Πρόγραμμα πολιτιστικών θεμάτων 2015-2016: Η Κρήτη από τη Μινωική εποχή έως σήμερα

Ολοήμερο τμήμα

2015

Οκτώβριος – Νοέμβριος – Δεκέμβριος

Με αφομή την παγκόσμια ημέρα αποταμίευσης στις 31 Οκτωβρίου παρατηρήσαμε το νόμισμα των 2 ευρώ και αφού ρωτήσαμε τους μαθητές τις απόψεις τους για το περιχόμενο της αναπαράστασης, διαβάσαμε το μύθο της αρπαγής της Ευρώπης

DSC00914

φτιάξαμε τα δικά μας νομίσματα

DSC00912   DSC00913

ζωγραφίσαμε το μύθο

DSC00915   DSC00916   DSC00917   DSC00918

DSC00919   DSC00920  DSC00921   DSC00922

DSC00923   DSC00924   DSC00925   DSC00926

και επειδή μας άρεσε η ιστορία του πάρα πολύ τον δραματοποιήσαμε

DSC00909   DSC00911

Στη συνέχεια μάθαμε για τα παιδιά που γέννησε η Ευρώπη με τον Δία, ένα από τα οποία ήταν ο Μίνωας, ο μεγάλος βασιλιάς της Κρήτης. Είδαμε ,λοιπόν, τα πορτρέτα του Μίνωα και της γυναίκας του, της Πασιφάης

DSC00935

και προσπαθήσαμε να φτιάξουμε τα δικά μας.

DSC00934

Έπειτα τα παιδιά προσπάθησαν να ανασυνθέσουν το πορτρέτο της βασίλισσας Πασιφάης σαν παζλ στον υπολογιστή, έτσι ώστε να πειραματιστούν και με τις νέες τεχνολογίες.

DSC01257

Ασφαλώς διαβάσαμε κι άλλα βιβλία μυθολογίας που σχετίζονται με το Μίνωα και την εποχή του

DSC00937   DSC00936

αν και ο μύθος που ξετρέλανε τα παιδιά ήταν εκείνος του Θησέα με το Μινώταυρο, γι’αυτό και προσπάθησαν να φτιάξουν κι εκείνα έναν λαβύρινθο

DSC00931   DSC00932   DSC00933

αλλά και μάσκες εμπνευσμένες από το Μινώταυρο.

DSC00972   DSC00973   DSC00974   DSC00975

Έπειτα, αναφερθήκαμε στο παλάτι του Μίνωα στην Κνωσσό, παρακολουθήσαμε σχετικά video στο διαδίκτυο (https://www.youtube.com/results?search_query=knossos+palace+reconstruction+crete+3d) και είδαμε με τη βοήθεια της τεχνολογίας πώς ήταν τότε τα ανάκτορα και οι εξαιρετικές τοιχογραφίες του. Καθώς δεν μπορούμε να επισκεφθούμε τον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσσού, πήγαμε μια διαδικτυακή βόλτα ως εκεί (https://www.youtube.com/watch?v=ow3RxEECg0Q) για να αντιληφθούμε πώς είναι σήμερα ο ίδιος χώρος μετά από τόσα χρόνια.

Ύστερα, οι μαθητές ζωγράφισαν το παλάτι, όπως το φαντάζονταν.

DSC00950

2016

Ιανουάριος

Παλάτι της Κνωσσού & τοιχογραφίες

Με την καινούρια χρονιά αναφερθήκαμε πάλι στο παλάτι του Μίνωα και θαυμάσαμε τις καταπληκτικές τοιχογραφίες που σώζονται ως σήμερα καθώς επίσης και για τον αρχαιολόγο, Άρθουρ Έβανς, ο οποίος βοήθησε να έρθουν στο φως αυτές οι ανασκαφές.

DSC01087   DSC00962   DSC01086

Μάλιστα, προσπαθήσαμε να ανασυνθέσουμε μερικές από αυτές με διάφορες τεχνικές(ζωγραφική, κολάζ, κλπ).

DSC00953   DSC01082   DSC01088

Επίσης, παίξαμε και παιχνίδια βασισμένα στις μινωικές τοιχογραφίες όπως παζλ, σειροθετήσεις,κ.α.

DSC00945   DSC00952   DSC00960   DSC00956

Φυσικά δεν παραλείψαμε να κάνουμε αναφορά στα αγγεία που ανακαλύφθηκαν στο παλάτι της Κνωσσού καθώς και στη χρησιμότητά τους. Και πάλι προσπαθήσαμε να φτιάξουμε τα δικά μας αγγεία.

DSC01083   DSC01089

Το ιερό δέντρο των Μινωιτών, η ελιά, από την οποία προμηθεύονταν το λάδι με το οποίο γέμιζαν πολλά από τα αγγεία τους.

DSC01196

Φεβρουάριος

Ενδυμασία και κοσμήματα Μινωιτών

Αφού ψάξαμε και είδαμε εικόνες για την εμφάνιση και τα ρούχα των Μινωιτών και κυρίως των γυναικών

DSC01141   DSC01140

θέλησαν και οι μαθητές να ντυθούν με τα ίδια ρούχα.

DSC01101   DSC01100   DSC01097

Ασφαλώς τους εντυπωσίασαν ιδιαίτερα τα κοσμήματα που κατασκεύαζαν τότε

DSC01144   DSC01142

και προσπάθησαν με πλαστελίνη και πηλό να δημιουργήσουν τα δικά τους.

DSC01143   DSC01124   DSC01123   DSC01115   DSC01117   DSC01114

Μινωίτες και ναυτιλία

Τα παιδιά έμαθαν για τη ναυτική δύναμη των Μινωιτών και είδαν σχετικές εικόνες

DSC01145   DSC01146

και στη συνέχεια ζωγράφισαν τα δικά τους μινωικά καράβια.

DSC01148   DSC01147   DSC01149   DSC01152   DSC01155

Εντυπωσιακή βγήκε και η μακέτα με το χάρτη της Κρήτης και το μινωικό στόλο

DSC01157   DSC01158

στην οποία δεν παραλείψαμε να προσθέσουμε και τον Τάλω, το μυθικό ρομπότ, που προστάτευε την Κρήτη από εχθρικά πλοία.

DSC01163   DSC01178

Τάλως

Η ιστορία του Τάλω προκάλεσε το ενδιαφέρον των μαθητών και ιδίως το τραγικό τέλος του με τη μαγεία της Μήδειας. Προσπάθησαν, λοιπόν να τον απεικονίσουν όπως τον φαντάζονταν

DSC01181   DSC01177   DSC01169   DSC01167   DSC01166

να τον κατασκευάσουν με τα τουβλάκια

DSC01185

αλλά και να τονίσουν το ευαίσθητο σημείο του, τη βίδα στο πόδι του.

DSC01180

Μινωική γραφή

Μελετώντας με τα παιδιά ιστορικά στοιχεία για τη γραφή των Μινωιτών όπως ο δίσκος της Φαιστού αλλά και η γραμμική γραφή A’

-8-638   slide_5

θέλησαν να προσπαθήσουν να γράψουν κι αυτά το όνομά τους με εκείνη τη γραφή

DSC01201   DSC01202   DSC01203

 DSC01210   DSC01208   DSC01211

αλλά και να δημιουργήσουν τους δικούς τους δίσκους με σύμβολα που επέλεξαν τα ίδια.

DSC01213   DSC01217   DSC01215

Μινωικά παιχνίδια

Ανάμεσα σε όλα τα άλλα που μάθαιναν οι μαθητές για τη ζωή των Μινωιτών, ενδιαφέρθηκαν να γνωρίσουν τα παιχνίδια που έπαιζαν τα παιδιά εκείνης της εποχής. Είδαμε λοιπόν σχετικές εικόνες για τους ασταγάλους που έπαιζαν τα παιδιά με τα κόκαλα από τα πόδια των ζώων

astragaloi2   7838661_orig

τους πεσσούς, κάτι σαν το σημερινό σκάκι

Achilleas-Patroklos

αλλά και το ζατρίκιο, που προσπάθησαν να το παίξουν και τα παιδιά μας έστω και με τους δικούς τους κανόνες. 

image022   ζατρικιο   image020   DSC01237

Τέλος Μινωικής Περιόδου

Για να θυμόμαστε τη μοναδική αυτή περίοδο στην ιστορία της Κρήτης, φτιάξαμε ένα ψηφιδωτό εμπνευσμένοι από το μινωικό αγγείο σε σχήμα κεφαλής ταύρου

img9_19   DSC01219   DSC01220   DSC01227

DSC01232   DSC01236   DSC01246

καθώς επίσης κι ένα βιβλίο για το Μινωικό πολιτισμό με συγγραφείς και εικονογράφους τους ίδιους τους μαθητές.

DSC01249   DSC01250   DSC01251   DSC01252

Η Ενετοκρατία στην Κρήτη

Με οδηγό το βιβλίο Η ιστορία της Κρήτης σε κόμιξ 

DSC01275

περάσαμε στο επόμενο μεγάλο κεφάλαιο στην ιστορία του νησιού, την κατάκτησή του από τος Ενετούς, οπότε και αναφερθήκαμε στην ίδια τη Βενετία (γεωγραφική θέση, σύμβολα), στις αρχικές δυκολίες με τη συνύπαρξη Βενετών και Κρητικών,  αλλά και στην περίοδο της Αναγέννησης κατά την οποία υπήρξε άνθιση των τεχνών, ξεχώρισε ο μεγάλος έλληνας ζωγράφος Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, αλλά και έγραψε το εξαίσιο ποίημά του Ερωτόκριτος ο Βιτσέντζος Κορνάρος.

DSC01272   DSC01273   DSC01274

Διαβάσαμε, λοιπόν, στην τάξη το βιβλίο με το ομώνυμο ποίημα

DSC01304   DSC01305

και οι μαθητές ζωγράφισαν ό,τι τους έκανε περισσότερο εντύπωση από την ιστορία.

DSC01310   DSC01311   DSC01312   DSC01313   DSC01314   DSC01315   DSC01316   DSC01317   DSC01318   DSC01309   DSC01319   DSC01320   DSC01321

Με αφορμή την συζήτηση για την αρχιτεκτονική κατά τη διάρκεια της ενετοκρατίας και τις εικόνες που είδαμε σχετικά με τα φρούρια και τα κάστρα που έφτιαξαν οι ενετοί στο νησί μας, αποφασίσαμε να κατασκευάσουμε κι εμείς στην τάξη μας το κάστρο που αντικρύζουμε σχεδόν καθημερινά στην πόλη μας, την Φορτέτζα του Ρεθύμνου. Πάρτε μια ιδέα…

DSC01388   DSC01390   DSC01391   DSC01394   DSC01392   DSC01396

Οι μαθητές ξετρελάθηκαν, έφτιαξαν ιππότες στις τέσσερις γωνίες του κάστρου και  δεν δέχτηκαν καμιά άλλη σημαία να κυματίζει πάνω του παρά μόνο την ελληνική.