ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΓΡΑΤΙΝΗΣ 2022-2023

ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ:
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΓΡΑΤΙΝΗΣ

2022-23

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

2/θέσιο Νηπιαγωγείο Γρατινής

Διεύθυνση A’/θμιας Εκπαίδευσης Ν.Ροδόπης

Κωδικός Σχολείου (ΥΠAIΘ)
9420084

ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Έδρα του σχολείου (Διεύθυνση)
Γρατινή-Ροδόπης

Τηλέφωνο

2531092202

Fax

2531092202

e-mail:

mail@nip-gratin.rod.sch.gr

Ιστοσελίδα

https://blogs.sch.gr/nipgrat/
Διευθυντής/ντρια, Προϊστάμενος/μένη Σχολικής Μονάδας

Νιγδελίδου Ελισάβετ
Πρόεδρος συλλόγου γονέων και κηδεμόνων

Περιεχόμενα

ΕΙΣΑΓΩΓΗ 4
Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού 4
ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ/ΣΤΟΙΧΕΙΑ 4
ΣΧΟΛΙΚΟ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΤΟΣ 5
ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΝΗΠΙΩΝ /ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ 5
ΦΟΙΤΗΣΗ 5
Ηλικία φοίτησης 5
Απουσίες-ασθένειες 6
Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών 6
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ 6
Προσέλευση και αποχώρηση 6
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ 7
Ωρολόγιο Πρόγραμμα Νηπιαγωγείου 7
ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ-ΓΕΝΕΘΛΙΑ 9
ΑΡΓ ΙΕΣ- ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ/ΔΡΑΣΕΙΣ 10
Χρήση εικόνων και βίντεο από σχολικές δραστηριότητες: 11
ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ 11
ΠΡΟΛΗΨΗ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ 11
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ 12
Διακοπή μαθημάτων λόγω εκτάκτων αναγκών 12
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ 13
Η Προϊσταμένη 13
Οι εκπαιδευτικοί 13
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ –ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ 15
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ 16
ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ 16
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ 16
ΕΠΙΛΟΓΟΣ 17

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Με τον όρο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις, για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου.
Επιπλέον, ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου αποτελεί σημαντικό παιδαγωγικό μέσο που βοηθά στην ομαλή σχολική ζωή, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη, στον δημοκρατικό διάλογο και στην αποδοχή της διαφορετικότητας.
Σκοπός του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου είναι η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία, η διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών/μαθητριών, η εξασφάλιση της σωματικής ασφάλειας και της συναισθηματικής πλήρωσης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, κ.ά.

Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάσσεται ύστερα από εισήγηση της Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων καθώς και εκπροσώπου του Δήμου. Εγκρίνεται από τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου καθώς και από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται με κάθε πρόσφορο μέσο στους γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται με την έναρξη του σχολικού έτους στον ιστότοπο του Νηπιαγωγείου, εφόσον υπάρχει.
Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας: της Διεύθυνσης του Νηπιαγωγείου, των εκπαιδευτικών και του βοηθητικού προσωπικού, των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων.
Ο Κανονισμός, όταν κριθεί αναγκαίο, αναπροσαρμόζεται, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ/ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Ο σκοπός του Νηπιαγωγείου σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία είναι να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτυχθούν σωματικά, συναισθηματικά, νοητικά και κοινωνικά μέσα στο πλαίσιο των ευρύτερων στόχων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Το Νηπιαγωγείο, ως φορέας κοινωνικοποίησης του παιδιού (μετά την οικογένεια),θα πρέπει να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις ώστε τα παιδιά να αναπτύσσονται και να κοινωνικοποιούνται ομαλά και πολύπλευρα.
Το Νηπιαγωγείο βοηθά τα νήπια να καλλιεργούν τις αισθήσεις τους, να οργανώνουν τις πράξεις τους, κινητικές και νοητικές, να εμπλουτίζουν και να οργανώνουν τις εμπειρίες τους, από το φυσικό και το κοινωνικό περιβάλλον, να αναπτύσσουν πρωτοβουλίες, ελεύθερα και αβίαστα, να αναπτύσσουν την ικανότητα κατανόησης και έκφρασης, με
σύμβολα γενικά και ιδιαίτερα, στους τομείς της Γλώσσας, των Μαθηματικών και της Αισθητικής.
Τη σχολική χρονιά 2022-23 στο Νηπιαγωγείο Γρατινής λειτουργούν τρία πρωινά υποχρεωτικά τμήματα. Υπηρετούν σ’ αυτό τρείς εκπαιδευτικοί.

• Στο 1ο πρωινό υποχρεωτικό τμήμα διδάσκει η εκπαιδευτικός Γωνιάδου Ειρήνη
• Στο 2ο πρωινό υποχρεωτικό τμήμα διδάσκει η εκπαιδευτικός Μεμέτ Εμίν Ζουμπεϊδά
• Στο 3ο πρωινό υποχρεωτικό τμήμα διδάσκει η εκπαιδευτικός Νιγδελίδου Ελισάβετ

Στο νηπιαγωγείο φέτος φοιτούν 51 μαθητές- 29 προνήπια και 22 νήπια.

ΣΧΟΛΙΚΟ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΤΟΣ

Σχολικό έτος είναι η περίοδος που αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου και λήγει την 31η Αυγούστου του επόμενου έτους.
Το διδακτικό έτος αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου και λήγει την 21η Ιουνίου του επόμενου έτους.
Η διδασκαλία των μαθημάτων αρχίζει στις 11 Σεπτεμβρίου και λήγει στις 15 Ιουνίου του επόμενου έτους. Όταν η 11η Σεπτεμβρίου ή η 15η Ιουνίου είναι αργία, τα μαθήματα αρχίζουν την επόμενη εργάσιμη ημέρα ή λήγουν την προηγούμενη εργάσιμη ημέρα αντίστοιχα.
Την ημέρα λήξης των μαθημάτων χορηγούνται στους μαθητές του νηπιαγωγείου τα αναμνηστικά και ο φάκελος με τις εργασίες τους. Την ίδια ημερομηνία αποστέλλονται Πιστοποιητικά Φοίτησης των μαθητών της πρώτης νηπιακής ηλικίας για την εγγραφή τους στα Δημοτικά.

ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΝΗΠΙΩΝ /ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ

Από 1 έως 31 Μαρτίου, πραγματοποιούνται οι νέες εγγραφές για το επόμενο σχολικό έτος 2023-24. Οι γονείς για την εγγραφή των νηπίων/προνηπίων στο νηπιαγωγείο υποβάλουν ηλεκτρονική αίτηση εγγραφής στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://proti-eggrafi.services.gov.gr/ Οι απαιτούμενες ενέργειες και τα δικαιολογητικά είναι:

• Πιστοποιητικό γέννησης ( αυτεπάγγελτη αναζήτηση)
• Αίτηση-υπεύθυνη δήλωση εγγραφής του γονέα
• Επίδειξη βιβλιαρίου υγείας ή προσκόμιση άλλου στοιχείου στο οποίο φαίνεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα από το νόμο εμβόλια
• ΑΔΥΜ (ατομικό δελτίο υγείας μαθητή-συμπληρωμένο από τον παιδίατρο). Δύναται να προσκομιστεί και τον Σεπτέμβριο.
• Υπεύθυνη δήλωση του γονέα / κηδεμόνα ότι αναλαμβάνει την ευθύνη για την ασφαλή μετακίνηση του νηπίου από και προς το σχολείο
• Αποδεικτικό στοιχείο, όπως προβλέπεται από την εκάστοτε εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘ (πχ. λογαριασμός ΔΕΗ, μισθωτήριο οικίας, Ε1, ή άλλο έγγραφο) από το οποίο, φαίνεται η διεύθυνση κατοικίας του μαθητή η οποία συμπεριλαμβάνεται στα προκαθορισμένα από την Α /θμια Εκπ/ση Ροδόπης, όρια.

ΦΟΙΤΗΣΗ

Ηλικία φοίτησης
Στο νηπιαγωγείο εγγράφονται δύο (2) ηλικίες νηπίων. Η πρώτη ηλικία (νήπια) περιλαμβάνει τα νήπια, τα οποία στις 31 Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής συμπληρώνουν ηλικία πέντε (5) ετών. Η δεύτερη ηλικία (προνήπια) περιλαμβάνει τα νήπια, τα οποία στις 31 Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής συμπληρώνουν ηλικία τεσσάρων (4) ετών.
Φέτος φοιτούν νήπια γεννημένα τα έτη 2017 και 2018.
Η δίχρονη φοίτηση στο νηπιαγωγείο είναι υποχρεωτική. Η ανελλιπής φοίτηση του παιδιού αποτελεί βασική προϋπόθεση τόσο για την ομαλή προσαρμογή του στο σχολικό περιβάλλον, όσο και για την απρόσκοπτη παρακολούθηση του προγράμματος δραστηριοτήτων του νηπιαγωγείου.
Η ελλιπής φοίτηση και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδο των μαθητών/μαθητριών. Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών, φέρουν κατά το νόμο οι γονείς/κηδεμόνες τους.

Απουσίες-ασθένειες
Οι απουσίες καταγράφονται στο πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΑΙΘ. Για αυτό το λόγο θα πρέπει οι εκπαιδευτικοί να γνωρίζουν την αιτιολόγησή τους. Αν το παιδί είναι άρρωστο , οι γονείς υποχρεούνται να ενημερώσουν το νηπιαγωγείο.
Σε περίπτωση που ένα νήπιο, κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο σχολείο, δηλώσει αδιαθεσία, αμέσως ενημερώνεται τηλεφωνικά από τη νηπιαγωγό ή την προϊσταμένη του σχολείου ο γονέας/κηδεμόνας του για την άμεση προσέλευσή του στο σχολείο και την παραλαβή του παιδιού του.
Αν το παιδί σας υποβάλλεται σε κάποια συγκεκριμένη φαρμακευτική αγωγή ή αν έχει ευαισθησία σε φάρμακα, σε κάποιες τροφές ή σε κάτι άλλο, παρακαλούμε να ενημερώσετε για το θέμα αυτό τη νηπιαγωγό. Απαγορεύεται η χορήγηση φαρμάκων από τους νηπιαγωγούς, όπως ορίζει σχετική νομοθεσία. Παρέχονται όμως οι πρώτες βοήθειες και ενημερώνονται τηλεφωνικά οι γονείς του παιδιού ή το ΕΚΑΒ (σε περίπτωση εξαιρετικού περιστατικού).

Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών
Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Προσέλευση και αποχώρηση
Η προσέλευση των μαθητών/τριών το πρωί γίνεται στο σχολείο από τις 8.15 π.μ. έως τις 8.30 π.μ. Δύναται να λειτουργήσει πρόωρη υποδοχή από 7.45-8.00 μόνο αν υπάρχουν αιτήσεις γονέων για τους μαθητές που επιλέγουν το προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα (13.00-16.00). Ο ελάχιστος αριθμός για την λειτουργία είναι 5 νήπια/προνήπια.

Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την άφιξή τους, εισέρχονται μέσα στο χώρο
του Νηπιαγωγείου και παραδίδουν το παιδί στη Νηπιαγωγό.

Με σκοπό να εξασφαλίζεται η ασφάλεια των νηπίων-προνηπίων και να αποτρέπεται η αναίτια είσοδος και έξοδος αυτών από τον προαύλιο χώρο του σχολείου, καθώς και η είσοδος ατόμων που ουδεμία σχέση έχουν με τη λειτουργία του, οι θύρες εισόδου-εξόδου στο χώρο του σχολείου παραμένουν κλειστές.
Κανένα άτομο πλην των εκπαιδευτικών δε μπορεί να παραμένει εντός του σχολικού χώρου κατά τη διάρκεια λειτουργίας της σχολικής μονάδας.

Οι δύο είσοδοι του νηπιαγωγείου κλειδώνονται στις 8:30π.μ. και παραμένουν κλειστές καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου, για να διαφυλάσσεται η ασφάλεια των μαθητών. Οι είσοδοι ανοίγουν μόνο κατά την ώρα αποχώρησης των νηπίων δηλαδή στις 13:00μ.μ. ή σε έκτακτη ανάγκη.
Τα παιδιά που δεν χρησιμοποιούν το λεωφορείο που είναι για το δρομολόγιο του νηπιαγωγείου, παραδίδονται μόνο στους αναγραφόμενους ενήλικες στην υπεύθυνη δήλωση προσέλευσης/αποχώρησης που συμπλήρωσαν οι γονείς τους κατά την εγγραφή τους. Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας ανήκει αποκλειστικά στο γονέα ή κηδεμόνα.
Οι μαθητές σε καμία περίπτωση δε φεύγουν πριν από τη λήξη των μαθημάτων. Αν παρουσιαστεί ανάγκη αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), γίνεται πάντοτε με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα συμπληρώνοντας υπεύθυνη δήλωση.
Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη Διεύθυνση του Σχολείου και να συμπληρώσει σχετικό έντυπο όπου θα αναγράφονται οι λόγοι (υπεύθυνη δήλωση).

Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών, παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών που παρακολουθούν το σχολικό πρόγραμμα και παρεμποδίζει τη λειτουργία της σχολικής μονάδας. Σε περιπτώσεις
δυσμενών καιρικών συνθηκών, η ΔΕ Ροδόπης δύναται να τροποποιήσει τη διαδικασία προσέλευσης/αποχώρησης ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η έκθεση γονέων και μαθητών στις καιρικές συνθήκες δίχως να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών.

Προκειμένου να διευκολυνθεί, κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η ομαλή προσαρμογή των μαθητών/τριών, δύναται να εφαρμόζεται σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, ευέλικτο ωράριο παραμονής στο Νηπιαγωγείο κατά τις πρώτες δύο εβδομάδες λειτουργίας. Επίσης, προβλέπεται η μεταφορά ωραρίου εργασίας σε απογευματινές ώρες έως δύο φορές κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους για την οποία ενημερώνονται η Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου και η Διευθύντρια Εκπαίδευσης .

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ

Ωρολόγιο Πρόγραμμα Νηπιαγωγείου

Το Ωρολόγιο πρόγραμμα Νηπιαγωγείου και Ολοήμερου Νηπιαγωγείου καθορίζεται από Υπουργική απόφαση ,συντάσσεται από το σύλλογο διδασκόντων και υπογράφεται από την Προϊσταμένη εκπαιδευτικών θεμάτων.
Το πρόγραμμα δραστηριοτήτων το οποίο ακολουθείται έχει καθοριστεί με όσα προβλέπει και περιλαμβάνει το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) για το νηπιαγωγείο, του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Είναι επίσης σύμφωνο με τις απαιτήσεις της εποχής μας, τόσο για την παροχή ποιοτικής αλλά και άρτιας εκπαίδευσης.
Δράσεις – Προγράμματα, εκπονούνται κατά τη διάρκεια της χρονιάς βασιζόμενα πάντα στις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα των παιδιών υπό την επίβλεψη της Συντονίστριας Εκπαιδευτικού Έργου και των Υπευθύνων Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων.

Καθημερινά πραγματοποιούνται τρεις οργανωμένες δραστηριότητες και διερευνήσεις με βάση το ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ εκτός από τις μέρες που έχουμε Αγγλικά ή Εργαστήρια Δεξιοτήτων.

Στο ωρολόγιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου συμπεριλαμβάνεται το πρόγευμα των μαθητών.

ΠΡΩΙΝΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ

ΩΡΕΣ
ΔΙΑΡΚΕΙΑ

8:15-8:30

Υποδοχή μαθητών/τριών

8:30 – 9:15
1η διδακτική ώρα –
Ελεύθερο παιχνίδι – ενασχόληση στα κέντρα μάθησης
(γωνιές)
9:15-10:00
2η διδακτική ώρα –
Οργανωμένες δραστηριότητες και διερευνήσεις με βάση
το ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ, πρόγευμα ή Αγγλικά ή Εργαστήρια Δεξιοτήτων
10:00– 10:45
Πρόγευμα- Διάλειμμα

10:45 – 11:30
3η διδακτική ώρα –
Οργανωμένες δραστηριότητες και διερευνήσεις με βάση
το ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ ή Αγγλικά ή Εργαστήρια Δεξιοτήτων
11:30 – 12:15
4η διδακτική ώρα –
Ελεύθερο παιχνίδι-ενασχόληση στα κέντρα μάθησης,
ανατροφοδότηση (γωνιές)

12:15-12:50

5η διδακτική ώρα –
Οργανωμένες δραστηριότητες και διερευνήσεις με βάση το ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ-ή Αγγλικά ή Εργαστήρια Δεξιοτήτων – Αναστοχασμός- Ανατροφοδότηση-
Προγραμματισμός της επόμενης ημέρας
12:50-13:00
Προετοιμασία για
Αποχώρηση

13:00
Αποχώρηση

*Η αλλαγή της διδακτικής ώρας δεν σημαίνει αλλαγή δραστηριότητας. Ο Νηπιαγωγός έχει την ευελιξία να προσαρμόζει το χρόνο των οργανωμένων και ελεύθερων δραστηριοτήτων σύμφωνα με το συγκεκριμένο πλαίσιο της τάξης.

ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΩΡΕΣ
ΔΙΑΡΚΕΙΑ

13:00-14:20
1η-2η διδακτική ώρα ολοήμερου
προγράμματος-
Προετοιμασία γεύματος/γεύμα. Χαλάρωση/ύπνος/Ελεύθερο παιχνίδι-ενασχόληση στα
κέντρα μάθησης (γωνιές

14:20-15:00
3η διδακτική ώρα ολοήμερου
προγράμματος

Δραστηριότητες και διερευνήσεις με βάση το ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ
15:00-15:20
Διάλειμμα

15:20-16:00
4η διδακτική ώρα
ολοήμερου προγράμματος

Ελεύθερο και οργανωμένο παιχνίδι, ανατροφοδότηση
15:45- 16:00

Προετοιμασία για αποχώρηση
16:00
Αποχώρηση

Το υποχρεωτικό ωράριο λειτουργίας στον Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Νηπιαγωγείου ξεκινά για όλα τα τμήματα στις 8:30 και εκτείνεται έως τις 13:00 , ενώ το προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα εκτείνεται έως τις 16:00.
Για το σχολικό έτος 2022-2023 δεν λειτουργεί προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα στο Νηπιαγωγείο Γρατινής.

Πρόωρη αποχώρηση από το ολοήμερο δεν προβλέπεται.

Το ωρολόγιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου είναι ευέλικτο, μπορεί να αναπροσαρμοστεί και να διαμορφωθεί ανάλογα με τις ανάγκες και την φύση των εκάστοτε δραστηριοτήτων.

Διάλειμμα
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει καθοριστεί από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα. Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζονται από τους/τις εκπαιδευτικούς οι προκαθορισμένοι χώροι παραμονής των μαθητών και μαθητριών. Στο δικό μας νηπιαγωγείο ορίστηκε ο χώρος μπροστά στις αίθουσες και κάτω από το υπόστεγο.
Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού και ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες αλληλεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο. Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές και μαθήτριες του σχολείου από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου.
Στα διαλείμματα υπάρχει πάντοτε νηπιαγωγός, υπεύθυνος για την εποπτεία των νηπίων.

Πρόγευμα/γεύμα
Κάθε παιδί θα πρέπει από την αρχή της σχολικής χρονιάς να έχει μαζί του μία σχολική τσάντα νηπιαγωγείου (με εύχρηστο κούμπωμα), μέσα στην οποία θα φέρνει καθημερινά το πρόγευμα και το γεύμα του (εφόσον φοιτά στο προαιρετικό ολοήμερο τμήμα). Θα πρέπει επίσης να έχει μία μικρή υφασμάτινη πετσέτα την οποία θα στρώνει επάνω στο τραπέζι, το μπολ του φαγητού του και το παγουρίνο/ μπουκάλι του. Το παιδί θα πρέπει από το σπίτι να ξέρει, πως σε καμία περίπτωση δεν μοιράζεται το φαγητό του με άλλα παιδιά. Κι αυτό, επειδή μπορεί να υπάρχει κάποια τροφική αλλεργία, και να οδηγηθούμε σε πολύ δυσάρεστες καταστάσεις.

Οι ώρες του προγεύματος είναι ιδιαίτερες στιγμές της ημέρας. Παρακαλούμε να μη δίνετε στο παιδί σας τρόφιμα τα οποία δεν του αρέσουν ή τα οποία δυσκολεύεται να φάει, γιατί αυτό είναι πιθανόν να αποτελέσει αφορμή για αντιδράσεις του προς το νηπιαγωγείο. Φροντίζετε να παίρνει μαζί του υγιεινές τροφές – ως επί το πλείστων – και απαγορεύονται τα γαριδάκια, τσιπς, σοκολάτες, κρουασάν τυποποιημένα κ.α. Δεν πρέπει να έχει μαζί του ξηρούς καρπούς, τσίχλες, ή καραμέλες, για λόγους ασφάλειας τόσο του ιδίου, όσο και των άλλων παιδιών.

ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ-ΓΕΝΕΘΛΙΑ

Στο νηπιαγωγείο μας απαγορεύονται οι τούρτες και όλα τα φαγώσιμα κεράσματα (ακόμη και τα συσκευασμένα) Στη απόφαση αυτή οδηγηθήκαμε προκειμένου να αποφύγουμε τυχόν περιστατικά αλλεργιών.
Κατά τις ονομαστικές γιορτές και τις ημέρες των γενεθλίων των νηπίων, μπορούν αυτά να προσφέρουν μη φαγώσιμα κεράσματα, τύπου δωράκια στους συμμαθητές τους. (Μολύβια, πλαστελίνη, μικρά παραμύθια, επιτραπέζιο παιχνίδι για το σύνολο της τάξης κ.λ.π. )
Όσο για τον εορτασμό, οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν καλά όλα τα παιδαγωγικά μέσα και τις τεχνικές που θα κάνουν το παιδί που γιορτάζει να νιώσει χαρά και να βιώσει τη μέρα της γιορτής του σαν μία ξεχωριστή εμπειρία ακόμη και αν εκλείπουν τα κεράσματα.

ΑΡΓΙΕΣ- ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ/ΔΡΑΣΕΙΣ

Τα νηπιαγωγεία δεν λειτουργούν:

α) Τα Σάββατα και τις Κυριακές,
β) Την 28η Οκτωβρίου (εθνική εορτή),
γ) Από 24 Δεκεμβρίου μέχρι και 7 Ιανουαρίου (διακοπές Πρωτοχρονιάς), δ) Την Καθαρή Δευτέρα,
ε) Την 25η Μαρτίου (εθνική εορτή),
στ) Από τη Μ. Δευτέρα μέχρι και την Παρασκευή της Διακαινησίμου (διακοπές Πάσχα), η) Την 1η Μαΐου,
θ) Την εορτή του Αγίου Πνεύματος,
ι) Από 22 Ιουνίου μέχρι και 31 Αυγούστου (θερινές διακοπές)

Σχολικές δράσεις θεωρούνται όλες οι προγραμματισμένες και κατάλληλα σχεδιασμένες δράσεις του σχολείου που συμπληρώνουν και εμπλουτίζουν τα προγράμματα σπουδών. Πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του διδακτικού ωραρίου, εντός ή/και εκτός του σχολείου και σε συνεργασία με άλλα σχολεία ή/και με άλλους φορείς (όπως Μουσεία, Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, σχολικά δίκτυα, επιστημονικούς και πολιτιστικούς συλλόγους και φορείς, βιβλιοθήκες, φυσιολατρικές λέσχες κ.λπ.). Οι δράσεις αυτές έχουν διεπιστημονικό/διαθεματικό, βιωματικό χαρακτήρα και ενθαρρύνουν τη διερεύνηση.
Αποσκοπούν στον εμπλουτισμό του περιεχομένου των προγραμμάτων σπουδών, στην ανάπτυξη των ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών, στην αισθητική καλλιέργεια, στην έκφραση της δημιουργικότητας, στη συν εργατικότητα, στην ανάπτυξη της αυτονομίας και της υπευθυνότητας και στην ευαισθητοποίηση σε θέματα που αφορούν το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον.
Οι σχολικές δράσεις συντελούν στην ανάπτυξη του δημοκρατικού ήθους, στο άνοιγμα του σχολείου στην τοπική κοινότητα και επιτελούν αντισταθμιστικό ρόλο παρέχοντας τη δυνατότητα σε όλους τους μαθητές να συμμετέχουν σε δραστηριότητες που διευρύνουν τους ορίζοντές τους.
Στις σχολικές δράσεις συμπεριλαμβάνονται:

1. Όσες δράσεις πραγματοποιούνται εκτός σχολείου και απαιτούν μετακίνηση των μαθητών από το σχολείο.
Σε περίπτωση διδακτικής επίσκεψης τηρείται το ημερήσιο σχολικό διδακτικό ωράριο, ενώ θα υπάρχει έγκαιρη ενημέρωση, προς τους γονείς και γραπτή έγκρισή τους.

2. Όσες δράσεις πραγματοποιούνται εντός σχολείου

3. Εκπαιδευτικές επισκέψεις ή έξοδοι των μαθητών σε κοντινή απόσταση από το σχολείο, περιορισμένης χρονικής διάρκειας και όχι μεγαλύτερης των δύο διδακτικών ωρών.

Οι σχολικές γιορτές, εθνικές ή άλλου τύπου, καθώς και οι διδακτικές επισκέψεις αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και βοηθούν στην πραγματοποίηση του σχολικού έργου, γι’ αυτό οι μαθητές δεν πρέπει να απουσιάζουν από αυτές, αν δεν έχουν σοβαρό λόγο.

Ο εορτασμός της 28ης Οκτωβρίου και της 25ης Μαρτίου στο νηπιαγωγείο μας, γίνεται στην πλατεία του χωριού, εφόσον το επιτρέπουν οι συνθήκες.
Ο εορτασμός της Πρωτοχρονιάς, ο εορτασμός της 17ης Νοέμβρη και η γιορτή λήξης του σχολικού έτους γίνεται με παρουσία κοινού, εφόσον το επιτρέπουν οι συνθήκες.

Χρήση εικόνων και βίντεο από σχολικές δραστηριότητες:
Δεν επιτρέπεται στους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών να αναρτήσουν φωτογραφίες ή βίντεο στο διαδίκτυο από διάφορες εκδηλώσεις του σχολείου. Εικόνες από σχολικές δραστηριότητες των παιδιών που θα αναρτηθούν από τους εκπαιδευτικούς σε εγκεκριμένους εκπαιδευτικούς ιστότοπους και στον ιστότοπο του σχολείου, θα έχουν υποστεί επεξεργασία και θα γίνονται μόνο μετά την ενυπόγραφη έγκριση των γονέων για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των νηπίων. (Θα δοθεί σχετική υπεύθυνη δήλωση)
Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να φωτογραφίζουν και να βιντεοσκοπούν τα νήπια μόνο για παιδαγωγικούς σκοπούς και κατόπιν υπογεγραμμένης της υπεύθυνης δήλωσης από το γονέα.

ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ

Το Νηπιαγωγείο Γρατινής επιδιώκει το σεβασμό της προσωπικότητας του νηπίου, την ικανοποίηση των φυσικών και ψυχικών του αναγκών και το σεβασμό στις ατομικές του διαφορές. Και όλα αυτά μέσα σε μια ατμόσφαιρα στην οποία κυριαρχεί η χαρά, το παιχνίδι, η δημιουργία και η πειθαρχημένη ελευθερία.
Τα νήπια μαθαίνουν να λειτουργούν σε ένα δημοκρατικό περιβάλλον σεβόμενα τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής τους στη ζωή του σχολείου από τον οφειλόμενο σεβασμό στον εκπαιδευτικό, τη σχολική περιουσία και το συμμαθητή/τρια. Σπάνια παρατηρούνται σχολικά παραπτώματα ή παραβατική συμπεριφορά, λόγω του νεαρού της ηλικίας των μαθητών.
Εάν και εφόσον προκύψει τέτοιο θέμα ενημερώνεται η συντονίστρια εκπαιδευτικού έργου και σε συνεργασία με τους γονείς του παιδιού και τον εκπαιδευτικό, δίνεται η λύση.

ΠΡΟΛΗΨΗ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ

H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή/και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού. Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας με Φορείς, η συνεργασία του Σχολείου με την οικογένεια, κ.ά.
Τη σχολική χρονιά 2022-23, η εκπαιδευτικός Γωνιάδου Ειρήνη, ορίστηκε υπεύθυνη εντοπισμού παρόμοιων φαινομένων σύμφωνα με Πράξη του συλλόγου διδασκόντων.

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ

Οι φυσικές καταστροφές παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια με ποικίλες συνέπειες στο ανθρωπογενές περιβάλλον. Οι σχολικές μονάδες, ως λειτουργικοί χώροι φιλοξενίας και δραστηριοποίησης ευάλωτης ομάδας του πληθυσμού, απαιτούν αυξημένο βαθμό ετοιμότητας έναντι των κινδύνων αυτών.
Η απρόβλεπτη ή περιστασιακή κρίση είναι αυτή που συνδέεται ευθέως με την ανάγκη εκπόνησης ενός σχεδίου διαχείρισής της. Τα κρίσιμα συμβάντα χρήζουν έγκαιρων και έγκυρων ενεργειών ανταπόκρισης. Η έγγραφη και οργανωμένη αποτύπωση αυτών, σε επίπεδο σχολικής μονάδας, συνιστά το πρωτόκολλο – σχέδιο διαχείρισης εκτάκτων αναγκών. Τα οφέλη ενός τέτοιου σχεδίου έγκεινται στη διασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας και της ψυχικής υγείας του ανθρώπινου δυναμικού του σχολείου:
Οι φάσεις του σχεδίου υλοποίησης της διαχείρισης κρίσεων είναι οι εξής:

◦ Προσδιορισμός της κρίσης- γεγονότος (π.χ. πλημμύρα, πυρκαγιά).
◦ Επίπεδο αντιμετώπισης.
◦ Ειδοποίηση – ενημέρωση όσων εμπλέκονται στην αντιμετώπιση της κρίσης.
◦ Επιλογή τρόπου και πλαισίου ενημέρωσης των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και φορέων, των γονέων και κηδεμόνων.
◦ Αξιολόγηση διαχείρισης της κρίσης.

Η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου, στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης, ενημερώνουν τους μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.
Για το λόγο αυτό έχει συνταχθεί Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών το οποίο επικαιροποιείται στην αρχή της σχολικής χρονιάς και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.

Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση κρίσης οι μαθητές/μαθήτριες παραδίδονται μόνο στους γονείς/κηδεμόνες τους ή στα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για την παραλαβή των μαθητών/τριών από τη σχολική μονάδα.
Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, μαθητές/τριες, γονείς/κηδεμόνες, και η Προϊσταμένη του νηπιαγωγείου οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.
Όσον αφορά για τα μέτρα πρόληψης του κορωνοϊού COVID-19 ισχύει το ΦΕΚ Β΄4695/7-9-2022 με θέμα : “Λειτουργία των εκπαιδευτικών μονάδων Α/θμιας Εκπ/σης κατά την έναρξη του Σχ. Έτους 2022-2023 και μέτρα για την αποφυγή διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19 κατά τη λειτουργία τους”

Διακοπή μαθημάτων λόγω εκτάκτων αναγκών

Τα μαθήματα στα νηπιαγωγεία και στα δημοτικά σχολεία μπορεί να διακοπούν μέχρι δεκαπέντε (15) εργάσιμες ημέρες για αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών ή απρόβλεπτων καταστάσεων και γεγονότων, όπως ακραία καιρικά φαινόμενα, φυσικές καταστροφές, με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ή του οικείου Περιφερειάρχη αν πρόκειται για σχολικές μονάδες που ανήκουν στην ίδια περιφερειακή ενότητα.
Διακοπή μαθημάτων πέραν των δεκαπέντε (15) εργάσιμων ημερών είναι δυνατή μόνο με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

Τα Νηπιαγωγεία παραμένουν επίσης κλειστά όταν οι Νηπιαγωγοί παρακολουθούν υποχρεωτικά σεμινάρια της Συντονίστριας Εκπαιδευτικού Έργου και κατά τις εκλογές (Δημοτικές, Βουλευτικές, Συνδικαλιστικές).

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ

Όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας συμβάλλουν στην ομαλή λειτουργία της.

Η Προϊσταμένη
• Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων/διδασκουσών και των μαθητών/μαθητριών και είναι υπεύθυνος/υπεύθυνη, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, για την ομαλή λειτουργία του σχολείου.
• Ενημερώνει τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και τις αρμοδιότητες του Συλλόγου Διδασκόντων.

• Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς.

• Είναι υπεύθυνος/υπεύθυνη, μαζί με τους/τις εκπαιδευτικούς, για την αισθητική των χώρων του Νηπιαγωγείου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών.

• Έχει την ευθύνη για τη διαμόρφωση θετικού κλίματος στο σχολείο, για την ανάπτυξη αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας.

• Επιτελεί διδακτικό και εκπαιδευτικό έργο όπως άλλωστε και όλοι οι εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας.

Οι εκπαιδευτικοί

• Εκπαιδεύουν τους μαθητές και τις μαθήτριες, σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της προσχολικής εκπαίδευσης και μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής και με την καθοδήγηση των Στελεχών της Εκπαίδευσης.

• Προετοιμάζουν καθημερινά και οργανώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία, εφαρμόζοντας σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες των μαθητών/μαθητριών.

• Συνεργάζονται με τους μαθητές/μαθήτριες, σέβονται την προσωπικότητά τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.

• Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη συμπεριφορά και την εξέλιξη των παιδιών τους.

• Φροντίζουν για την πρόοδο όλων των μαθητών /μαθητριών τους και τους προσφέρουν παιδεία διανοητική, ηθική και κοινωνική.

• Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.

• Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/μαθητριών τους στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των
μαθητών/μαθητριών τους και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.

• Ενθαρρύνουν τους μαθητές/μαθήτριες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.

• Συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής προκειμένου να υποστηριχθούν οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθώς και οι οικογένειές τους.

• Συνεργάζονται με την Προϊσταμένη, τους γονείς και τα αρμόδια Στελέχη Εκπαίδευσης για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών/μαθητριών.

• Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τις επιστήμες της αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και μέσω της ενδοσχολικής επιμόρφωσης ή και της αυτοεπιμόρφωσης.

Τα νήπια διδάσκονται να:

• Επιδεικνύουν σεβασμό, με τη στάση τους προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.
• Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης, συμμετέχουν ενεργά συνδιαμορφώνοντας την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία.

• Απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή.

• Προσέχουν ώστε να διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους και δείχνουν ενδιαφέρον για την υλική περιουσία του σχολείου.

• Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική).

• Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο. Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα:

• Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με όποιον έχουν διαφορά.
• Απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος
• Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Νηπιαγωγείου ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ –ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να συμπεριφέρονται προς όλους τους εκπαιδευτικούς με την δέουσα ευγένεια, σοβαρότητα και σεβασμό που επιβάλλει το λειτούργημά τους και ο χώρος του σχολείου.
Οι γονείς/κηδεμόνες μπορούν και πρέπει να ενημερώνονται τακτικά για την πρόοδο και συμπεριφορά του παιδιού τους από τη νηπιαγωγό της τάξης.
Για το λόγο αυτό οι συναντήσεις γονέων και εκπαιδευτικών θα είναι τακτικές .

Οι γονείς οφείλουν:

1. Να παρίστανται σε κάθε κάλεσμα των εκπαιδευτικών προκειμένου να συζητηθούν θέματα που αφορούν τη λειτουργία του νηπιαγωγείου.
Μπορούν επίσης να λαμβάνουν ενημέρωση για την πρόοδο του παιδιού τους, η εφόσον επιθυμούν να συζητήσουν με τον εκπαιδευτικό μεμονωμένα, ένα προσωπικό θέμα που αφορά το παιδί τους, ύστερα όμως από προηγούμενη συνεννόηση και κλείσιμο ραντεβού με τη νηπιαγωγό.

2. Να διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων της κεντρικής εισόδου του σχολείου και στη σχολική ιστοσελίδα (BLOG) και τις ανακοινώσεις που μεταφέρουν οι μαθητές.
3. Σε περίπτωση διαζευγμένων γονέων πρέπει το Νηπιαγωγείο να γνωρίζει (με την προσκόμιση ειδικού εγγράφου στο νηπιαγωγείο) ποιος από τους δυο γονείς έχει την κηδεμονία.
4. Να γνωστοποιούν εμπιστευτικά στη νηπιαγωγό της τάξης και στην προϊσταμένη κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή αλλά και οποιαδήποτε αλλαγή στη ζωή του παιδιού (π.χ. διαζύγιο, νέο μωρό κ.λπ.), προκειμένου η νηπιαγωγός να γνωρίσει καλύτερα τις ανάγκες και τις αδυναμίες του και να δουλέψει πάνω σ’ αυτές.

Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να νουθετεί, να επιπλήττει ή να τιμωρεί ΚΑΝΕΝΑ ΠΑΙΔΙ στο χώρο του σχολείου. Όταν κάποιος μαθητής δημιουργεί πρόβλημα ή υπάρχει κάτι που δυσαρεστεί, προβληματίζει ή ενοχλεί τους γονείς σε σχολικό επίπεδο πρέπει να το συζητούν πρώτα με την υπεύθυνη νηπιαγωγό και στη συνέχεια – αν δεν επιλυθεί- με την Προϊσταμένη.

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

Στο σχολείο λειτουργεί δανειστική βιβλιοθήκη
Κάθε μαθητής δανείζεται ένα βιβλίο κάθε Παρασκευή και υποχρεούται να το επιστρέψει έως την ερχόμενη Δευτέρα. Ο μαθητής που δεν έχει επιστρέψει το βιβλίο του ΔΕΝ μπορεί να δανειστεί άλλο βιβλίο μέχρι την επιστροφή του προηγούμενου.
Τα δανειζόμενα βιβλία- παραμύθια της Βιβλιοθήκης πρέπει να επιστρέφονται εγκαίρως και σε καλή κατάσταση.

ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ

Ένας από τους στόχους του Σχολείου πρέπει να είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους μαθητές/ στις μαθήτριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαροί και συντηρημένοι χώροι αιθουσών, εργαστηρίων, του αύλειου χώρου, της σχολικής περιουσίας, κ.λπ. διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί η ψυχή του παιδιού. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του Σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και παιδαγωγικά εθίζουν τον μαθητή/τη μαθήτρια στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας. Μαθητής/Μαθήτρια που προκαλεί φθορά στην περιουσία του Σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του ή τον ίδιο.

Η καθαριότητα του χώρου γίνεται από την καθαρίστρια του νηπιαγωγείου.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η επικοινωνία με τη σχολική μας μονάδα γίνεται:
μέσω τηλεφώνου (2531092202)
μέσω e mail (mail@nip-gratin.rod.sch.gr)
μέσω του Blog https:blogs.sch.gr/nipgrat/
μέσω ομάδας στο What s App

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Ο κοινά συμφωνημένος Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές.
Η τήρησή του από τους μαθητές/τις μαθήτριες, τους/τις εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες, με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους, ώστε να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή και εφαρμογή, αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου.
Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το Σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.
Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά
περίπτωση από την Προϊσταμένη του νηπιαγωγείου και τον Σύλλογο Διδασκόντων καθώς και από τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας ισχύει για ένα σχολικό έτος.

Η Προϊσταμένη

Νιγδελίδου Ελισάβετ

Εγκρίνεται για το σχολικό έτος 2022-2023

Η Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου H Διευθ/ντρια Π. Ε. Ροδόπης

Τσιγγίδου Σουλτάνα Αικατερίνη Σαραφίδου