Η Κυρά Σαρακοστή!

Δεν θα μπορούσε να λείπει η Κυρά Σαρακοστή από τις Απόκριες. Η Κυρά Σαρακοστή κατά το έθιμο έναι μια γυναίκα χωρίς στόμα επειδή νηστεύει, με τα χέρια σταυρωμένα διότι προσεύχεται, έχοντας ένα σταυρό στο κεφάλι. Το έθιμο της κυρά-Σαρακοστής είναι από τα παλιότερα έθιμα που σχετίζονται με τη γιορτή του Πάσχα. Χρησίμευε ως ημερολόγιο για να μετράμε τις εβδομάδες από την Καθαρά Δευτέρα μέχρι τη Μεγάλη Εβδομάδα, καθώς η κυρά-Σαρακοστή έχει 7 πόδια, ένα για κάθε εβδομάδα της περιόδου της Σαρακοστής. Το κάθε παιδί έφτιαξε τη δική του Κυρά Σαρακοστή , την οποία πήρε σπίτι, ώστε να κόβει ένα πόδι κάθε εβδομάδα μέχρι την Κυριακή του Πάσχα.
IMG 1334

Για το έθιμο της κυρα-Σαρακοστής έχουν γραφτεί οι παρακάτω στίχοι:

Την κυρά Σαρακοστή
που ‘ναι έθιμο παλιό
οι γιαγιάδες μας τη φτιάχναν’
με αλεύρι και νερό.

Για στολίδι της φορούσαν
στο κεφάλι ένα σταυρό
μα το στόμα της ξεχνούσαν
γιατί νήστευε καιρό.

Και τις μέρες τις μετρούσαν
με τα πόδια της τα επτά
κόβαν’ ένα τη βδομάδα
μέχρι να ‘ρθει η Πασχαλιά.

Τέλος φτιάξαμε και την Κυρά Σαρακοστή της τάξης μας ώστε να μετράμε και εδώ τις εβδομάδες μέχρι το Πάσχα.
IMG 1495

Απόκριες και Καθαρά Δευτέρα

Απόκριες χωρίς κλόουν δε γίνεται. Όλες αυτές τις μέρες κατασκευάσαμε, ζωγραφίσαμε, συναρμολογήσαμε με χαρτάκια σε διάφορα σχέδια κλόουν και φιγούρες για να στολίσουμε την τάξη μας. Παίξαμε διάφορα γλωσσικά παιχνίδια και μάθαμε το νέο γραμματάκι του Κλόουν , το Κ,κ. Εύκολο και για τα μεγάλα αλλά και για τα μικρά παιδάκια που το έγραψαν, το φώναξαν δυνατά και το ανακάλυψαν μέσα σε λέξεις.
IMG 1267

Έφτασε η Καθαρά Δευτέρα και δεν θα μπορούσαμε να μην φτιάξουμε τον δικό μας χαρταετό. Ένα έθιμο που κρατάει και τα παιδιά ανυπομονούν να αναβιώσουν κάθε χρόνο. Αφού μιλήσαμε για τα φαγητά της ημέρας, ποια είναι τα φαγητά που τρώμε, τα οποία λέγονται νηστήσιμα, ποια είναι τα φαγητά που δεν επιτρέπεται να φάμε, τα αρτύσιμα, εκείνη την ημέρα, γνωρίσαμε έθιμα από άλλες περιοχές και μιλήσαμε για την Κυρά Σαρακοστή. Παίξαμε παιχνίδια στην αυλή με στεφάνια και όλα τα παιδάκια διασκέδασαν . Φεύγοντας το κάθε παιδί πήρε τον χαρταετό του που έβαψε μόνο του με χαρτάκια γκοφρέ τα οποία βρέξαμε ελαφρά. Το χρώμα βγήκε στο κανσον χαρτόνι και έτσι δημιουργήθηκε ένας πολύχρωμος χαρταετός.
IMG 1771
Τέλος, στο μάθημα των Αγγλικών έφτιαξε το κάθε παιδί από έναν υπέροχο ατομικό χαρταετό και έμαθαν πως στα Αγγλικά ο χαρταετός λέγεται Kite.
IMG 1264

Απόκριες!!

Έφτασαν οι Απόκριες και τα παιδιά με μεγάλο ενθουσιασμό και διάθεση ξεκίνησαν να μαθαίνουν για τα ήθη και έθιμα των αποκριών της περιοχής μας, αλλά και τα έθιμα άλλων περιοχών. Η Τσικνοπέμπτη έφτασε και τα παιδιά προσήλθαν με τις στολές τους, ενώ προς το τέλος του ημερήσιου προγράμματος γιορτάσαμε την Τσικνοπέμπτη με μουσική και χορό. Ευχαριστούμε τον Σύλλογο Γονέων & κηδεμόνων του Δημοτικού σχολείου Νιάτων για την προσφορά τους σε φαγητό και χυμούς. Με αυτόν τον τρόπο “τσίκνισαν” και τα μικρά παιδάκια και κατάλαβαν ακόμα καλύτερα τη σημασία της ημέρας για την οποία συζητήσαμε.
IMG 1217
Με αφορμή την ιστορία του Αρλεκίνου της Ζωρζ Σαρή, την οποία διαβάσαμε, θυμηθήκαμε τον σπουδαίο ζωγράφο Pablo Picasso ο οποίος είχε δημιουργήσει και συγκλονιστικούς πίνακες με τον Αρλεκίνο. Η ιστορία του Αρλεκίνου συγκίνησε τα παιδιά και γι’αυτό αποφασίσαμε να φτιάξουμε όλοι από μια στολή, σαν του Αρλεκίνου.
IMG 1259IMG 1262IMG 1270
Σχηματίσαμε το Α,α του Αρλεκίνου , το γράψαμε, το ζωγραφίσαμε και το κατασκευάσαμε σε μορφή Αρλεκίνου.
IMG 1283
Το αποτέλεσμα μας δικαίωσε, τα παιδιά έφυγαν με τη στολή που έφτιαξαν τα ίδια με τα χεράκια τους. Κόλλησαν πολλά χρωματιστά χαρτάκια, τα οποία είχαν κόψει σε ρόμβους, πάνω σε μαύρες σακούλες, ζωγράφισαν και το καπέλο του Αρλεκίνου και έτοιμη η στολή!

Χελιδονίσματα…

1η μέρα της Άνοιξης σήμερα και παρόλο που ο καιρός δεν θυμίζει σε τίποτα την Άνοιξη, εμείς γεμίζουμε την τάξη με λουλούδια και χελιδονάκια. Αφού συζητήσαμε για τον ερχομό της Άνοιξης, τι αλλάζει στη φύση, στα ζώα, στις συνήθειες των ανθρώπων αλλά και στην καθημερινότητά τους κατασκευάσαμε το δικό μας χελιδόνι. Τα παιδιά έκοψαν, ζωγράφισαν και κατασκεύασαν το δικό τους χελιδόνι που προαναγγέλλει τον ερχομό της Άνοιξης.
IMG 1196

Ακούσαμε τα κάλαντα της Άνοιξης, είδαμε εκπαιδευτικά βίντεο για το μακρινό ταξίδι που κάνουν τα χελιδόνια και φυσικά φτιάξαμε τον Μάρτη μας και το φορέσαμε στο χέρι για να μην μας κάψει ο ήλιος.
IMG 1194

Οι αμυγδαλιές δεν θα μπορούσαν να λείπουν φυσικά από την Άνοιξη, οι οποίες έχουν κάνει την εμφάνισή τους από τα μέσα του Φλεβάρη. Στο δρόμο για το σχολείο υπήρχε μια ανθισμένη αμυγδαλιά και έτσι μας δόθηκε η ευκαιρία να μεταφέρουμε στην τάξη ένα κλαδί και στη συνέχεια να ζωγραφίσει το κάθε παιδί τη δική του αμυγδαλιά χρησιμοποιώντας για πινέλο μπατονέτες. Τέλος στο ολοήμερο τμήμα έκαναν ομαδική εργασία με μια φανταστική αμυγδαλιά, η οποία στόλισε την τάξη μας.
IMG 1769

Ο μύθος της Αλκυόνας και οι Αλκυονίδες μέρες

“Και στης ζωής τους πιο βαρείς Χειμώνες
Αλκυονίδες μέρες καρτερούν”
Δροσίνης Γ.
IMG 1073 1

Οι Αλκυονίδες μέρες κάθε χρόνο παρατηρούνται κατά το διάστημα από 15 Δεκεμβρίου έως 15 Φεβρουαρίου. Αφού συζητήσαμε για το διάστημα αυτό, τι συμβαίνει με τον καιρό και για ποιο λόγο , γνωρίσαμε την Αλκυόνα από όπου πήρε και το όνομά της αυτή η χρονική περίοδος. Είδαμε εκπαιδευτικά βίντεο, φωτογραφίες με την Αλκυόνη και γνωρίσαμε τον μύθο της Αλκυόνας με τον Κύηκα. Κατασκευάσαμε τη δική μας Αλκυόνα η οποία γεννά τα αβγά της στα βράχια κατά το διάστημα αυτό και το κάθε παιδί ζωγράφισε τη δική του εκδοχή από τον μύθο.
IMG 1072

Παρουσίαση του νέου βιβλίου της κας. Βενιέρη Σταυρούλας

Πατουσάκια ευγενικά ίσα μα και διαφορετικά

Κατά τη διάρκεια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με θέμα τη Διαφορετικότητα, είχαμε την τιμή και την υπέροχη εμπειρία να μας παρουσιάσει εξ ‘αποστάσεως η ίδια η συγγραφέας το νέο της βιβλίο “Πατουσάκια ευγενικά, ίσα μα και διαφορετικά”.
Στο νέο της παραμύθι η συγγραφέας, Σταυρούλα Βενιέρη, θίγει με τρυφερότητα το δικαίωμα όλων των παιδιών στην ισότητα. Δεν υπήρχε καταλληλότερος τρόπος να μιλήσουμε στα παιδιά για έναν τέτοιο όρο όπως είναι η διαφορετικότητα.

Κύριος στόχος της ιστορίας είναι να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά το αδιαμφισβήτητο δικαίωμά τους και να το υποστηρίζουν στον μέγιστο βαθμό.
Περιγράφοντας τη ζωή σε μια Πολιτεία όπου κατοικούσαν οικογένειες από… πατούσες μαζί με τα παιδιά τους, τα πατουσάκια, προάγει την αξία της ομαδικότητας, της αλληλοβοήθειας και της συνεργασίας, ανεξάρτητα από τη χώρα όπου κατάγονται, τη γλώσσα, την οικονομική τους κατάσταση ή την εξωτερική τους εμφάνιση.

Με την ιστορία αυτή θέλουμε να εμφυσήσουμε στα παιδιά την έννοια της αλληλεγγύης, της ισότητας και της συνύπαρξης, παρά τα διαφορετικά στοιχεία και χαρακτηριστικά , που μπορεί να έχουν οι άνθρωποι μεταξύ τους.
Παρά τις πολλές απουσίες που είχαμε λόγω ιώσεων τα παιδιά που το παρακολούθησαν ξετρελάθηκαν και πήραμε υπόσχεση από την κυρία Βενιέρη ότι θα υπάρξει και δεύτερη παρουσίαση βιβλίου μέχρι το τέλος της χρονιάς.
IMG 0958IMG 0953
patousakia evgenika 1
IMG 1768
Μετά το τέλος της αφήγησης τα παιδιά ζωγράφισαν τι τους έκανε εντύπωση και τι τους άρεσε πιο πολύ στην ιστορία. Ευχαριστούμε θερμά την κα. Βενιέρη , για την εξαιρετική εμπειρία και για τις ιδέες που μας παρείχε για διδακτική αξιοποίηση του βιβλίου.

Ο Κύκλος του Νερού

Στο πλαίσιο της συζήτησης που κάνουμε, το τελευταίο διάστημα, για την τήξη και πήξη του νερού διαβάσαμε το παραμύθι “Ο Χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει”. Ήταν μια ιστορία που δημιούργησε έντονα συναισθήματα στα παιδιά και ήθελαν να το διαβάσουμε ξανά και ξανά. Η ιστορία αυτή μας έδωσε την αφορμή να συζητήσουμε για τον υδρολογικό κύκλο του νερού. Είδαμε εκπαιδευτικά βίντεο για το πως το νερό ξεκινά το ταξίδι του από την θάλασσα και πως καταλήγει πάλι εκεί.
Ζωγραφίσαμε, σχεδιάσαμε, κόψαμε, γράψαμε όλα τα στάδια του κύκλου του νερού. Επιπλέον , συζητήσαμε για το πόσο πολύτιμο είναι το νερό και ότι δεν πρέπει να το σπαταλάμε.
IMG 1767
Τέλος, δημιουργήσαμε μια ομαδική κατασκευή την οποία τοποθετήσαμε στην τάξη ώστε να βλέπουμε το ταξίδι της σταγόνας αλλά και για να μην ξεχνάμε το πόσο πολύτιμο είναι το νερό στη ζωή μας.
IMG 0944

Τήξη & Πήξη Νερού – Πειράματα και Υποθέσεις

Συνεχίσαμε με διάφορα παιχνίδια με το νερό και τον πάγο ώστε να κατανοήσουν πιο εύκολα τα παιδιά την μετατροπή του νερού σε πάγο και αντίστροφα. Έτσι λοιπόν, κάποια ζωάκια εγκλωβίστηκαν μέσα στον πάγο και έπρεπε να βρούμε τρόπους για να τα ελευθερώσουμε.
IMG 0915 IMG 0916
Τα παιδιά έδωσαν διάφορες λύσεις: “Να φέρουμε πιστολάκι μαλλιών για να λιώσει ο πάγος από τον ζεστό αέρα”, “Να τα βγάλουμε στον ήλιο”, “να τον σπάσουμε με τα εργαλεία”, “να τα τοποθετήσουμε στο καλοριφέρ για να λιώσει από τη ζέστη”, “να βάλουμε καυτό νερό”. Εντυπωσιακές οι απαντήσεις των παιδιών. Κάναμε πράξη μερικά από αυτά και τελικά διαπιστώσαμε ότι πιο γρήγορα ελευθερώθηκαν τα ζωάκια που τοποθετήσαμε πάνω στο καλοριφέρ.
Συζητήσαμε για τις περιοχές που έχουν χιόνι και πως μπορούν να περπατούν με ασφάλεια οι άνθρωποι αλλά και τα αυτοκίνητα και εκεί αναφέρθηκε από ένα παιδί το αλάτι. Έτσι δημιουργήσαμε μεγάλα παγόβουνα και χρησιμοποιήσαμε αλάτι για να δούμε αν όντως λιώνει τον πάγο. Το αποτέλεσμα ενθουσίασε τα παιδιά καθώς χρησιμοποιήσαμε χρωματιστό νερό για να διαπιστώσουμε τη διάβρωση που προκάλεσε το αλάτι στον πάγο.
IMG 1765

Ζωγραφική με παγάκια!

Σήμερα η μέρα ήταν βροχερή και αφού ο καιρός δεν μας επέτρεψε να βγούμε έξω στην αυλή κάναμε μια νέα δραστηριότητα, η οποία ενθουσίασε τα παιδιά. Μιλώντας για τον πάγο και το χιόνι στους δύο πόλους, αποφασίσαμε να ζωγραφίσουμε με μια νέα τεχνική, με χρωματιστά παγάκια! Τοποθετήσαμε από νωρίς παγοθήκες στην κατάψυξη, χρωματίζοντας το νερό με χρώματα τέμπερας. Το κάθε παιδί ζωγράφισε το δικό του σκουφάκι με γάντια, χρησιμοποιώντας τα παγάκια με τα αγαπημένα του χρώματα. Το αποτέλεσμα ήταν εκπληκτικό και όλα τα παιδιά ζητούσαν να το πάρουν μαζί τους. Αλλά τελικά αποφασίσαμε να στολίσουμε την τάξη μας. Ήταν η αρχή για να προχωρήσουμε στο νέο θέμα συζήτησης, την Τήξη και Πήξη των υγρών.
IMG 1764

IMG 1139

Φτιάχνοντας το δικό μας Χιόνι!

Ξεκινώντας τη συζήτηση στην παρεούλα μας ξανά για τον Χειμώνα και συγκεκριμένα για το χιόνι και τον πάγο που καλύπτει τους δυο πόλους της γης, μας είπε ένα από τα παιδιά ότι πήγε σε μια ορεινή περιοχή και έπαιξε με το χιόνι. Διαπιστώσαμε ότι κανένα από τα υπόποιπα παιδιά δεν είχε δει χιόνι από κοντά. Έτσι αποφασίσαμε να φτιάξουμε το δικό μας χιόνι. Τα παιδιά ξετρελάθηκαν, με την υφή , την ποσότητα και φυσικά έφτιαξαν μίνι χιονάνθρωπους.
IMG 0850
IMG 0852
IMG 0854
IMG 0858

Στη συνέχεια κάναμε τα μαθηματικά μας, δημιουργώντας παζλ με χιονάνθρωπους και ενώνοντας τον αριθμό με την σωστή ποσότητα.
IMG 1766