Γνωριμία με τις αιτιολογικές-τελικές προτάσεις/Βουτιά στον λεξιλογικό πλούτο της Ν.Ε.

Δημιουργώ μια μικροδραστηριότητα που αξιοποιεί με σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις τα λογισμικά επεξεργασίας κειμένου

Διδακτικό  αντικείμενο: Νεοελληνική γλώσσα

Τάξη:  Γ΄ Γυμνασίου

Ενότητα : 5η “Ειρήνη – Πόλεμος”

Χρονική διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

Μέσα υλοποίησης: σχολικό εγχειρίδιο, Η/Υ (Πύλη για την Ελληνική γλώσσα, Word,Drive)

Δημιουργοί: Παλάσκα Παναγιώτα, Κωστάκη Καλλιόπη, Καραμάνη Νικολέττα

Σύντομη Περιγραφή:

Οι μαθητές, στη 5η ενότητα του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ’  Γυμνασίου, διδάσκονται το συντακτικό φαινόμενο  των δευτερευουσών τελικών και αιτιολογικών  προτάσεων καθώς και τις ομόηχες και παρώνυμες λέξεις σύμφωνα με το αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών της Γ’ Γυμνασίου.  Έτσι, αφού χωριστούν σε ομάδες,  τους ζητείται να πλοηγηθούν στο περιβάλλον της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα, όπου με τη βοήθεια ηλεκτρονικών λεξικών και σωμάτων κειμένων μελετούν τα συγκεκριμένα γλωσσικά φαινόμενα. Τα συμπεράσματά τους θα  τα παρουσιάσουν είτε σε μορφή Word είτε σε μορφή PP και θα τα αναρτήσουν σε Drive, ώστε να επιτυγχάνεται η ανατροφοδότησή τους μέσω της αξιολόγησής τους από τις άλλες ομάδες.

Στόχοι

    Μαθησιακοί  στόχοι

  • οι μαθητές  να έρθουν σε επαφή με τις δευτερεύουσες τελικές και αιτιολογικές  προτάσεις μέσα από το πρώτο και τρίτο  κείμενο του σχολικού εγχειριδίου .
  • να ανακαλέσουν τις γνώσεις τους για τους ετερόπτωτους προσδιορισμούς αιτίας και σκοπού.
  • να γνωρίσουν την επιρρηματική λειτουργία των δευτερευουσών τελικών και αιτιολογικών προτάσεων.
  • να μάθουν  ότι η λέξη να δεν εισάγει μόνο τελική πρόταση.
  • να μάθουν και άλλους τρόπους εκφοράς της αιτίας.
  • να συνειδητοποιήσουν τον πλούτο της ελληνικής γλώσσας μέσα από τις  ομόηχες και παρώνυμες λέξεις.

                            Παιδαγωγικοί στόχοι και κριτικός γραμματισμός

  •       να εξοικειωθούν με τη δημιουργική γραφή
  •       να εξοικειωθούν με την ομαδοσυνεργατική μέθοδο διδασκαλίας
  •       να μάθουν να ερευνούν και να αξιολογούν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους
  •       να αποκτήσουν δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού (αξιοποίηση και χρήση του      Διαδικτύου, των προγραμμάτων επεξεργασίας κειμένου και των κοινοτήτων πρακτικής και μάθησης)
  •      να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη και την ικανότητα διάκρισης της σημαντικής από την ασήμαντη λεπτομέρεια

                  Ειδικότεροι στόχοι σε σχέση με τις ΤΠΕ και το νέο γραμματισμό

  • να πολλαπλασιάσει τους διαθέσιμους μαθησιακούς πόρους που έχει στη διάθεσή του  τώρα ο εκπαιδευτικός και ο μαθητής
  • να αναπτύξει τις συνθετικές και κριτικές ικανότητες των μαθητών με ομαδικές εργασίες
  • να ενδυναμώσει την αυτοπεποίθηση του μαθητή στην κατεύθυνση της διαμόρφωσης,έκφρασης και επικοινωνίας μέσω του γραπτού και προφορικού λόγου 

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

1η ομάδα:

       Α)  Μεταβείτε στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα και από τα Σώματα κειμένων  πληκτρολογώντας στην Αναζήτηση τη λέξη γιατι , επιλέξτε από τα άρθρα της Εφημερίδας «Τα Νέα» όποιο κείμενο θέλετε και βρείτε τις προτάσεις που εισάγονται με το γιατί.

       Β) Βρείτε τις δευτερεύουσες αιτιολογικές  προτάσεις που εισάγονται με το σύνδεσμο γιατί  και εντοπίστε  από ποια λέξη εξαρτάται κάθε φορά.

       Γ) Με τη βοήθεια του επεξεργαστή κειμένου συντάξτε ένα κείμενο, όπου θα  αντικαθιστάτε τις δευτερεύουσες αιτιολογικές προτάσεις με άλλους τρόπους εκφοράς της αιτίας.

      Δ) Κάνετε ανάρτηση στο Drive.

        2η ομάδα:

      Α)     Μεταβείτε στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα και από τα Σώματα κειμένων  πληκτρολογώντας στην Αναζήτηση τη λέξη να ,επιλέξτε από τα άρθρα της Εφημερίδας «Τα Νέα» όποιο κείμενο θέλετε και βρείτε τις προτάσεις που εισάγονται με το  να .

        Β) Διαχωρίστε σε ποιες χρησιμοποιείται ως βουλητικό μόριο και σε ποιες ως  τελικός σύνδεσμος. Στη συνέχεια βρείτε τις δευτερεύουσες τελικές προτάσεις, εντοπίζοντας τη λέξη που προσδιορίζει κάθε φορά.

        Γ) Με τη βοήθεια του επεξεργαστή κειμένου συντάξτε ένα κείμενο, όπου θα παρουσιάζετε τα συμπεράσματά σας σχετικά με τη διάκριση των τελικών από τις βουλητικές προτάσεις.

       Δ) Κάνετε ανάρτηση στο Drive.

    3η ομάδα:

  Α) Μεταβείτε στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα  και από τα Ηλεκτρονικά Λεξικά μπείτε στο Λεξικό της κοινής νεοελληνικής,  και στην Αναζήτηση γράψτε τις λέξεις  φύλλα, ψηλός/ σχόλιο, χώρος.

     Β) Στη συνέχεια, καταγράψτε τις ομόηχες/ παρώνυμες κάθε λέξης  σε αρχείο Word .

    Γ) Συνθέστε ένα πεζό ή ποιητικό κείμενο με τις λέξεις αυτές καθώς και τις ομόηχες/ παρώνυμές τους,

       Δ) Κάνετε ανάρτηση στο Drive.

                                                       

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Ετικέτες: , , , , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Γνωριμία με τις αιτιολογικές-τελικές προτάσεις/Βουτιά στον λεξιλογικό πλούτο της Ν.Ε.

Ο Μυκηναϊκός Κόσμος

[slideboom id=1800028&w=425&h=370]

Ο Μυκηναϊκός Κόσμος

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ο Μυκηναϊκός Κόσμος

Καλημέρα κόσμε!

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτό είναι το πρώτο σας άρθρο. Αλλάξτε το ή διαγράψτε το και αρχίστε το “Ιστολογείν”!

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | 1 σχόλιο