Τεχνολογία στην εκπαίδευση

Ενώ ο παραδοσιακός τρόπος εκπαίδευσης πρόσωπο με πρόσωπο μπορεί ακόμη να είναι αποδοτικός, το να χρησιμοποιείς τα «εργαλεία» που υπάρχουν σε μια ψηφιακή πλατφόρμα ανοίγει νέους ορίζοντες στη μάθηση, που δεν υπήρχαν πριν 20 χρόνια.

Πολλοί εκπαιδευτικοί έχουν διαπιστώσει ότι εξοικονομούν χρόνο και βελτιώνουν σημαντικά το επίπεδο μάθησης των μαθητών, επιτρέποντάς τους να έχουν πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό έξω από την σχολική αίθουσα. Αυτό τους εξαφαλίζει αξιοποίηση του χρόνου των συναντήσεων στην αίθουσα διδασκαλίας για επεξηγήσεις και επίλυση προβλημάτων.

Οι συζητήσεις σε ψηφιακό περιβάλλον (L.M.S.) δίνουν σε πολλούς μαθητές την ευκαιρία να εκφραστούν με τρόπους που δεν θα μπορούσαν σε μια συνηθισμένη αίθουσα. Πολλοί μαθητές αποφεύγουν να μιλήσουν στην τάξη επειδή είναι ντροπαλοί, δεν είναι σίγουροι ή / και εξαιτίας δυσκολιών στην ομιλία. Είναι εξαιρετικά καλό για πολλούς μαθητές να έχουν πολύ χρόνο στη διάθεσή τους για να συντάξουν ερωτήσεις ή απαντήσεις σε μια σύγχρονη ή ασύγχρονη (online) συζήτηση. Οι εκπαιδευτικοί πάρα πολύ συχνά αναφέρουν μεγαλύτερα ποσοστά συμμετοχής σε «ψηφιακές» συζητήσεις από ότι σε μια αίθουσα διδασκαλίας.

Λόγοι για να αξιοποιηθεί ένα ψηφιακό σύστημα εκπαίδευσης:

Καλύτερη ποιότητα μαθημάτων

Αν χρησιμοποιείται κατάλληλα, ένα ψηφιακό σύστημα εκπαίδευσης μπορεί να κάνει την εκπαιδευτική διαδικασία αποδοτικότερη. «Ανεβάζοντας» κάποια μέρη του μαθήματος στο διαδίκτυο, μπορείς να αξιοποιήσεις με αποτελεσματικό τρόπο το χρόνο για τις πρόσωπο με πρόσωπο συναντήσεις ώστε να ασχοληθείς με ερωτήσεις, δραστηριότητες και ιδέες των μαθητών. Για παράδειγμα, αν παρέχεις το υλικό μέσω μιας ψηφιακής πλατφόρμας μπορείς να αξιοποιήσεις το χρόνο στην τάξη για να ρωτήσεις τους μαθητές τι δεν έχουν καταλάβει. Αν επίσης χρησιμοποιείς μια ψηφιακή ομάδα συζητήσεων (Forum), μπορείς να μεταφέρεις τις καλύτερες ιδέες κι ερωτήσεις του Forum στην αίθουσα διδασκαλίας.

Καινοτομία

Οι καινοτόμες διδακτικές πρωτοβουλίες που εμπνέουν την πρόοδο μέσω παιδαγωγικών μεθόδων είναι το ζητούμενο στη σύγχρονη σχολική πραγματικότητα. Δράσεις με διαθεματικό, διαταξιακό και διασχολικό χαρακτήρα που προωθούν την εκπαιδευτική διαδικασία, έχουν κύριο σκοπό την καλλιέργεια ικανοτήτων του 21ουαιώνα, ως αποτέλεσμα γνώσεων, δεξιοτήτων, στάσεων και αξιών. Πώς ένα μάθημα μπορεί να γίνει βιωματική εμπειρία; Πώς μια επιστήμη μπορεί να αποκτήσει διαθεματική σύνδεση με άλλα μαθήματα; Και όλα αυτά μέσα από τη χρήση ψηφιακών εργαλείων, που δίνουν στον εκπαιδευτικό τη δυνατότητα να κάνει το μάθημά του ουσιαστικό, απτό και ενδιαφέρον για τον κάθε μαθητή ξεχωριστά. Η επάρκεια των καθηγητών – εμπνευστών – αρωγών που διδάσκουν και εκπαιδεύουν τους μαθητές τους, είναι απαραίτητη για ένα ουσιαστικό μάθημα. Ωστόσο, η χρήση δημιουργικών ψηφιακών «εργαλείων» αλλάζει τη συμβατική διδασκαλία.  Η δημιουργία παρουσιάσεων με εστιασμένο κείμενο, εικόνες και videoη δυνατότητα καταγραφής και οργάνωσης του υλικού σε ψηφιακά μέσα, ηεύκολη υλοποίηση ασκήσεων αυτοαξιολόγησηςη δραματοποίηση ενοτήτων, οι κατασκευές προπλασμάτων και η δημιουργία εντυπωσιακών video, η αρωγή μεγαλύτερων μαθητών (με τα εκπαιδευτικά τους «εργαλεία») σε μικρότερους χωρίς προηγούμενη μεγάλη εμπειρία χρήσης ψηφιακών μέσων, η κατανόηση εννοιών μέσα από το χορό, οργανομένα σε ένα εκπαιδευτικό σενάριο, κάνει τους μαθητές μας να απολαύσουν την εκπαιδευτική διαδικασία και να συμμετέχουν με κέφι.

Αξία

Όταν οι μαθητές μαθαίνουν διασκεδάζοντας και χαίρονται μαθαίνοντας, η δράση μάλλον είναι χρήσιμη και δημιουργική. Με τις νέες αυτές προσεγγίσεις προσπαθούμε να δημιουργήσουμε την επιθυμία για μάθηση… Οι πολλαπλές αναπαραστάσεις, οι διαθεματικές προσεγγίσεις, οι ερευνητικές δραστηριότητες, οι βιωματικές δράσεις, η αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνημάτων…έχουν στόχο …την κινητοποίηση των μαθητών για την καλλιέργεια Ικανοτήτων του 21ου αιώνα, ως αποτέλεσμα Γνώσεων, Δεξιοτήτων και Αξιών…

Απαίτηση των μαθητών

Οι μαθητές εξοικειώνονται όλο και περισσότερο με την τεχνολογία και θέλουν να μπορούν να έχουν πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό μέσω διαδικτύου. Θέλουν να μπορούν να παρακολουθούν τις πιο επίκαιρες πληροφορίες και να έχουν όσα αντίγραφα επιθυμούν από το υλικό που χρειάζονται. Μεγαλώνοντας με τα εργαλεία δικτυακής επικοινωνίας, θεωρούν την online επικοινωνία σαν δεύτερη φύση.

Διαθέσιμος χρόνος των μαθητών

Πολλοί μαθητές – και γενικά εκπαιδευόμενοι – συμμετέχουν σε ποικίλες δραστηριότητες και έχουν πολύ λίγο χρόνο διαθέσιμο για την σε βάθος εκπαίδευσή τους. Σε ένα ψηφιακό σύστημα εκπαίδευσης μπορούν να επικοινωνούν με τον εκπαιδευτικό τους ή τους άλλους εκπαιδευόμενους, να μελετούν ή να λύνουν ασκήσεις και εργασίες όταν ο χρόνος τους το επιτρέπει.

Τι έχει αλλάξει τώρα;

Στις ημέρες μας, τα ψηφιακά συστήματα εκπαίδευσης έχουν ωριμάσει και είναι πιο εύκολο να τα αξιοποιεί κάποιος από ότι στο παρελθόν. Η τεχνολογία έχει βελτιωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό, ενώ παράλληλα το κόστος και οι ταχύτητες σύνδεσης στο διαδίκτυο έχουν φτάσει σε εξαιρετικά ελκυστικά επίπεδα. Οι υποδομές έχουν μεγάλες δυνατότητες βελτίωσης πλέον…

Ταυτόχρονα, υπάρχουν εφαρμογές ανοικτού ή μη κώδικα, καθώς και πλήθος εκπαιδευτικού υλικού, και «εργαλείων», που έχουν κατασκευαστεί πάνω σε μια κοινωνικής προσέγγισης εκπαιδευτική φιλοσοφία και που μια πολύ μεγάλη κοινότητα ειδικών από όλο τον κόσμο υποστηρίζει και διαρκώς βελτιώνει.

Πώς η τεχνολογία επηρεάζει την εκπαίδευση;

ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ

  1. Εισαγωγή

Η έννοια ελεύθερος χρόνος είναι ένας σημαντικός παράγοντας δημιουργίας για τον άνθρωπο και ιδιαίτερα για το παιδί. Πρόκειται για τον χρόνο εκείνο κατά τον οποίο το παιδί αναπτύσσει πρωτοβουλίες, διευρύνει τις γνώσεις και τις εμπειρίες του με δραστηριότητες που το ίδιο επιλέγει.

Ο χρόνος που έχει στην διάθεσή του το παιδί πολλές φορές δεν είναι αρκετός ώστε να του δώσει την δυνατότητα να αναπτύξει μόνος του τα ενδιαφέροντά του.

Ο ελεύθερος χρόνος του παιδιού διαμορφώνεται κυρίως μετά τις σχολικές του υποχρεώσεις. Αυτό λοιπόν που θα προσπαθήσουμε να εξετάσουμε είναι τι ακριβώς κάνει ο νέος μαθητής όταν δεν πηγαίνει στο σχολείο.

  1. Εξωσχολικές δραστηριότητες

Οι δραστηριότητες εκείνες οι οποίες καλύπτουν τον ελεύθερο χρόνο του μαθητή είναι οι ακόλουθες:

  1. Παρακολούθηση φροντιστηριακών μαθημάτων ξένων γλωσσών
  2. Παρακολούθηση φροντιστηριακών μαθημάτων για την κάλυψη των σχολικών υποχρεώσεων
  3. Αθλητισμός σε οργανωμένους συλλόγους
  4. Εκμάθηση κάποιου μουσικού οργάνου
  5. Εκμάθηση χειρισμού Η/Υ
  6. Αποτελέσματα έρευνας

Στην εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ” δημοσιεύτηκαν τα αποτελέσματα έρευνας σχετικά με τον ελεύθερο χρόνο του μαθητή. Αυτά έχουν ως εξής:

  1. Αριθμός ελεύθερος ωρών ημερησίως και αριθμός ωρών που διαθέτουν για παιχνίδι, κατά φύλο (ποσοστό %)

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

  Αγόρια Κορίτσια Σύνολο Αγόρια Κορίτσια Σύνολο
1 ώρα ημερ 10,7 11,6 11,2 22,2 13,7 18,0
2 ώρες ημερ 24,6 22,6 23,7 19,5 7,0 13,4
1 ώρα ημερ 41,9 33,7 37,8 15,1 3,0 9,2
2 ώρες ημερ 20,4 28,3 24,2 33,0 43,7 38,2
Σαββ.-Κυρ 2,4 3,8 3,1 10,2 32,6 21,2
Καμία 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
  1. Ποσοστό (%) μαθητών, κατά φύλο, σε σχέση με τις εξωσχολικές προγραμματισμένες απασχολήσεις
Εξωσχολικές δραστηριότητες Αγόρια Κορίτσια Σύνολο
Ξένη γλώσσα 94,5 96,5 96,5
Αθλητισμός 85,1 65,1 75,1
Χορός – μπαλέτο 10,1 28,2 19,1
Μουσικό όργανο 28,3 26,3 27,3
Η/Υ 31,6 17,6 24,6

 

  1. Τι κάνουν οι μαθητές όταν δεν πηγαίνουν στο σχολείο και στα πάσης φύσεως φροντιστήρια.
Δραστηριότητες στον ελεύθερο χρόνο Μαθητές του Δημοτικού Μαθητές του Γυμνασίου Μαθητές του Λυκείου
Ασχολούμαι με τον αθλητισμό 15% 30% 26%
Βλέπω τηλεόραση, βίντεο, ακούω ραδιόφωνο 23% 24% 21%
Διαβάζω εξωσχολικά βιβλία, ζωγραφίζω 16% 14% 12%
Δεν έχω ελεύθερο χρόνο 8% 12% 18%
Παίζω με παιχνίδια 31% 5% 1%
Πηγαίνω βόλτα ή καφετέρια, UFO, DISCO 2% 7% 14%
Ασχολούμαι με Η/Υ 4% 6% 3%
Πηγαίνω σινεμά ή θέατρο 1% 2% 3%

 

  1. Συμπεράσματα

Η εφηβεία είναι το πιο κρίσιμο στάδιο στην ανθρώπινη εξελικτική πορεία προς την ωριμότητα. Δεν αποτελεί μόνο μία περίοδο ταχείας σωματικής αλλαγής, αλλά και ένα σημαντικό στάδιο της προσωπικής και κοινωνικής εξέλιξης του παιδιού. Το ότι δεν έχουν τον απαραίτητο χρόνο για να αφιερώσουν στον εαυτό τους είναι δίκοπο μαχαίρι: μπορεί να δαπανούν πέραν του σχολείου χρόνο τους σε άλλες δραστηριότητες και να αποκομίζουν εφόδια για το μέλλον, όμως αυτό τους εμποδίζει στο να έχουν τα συνήθη εφηβικά προβλήματα – ανάπτυξη προσωπικότητας, διαμόρφωση χαρακτήρα. Καταστάσεις δηλ. που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν σε μεταγενέστερα στάδια της ζωής τους και στις οποίες παραμένει αδιευκρίνιστο αν θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν.

Πολλές φορές ο “σχολικός χρόνος” παρουσιάζει σήμερα μία τάση επεκτατισμού εις βάρος του ελεύθερου χρόνου και αυτό δεν αφορά αποκλειστικά τις μεγάλες σχολικές ηλικίες. Ένα τμήμα του μαθητικού πληθυσμού, ακόμη και στην ευαίσθητη ηλικία των 6-12 ετών, τρέχει για να προλάβει το σχολείο, τα φροντιστήρια, τις ξένες γλώσσες, τα μουσικά όργανα, το μπαλέτο, κλπ μηδενίζοντας κάθε πρακτική παιχνιδιού, ανεμελιάς, ξεγνοιασιάς, χαρακτηριστικά γνωρίσματα της παιδικής ηλικίας.

Την τελευταία δεκαετία, η έννοια του σχολικού χρόνο, έχει αποκτήσει μία διπλή διάσταση. Από την μία ο χρόνο που αφορά τις ώρες που το παιδί παρακολουθεί το υποχρεωτικό σχολικό του πρόγραμμα και από την άλλη ο χρόνος που αφορά τις ώρες που διαθέτει για τις λεγόμενες εξωσχολικές παραεκπαιδευτικές δραστηριότητες όπως π.χ. φροντιστήρια, ωδείο, μπαλέτο κλπ. Οριοθετώντας τον χρόνο αυτό, μπορούμε να πούμε ότι ένα μέρος του μαθητικού πληθυσμού, συνήθως με εύρωστα οικονομικά χαρακτηριστικά ή ευρισκόμενο στο Λύκειο, καταναλώνει 8 έως 12 ώρες ημερησίως για τις παραπάνω δραστηριότητες.

Το παιδί μπορεί να εξαρτηθεί άμεσα και απόλυτα από τους οργανωτές του χρόνου του, τους γονείς του, με πιο πιθανό αποτέλεσμα να παρουσιάσει πολύ περισσότερα συμπτώματα ανωριμότητας από τους συνομηλίκους του που έζησαν υπό διαφορετικές συνθήκες. Μπορεί να μην γίνει ρομποτάκι, αλλά υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να μην μπορέσει ποτέ να ανακαλύψει την δική του ταυτότητα και να ανεξαρτοποιηθεί πλήρως από τους γονείς του.

Μία άλλη πιθανή συνέπεια είναι το παιδί αυτό κάποτε να αντιδράσει δυναμικά : να φύγει από το σπίτι, να κάνει τολμηρά πράγματα, κακές παρέες και να διαταραχθεί η σχέση με τους γονείς του. Το πρώτο πράγμα λοιπόν που πρέπει να ελέγχει κάθε γονιός είναι το κατά πόσο οι ασχολίες του παιδιού ευχαριστούν πραγματικά το ίδιο το παιδί.

Συμπερασματικά, καταλήγουμε ότι ο χρόνο είναι ελάχιστος σε σύγκριση με τον επιθυμητό και πως η πλειονότητα των μαθητών δεν είναι ικανοποιημένη με τον τρόπο που δαπανά τις εξωσχολικές ώρες. Γι’ αυτό και ζητεί μεγαλύτερη συμμετοχή στην επιλογή των εξωσχολικών δραστηριοτήτων.

“Μάθετε να εμπιστεύεστε τα παιδιά σας. Από την έλλειψη εμπιστοσύνης και πρωτοβουλίας, πηγάζουν όλα τα προβλήματα”.

πηγή: https://www.pedia.gr/corner/elefth-xronos.htm

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΑ ΕΘΙΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

   Αυτές τις ημέρες, οι μαθητές ετοιμάζονται για τις διακοπές των Χριστουγέννων, οι δρόμοι και οι πλατείες φωτίζονται γιορτινά, οι νοικοκυρές ετοιμάζονται για τα γιορτινά τραπέζια και όλοι αναρωτιόμαστε τι δώρο θα μας φέρει ο Άη-Βασίλης!
Αξίζει να αναφέρουμε όμως ότι κάθε περιοχή της Ελλάδας αυτή την περίοδο έχει τα δικά της ξεχωριστά έθιμα. Στη συνέχεια, θα δούμε τα έθιμα αυτά αναλυτικά:

Τα κάλαντα
Τα κάλαντα πήραν το όνομά τους από τις καλένδες του Ιανουαρίου. Οι καλένδες ήταν οι πρώτες ημέρες των ρωμαϊκών μηνών και συγγενείς και φίλοι αντάλλασσαν επισκέψεις και δώρα, που ήταν μέλι, ξερά σύκα, χουρμάδες, χυλός και μικρά νομίσματα. Τα κάλαντα είναι μείγμα θρησκευτικού και κοσμικού περιεχομένου. Στην αρχή εξαγγέλλεται και περιγράφεται το θρησκευτικό γεγονός και μετά ακολουθούν τα εγκώμια για τα διάφορα πρόσωπα της οικογένειας, ανάλογα με τα χαρίσματά τους, την ηλικία τους, το επάγγελμά τους ή την κοινωνική τους θέση.

To χριστουγεννιάτικο καράβι

Αποτέλεσμα εικόνας για χριστουγεννιάτικο καράβι
Έθιμο που υποχώρησε με το χρόνο, μπροστά σε αυτό του δέντρου, αλλά κανένας δεν δείχνει να το έχει ξεχάσει. Το ελληνικό παραδοσιακό καραβάκι αποτελεί παράδοση των παλαιών εποχών της χώρας μας, όταν τα παιδιά με αγάπη, χαρά και δημιουργικό νου κατασκεύαζαν τα παιχνίδια τους.

Αποτέλεσμα εικόνας για χριστουγεννιάτικο καράβι

Αποτελούσε, όμως, και ένα είδος τιμής και καλωσορίσματος στους ναυτικούς, που επέστρεφαν από τα ταξίδια τους. Πριν από 50 χρόνια δηλαδή, έως και την πρώτη μεταπολεμική δεκαετία, συναντούσαμε το καραβάκι σε πολλά ελληνικά σπίτια και στα χέρια των παιδιών που έλεγαν τα κάλαντα. Σήμερα, η παράδοση αυτή τείνει να εξαφανιστεί, μιας και έχει αντικατασταθεί από το ξενόφερτο έλατο.

Το χριστόξυλο
Στα χωριά της βόρειας Ελλάδας, από τις παραμονές των εορτών ο νοικοκύρης ψάχνει στα χωράφια και διαλέγει το πιο όμορφο, το πιο γερό, το πιο χοντρό ξύλο από πεύκο ή ελιά και το πάει σπίτι του. Αυτό ονομάζεται χριστόξυλο και είναι το ξύλο που θα καίει για όλο το δωδεκαήμερο των εορτών (από τα Χριστούγεννα μέχρι και τα Φώτα) στο τζάκι του σπιτιού. Πριν ο νοικοκύρης φέρει το χριστόξυλο, κάθε νοικοκυρά φροντίζει να έχει καθαρίσει το σπίτι και με ιδιαίτερη προσοχή το τζάκι, ώστε να μη μείνει ούτε ίχνος από την παλιά στάχτη. Καθαρίζουν ακόμη και την καπνοδόχο, για να μη βρίσκουν πατήματα να κατέβουν οι καλικάντζαροι, τα κακά δαιμόνια, όπως λένε στα παραδοσιακά χριστουγεννιάτικα παραμύθια.

Έτσι, το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων, όταν όλη η οικογένεια θα είναι μαζεμένη γύρω από το τζάκι, ο νοικοκύρης του σπιτιού ανάβει την καινούργια φωτιά και μπαίνει στην πυροστιά το χριστόξυλο. Ο λαός λέει ότι καθώς καίγεται το χριστόξυλο, ζεσταίνεται ο Χριστός, εκεί στην κρύα σπηλιά της Βηθλεέμ. Σε κάθε σπιτικό οι νοικοκυραίοι προσπαθούν το χριστόξυλο να καίει μέχρι τα Φώτα.

Οι Μωμόγεροι του νομού Δράμας

Η λαϊκή φαντασία οργιάζει με τις σκανταλιές των καλικάντζαρων, που βρίσκουν την ευκαιρία να αλωνίσουν στον επάνω κόσμο, τότε που τα νερά είναι αβάφτιστα. Η όψη τους τρομακτική και οι σκανταλιές τους απερίγραπτες, αλλά και ο τρόμος τους άλλος τόσος για τη φωτιά. Στα χωριά Πλατανιά και Σιταγροί της Δράμας συναντάμε το έθιμο των Μωμόγερων, που προέρχεται από τους Πόντιους πρόσφυγες.

Η ονομασία τους προέρχεται από το μίμος ή το μώμος και το γέρος και συνδέεται με τις μιμητικές τους κινήσεις. Φοράνε τομάρια λύκων ή τράγων ή είναι ντυμένοι με στολές ανθρώπων οπλισμένων με σπαθιά και έχουν τη μορφή γέρων.

Οι Μωμόγεροι, προσδοκώντας τύχη για τη νέα χρονιά, γυρίζουν σε παρέες όλο το δωδεκαήμερο, ψάλλοντας τα κάλαντα ή άλλους ευχετικούς στίχους. Όταν οι παρέες συναντηθούν, κάνουν ψευτοπόλεμο μεταξύ τους, ώσπου η μία ομάδα να νικήσει και η άλλη να δηλώσει υποταγή. Το ίδιο έθιμο με παραλλαγές γίνεται στην Κοζάνη και την Καστοριά με την ονομασία «Ραγκουτσάρια».

Το τάισμα της βρύσης στην Κεντρική Ελλάδα
Οι κοπέλες, τα χαράματα των Χριστουγέννων (αλλού την παραμονή της Πρωτοχρονιάς) πηγαίνουν στην πιο κοντινή βρύση «για να κλέψουν το άκραντο νερό» (άκραντο, δηλαδή αμίλητο, γιατί δεν βγάζουν λέξη σ’ όλη τη διαδρομή). Αλείφουν τις βρύσες του χωριού με βούτυρο και μέλι, με την ευχή όπως τρέχει το νερό να τρέχει και η προκοπή στο σπίτι τον καινούργιο χρόνο και γλυκιά να είναι και η ζωή των νοικοκυραίων.

Για να έχουν καλή σοδειά, όταν φτάνουν εκεί ταΐζουν τη βρύση, με διάφορες λιχουδιές, όπως βούτυρο, ψωμί, τυρί, όσπρια ή αφήνουν ένα κλαδί ελιάς. Όποια θα πάει πρώτη στη βρύση, αυτή θα είναι και η πιο τυχερή ολόκληρο το χρόνο. Έπειτα ρίχνουν στη στάμνα ένα βατόφυλλο και τρία χαλίκια, κλέβουν νερό και γυρίζουν στα σπίτια τους πάλι αμίλητες, μέχρι να πιούνε όλοι από το άκραντο νερό. Με το ίδιο νερό ραντίζουν και τις τέσσερις γωνίες του σπιτιού, ενώ σκορπούν στο σπίτι και τα τρία χαλίκια.

Η γουρουνοχαρά
Ένα από τα σημαντικότερα χριστουγεννιάτικα έθιμα σε πολλές περιοχές της Ελλάδας είναι η γουρουνοχαρά ή γρουνουχαρά. Λέγεται πως οι οικογένειες αγόραζαν το γουρούνι από το μήνα Μάιο και το συντηρούσαν με κολοκύθια και πίτυρα.

Το γουρούνι ήταν απαραίτητο για ένα αγροτικό σπίτι, καθώς από το γουρούνι έπαιρναν το λίπος, το κρέας, τα λουκάνικα κι έφτιαχναν τα γουρνοτσάρουχα από το δέρμα του. Θεωρούνταν ντροπή για ένα σπίτι να μην έχει γουρούνι, καθώς θεωρούνταν παρακατιανό, φτωχό κι ανοικοκύρευτο.

Η προετοιμασία για το σφάξιμο του γουρουνιού γινόταν με εξαιρετική φροντίδα, για κάθε σφαγή μεγάλου γουρουνιού απαιτούνταν 5–6 άνδρες, ενώ επακολουθούσε γλέντι μέχρι τα ξημερώματα, για να επαναληφθεί η ίδια διαδικασία την επόμενη και τη μεθεπόμενη μέρα. Οικογένειες, συνήθως συγγενικές, καθόριζαν με τη σειρά ποια ημέρα θα έσφαζε η καθεμία το γουρούνι της.

Επειδή όμως η όλη εργασία είχε ως επακόλουθο το γλέντι και τη χαρά, γι’ αυτό και η ημέρα αυτή καθιερώθηκε ως γουρουνοχαρά ή γρουνουχαρά. Όταν μάλιστα προσκαλούσαν κάποιον την ημέρα αυτή, δεν έλεγαν «έλα να σφάξουμε το γουρούνι», αλλά «έλα, έχουμε γουρουνοχαρά».

Σε άλλες περιοχές τα έσφαζαν 5–6 ημέρες πριν από τα Χριστούγεννα και σε άλλες άρχιζαν από την ημέρα των Χριστουγέννων και μετά, ανάλογα με την παρέα. Τα περισσότερα γουρούνια σφάζονταν στις 27 Δεκεμβρίου, ημέρα του Αγίου Στεφάνου. Γι’ αυτό και η γιορτή αυτή ονομαζόταν «γρουνοστέφανος» ή «γουρουνοστέφανος». Υπάρχουν όμως και μικρές περιοχές, που τα έσφαζαν ένα μήνα ή και περισσότερο μετά τα Χριστούγεννα.

Κατά το έθιμο, η νοικοκυρά έδινε μικρή ποσότητα αναμμένης στάχτης και θυμίαμα στο σφαγέα, ο οποίος, αφού θυμιάτιζε τους εργαζόμενους και όλους τους άλλους, για να έχουν την ευλογία του Χριστού και να εξαφανιστούν οι καλικάντζαροι, έριχνε τη στάχτη με το θυμίαμα στο λαιμό του γουρουνιού, για να είναι ευλογημένο και καλό το κρέας του. Ένας άλλος έπαιρνε λίγο αίμα κι επάλειφε τα μικρά παιδιά στο πρόσωπο, για να είναι γερά, ανθεκτικά στους ψύλλους, στις αρρώστιες και να μην επηρεάζονται από τα κακά πνεύματα. Στη συνέχεια, οι άνδρες έγδερναν το γουρούνι και το δέρμα, αφού το αλάτιζαν, το δίπλωναν στα τέσσερα και το κρατούσαν για να φτιάξουν τα γουρνοτσάρουχα για τις καλοκαιρινές δουλειές τους.

Μετά το γδάρσιμο, άρχιζε το κόψιμο του λίπους (παστού), για να γίνει έπειτα το κόψιμο του κρέατος σε μικρά τεμάχια. Το λίπος αυτό, αφού το έλιωναν πρώτα, το έβαζαν σε δοχεία λαδιού ή πετρελαίου και αφού πάγωνε, διατηρούνταν σχεδόν όλο το χρόνο. Οι κάτοικοι της Θεσσαλίας το χρησιμοποιούσαν όλο το χρόνο και σε όλα σχεδόν τα φαγητά.

Ακόμα και το καλοκαίρι, στα φαγητά τους χρησιμοποιούσαν λίπος, γιατί το ήταν δική τους παραγωγή και επομένως φθηνό, σε αντίθεση με το λάδι που το αγόραζαν μισή ή μια οκά για να περάσουν έναν και δυο μήνες. Επίσης, πολλές φτωχές οικογένειες δεν αγόραζαν καθόλου λάδι και δεν ήξεραν ούτε ποιο είναι το χρώμα του.

Στη συνέχεια, τεμάχιζαν το κρέας και τοποθετούσαν αλατισμένα τα κομμάτια σε πλιθάρια, που τα είχαν για φαγητό όλο σχεδόν το χειμώνα και τα μαγείρευαν με τραχανά και πλιγούρι. Επίσης έφτιαχναν και λουκάνικα. Έκοβαν τα πράσα σε μικρά τεμάχια και τα είχαν έτοιμα να γεμίσουν τα λουκάνικα.

Μετά το φαγητό, οι άνδρες έκοβαν το κρέας πάνω στην τάβλα με τα ψαλίδια, το οποίο ανακάτευαν με τα τριμμένα πράσα και το έβαζαν σε χάλκινη κατσαρόλα και τα ζέσταιναν, αφού έριχναν συγχρόνως ρίγανη, πιπέρι και αλάτι. Στη συνέχεια περνούσαν τα λουκάνικα σ’ ένα ξύλινο δοκάρι και τα κρεμούσαν για να στεγνώσουν.

Έφτανε πλέον το μεσημέρι. Η τάβλα ήταν έτοιμη για το φαγητό, με ντόπιο κρασί. Τσίπουρο έπιναν κατά την ώρα της δουλειάς.

Μετά, οι άνδρες έφευγαν για τα σπίτια τους, αλλά το βράδυ επέστρεφαν στο σπίτι του νοικοκύρη για να φάνε και να γλεντήσουν, να χαρούν και να απολαύσουν τους καρπούς του κόπου τους. Οι γυναίκες είχαν έτοιμα τα φαγητά, όπως πίτες –συνήθως με τυρί–, κόκαλα βρασμένα, ψητό στη σχάρα και άφθονο κρασί από το αμπέλι. Τα μεσάνυχτα κι ύστερα από πολλά τραγούδια και χαρά, όπως κι ευχές προς το νοικοκύρη, έφευγαν για τα σπίτια τους.

Το χριστόψωμο στην Κρήτη

Αποτέλεσμα εικόνας για χριστόψωμο
Το ζύμωμα του χριστόψωμου στη Κρήτη είναι έργο θείο και έθιμο καθαρά χριστιανικό. Για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι το χριστόψωμο είναι ευλογημένο ψωμί, αφού θα στηρίξει τη ζωή του νοικοκύρη και της οικογένειάς του. Χρησιμοποιούν καλό αλεύρι και ακριβά υλικά, όπως ροδόνερο, μέλι, σουσάμι, κανέλα και γαρίφαλα. Μαζεύονται οι γυναίκες του σπιτιού και μέχρι να γίνει το προζύμι τραγουδούν «ο Χριστός γεννιέται, το φως ανεβαίνει, το προζύμι για να γένει».

Πλάθουν το ζυμάρι, παίρνουν τη μισή ζύμη και φτιάχνουν μια κουλούρα. Με την υπόλοιπη φτιάχνουν σταυρό με λωρίδες από τη ζύμη και στο κέντρο βάζουν ένα άσπαστο καρύδι, που συμβολίζει τη γονιμότητα. Στην υπόλοιπη επιφάνεια σχεδιάζουν σχήματα με το πιρούνι για να βγάλουν το κακό μάτι και να καρφώσουν την κακογλωσσιά. Ο νοικοκύρης του σπιτιού παίρνει το χριστόψωμο, το σταυρώνει, το κόβει και το μοιράζει σε όλους όσοι παρευρίσκονται στο τραπέζι, σαν συμβολισμό της Θείας Κοινωνίας, που ο Χριστός έδωσε τον άρτο της ζωής σε όλη την ανθρώπινη οικογένειά του.

Ζάκυνθος: μπρόκολα, κουλούρες, μπλαούνες και καντάδες
Την Παραμονή των Χριστουγέννων, μόλις αρχίζει να βραδιάζει, μαζεύονται όλοι στο σπίτι, γύρω από το εορταστικό τραπέζι, όμως για δείπνο σερβίρονται μόνο μπρόκολα με ελιές και κρασί.

Την επόμενη μέρα ακολουθούσε το μεγάλο γιορτινό τραπέζι, το οποίο εκτός από κρέας με πατάτες, περιελάμβανε και αυγολέμονο. Επίσης, οι Ζακυνθινοί δεν έκοβαν βασιλόπιτα την Παραμονή της Πρωτοχρονιάς, αλλά τα Χριστούγεννα, και η συνταγή της ήταν αρκετά διαφορετική. Επίσης, την Πρωτοχρονιά γυρνούσαν σε παρέες με μουσικά όργανα και έλεγαν τους περίφημους «Αϊ-Βασίληδες» (ζακυνθινά κάλαντα Πρωτοχρονιάς, τα οποία συνέθεταν οι ίδιοι). Στα σπίτια, το βράδυ της Παραμονής έφτιαχναν τις μπλαούνες, (τηγανίτες με αλεύρι και νερό) τηγανισμένες σε «νιο λάδι» και τις έτρωγαν βουτηγμένες σε πετιμέζι (βρασμένος μούστος σταφυλιών).

Οι παραδοσιακές φουφούδες
Με παραδοσιακές φουφούδες και την επίσκεψη του Καππαδόκη Αϊ–Βασίλη γιορτάζονται τα Χριστούγεννα στην πόλη της Καβάλας. Το εμπορικό κέντρο της πόλης την παραμονή των Χριστουγέννων θυμίζει μια μεγάλη ψησταριά. Στους περισσότερους πεζόδρομους, αλλά και στα πεζοδρόμια, οι έμποροι στήνουν υπαίθριες ψησταριές, τις λεγόμενες φουφούδες, και προσφέρουν σε όλους τους περαστικούς ψητά κρέατα και ντόπιο κόκκινο κρασί.

«Πάντρεμα της φωτιάς»
Στα χωριά της Έδεσσας την παραμονή των Χριστουγέννων «παντρεύουν τη φωτιά», δηλαδή παίρνουν ένα ξύλο με θηλυκό όνομα, δηλαδή πχ κερασιάς, και ένα με αρσενικό όνομα, συνήθως από αγκαθωτά δέντρα, πχ από βάτο. Βάζουν τα ξύλα στο τζάκι να καούν και ανάλογα με τον κρότο ή τη φλόγα τους μπορούν να προβλέψουν τα μελλούμενα είτε για τον καιρό είτε για τη σοδειά τους. Η λαϊκή μας παράδοση θέλει τα αγκαθωτά δέντρα να απομακρύνουν τα δαιμονικά όντα, όπως τους καλικάντζαρους. Στη Θεσσαλία, όταν τα κορίτσια επιστρέφουν από την εκκλησία, ανήμερα Χριστούγεννα, βάζουν δίπλα στο τζάκι κλαδιά κέδρου που τα ξεδιαλέγουν να είναι λυγερά, ενώ τα αγόρια βάζουν από αγριοκερασιά. Τα λυγερά αυτά κλαδιά αντιπροσωπεύουν τις επιθυμίες τους για μια όμορφη ζωή. Όποιο κλωνάρι καεί πρώτο αυτό είναι καλό σημάδι, γιατί αυτός ο νέος ή η νέα θα παντρευτεί πρώτα.

Το έθιμο του αναμμένου πουρναριού στην Ήπειρο
Σύμφωνα με μια παλιά παράδοση, όταν γεννήθηκε ο Χριστός και πήγαν οι βοσκοί να προσκυνήσουν, ήτανε νύχτα σκοτεινή. Τότε, βρήκαν κάπου ένα ξερό πουρνάρι κι έκοψαν τα κλαδιά του. Πήρε ο καθένας από ένα κλαδί στο χέρι, του έβαλε φωτιά και γέμισε το σκοτεινό βουνό χαρούμενες φωτιές και τριξίματα και κρότους. Από τότε στην Ήπειρο έχουν τη συνήθεια στα χωριά της Άρτας, όποιος πάει στο σπίτι του γείτονα για να πει τα χρόνια πολλά, να κρατούν ένα κλαρί από πουρνάρι ή από ό,τι άλλο δέντρο που καίγεται.

πηγή: E-Radio.gr

Τέλος,  ακολουθεί μια σχετική παρουσίαση για περισσότερες πληροφορίες:

 

 

Τύποι μαθητών

Εσύ τι τύπος μαθητή είσαι;

Η παρουσίαση και ανάλυση του συγκεκριμένου μοντέλου, προέρχεται από την πρόταση του Δρ. Richard Felder σχετικά με τους τρόπους μάθησης. Οι τύποι των μαθητών που δημιουργούνται, σύμφωνα με αυτό το μοντέλο είναι:

   Δραστήριοι και Στοχαστικοί. Οι πρώτοι κατανοούν και συγκρατούν στη μακροπρόθεσμη μνήμη τους οτιδήποτε με το οποίο καταπιάνονται ενεργά, προσπαθούν να εφαρμόσουν τη θεωρία του σε άλλες καταστάσεις ή να το παρουσιάσουν στους συμμαθητές τους, προτιμούν να εργάζονται σε ομάδες ενώ το μότο τους θα μπορούσε να είναι: «ας δούμε πως δουλεύει αυτό το πράγμα». Οι στοχαστικοί προτιμούν να σκέφτονται αρκετά πριν να δράσουν, επιλέγουν να εργάζονται κατά μόνας και για την επίλυση κάποια προβλήματος θα λέγανε: «ας το σκεφτούμε πρώτα διεξοδικά». Οι διαλέξεις είναι η χειρότερη επιλογή και για τους δύο τύπους, αν κι αυτοί που περισσότερο αντιδρούν είναι οι Δραστήριοι. Όλοι μπορούν μερικές φορές να είναι Δραστήριοι και κάποιες άλλες Στοχαστικοί.

   Ορθολογιστές και Διαισθητικοί. Οι ορθολογιστές προτιμούν να μελετούν τα γεγονότα, να επιλύουν προβλήματα βάσει προκαθορισμένης μεθόδου, δυσανασχετούν με θέματα που δεν έχουν παρουσιαστεί στην τάξη, είναι περισσότερο πρακτικοί, διαπραγματεύονται θέματα που άπτονται των βιωμάτων και της καθημερινότητάς τους, ενώ αποτελούν τους καλύτερους συνεργάτες των εκπαιδευτικών για την πραγματοποίηση εργαστηριακών ασκήσεων. Οι διαισθητικοί επιλέγουν να αναζητούν σχέσεις και πιθανότητες μεταξύ εννοιών και μεθόδων, καταπιάνονται ευκολότερα με νέες έννοιες και καινοτόμες αναφορές, αδιαφορούν για κάθε είδους επανάληψη και ανακεφαλαίωση, ενώ θα τα καταφέρουν καλά στο εργαστήριο υπό την προϋπόθεση πως περιλαμβάνονται αφαιρετικές σκέψεις και φορμαλισμοί. Όλοι μπορούν μερικές φορές να είναι Ορθολογιστές και κάποιες άλλες Διαισθητικοί.

 

   Οπτικοί και Λεκτικοί. Οι πρώτοι θυμούνται καλύτερα αυτό που βλέπουν, δηλαδή πίνακες, διαγράμματα, εικόνες, βίντεο, εννοιολογικούς χάρτες, γραφήματα, χρονοδιαγράμματα, παρουσιάσεις. Οι λεκτικοί προτιμούν η γνώση να μεταφέρεται σε αυτούς με λέξεις, μέσα από τον προφορικό ή γραπτό λόγο. Από τους δύο, ωφελημένοι φαίνονται οι λεκτικοί καθώς στις περισσότερες σχολικές αίθουσες το μάθημα γίνεται με τον τρόπο που επιθυμούν: διαλέξεις, σημειώσεις, σχολικά εγχειρίδιο, μαυροπίνακας. Τι και αν οι περισσότεροι άνθρωποι είναι οπτικοί, τι και αν είναι προτιμότερο να διδάσκουμε με αυτό τον τρόπο όπως επιπλέον περιγράφεται και από τη ρήση: «μία εικόνα ίσον με χίλιες λέξεις».

    Γραμμικοί και Σφαιρικοί. Οι πρώτοι (αιτιοκρατικής ταυτότητας) μαθαίνουν βήμα-βήμα, ακολουθώντας λογικές μεταβάσεις. Οι σφαιρικοί (με περισσότερο βιολογική χροιά – ολιστική και οικολογική προσέγγιση) επιτυγχάνουν μεγαλύτερα άλματα, κατορθώνουν να δημιουργούν τις απαραίτητες συνδέσεις και να επιλύουν πολύπλοκα προβλήματα με πρωτότυπους τρόπους. Αν κι αυτό που κυρίως διαφοροποιεί τον γραμμικό από τον σφαιρικό τύπο μαθητή είναι πως ο πρώτος μπορεί να οδηγηθεί σε ένα συμπέρασμα βάσει λογικών βημάτων, ενώ ο δεύτερος ποτέ δεν θα μπορούσε να καταλήξει σε συμπέρασμα αν προηγουμένως δεν έχει κατανοήσει τη συνολική εικόνα. Είναι σαν να φτιάχνουμε ένα παζλ, τοποθετώντας τα κομμάτια με κριτήριο το σχήμα που έχει κάθε κομμάτι ή λαμβάνοντας υπόψη τη θέση που αυτό καταλαμβάνει μέσα στη συνολική εικόνα που προσπαθούμε να δημιουργήσουμε.

Για τους διάφορους τύπους μαθητών, οι ερευνητές προτείνουν και ορισμένες στρατηγικές:

  • Δραστήριοι: εμπλέξτε τους όσο μπορείτε περισσότερο σε ομαδικές εργασίες, δώστε τους να επιτελέσουν κάποια εργαστηριακή δραστηριότητα ή να χειριστούν με τις δεξιότητές τους κάποια συσκευή
  • Στοχαστικοί: δώστε τους χρόνο να σκεφτούν, μην τους ζητάτε άμεσες απαντήσεις στις ερωτήσεις σας, σεβαστείτε τη ροή του προσωπικού τους χρόνου
  • Ορθολογιστές: δώστε τους συγκεκριμένα παραδείγματα, προσπαθήστε να συνδέσετε έννοιες, εφαρμογές, διαδικασίες που περιέχονται στη διδασκαλία σας με την καθημερινή τους ζωή
  • Διαισθητικοί: συνδέστε τις θεωρίες με την καθημερινότητα, αναγνωρίστε τη δυσφορία τους για οποιαδήποτε επανάληψη και συμβατική αξιολόγηση, καλλιεργήστε τη διάθεσή τους για καινοτομίες και νέες ιδέες
  • Οπτικοί: φτιάξτε εννοιολογικούς χάρτες, ερμηνεύστε διαγράμματα, επισημάνετε τη σημασία των εικόνων και των γραφημάτων μέσα στα σχολικά εγχειρίδια
  • Λεκτικοί: προτιμάτε να δουλεύουν σε ομάδες ώστε να ακούν τους συμμαθητές τους, επιλέξτε να τους έχετε σε κοντινή θέση ώστε να μπορούν να ακούν, μιλάτε αργά για να γράφουν σημειώσεις και να παρακολουθούν
  • Γραμμικοί: ίσως οι πιο ευνοημένοι καθώς η αιτιοκρατική τους σκέψη δομείται από τη μικρή ηλικία κι επομένως είναι καλό να ακολουθείτε λογικές συνέχειες και να αποφεύγεται τις ασύνδετες διδασκαλίες
  • Σφαιρικοί: παρουσιάστε τις σχέσεις μεταξύ των ενοτήτων, των εννοιών και των διαδικασιών, κάντε συχνά ανακεφαλαιώσεις

Το εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι πώς θα μπορέσει ο εκπαιδευτικός να ικανοποιήσει όλες αυτούς τους διαφορετικούς τύπους μαθητών. Σίγουρα σε κάθε τάξη δεν υπάρχουν όλοι οι τύποι και σίγουρα δεν μπορεί κάποιος τύπος να ικανοποιηθεί πλήρως σε βάρος κάποιου άλλου. Εφόσον οι διδασκαλίες δεν είναι εξατομικευμένες οφείλουμε να πετύχουμε κάποια δυναμική ισορροπία στις μεθόδους διδασκαλίας που χρησιμοποιούμε. Έτσι ο συνδυασμός διαφορετικών διδακτικών προσεγγίσεων θα δώσει τη δυνατότητα να ικανοποιήσουμε όσους περισσότερους τύπους μπορούμε.

 

Πηγή:https://www.biologyinschool.gr/%CF%84%CF%8D%CF%80%CE%BF%CE%B9-%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%B7%CF%84%CF%8E%CE%BD-%CF%83%CE%B5-%CE%BC%CE%AF%CE%B1-%CF%84%CE%AC%CE%BE%CE%B7/

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΤΥΠΟΙ

‘Ελληνες μαθητές και PISA

   Οι Έλληνες μαθητές για άλλη μια χρονιά δεν κατάφεραν να διακριθούν στο διεθνές τεστ αξιολόγησης PISA, όπου κατέλαβαν την 43η θέση, αλλά ούτε και «πάτωσαν», όπως αναφέρει η επίκουρος καθηγήτρια Χρύσα Σοφιανοπούλου και υπεύθυνη για τη διεξαγωγή της έρευνας στην Ελλάδα.
   Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τονίζει ότι το PISA, είναι μια πολύ σημαντική εκπαιδευτική έρευνα, η οποία μας παρέχει πολλά δεδομένα και πληροφορίες. Αλλά δεν είναι ούτε διαγωνισμός, ούτε Ολυμπιάδα.

   Το ερώτημα

   Το ερώτημα, ωστόσο, παραμένει. Γιατί η χώρα μας καταλαμβάνει την 43η θέση ανάμεσα σε 72 χώρες στις φυσικές επιστήμες, τα μαθηματικά και την κατανόηση κειμένου; Πού κάνουμε λάθος;
   «Δεν κάνουμε κάπου λάθος. Απλά αυτά που ρωτάει τους μαθητές το PISA είναι πράγματα που αυτοί δεν γνωρίζουν. Κι αυτό δεν έχει να κάνει με το ίδιο το γνωστικό αντικείμενο, δηλαδή τα μαθηματικά, τη φυσική ή τη χημεία. Τα ερωτήματα του PISA μπορεί να αφορούν την χρησιμότητα π.χ. ενός μαθηματικού τύπου. Κι αυτό είναι κάτι που απλώς τα παιδιά δεν μαθαίνουν στο σχολείο. Έπειτα, κατανόηση κειμένου για το PISA δεν είναι ούτε το συντακτικό, ούτε η γραμματική, ούτε η περίληψη. Είναι η κριτική σκέψη, η σύνθεση, ο εντοπισμός της πληροφορίας μέσα στο κείμενο κλπ».
   Για να το αντιληφθεί κανείς, αρκεί να ρίξει μια ματιά στα θέματα από παλαιότερους διαγωνισμούς που έχουν αναρτηθεί στον ιστότοπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Εκεί θα διαπιστώσει ότι το κείμενο που καλούνται να κατανοήσουν οι μαθητές μπορεί να είναι ένα λογοτεχνικό απόσπασμα, αλλά και ένας χάρτης του μετρό ή ένα στατιστικό διάγραμμα.

   Το συμπέρασμα επομένως είναι, ότι αυτό που λείπει από τους Έλληνες μαθητές δεν είναι η θεωρητική γνώση. Αλλά η σύνδεσή της με την καθημερινότητά τους. Κι από αυτή την άποψη, «τα αποτελέσματα δεν προκαλούν έκπληξη».

Η Χρύσα Σοφιανοπούλου σημειώνει ότι η κατάταξη πρέπει να είναι το τελευταίο που πρέπει να μας ενδιαφέρει και ότι «αυτό λέει ακόμα κι ο ΟΟΣΑ φέτος. Για πρώτη φορά η κατάταξη μπήκε στη σελίδα 45. Γιατί δεν είναι αυτό το σημαντικό».

  •    Κατά την κ. Σοφιανοπούλου, «το τεστ PISA έχει ένα πολύ συγκεκριμένο θεωρητικό πλαίσιο. Κι αυτό λέει ότι η γνώση που παίρνουν οι μαθητές από το σχολείο πρέπει να συμβάλει στη διαμόρφωσή τους ως σύγχρονοι πολίτες. Ότι θα πρέπει επίσης να έχουν αποκτήσει δεξιότητες για να έχουν την ιδιότητα του πολίτη, με την κριτική σκέψη που απαιτείται κλπ. Εμείς δίνουμε ένα πλήθος ακαδημαϊκών γνώσεων και τα παιδιά τελειώνοντας την τρίτη Λυκείου απλώς έχουν σχηματοποιήσει αυτή τη θεωρητική γνώση».
  •    Αυτό στην ουσία σημαίνει ότι οι μαθητές δεν έχουν μάθει να εφαρμόζουν τις θεωρητικές τους γνώσεις σε ένα πρακτικό πρόβλημα. «Τα μεταλλαγμένα τρόφιμα είναι ένα τέτοιο παράδειγμα» επισημαίνει η Χρύσα Σοφιανοπούλου. «Αυτό το θέμα θα μπορούσε να είχε συζητηθεί στην τάξη τόσο στο μάθημα της Χημείας και της Κοινωνιολογίας».
  •    Είναι ακριβώς η κατεύθυνση στην οποία κινείται η Φινλανδία, μια χώρα που πρωτοπορεί τις τελευταίες δεκαετίες στην εκπαίδευση με εντυπωσιακά αποτελέσματα. Ο νέος προσανατολισμός του φινλανδικού εκπαιδευτικού συστήματος είναι να καταργήσει τα γνωστικά αντικείμενα (μαθηματικά, φυσική, ιστορία κλπ) ώστε να διδάσκονται γεγονότα και φαινόμενα. Μέσα από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, για παράδειγμα, δεν μαθαίνει κανείς μόνο ιστορία. Μαθαίνει και γεωγραφία, αλλά ακόμη και μαθηματικά.
  •    Είναι ακριβώς αυτή η ζωντάνια που λείπει από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. «Αυτό που πρέπει πρωτίστως να κρατήσουμε από αυτήν την έρευνα είναι η έλλειψη κινήτρων και το μη ελκυστικό αναλυτικό πρόγραμμα» σημειώνει η Χρύσα Σοφιανοπούλου. «Εκεί πρέπει να επικεντρωθούν οι αλλαγές χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η PISA και η ερμηνεία που δίνει ο ΟΟΣΑ στα αποτελέσματα είναι ευαγγέλιο».
  •    Η έρευνα, με άλλα λόγια, είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο προς αξιοποίηση. Κι εκείνοι που αντιδρούν εδώ στην Ελλάδα ζητώντας ακόμη και να μην συμμετέχουν οι Έλληνες μαθητές; «Θα ήταν λάθος», απαντά η υπεύθυνη του ελληνικού προγράμματος. Αντιδράσεις καταγράφονται πάντως και σε άλλες χώρες -κυρίως σε εκείνες που βρίσκονταν χαμηλά στην κατάταξη.
Πηγή: http://www.topontiki.gr/article/197768/ti-deihnei-test-pisa-gia-elliniko-ekpaideytiko-systima