Η διδασκαλία της έννοιας της συμμετρίας

Στο Συνέδριο της Π.Ε.Σ.Σ. που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα 28 & 29 Μαρτίου στη Θεσσαλονίκη, παρουσιάσαμε (με τους συναδέλφους Κακαβά Κωνσταντίνο και Κακαβά Παναγιώτη) ένα διδακτικό σενάριο διάρκειας 6-8 ωρών, για τη διδασκαλία της έννοιας της συμμετρίας στη ΣΤ΄ τάξη με τη χρήση του λογισμικού Geogebra.

Η συγκεκριμένη διδασκαλία στοχεύει στην κατανόηση της έννοιας της συμμετρίας η οποία αξιοποιείται ήδη από την πρώτη τάξη του δημοτικού σχολείου. Στις μικρότερες τάξεις διδάσκεται η αξονική συμμετρία και στις μεγαλύτερες η κεντρική συμμετρία. Από μαθηματικής πλευράς η συμμετρία συνδέεται με τις έννοιες της Γεωμετρίας και με διάφορες εφαρμογές της (χαράξεις, μετατοπίσεις, μετρήσεις, συγκρίσεις, εύρεση σχέσεων ανάμεσα σε σχήματα κλπ.). Πολλές έρευνες έχουν δείξει πως οι μαθητές δυσκολεύονται στην κατανόηση των παραπάνω εννοιών και παρουσιάζουν γνωστικές ελλείψεις τόσο στην αξονική όσο και στην κεντρική συμμετρία. Έχει διαπιστωθεί ότι οι μαθητές κάνουν δύο διαφορετικούς τύπους σφαλμάτων. Είτε αναγνωρίζουν ως άξονα συμμετρίας κάποιον που στην πραγματικότητα δεν είναι είτε αδυνατούν να αναγνωρίσουν κάποιους πραγματικούς άξονες συμμετρίας (Berman, Zaslavsky & Leikin, 2000).

Επιλέξαμε να παρουσιάσουμε και το κέντρο συμμετρίας, το οποίο αποτελεί μία ιδιάζουσα περίπτωση της έννοιας της συμμετρίας, η οποία αναφέρεται στο ΑΠΣ πολύ περιορισμένα. Πιο συγκεκριμένα, δε γίνεται διάκριση στο κέντρο συμμετρίας, το οποίο περιέχει την περιστροφή κατά 180 μοίρες, και στην περιστροφή που γίνεται κατά διαφορετικό άνοιγμα γωνίας. Η κεντρική συμμετρία έχει ως χαρακτηριστικό γνώρισμα τη διατήρηση της απόστασης κάθε σημείου του αντικειμένου, από ένα και μοναδικό σταθερό σημείο (κέντρο συμμετρίας ή περιστροφής) για τη δημιουργία του συμμετρικού του. Διαφοροποιείται από την αξονική συμμετρία στην οποία κάθε σημείο του αντικειμένου διατηρεί την απόσταση από τον άξονα συμμετρίας.

Δείτε την παρουσίαση

Χωρίς σχόλια

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *