Ηλιακό Σύστημα
Στα πλαίσια παρουσίασης των ταλέντων των μαθητών μας, ένας από αυτούς παρουσίασε τις αμέτρητες γνώσεις του για το Ηλιακό μας Σύστημα. Τα παιδιά έδειξαν τεράστιο ενδιαφέρον, οπότε δε θα μπορούσαμε να μην το… εκμεταλευτούμε. Έτσι, αφιερώσαμε μερικές εβδομάδες σε αυτό το θέμα.
Ξεκινήσαμε τη διαδικασία εισαγωγής στο θέμα με τις κλασικές ερωτήσεις των μαθητών, όπως γίνεται σε κάθε ενότητα. Τα παιδιά έκαναν ερωτήσεις, τις οποίες καταγράψαμε και τοποθετήσαμε σε “συννεφάκια σκέψης” στο ταμπλό των ερωτήσεων. Ο στόχος αυτού ήταν αρχικά να επικεντρώσουμε το ενδιαφέρον μας στη διερεύνηση αυτών των ερωτήσεων, ώστε να καταλήξουμε και στην έρευση απαντήσεων για όλες αυτές, κάτι που έγινε κατά την ολοκλήρωση της ενότητάς μας. Οι μαθητές μας ήταν σε θέση να απαντήσουν οι ίδιοι στις ερωτήσεις που αρχικά είχαν θέσει.
Στη συνέχεια ξεκινήσαμε να μιλάμε για το κέντρο του Ηλιακού μας Συστήματος, τον Ήλιο. Τα παιδιά διαπίστωσαν ότι είναι σταθερός και πως όλοι οι πλανήτες γυρνούν σε τροχιά γύρω του. Ο Ήλιος χαρακτηρίστηκε ως αστέρι. Μιλήσαμε για τα διάφορα σώματα που υπάρχουν στο Ηλιακό Σύστημα και τις διαφορές τους. Οι μαθητές μας γνωρίζουν πλέον τη διαφορά των αστεριών, των πλανητών, των νάνων πλανητών, των αστεροειδών και έχουν κατανοήσει ένοιες όπως η βαρύτητα, η τροχιά, η ατμόσφαιρα κτλ. Γνωρίζουν τα μεγέθη των πλανητών, καθώς παίξαμε πολλά παιχνίδια με αυτά (μεγαλύτερο προς μικρότερο και αντίστορφα) και μετρούν και καταγράφουν ποσότητες από το 1 έως το 8 (όσοι είναι και οι πλανήτες μας). Παράλληλα, σε πολλές δραστηριότητες, οι μαθητές μας χρειάστηκε να γράψουν, οπότε αναγνωρίσαμε το ενδιαφέρον τους για τη σημασία της γραφής και τη μεγάλη τους προσπάθεια να καταγράψουν τις διάφορες πληροφορίες. Οι ίδιοι πλέον ξέρουν γιατί οι πλανήτες έχουν διαφορετικά χρώματα και γιατί στους περισσότερους από αυτούς θεωρείται αδύνατον να βρεθεί ζωή (υπερβολικές θερμοκρασίας, απουσία οποιασδήποτε μορφής νερού και ατμόσφαιρας).
Επίσης, “επισκευτήκαμε” το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, μέσω μιας εικονικής περιήγησης. Οι μαθητές μας ήρθαν σε επαφή με όλες τις μορφές ζωής που παρουσιάζονται στο Μουσείο και επέλεξαν να αποτυπώσουν τις συλλογές που τους έκαναν μεγαλύτερη εντύπωση.
Τέλος, μιλήσαμε για την εναλλαγή των εποχών αλλά και το φαινόμενο της ημέρας και της νύχτας και οι ίδιοι είναι σε θέση να περιγράψουν και να εξηγήσουν τον λόγο που παρατηρούμε αυτές τις αλλαγές.
Προς το τέλος της ενότητάς μας, ασχοληθήκαμε με έναν πίνακα ζωγραφικής (Kandinsky) που παρουσίαζε τους ομόκεντρους κύκλους, που σχολιάσαμε ότι μοιάζουν με το εσωτερικό της γης. Οι μαθητές μας ήδη γνώριζαν τα μέρη του εσωτερικού του πλανήτη που μας φιλοξενεί (δύο πυρήνες, φλοιός και μανδύας) και συνδύασαν τον συγκεκριμένο πίνακα με την προϋπάρχουσα γνώση τους. Έτσι, αποφασίσαμε να ανακαλύψουμε μερικά ακόμα έργα μεγάλων ζωγράφων. Φτιάξανε τους δικούς τους πίνακες με ομόκεντρους κύκλους, τους δικούς τους πίνακες επηρεασμένους από τον Mondrian, τα αερόστατά τους επηρεασμένα από τον πουαντιγισμό και τους δικούς τους σελιδοδείκτες από τα “περίεργα” πρόσωπα του Πικάσο και την έναστρη νύχτα του Βαν Γκονγκ.
Στα πλαίσια αυτής της ενότητας εμπλέξαμε αρκετά τις φυσικές επιστήμες. Ήταν εύκολο και όμορφο να κάνουμε αρκετά πειράματα (σκιές, βαρύτητα, στερεά, υγρά και αέρια, ηφαίστεια και ανασκαφές), την γλώσσα (καταγραφή πληροφοριών), τα μαθηματικά (σύγκριση μεγεθών), αλλά και την τέχνη. Κλείσαμε την ενότητά μας με ψηφιακά παιχνίδια τύπου quiz, τα οποία κατασκευάστηκαν στα πλαίσια ελέγχου γνώσεων των παιδιών και τα οποία μας επιβεβαίωσαν τη βαθιά γνώση που έχουν αποκτήσει για το Ηλιακό μας Σύστημα.
Φυσικά, οι μαθητές μας δε θα μπορούσαν να μη λάβουν κάποια αναγνώριση για όλη αυτήν τη δουλειά που έκαναν! Όταν είσαι εξίσου φοβερός και ως καλλιτέχνης και ως παλαιοντολόγος αλλά και ως αστροναύτης, κάποιος πρέπει να σε βραβεύσει για όλα αυτά!
Παρακάτω, μπορείτε να δείτε ένα δείγμα των εργασιών μας και των δραστηριοτήτων μας. Ελπίζουμε να σας αρέσουν όσο άρεσαν και σε εμάς!