Η ζωή και το έργο του Νίκου Ξυλούρη.

IMG 20231207 144734

Αφιερωμένο στην μνήμη

του Νίκου Ξυλούρη

Με αφορμή την επέτειο του Πολυτεχνείου που γιορτάζουμε τον μήνα Νοέμβριο, αναπτύξαμε ένα project σχετικά με τη ζωή του Νίκου Ξυλούρη ο οποίος συμμετείχε ενεργά στην εξέγερση των φοιτητών, τραγουδώντας μέσα στο χώρο του Πολυτεχνείου. Το project ξεκίνησε από τις αρχές Νοεμβρίου όπου τα παιδιά άκουγαν τραγούδια του Νίκου Ξυλούρη κατά τη διάρκεια κυρίως των ελεύθερων δραστηριοτήτων. Η εισαγωγή του θέματος έγινε με τη βοήθεια της υδρογείου σφαίρας (μοντεσσοριανό υλικό) όπου τα παιδιά προσπάθησαν να κατανοήσουν τις έννοιες θάλασσα – ξηρά. Την ψηλάφησαν με τα δάχτυλα τους και παρατήρησαν ότι υπήρχαν μικρά κομμάτια στεριάς μέσα στη θάλασσα. Η ψηλάφηση πραγματοποιήθηκε πρώτα με ανοιχτά τα μάτια και έπειτα με κλειστά, αξιοποιώντας μόνο την αίσθηση της αφής.

1702022392759       IMG 20231207 151224

Εξηγήσαμε ότι υπάρχουν πολύ μεγάλες θάλασσες οι οποίες ονομάζονται ωκεανοί και τα πολύ μεγάλα κομμάτια ξηράς ονομάζονται ήπειροι. Εμείς ζούμε στην ήπειρο που ονομάζεται Ευρώπη και συγκεκριμένα σ’ ένα μικρό κομμάτι της που ονομάζεται Ελλάδα. Αφού τα παιδιά ανακάλυψαν τα μικρά κομμάτια ξηράς θέλαμε να εισάγουμε τις έννοιες νησί και λίμνη. Για τον λόγο αυτό κατασκευάσαμε με πηλό ένα νησί και μια λίμνη. Αφού τα παιδιά παρατήρησαν και τα δυο, τους εξηγήσαμε ότι το νησί είναι ένα κομμάτι ξηράς που γύρω γύρω έχει νερό, ενώ η λίμνη είναι μια μεγάλη ποσότητα νερού που περιβάλλεται από ξηρά.

IMG 20231207 151113    IMG 20231207 151325

Δημιουργήσαμε ένα φύλλο εργασίας για κατανόηση των δυο τελευταίων εννοιών. Φύλλο εργασίας 1

IMG 20231207 144504

Έπειτα, παρατηρήσαμε τον χάρτη της Ελλάδος ζητώντας από τα παιδιά να εντοπίσουν τα νησιά. Τους ζητήσαμε να μας δείξουν το μεγαλύτερο απ’ όλα αυτά και αφού το βρήκανε τους είπαμε ότι ονομάζεται Κρήτη. Τους δείξαμε τη Σάμο, το νησί στο οποίο ζούμε και μετρήσαμε την απόσταση μεταξύ Σάμου και Κρήτης. Για να το κάνουμε αυτό, τα παιδιά σκέφτηκαν ποικίλους τρόπους για να μετρήσουν την απόσταση. Για παράδειγμα να χρησιμοποιήσουμε σχοινί, τουβλάκια, αυτοκινητάκια και τις αριθμητικές ράβδους (μοντεσσοριανό μαθηματικό υλικό).

IMG 20231207 144845      IMG 20231207 151141

IMG 20231207 151208     IMG 4088

Στην συνέχεια, εξηγήσαμε ότι σε αυτό το μεγάλο νησί, την Κρήτη, έζησε και μεγάλωσε ο Νίκος Ξυλούρης σ’ ένα χωριό που ονομάζεται Ανώγεια και αφηγηθήκαμε την ιστορία της ζωής του μέσα από πληροφορίες που πήραμε από τα παρακάτω links https://www.youtube.com/watch?v=5IRab2k3C5s,https://www. youtube.com/watch?v=qpwxnw393N8,https://www.youtube.com/watch?v=5xaI373CW20.

Συζητήσαμε για αυτά που ακούσαμε και τα παιδιά ζωγράφισαν ό, τι τους άρεσε.

IMG 4041 IMG 4047  IMG 4046

Ένα σημείο της ζωής του, που εντυπωσίασε τα παιδιά ήταν ότι ο Ξυλούρης από μικρός αγαπούσε τόσο πολύ τη μουσική και τη λύρα που όλα τα αντικείμενα στο περιβάλλον του τα “μεταμόρφωνε” με τη φαντασία του σε λύρα. Έτσι λοιπόν πειραματιστήκαμε και εμείς μέσα στην τάξη μας με ήχους που βγάζουν τα αντικείμενα γύρω μας όπως για παράδειγμα η καρέκλα, το τραπέζι, το κουτάλι, το πιρούνι, το χαρτί, οι αποξηραμένες κολοκύθες κ.α.

Ακούσαμε μουσική μόνο με λύρα, μάθαμε να την ξεχωρίζουμε ακουστικά, δημιουργήσαμε και δώσαμε στα παιδιά ένα φύλλο εργασίας σχετικό με τη λύρα.

1701943756388

Απ’ όλα τα τραγούδια του Νίκου Ξυλούρη, ο “Αργαλειός” έγινε το αγαπημένο των παιδιών (https://www.youtube.com/watch?v=-9XUZL_jS6E) Μετά την ανάλυση του τραγουδιού, δείξαμε εικόνες με τον αργαλειό και εξηγήσαμε τη χρήση του στα παλιά χρόνια. Έπειτα, κάναμε υφαντική με χαρτόνι και ασχοληθήκαμε με άσκηση χωρικής νοημοσύνης και λεπτής κινητικότητας, τις πλεξούδες.

IMG 4105   received 889341656119203   IMG 4113

IMG 4100   IMG 4101

Παίξαμε, επίσης, παιχνίδι μνήμης με εικόνες από τη ζωή του Νίκου Ξυλούρη.

IMG 20231207 144734

Με αφορμή την επέτειο του Πολυτεχνείου και την ενεργή συμμετοχή του Νίκου Ξυλούρη σε αυτό, όπως αναφερθήκαμε στην αρχή, πραγματοποιήσαμε μια ποικιλία δραστηριοτήτων. Δουλέψαμε τα γράμματα από γυαλόχαρτο Π , Ι, Ν και δημιουργήσαμε φύλλο εργασίας με βάση αυτά τα γράμματα και το θέμα μας δηλαδή Π για Πολυτεχνείο κτλ. Φύλλο εργασίας 2

Επιπλέον, παίξαμε το γνωστό σε όλους παιχνίδι, την τρίλιζα με τα γράμματα που διδαχθήκαμε.

IMG 4090    IMG 4098

Κατασκευάσαμε επιτραπέζιο παιχνίδι με εικόνες και ερωτήσεις πάνω σε γνώσεις που είχαν αποκτήσει τα παιδιά για το Πολυτεχνείο και ασχοληθήκαμε με σχετική κατασκευή.

IMG 4094   IMG 4093

Για τον εορτασμό της επετείου του Πολυτεχνείου παίξαμε το κουκλοθέατρο “Η Ντενεκεδούπολη” και δημιουργήσαμε ένα πανό με λόγια του Νίκου Ξυλούρη στο οποίο τα παιδιά έπρεπε να εντοπίσουν και να αναγνωρίσουν μέσα στο κείμενο τα γράμματα Π, Ι, Ν και να τα γράψουν με μπλε χρώμα.

IMG 4095  IMG 4103     IMG 4102

IMG 4092       IMG 4091

Στα πλαίσια του συγκεκριμένου project, είχαμε την τιμή να συνδεθούμε διαδικτυακά με την “Οικία Νίκου Ξυλούρη” (Μουσείο στα Ανώγεια Κρήτης ) όπου με μεγάλη μας χαρά περιηγηθήκαμε στον χώρο του μουσείου και συνομιλήσαμε με τον κ. Λάμπη Ξυλούρη, ανιψιό του Νίκου Ξυλούρη ο οποίος εκτός από γιος του γνωστού Ψαραντώνη, είναι μουσικός και έχει δική του δισκογραφία (https://www.youtube.com/watch?v=HBG2xW8x8no&list=PLMCAGJpgE8d4QNdnH8pvgA4UXkwiW-MKF)

IMG 4096                IMG 4097

IMG 20231207 151247            IMG 20231207 144330

Τέλος , το project μας ολοκληρώθηκε πριν από λίγες μέρες, με την επίσκεψη της κ. Ευμορφίας Παπαχρήστου που μας έπαιξε κρητική λύρα στο χώρο του νηπιαγωγείου όπου είχαμε τη χαρά να φιλοξενούμε και το Δημοτικό Σχολείο Κοκκαρίου, για να παρακολουθήσει μαζί μας την εκδήλωση. Μας παρουσίασε από κοντά το μουσικό όργανο και μάθαμε πολλές νέες πληροφορίες για την κρητική λύρα όπως ότι;

  • ο ήχος παράγεται με το δοξάρι που κατασκευάζεται από τρίχες αλόγου,

  • είναι φτιαγμένο από ένα σπάνιο ξύλο γνωστό ως κέδρος Λιβάνου,

  • βασική συνοδεία της λύρας είναι το κρητικό λαούτο και

  • μερικοί από τους πρεσβευτές της κρητικής μουσικής παράδοσης ήταν ο Θανάσης Σκορδαλός, ο Νίκος Ξυλούρης, ο Λεωνίδας Κλάδος, η Ασπασία Παπαδάκη κ.α.

IMG 4114   IMG 20231207 151052   IMG 20231207 151021

Βίντεο της κ. Ευμορφίας από την εκδήλωση μας F58E00F2-DD2E-4F35-90F4-FF738EC53D4E

Κλείνοντας, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε πολύ όλους όσους βοήθησαν και συνέβαλαν στην πραγματοποίηση του συγκεκριμένου project. Ειδικότερα, ευχαριστούμε τον κ. Λάμπη Ξυλούρη, την κ. Ευμορφία Παπαχρήστου και τον συνάδελφο κ. Γιάννη Αρχοντούλη που μας σύστησε τη μουσικό.

Φθινοπωρινά λαχανικά – Κολοκύθα

IMG 3917

Μετά την ολοκλήρωση της ενότητας για τα φθινοπωρινά φρούτα, ακολούθησε συζήτηση για τα φθινοπωρινά λαχανικά. Με βάση εποπτικό υλικό παρατηρήσαμε τα φθινοπωρινά λαχανικά, ζητήσαμε από τα παιδιά να τα ονοματίσουν και συζητήσαμε για συνταγές που μπορούμε να κάνουμε με ορισμένα από αυτά. Για παράδειγμα, με το σπανάκι  σπανακόπιτα, σπανακόρυζο κτλ.
Ρωτήσαμε τα παιδιά αν τρώνε λαχανικά, ποια είναι τα αγαπημένα τους και παρακολουθήσαμε την ταινία “Τα θυμωμένα λαχανικά”, στην οποία ο ήρωας μας, ο Χάρης, δεν έτρωγε λαχανικά. https://www.youtube.com/watch?v=bOXbLtvrgCQ

Έπειτα, ζητήσαμε από τα παιδιά να μας φέρουν φθινοπωρινά λαχανικά ώστε να μπορέσουμε να πειραματιστούμε με αυτά μέσα από παιχνίδια όσφρησης, γεύσης και αφής.  Αποφασίσαμε να κάνουμε μία συνταγή με αυτά, να τα ψήσουμε στον φούρνο. Πλύναμε, κόψαμε και μετρήσαμε τις ποσότητες των λαχανικών που μας έφεραν (το μπρόκολο, το κουνουπίδι και τα καρότα). Τα παιδιά μέσα από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, αντιλήφθηκαν ότι για τη συνταγή χρειαζόμαστε 5 κουταλιές της σούπας λάδι, μισό κουταλάκι του γλυκού πιπέρι και αλάτι και ένα λεμόνι. Ψήσαμε τα λαχανικά μας και μόλις ήταν έτοιμα τα δοκιμάσαμε!

IMG 20231109 113821  IMG 20231109 113548  IMG 3882  IMG 3883

Ακολούθησε δραστηριότητα ομαδοποίησης φρούτων και λαχανικών ώστε τα παιδιά να μπορέσουν να τα διακρίνουν.

IMG 3890

(περισσότερα…)

28η Οκτωβρίου

IMG 3772

Με αφορμή την 28η Οκτωβρίου αναφερθήκαμε στο θέμα της ειρήνης και του πολέμου. Αρχικά, ζητήσαμε από τα παιδιά τη γνώμη τους για το τι σημαίνει πόλεμος και τι ειρήνη. Για παράδειγμα, πώς νιώθουμε στον πόλεμο; Μπορούμε να πάμε σχολείο; Βρίσκουμε εύκολα τροφή και νερό; Έτσι, μετά από συζήτηση και μέσω εικόνων μιλήσαμε τι σημαίνει πόλεμος και ειρήνη.

Έπειτα, η νηπιαγωγός αφηγήθηκε στα παιδιά την ιστορία του παππού της που πολέμησε τα παλιά χρόνια και τους εξηγήσαμε ότι έγινε πόλεμος και στην Ελλάδα. Με αφορμή το συγκεκριμένο γεγονός, διαβάσαμε και σχολιάσαμε ένα γράμμα από Έλληνα στρατιώτη που είχε στείλει στη μητέρα του την περίοδο του πολέμου. Πώς ένιωθε άραγε ένας άνθρωπος που έπρεπε ξαφνικά να φύγει μακριά από το σπίτι του και να πολεμήσει; Πώς περνούσε εκεί που βρισκόταν; Πεινούσε; Είχε φίλους; https://www.in.gr/2018/10/24/stories/features/istorika-ntokoumenta-grammata-stous-ellines-stratiotous-1940-1941/

Παρακολουθήσαμε εικόνες και βίντεο εκείνης της εποχής με τους στρατιώτες σχολιάζοντας ταυτόχρονα και τα ρούχα που φορούσαν. Ακούσαμε το πολεμικό ανακοινωθέν (https://www.youtube.com/watch?v=Q7BIna2GQpA), αναφέραμε τον Ιωάννη Μεταξά και το ΟΧΙ που είπε η χώρα μας εκείνη την ιστορική στιγμή στην Ιταλία και ασχοληθήκαμε με φύλλο εργασίας μαθηματικών σχετικό με την 28η.

Μέσω Μοντεσσοριανού υλικού κάναμε παιχνίδια φωνολογικής ενημερότητας με τα γράμματα της λέξης ΟΧΙ, ψηλαφίζοντας μεμονωμένα το κάθε γράμμα.371507268 305293425785401 14279181430214670 n

Ακολούθησε ατομική κατασκευή στην οποία κολλήσαμε φασόλια πάνω στη λέξη ΟΧΙ.

IMG 3772 (περισσότερα…)

Εκπαιδευτικό Προσωπικό

Εκπαιδευτικό Προσωπικό Σχολικής Χρονιάς 2023-2024

 

  • Προϊσταμένη και υπεύθυνη του ολοήμερου προαιρετικού τμήματος, Αναστασία Καραφυλλίδου
  • Υπεύθυνη υποχρεωτικού πρωινού τμήματος, Σοφία Κρικώνη
  • Αναπληρώτρια εκπαιδευτικός Παράλληλης Στήριξης, Βέρα Γκίρμπα
  • Αναπληρώτρια εκπαιδευτικός Παράλληλης Στήριξης, Ταξιαρχούλα Αφαλωνιάτου

 

Δράσεις για την ομαλή μετάβαση των νηπίων από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων

received 285225187669779

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα των ζώων και την ομαλή μετάβαση των νηπίων στο δημοτικό που αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε, πραγματοποιήθηκε ένα μικρό Project στο οποίο ορισμένες από τις δράσεις έγιναν από κοινού με την Α΄ Δημοτικού. Το ενδιαφέρον των παιδιών ήταν αρκετά μεγάλο και η δράση είχε επιτυχία και για τις δυο τάξεις.

Αρχικά, ξεκινήσαμε με μια πραγματική ιστορία που αφηγήθηκε η νηπιαγωγός της τάξης για ένα γατάκι που είχε η ίδια όταν ήταν μικρή. Ακολούθησε συζήτηση με τα παιδιά και τέθηκαν ερωτήσεις από τη μεριά της νηπιαγωγού όπως “Τι θα γινόταν αν………; Τι άλλη λύση θα μπορούσες να είχες σκεφτεί….; Τι θα έκανες εσύ….;” Μέσα από τη συζήτηση οδηγηθήκαμε και στο φαγητό που καμιά φορά περισσεύει. Τι θα μπορούσαμε άραγε να κάνουμε ώστε να μην το πετάμε; Μήπως θα μπορούσε να φανεί με κάποιον τρόπο χρήσιμο; Τα παιδιά τότε σκέφτηκαν τα πουλιά και τα μυρμήγκια στην αυλή και πρότειναν πως αν περισσέψουν ψίχουλα από το πρωινό τους να πάμε στην αυλή και να τα προσφέρουμε εκεί.IMG 3744

Αναγνωρίσαμε πολλά ζώα και παίξαμε OnLine παιχνίδια μνήμης.IMG 3748

Ακολούθησε κατασκευή με την τεχνική origami, στην οποία τα παιδιά δημιούργησαν τον δικό τους σκύλο όπως τα ίδια επιθυμούσαν. Την κατασκευή την πήραν μαζί τους στο σπίτι.

received 198089156569156     IMG 3741

(η ιδέα είναι από https://www.supercoloring.com/paper-crafts/origami-step-by-step-instructions-of-a-dog-face )

Στη συνέχεια, παίξαμε μουσικές καρέκλες όπου όποιο παιδί “έχανε” ζητούσε από τα υπόλοιπα παιδιά να μιμηθούν το αγαπημένο του ζώο. IMG 3749

Στα πλαίσια των εργαστήριων δεξιοτήτων με θέμα τη συνεργασία στο νηπιαγωγείο, παίξαμε παιχνίδι συνεργασίας όπου τα παιδιά ανά δυάδες έπρεπε σε μια κόλλα Α4 να μεταφέρουν ένα ζωάκι χωρίς να τους πέσει.IMG 3745

(περισσότερα…)

Κοπή Βασιλόπιτας 2023!

Την ημέρα της γιορτής των τριών Ιεραρχών κόψαμε κι εμείς τη Βασιλόπιτά μας για το 2023!

Οι μικροί μαθητές μας ενθουσιάστηκαν!

Ευχαριστούμε τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων για την προσφορά της Βασιλόπιτας και το δώρο του τυχερού μαθητή μας που κέρδισε το φλουρί.

Και του χρόνου με Υγεία να είμαστε όλοι καλά!

328408007 711833080348836 7181396289247508191 n    328285443 2037966726407381 2765939071323434840 n