013

Ο εκπαιδευτικός είναι σαν το κερί που φωτίζει και συγχρόνως λιώνει…


Το σύνθημά μας

17 Μαρτίου 2013

ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΔΕ ΘΕΛΟΥΝ ΚΟΠΟ, ΘΕΛΟΥΝ ΤΡΟΠΟ!!!