2,2, 16-18

Οκτ 20097

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Α΄ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΟΙ ΤΗΣ Α΄ ΤΑΞΗΣ

Ύλη: Βιβλίο 2. Κεφάλαιο 2. Παράγραφοι 1-4, 16-19

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ:

ΤΑΞΗ – ΤΜΗΜΑ:

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ:

 

ΚΕΙΜΕΝΟ: Βιβλίο 2. Κεφάλαιο 2. Παράγραφοι 16-18

 

   Τοιούτων δὲ ὄντων Θηραμένης εἶπεν ἐν ἐκκλησίᾳ ὅτι εἰ βούλονται αὐτὸν πέμψαι παρὰ Λύσανδρον, εἰδὼς ἥξει Λακεδαιμονίους πότερον ἐξανδραποδίσασθαι τὴν πόλιν βουλόμενοι ἀντέχουσι περὶ τῶν τεχῶν ἢ πίστεως ἕνεκα. Πεμφθεὶς δὲ διέτριβε παρὰ Λύσανδρον τρεῑς μῆνας και πλείω, ἐπιτηρῶν ὁπότε Ἀθηναῑοι ἔμελλον διὰ τὸ ἐπιλελοιπέναι  τὸν  σῑτον ἅπαντα ὃ τι τις λέγοι ὁμολογήσειν. Ἐπεί δὲ ἧκε τετάρτῳ μηνὶ, ἀπήγγειλεν ἐν ἐκκλησίᾳ ὅτι αὐτὸν τέως Λύσανδρος μὲν κατέχοι, εἶτα κελεύοι εἰς Λακεδαίμονα ἰέναι· οὐ γὰρ εἶναι κύριος ὧν ἐρωτῷτο ὑπ’ αὐτῶν, ἀλλά τοὺς ἐφόρους. Μετὰ ταῡτα ᾑρέθη πρεσβευτής εἰς Λακεδαίμονα αὐτοκράτωρ δέκατος αὐτὸς.

   Λύσανδρος δὲ τοῑς ἐφόροις ἔπεμψεν ἀγγελοῡντα μετ’ ἄλλων Λακεδαιμονίων Ἀριστοτέλην, φυγάδα Ἀθηναῑον ὄντα, ὅτι ἀπεκρίνατο Θηραμένει ἐκείνους κυρίους εἶναι εἰρήνης καὶ πολέμου.

 

Α. Από το απόσπασμα που σας δίνεται να  μεταφράσετε το χωρίο: «Πεμφθεὶς δὲ …ἀλλὰ τοὺς ἐφόρους”.

30 μονάδες

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Β. Πώς παρουσιάζεται ο Θηραμένης στο κείμενο; (παράγραφοι 16-18)

20 μονάδες

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Γ.α)   Να βρείτε και να  γράψετε 7 λέξεις ομόρριζες με τη λέξη κατέχοι:

ηνίοχος, σχέση, σχεδόν, μετοχή, κάτοχος, προεξέχω, προσεκτικός, ανέχομαι, αντοχή, περιεχόμενο

 

 

 

β) Να αντιστοιχίσετε τις προτάσεις της στήλης Β  με τις σημασίες της λέξης ομολογώ στη στήλη Α:

παραδέχομαι, αναγνωρίζω την αλήθεια μιας κατάστασης, ενός γεγονότος κτλ. την οποία μέχρι εκείνη την ώρα αρνούμουν ή δίσταζα να παραδεχτώ

Xριστιανοί που ομολογούσαν την πίστη τους πέθαιναν με μαρτυρικό θάνατο.

παραδέχομαι ορισμένη υπαιτιότητα ή ενοχή μου.

Oμολόγησε τα πάντα στην ανάκριση

φανερώνω, αποκαλύπτω

Πρέπει να ομολογήσω ότι είπα ψέματα.

(10 μονάδες)

 

Δ. α) Να γράψετε για κάθε λέξη της  Α΄ στήλης την πτώση στον αριθμό που ορίζεται  στις στήλες Β΄ και Γ΄ . (5 μονάδες)

 

στήλη Α

στήλη Β

στήλη Γ

τις

 

αιτιατική  ενικού

 

 

ονομαστική πληθυντικού

ταῡτα

 

ονομαστική ενικού

 

 

γενική πληθυντικού

ὄντων

(στο ουδέτερο γένος)

 

γενική ενικού

ονομαστική πληθυντικού

 

ἐφόρους

 

δοτική ενικού

 

 

δοτική  πληθυντικού

πρεσβευτὴς

 

γενική ενικού

 

 

 κλητική ενικού

 

β)  εἶπεν: να γράψετε το β΄ ενικό πρόσωπο σε όλες τις εγκλίσεις του ίδιου χρόνου.  (4 μονάδες)

Οριστική

Υποτακτική

Ευκτική

Προστακτική

 

 

 

 

 

γ) ἀπήγγειλεν: να γράψετε το ίδιο πρόσωπο στην οριστική όλων των χρόνων στην Ενεργητική Φωνή (6 μονάδες)

Ενεστώτας

 

 

Παρατατικός

 

 

Μέλλων

 

 

Αόριστος

 

 

Παρακείμενος

 

 

Υπερσυντέλικος

 

 

 

δ) κελεύοι: να το κλίνετε στην έγκλιση, στο χρόνο και στη φωνή που βρίσκεται. (3 μονάδες)

 

 

 

 

 

 

 

ε) εἶπεν, διέτριβε: Να γράψετε το ίδιο πρόσωπο στην ίδια φωνή στην οριστική του Ενεστώτα   (2 μονάδες)

εἶπεν

 

διέτριβε

 

 

Ε. α) Να χαρακτηρίσετε ως σωστές (Σ) ή λανθασμένες (Λ) τις παρακάτω προτάσεις:   (3 μονάδες)

ὁμολογήσειν:

Είναι ειδικό απαρέμφατο

Έχουμε ετεροπροσωπία

Το υποκείμενο του απαρεμφάτου είναι ίδιο με το υποκείμενο του ρήματος και εννοείται σε ονομαστική.

 

 β) πεμφθείς:  είναι ………………..μετοχή    (2 μονάδες)

 

γ) Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις λέξεις – φράσεις:  (5 μονάδες)

Θηραμένης

είναι

 

στο

 

ἐν ἐκκλησίᾳ

είναι

 

στο

 

τὴν πόλιν

είναι

 

στο

 

ὅ τι

είναι

 

στο

 

τις

είναι

 

στο

 

Αφήστε μια απάντηση



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων