Όταν τα παιδιά «δοκιμάζουν» τα όρια των γονιών

blog-εικόνα-τα-παιδιά-δοκιμάζουν-τα-όρια-των-γονιώνΜπροστά σε ένα μικρό παιδί τα κυρίαρχα συναισθήματα του γονέα είναι εκείνα της αγάπης, της στοργής, της φροντίδας, της συμπάθειας, της χαράς. Με την ίδια ευκολία, όμως, τα συναισθήματα αυτά μπορούν να μετατραπούν στιγμιαία σε εκνευρισμόένταση, φωνές καισπασμένα νεύρα. Η χαρά και η γαλήνη που προκαλούν τα παιδικά χαμόγελα δίνουν τη θέση τους στη κούραση και την εξάντληση. Η ψυχραιμία χάνεται και λίγες στιγμές ηρεμίας φαίνονται ως η μόνη λύση. Κρίνει αυτή η εναλλαγή συναισθημάτων την ποιότητα του γονέα; Πότε συμβαίνουν όλα αυτά; Είναι φυσιολογικό να σκεφτόμαστε έτσι; Τι μπορούμε να κάνουμε;
Οι καθημερινές υποχρεώσεις, οι απαιτήσεις για την ανατροφή των παιδιών, η κούραση της ημέρας μπορούν να πυροδοτήσουν τέτοιες συμπεριφορές που μας «βγάζουν εκτός ορίων». Οι γονείς δεν παύουν να είναι άνθρωποι και να καταβάλλονται από αρνητικά συναισθήματα, από σωματική ή ψυχική εξάντληση. Πολλοί είναι οι λόγοι που μπορούν να οδηγήσουν σε μια έντονη αντίδραση, άλλοτε σχετίζονται με τη συμπεριφορά του παιδιού άλλοτε με τη προσωπική καθημερινότητα του γονέα. Δεν θα προκαλέσουν φθορές στον ψυχισμό του παιδιού αν αντιμετωπίζονται με αγάπη, ειλικρίνεια και με λειτουργικότερη διαχείριση των έντονων συναισθημάτων. Κάτι τέτοιο, άλλωστε δεν θα βοηθήσει μόνο στην ομαλότερη συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού αλλά και στην επίτευξη μιας πιο ήρεμης καθημερινότητας του γονέα.
Πως μπορούμε να διαχειριστούμε τις έντονες στιγμές που τα παιδιά δοκιμάζουν τα όριά μας;

  • Προσπαθήστε να τα ακούσετε: δείξτε του εσείς τον τρόπο. Αν το ακούσετε θα σας ακούσει. Είναι πιθανό κάποιες συμπεριφορές του να έχουν σκοπό τη προσοχή σας. Ιδιαίτερα αν συνειδητοποιήσει ότι του δίνετε προσοχή όταν κάνει κάποια ζημιά. Δώστε του λίγο χρόνο και όση περισσότερη προσοχή μπορείτε για να εκφράσει αυτά που νιώθει και να καταφέρει να διερευνήσει πιθανές λύσεις. Στραφείτε προς το μέρος του, κοιτάξτε το στα μάτια, σεβαστείτε όσα λέει ακόμα και αν σας ακούγονται απλά.
  • Ελέγξτε τα δικά σας μέσα επικοινωνίας: πως εκφράζεστε; Πως είναι ο τόνος της φωνής σας; Τι λέει η γλώσσα του σώματός σας; Ασχολείστε κυρίως με άλλα πράγματα όταν σας μιλάει; Καταφέρνετε να του μεταδώσετε σιγουριά αλλά και ενθάρρυνση για την προσπάθειά του; Αποπνέετε τη σταθερότητα και την αυτοπεποίθηση που σκοπό έχουν να του δείξουν τα όριά του;
  • Αποφύγετε τις επαναλήψεις στα λόγια και καταφύγετε στις λογικές συνέπειες των πράξεών του: εξηγήστε στο παιδί αυτό που πρέπει να κάνει με απλές, σύντομες εκφράσεις και προσπαθήστε να μην ανεβάζετε τον τόνο της φωνής σας. Αν δεν υπακούσει μπορείτε να καταφύγετε στις λογικές συνέπειες της πράξης του. Για παράδειγμα «αν δεν τελειώσεις με το συμμάζεμα των παιχνιδιών σου δεν μπορείς να βγεις για παιχνίδι» Είναι λογικό να γνωρίζει ότι αν δεν ολοκληρώσει τη δουλειά του δεν θα έχει χρόνο για να παίξει. Αντίθετα αν του απαγορέψετε να παίξει επειδή δεν έφαγε η τιμωρία δεν έχει λογική συνέπεια και παίρνει εκδικητικό χαρακτήρα. Δεν ωφελεί να επαναλαμβάνετε κάτι αποκλειστικά στα λόγια χωρίς να δράσετε γιατί είναι πιθανό να μη σας πάρει σοβαρά και να θεωρήσει ότι όσα λέτε δεν έχουν καμία σημασία.
  • Προσπαθήστε να εστιάσετε στη συμπεριφορά και όχι στο συνολικό χαρακτήρα του παιδιού: εξηγήστε του ποια συμπεριφορά δεν είναι αποδεκτή και θέστε τα όρια που έχει και το παιδί ανάγκη αλλά αποφύγετε να το χαρακτηρίσετε σαν προσωπικότητα.
  • Θυμηθείτε την αγάπη που έχετε για το παιδί και σκεφτείτε πόσο πολύ αξίζει η προσπάθειά σας: εκείνες τις στιγμές που χάνετε την ψυχραιμία σας προσπαθήστε να επιστρατεύσετε τη λογική σας και να δείτε το τελικό όφελος της πιο ψύχραιμης στάσης σας για τον εαυτό σας αλλά και για τη σχέση σας με το παιδί. Μεγαλώνετε έναν ξεχωριστό άνθρωπο, του διδάσκετε καθημερινά νέα πράγματα, ζείτε και δίνετε αγάπη, διαμορφώνετε δεσμούς και προσωπικότητες. Όλα αυτά απαιτούν κόπο αλλά αξίζουν κάθε προσπάθεια.
  • Αναγνωρίστε τα δικά σας όρια: προσπαθήστε να δείτε όλες τις παραμέτρους που σας προκαλούν θυμό και εκνευρισμό. Ίσως να είστε φορτισμένοι και από άλλες υποχρεώσεις ή από σχέσεις με άλλους ανθρώπους. Επιδιώξτε να αποστασιοποιηθείτε, να βρίσκετε στιγμές για να χαλαρώσετε ή να κάνετε πράγματα που σας ευχαριστούν και σας γεμίζουν ως άτομο. Επιτρέψτε στον εαυτό σας να κάνει ένα διάλειμμα για να ηρεμήσετε.
  • Προετοιμαστείτε και δεσμευτείτε από πριν: δοκιμάστε να προετοιμάσετε τον εαυτό σας για την επόμενη φορά που τα παιδιά θα καταφέρουν να σας «βγάλουν από τα ρούχα σας» και δεσμευτείτε ότι θα προσπαθήσετε να ελέγξετε συνειδητά την αντίδρασή σας. Σιγά-σιγά η νέα συμπεριφορά θα αυτοματοποιηθεί και δεν θα είναι τόσο δύσκολο να την ελέγξετε.
  • Απολογηθείτε αν συνειδητοποιήσετε ότι έχετε κάνει λάθος: είναι ένα από τα πιο σημαντικά μαθήματα που μπορείτε να διδάξετε στα παιδιά σας. Αποτελεί ένδειξη δύναμης να αναγνωρίζετε ότι δεν συμπεριφερθήκατε σωστά και έχετε μετανιώσει ακόμα και αν είναι πολλοί εκείνοι που πιστεύουν ότι πρόκειται για μια πολύ καλή ευκαιρία να σας εκμεταλλευτούν τα παιδιά για να περάσουν το δικό τους. Είναι σημαντικό να γνωρίζουν ότι οι γονείς είναι άνθρωποι που μπορεί να κάνουν λάθη, έχουν όμως τη δύναμη να τα παραδέχονται και να τα βελτιώνουν.
  • Φροντίστε τον εαυτό σας: συνειδητοποιήστε ότι είστε άνθρωποι με τις δικές σας ανάγκες αλλά και αδυναμίες. Έχετε το δικαίωμα του λάθους γιατί μόνο έτσι μαθαίνουμε. Αποφύγετε να καταδικάσετε τον εαυτό σας και να γεμίσετε ενοχικά συναισθήματα. Χρησιμοποιήστε λάθος χειρισμούς του παρελθόντος για να σας διδάξουν βελτιωμένους τρόπους αντιμετώπισης μιας νέας έντασης. Και να θυμάστε….. με την ορθότερη διαχείριση του θυμού σας βελτιώνετε τη ποιότητα της καθημερινότητάς σας και διδάσκετε το ίδιο στα παιδιά σας.
    ΠΗΓΗ: manoloudi.com

Σχετικά με ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Είμαι δάσκαλος στο 10( Δέκατο ) Δημοτικό Σχολείο Κορίνθου. Υπηρετώ την εκπαίδευση για 33 έτη.


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Γενικά, Επιστημονικά. Ετικέτες: , . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

Αφήστε μια απάντηση