Κείμενο και ασκήσεις για τη νεοελληνική γλώσσα Γ’ Λυκείου

Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

Ο εκσυγχρονισμός, δηλαδή η παρακολούθηση και προσαρμογή προς τις εκάστοτε διεθνείς οικονομικές κυρίως συνθήκες, ώστε να διασφαλίζεται η σταθερότητα και η συνεχής πρόοδος και να προλαμβάνονται οι οπισθοδρομήσεις και τα αδιέξοδα, δε νοείται χωρίς να λαμβάνει υπ’ όψιν του δύο κυρίως παράγοντες:

Την τάση παγκοσμιοποίησης της οικονομίας, που είναι κυρίως αναπόφευκτο αποτέλεσμα της απελευθέρωσης του διεθνούς εμπορείου, και

Την ανάπτυξη της τεχνολογίας κυρίως στον τομέα της επικοινωνίας χάριν της πληροφορικής, η οποία αποφασιστικά επιβάλλει και καθοδηγεί την παγκοσμιοποίηση.

Αυτά σημαίνουν ότι βαθμιαία ολόκληρος ο πλανήτης γίνεται ένας ενιαίος χώρος. ‘Ο, τι κάνει κάθε άνθρωπος, όπου γης μπορεί να επηρεάζει τη ζωή και το μέλλον των άλλων ανθρώπων στον υπόλοιπο πλανήτη. Λ.χ. η άφρων, ληστρική εκμετάλλευση των δασών της Ινδονησίας και του Αμαζονίου στη Βραζιλία προκαλεί τεράστιες και ανεξέλεγκτες πυρκαγιές που επηρεάζουν τις κλιματολογικές συνθήκες σ’ ολόκληρη τη γη. Ή το ύψος των επιτοκίων στις ΗΠΑ ή τη Γερμανία έχει άμεσο αντίκτυπο στις υπόλοιπες οικονομίες, όπου γης, και συνεπώς και στη Ελλάδα, όπως άλλωστε η άνοδος ή η υποχώρησης των τιμών το πετρελαίου, από το ποίο είναι πλήρης η ενεργειακή εξάρτηση της Ελλάδας. Όπως η κρίση στο Χρηματιστήριο του Χονγκ-Κονγκ προκάλεσε αναστάτωση σ’ όλο τον κόσμο και στο Χρηματιστήριο Αθηνών, έτσι  προκαλεί ρίγη στην κυβέρνηση η άνοδος των επιτοκίων.

Τα οικονομικά σύνορα ισοπεδώνονται από την κατάργηση των προστατευτικών δεσμών, ποσοστώσεων και απαγορεύσεων εισαγωγής, ενώ τα εθνικά σύνορα δεν μπορούν να παρεμποδίσουν την επικοινωνία, την πληροφόρηση, τον επηρεασμό μιας χώρας, ενός λαού από τους άλλους. οι τηλεπικοινωνιακοί δορυφόροι υπήρξαν η κύρια αιτία της κατάρρευσης του υπαρκτού σοσιαλισμούς, αφού τα ψέματα πάνω στα οποία στηριζόταν η προπαγάνδα του δεν άντεξαν στη δορυφορική απομυθοποίηση τους.

Η δημιουργία της Ευρωπαϊκής Κοινότητας ξεκίνησε για να σταματήσουν οι πόλεμοι δια της  οικονομικής συνεργασίας, αλλά τα τελευταία χρόνια προχωρεί με την οικονομική και νομισματική ενοποίηση, για να μπορέσουν οι χώρες-μέλη με το ενιαίο νόμισμα και την μεγιστοποίηση των οικονομικών χώρων να επιβιώσουν σε συνθήκες συχνά ανελέητου διεθνούς ανταγωνισμού.

Σήμερα τον έλεγχο της παγκόσμιας οικονομίας έχουν κυρίως η Βόρεια Αμερική, η Ιαπωνία και η Ευρωπαϊκή Ένωση. Όμως, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Διεθνούς Τράπεζας, μετά 20 έτη νέες οικονομικέ δυνάμεις θα αμφισβητήσουν αυτή την οικονομική κυριαρχία. Πρόκειται για τις πυκνότερες σε πληθυσμό χώρες του κόσμου, που με τους αναπτυξιακούς τους ρυθμούς καλπάζουν προς εντυπωσιακές οικονομικές κατακτήσεις. Τα ονόματα τους: Κίνα, Ινδία, Ινδονησία, Βραζιλία και Ρωσία (αν η τελευταία καταφέρει να ξεπεράσει τους κλυδωνισμούς κατά τη μετάβαση της από κεντρικά διευθυνόμενη σε ελεύθερη οικονομία).

Η απάντηση στο εύλογο ερώτημα: «Κι εμείς οι Έλληνες τι πρέπει να κάνουμε;» είναι απλή άλλα και εξαιρετικά δύσκολο να υλοποιηθεί. Θα [πρέπει να γίνουμε ανταγωνιστικοί σε όλα τα επίπεδα. Αυτό σημαίνει: α) να παράγουμε προϊόντα που ζητά η διεθνής αλλά και η ελληνική αγορά, β) να παράγουμε σε κόστος που επιτρέπει τιμές ανάλογες προς τις διεθνείς, και , ει δυνατόν, χαμηλότερες, γ) τα προϊόντα μας να έχουν ποιότητα και ποικιλίες που προτιμά η διεθνής κατανάλωση, δ) να συναλλασσόμαστε με προοπτική χρόνου και όχι με τη λογική του ό, τι αρπάξουμε μια κι έξω. Δηλαδή με συνέπεια προς τις συμβατικές δεσμεύσεις μας, καλόπιστα και με σεβασμό στον πελάτη.

Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε και να αυξήσουμε τις εξαγωγές μας και θα μπορούν τα ελληνικά προϊόντα να αντιμετωπίσουν επιτυχώς τα ξένα μέσα στην ελληνική αγορά.

Η πρόκληση αυτή είναι ζήτημα ζωής και θανάτου. Ζήτημα ζωής ή θανάτου στα πλαίσια του διεθνούς ανταγωνισμού είναι και ο εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού μας συστήματος και γενικότερα της σε συνεχή υποχώρηση παιδείας μας, αφού η ανταγωνιστικότητα προϋποθέτει ανθρώπους με γνώσεις και δεξιότητες και άσκηση στο σκέπτεσθαι και όχι απλώς πτυχιούχους.

Οικονομικός Ταχυδρόμος

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Α. Να δοθεί μια σύντομη περίληψη του κειμένου σε 80-100 λέξεις.

Β1. Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση σε καθεμιά από τις παρακάτω προτάσεις:

    1. Ο εκσυγχρονισμός:
    • διασφαλίζει την πρόληψη των κάθε λογής αδιεξόδων
    • προϋποθέτει την παγκοσμιοποίησης της αγοράς
    • εξασφαλίζει τη διαρκή τεχνολογική ανάπτυξη στο χώρο των ΜΜΕ
    • συνίσταται στη υιοθέτηση των νέων επικοινωνιακών μεθόδων
    1. Ένα από τους λόγους για τους οποίους  ο πλανήτης μας γίνεται ενιαίος χώρος είναι:
    • τα επίπεδα διακύμανσης της τιμής του πετρελαίου
    • η επίδραση από το φαινόμενο του θερμοκηπίου
    • η εξάρτηση του καθενός από τους υπολοίπους
    • η αναπόφευκτα παγκοσμιοποιημένη οικονομία
    1. Η δημιουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης απέκλινε από τον αρχικό της στόχο γιατί:
    • η οικονομική της κυριαρχία αμφισβητείται από νέες οικονομικές δυνάμεις
    • το ενιαίο νόμισμα των χωρών-μελών δεν μπορεί να επιταχύνει της στις συνθήκες του διεθνούς     ανταγωνισμού
    • προέχει πια η οικονομική επιβίωση των χωρών-μελών της στις συνθήκες διεθνούς ανταγωνισμού
    • η μεγιστοποίηση των οικονομικών της χώρων μέσω του ενιαίου νομίσματος δε στάθηκε αποτελεσματική
    1. Με βάση τις νέες διαμορφωμένες συνθήκες οι Έλληνες πρέπει να:
    • εντείνουμε το μεταξύ μας ανταγωνισμό σε όλα τα επίπεδα
    • μειώσουμε το κόστος παραγωγής μειώνοντας τις τιμές των προϊόντων μας
    • συμμορφωθούμε προς τις προτιμήσεις των ξένων αγοραστών
    • γίνουμε συνεπείς στην τήρηση των εμπορικών μας δεσμεύσεων

Β2. Ποιες πτυχές της παγκοσμιοποίησης επισημαίνονται στο κείμενο και σε ποιες παραγράφους (ενδεικτικά να αναφέρετε από μία παράγραφο).

πολιτικές

πολιτισμικές

οικολογικές

συναισθηματικές

Γ1. Πώς είναι αναπτυγμένες οι λεπτομέρειες της 6ης παραγράφου;

Γ2. Πώς επιτυγχάνεται η συνοχή στην 3η παράγραφο;

Δ1. Να βρείτε από το κείμενο λέξεις που είναι αντώνυμες των παρακάτω

εξιδανίκευση, ατελέσφορα

Δ2. Να βρείτε από το κείμενο λέξεις που είναι συνώνυμες των παρακάτω

αναχρονισμός, επίπτωση (μτφ.), αδυσώπητος, προφανής.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο

Hello world!

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτή είναι η πρώτη σας δημοσίευση. Αλλάξτε την ή διαγράψτε την και αρχίστε το “Ιστολογείν”!

Συμβουλευτείτε τα αρχεία βοήθειας για την διαχείριση του ιστολογίου σας.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | 1 σχόλιο