Το έθιμο του Χριστουγεννιάτικου καραβιού

Χριστουγεννιάτικο καράβι στολισμένο. Tο Ελληνικό έθιμο

Ως χώρα της θάλασσας, η Ελλάδα είχε το έθιμο του στολισμού του καραβιού.

Το καράβι συμβολίζει την καινούργια πλεύση του ανθρώπου στη ζωή, μετά τη γέννηση του Χριστού. Έθιμο που υποχώρησε με το χρόνο, μπροστά σε αυτό του δέντρου, αλλά κανένας δεν δείχνει να το έχει ξεχάσει.

Το ελληνικό παραδοσιακό καραβάκι αποτελεί παράδοση των παλαιών εποχών της χώρας μας, που τα παιδιά με αγάπη, χαρά και δημιουργικό νου, συνήθιζαν να κατασκευάζουν μόνα τα παιχνίδια τους, χρησιμοποιώντας ό,τι είχαν πρόχειρο (συνήθως, ξύλο και λίγο χαρτί ή κουρέλια).

Τα περισσότερα παιδιά κατέληγαν να φτιάχνουν το παραδοσιακό, πλέον, καραβάκι, εμπνευσμένα από τα μακρινά ταξίδια των αγαπημένων τους προσώπων και τη νοσταλγία να τα ξαναδούν.Αποτελούσε, όμως, και ένα είδος τιμής και καλωσορίσματος στους ναυτικούς, που επέστρεφαν από τα ταξίδια τους.
Πριν από 50 χρόνια, δηλαδή έως και την πρώτη μεταπολεμική δεκαετία, συναντούσαμε το καραβάκι σε πολλά ελληνικά σπίτια και στα χέρια των παιδιών που έλεγαν  τα κάλαντα.Σήμερα, η παράδοση αυτή τείνει να εξαφανιστεί, μιας και έχει αντικατασταθεί από το ξενόφερτο έλατο.

παιδί και μαθηματικά

Σκοπός του προγράμματος των Μαθηματικών για το Νηπιαγωγείο είναι να υποβοηθήσει τα παιδιά μέσα  από βιωματικές καταστάσεις να επεκτείνουν τις πρώτες μαθηματικές γνώσεις τους και να εφαρμόζουν οικείες μαθηματικές δομές σε νέες καταστάσεις. Να επεξεργάζονται και να αξιοποιούν νέα δεδομένα, να συγκρίνουν και να μετασχηματίζουν απλές σχέσεις και διαδικασίες με τη δοκιμή και τον έλεγχο. Να ενδιαφέρονται να επινοούν και να επιλύουν προβλήματα και να αξιοποιούν τη σύγ­χρονη τεχνολογία. Κατά τη διαδικασία επίλυσης προβλημάτων, ομαδικά και ατομικά, τα παιδιά αναπτύσσουν ειδικές ικανότητες όπως να  συγκρίνουν και να συσχετίζουν αντικείμενα, να αντιλαμβάνο­νται κάποιες ιδιότητες, σχέσεις  και συνδυασμούς και τέλος να μετρούν και να αναγνωρίζουν απλά σχήματα στο περιβάλλον.(Υ.Π.Ε.Π.Θ. – Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, 2002, ΔΕΠΠΣ για το Νηπιαγωγείο και Προγράμματα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Δραστηριοτήτων, Αθήνα)

Ενδεικτικές δραστηριότητες:

  • Φύλλα εργασίας
  • Επιτραπέζια παιχνίδια
  • Μαθηματικά παιχνίδια
  • Επίλυση προβλημάτων

γλωσσική ανάπτυξη

Για την ενίσχυση της γλωσσικής ανάπτυξης των παιδιών στο νηπιαγωγείο, χρησιμοποιούνται  απλά παιχνίδια, κάρτες, παζλ , δραστηριότητες όπως :

  • καρτέλες με ακολουθία γεγονότων ή χρόνου με τρεις, τέσσερις ή πέντε εικόνες. Ένα παιχνίδι που θα εξασκήσει τον χωροχρονικό προσανατολισμό των παιδιών, αλλά και θα βοηθήσει στην αναπτύξει του αφηγηματικού και περιγραφικού τους λόγου.
  • Ασκήσεις για την αναγνώριση του πρώτου γράμματος μιας λέξης. Κατάλληλη άσκηση και για παιδιά με μαθησιακές ή φωνολογικές δυσκολίες.
  • Ασκήσεις που έχουν ως στόχο να ενισχύσουν την παρατηρητικότητα μέσα από την εύρεση διαφορών σε εικόνες.
  •  αφήγηση ιστοριών,
  •  παιχνίδια παρατηρητικότητας και περιγραφής εικόνων .

χριστουγεννιάτικες κατασκευές

Αναρωτιέστε τι μπορείτε να κάνετε με τα παιδιά σας τώρα που κλείνουν τα σχολεία ; Φτιάξτε όμορφες κατασκευές και περάστε όμορφα μαζί του !

  1. Άγιος Βασίλης : Αυτός ο φοβερός Άγιος Βασίλης είναι ιδανικός όχι μόνο για να περάσουν τα παιδιά δημιουργικό χρόνο κατασκευάζοντάς τον, αλλά και για να τον χρησιμοποιήσουν ως μίνι-ημερολόγιο αντίστροφης μέτρησης, καθώς σε κάθε κύλινδρο που θα κρέμεται από τα «μούσια» μπορούν να γράψουν γιορτινές ευχές ή μία ημερομηνία μέχρι το τέλος του χρόνου και να την κόβουν όταν θα περνά. θα χρειαστείτε :-Ένα λευκό χάρτινο πιάτο.-Μπογιά σε ροζ-ροδακινί χρώμα (για το δέρμα).-Ένα λευκό και ένα κόκκινο φύλλο χοντρού χαρτιού για χειροτεχνίες.-Μία λευκή κόλλα χαρτιού.-Βαμβάκι (ιδανικά σε μορφή που θυμίζει μπαλίτσες).-Συρραπτικό.

    -Ψαλίδι.

    -Μάτια για χειροτεχνίες.

    -Ένα κόκκινο στρογγυλό κομμάτι χαρτιού για τη μύτη.

    -Ισχυρή κόλλα (ιδανικά σιλικόνης).

    Ξεκινήστε βάφοντας το πρόσωπο και τοποθετώντας τις χάρτινες ροδέλες. Για να σταθεροποιήσετε τις πρώτες χρησιμοποιήστε συρραπτικές και για τις υπόλοιπες απλή κόλλα.

  2. Δεντράκια : Κόψτε τριγωνάκια από χοντρό χαρτόνι και φτιάξτε τις οπές στη βάση τους. Στη συνέχεια, κόψτε μια χοντρή λωρίδα από το ίδιο χαρτόνι για στήριγμα.Δώστε στα παιδιά διάφορα υλικά ( χάντρες , κουμπιά , κορδέλες ,μπογιές ) και αφήστε τα να διακοσμήσουν  τα δέντρα όπως θέλουν . Συμβουλή: αφήστε τα να λερωθούν. Είναι ο μόνος τρόπος να το διασκεδάσουν.
  3. Χειροποίητες γιρλάντες :Ζωγραφίστε απλά σχέδια πάνω σε γκοφρέ χαρτί ή ύφασμα και κόψτε τα. Δώστε στο παιδί τα δεντράκια, τα αστεράκια και τους χιονάνθρωπους που φτιάξατε για να τα ζωγραφίσει. Στη συνέχεια, κάντε από μία τρύπα σε κάθε πλευρά της φιγούρας. Αφήστε το παιδί να διαλέξει μια κορδέλα ή σκοινάκι για την γιρλάντα και βοηθήστε το να το περάσει από τις τρύπες. Κρεμάστε τη χειροποίητη γιρλάντα που μόλις φτιάξατε όπου του αρέσει!

 

Και αν θέλετε ακόμα περισσότερες χριστουγεννιάτικες κατασκευές δείτε εδώ

Γιατί να διαβάζετε παραμύθια στο παιδί !!

Σύμφωνα με τον ψυχολόγο, Πάτροκλο Παπαδάκη, το παραμύθι , συμβάλει στην ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού, επειδή ακριβώς επιτυγχάνει να έχει παιδοκεντρικό χαρακτήρα, με το παιδί να έχει ρόλο και ευθύνη στην εξιστόρηση.

Με το παραμύθι :

1.Ενδυναμώνεται ο συναισθηματικός κόσμος του παιδιού μέσα από την αφήγηση και την ταύτιση με τους ήρωες των παραμυθιών.

2. Το παιδί αντιμετωπίζει δύσκολα θέματα, όπως ο θάνατος,ο αποχωρισμός, η ασθένεια κ.ά. και απελευθερώνεται από το φόβο.

3.Αναπτύσσει τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και την κριτική του σκέψη.

4.Καλλιεργούνται αξίες και πρότυπα συμπεριφοράς, όπως η αλληλεγγύη, η συμπαράσταση, η κατανόηση, ο σεβασμός κ.λπ., συμβάλλοντας στην ηθική του ανάπτυξη.

5.Εμπλουτίζονται οι κοινωνικές εμπειρίες και το ομαδικό πνεύμα, ενώ αναπτύσσονται κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες.

6.Ενδυναμώνεται η σχέση με το γονέα.

7.Απολαμβάνει την ακρόαση των παραμυθιών, ψυχαγωγείται, χαίρεται και ενθουσιάζεται.

8.Τα παραμύθια βοηθούν στη γλωσσική του ανάπτυξη, ενώ βελτιώνεται και ο γραπτός λόγος βοηθώντας το παιδί να περάσει μεγαλώνοντας πιο ομαλά στην ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων.

9.Αποκτά αβίαστα γνώσεις για τον κόσμο, αυτογνωσία και ενισχύεται η μνήμη, η συγκέντρωση, η προσοχή του και άλλες γνωστικές λειτουργίες.

10.Ενισχύεται η αυτοεκτίμηση και η αυτοπεποίθηση του παιδιού συμβάλλοντας στην ομαλή αναπτυξιακή του πορεία στην ενηλικίωση.

Συμβουλές για τους γονείς

  • Να διηγείστε στο παιδί σας παραμύθια με το δικό σας ύφος και προσωπικό στυλ.
  • Να εμπλουτίζετε τις ιστορίες με τραγουδάκια, ερωτήσεις που θα απαντά το παιδί,γρίφους κ.ά., τολμώντας να αλλάζετε την ιστορία των παραμυθιών προσαρμόζοντάς τα στη δική του πραγματικότητα.
  • Αφήστε το παιδί να παρεμβαίνει, να καθοδηγεί και να αλλάζει το παραμύθι ενισχύοντας με ερωτήσεις τη νέα εξέλιξη.
  • Δημιουργήστε παραμύθια μαζί του και ενθαρρύνετέ το να αφηγείται δικά του σε εσάς και τους φίλους τους, επιβραβεύοντας την προσπάθεια που καταβάλει.
  • Αποφύγετε τα τελικά συμπεράσματα, τις ερωτήσεις για το τι κατανόησε το παιδί και τις ερμηνείες. Καταστρέφετε τη μαγεία και παρεμβαίνετε στη φαντασία του. Αφήστε το να το απολαύσει και έχετε εμπιστοσύνη στη δύναμη των παραμυθιών.

πηγή : http://www.psychologos-papadakis.gr

Η αξία του παραμυθιού στην ανάπτυξη των παιδιών φαίνεται στη φράση του   Αϊνστάιν  «αν θέλετε το παιδί σας να είναι έξυπνο, διαβάστε του παραμύθια. Αν θέλετε να γίνει πιο έξυπνο, διαβάστε του περισσότερα παραμύθια».