Από κοντά κι αγαπημένοι

boys geaed8e325 640

Η δια ζώσης διδασκαλία προϋποθέτει την φυσική παρουσία στη σχολική μονάδα των κατ’ εξοχήν εμπλεκομένων στην εκπαίδευση, των διδασκόντων (εκπαιδευτικών) και των διδασκομένων (μαθητών).
Θεωρείται ο πλέον επιτυχημένος τρόπος μεταφοράς γνώσης σε ανήλικους μαθητές εξαιτίας της αμεσότητας της και της ολιστικής προσέγγισης των τελευταίων καθώς κατά τον χρόνο που εξελίσσεται ο διδάσκων εκπαιδευτικός λαμβάνει πάντοτε υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε μαθητή ώστε να είναι δυνατή και κατά περίπτωση η βέλτιστη μεταφορά της απαιτούμενης γνώσης.
Η ζωντανή διαδικασία της τάξης, (κατάκτηση της γνώσης, αλληλεπίδραση, αλληλοβοήθεια, παραστατικότητα, φυσική προσέγγιση κ.α.), είναι μοναδική.
Η δια ζώσης διδασκαλία επίσης έχει εκ των πραγμάτων ταυτισθεί με την πολυδιάστατη έννοια της εκπαίδευσης (παροχή γνώσεων – διαπαιδαγώγηση – κοινωνικοποίηση) εξ αιτίας της φυσικής παρουσίας στη σχολική μονάδα των κατ’ εξοχήν εμπλεκομένων, που προαναφέρθηκαν, στην εκπαίδευση .
Στη δια ζώσης διδασκαλία ο εκπαιδευτικός είναι ενεργός στην εκπαιδευτική διαδικασία, η οποία ασφαλώς δεν περιορίζεται στην απλή μεταφορά γνώσεων στους τέσσερις τοίχους της σχολικής αίθουσας, αλλά συμπεριλαμβάνει την παιδαγωγική η οποία κατατείνει στο να μετασχηματίσει τους μαθητές σε κοινωνικά, σκεπτόμενα, επικοινωνιακά, δημιουργικά όντα.
Ως εκ τούτου ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη συγκεκριμένη μορφή εκπαίδευσης είναι πολλαπλός.
Είναι ρόλος διδάσκοντα δηλαδή μεταλαμπαδευτή γνώσης στα υποκείμενα μάθησης δηλαδή στους μαθητές.
Συνάμα όμως ο εκπαιδευτικός είναι και παιδαγωγός, δηλαδή παιδαγωγεί – μεταφέρει αξίες, αρχές και διαμορφώνει συμπεριφορές διότι οι μαθητές του είναι κατά κανόνα ανήλικοι και έχουν ανάγκη να προσλάβουν κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης όσα προανέφερα, στο κρίσιμο χρονικό διάστημα μέχρι την ενηλικίωση τους (18 έτη).
Έχει επίσης και έναν ακόμη ρόλο. Αυτόν του καθοδηγητή των μαθητών του στην κοινωνικοποίηση τους εμπλουτίζοντας τον ψυχικό τους κόσμο και ρυθμίζοντας τη συμπεριφορά τους κατ’ αρχήν, στο χώρο της μικρής κοινωνίας που είναι η σχολική μονάδα.
Χαρακτηριστικό της αναγκαιότητας της διάστασης του εκπαιδευτικού ως παιδαγωγού και καθοδηγητή στην κοινωνικοποίηση των μαθητών είναι π.χ. η εκπαίδευση των μαθητών στην αποφυγή εκδήλωσης της επικίνδυνης συμπεριφοράς του bulling μέσα στις σχολικές μονάδες.
Το κέρδος από αυτήν την με ανάλογο τρόπο διαμόρφωση της προσωπικότητας των ανηλίκων μαθητών μέχρι την ενηλικίωση τους θα είναι, ενήλικες πολίτες με αυτό που ονομάζουμε αποδεκτή κοινωνική συμπεριφορά.
Όλα τα παραπάνω, γίνεται αντιληπτό, ότι καθιστούν αναγκαία προϋπόθεση τη φυσική παρουσία των εκπαιδευτικών και μαθητών στο χώρο της σχολικής μονάδας όπου όσα προανέφερα μπορούν να μεταλαμπαδευτούν με τη δια ζώσης διδασκαλία, τη διαπαιδαγώγηση, την καθοδήγηση και εντέλει την εκδήλωση συγκεκριμένης κοινωνικής συμπεριφοράς στη μικρή κοινωνία του σχολείου η οποία θα μεταφερθεί και στον ευρύτερο κοινωνικό χώρο που κινείται ο κάθε μαθητής ως ανήλικος και μετέπειτα θα κινείται ως ενήλικας.
Η πολλαπλότητα και πολυπλοκότητα των στόχων – ζητούμενων που υλοποιούνται προς όφελος των μαθητών από τους εκπαιδευτικούς στη διάρκεια της παραμονής τους στις σχολικές μονάδες ταυτόχρονα με την δια ζώσης διδασκαλία καθιστά δικαιολογημένο τον χαρακτηρισμό τους ως λειτουργών της εκπαίδευσης.

Μέτρα προφύλαξης από τον covid-19

corona g8a5d1a93e 640

Η ασφαλής λειτουργία των σχολείων βασίζεται στη συστηματική εφαρμογή πολλαπλών μέτρων προφύλαξης που λειτουργούν ως σύνολο:
• Διασφάλιση υψηλής εμβολιαστικής κάλυψης των εκπαιδευτικών και των μελών του λοιπού προσωπικού καθώς και των παιδιών που ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα για την οποία συστήνεται ο εμβολιασμός. Ο εμβολιασμός αποτελεί το πιο σημαντικό μέτρο Δημόσιας Υγείας για τον έλεγχο της πανδημίας COVID-19 και τον περιορισμό της διασποράς του ιού SARS-CoV-2.
• Συστηματική διενέργεια προληπτικών αυτοδιαγνωστικών ελέγχων σε μαθητές και εργαστηριακών διαγνωστικών ελέγχων σε μέλη του προσωπικού, που δεν έχουν εμβολιαστεί ή ολοκληρώσει τον εμβολιασμό τους και δεν έχουν ιστορικό νόσου του τελευταίου εξαμήνου, για την έγκαιρη αναγνώριση ασυμπτωματικού ατόμου
• Συστηματική διερεύνηση, με διαγνωστικούς ελέγχους, των ατόμων που αποτελούν στενές επαφές επιβεβαιωμένου κρούσματος στη σχολική μονάδα
• Προσπάθεια για τήρηση αποστάσεων μεταξύ μαθητών και μαθητών εκπαιδευτικών, όσο είναι εφικτό, σε συνδυασμό με τη λειτουργία του σχολείου σε σταθερές ομάδες παιδιών οι οποίες συστηματικά δεν έρχονται σε επαφή μεταξύ τους
• Σωστή χρήση κατάλληλης προστατευτικής μάσκας (υφασμάτινης με κατάλληλες προδιαγραφές ή απλής χειρουργικής) τόσο από εκπαιδευτικούς όσο και από μαθητές, με μέριμνα για τη σχετική εκπαίδευση. Συχνή και ορθή εφαρμογή υγιεινής των χεριών (πλύσιμο με σαπούνι και νερό ή/και εφαρμογή αντισηπτικού χεριών)
• Καλός αερισμός των αιθουσών και όλων των κλειστών χώρων, καθαριότητα χώρων και τακτική εφαρμογή απολυμαντικού σε επιφάνειες
• Αποφυγή μεγάλων συναθροίσεων μαθητών
• Όσο είναι δυνατόν, επίσκεψη στο σχολείο άλλων ατόμων μόνον εφόσον αυτά είναι πλήρως εμβολιασμένα ή έχουν ιστορικό νόσησης COVID-19 εντός του τελευταίου 6μήνου ή έχουν πρόσφατο αρνητικό τεστ για COVID-19
• Αποχή από το σχολείο όσων εκδηλώνουν πυρετό ή/και άλλα συμπτώματα συμβατά με COVID-19, προστασία μαθητών και εκπαιδευτικών που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες.

Επιστροφή στα σχολεία

kids g5f353a90b 640

Διακοπές… τέλος για μαθητές και εκπαιδευτικούς, αφού σήμερα ανοίγουν και πάλι τα σχολεία, με νέα, αυστηροποιημένα πρωτόκολλα.
Στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της υπερμεταδοτικής μετάλλαξης Όμικρον και της έξαρσης της πανδημίας, λοιπόν, η επιστροφή στα σχολεία προβλέπει μεταξύ άλλων ακόμη περισσότερα self test κορωνοϊού για όλους ανεξαιρέτως, εμβολιασμένους και ανεμβολίαστους.
Βεβαίως, η υποχρεωτική χρήση μάσκας σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, τα διαφορετικά διαλείμματα για ομάδες μαθητών, η αναστολή των εκδρομών, εξακολουθούν να ισχύουν.
Οι τρεις βασικές αλλαγές στα σχολεία
Προβλέπεται ένα επιπλέον self test για την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας σχολείων, δηλαδή θα διενεργηθούν τρία δωρεάν self test την εβδομάδα που έρχεται αντί για δύο.
Τα δωρεάν δύο εβδομαδιαία self test πλέον θα διενεργούνται και από τους εμβολιασμένους μαθητές και από τους εμβολιασμένους εκπαιδευτικούς, πάλι δύο φορές την εβδομάδα έως και 24 ώρες πριν την προσέλευση στο σχολείο την Τρίτη και την Παρασκευή.
Σε περίπτωση κρούσματος στην τάξη όλο το τμήμα θα υποβάλλεται σε έλεγχο, και όχι μόνο οι μαθητές που κάθονταν κοντά στο κρούσμα, όπως ίσχυε μέχρι τώρα. Όλοι οι ανεμβολίαστοι μαθητές θα κάνουν δωρεάν τεστ κάθε μέρα για 5 ημέρες. Συγκεκριμένα, θα κάνουν δύο rapid και ένα self test σε διάστημα πέντε ημερών, επιπλέον των δύο σταθερών self test την εβδομάδα, άρα 5 τεστ σε 5 ημέρες. Οι εμβολιασμένοι μαθητές θα κάνουν σύνολο 3 self test δωρεάν εκείνες τις ημέρες.
Πέντε τεστ την εβδομάδα για τους ανεμβολίαστους εκπαιδευτικούς
Όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς, οι ανεμβολίαστοι θα κάνουν και αυτοί 5 τεστ σε 5 ημέρες: δύο rapid και ένα self test, επιπλέον των δύο rapid test που ήδη κάνουν την εβδομάδα. Οι εμβολιασμένοι εκπαιδευτικοί θα κάνουν 3 self test δωρεάν την εβδομάδα.

Οι ανεμβολίαστοι μαθητές ή εκπαιδευτικοί που έχουν νοσήσει εντός του τελευταίου τριμήνου έχουν το ίδιο καθεστώς με τους εμβολιασμένους μαθητές ή εκπαιδευτικούς αντίστοιχα.

Η υποχρεωτική χρήση μάσκας σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, τα διαφορετικά διαλείμματα για ομάδες μαθητών, η αναστολή των εκδρομών, εξακολουθούν να ισχύουν.

Παραμένει το 50% + 1 για την αναστολή λειτουργίας τμήματος σε περίπτωση κρούσματος

Σήμερα τα Φώτα κι οι Φωτισμοί

Theofania

Σε κάθε μεριά της Ελλάδας, αναβιώνουν, ήθη και έθιμα των Φώτων, μύθοι και παραδόσεις.
ΠΑΡΑΜΟΝΗ
Ο εορτασμός των Φώτων ξεκινά από την παραμονή με τον εκκλησιασμό των Χριστιανών. Στους Ορθόδοξους ιερούς ναούς ψάλλεται η ακολουθία των Μεγάλων Ωρών και στη συνέχεια λαμβάνεται ο Μεγάλος Αγιασμός. Αμέσως μετά, τα παιδιά ξεχύνονται στους δρόμους και ψάλλουν τα κάλαντα των Θεοφανίων. Ο ιερέας κάνει την πρωτάγιαση. Το αγιασμένο νερό του Ιορδάνη ραίνει το κάθε σπιτικό, καθώς ο παπάς με τον βασιλικό πηγαίνει από σπίτι σε σπίτι και ραντίζει τους πιστούς και τους χώρους.
Στη συνέχεια μαζεύεται η στάχτη από την φωτιά που έκαιγε στο τζάκι το Δωδεκαήμερο, η φωτιά δηλαδή που ξεκίνησε με το Χριστόξυλο. Η παράδοση υπαγορεύει η στάχτη αυτή να σκορπιστεί γύρω από το σπίτι, στους εξωτερικούς χώρους, στους στάβλους, ακόμη και στα χωράφια, διότι η στάχτη διώχνει το κακό.
Το βράδυ το δείπνο είναι νηστίσιμο, όπως και την παραμονή των Χριστουγέννων. Σύμφωνα με την παράδοση, κάθονται όλοι γύρω από το τραπέζι και ο πατέρας της οικογένειας θυμιατίζει για να φύγουν από το σπίτι τα δαιμόνια, ενώ ο νεότερος λέει την προσευχή πριν ξεκινήσουν το φαγητό.
Στην Κρήτη, παραμονή των Φώτων, φτιάχνουν «παλικάρια» ή «φωτοκόλλυβα». Πρόκειται για φαγητό φτιαγμένο από πολλά είδη σπόρων και οσπρίων, όπως κουκιά, ρεβίθια, φασόλια, φακή, καλαμπόκι, σιτάρι. Από αυτό το φαγητό οι χωρικοί έδιναν και στα ζώα τους, αλλά το σκόρπιζαν κιόλας σε διάφορα μέρη του σπιτιού.
ΑΝΗΜΕΡΑ
Ανήμερα των Φώτων, μετά την λειτουργία των Μεγάλων Ωρών, τελείται ο καθαγιασμός των υδάτων και η ρίψη του Τίμιου Σταυρού. Ο ιερέας ρίχνει το σταυρό μέσα στο νερό -σήμερα ο σταυρός είναι δεμένος πάνω σε σκοινί για να μη χαθεί-, και πιστοί βουτούν για να πιάσουν τον σταυρό, θεωρώντας ύψιστη τιμή, ευλογία και τύχη για όποιον τον βρει και τον πιάσει τον σταυρό. Σχεδόν σε όλα τα μέρη της Ελλάδος κατά τον καθαγιασμό των υδάτων αφήνουν ελεύθερα να πετάξουν τρία λευκά περιστέρια. Τα περιστέρια αυτά συμβολίζουν την Αγία Τριάδα, κατά την φανέρωση του Αγίου Πνευματος -εν είδη περιστεράς- όταν ο Ιησούς βαφτιζόταν στον Ιορδάνη Ποταμό.
Την ημέρα των Θεοφανίων, οι νοικοκυρές στο σπίτι φτιάχνουν ψωμί το οποίο ονομάζουν «φωτίτσα». Παλιότερα στη Θράκη μετά τον αγιασμό μοίραζαν στην εκκλησία ένα κομμάτι ψητό κρέας και μια κουλούρα ψωμί, το οποίο ονόμαζαν κολύριο. Κάποιο από αυτά είχε μέσα έναν ασημένιο σταυρό. Αυτός που θα έβρισκε τον σταυρό ονομαζόταν «νουνός» και θα προσέφερε το βόδι για τα κολύρια της επόμενης χρονιάς.

Τα έθιμα των Χριστουγέννων

79259340 3157500354267411 5425282266014154752 n

Το «καλές γιορτές» και το «χρόνια πολλά» αντηχούν σε κάθε σημείο συνάντησης, ενώ οι ήχοι από τα τρίγωνα και τα κάλαντα των παιδιών δονούν με χαρούμενες νότες την ατμόσφαιρα.

Με δεκάδες έθιμα, που παντρεύουν τις χριστιανικές παραδόσεις με τα αρχαιοελληνικά ήθη, οι κάτοικοι της χώρας τιμούν μια από τις σημαντικότερες θρησκευτικές γιορτές, λίγες ημέρες πριν από την έλευση της νέας χρονιάς.

Μάλιστα πολλά από αυτά τα έθιμα αντικατοπτρίζουν τις αγωνίες των ανθρώπων της υπαίθρου, των γεωργών και των κτηνοτρόφων.

Το χριστόψωμο

Το «ψωμί του Χριστού» ζυμώνεται την παραμονή των Χριστουγέννων με ιδιαίτερη ευλάβεια. Απαραίτητο στολίδι του είναι ο χαραγμένος σταυρός.

Ανήμερα των Χριστουγέννων ο νοικοκύρης του σπιτιού παίρνει το χριστόψωμο, το σταυρώνει, το κόβει και το μοιράζει σε όλους όσοι παρευρίσκονται στο τραπέζι, σαν συμβολισμό της Θείας Κοινωνίας, όπου ο Χριστός έδωσε τον Άρτο σε όλη την ανθρώπινη οικογένειά του.

Στην Κεφαλλονιά

Όλη η οικογένεια συγκεντρώνεται στο σπίτι του πιο ηλικιωμένου μέλους της. Στο πάτωμα τοποθετούν τρία δαυλιά χιαστί και πάνω τους την «κουλούρα».

Όλοι κάνουν έναν κύκλο γύρω ακουμπώντας ο καθένας με το δεξί του χέρι την κουλούρα. Ύστερα ο νοικοκύρης ψάλλει το «Η γέννησίς σου, Χριστέ ο Θεός ημών…», ρίχνει λάδι στα δαυλιά και τους βάζει φωτιά. Μετά κόβει την κουλούρα, τη μοιράζει και δειπνούν όλοι μαζί.
 

Στην Κρήτη

Το χριστόψωμο το παρασκευάζουν οι γυναίκες με ιδιαίτερη φροντίδα και υπομονή. Χρησιμοποιούν ακριβά υλικά, ψιλοκοσκινισμένο αλεύρι, ροδόνερο, μέλι, σουσάμι, κανέλα, γαρίφαλα, και καθώς ζυμώνουν λένε: «Ο Χριστός γεννιέται, το φως ανεβαίνει, το προζύμι για να γένει».

Όταν πλάσουν το ζυμάρι, παίρνουν τη μισή ζύμη και φτιάχνουν μια κουλούρα, ενώ με την υπόλοιπη φτιάχνουν ένα σταυρό με λωρίδες και τον τοποθετούν πάνω στο ψωμί. Στο κέντρο βάζουν ένα άσπαστο καρύδι και στην υπόλοιπη επιφάνεια σχεδιάζουν σχήματα με το μαχαίρι ή με το πιρούνι, όπως λουλούδια, φύλλα, καρπούς, πουλιά.

Στη Μάνη

Κάθε οικογένεια φουρνίζει τα χριστόψωμα στον φούρνο του σπιτιού. Παρασκευάζονται όπως το ψωμί, μόνο που στολίζονται με σταυρούς και ποικίλα στολίδια, ανάλογα με την καλαισθησία της νοικοκυράς.

Στους Σαρακατσάνους

Οι Σαρακατσάνοι τσοπάνηδες φτιάχνουν δύο χριστόψωμα. Το πιο περίτεχνο είναι για τον Χριστό. Πάνω του σκαλίζουν έναν μεγάλο σταυρό-φεγγάρι με πέντε λουλούδια.

Το δεύτερο, η τρανή Χριστοκουλούρα ή Ψωμί του Χριστού, είναι για τα πρόβατα. Στη Χριστοκουλούρα παριστάνεται με ζύμη όλη η ζωή της στάνης.

Στη Σπάρτη

Σε κάθε σπίτι δυο τρεις μέρες πριν ζυμώνουν καρβέλια ψωμί. Το ένα, που το τρώνε ανήμερα των Χριστουγέννων, είναι το ψωμί του Χριστού και το πλάθουν σε σχήμα σταυρού από ζύμη, ενώ τα υπόλοιπα τα κάνουν με αμύγδαλα και καρύδια.

Η περίοδος της προσφοράς

78555801 3157506250933488 3089705520332800000 n

https://delivery.performax.cz/insert_rtb/paidorama_com?format=js

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση