Βηματοδότης

ds process

Κατά τους Jakes & Brennan (2005), κάθε ψηφιακή ιστορία πρέπει να έχει μικρή διάρκεια 2-3 λεπτών (άλλοι ερευνητές δίνουν μέχρι 5 λεπτά) και για τη δημιουργία της να ακολουθούνται τα παρακάτω βήματα:

  • Γράψιμο: Το πρώτο στάδιο της ψηφιακής ιστορίας. Επιλέγεται το θέμα και οι μαθητές θέτουν το σκηνικό, τον χαρακτήρα ή τους χαρακτήρες της ιστορίας και την πλοκή (Ξαστέρνου, 2013). Στο σημείο αυτό δεν παραβλέπουμε το γεγονός ότι το θέμα πρέπει να ενδιαφέρει τους μαθητές και να εμπίπτει στα προσωπικά τους ενδιαφέροντα, για να εμπλακούν συναισθηματικά με αυτό.
  • Σενάριο: Μετά τη συγγραφή της ιστορίας και αφού έχουν γίνει οι απαραίτητες διορθώσεις, ακολουθεί το σενάριο. Οι μαθητές χωρίζουν σε στιγμιότυπα την ιστορία και αποφασίζουν που θα εισάγουν τις εικόνες και τους ήχους και με ποιο τρόπο. Αντιλαμβάνονται λοιπόν πως πολλά αφηγηματικά μέρη μπορούν να αντικατασταθούν και παρατηρούν πως η έκταση του σεναρίου είναι μικρότερη από την αρχική τους ιστορία.
  • Storyboard: Στο στάδιο αυτό οι μαθητές οπτικοποιούν την ιστορία τους χωρισμένη σε καρέ. Έτσι, σε κάθε καρέ αποφασίζουν ποιο μέρος της ιστορίας θα αναπαρασταθεί, ποιο θα είναι ο βασικοί χαρακτήρες, ποιο το σκηνικό και ποιο το γεγονός. Συμπληρώνεται με το ακουστικό υλικό (ήχοι, μουσική, ηχογραφήσεις) και καταγράφεται ο τρόπος μετάβασης από το ένα καρέ στο άλλο.
  • Συλλογή και προσθήκη πολυμέσων: Εδώ οι μαθητές αναζητούν το οπτικοακουστικό υλικό που θα χρησιμοποιήσουν στην ιστορία τους. Το υλικό αυτό περιλαμβάνει εικόνες, ήχους, μουσικό χαλί, ηχογράφηση φωνής. Στο σημείο αυτό θα πρέπει οι εκπαιδευτικοί να τονίσουν τη σημασία των πνευματικών δικαιωμάτων των αρχείων και να επιλεχθούν αυτά που προσφέρονται δωρεάν.
  • Δημιουργία ψηφιακής αφήγησης: Στο σημείο αυτό επιλέγεται το κατάλληλο ψηφιακό εργαλείο που θα χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία της ψηφιακής ιστορίας. Πολύ εύχρηστα λογισμικά για τη δημιουργία βίντεο είναι το Ppt των Windows, το Photo Story 3, το Windows Movie Maker (αν και σήμερα δεν υποστηρίζεται), το OpenShot και άλλα.
  • Κοινοποίηση: Το τελευταίο, αλλά εξίσου σημαντικό βήμα, είναι η κοινοποίηση της ιστορίας. Είναι σημαντικό βήμα γιατί με τον τρόπο αυτό οι μαθητές μοιράζονται την παραγωγή τους με ένα ευρύτερο κοινό, στο οποίο μπορούν να βρουν κοινές συνισταμένες, να λάβουν ανατροφοδότηση και σχολιασμό.

Βιβλιογραφία

Jakes, D.S., & Brennan, J., (2005), Capturing stories, capturing lives: An introduction to digital storytelling

Ξεστέρνου, Μ., (2013), Η Ψηφιακή Αφήγηση στην Εκπαίδευση: Διεθνής και ελληνικές πρακτικές. Παιδαγωγικός Λόγος

 

Χωράει η ψηφιακή αφήγηση στην τάξη;

8465964551 9ba4bdb05a b

Ενώ η αφήγηση από πολύ νωρίς είχε βρει τη θέση της μέσα στην εκπαίδευση, με την ανάπτυξη της τεχνολογίας και την ένταξη των ΤΠΕ, άνοιξε δειλά-δειλά ο δρόμος και για την χρήση της ψηφιακής αφήγησης. Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί εκπαιδεύονται στη χρήση ψηφιακών μέσων, αρχικά, λόγω των αναγκών της σύγχρονης εποχής αλλά και αντιλαμβανόμενοι τον αντίκτυπο που μπορεί να έχουν τα ψηφιακά μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στην εκπαιδευτική κοινότητα, έχει επικρατήσει η έννοια της ψηφιακής αφήγησης ως η παραγωγή ψηφιακών ιστοριών (οπτικοακουστικά έργα) μικρής χρονικής διάρκειας που περιλαμβάνει φωτογραφίες, ηχογραφημένη αφήγηση, μουσική και σπανιότερα βίντεο (Μελιάδου κ.ά., 2011).

Η ψηφιακή εποχή και η χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) θεωρείται δεδομένη για το σύγχρονο ελληνικό σχολείο. Αποτελούν ένα σημαντικό και ισχυρό εργαλείο για τον εκπαιδευτικό και τον μαθητή δρώντας ουσιαστικά στη διδακτική πράξη και τη μαθησιακή διαδικασία. Σύμφωνα με τον Μπράτιτση (2013), οι ΤΠΕ έχουν ως στόχο να αναπτύξουν την ικανότητα των μαθητών να χρησιμοποιούν τις σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες, τα εργαλεία επικοινωνίας και τις διαδικτυακές υπηρεσίες. Με τον τρόπο αυτό η διαχείριση των πληροφοριών εξυπηρετεί την επίλυση προβλημάτων και τελικά τη σύμπραξή τους στη σύγχρονη κοινωνία της γνώσης.

Εφόσο, οι ΤΠΕ έχουν εισέλθει στην εκπαιδευτική διαδικασία, δεν μπορούν παρά να αλλάξουν τον τρόπο προσέγγισης και της αφήγησης, η οποία μετατρέπεται σε ψηφιακή μέσα από πληθώρα δραστηριοτήτων σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα (Μαράκη, 2020). Η χρήση της μπορεί να είναι σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, αρκεί να προσεγγιστεί κατάλληλα για την ηλικιακή ομάδα στην οποία απευθύνεται (Robin, 2008).  Η ένταξή της σε εκπαιδευτικά προγράμματα σημαίνει παραγωγή έργων από και για τους μαθητές παρέχοντάς τους ισχυρά κίνητρα. Έτσι, μπορεί να αξιοποιηθεί στην τάξη με διάφορους τρόπους (Καπανιάρης & Παπαδημητρίου 2012):

  • Ως νέο πληροφοριακό υλικό, όπου η ιστορία αξιοποιείται από τον εκπαιδευτικό για να παρουσιάσει με καινοτόμο και πρωτότυπο τρόπο το μάθημά του.
  • Ως προκαταβολικός οργανωτής, όπου η ιστορία χρησιμοποιείται από τον εκπαιδευτικό και εμπλουτίζεται με πολυμέσα για να προσελκύσει την προσοχή, το ενδιαφέρον και την ενεργό συμμετοχή των μαθητών για να εξερευνήσουν τη νέα γνώση.
  • Ως τρόπος έκφρασης των μαθητών, οι οποίοι γίνονται συγγραφείς-δημιουργοί, επιλέγουν ένα θέμα που τους ενδιαφέρει και δημιουργούν τη δική τους ψηφιακή ιστορία.

Η ψηφιακή αφήγηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί με δύο βασικούς διαφορετικούς τρόπους στην εκπαίδευση. Η διάκριση αυτή εξαρτάται από το ποιος δημιουργεί την ψηφιακή ιστορία. Έτσι, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως προϊόν και πληροφοριακό υλικό από τον εκπαιδευτικό, ο οποίος είναι ο δημιουργός της ψηφιακής ιστορίας και οι μαθητές οι δέκτες. Με τον τρόπο αυτό η ψηφιακή αφήγηση αξιοποιείται ως καινοτόμος τρόπος διδασκαλίας για να μεταφέρει γνώσεις, συμπεριφορές και συναισθήματα στον δέκτη με ελκυστικό τρόπο στοχεύοντας στην καλύτερη κατανόηση του περιεχομένου. Στον αντίποδα, η ψηφιακή αφήγηση χρησιμοποιείται ως τρόπος έκφρασης των μαθητών. Οι μαθητές δημιουργούν τις δικές τους ψηφιακές ιστορίες για θέματα που τους ενδιαφέρουν.

Γενικότερα, η ψηφιακή αφήγηση αποτελεί ένα σημαντικό εκπαιδευτικό εργαλείο, το οποίο προσφέρει ένα ελκυστικό και αυθεντικό περιβάλλον μάθησης. Τα παιδιά από παθητικοί ακροατές γίνονται ενεργοί παραγωγοί μέσα στα πλαίσια των ατομικών και συνεργατικών δραστηριοτήτων (Bratitsis, Kotopoulos & Mandila, 2011).

Βιβλιογραφία

Μελιάδου, Ε., Νάκου, Α., Γκούσκος, Δ., Μεϊμάρης, Μ., (2011), Ψηφιακή Αφήγηση, Μάθηση και Εκπαίδευση, στο 6ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 4-6 Νοεμβρίου 2011

Μπράτιτσης, Θ., (2013), Η πληροφορική στο Ελληνικό Σχολείο: τάσεις, προσεγγίσεις, προοπτικές. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση

Μαράκη, Β., (2020), Ψηφιακή Αφήγηση και Μαθηματικά. Η περίπτωση της διαίρεσης ως το αντόστροφο του πολλαπλασιασμού μέσω νοερών υπολογισμών στην Γ΄ Δημοτικού, Διπλωματική Εργασία, Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών, Μεταπτυχιακή Πρόγραμμα Σπουδών, Δημιουργική Γραφή, ΕΑΠ, Πάτρα

Robin, B. R., (2008), Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory Into Practice, 47(3),220-228, Routledge

Καπανιάρης, Α. & Παπαδημητρίου, Ε., (2012), Ψηφιακά μαθησιακά πλαίσια στο νέο ψηφιακό σχολείο, Ζήτη, Θεσσαλονίκη

Bratitsis, T., Kotopoulos, T., Mandila, K., (2012), Kindergarten children’s motivation and collaboration being triggered via computers while creating digital stories: a case study

 

Ψηφιακή αφήγηση

digital storytelling is NOT

Σύμφωνα με τον ορισμό του Digital Storytelling Association, «η ψηφιακή αφήγηση είναι μία μοντέρνα μορφή έκφρασης της αρχαίας τέχνης της αφήγησης ιστοριών. Δια μέσου της ιστορίας, η αφήγηση ιστοριών έχει χρησιμοποιηθεί για το μοίρασμα της γνώσης, της σοφίας και των αξιών. Οι ιστορίες έχουν πάρει διαφορετικές μορφές. Οι ιστορίες προσαρμόστηκαν σε κάθε μέσο που διαδοχικά αναδύθηκε από την προφορική αφήγηση στη γραπτή αφήγηση ιστοριών, από τη γραπτή αφήγηση στην τέχνη (κινηματογράφος) και σήμερα στην οθόνη του ηλεκτρονικού υπολογιστή (ψηφιακή μορφή)» (Digital Storytelling Association, 2002).

Ο όρος «ψηφιακή αφήγηση» χρησιμοποιείται στη βιβλιογραφία με την ευρεία έννοια, περικλείοντας οποιαδήποτε αφηγηματική εφαρμογή σε ψηφιακή μορφή, από τα αφηγήματα των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (video games), τις διαδραστικές ιστορίες (interactive stories) και τα υπερκείμενα (hypertexts), μέχρι τις ιστο-ιστορίες (web-based stories) και τις προσωπικές αναπαραστάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Alexander 2011, Lundby 2008). Περιγράφει, δηλαδή, ένα νέο είδος (genre) σύντομης διάρκειας, το οποίο επιτρέπει στον απλό άνθρωπο να μοιραστεί ψηφιακά την ιστορία του ή να παρουσιάσει μια ιδέα του. Σύμφωνα τον Van Gils (2005), η ψηφιακή αφήγηση θα μπορούσε να οριστεί «ως η προσωπική αφήγηση με τη βοήθεια ψηφιακών μέσων και συγκεκριμένα των φωτογραφιών και των βίντεο». Για τον Ohler η ψηφιακή αφήγηση είναι, μάλλον, προτιμότερο να περιγραφεί παρά να οριστεί: «Η ψηφιακή αφήγηση/ψηφιακή ιστορία χρησιμοποιεί την ψηφιακή τεχνολογία προκειμένου να συνδυάσει διάφορα μέσα (media) σε μία συνεκτική αφήγηση […]. Ειδικότερα χρησιμοποιεί τεχνολογία ευρείας κυκλοφορίας, η οποία είναι συνήθως προσιτή σε όλους, ενώ έχει συνηθέστερα τη μορφή (δίλεπτων έως τετράλεπτων) ταινιών μικρού μήκους, τις οποίες το κοινό παρακολουθεί μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή ή άλλων ψηφιακών μέσων» (Ohler 2008). Η ψηφιακή αφήγηση αποτελεί έναν πρακτικό τρόπο με τον οποίο συνδυάζεται το αφηγηματικό και ψηφιακό υλικό με εικόνες, ήχο και βίντεο. Στόχος είναι η δημιουργία μιας μικρού μήκους ταινίας με ισχυρά συγκινησιακά στοιχεία τα οποία εξελίσσονται σε ένα ιδιαίτερα ελκυστικό και διαδραστικό πλαίσιο (Ξεστέρνου, 2013).

Στο παρελθόν η αφήγηση ιστοριών πραγματοποιούνταν κυρίως ως έκφραση του προφορικού λόγου με σκοπό τη μετάδοση γνώσεων και εμπειριών στους νέους. Στη σύγχρονη εποχή η αφήγηση ενσωμάτωσε στη λειτουργία της τις τεχνολογίες. Δημιουργήθηκε, έτσι, μια νέα μορφή αφήγησης με ψηφιακά χαρακτηριστικά, η ψηφιακή αφήγηση. Η νέα αυτή μορφή αποτελεί έναν συνδυασμό της παραδοσιακής, προφορικής και γραπτής αφήγησης με χαρακτηριστικά από πολυμέσα και υπερμέσα (Lathem, 2005). Η ψηφιακή αφήγηση, με τις δυνατότητες που προσθέτουν το διαδίκτυο και οι ψηφιακές κάμερες, αποτελεί πλέον έναν τρόπο να λέμε ιστορίες στην ψηφιακή εποχή (Μεϊμάρης, 2013).

Αρκετά συχνά συναντάμε και τον όρο «διαδραστική αφήγηση», όπου, σύμφωνα με τους Κεκέ και Μυλωνάκου (2002), πρόκειται για ένα καινούργιο λογοτεχνικό είδος το οποίο έχει ως εργαλεία τα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας και σαν βασικό χαρακτηριστικό την άμεση και ενεργό εμπλοκή του ακροατή στην διαμόρφωση και την πορεία μιας ιστορίας. Η διαδραστική αφήγηση αποκτά δυναμικό χαρακτήρα με την έννοια της παροχής άμεσης ανάδρασης από τον αναγνώστη ή αλλιώς χρήστη στον αφηγητή. Αυτό συμβαίνει δια μέσου της χρήσης τεχνολογικών εργαλείων τα οποία ευνοούν την ενσωμάτωση της ανάδρασης στην εξέλιξη της ιστορίας. Η Μελιάδου (κ.ά. 2011), επισημαίνει ότι και ο όρος «ψηφιακή αφήγηση» αφορά τη διαδραστική αφήγηση με πολυμέσα όπου ο χρήστης μπορεί να αλλάξει την ιστορία είτε σε επίπεδο ανάγνωσης είτε σε επίπεδο δημιουργίας. Μπορεί, δηλαδή, να επιλέξει την πορεία της αφήγησης που θα ακολουθήσει ή και να προσθέσει αφηγηματικά στοιχεία στην ιστορία.

Βιβλιογραφία

Alexander, B.,  (2011), The new Digital Storytelling. Creating Narratives with New Media

Lundby, K., (2008), Digital Storytelling, Mediatized Stories: Self-representations in New

Van Gils, F., (2005), Potential applications of digital storytelling in education, in 3rd twenty student conference on IT (Vol. 7), University of Twente, Faculty of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science Enscheda

Ohler, J., (2008), Digital Storytelling in the classroom, Thousand Oaks, CA: Corwin Press

Ξεστέρνου, Μ., (2013), Η Ψηφιακή Αφήγηση στην Εκπαίδευση: Διεθνής και ελληνικές πρακτικές. Παιδαγωγικός Λόγος, 1/2013, 39-60

Lathem, S.A., (2005), Learning Communities and Digital Storytelling: New Media for Ancient Tradition, in Crawford, C., et al. (eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2005 (pp. 2286-2291), Chesapeake, VA: AACE

Μεϊμάρης, Μ., (2013), Εκπαιδεύοντας στην Ψηφιακή Αφήγηση: Δουλεύοντας με ομάδες στην ελληνική πραγματικότητα. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Αθήνα

Κεκές, Ι., Μυλωνάκου, Η., (2002), Διαδραστικές «Αφηγήσεις»: Δυνατότητες και εκπαιδευτικές προεκτάσεις της μοντελοποίησης μη γραμμικών δυναμικών συστημάτων στον υπολογιστή, στο Δημητρακοπούλου, Α., (επιμ.) Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση, τόμος Α΄, Πρακτικά 3ου Συνεδρίου ΕΤΠΕ, 26-29/09/2002, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Ρόδος

Μελιάδου, Ε., Νάκου, Α., Γκούσκος, Δ., Μεϊμάρης, Μ., (2011), Ψηφιακή Αφήγηση, Μάθηση και Εκπαίδευση, στο 6ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 4-6 Νοεμβρίου 2011

 

Γιατί λέμε ιστορίες;

6926263837 b1a74af2f0 b 1

Ο άνθρωπος αφηγείται ιστορίες για να γνωρίσει τον εαυτό του, για να κατανοήσει τον κόσμο που τον περιβάλλει, για να ψυχαγωγηθεί. Δεν υπάρχει κοινωνία που η μεταβίβαση των γνώσεων, των στάσεων και των αξιών από γενιά σε γενιά να μην γίνεται μέσω των αφηγήσεων ιστοριών. Οι αφηγήσεις αυτές αφορούν την καθημερινότητα με τις συνθήκες και τους τρόπους ζωής, τα φυσικά φαινόμενα, αλλά και τα ιστορικά γεγονότα. Συνέχεια