Tώρα τωρα …

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Tώρα τωρα …

Ποιοι; εμείς ερευνητές;

Ποιοι;  εμείς ερευνητές;

Chain Reaction…αλυσιδωτή αντίδραση… στη γνώση…   στη μετάδοση της γνώσης…. στη δημιουργία γνώσης…. στη συνεργασία…  στη δημιουργία νέων δρόμων συνεργασίας… μια αντίδραση είναι τελικά όλη μας η ζωή… κάθε δράση της …κάθε εικόνα της … κάθε χαρά και κάθε λύπη της.

Αφορμή αυτή της μικρής εισαγωγής είναι η συμμετοχή μας στο 1ου Συνέδριο Chain Reaction με θέμα: «Φυσικές Επιστήμες και Διερευνητική Μάθηση στη Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευση». Πραγματοποιήθηκε στο Ηράκλειο στους χώρους του τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Κρήτης τo Σάββατο 29 Μαρτίου 2014 . Η περιβαλλοντική ομάδα της Γ Γυμνασίου από το Γυμνάσιο Αλικιανού συμμετείχε με Θέμα:

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΗ ΠΑΙΔΕΙΑ –ΛΙΓΟΤΕΡΗ ΡΥΠΑΝΣΗ -ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ -ΕΝΕΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ : «ΤΡΟΦΗ  ΣΤΟΝ  ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΜΕΝΟ   ΚΟΣΜΟ»

«Το έθνος να λυπάστε,  αν φορεί ένδυμα που δεν ύφανε, αν τρώει ψωμί που δεν είναι από τη σοδειά του, και αν πίνει κρασί  που δεν είναι από το πατητήρι του» ΧΑΛΙΛ  ΓΚΙΜΠΡΑΝ

Ο λόγος επιλογής του θέματos είναι ότι είμαστε σχολείο από μια γεωργική περιοχή …με πορτοκαλιές …μανταρινιές … ελιές. Έχουμε παιδιά από αγροτικές οικογένειες και χρειάζεται να τους μεταδώσουμε την αγάπη για τη γη και των αγαθών της. Η Ανάγκη για επικοινωνία και δράση και η αγάπη για τις Θετικές επιστήμες… για το περιβάλλον …Άρα χρέος μας η σωστή ενημέρωση για το αναπτυσσόμενο κόσμο… την τροφή… για το έδαφος… για τις καλλιέργειες ….για το ρόλο του δασκάλου ,του ερευνητή, του αγρότη … για τα λιπάσματα. Οι μαθητές μας για λίγο αισθάνθηκαν ερευνητές….

Με το θέμα αυτό θέλαμε να αναδείξουμε  6 άξονες:  1. το περιβάλλον 2. την κοινωνία 3. έρευνα και θετικές επιστήμες 4. τον τρόπο έκφρασης και σκέψης των έφηβων –μαθητών μας 5. την τέχνη 6. το Πανεπιστήμιο Κρήτης

 Οι ΣΤΟΧΟΙ του προγράμματος μας ήταν

  •  Η συναισθηματική εγρήγορση των μαθητών για το περιβάλλον και για τη σωστή διαχείριση των φυσικών πόρων.
  •  Η κατανόηση της δομής και της λειτουργίας του φυσικού περιβάλλοντος και ειδικά του εδάφους
  •   Το ταξίδι των μαθητών στο κόσμο  της έρευνας και της καλλιέργειας της Γής.
  •  Η διαμόρφωση συναισθηματικών στάσεων και αξιών.
  •   Η καλλιέργεια περιβαλλοντικής κουλτούρας και οικολογικής συνείδησης μέσω της δυνατότητας επαφής με τη φύση.  Να τονιστεί η δυνατότητα συσχέτισης του φυσικού περιβάλλοντος με τις ανθρώπινες δραστηριότητες.
  • }  Η ανάπτυξη δεξιοτήτων παρατήρησης, καταγραφής και επεξεργασίας των πληροφοριών που θα συλλέξουν  οι μαθητές μας από τις διάφορες δραστηριότητες του προγράμματος .
  •   Η επαφή με τις Θετικές επιστήμες.
  •   Η ανάπτυξη της ιδέας για την προστασίας της οικολογικής ισορροπίας και της ποιότητας ζωής.
  •   Η προσπάθεια οικοδόμησης βιωματικών σχέσεων   ‘κοινότητας’ μεταξύ μαθητών και μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών.

Οι ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ που συναντήσαμε πολλές και διαφορετικές.

  •   ο φόβος για το καινούργιο.
  •   To σχολείο τελειώνει στις  2μμ…και τα λεωφορεία φεύγουν  αμέσως….
  •    Η   μεγάλη ταχύτητα σκέψης και δημιουργίας εικόνας των μαθητών μας….
  •   η καλλιέργεια στα παιδιά του τρόπου σκέψης και δράσης της Χημείας : παρατήρηση-υπόθεση-πείραμα -συμπέρασμα….
  •   η ανάληψη πρωτοβουλίας από τους μαθητές μας , η αδράνεια ,ο συναισθηματισμός της εφηβείας και η απόρριψη στα δύσκολα. ο ατομικισμός και η έλλειψη του πνεύματος της ομαδικής συνεργασίας των μαθητών μας.
  •   η παράλληλη διδασκαλία  των  απαραίτητων γνώσεων με την έρευνα ….τα  παιδιά δε είχαν τις απαιτούμενες γνώσεις για να κατανοήσουν το θέμα του προγράμματος…. (Γ Γυμνασίου).
  •   η έλλειψη υποδομών στο σπίτι των παιδιών : έλλειψη βιβλίων, έλλειψη ίντερνετ , υπολογιστή
  •    οι πολλές εξωσχολικές δραστηριότητες.
  •   Η απειρία στην δημιουργία παρουσίασης από τα παιδιά.
  •   Ο τρόπος  μετακίνησης των μαθητών μας και η έλλειψη αυτόνομης και ανεξάρτητης μεταφοράς. (σε 13 χωριά μένουν οι μαθητές της περιβ. Ομάδας)

 

Αλλά  η ομάδα μας είχε και ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ

  •   τον ενθουσιασμό της νιότης….
  •    την ανάγκη για ενημέρωση,
  •    την ανάγκη για συνεργασία,
  •    την ανάγκη για εκδρομή….
  •   την ελπίδα για το καινούργιο…
  •   την ανάγκη της διάκρισης…

Η ΑΡΧΗ…. έγινε με

  •   Παρουσίαση – συζήτηση του προγράμματος με τα παιδιά
  •   Χωρισμός σε ομάδες:1.Λαβουαζιέ    2.   Ο μικρός Ευκλείδης    3.   Αρρένιους4. Γαλλιλαίος    5.   Πυθαγόρας    6.  Αϊνστάιν.     Οι ομάδες αποκτούν όνομα και αρχηγό.
  •   Συζήτηση-δημιουργία  των  θεμάτων έρευνας των ομάδων.

 

Τα θέματα της έρευνας μας ήταν:

ü  Τι είναι τροφική αλυσίδα; Ποιος είναι ο ρόλος των φυτών; Ποια θρεπτικά συστατικά χρειάζονται τα φυτά;  Ποιος είναι ο Ρόλος του Αζώτου στα φυτά;

ü  Τι είναι το έδαφος; Ποια είναι η σύσταση του εδάφους; Ποιες είναι οι κατηγορίες των εδαφών;

ü  Τι είναι ανακύκλωση ; Τι ξέρεις για την ανακύκλωση στη φύση; Τι ξέρεις για το κύκλο του αζώτου;

ü  Τι είναι καλλιέργεια;  Τι συμβαίνει στο έδαφος στις καλλιέργειες;

Πως το ρΗ του εδάφους επηρεάζει  τη ανάπτυξη των φυτών και τη βλάστηση κάθε είδους;

ü  Τι είναι λιπάσματα; Ποιες είναι οι κατηγορίες που έχουμε;

ü  Γιατί χρησιμοποιούμε τα λιπάσματα; Πως πρέπει να τα χρησιμοποιούμε

 

  •   Δημιουργήσαμε  ενα ντοσιέ για τα παιδιά : με το θέμα, με τις εργασίες έρευνας, με τις λέξεις κλειδιά με εκφράσεις συναισθηματικής εγρήγορσης  και φυσικά με παραμύθια που κάνουν τη διάφορα….
  •   Καθοδήγηση-ενημέρωση- ενθάρρυνση για τις εργασίες στα διαλλείματα με το ντοσιέ ανά χείρας

Οι δυσκολίες αντιμετωπιστήκαν  με ΜΕ  ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΛΥΣΕΙΣ…

Δημιουργήσαμε:

  •   Εκπαιδευτικά μονοπάτια στο Κπε Βάμου     &     στο  Εκφε Χανίων
  •   Την  λέσχη ανάγνωσης.
  •   Βάλαμε την τέχνη στο πρόγραμμα μας  .    Η ζωγραφική και το τραγούδι ως έκφραση τέχνης .        Το ζωγράφισμα του πορτρέτου του ερευνητή,  η απόδοση –παρουσίαση της βιβλιογραφικής εργασίας των μαθητών μας με κόμικς πχ το άζωτο δίνει συνέντευξη, το λίπασμα δίνει συνέντευξη… το  ρΗ μιλά στην καλλιέργεια ….ο χαιρετισμός μας σε κάθε επίσκεψη με ένα    τραγούδι…
  •    Δράσαμε   και πειραματιστήκαμε  πότε με  επιτυχία και πότε με αποτυχία .

ü  Υδατοκαλλιέργεια φυτών με διαφορετικά λιπάσματα
1. προσπάθεια… 4g λίπασμα σε 100ml νερό

2η προσπάθεια… 0,1 g λίπασμα σε 100ml νερό και περισσότερα καλαμάκια για οξυγόνωση

ü  Καλλιέργεια σπορόφυτων σε εδάφη διαφορετικής σύνθεσης και ΡΗ

ü  φτιάξαμε το δικό μας βιολογικό λίπασμα( κομπόστ )

ü  Παρασκευάσαμε χημικά λιπάσματα (νιτρικό αμμώνιο)

 

  •   Σε κάθε κενό στο σχολείο η ομάδα μαζεύεται…. μετά ή πριν μια σχολική γιορτή η ομάδα μαζεύεται… ….με παραχώρηση μιας ώρας από ένα συνάδερφο η ομάδα μαζεύεται  …..στη διάρκεια του μαθήματος της χημείας ,της βιολογίας , της φυσικής η ομάδα συζητά και συνδυάζει σκέψεις-γνώσεις- απόψεις-οργανώνεται και εκφράζει απορίες Αναλαμβάνουν δράση οι αρχηγοί των ομάδων…   οι οποίοι  ενημερώνονται και ενθαρρύνονται για την συνέχιση της εργασίας των ομάδων  και γίνονται πολλαπλασιαστές.
  •       Φύλλα εργασίας και διερεύνησης για κάθε δράση.
  •     Βιωματικά παιχνίδια.
  •      Δεχτήκαμε επισκέψεις από επιστήμονες στο χώρο του σχολείου.

 

  Η Συνεχής ενθάρρυνση των μαθητών μας είτε ατομικά είτε ομαδικά ήταν καθημερινή. Ο σκοπός της ερευνητικής μας εργασίας ήταν η Δημιουργία εκπαιδευτικών φυλλαδίων για τους αγρότες και τους δασκάλους του αναπτυσσόμενου κόσμου για το λίπασμα και τη χρήση τους …μέσω της γνώσης-της συνεργασίας και της τέχνης . Δημιουργήθηκαν 3 εκπαιδευτικά φυλλάδια για τους αγρότες και 3 για τους δασκάλους.

Η συμμετοχή του σχολείου μας στο συνέδριο ήταν με 6 μαθητικές παρουσιάσεις:  4 με power-point , 1 με poster,  1 με video  και  μια εισήγηση : «H πορεία της Διερευνητικής Μεθόδου σε ένα επαρχιακό σχολείο του Νομού Χανίων»   και ένα βιωματικό εργαστήριο : «Το φως θερμαίνει – θερμά και ψυχρά χρώματα» από τις καθηγήτριες  Αρχοντάκη Νεκταρία και Λάμπου Δήμητρα.

 

Τα παιδιά με τις παρουσιάσεις τους έδειξαν πως έγινε η έρευνα τους… και τα αποτελέσματα αυτής… παρουσίασαν το εκπαιδευτικό τους φυλλάδιο αλλά έκαναν και τις προτάσεις τους ως ενεργοί πολίτες… Πρότειναν στους συνέδρους να κάνουν το δικό τους βιολογικό λίπασμα… να Καλλιεργούν τοπικές ποικιλίες.. να ανταλλάσουν και να διατηρούν σπόρους για τις επόμενες γενιές… να προσέχουν την βιοποικιλότητα του τόπου τους…  να μη ξεριζώνουν τα άγρια φυτά από το φυσικό τους περιβάλλον …να προτιμούν τα φυτά που έχουν αναπαραχθεί με σπόρο …να προσέχουν όταν φυτεύουν ξενικά είδη φυτών … Να μη χρησιμοποιούν ζιζανιοκτόνα. Τα ανεπιθύμητα φυτά είναι καλύτερα να τα κόβουμε και να τα ξεριζώνουμε και όχι να χρησιμοποιούμε δηλητήρια για να τα αντιμετωπίσουμε.… έδωσαν οδηγίες και συμβουλές για το πότε θέλουν τα φυτά μας τροφή… πως μπορούμε να καταλάβουμε τι κατηγορία εδάφους έχουμε στο κήπο μας και πως μπορούμε να αυξήσουμε τη γονιμότητα του όταν δε έχουμε χρήματα για την αγορά χημικών λιπασμάτων.

Η ομάδα Μικρός Ευκλείδης διακρίθηκε κατακτώντας τη δεύτερη θέση στο Συνέδριο Chain Reaction παρουσιάζοντας την έρευνα της με το πόστερ της.

 

Σε μια αντίδραση πάντα συμμετέχουν τα αντιδρώντα και τα προϊόντα αλλά ξεχωριστό ρόλο παίζουν οι καταλύτες που βοηθούν την αντίδραση . Οι δικοί μας καταλύτες ήταν αρκετοί και πρέπει να τους ευχαριστήσουμε για αυτό. Ευχαριστούμε Θερμά το ΕΚΦΕ Χανίων, το ΚΠΕ Βάμου, το Μ.Α.Ι.Χ. το Ινστιτούτο Ελιάς & Υποτροπικών Φυτών Χανιών ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑΣ & ΘΡΕΨΗΣ ΦΥΤΩΝ , τον κ Μπλάτσιο Χάρη καθ. Πληροφορικής Δ.Ε και τον κ Κασαμπαλή Βασίλη φοιτητή του Πολυτεχνείου Κρήτης για τη βοήθεια τους στην ηλεκτρονική παρουσίαση των φυλλαδίων, την επιστημονική ομάδα του Chain Reaction,  το Διευθυντή και το Σύλλογο Διδασκόντων του Γυμνασίου Αλικιανού.

 

Η συμμετοχή μας στο συνέδριο ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία αλλά πρέπει να επισημάνουμε ότι είναι πολύ δύσκολο να εφαρμοστεί η διερευνητική μέθοδος στο ελληνικό σχολείο με το τωρινό αναλυτικό πρόγραμμα. Η  διερευνητική διδασκαλία έχει τα εξής χαρακτηριστικά: Πηγή γνώσης: ανοιχτή. Δάσκαλος: διατυπώνει το πρόβλημα, διαπιστώνει το προβληματισμό του, ενθαρρύνει και κατευθύνει τους μαθητές στην αναζήτηση του προβλήματος. Μαθητής: οργανώνει τη δική του διαδρομή γνώσης με το δικό του τρόπο και ρυθμό. Ασκείται στην αναζήτηση,  ανάλυση και σύνθεση πληροφοριών. Αναδεικνύεται κ αξιοποιείται η όποια γνώση των μαθητών . Ενώ στη Παραδοσιακή διδασκαλία: Πηγή γνώσης: δάσκαλος κ σχολικό εγχειρίδιο Δάσκαλος: αυθεντία, (για οικονομία χρόνου) παρουσιάζει το πρόβλημα, την αιτία και τη λύση. Μαθητής: παράθεση και απομνημόνευση πληροφοριών

Νεκταρία Αρχοντάκη- Χημικός –Γυμνάσιο Αλικιανού

Σχ.Ετος : 2013-2014

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ποιοι; εμείς ερευνητές;

Καλημέρα κόσμε!

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτό είναι το πρώτο σας άρθρο. Αλλάξτε το ή διαγράψτε το και αρχίστε το “Ιστολογείν”!

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | 1 σχόλιο