Ηλιακό Σύστημα

Στα πλαίσια παρουσίασης των ταλέντων των μαθητών μας, ένας από αυτούς παρουσίασε τις αμέτρητες γνώσεις του για το Ηλιακό μας Σύστημα. Τα παιδιά έδειξαν τεράστιο ενδιαφέρον, οπότε δε θα μπορούσαμε να μην το… εκμεταλευτούμε. Έτσι, αφιερώσαμε μερικές εβδομάδες σε αυτό το θέμα.

Ξεκινήσαμε τη διαδικασία εισαγωγής στο θέμα με τις κλασικές ερωτήσεις των μαθητών, όπως γίνεται σε κάθε ενότητα. Τα παιδιά έκαναν ερωτήσεις, τις οποίες καταγράψαμε και τοποθετήσαμε σε “συννεφάκια σκέψης” στο ταμπλό των ερωτήσεων. Ο στόχος αυτού ήταν αρχικά να επικεντρώσουμε το ενδιαφέρον μας στη διερεύνηση αυτών των ερωτήσεων, ώστε να καταλήξουμε και στην έρευση απαντήσεων για όλες αυτές, κάτι που έγινε κατά την ολοκλήρωση της ενότητάς μας. Οι μαθητές μας ήταν σε θέση να απαντήσουν οι ίδιοι στις ερωτήσεις που αρχικά είχαν θέσει.

Στη συνέχεια ξεκινήσαμε να μιλάμε για το κέντρο του Ηλιακού μας Συστήματος, τον Ήλιο. Τα παιδιά διαπίστωσαν ότι είναι σταθερός και πως όλοι οι πλανήτες γυρνούν σε τροχιά γύρω του. Ο Ήλιος χαρακτηρίστηκε ως αστέρι. Μιλήσαμε για τα διάφορα σώματα που υπάρχουν στο Ηλιακό Σύστημα και τις διαφορές τους. Οι μαθητές μας γνωρίζουν πλέον τη διαφορά των αστεριών, των πλανητών, των νάνων πλανητών, των αστεροειδών και έχουν κατανοήσει ένοιες όπως η βαρύτητα, η τροχιά, η ατμόσφαιρα κτλ. Γνωρίζουν τα μεγέθη των πλανητών, καθώς παίξαμε πολλά παιχνίδια με αυτά (μεγαλύτερο προς μικρότερο και αντίστορφα) και μετρούν και καταγράφουν ποσότητες από το 1 έως το 8 (όσοι είναι και οι πλανήτες μας). Παράλληλα, σε πολλές δραστηριότητες, οι μαθητές μας χρειάστηκε να γράψουν, οπότε αναγνωρίσαμε το ενδιαφέρον τους για τη σημασία της γραφής και τη μεγάλη τους προσπάθεια να καταγράψουν τιIMG 20220309 140616ς διάφορες πληροφορίες. Οι ίδιοι πλέον ξέρουν γιατί οι πλανήτες έχουν διαφορετικά χρώματα και γιατί στους περισσότερους από αυτούς θεωρείται αδύνατον να βρεθεί ζωή (υπερβολικές θερμοκρασίας, απουσία οποιασδήποτε μορφής νερού και ατμόσφαιρας).

Επίσης, “επισκευτήκαμε” το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, μέσω μιας εικονικής περιήγησης. Οι μαθητές μας ήρθαν σε επαφή με όλες τις μορφές ζωής που παρουσιάζονται στο Μουσείο και επέλεξαν να αποτυπώσουν τις συλλογές που τους έκαναν μεγαλύτερη εντύπωση.

Τέλος, μιλήσαμε για την εναλλαγή των εποχών αλλά και το φαινόμενο της ημέρας και της νύχτας και οι ίδιοι είναι σε θέση να περιγράψουν και να εξηγήσουν τον λόγο που παρατηρούμε αυτές τις αλλαγές.

Προς το τέλος της ενότητάς μας, ασχοληθήκαμε με έναν πίνακα ζωγραφικής (Kandinsky) που παρουσίαζε τους ομόκεντρους κύκλους, που σχολιάσαμε ότι μοιάζουν με το εσωτερικό της γης. Οι μαθητές μας ήδη γνώριζαν τα μέρη του εσωτερικού του πλανήτη που μας φιλοξενεί (δύο πυρήνες, φλοιός και μανδύας) και συνδύασαν τον συγκεκριμένο πίνακα με την προϋπάρχουσα γνώση τους. Έτσι, αποφασίσαμε να ανακαλύψουμε μερικά ακόμα έργα μεγάλων ζωγράφων. Φτιάξανε τους δικούς τους πίνακες με ομόκεντρους κύκλους, τους δικούς τους πίνακες επηρεασμένους από τον Mondrian, τα αερόστατά τους επηρεασμένα από τον πουαντιγισμό και τους δικούς τους σελιδοδείκτες από τα “περίεργα” πρόσωπα του Πικάσο και την έναστρη νύχτα του Βαν Γκονγκ.

IMG 20220309 140333 IMG 20220309 140358 IMG 20220309 140714IMG 20220309 140452 IMG 20220309 140552

Στα πλαίσια αυτής της ενότητας εμπλέξαμε αρκετά τις φυσικές επιστήμες. Ήταν εύκολο και όμορφο να κάνουμε αρκετά πειράματα (σκιές, βαρύτητα, στερεά, υγρά και αέρια, ηφαίστεια και ανασκαφές), την γλώσσα (καταγραφή πληροφοριών), τα μαθηματικά (σύγκριση μεγεθών), αλλά και την τέχνη. Κλείσαμε την ενότητά μας με ψηφιακά παιχνίδια τύπου quiz, τα οποία κατασκευάστηκαν στα πλαίσια ελέγχου γνώσεων των παιδιών και τα οποία μας επιβεβαίωσαν τη βαθιά γνώση που έχουν αποκτήσει για το Ηλιακό μας Σύστημα.

Φυσικά, οι μαθητές μας δε θα μπορούσαν να μη λάβουν κάποια αναγνώριση για όλη αυτήν τη δουλειά που έκαναν! Όταν είσαι εξίσου φοβερός και ως καλλιτέχνης και ως παλαιοντολόγος αλλά και ως αστροναύτης, κάποιος πρέπει να σε βραβεύσει για όλα αυτά!

Παρακάτω, μπορείτε να δείτε ένα δείγμα των εργασιών μας και των δραστηριοτήτων μας. Ελπίζουμε να σας αρέσουν όσο άρεσαν και σε εμάς!

28η Οκτωβρίου: Πόλεμος & Ειρήνη

Τις τελευταίες ημέρες, προετοιμαζόμαστε διαρκώς για τη γιορτή που θα κάνουμε αύριο. Μιλήσαμε για όλα τα ιστορικά γεγονότα και εστιάσαμε στην έννοια της Ειρήνης και τη σημασια αυτής, αλλά και στη σημαία μας και πώς αυτή άλλαξε με τα χρόνια.

Σήμερα παρακολουθήσαμε το animation βίντεο που έφτιαξε η Γ Δημοτικού του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης και καταγράψαμε τις δικές μας ιδέες σχετικά με τον πόλεμο και την ειρήνη. Διαβάσαμε το βιβλίο “Το έπος του ’40” του Φίλιππου Μανδηλαρά και τα παιδιά ζωγράφισαν με λαδοπαστέλ σε μεγάλα χαρτόνια την εικόνα που έχουν για τις δύο έννοιες και έφτιαξαν για εξώφυλλο, με τέμπερα, το περιστέρι με τα κλαδιά ελιάς, σύμβολο της Ειρήνης, όπως σχολιάσαμε σήμερα.

    

Παράλληλα, με τη βοήθεια της κυρίας Ευδοκίας, οι μαθητές μας ολοκλήρωσαν το ταμπλό της τάξης μας, με όλες τις πληροφορίες που έμαθαν.

Ανυπομονούμε αύριο να μαζευτούμε όλοι για τη γιορτή μας. Οι μαθητές του τμήματός μας ανέλαβαν τον ρόλο της χορωδίας και οι μαθητές του διπλανού τμήματος, θα απαγγείλουν τα μικρά τετράστιχά τους. Χαρούμενη επέτειο σε όλους!

Γνωρίζω τον εαυτό μου, ως μέλος ενός συνόλου

Στο πλαίσιο του θεματικού άξονα «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη» των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων του Ιδρύματος Εκπαιδευτικής Πολιτικής, στο τμήμα μας επεξεργαζόμαστε την έννοια της φιλίας, της αντίληψης του εαυτού μας ως μέλος ενός συνόλου και της δημιουργίας και διατήρησης των διαπροσωπικών σχέσεων.

 

Τα παιδιά, αρχικά μιλούν για τον εαυτό τους, για τις αγαπημένες τους δραστηριότητες και συνήθειες. Στησυνέχεια, κάποιες από τις επιλογές τους καρφιτσώνονται στο ταμπλό της τάξης και τα «κοινά» συνδέονται με κόκκινη κλωστή. Έτσι, μπορούμε να δούμε τη «μεγάλη εικόνα». Πώς δηλαδή, κάποιες απλές, καθημερινές επιλογές μας, μας συνδέουν με τους άλλους ανθρώπους. Κάπως έτσι, βρήκαμε το έναυσμα να αναφερθούμε στην έννοια της φιλίας, τον τρόπο που κάνουμε αλλά και διατηρούμε τους φίλους μας και το τι αναζητούμε από αυτούς. Τα παιδιά εξέφρασαν τις ελπίδες τους αλλά και τις προσδοκίες τους από τους ανθρώπους γύρω τους και ανέλυσαν το πότε νιώθουν πως κάποιος είναι φίλος τους.

 

Στη συνέχεια, οι μαθητές κατασκευάζουν το πρώτο τους βιβλίο, αυτό που αν το δώσουν σε ένα παιδί που δεν τους ξέρει, θα προσφέρει αρκετές πληροφορίες για τους ίδιους. Αυτό το βιβλίο περιλαμβάνει το όνομά τους, το πορτρέτο τους, το ύψος τους σε σπάγγο τυλιγμένο και διάφορες άλλες επιλογές, οι οποίες θα τους βοηθήσουν να αναπτύξουν δεξιότητες λεπτής κινητικότητας, αλλά και τη δημιουργικότητά τους. Παράλληλα, εξασκούνται στην καταγραφή του ονόματός τους, μέσω διάφορων δραστηριοτήτων (χρωματισμός, κολλάζ με το αρχικό γράμμα του ονόματός τους, καταμέτρηση γραμμάτων ονόματος, σχεδιασμός του ονόματος πάνω σε πλαστικοποιημένη καρτέλα κ.α.)

 

Έχοντας επεξεργαστεί το «εστιασμένο» θέμα, αυτό του εαυτού μας, ανοίγουμε λίγο τη θεματική μας και προχωράμε στο σύνολο και την ουσία της έννοιας της φιλίας. Ο εαυτός μας είναι μέλος διάφορων συνόλων. Έτσι, αρχίζει η επεξεργασία του θέματός μας. Ξεκινούμε τη σχετική συζήτηση από το ταμπλό της τάξης που τα «κοινά» των συμμαθητών είναι συνδεδεμένα με κόκκινη κλωστή. Και; Μπορούμε να είμαστε φίλοι μόνο με όσους έχουμε κοινά; Τα παιδιά χωρίζονται σε δυάδες. Επιλέχθηκε να ομαδοποιηθούν με βάση την… έλλειψη «κοινών» ενδιαφερόντων, για να δούμε αν τελικά μπορούμε να ταιριάξουμε με ανθρώπους που αρχικά φαίνεται να μη μας συνδέουν πολλά πράγματα. Και κάπως έτσι ξεκίνησε το πείραμα της φιλίας μας! Έτσι, οι μαθητές του τμήματός μας έγιναν μικροί ερευνητές! Σε αυτό το πείραμα, έπρεπε να κάνουν μια αρχική υπόθεση για το τι θα συνέβαινε αν έπαιζαν με ένα παιδί από την τάξη που δεν το ήξεραν και πολύ καλά. Οι ομάδες επιλέχθηκαν από τις εκπαιδευτικούς, τα παιδιά παρατήρησαν προσεκτικά τον νέο τους φίλο, ζωγράφισαν το πορτρέτο του, κατέγραψαν την υπόθεσή τους σχετικά με το πείραμα της φιλίας και ξεχύθηκαν στην αυλή να ξεκινήσουν την έρευνά τους. Αφού ολοκληρώθηκε το διάλειμμα, οι μαθητές κατέγραψαν τα αποτελέσματα του πειράματος της φιλίας και τα σύγκριναν με την αρχική τους υπόθεση.

 

 

 

Τότε αποφασίσαμε ότι ήρθε η ώρα να γίνουμε όλοι μια ομάδα ξανά και να φτιάξουμε την αλυσίδα της φιλίας που, αν είμαστε πολλοί οι φίλοι, θα μπορεί να ενώσει τη μία άκρη της «παρεούλας» μας με την άλλη!

Την επόμενη ημέρα, ήρθε η ώρα να γνωρίσουμε λίγο καλύτερα τον νέο μας φίλο, που αποκτήσαμε από το πείραμα της φιλίας! Τώρα κάτσαμε σε διάφορες γωνιές της τάξης και της αυλής μας και όλο σοβαρότητα, πήραμε μια συνέντευξη από τον νέο μας φίλο, την οποία καταγράψαμε και φτιάξαμε και το πορτρέτο του. Μάθαμε για τα αγαπημένα του φαγητά, το αγαπημένο του χρώμα, τις αγαπημένες του δραστηριότητες αλλά και πόσοι άνθρωποι ζουν στο σπίτι του! 

 

 

 

Κάναμε πολλά όλες αυτές τις μέρες και κουραστήκαμε λίγο. Ήρθε η ώρα να χαλαρώσουμε με ένα βιβλίο! Κάτσαμε δίπλα στους φίλους μας και η δασκάλα μας μας διάβασε το βιβλίο «Γιατί το ροζ ελεφαντάκι έπεσε σε θλίψη και πώς ξαναβρήκε τη χαρά του», έτσι, απλά για να χαλαρώσουμε και να συζητήσουμε. Αναφερθήκαμε στα διάφορα συναισθήματα που νιώθουμε και το πώς τα διαχειριζόμαστε. Ο καθένας έδωσε παραδείγματα από τις προσωπικές του εμπειρίες και τα μοιράστηκε με την ομάδα μας.

 

 

 

Εκείνη τη στιγμή σκεφτήκαμε τη χθεσινή ημέρα, όπου στο διάλειμμα μας είχε πέσει ένα παιχνίδι έξω από την αυλήκαι τεντωνόμασταν να τοπιάσουμε, αλλά μάταια… Τελικά, όταν μαζεύτηκαν πολλά παιδιά, κατάφεραν να φτιάξουν ένα μακρύ κοντάρι με τουβλάκια και έτσι φτάσαμε το παιχνίδι και το φέραμε ξανά μέσα στην αυλή. Όταν συζητήσαμε για αυτή μας τη συνεργασία, η κυρία Χριστίνα θυμήθηκε ένα παιδί, τον Φλόιντ, που προσπαθούσε να τα κάνει όλα μόνος του και τελικά δεν κατάφερνε τίποτα. Τόσο πεισματάρης ήταν, που μέχρι και βιβλίο του έγραψαν! Κι εμείς φυσικά, το διαβάσαμε… Το βιβλίο «Ουπς» του Jeffers Oliver αναφέρεται στις προσπάθειες του Φλόιντ να κατεβάσει τον χαρταετό του που σκάλωσε στα κλαδιά ενός δέντρου. Μιας που ο Φλόιντ χρησιμοποίησε πολλά αντικείμενα, στην προσπάθειά του να κατεβάσει ολομόναχος τον χαρταετό του, εξασκηθήκαμε και λίγο στα μαθηματικά, «βάζοντας» και «βγάζοντας» διάφορα αντικείμενα σε ένα όμορφο δέντρο. Έτσι, εξοικειωθήκαμε και με τις έννοιες της πρόσθεσης και της αφαίρεσης. Μπορείτε να κατεβάσετε τα αρχεία που φτιάξαμε για τα παιχνίδια μας εδώ και εδώ.

Και αφού, παράλληλα με όλα τα παραπάνω, παίξαμε και ένα σωρό παιχνίδια και χορέψαμε ένα σωρό τραγούδια που μας βοήθησαν να γνωριστούμε και μας έφεραν πιο κοντά, αποφασίσαμε να γράψουμε κι εμείς το δικό μας βιβλίο! Αλλά θέλαμε να το βάλουμε στον υπολογιστή για να το στείλουμε και σε άλλους φίλους μακρυνούς! Και έτσι, φτιάξαμε το πρώτο ψηφιακό βιβλίο του τμήματός μας, με τίτλο «Η ιστορία της Ράφα». Σκεφτήκαμε την ιστορία, την καταγράψαμε, την εικονογραφήσαμε και σας στέλνουμε το βιβλίο μας για να το απολαύσετε και στο σπίτι. Μπορείτε να το απολαύσετε εδώ.

 

Κατοικίδια τάξης: Lilly & Sweety

 Όπως αρκετοί ξέρετε, πλέον έχουμε στην τάξη μας δύο “κατοικίδια”. Κατά τις προηγούμενες βροχερές ημέρες, η Αναστασία βρήκε στην αυλή μας μία χελωνίτσα. Μετά από συζήτηση στην τάξη μας, αποφασίσαμε ότι θα την κρατήσουμε. Είπαμε ότι θα πρέπει να είμαστε πολύ υπεύθυνοι, να μην ξεχνάμε να της βάζουμε φαγητό (αφού αναζητήσαμε στο διαδίκτυο για την αγαπημένη της διατροφή) και  να καθαρίζουμε τον χώρο στον οποίο μένει.

Δύο μέρες αργότερα, είχαμε άλλη μία έκπληξη. Η Δήμητρα βρήκε και έναν μεγάλο σαλίγκαρο έξω από το σχολείο και τον έφερε να κάνει παρέα στη χελώνα μας. Κάθε μέρα, ένας από τους μαθητές επιλέγεται με κλήρωση για να αναλάβει το φαγητό της ημέρας για τα κατοικίδιά μας. Ξέρουμε ότι η χελώνα μας μπορεί να φάει όλα τα φρούτα και όλα τα λαχανικά και από όσα διαβάσαμε, το ίδιο και το σαλιγκάρι μας. Βέβαια, έχουν εκδηλώσει ήδη τις προτιμήσεις τους. Έχουμε λατρεία στα ντοματίνια και το μαρούλι, όπως βλέπετε και στη φωτογραφία.

Σήμερα, μιλήσαμε για το πώς παίρνονται οι αποφάσεις στον κόσμο. Αποφασίσαμε ότι το πιο όμορφο, είναι να παίρνονται δημοκρατικά, λαμβάνοντας υπόψη τη γνώμη όλων. Η Μελίνα πρότεινε δύο ονόματα για τα κατοικίδιά μας. Τα παιδιά ψήφισαν. Η πρόταση ήταν να φωνάζουμε Lilly τη χελώνα μας και  Sweety τον σαλίγκαρο. Είχαμε 21 ψήφους υπέρ των ονομάτων και 3 λευκές ψήφους, δηλαδή αυτοί οι μαθητές δεν ψήφισαν ούτε υπέρ, ούτε κατά. Οπότε, τώρα ξέρετε και τα ονόματά μας!

 

Βιωματικό εργαστήριο – παράσταση “Μπες στα παπούτσια μου” από την ομάδα Ονειρόδραμα

Από τη φετινή χρονιά 2021-2022 εντάσσονται στην Πρωτοβάθμια και στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση τα Εργαστήρα Δεξιοτήτων τα οποία βρίσκονται υπό την παιδαγωγική οργάνωση και καθοδήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Το σχολείο μας θα οργανώσει τον μήνα Οκτώβριο το Πρώτο Εργαστήριο από τα τέσσερα (4) συνολικά της χρονιάς, που εντάσσεται στον Πρώτο Θεματικό Κύκλο και ονομάζεται ΕΥ-ΖΗΝ. Αφορά ειδικότερα στην ψυχική υγεία των παιδιών.

Το πρόγραμμα που θα δουλέψουμε με τα παιδιά έχει αντληθεί από την πλατφόρμα του ΙΕΠ και πραγματεύεται τα 5 βασικά συναισθήματα (χαρά-αγάπη-λύπη-φόβος-θυμός) όπως και την ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ. Όταν γνωρίζω τα συναισθήματα αυτόματα μπορώ να κατανοήσω τις αντιδράσεις των άλλων, να τροποποιήσω την συμπεριφορά μου. Όταν μπαίνω ΣΤΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ των άλλων μπορώ να να γίνω φίλος, μέρος του συνόλου, να γίνω αποδεκτός και να αποδεκτώ τους άλλους.

Σήμερα, το σχολείο μας επισκέφτηκε η θεατρική ομάδα “Ονειρόδραμα” και μας παρουσίασε το βιωματικό εργαστήριο – παράταση με τίτλο “Μπες στα παπούτσια μου”. Τα παιδιά συμμετείχαν πολύ ενεργά και είμαστε ιδιαίτερα περήφανες για αυτά. Στο τέλος, συμπλήρωσαν ένα φύλλο αξιολόγησης της παράστασης, είπαν τη γνώμη τους για τα θέματα που πραγματεύτηκε η θεατρική ομάδα και εργάστηκαν ομαδικά για να κατασκευάσουν το δέντρο των συναισθημάτων.

Δείτε τις φωτογραφίες μας παρακάτω:

8η Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού 2021

Την Παρασκευή 24 Σεπτεμβρίου 2021, γιορτάσαμε την 8η Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού.

Το σύνθημά μας ήταν «Το Σχολείο σε Κίνηση: Αθλούμαστε δημιουργικά».

Στο τμήμα μας σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε αθλητικές δραστηριότητες, μιλήσαμε με τους μαθητές μας για το αίσθημα του ανήκειν σε μία ομάδα και για το πώς θα ανεβάσουμε το ηθικό των συμπαικτών μας, μάθαμε πληροφορίες για πρωτότυπα αθλήματα και επιλέξαμε να αποδώσουμε στο χαρτί τα αγαπημένα από τα αθλήματα που δοκιμάσαμε στην αυλή μας. Στο τέλος της ημέρας, όλοι οι μαθητές μας πήραν από ένα βραβείο για τη συμμετοχή τους σε αυτές τις δραστηριότητες. 

Η προώθηση της δημιουργικότητας μέσω του αθλητισμού, η προαγωγή της υγείας και της ευεξίας, η ενθάρρυνση της κοινωνικής ενσωμάτωσης και της ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων, αποτέλεσαν τους υπό έμφαση στόχους του εν λόγω εορτασμού. Ήταν μια μέρα γεμάτη κίνηση, αλληλοβοήθεια και αρκετή ενέργεια. Όλοι έφυγαν με ένα μεγάλο χαμόγελο, μαθητές αλλά και εκπαιδευτικοί!

 

3ο Νηπιαγωγείο Γλυκών Νερών

Καλή σχολική χρονιά!

Αυτή η χρονιά είναι πολύ διαφορετική για εμένα, καθώς με βρίσκει σε ένα μικρό σχολειάκι των Γλυκών Νερών. Όμορφο και συμμαζεμένο, με πληθώρα υλικών και μπόλικα παραμύθια! Έχουμε μια μικρή αυλή για το διάλειμμα, αλλά μια πάρα πολύ μεγάλη και φωτεινή αίθουσα. Γνώρισα και τους μαθητές μου και τις οικογένειές τους και ενθουσιάστηκα με το πόσο ανοιχτοί και συνεργάσιμοι φαίνονται όλοι.

Καλή μας αρχή λοιπόν! Με πολλά χαμόγελα και πολλή πρόοδο!