Αν και λίγο καθυστερημένα παρουσιάζω τον προγραμματισμό ύλης για το μάθημα “Τεχνολογία Επικοινωνιών” της Β΄ Τάξης του Ενιαίου Λυκείου. Σύμφωνα με το έγγραφο του ΥΠΔΒΜΘ υπάρχουν αρκετές μειώσεις ύλης. Συγκεκριμένα, η διδακτέα ύλη περιλαμβάνει τα κεφάλαια 1, 2, 3, 6 (σελ. 121-126), 16, 17 (σελ. 378-499) και 18 (408-414) και το σύνολο των διδακτικών ωρών είναι περίπου 50.

Στο σημείο αυτό και πρότου να σας παρουσιάσω την πρόταση μου για τον προγραμματισμό της ύλης του μαθήματος, θέλω να παραθέσω ένα απόσπασμα από το άρθρο “Τεχνολογία Επικοινωνιών: Ένα μάθημα που πεθαίνει…” που αναρτήθηκε στο blog η Βδέλλα και πάνω σε αυτές τις σκέψεις στηρίχθηκε και η πρόταση του χρονοπρογραμματισμού μου.

[… Είναι ένα πολύ ενδιαφέρον μάθημα, το οποίο όμως πεθαίνει. Τι σημαίνει άραγε για ένα μάθημα ότι πεθαίνει; Να το δούμε σαν αντικείμενο για να καταλάβετε. Εξετάζει τη τεχνολογία Επικοινωνιών από όλες τις πλευρές. Από τη θεωρητική εισαγωγή και τις βασικές έννοιες μέχρι τα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας. Και εδώ αρχίζει το θέατρο του παραλόγου. Το βιβλίου που διδάσκεται είναι μια έκδοση του 1997 από το Ευγενίδειο Ίδρυμα που είναι μετάφραση ενός Αμερικάνικου βιβλίου του 1991, που σημαίνει ότι γράφτηκε κάπου στη διετία 1989-1990. Και κάνουμε μάθημα για τη τεχνολογία του τηλεφώνου, της τηλεόρασης, του βίντεο, …του γραμμόφωνου, του ραδιοφώνου.  Αυτά που τους λέω είναι αρχαία ιστορία για τους μαθητές που ήταν αγέννητοι όταν γράφτηκε το βιβλίο. Και γελάνε όταν τους δείχνω το “τηλέφωνο με δίσκο”. Και καλά θα μου πείτε καλό είναι να μαθαίνουν από που ξεκίνησαν τα πράγματα….]

[… Ωραία!!! Και τώρα τι κάνουμε; Γινόμαστε απολίθωμα καθηγητή…αναπαράγοντας μοντέλα που ξεκίνησαν να διαμορφώνονται πριν 300-400 χρόνια (Μεσαίωνα το λέγανε). Μένουμε στο δήθεν και χάνουμε την ουσία; Μεγάλο πρόβλημα. Γιατί η ευθύνη στη διδασκαλία είναι μεγάλη. Όταν δε διδάσκεις μάθημα που εξετάζεται πανελλαδικά γίνεται τεράστια. Δεν μπορείς να κάνεις εκπτώσεις σε κανένα επίπεδο. Όμως το συγκεκριμένο μάθημα από τη μια μεριά θα γίνει, και από την άλλη αρχίζει και τελειώνει στη Β’ λυκείου. Δεν έχει προεκτάσεις ούτε αποτελεί προαπαιτούμενη γνώση για κάποιο άλλο. Άρα δίνει μια σχετική ευελιξία…].

Με βάση τα παραπάνω, τα βασικά σημεία του τρόπου προσέγγισης μου για τη διδασκαλία του μαθήματος είναι τα εξής: 

  • Το μάθημα θα γίνει κανονικά από το βιβλίο (και τα απαρχαιωμένα θέματα που πραγματεύεται) έτσι ώστε να καλυφθεί ολόκληρη η διδακτέα ύλη.
  • Παράλληλα, θα βγουν ερωτήσεις (Σωστού-Λάθους, συμπλήρωσης κενών, πολλαπλής επιλογής, σύντομης ανάπτυξης) οι οποίες θα δίνονται στο τέλος κάθε κεφαλαίου και θα αποτελέσουν ένα “pool” ερωτήσεων από τις οποίες θα εξεταστούν οι μαθητές στο τέλος.
  • Από την άλλη όμως, σκοπεύω να υιοθετήσω την πρόταση που υπάρχει στο παραπάνω άρθρο και να δημιουργήσω ένα Blog, στο οποίο οι μαθητές θα ανεβάζουν τις δικές τους καταχωρήσεις για θέματα τεχνολογικού περιεχομένου, τα περισσότερα από τα οποία θα είναι και τα αποτελέσματα των συνθετικών τους εργασιών που θα τους δίνονται σε κάθε θεματική ενότητα.
  • Έτσι, οι μαθητές θα μάθουν να γράφουν και να εκφράζονται με πλήρεις λέξεις. Θα αναπτύξουν την κριτική και αναλυτική τους σκέψη (σχολιάζοντας τις αναρτήσεις συμμαθητών τους) αλλά θα μάθουν και να δέχονται κριτική. Θα εξοικειωθούν με την επεξεργασία εικόνας & βίντεο αλλά και θα γνωρίσουν πολλές νέες τεχνολογίες (π.χ. web 2.0).

Συμπερασματικά, παρακάτω μπορείτε να δείτε την πρόταση μου για τον προγραμματισμό της ύλης του μαθήματος, που συνοψίζεται στα εξής: 

  • Υπάρχουν 7 επαναληπτικά τεστ και 2 διαγωνίσματα έτσι ώστε οι μαθητές να εξοικειωθούν με τα θέματα που θα αντιμετωπίσουν στις τελικές εξετάσεις.
  • Υπάρχουν ώρες επανάληψης που αν δεν μπορέσει να καλυφθεί όλη η ύλη απλά δεν πραγματοποιούνται. 
  • Υλοποιούνται αρκετές ομαδοσυνεργατικές εργασίες (σύνολο 7).
  • Η διδασκαλία της θεωρίας πραγματοποιείται με χρήση διαφανειών ενώ θα προβληθούν και αρκετά εκπαιδευτικά βίντεο και διαδραστικές ιστοσελίδες που θα συμπληρώνουν τη διδασκαλία με επιεπλέον υλικό και γνώση.