Πρόσφυγες: Χαράζοντας δρόμους. Ένα διδακτικό σενάριο για τη Δ΄Δημοτικού.

Συμμετέχουμε με τις Αθηνά Λαμπροπούλου και Αγγελική Αγγελοπούλου στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο του Ε.ΚΕ.ΔΙ.Σ.Υ. «Προγράμματα Σπουδών-Σχολικά Εγχειρίδια: Από το παρελθόν στο παρόν και το μέλλον» που πραγματοποιείται 4 έως 6 Μαρτίου 2016 στην Αθήνα.

Η εισήγηση μας έχει τίτλο «Πρόσφυγες: Χαράζοντας δρόμους. Ένα διδακτικό σενάριο για τη Δ΄Δημοτικού».

Με αφορμή το κεφάλαιο «Ένας εξάχρονος ήρωας από την Ορλεάνη» της Γλώσσας της Δ΄ δημοτικού δημιουργήσαμε ένα σενάριο διδασκαλίας έξι ωρών (μίας ημέρας) που εμπλέκει όλα τα μαθήματα στη θεματική ενότητα «Πρόσφυγες – μετανάστες». Οι μαθητές/τριες ήδη σε μικρότερη τάξη στο μάθημα της Γλώσσας έχουν έρθει σε επαφή με τον δημοσιογραφικό λόγο και γνωρίζουν ότι στόχος του είναι η ενημέρωση – είδηση. Έχουν εξοικειωθεί με τον πολιτικό χάρτη της Ελλάδας στη Μελέτη Περιβάλλοντος παλαιότερων τάξεων και έχουν μιλήσει για τα δικαιώματα των ανθρώπων όπως ορίζονται στη σύμβαση του ΟΗΕ. Στα Μαθηματικά, έχουν διδαχθεί τις κάθετες ευθείες καθώς και να τις φέρουν με τη βοήθεια γεωμετρικών οργάνων.

Οι μαθητές/τριες κατά τη διάρκεια του σεναρίου έρχονται σε επαφή και γνωρίζουν τα δομικά στοιχεία του δημοσιογραφικού λόγου, ενώ ξεκινούν να κατανοούν τους λόγους που οδηγούν πληθυσμούς στην αναγκαστική μετακίνηση αποκτώντας ενσυναίσθηση για τα προβλήματα της φυγής τους. Καλούνται να δουλέψουν τις παράλληλες και τεμνόμενες ευθείες με αφορμή τους δρόμους των προσφύγων. Την ώρα των Εικαστικών επιστρέφουν στη μαρτυρία της Ειρήνης, της προσφυγοπούλας από τη Συρία και ανακαλύπτουν το πορτρέτο της ηρωΐδας ως μέρος ενός πίνακα ζωγραφικής. Την ώρα της Φυσικής Αγωγής ή Θεατρικής Αγωγής παίζουν το παιχνίδι «Περάσματα», το οποίο ανήκει στο υλικό της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ.

Στο τέλος της ημέρας αναμένεται να είναι ικανοί/ές να εντοπίσουν στο χάρτη τις περιοχές της χώρας που δέχονται πρόσφυγες, να διαχωρίσουν τους λόγους μετακίνησης των προσφύγων και των μεταναστών, να κατανοήσουν την πίεση που δέχεται ένας/μία πρόσφυγας κατά τη διάρκεια της φυγής του/της. Επίσης, να παρατηρούν έργα τέχνης που σχετίζονται με την μετανάστευση, να έρθουν σε επαφή με τον δημοσιογραφικό λόγο και να γνωρίσουν τα δομικά του στοιχεία, να αναγνωρίσουν εμπειρικά και να χαράσσουν παράλληλες και τεμνόμενες ευθείες με τη βοήθεια γεωμετρικών οργάνων.

Δείτε την παρουσίαση εδώ

 

Σχολιάστε