header image

Το μονοπάτι στην αρχή, μέσα στους πρίνους.

Ο Όμιλος Μονοπάτια της Κρήτης του Πειραματικού Γυμνασίου Ηρακλείου σε συνεργασία με τον αντίστοιχο όμιλο του Πειραματικού Γενικού Λυκείου Ηρακλείου οργάνωσε  την Κυριακή  19  Μαρτίου 2017 την τρίτη πεζοπορία της χρονιάς.

Στην εκδρομή συμμετείχαν 10 μαθητές από το Γυμνάσιο, 4 από το Λύκειο, με συνοδούς καθηγητές τους Νίκο Σπανουδάκη, Γιάννη Καραδάμογλου, Γαβριέλλα Ασπράκη, Τακουή Βακιρτζιάν, Χρήστο Γιώβο, Νίκο Ψαρουδάκη και Παναγιώτη Αμβροσιάδη από το ΠΛΗ.

Ανηφορίζοντας τα Λασιθιώτικά βουνά

Ξεκινήσαμε από το πολύ όμορφο και προσεγμένο χωριό Κασταμονίτσα. Ακολουθήσαμε αγροτικό δρόμο για να επισκεφτούμε τμήμα του ρωμαϊκού υδραγωγείου, δίπλα στον οικισμό Τοίχος, που έφερνε νερό στην αρχαία πόλη Λύττος ή Λύκτος. Περάσαμε μέσα από τον οικισμό και συνεχίσαμε προς το ξωκλήσι του Αγίου Γεωργίου, όπου ξαποστάσαμε στον ωραία διαμορφωμένο χώρο αναψυχής. Εκεί συναντήσαμε και ένα ζευγάρι νέων Γερμανών, τον Mark και την Gutrund, οι οποίοι είχαν ξεκινήσει από την Ζάκρο και σε ένα μήνα θα διέσχιζαν την Κρήτη περπατώντας μέχρις το  Καστέλλι Κισάμου.

Στου Τσούλη το μνήμα

Στη συνέχεια μπήκαμε στο μινωικό καλντεριμωτό μονοπάτι και ανηφορίσαμε από τις βόρειες υπώρειες της Δίκτης μέχρι τη θέση Τσούλη μνήμα, όπου συναντήσαμε ένα ζευγάρι ηλικιωμένων Αμερικανών, που περπατούσαν στο παλιό αυτό μονοπάτι. Αφού εκνευριστήκαμε  αρκετά ψάχνοντας οδό διαφυγής προς το Οροπέδιο, καθώς το μονοπάτι είναι κατεστραμμένο στη θέση αυτή από ένα ανόητα σχεδιασμένο χωματόδρομο (ή σχεδιασμένο από ανόητους), τελικά μπήκαμε στα χάμπαθα και πεντακόσια μέτρα πιο κάτω περπατούσαμε τα τελευταία μέτρα του όμορφου μονοπατιού, πριν αυτό φραχθεί από τα σύρματα του γειτονεύοντος κτηνοτρόφου και εξαφανιστεί οριστικά κάτω από τον πολιτισμό του χωματόδρομου.

Αυτός ο χωματόδρομος μας οδήγησε στο τέλος ης πορείας μας, δίπλα από το  Χώνο,  όπου ήταν σε φάση κατασκευής τα έργα αποστράγγισης των νερών της λεκάνης του Λασιθίου.

Περισσότερες φωτογραφίες εδώ

Στρούμπουλας 2017

Συγγραφέας: | Φεβρουαρίου 13, 2017
?

Προς την κορφή

Αλλού εμείς κινήσαμε κι αλλού ο γιαλός μας πάει.

Κάπως έτσι θα μπορούσαμε να περιγράψουμε τη φετινή μας προσπάθεια να πραγματοποιήσουμε τη δεύτερη πεζοπορία μας.  Μετά από πολλές Κυριακές που ο καιρός δεν ήταν σύμμαχος, τολμήσαμε να σκεφτούμε ότι θα ανέβουμε τις βόρειες πλαγιές στα λασιθιώτικα βουνά από τη μεριά της Κασταμονίτσας για να βγούμε στο Οροπέδιο, όπου και θα κόβαμε την πίτα μας. Όμως όχι. Ο καιρός είχε άλλες διαθέσεις, αγρίεψε και έστειλε ένα σύννεφο ακριβώς πάνω από το μονοπάτι μας.

Έτσι στις 12 Φεβρουαρίου 2017, Κυριακή πρωί μπροστά στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, αποφασίσαμε να πάμε στον Στρούμπουλα, ώστε να μην χάσουμε την πεζοπορία και να είμαστε και κοντά, αν χαλάσει πολύ ο καιρός.

Στην εκδρομή συμμετείχαν δεκαεννέα μαθητές από το Γυμνάσιο, οκτώ από το Λύκειο και ένας από το 3ο Γυμνάσιο με τη συνοδεία των καθηγητών Νίκου Ψαρουδάκη, Νίκου Σπανουδάκη, Γιάννη Καραδάμογλου, Κωνσταντίνας  Σωτηροπούλου, Χρήστου Γιώβου και Παναγιώτη Αμβροσιάδη.

Ανεβαίνοντας με ψιλόβροχο

20170212_094549

Η κοπή της πίτας

Η πίτα μοιράζεται μέσα στην εκκλησία λόγω κρύου

Ξεκινήσαμε από το καφενεδάκι στη Δόξα, με ψιλόβροχο και  την πίτα στο ταψί και  παραμάσχαλα για να ανέβουμε στην κορφή. Το κρύο και ο αέρας δεν επέτρεψαν σκέψεις για μικρά διαλλείματα. Ο αργός, σταθερός ρυθμός μας έφερε σε μία ώρα πάνω, στο εκκλησάκι. Αφού θαυμάσαμε για λίγο τη θέα, και είδαμε ότι δεν θα μπορούσαμε να σταθούμε έξω, βρήκαμε καταφύγιο στο εσωτερικό της εκκλησίας. Η βασιλόπιτα κόπηκε και μοιράστηκε σε όλους. Τυχερή ήταν η Φωτεινή  Ζαχαριουδάκη που βρήκε το φλουρί και κέρδισε το δώρο, ένα ορειβατικό σακίδιο για να τη βοηθάει στις μελλοντικές της αναβάσεις.

Αναμνηστική φωτογραφία στην κορφή

Γρήγορη αναχώρηση και κατάβαση νοτιοανατολικά, προς τη μεριά του οροπεδίου. Το μονοπάτι καλύτερο αλλά καλυμμένο με παχιά κόκκινη λάσπη.  Όταν φτάσαμε στο εκκλησάκι, μέσα στο οροπέδιο, τέθηκε το ερώτημα αν θα συνεχίζαμε προς το σπήλαιο της Τραπέζας και την Τύλισο ή θα επιστρέφαμε νωρίς νωρίς Ηράκλειο.   Δύο μόνο προτίμησαν την επιστροφή κι έτσι συνεχίσαμε την πορεία μας προς την απέναντι κορφή, το Ζαχαριά, περνώντας από την μάντρα των Σαλούστρων.

Η ομάδα στο Ζαχαριά

Στο σπήλαιο της Τραπέζας

Στο Ζαχαριά σταματήσαμε για λίγο, αναμνηστικές φωτογραφίες και φύγαμε προς τον χωματόδρομο που οδηγούσε στο χωριό. Η σπηλιά ήταν κοντά και όλοι ήθελαν να εξερευνήσουν τα σκοτάδια της. Μέσα στη σπηλιά. Μικροί φακοί έδιναν το στίγμα. Επιφωνήματα θαυμασμού, άλλοι για την πρώτη τους εμπειρία σε σπήλαιο και άλλοι  για το πλούσιο σταλαγμιτικό. Κάποιοι δοκίμασαν να εξερευνήσουν τα πλάγια περάσματα αλλά δεν είχε να πάνε και πολύ μακριά.

Η πορεία μας έφτασε κάποια στιγμή στο τέλος της αφού περπατήσαμε μέσα από τα τυλισανά περιβόλια.

IMG_4495Ο οδηγός μας περίμενε έξω από το Γυμνάσιο Τυλίσου και 2.30 ήμασταν πίσω στο Ηράκλειο.

Ετικέτες:, , , , ,

Βουλγάρικο μονοπάτι

Συγγραφέας: | Νοεμβρίου 7, 2016

StalidaMochosMalia_6_11_16_ 012

Σταλίδα Μοχός Μάλια

Κυριακή 6 Νοεμβρίου 2016

Ξεκινώντας από τη ΣταλίδαΣτην πρώτη πεζοπορία της φετινής χρονιάς ξεκινήσαμε από τη Σταλίδα.

Ακολουθήσαμε το παλιό Βουλγάρικο μονοπάτι που οδηγεί στο Μοχό. Η κλίση αρκετή και το περπάτημα αργό μέχρι να ζεσταθούμε. Το μονοπάτι στην αρχή είναι καλυμένο με άσφαλτο, μετά με τσιμέντο, στη συνέχεια με χωμοχάλικο και όταν απομακρυνθεί από την τουριστική ζώνη και τα διαμερίσματα, συνεχίζει σαν κατεστραμένο από κατσίκια και πρόβατα καλντερίμι.

StalidaMochosMalia_6_11_16_ 003Μετά από δίωρη ανάβαση, μαζί με τις στάσεις, φτάσαμε στο οροπέδιο του Μοχού το οποίο και διασχίσαμε για να ξεκινήσουμε την κατάβασή μας προς τα Μάλια, ακολουθώντας το παλιό μονοπάτι. Αυτό είναι φαρδύτερο και  σε πολύ καλύτερη κατάσταση, τουλάχιστον έξω από τα όρια του χωριού.

Ακολουθώντας το,  περάσαμε από περιοχές με φρύγανα, παλίες πεζούλες με StalidaMochosMalia_6_11_16_ 017εγκαταλελειμένες ελιές και χαρουπιές και λίγους πρίνους και σκίνους. Περνώντας πάνω από  τον εθνικό δρόμο από γέφυρα, φτάσαμε στα Μάλια μετά από 2 περίπου ώρες.

Την εκδρομή οργάνωσαν οι όμιλοι «Μονοπάτια της Κρήτης» του Πειραματικού Γυμνασίου και Λυκείου Ηρακλείου και συμμετείχαν 27 μαθητές και μαθήτριες από το γυμνάσιο, 23 από το λύκειο και 3 από το 8ο Γυμνάσιο Ηρακλείου στο πλαίσιο της συνεργασίας και διάχυσης των καλών πρακτικών.

Συνοδοί καθηγητές από το Γυμνάσιο ήταν οι: Ψαρουδάκης Νίκος, Ασπράκη Γαβριέλλα, Γιώβος Χρήστος, Καραδάμογλου Γιάννης, Σπανουδάκης Νίκος, Τουραμπέλης Μιχάλης. Από το Λύκειο ήταν ο Παναγιώτης Αμβροσιάδης και από το 8ο Γυμνάσιο η Άννα Καλλέργη.

Μπορείτε να δείτε το χάρτη της διαδρομής ή τα στατιστικά της όπως υψομετρική, ταχύτητα , ύψος και μήκος.

Περισσότερες φωτογραφίες της εκδρομής μπορείτε να δείτε πατώντας εδώ20161106_094713 - Copy - Copy

Φαράγγι Αλμυρού

Συγγραφέας: | Φεβρουαρίου 8, 2016
| Κανένα σχόλιο |

almyros1Η τρίτη πεζοπορία του ομίλου μας έγινε την Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2016, στο φαράγγι του Αλμυρού πολύ κοντά στο Ηράκλειο.  Λόγω της μικρής απόστασης των σημείων εκκίνησης και τερματισμού στην πόλη, αυτή την φορά δεν ναυλώσαμε λεωφορείο για την μεταφορά των παιδιών αλλά ανέλαβαν οι γονείς να μεταφέρουν τα παιδιά στην εκκίνηση και να τα παραλάβουν από τον τερματισμό.

almyros2Το μονοπάτι μέσα στο φαράγγι ήταν εύκολο ενώ το τοπίο ήταν ιδιαίτερα όμορφο και συνδύαζε όμορφα το πράσινο με εντυπωσιακούς σχηματισμούς των βράχων.

almyros3

Στο τέλος του φαραγγιού καταλήξαμε σε ένα ξέφωτο από όπου ακολουθώντας κυρίως χωματόδρομους κατευθυνθήκαμε προς το Βουλισμένο Αλώνι το οποίο ήταν το σημείο τερματισμού   της διαδρομής μας. almyros4Εκεί κόψαμε την πρωτοχρονιάτικη πίτα του ομίλου μας και ο τυχερός ο οποίος ανακάλυψε το φλουρί κέρδισε μια δωροεπιταγή των 30 ευρώ για αγορά ειδών ορειβασίας.

Παράλληλα τα παιδιά ενημέρωσαν τηλεφωνικά τους γονείς τους οι οποίοι σύντομα ήρθαν για να τους επιστρέψουν στο Ηράκλειο.

Η διαδρομή μας αυτή μπορεί να βρεθεί στην διεύθυνση https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1SBdJHFiQrTjIrkZn6gfnncT7CuA.

almyros5

Κράσι – Άμπελος

Συγγραφέας: | Δεκεμβρίου 14, 2015
| Κανένα σχόλιο |

krasi2Η δεύτερη εκδρομή του ομίλου μας έγινε στα βουνά γύρω από το οροπέδιο Λασιθίου στις 13 Δεκεμβρίου 2015. Και πάλι η εκκίνηση προγραμματίστηκε στις 08:00 από το αρχαιολογικό μουσείο με λεωφορείο. Αυτή τη φορά ο καιρός ήταν πιο χειμωνιάτικος και αυτό δυστυχώς απέτρεψε αρκετούς μαθητές από τη συμμετοχή τους στην εκδρομή. Ο αρχικός μας σχεδιασμός ήταν να ξεκινήσουμε από το χωριό Κράσι στα όρια του νομού Ηρακλείου και Λασιθίου και από εκεί να περπατήσουμε μέχρι τον Καλό Λάκκο, στη συνέχεια στο οροπέδιο Νίσιμος, από εκεί στην κορυφή Καρφί, και να καταλήξουμε στην τοποθεσία  Άμπελος.

krasi1

Μετά από μια περίπου ώρα διαδρομή με το λεωφορείο φτάσαμε στο Κράσι σε υψόμετρο 620 μέτρα από όπου ξεκινήσαμε την πεζοπορία μας.  Αρχικά ακολουθήσαμε τον χωματόδρομο μέχρι τον Καλό Λάκο στα 890 περίπου μέτρα, από όπου μπήκαμε στο μονοπάτι προς τους πρόποδες της Σελένας.

krasi3Το μονοπάτι συνέχιζε μέσα από πυκνό πρινόδασος και η αυξημένη κλίση μαζί με την λάσπη από τις πρόσφατες βροχές έκαναν την ανάβαση μας πιο ενδιαφέρουσα.

Η πορεία έγινε αρκετά πιο δύσκολη όταν στην συνέχεια βγαίνοντας από το πρινόδασος μπήκαμε μέσα σε ομίχλη krasi4η οποία γινόταν όλο και πιο πυκνή καθώς ανεβαίναμε.  Τελικά λόγω της πυκνής ομίχλης, σε υψόμετρο περίπου 1080 μέτρων, αλλάξαμε τα σχέδια μας και αντί να βγούμε στο οροπέδιο της Νισίμου επιστρέψαμε στον Καλό Λάκο και από εκεί προς τη Βιτζιλόβρυση. Σε αυτό το κομμάτι της διαδρομής μας ανακαλύψαμε ένα εγκαταλελειμμένο νεογέννητο κατσικάκι το οποίο ανέλαβαν να κουβαλήσουν κάποιοι από τους μαθητές μέχρι να συναντήσουμε τον βοσκό της περιοχής. Το τέλος της διαδρομής ήταν στην Άμπελο όπου κάτσαμε για λίγη ώρα σε ταβέρνα της περιοχής για να ξεκουραστούμε και να τσιμπήσουμε κάτι.

krasi5

Η διαδρομή μπορεί να βρεθεί στη διεύθυνση: https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1RaV-ytGV-gJ2ZfxqAS9oPfFl-LQ

Γιούχτας

Συγγραφέας: | Οκτωβρίου 19, 2015
| Κανένα σχόλιο |

giouxtas1Η πρώτη εκδρομή της χρονιάς έγινε στον Γιούχτα την Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2015.  Η πρωινή συγκέντρωση έγινε στις 08:00 μπροστά στο αρχαιολογικό μουσείο Ηρακλείου όπου επιβιβαστήκαμε στο λεωφορείο που είχαμε ναυλώσει με προορισμό τις Επάνω Αρχάνες.  Μετά από περίπου μισή ώρα φτάσαμε στις Επάνω Αρχάνες σε υψόμετρο περίπου 380 μέτρα από όπου ξεκινήσαμε την διαδρομή μας με πολύ καλές καιρικές συνθήκες. Αρχικά και μέχρι τα Ανεμόσπηλια ακολουθήσαμε χωματόδρομους, ενώ από εκεί και πάνω ακολουθήσαμε το μονοπάτι προς την κορυφή κατά giouxtas2μήκος του οποίου συναντήσαμε πολλά δείγματα της Κρητικής χλωρίδας σημασμένα με πινακίδες τοποθετημένες από το μουσείο φυσικής ιστορίας giouxtas3Η ανάβαση προς την κορυφή στα 780 μέτρα ήταν εύκολη και η θέα από εκεί μας αποζημίωσε για την κούραση μας. Η διαδρομή κατά την κατάβαση ήταν λίγο πιο απότομη οπότε και πιο σύντομη.  Η συγκέντρωση μας στο λεωφορείο έγινε μέσα στο χωριό των Επάνω Αρχανών όπου ολοκληρώσαμε την διαδρομή συνολικού μήκους περίπου εννέα χιλιομέτρων.

Η διαδρομή μπορεί να βρεθεί στη διεύθυνση: https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1M-1MMoMgMJIz6rgtpFNZE6l8oCA

giouxtas4

κάτω από: Εκδρομές 2015 2016

Φέτος αποφασίσαμε να μελετήσουμε στο μάθημα της Τοπικής Ιστορίας τα ημερολόγια της Αντίστασης, δηλαδή τις μνήμες ανθρώπων που έζησαν και επιβίωσαν κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής και κατέγραψαν τη ζωή τους την εποχή εκείνη σε ημερολόγιο. Η ορειβατική ομάδα ενθουσιάστηκε με την ιδέα αυτή. Τα μονοπάτια και τα CIMG2339βουνά της Κρήτης έπαιξαν ένα πολύ σπουδαίο ρόλο στην Αντίσταση αφού τα βουνά αποτέλεσαν το καταφύγιο της Αντίστασης και πεδίο μεγάλων μαχών ενώ τα μονοπάτια τους, σε μια Κρήτη με ελάχιστο οδικό δίκτυο, ήταν οι κύριες οδοί συγκοινωνίας και επικοινωνίας των ανταρτών με τα χωριά και τον υπόλοιπο πληθυσμό.  Συμμετέχουμε λοιπόν και αφιερώνουμε τις φετινές πορείες σε αυτά τα μονοπάτια που συνδέθηκαν με τόσο έντονο τρόπο με αυτή τη σκοτεινή περίοδο της Ιστορίας της Πατρίδας μας.

Η πρώτη φετινή πορεία έγινε στη Σελένα στις 19 Οκτωβρίου 2014 σε συνδυασμό με την γιορτή της 28η Οκτωβρίου και τον εορτασμό του ΟΧΙ. Οργανώθηκε από το Σύλλογο Γονέων και συμμετείχαν 23 μαθητές από το ΠΠΓΗ, 10 από το ΠΠΛΗ με συνοδούς καθηγητές τους: Νίκο Ψαρουδάκη, Νίκο Σπανουδάκη, Βασιλική Μότσιου, Μιχάλη Τουρμπέλη, Γιάννη Καραδάμογλου, Παναγιώτη Αμβροσιάδη και τους γονείς Ειρήνη Μπολωνάκη και Λουκία Λοπινέ.

Στην πρωινή συνάντηση στο Αρχαιολογικό Μουσείο όλοι ήταν συνεπείς και λίγο μετά τις 7.30 αναχωρήσαμε για το Λασίθι. Η πορεία μας ξεκίνησε από τους Ποτάμους Λασιθίου στις 9.20. Ακολουθήσαμε τον ανηφορικό χωματόδρομο μέχρι τη θέση Σελί, με την εκκλησία του Άγιου Παντελεήμονα και τους ερειπωμένους ανεμόμυλους. Μετά από μικρή ξεκούραση μπήκαμε στο μονοπάτι για την κορφή, που έγινε με την υποχρεωτική εργασία των κατοίκων της περιοχής την περίοδο της Κατοχής. Ο κρητικός ασβεστόλιθος απλώθηκε παντού χαϊδεύοντας τα πόδια των νεαρών ορειβατών που άρχισαν να βαρυγκωμούν για τις πέτρες, να αγκομαχούν για την ανηφόρα και να κρυώνουν από τον δυνατό βοριά.

Ο καιρός άλλαξε και άρχισε να μας καλύπτει η ομίχλη. Όσο ανεβαίναμε αυξάνονταν το κρύο και η ένταση του ανέμου. Η ομάδα όμως ήταν αποφασισμένη. Ο Παναγιώτης πίσω σκούπα, παράσερνε και τους πιο κουρασμένους προς τα πάνω. Λίγο πιο πάνω, ακριβώς κάτω από την κορφή, το μονοπάτι περνάει από βράχια που κόπηκαν και από αναβαθμίδες που χτίστηκαν για να το υποστηρίξουν.

Το σύννεφο που μας ακολουθούσε σε όλη την ανάβαση δεν μας εγκατέλειψε ούτε στην κορυφή. Μας στέρησε τη θέα προς το οροπέδιο Λασιθίου στα νότια και την πεδιάδα των Μαλλίων και το Κρητικό Πέλαγος στα βόρεια, όμως μας  έδωσε μια έντονη αίσθηση χειμώνα και βουνού, μια εμπειρία πρωτόγ1413709644268νωρη για τους μαθητές μας.

CIMG2347Εκεί ψηλά απαγκιάσαμε στο ανασκαμμένο ανατολικό τμήμα της κορφής, εκεί όπου άνεμος έκοβε. Μέσα στο μεγάλο λάκκο υπήρχαν σωροί ερειπίων, σπασμένα τσιμεντένια δοκάρια, τούβλα, και το σύμβολο της κατοχής, τα  συρματοπλέγματα.

Από το χώρο αυτό ξεκινούν ορύγματα που οδηγούν σε λιθόχτιστες σκοπιές στα βόρεια και δυτικά της κορφής.

Οι μαθητές δεν μπορούσαν να πιστέψουν ότι άνθρωποι είχαν αναγκαστεί να εργαστούν και να κατασκευάσουν, σε αυτό τον αφιλόξενο και άγριο τόπο, όλα αυτά τα πράγματα και από την άλλη να υποστηρίζουν με τρόφιμα και πολεμικό υλικό καθημερινά τις ανάγκες του φυλακίου.

Καθως ο αέρας δυνάμωνε και η ομίχλη πύκνωνε, αποφασίσαμε να επιστρέψουμε γρήγορα και χωρίς στάσεις, τουλάχιστον μέχρι το Σελί. Το παιχνίδι με το σύννεφο συνεχίστηκε, αφήνοντας μας μικρά παράθυρα για να θαυμάσουμε τη θέα από τη μία προς το οροπέδιο του Νήσιμου και από την άλλη προς τα Λασιθιώτικα βουνά πάνω από το οροπέδιο του Καθαρού. Για το οροπέδιο του Λασιθίου ούτε λόγος να γίνεται.

Στο χωματόδρομο της επιστροφής, πολλοί δοκίμασαν πεντανόστιμα κάστανα και μήλα, τα φθινοπωρινά φρούτα που τόσο απλόχερα προσφέρουν τα Λασιθιώτικα βουνά.

Έξι ώρες μετά την αναχώρηση μας από τους Ποτάμους, επιστρέψαμε στο λεωφορείο και 1,5 ώρα μετά ήμασταν στο Ηράκλειο.

Ακολουθήστε το μονοπάτι μέσα από το
EveryTrail

κάτω από: Εκδρομές 2014 2015

Την Κυριακή 23 Μαρτίου 2014 ξεκινήσαμε από το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου για να περπατήσουμε, όπως κάθε άνοιξη τα τελευταία πέντε χρόνια, στα μονοπάτια στα Ταλαία Όρη και να ανάψουμε και ένα κεράκι στο μοναστήρι στο Βώσσακο μιας και ήταν της Σταυροπροσκυνήσεως.
Είμασταν τριανταέξι μαθητές από το Γυμνάσιο, δεκατρείς από το Λύκειο με συνοδούς τους καθηγητές Αμβροσιάδη Παναγιώτη, Σπανουδάκη Νίκο, Καραδάμογλου Γιάννη, Ψαρουδάκη Νίκο, τον πρόέδρο του Συλλόγου Γονέων του Γυμνασίου Νίκο Τζαγκαράκη με τη σύζυγο του Μαρία Τζαγκαράκη, την αντιπρόεδρο του Συλλόγου γιατρό Ειρήνη Μπολωνάκη και την πρόεδρο του ΕΠΕΣ του Γυμνασίου Δόμνα Καραγωγέως.
Η πορεία μας ξεκίνησε από την Ε.Ο. ανατολικά της ΠΑναγιάς της Χαρακιανής. Για δέκα λεπτά περπατήσαμε σε χωματόδρομο που περνούσε ανάμεσα από μαντριά και στη συνέχεια μπήκαμε σε καλά σηματοδοτημένο μονοπάτι με κατεύθυνση νότια.

mars2014_ 031

Στη ρεματία που μπήκαμε μας σκέπασαν οι κοκορεβυθιές και οι πρίνοι, ενή στα πόδια μας απλώνονταν χαλί από κυκλάμινα. Η ρεματιά μας οδήγησε σε κοιλάδα στεφανωμένη από τις ψηλές κορφές των Ταλαίων. Μικρά εγκαταλελειμένα και ερειπωμένα μετόχια κρύβονταν μέσα στη βλάστηση. Η πορεία μας άλλαξε και αρχίσαμε να ανηφορίζουμε νοτιοανατολικά προς μιά σέλα, πίσω από την οποία βρίσκονταν το μοναστήρι. Σύντομες ανάπαυλες μας έδωσαν τη δύναμη και τις αναπνοές να συνεχίσουμε. Μετά το σελί, το μονοπάτι κρύβεται μέσα σε υψηλούς πρίνους και κοκορεβυθιές και οδηγεί ακριβώς στον βόρειο περίβολο του μοναστηριού.

mars2014_ 039

Ο κήπος με το μικρό ξωκλήσσι, τις πεζούλες με τα χαμομήλια και τα κυπαρίσσια λίγο έξω από το κύριο οικοδόμημα ήταν ο χώρος που ξαποστάσαμε.  Ανάψαμε ένα κεράκι, ευχηθήκαμε να έρθουμε και του χρόνου, ήπιαμε λίγο νερό, φάγαμε και ξεκινήσαμε για το τελευταίο μέρος της εκδρομής μας, αυτό που κάνουμε κάθε χρόνο αλλά αυτή τη φορά από την ανάποδη.

Η πορεία ανηφορική, μέσα στα πρίνα στην αρχή, πάνω από κατεστραμένα παλιά καλντεριμωτά μονοπάτια.  Σύντομα βρισκόμαστε στο λιβάδι, λουλουδιασμένο αυτή την εποχή, παλιό αμπέλι σύμφωνα με τους ντόπιους.  Από εκεί σκαρφαλώνουμε σε ίχνη από παλιές πεζούλες, ουσιαστικά εκτός μονοπατιού και μέσα από αστιβίδες, αγκαλιάζουμε πλαγιές και διασχίζουμε μικρές κοιλάδες. Φτάνουμε στο σελί που το γνωρίζουμε από τις προηγούμενες διασχίσεις.  Η γνώριμη σύνθεση βράχων, «ο λύκος» μας  περίμενε και φέτος. Αναμνηστικές φωτογραφίες της ομάδας, μικρό κατηφορικό μονοπάτι προς τα ανατολικά, λιβαδάκια με λουλούδια και χόρτα και μετά ο χωματόδρομος που οδηγεί στις Αλόιδες και στο λεωφορείο.

Δείτε τις φωτογραφίες της εκδρομής στο

Ακολουθήστε το μονοπάτι μέσα από το
EveryTrail

stroub_tyliss_2014_ 028

Την Κυριακή 26/1/2014 πραγματοποιήσαμε την τρίτη εξόρμηση μας για τη φετινή σχολική χρονιά.

Σαράντα τέσσερις μαθητές από το Γυμνάσιο, δεκαέξι από το Λύκειο με συνοδούς τους καθηγητές Παναγιώτη Αμβροσιάδη, Νίκο Σπανουδάκη, Γιάννη Καραδάμογλου, Τακουή Βακιρτζιάν, Έφη Ζερβάκη και την αντιπρόεδρο του Συλλόγου Γονέων του Γυμνασίου γιατρό Ειρήνη Μπολωνάκη αψηφήσαμε τον κακό καιρό της νύχτας και τις μέτριες προβλέψεις για την ημέρα και συναντηθήκαμε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου στις 7.30 το πρωί για την αναχώρηση. Ψιλόβρεχε, φυσούσε αρκετά αλλά εμείς αποφασίσαμε να δοκιμάσουμε και να πάρουμε την τελική απόφαση για την πραγματοποίηση ή μη της εκδρομής κάτω από το βουνό που είχαμε αποφασίσει να επισκεφθούμε.

Όταν φθάσαμε στο καφενεδάκι στη Δόξα, μια καταιγίδα ήπιας έντασης μας οδήγησε στο εσωτερικό του καφενείου. Δέκα λεπτά αργότερα αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε εμπιστευόμενοι το μετεωρολογικό που προέβλεπε παρόμοιες ήπιες καταιγίδες κατά τη διάρκεια της ημέρας αλλά και το ένστικτο μας ότι ο νοτιάς δεν θα μας έκανε μεγάλο χουνέρι.  Ο χωματόδρομος μας οδήγησε νότια, στο αμπέλι πίσω από το οποίο ξεκινά το μονοπάτι του Στρούμπουλα.

stroub_tyliss_2014_ 018Η ανάβαση ξεκίνησε με πολύ αργό ρυθμό, μιας και ο στόχος ήταν να ανέβουμε χωρίς στάση μέχρι το διάσελο για να μην κρυώσουμε.  Το ψιλόβροχο επανέρχονταν περιοδικά, κάνοντας τα βράχια γλιστερά αλλά δημιουργώντας και συνεχή ουράνια τόξα, γεφύρια ανάμεσα στα βουνά. Μετά από πορεία μίας ώρας φτάσαμε στο διάσελο, έχοντας πλέον  βόρεια  και δυτικά το Μάραθος και τα Ταλαία, βόρεια και ανατολικά την κορυφή του Στρούμπουλα, νότια το οροπέδιο και στο βάθος το Κουδούνι και τον Ψηλορείτη.  Σύντομη στάση και αναχώρηση για το τελευταίο και ευκολότερο τμήμα της ανάβασης προς την κορφή.  Μετά από λίγο είδαμε μπροστά μας τους ορειβάτες  από τον Ορειβατικό Σύλλογο Ηρακλείου που ανέβαιναν από το  μονοπάτι της  καθόδου μας, από τη μεριά του οροπεδίου.

Συναντηθήκαμε μετά από λίγο στην κορφή και ανταλλάξαμε ευχές για τη νέα χρονιά. Ο αέρας πάνω είχε κρυώσει αρκετά, μπουμπουνητά ακούγονταν από μακριά, προς τις Γωνιές, ο καιρός έκλεινε και η βροχή έκανε ξανά την εμφάνιση της. Ο φόβος να εμφανιστούν κεραυνοί μας έκανε να φύγουμε εσπευσμένα, χωρίς να έχουμε προλάβει να απολαύσουμε τη θέα και  να βγάλουμε τις συνηθισμένες αναμνηστικές φωτογραφίες.

Η βιαστική αναχώρηση και το ψιλόβροχο μας οδήγησε σε μια ομοίως γρήγορη κατάβαση ακολουθώντας το όμορφο χωμάτινο μονοπάτι της ανατολικής πλαγιάς του βουνού.  Κάτω στο οροπέδιο, τα λεωφορεία που μας περίμεναν δεν χρειάστηκαν μιας και ένας λαμπρός ήλιος έκανε την εμφάνιση του.

Ήταν η στιγμή της βασιλόπιτας. Φέτος, την πέμπτη χρονιά ύπαρξης της ορειβατικής ομάδας,  ο Σύλλογος Γονέων μας τίμησε προσφέροντας τη βασιλόπιτα αναβαθμίζοντας με αυτό τον τρόπο την ομάδα σε θεσμό του Σχολείου μας στα μάτια των γονιών και των μαθητών. Ευχόμαστε να είμαστε όλοι γεροί και να κόψουμε βασιλόπιτες και τα επόμενα χρόνια. Για την ιστορία, το φλουρί βρήκε η Νεφέλη Σιγανάκη από το Λύκειο κερδίζοντας και το βιβλίο που είχε αθλοθετήσει ο Σύλλογος Γονέων. Της ευχόμαστε υγεία και καλή πρόοδο και να είναι πάντα τυχερή.

Μετά την κοπή  της πίτας διασχίσαμε το οροπέδιο του Στρούμπουλα προς την κορφή Ζαχαριάς, πάνω από την Τύλισσο, περνώντας από συστάδες μεγάλων πρίνων και το μιτάτο των Σαλούστρων.

Φθάνοντας στην κορφή η ώρα είχε προχωρήσει, η κούραση είχε αρχίσει να κάνει την εμφάνιση της κάμπτοντας το ηθικό για μια σύντομη ανάβαση στη διπλανή  κορφή του Πύργου, όπου βρίσκονται τα ερείπια του μινωικού ιερού κορυφής. Αναμνηστική ομαδική φωτογράφιση, λίγη γεωγραφία και ιστορία γύρω από τη θέση και τις κοντινές τοποθεσίες και αναχώρηση με κατεύθυνση πλέον την Τύλισσο που βλέπαμε μακριά.

stroub_tyliss_2014_ 048

Λίγο παρακάτω συναντήσαμε, κάνοντας μια μικρή παράκαμψη, το σπήλαιο της Τραπέζας. Η μεγάλη αίθουσα που επισκεφθήκαμε κοσμείται από σταλακτίτες και σταλαγμίτες ενώ έχει χρησιμοποιηθεί από τα προϊστορικά χρόνια και συγκεκριμένα την μινωική εποχή άλλοτε σαν ναός και άλλοτε σαν καταφύγιο.

Η κατάβαση συνεχίστηκε προς το χωριό.  Διασχίσαμε τον κάμπο της Τυλίσσου σταματώντας στο όμορφο πετρόκτιστο εκκλησσάκι του Άγιου Μάριου και παραδίπλα στα ερείπια του παλιού μοναστηριού του  “Αγιου Μάμμα  ξεκουράζοντας το βλέμμα μας στα περιβόλια με τα αφράτα χώματα, τα αμπέλια, τους κήπους με τα εσπεριδοειδή και τα χωράφια με τις ψηλές αιωνόβιες ελιές,  ζωντανούς πίνακες και ανάμνηση του μεσογειακού τοπίου πριν τις μονοκαλλιέργειες.

Στις 3.30 μμ, επτά ώρες και δεκαεπτά χιλιόμετρα μετά την αναχώρηση μας από τη Δόξα, κάναμε θριαμβευτικά την είσοδο μας στην Τύλισσο. Δεύτερες σκέψεις για επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο και στις μινωικές οικίες δεν υλοποιήθηκαν και προτιμήσαμε μια σύντομη περιήγηση στο χωριό πριν την αναχώρηση και την επιστροφή στο Ηράκλειο.

Φαράγγι Αγριανών

Συγγραφέας: | Νοεμβρίου 18, 2013
| Κανένα σχόλιο |

Την Κυριακή 17/11/2013 επισκεφθήκαμε το φαράγγι των Αγριανών Πεδιάδας, το οποίο είναι καταφύγιο άγριας ζωής και βιότοπος CORINE.

agriana1Ξεκινήσαμε από τη θέση Ξηροκαμάρες. Σε μικρή απόσταση από την αφετηρία μας συναντήσαμε ένα πανέμορφο πετρόκτιστο πετρογεφύρι με μεγάλο τόξο, κρυμμένο πίσω από μεγάλες χαρουπιές.

Συνεχίσαμε, περπατώντας σε χωματόδρομο μέχρις ότου να φθάσουμε σε ένα μικρό χώρο  αναψυχής, όπου και έγινε το πρώτο διάλειμμα. Από το σημείο αυτό, αρχίζει το μονοπάτι που ακολουθεί το πλάι της κοίτης ή και την ίδια την κοίτη καθώς η στενή κοιλάδα παραχωρεί σταδιακά τη θέση της στο φαράγγι.

Η βλάστηση αλλάζει και περπατάμε στη σκιά ψηλών δέντρων όπως αριές, πρίνοι, αστύρακες, πλατάνια, χαρουπιές.agriana6

Στα στενέματα του φαραγγιού, μεγάλοι,  λειασμένοι από το νερό  αλλά και τους σεισμούς βράχοι κρύβουν το μονοπάτι και καλούν τους μαθητές να ελιχθούν ανάμεσα τους, να χρησιμοποιήσουν μυαλό και σώμα για να τους ξεπεράσουν.agriana4

Στον ουρανό τα όρνια κάνουν την εμφάνιση τους με υπερπτήσεις πάνω από το φαράγγι και επίδειξη προσγειώσεων και απογειώσεων από τις φωλίες τους στις σχισμές των κάθετων βράχων.

Το μονοπάτι μέσα από την κοίτη φιδογυρνά και ακολουθεί το φαράγγι που σβήνει σιγά σιγά προς τα βόρεια, μέχρι τον τελευταίο τόπο αναψυχής.agriana2

Ο χωματόδρομος μας οδηγεί κάτω από τις γέφυρες της νέας και παλιάς εθνικής οδού στη θάλασσα. Εμείς σταματήσαμε λίγο πριν για το λεωφορείο της επιστροφής.

Στην εκδρομή αυτή συμμετείχαν σαράντα μαθητές από το Γυμνάσιο και το Λύκειο με τη συνοδεία των καθηγητών Γιάννη Καραδάμογλου, Νίκου Σπανουδάκη, Νίκου Ψαρουδάκη, Παναγιώτη Αμβροσιάδη και των γονιών Σήφη Χριστοφοράκη, Ειρήνη Μπολωνάκη, Νίκου και Μαρίας Τζαγκαράκη