Ο Παπαδιαμάντης και η έννοια του δέντρου, R.S. Pecham

Ο Παπαδιαμάντης και η έννοια του δέντρου, R.S. Pecham

Δημοσιεύθηκε στη Ο Παπαδιαμάντης εμπνέει:ποιήματα, πεζά και κριτικές για τον κυρ Αλέξανδρο | Σχολιάστε

Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη-Τα ρόδιν’ ακρογιάλια

Κινηματογραφική μεταφορά της ομότιτλης νουβέλλας του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «Τα ρόδιν’ ακρογιάλια», γυρισμένη στη Σκιάθο το 1998.

Σκηνοθεσία: Ευθύμης Χατζής
Μουσική: Δημήτρης Κατακουζηνός
Τραγούδι: Σαββίνα Γιαννάτου
Αφήγηση: Αλέξης Δαμιανός
Παίζουν: Στέφανος Ιατρίδης, Άννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους

Δημοσιεύθηκε στη Παπαδιαμάντης και κινηματογράφος | Σχολιάστε

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ, Η ΝΟΣΤΑΛΓΟΣ

Η Νοσταλγός, Παρουσίαση του διηγήματος, Βικτώρια Ταλαδιανού, Α΄ Λυκείου

 Η Νοταλγός είναι ένα από τα ερωτικά διηγήματα του Παπαδιαμάντη.

  Συνέχεια

Δημοσιεύθηκε στη Παρουσιάσεις διηγημάτων του Παπαδιαμάντη από μαθητές της Σκιάθου | Σχολιάστε

Ο ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ

Ο ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ

Όσο ταπεινός και καταφρονεμένος έζησε ο Παπαδιαμάντης, τόσο μεγάλη υπήρξε η μεταθανάτια δόξα του και η πολύτροπη επίδραση που άσκησε το έργο του. Δεν ενέπνευσε μόνο αξιολογότατες κριτικές, αλλά και ωραιότατα πεζογραφήματα κι ακόμη ωραιότερα ποιήματα. Πραγματικά, έχουν γραφεί πολλά ποιήματα για τον Παπαδιαμάντη.

Συνέχεια

Δημοσιεύθηκε στη Ο Παπαδιαμάντης εμπνέει:ποιήματα, πεζά και κριτικές για τον κυρ Αλέξανδρο | Σχολιάστε

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ, Τ’ ΑΣΤΕΡΑΚΙ 1

 

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ, “Τ’ ΑΣΤΕΡΑΚΙ”

 

Ο Παπαδιαμάντης, στο διήγημά του “Τ’ αστεράκι”, μιλά για μια νεαρή κοπέλα για την οποία έτρεφε ιδιαίτερα αισθήματα. Ο ίδιος καθόταν πολλές ώρες κάτω από το σπίτι της, για να θαυμάσει την ομορφιά της Πούλιας. Το κορίτσι αυτό το ήξερε από τότε που ήταν μικρή κι ανέμελη. Τώρα σε αντίθεση με εκείνη την εποχή, μετά το θάνατο της μητέρας της, ντύνεται ευπρεπώς και έχει το βάρος της φροντίδας της οικογένειάς της, αφού πρέπει να φροντίζει τον πατέρα της και τη μικρή αδερφή της. Μαγειρεύει, συγυρίζει κι αντιμετωπίζει και τον έλεγχο της αυστηρής θείας της.

Ο Παπαδιαμάντης, λοιπόν, καθώς μια μέρα καθόταν σε ένα ταβερνάκι και παρατηρούσε το σπίτι της, δεν είδε την Πούλια μα ένα αστέρι που έλαμπε μέσα από το κτίριο. Αν και έκανε πολλές εικασίες για την προέλευσή του, δεν κατέληξε πουθενά. Ωστόσο ένα βράδυ που συνόδευε το μεθυσμένο πατέρα της Πούλιας στο σπίτι, συναντήθηκε με την κοπέλα. Εκεί ο Παπαδιαμάντης έμεινε τόσο έκθαμβος από την ομορφιά της που ξέχασε να ρωτήσει για το άστρο. Τέλος, έφυγε ευχόμενος να ευχόμενος να έχει καλή τύχη η κοπέλα.

 

Φιλαρέτη Κουιμτζή – Φιλαρέτου, Γ΄ Γυμνασίου

 

Δημοσιεύθηκε στη Παρουσιάσεις διηγημάτων του Παπαδιαμάντη από μαθητές της Σκιάθου | Σχολιάστε

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ, ΕΡΩΣ – ΗΡΩΣ

 

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ, ΕΡΩΣ – ΗΡΩΣ

 

Ένα από τα πιο γνωστά και δημοφιλή διηγήματα του Παπαδιαμάντη είναι το “Έρως – ¨Ηρως”. Σε αυτό το έργο μπορεί κανείς να διακρίνει όχι μόνο την ευαισθησία του που χαρακτηρίζει όλα τα διηγήματα του, μα και την ικανότητά του να μεταφέρει στο χαρτί άριστα, κοινωνικά χαρακτηριστικά της εποχής του, αλλά και μια πληθώρα έντονων συναισθημάτων,με τα οποία θα ασχοληθούμε παρακάτω.

Ειδικότερα, όσον αφορά το πρώτο, στο έργο του Παπαδιαμάντη, πολλές φορές καθρεφτίζονται οι αντιλήψεις της εποχής του. Στο “Έρως – Ήρως” βλέπουμε τι πίστευαν εκείνη την εποχή για τον έρωτα και το γάμο. Η μητέρα της κεντρικής ηρωίδας, σύμφωνα με το συγγραφέα, ακόμα κι αν ήξερε πως η κόρη της ήταν ερωτευμένη, δεν θα έδινε ιδιαίτερη σημασία. Πίστευε πως οι γονείς πρέπει να είναι υπεύθυνοι για τους συζύγους των παιδιών τους. Μέσα από αυτήν την αναφορά αντιλαμβανόμαστε πόσο διαφορετικές είναι αντιλήψεις περί γάμου σήμερα και πόσο δύσκολο ήταν για ένα ερωτευμένο ζευγάρι να ευτυχήσει σε αντίθεση με σήμερα που αυτό θεωρείται αρκετά εύκολο. Αυτό μας οδηγεί σε διάφορες σκέψεις, όπως πόσο εξαρτημένα ήταν τα παιδιά από τους γονείς τους και το πόσο λίγη ελευθερία είχαν. Βέβαια, στο μυαλό μας έρχονται και διάφορες σκέψεις που αφορούν τη σημερινή κατάσταση, αφού σε πολλές περιπτώσεις συναντούμε παιδιά και νέους ανθρώπους που κάνουν κατάχρηση της ελευθερίας τους. Είναι στιγμές που μας κάνουν να προβληματιζόμαστε για το ποια εποχή ήταν καλύτερη.

Επίσης,ένα άλλο χαρακτηριστικό του Παπαδιαμάντη είναι και η μεταφορά, όπως είπαμε πιο πάνω, συναισθημάτων. Στο διήγημα αυτό, ο Σκιαθίτης συγγραφέας περιγράφει μοναδικά τη σκηνή, όπου ο κεντρικός ήρωας, ο Γιωργής, που είναι ερωτευμένος με την Αρχοντώ, Βρίσκεται σε μια κατάσταση μεταξύ πραγματικότητας και ύπνου. Συγκεκριμένα, ο ίδιος κοιμάται, μα ακούγοντας τη μουσική από το γλέντι του γάμου που γίνεται εκείνη την στιγμή και ενθυμούμενος τα λόγια του καπετάνιου του, συνειδητοποιεί πως αυτή που παντρεύεται είναι η αγαπημένη του. Έπειτα συνεχίζοντας να είναι στην ίδια κατάσταση, σκέφτεται τι θα πρέπει να κάνει για να εμποδίσει αυτόν το γάμο. Αυτό που είναι φοβερό είναι η πάλη που γίνεται στην ψυχή του ήρωα ανάμεσα την επιθυμία του να διεκδικήσει την αγαπημένη του και στους δισταγμούς και τις αμφιβολίες του. Επίσης, με το ύφος που έχει αποδοθεί αυτό το κομμάτι, ο αναγνώστης όχι μόνο έχει αγωνία, αλλά και η συναισθηματική του κατάσταση παρουσιάζει έντονες διακυμάνσεις. Η τεχνική του Παπαδιαμάντη είναι τέτοια που μας κάνει να νιώθουμε σα να βρισκόμαστε μπροστά στη σκηνή και καταφέρνει να μας κρατά σε εγρήγορση και ετοιμότητα.

Και γι’ αυτό ο Παπαδιαμάντης δεν έμεινε στην ιστορία μόνο ως ένας συγγραφέας που έχει φοβερή φαντασία, αλλά και ως ένας ποιητής που κάθε φορά ζωγράφιζε τα καλύτερα πορτρέτα.

 

Φιλαρέτη Κουιμτζή – Φιλαρέτου, Γ΄ Γυμνασίου

Δημοσιεύθηκε στη Παρουσιάσεις διηγημάτων του Παπαδιαμάντη από μαθητές της Σκιάθου | Σχολιάστε

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ, ΥΠΟ ΤΗΝ ΒΑΣΙΛΙΚΗΝ ΔΡΥΝ 2

 

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ, ΥΠΟ ΤΗΝ ΒΑΣΙΛΙΚΗΝ ΔΡΥΝ 2

Παρουσίαση και σχόλια από τη Βανέσα Μουτζούρη, Β΄ Γυμνασίου

Συνέχεια

Δημοσιεύθηκε στη Παρουσιάσεις διηγημάτων του Παπαδιαμάντη από μαθητές της Σκιάθου | Σχολιάστε

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ, ΥΠΟ ΤΗΝ ΒΑΣΙΛΙΚΗΝ ΔΡΥΝ 1

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ, ΥΠΟ ΤΗΝ ΒΑΣΙΛΙΚΗΝ ΔΡΥΝ 

 Παρουσίαση του διηγήματος, Μαρία Ρεντιφίδου, Β΄ Γυμνασίου

Συνέχεια

Δημοσιεύθηκε στη Παρουσιάσεις διηγημάτων του Παπαδιαμάντη από μαθητές της Σκιάθου, Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

Η Μαυρομαντηλού

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΔΙΗΓΗΜΑΤΟΣ

“Η ΜΑΥΡΟΜΑΝΤΗΛΟΥ”

Ο Παπαδιαμάντης μας διηγείται την ιστορία ενός παιδιού του Γιαννιού. Έμεινε ορφανός σε μικρή ηλικία και από τότε έγινε ο προστάτης της οικογένειάς. Φρόντιζε την μητέρα και τις αδελφές του και ήταν τόσο καλός που έσωσε με την βάρκα του ένα μικρό παιδί που κινδύνευε να πνιγεί. Ο Παπαδιαμάντης τον παρομοιάζει με το σκόπελο της “Μαυρομαντηλούς” που δεν βρήκε την αγάπη και την ευτυχία.

 Υπόθεση

Η ιστορία του διηγήματος είναι σχετικά με ένα ορφανό παιδί το Γιαννιό που βοηθούσε την οικογένειά του αλλά και όποιον είχε ανάγκη. Είναι μια παράξενη ιστορία γιατί ο Γιαννιός αναγκάστηκε να σηκώσει το βάρος της οικογένειας από πολύ μικρός και αυτό συνεχίστηκε σε όλη  του τη ζωή με την ατυχία που είχαν οι αδερφές του στον έγγαμο βίο τους.

 Όλα ξεκινούν την εποχή της άνοιξης και τελειώνουν μέσα Μάρτη ημέρα Σάββατο. Η ιστορία αρχίζει με έναν τρόπο αργό και με αφήγηση ως εξής: “Κανείς σε όλο το χωριό δεν είχε πιο όμορφο περιβολάκι από τον ξαδερφό μου τον Γιαννιό”.

 

Χαρακτήρες

Οι βασικοί χαρακτήρες της ιστορίας είναι ο Γιαννιός ο οποίος είναι υπομονετικός και καλοκάγαθος. Ο άλλος χαρακτήρας είναι ο σκόπελος “Μαυρομαντηλού” που παρουσιάζεται ως γυναίκα. Θα περιέγραφα τον Γιαννιό σαν έναν απλό,καλοκάγαθο,υπομονετικό και πονόψυχο άνθρωπο που αγωνίζεται με όλη την δύναμη της ψυχής του για τους ανθρώπους που βρίσκονται γύρω του. Άλλος ήρωας του διηγήματος είναι ο βοσκός Γκαίδιγκος που συμπάθησα αμέσως μόλις διάβασα τον ηρωισμό του να πέσει στη θάλασσα και να βγάλει την βάρκα με το παιδί στη στεριά.

 Ο συγγραφέας τους περιγράφει με πολλές λεπτομέρειες. Για παράδειγμα: Ο ήλιος χτυπούσε τον γέρο ψαρά χρυσίζοντας τα ασημένια μαλλιά του,τονίζοντας το τετράγωνο ανοιχτό πρόσωπό με την πλατιά μύτη.Ο χαρακτήρας που μου άρεσε περισσότερο ήταν ο Γιαννιός γιατί ήταν ένας απλοϊκός άνθρωπος και δεν έπαυε να αγωνίζεται. Δεν μου άρεσε καθόλου ο αδελφός του Γιαννιού γιατί έφυγε και δεν νοιάστηκε καθόλου για τους συγγενείς του. Η κύρια σχέση ανάμεσα στους ήρωες είναι σχέση αγάπης και θυσίας. Θα την περιέγραφα ως σχέση συμπάθειας, συμπόνοιας και συνεργασίας.

 

Στυλ γραφής

Η ιστορία είναι γραμμένη σε τρίτο πρόσωπο. Αυτό είναι σημαντικό για την ιστορία γιατί δείχνει ζωντάνια και παραστατικότητα. Το σκηνικό περιγράφεται με πολλές λεπτομέρειες για παράδειγμα:¨η άνοιξη είχε αρχίσει να στολίζει με λουλούδια τα δέντρα. Τα συναισθήματα και η συμπεριφορά των ηρώων δίνονται με έμφαση, για  παράδειγμα, η αγωνία της  μάνας φαίνεται ανάγλυφα μέσα από τις εκφράσεις “ κατέβα βρε δαίμονα,βρε λύκε ξιδάτε”.

 

Ήταν μια ωραία ιστορία,γιατί μας δείχνει την αυτοθυσία ενός απλού ανθρώπου για την οικογένεια και τον συνάνθρωπο.Θα ήθελα όμως να μπορούσα να άλλαζα τη ζωή του Γιαννιού. Να είχε παντρευτεί και να είχε την δική του οικογένεια.

Γενικά

Πιστεύω πως ο συγγραφέας διηγήθηκε αυτή την ιστορία για να μας μεταφέρει την πίστη και τα ιδανικά που έχουν ορισμένοι άνθρωποι.Το διήγημα με έκανε να νιώσω λύπη,περιέργεια,αγωνία και χαρά για το μικρό που σώθηκε. Με έκανε επίσης να σκεφτώ πως οι άνθρωποι βοηθούν ο ένας τον άλλον στις δύσκολες στιγμές. Νομίζω πως είναι σημαντικό να τονίσω ότι η αυτοθυσία ορισμένων ανθρώπων είναι χάρισμα και μεγαλείο ψυχής. Μακάρι να ήταν όλοι οι άνθρωποι πονόψυχοι κι ο κόσμος μας θα ήταν καλύτερος. Θα συνιστούσα αυτό το διήγημα στους συμμαθητές  μου γιατί δείχνει την αλληλεγγύη και την ανθρωπιά.

Βάγια Ντάμπαση, Β΄Γυμνασίου

Δημοσιεύθηκε στη Παρουσιάσεις διηγημάτων του Παπαδιαμάντη από μαθητές της Σκιάθου | Σχολιάστε

Ο Άγγελος δεν εύρεν παρηγορίαν

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης «Τα Πτερόεντα Δώρα»
(απόσπασμα)

Μουσική: Iasis-Μιλούν στον άγγελο

Δημοσιεύθηκε στη Οπτικοακουστικό υλικό για διηγήματα του Παπαδιαμάντη και του Μωραϊτίδη | Σχολιάστε