Δημοσιεύθηκε στην ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ σχ έτος 2021-2022

 

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ 21+: ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2020-21

Σελ. 1

Σχολείο: 8ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΥΡΓΟΥ
 

Τάξη:

Δ
 

Τμήμα:

1
 

Αριθμός μαθητών:

10
 

Συνολικός αριθμός εκπαιδευτικών που συνεργάζονται:

1
 

Στοιχεία

εκπαιδευτικών (Ονομ/νυμο,

Ειδικότητα):

ΜΠΡΑΜΟΥ ΝΙΚΟΛΙΑ ΠΕ70
 

Βασικός προσανατολισμός του ετήσιου Σχεδίου Δράσης (ανάγκες μαθητών/τριών, όραμα σχολείου)

Τα δάση είναι ένα από τα κύρια στοιχεία της φυσικής μας κληρονομιάς. Η μείωση των δασικών εκτάσεων τα τελευταία χρόνια έχει οδηγήσει σε αυξανόμενη ευαισθητοποίηση και κατανόηση των σοβαρών απειλών που αντιμετωπίζουν τα δάση όπως η ατμοσφαιρική ρύπανση, η υποβάθμιση του εδάφους, ο αυξανόμενος αριθμός δασικών πυρκαγιών καθώς και η κακή διαχείριση της δασικής κληρονομιάς μας. Το σχολείο θα πρέπει να εκπαιδεύσει τους μαθητές – αυριανούς πολίτες του  και να τους ευαισθητοποιήσει απέναντι στην προστασία των δασών και κατ επέκταση του Περιβάλλοντος μέσα στο οποίο καλούνται να ζήσουν.

 

Β. ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΑ ΣΧΕΔΙΩΝ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΑΝΑ ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΚΥΚΛΟ

 

Β1. Σχέδιο Δράσης του Τμήματος – Θεματικός Κύκλος «Ζω καλύτερα-Ευ ζην»

 

 

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2020-21
Σελ. 2
   

Θεματικός Κύκλος: Φροντίζω το Περιβάλλον

 

Επιμέρους Θεματικές Ενότητες/Υποενότητες:

Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

Τίτλος/τίτλοι προγραμμάτων: Ο δικός μας τίτλος:  

Μαθαίνω για τα Δάση στο νομό μου, δρω και δημιουργώ

 

 

 

 

Στόχοι Σχεδίου Δράσης

 

Με την εκπόνηση του προγράμματος αναμένουμε οι μαθητές μας να αναπτύξουν τη δημιουργικότητα, την κριτική σκέψη, την επικοινωνία , την Ψηφιακή συνεργασία  την υπευθυνότητα  και ταυτόχρονα να καλλιεργήσουν βασικές κοινωνικές δεξιότητες , ενσυναίσθηση και ευαισθησία απέναντι στο περιβάλλον .

 

 

 

Ακολουθία εργαστηρίων

Εργαστήριο 1 Στόχοι : Οι μαθητές να:

– διασαφηνίσουν την έννοια του δάσους και του δασικού οικοσυστήματος

– πληροφορηθούν για τα δάση που υπάρχουν στην Ελλάδα και στο νομό μας.

Δραστηριότητα1η : δημιουργούνται ομάδες. Προβάλλεται το βίντεο  με τίτλο: Βόλτα στο δάσος [3:20] και ο εκπαιδευτικός  ζητάει από τις ομάδες των μαθητών να καταγράψουν ήχους και εικόνες.

Δραστηριότητα 2η: Ο  εκπαιδευτικός ρωτάει τους μαθητές αν γνωρίζουν σε ποια μέρη της χώρας μας υπάρχουν δάση και αν έχουν επισκεφθεί κάποιο από αυτά. Ακολουθεί συζήτηση και στη συνέχεια ο εκπαιδευτικός προβάλει το δασικό χάρτη της Ελλάδας https://www.geogreece.gr/dasos.php και παρατηρούν τα διαφορετικά είδη δασών (βάσει της βλάστησης). Δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στα δάση του νομού μας.

Εργαστήριο 2 Στόχος: Οι μαθητέςνα:

– έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το δάσος και τη βιοποικιλότητά του.

– αναγνωρίζουν τα ζώα που κατοικούν στο δάσος.

– εκτιμήσουν τα δασικά οικοσυστήματα

Δραστηριότητα 1η :. Ο εκπαιδευτικός, διαβάζει και προβάλλει το παραμύθι «Ποιος άλλος μένει εδώ;» (http://kpekastor-old.kas.sch.gr/secrets_forest/contents.htm) και καλεί τους μαθητές να δραματοποιήσουν το παραμύθι διαλέγοντας τους ρόλους τους. Μπορούν οι μαθητές να δοκιμάσουν και σε άλλους ρόλους

 

Εργαστήριο 3 Στόχος : Οι μαθητές

να: – αντιληφθούν τον προγραμματισμό και την προετοιμασία που απαιτείται πριν από κάθε επίσκεψη στο πεδίο.

– συνδέσουν το δάσος με την αναψυχή τους αλλά και την ευθύνη τους για την προστασία

Δραστηριότητα 1η : Γίνεται μια συζήτηση για τις παροχές τους δάσους στον άνθρωπο και για την ανάγκη προστασίας των δασών. Ακολουθεί μια ιδεοθύελλα σχετικά α) με τις απειλές – κινδύνους που αντιμετωπίζουν τα δάση και β) για τις συνέπειες που θα έχει η εξαφάνισή τους.

Δραστηριότητα 2η : Επίσκεψη σε κοντινό δάσος. Έχουμε προετοιμάσει τα παιδιά γα πρακτικά ζητήματα όπως εξοπλησμός , νερό, φαγητό.

 

Δραστηριότητα 3η : Γίνεται συζήτηση με τις ομάδες των μαθητών/-τριών και επιχειρείται η συνδιαμόρφωση ενός κώδικα συμπεριφοράς στο δάσος. Στο φύλλο εργασίας 1 παρατίθεται ένας ενδεικτικός κώδικας που μπορεί να βοηθήσει τον/την εκπαιδευτικό να κατευθύνει τη συζήτηση. Ο κώδικας συμπεριφοράς μπορεί να μεταφερθεί σε μεγάλο χαρτόνι και να εμπλουτιστεί με εικόνες ή ζωγραφιές ώστε κάθε ομάδα να φτιάξει τον δικό της κώδικα-αφίσα. Επίσης γίνεται ο εντοπισμός του δάσους που θα γίνει η επίσκεψη στον διαδραστικό πίνακα (ή σε υπολογιστή) με τη χρήση της εφαρμογής Χάρτες Google ή του προγράμματος γραφικής απεικόνισης της Γης Google Earth

Εργαστήριο 4  

Στόχος: Οι μαθητές να:

– εξοικειωθούν με τη μελέτη του χάρτη

– εξοικειωθούν με έξυπνους τρόπους προσανατολισμού στο δάσος

– αναγνωρίσουν τον ρόλο των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στη διαμόρφωση και λειτουργία του περιβάλλοντος

– αντιληφθούν τη σημασία του δάσους ως φυσικού πόρου

– αναπτύξουν δεξιότητες παρατήρησης, καταγραφής και ταξινόμησης δεδομένων

– αντιληφθούν την ανάγκη ατομικής και συλλογικής ανάληψης δράσης προς την κατεύθυνση αντιμετώπισης του προβλήματος της ρύπανσης του δάσους

Δραστηριότητα 1η : Αρχικά ο εκπαιδευτικός κατά την άφιξη στο δάσος παραδίδει σε κάθε ομάδα μαθητών από μία επαναχρησιμοποιούμενη τσάντα, η οποία περιέχει τον κώδικα συμπεριφοράς, χάρτη της περιοχής, έναν μεγεθυντικό φακό, μία βιοδιασπώμενη σακούλα απορριμμάτων, γάντια μιας χρήσης, αυτοκόλλητα, σημειωματάρια και μολύβι. Ο εκπαιδευτικός εξηγεί τη χρήση των αντικειμένων, που περιέχονται στην τσάντα, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην αξία της βιοδιασπώμενης σακούλας

Δραστηριότητα 2η : Ο εκπαιδευτικός παροτρύνει τους μαθητές να παρατηρήσουν τον χάρτη. Τα μέλη κάθε ομάδας συνεργάζονται κι εντοπίζουν τη διαδρομή που θα ακολουθήσουν, συναποφασίζουν και προτείνουν τα σημεία – σταθμούς και να τους σημειώσουν με αυτοκόλλητα.

Δραστηριότητα 3η  : Ενημερώνονται οι μαθητές ότι θα πρέπει να εντοπίσουν σημάδια ανθρώπινης δραστηριότητας , να συλλέξουν σκουπίδια και να κρατήσουν σημειώσεις. .όταν φτάσουν στον 1ο σταθμό  ο εκπαιδευτικός ζητά από τους μαθητές να σχηματίσουν κύκλο και στη συνέχεια θα τους αφηγηθεί την ιστορία ενός παιδιού που έχασε τον προσανατολισμό του στο δάσος και, στη συνέχεια, θα τους ζητήσει να προτείνουν λύσεις, που θα το βοηθήσουν να βρει τον δρόμο του. ( άσκηση προσανατολισμού)

Μόλις φτάσουν στον 2ο σταθμό ο εκπαιδευτικός τοποθετεί στο έδαφος μία ειδικά διαμορφωμένη κατασκευή, που θα αποτελεί το ταμπλό του παιχνιδιού (βλ. φύλλο εργασίας 3), τέσσερα πιόνια και ένα ζάρι. Στο ταμπλό του παιχνιδιού υπάρχουν δώδεκα κύκλοι: ένας για την αφετηρία, δύο για την όσφρηση, δύο για την ακοή, δύο για την αφή, δύο για την γεύση, δύο για την όραση και ένας για τον τερματισμό. Οι μαθητές ξεκινούν ενώ ο δάσκαλος γυρίζει την κλεψύδρα. Οι μαθητές πρέπει  να σκεφτούν και να σημειώσουν πέντε φυτά, ζώα ή αντικείμενα, που μπορούν να συναντήσουν στο δάσος και να αντιληφθούν με την συγκεκριμένη αίσθηση.

.

Εργαστήριο 5 Στόχος:Οι μαθητές/-τριες να:

– να επεξεργαστούν τα στοιχεία που συνέλεξαν στο δάσος

– συνεργάζονται για ένα κοινό στόχο (όπως η δημιουργία μιας παρουσίασης)

. να αναγνωρίσουν τη σημαντικότητα των δασών για τον άνθρωπο αλλά και για τον πλανήτη,

– να αντιληφθούν τους κινδύνους που διατρέχουν τα δάση μας και να προτείνουν λύσεις

– να αναλογιστούν την προσωπική τους ευθύνη για την καλύτερη προστασία της φυσικής μας κληρονομιά

Δραστηριότητα 1η :  Στην επόμενη συνάντηση-εργαστήριο στο σχολείο ο εκπαιδευτικός ζητά από τους μαθητές να αφηγηθούν την εμπειρία τους από την επίσκεψη στο δάσος και να φτιάξουν από μια ζωγραφιά για το πώς θα ήθελαν ο άνθρωπος να δραστηριοποιείται στο δάσος.

– να δημιουργήσουν στον υπολογιστή μια παρουσίαση της επίσκεψής τους στο δάσος

Δραστηριότητα 2η :  Κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια της τάξης τις διαφάνειές της.

Εργαστήριο 6 Στόχος: να αναγνωρίσουν τη σημαντικότητα των δασών για τον άνθρωπο αλλά και για τον πλανήτη,

– να αντιληφθούν τους κινδύνους που διατρέχουν  τα δάση μας λόγω της ανθρώπινης παρέμβασης και να προτείνουν λύσεις

– να αναλογιστούν την προσωπική τους ευθύνη για την καλύτερη προστασία της φυσικής μας κληρονομιάς

 

Δραστηριότητα 1η : Αρχικά γίνεται ο εντοπισμός του δάσους του Αμαζονίου στην υδρόγειο σφαίρα και στον διαδραστικό πίνακα (ή σε υπολογιστή) με τη χρήση της εφαρμογής Χάρτες Google ή του προγράμματος γραφικής απεικόνισης της Γης Google Earth)

Στη συνέχεια οι μαθητές/-τριες παρακολουθούν το βίντεο με τίτλο: Aerial footage shows fires raging in parts of Brazil’s Amazon rainforest [1:12] και ακολουθεί συζήτηση.

Δραστηριότητα 2η: Οι ομάδες των μαθητών λαμβάνουν το φύλλο εργασίας (βλ. φύλλο εργασίας 4), παρατηρούν τις εικόνες και απαντούν στις ερωτήσεις. Ο εκπαιδευτικός ζητάει από τις ομάδες των μαθητών να αναφέρουν τις απαντήσεις τους και ακολουθεί σχετική συζήτηση.

Εργαστήριο 7 Στόχος: Οι μαθητές να:

– ανασυνθέσουν και παρουσιάσουν τα σημαντικότερα στοιχεία του προγράμματος

– προτείνουν σχετικές με το πρόγραμμα δράσεις – αναστοχαστούν γύρω από τις δραστηριότητες που υλοποίησαν.

 

Δραστηριότητα : Στο τέλος γίνεται ένας αναστοχασμός αξιολόγηση