ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Α΄ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΟΙ ΤΗΣ Α΄ ΤΑΞΗΣ
Ύλη: Βιβλίο 2. Κεφάλαιο 1. Παράγραφοι 1-4, 16-18
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ:
ΤΑΞΗ – ΤΜΗΜΑ:
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ:
ΚΕΙΜΕΝΟ: Βιβλίο 2. Κεφάλαιο 2. Παράγραφοι 3-4
ἐλέγετο ἡ συμφορά, καὶ οἰμωγὴ ἐκ τοῦ Πειραιῶς διὰ τῶν
μακρῶν τειχῶν εἰς ἄστυ διῆκεν, ὁ ἕτερος τῷ ἑτέρῳ παραγ–
γέλλων· ὥστ’ ἐκείνης τῆς νυκτὸς οὐδεὶς ἐκοιμήθη, οὐ μόνον
τοὺς ἀπολωλότας πενθοῦντες, ἀλλὰ πολὺ μᾶλλον ἔτι αὐτοὶ
ἑαυτούς, πείσεσθαι νομίζοντες οἷα ἐποίησαν Μηλίους τε
Λακεδαιμονίων ἀποίκους ὄντας, κρατήσαντες πολιορκίᾳ, καὶ
Ἱστιαιέας καὶ Σκιωναίους καὶ Τορωναίους καὶ Αἰγινήτας καὶ
ἄλλους πολλοὺς τῶν Ἑλλήνων. [2.2.4] τῇ δ’ ὑστεραίᾳ ἐκκλησίαν
ἐποίησαν, ἐν ᾗ ἔδοξε τούς τε λιμένας ἀποχῶσαι πλὴν ἑνὸς
καὶ τὰ τείχη εὐτρεπίζειν καὶ φυλακὰς ἐφιστάναι καὶ τἆλλα
πάντα ὡς εἰς πολιορκίαν παρασκευάζειν τὴν πόλιν.
Α. Από το απόσπασμα που σας δίνεται να μεταφράσετε το χωρίο: «ὥστ’ ἐκείνης τῆς νυκτὸς οὐδεὶς ἐκοιμήθη…. τῶν Ἑλλήνων.
30 μονάδες
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Β. Ποια είναι η συναισθηματική κατάσταση των Αθηναίων, όπως παρουσιάζεται στο απόσπασμα; (παράγραφοι 3-4)
30 μονάδες
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Γ. α) Να βρείτε από το κείμενο και να γράψετε μια λέξη ομόρριζη για καθεμιά από αυτές που σας δίνονται:
πάθημα, άφιξη, αστικός, συγκάτοικος, χειροποίητος (5 μονάδες)
πάθημα:…………………………….
άφιξη:……………………………..
αστικός:……………………………
συγκάτοικος:…………………………
χειροποίητος:………………………….
β) Να συμπληρώσετε τα κενά στις παρακάτω προτάσεις με ένα από τα σύνθετα του αγγέλλω, αφού το σχηματίσετε στον κατάλληλο τύπο.
1. Στη φιλολογική βραδιά νέοι ποιητές θα …………………ποιήματά τους.
2. ………………………. την κλοπή του αυτοκινήτου του.
3. Έχω …………………………….ένα μπιφτέκι και σαλάτα.
4. H αμυγδαλιά ………………………τον ερχομό της άνοιξης.
5. Ο πρωθυπουργός θα ……………………..από το βήμα της βουλής το πρόγραμμα της νέας κυβέρνησης.
(5 μονάδες)
Δ. α) Να γράψετε για κάθε λέξη της Α΄ στήλης την πτώση στον αριθμό που ορίζεται στις στήλες Β΄ και Γ΄ .
στήλη Α |
στήλη Β |
στήλη Γ |
νυκτός |
δοτική ενικού |
ονομαστική πληθυντικού |
ὄντας (στο ίδιο γένος) |
ονομαστική ενικού |
δοτική πληθυντικού |
συμφορά |
ονομαστική πληθυντικού |
δοτική πληθυντικού |
τειχῶν |
γενική ενικού |
αιτιατική πληθυντικού |
ἀποίκους |
δοτική ενικού |
κλητική ενικού |
(5 μονάδες)
β) πείσεσθαι: Να γράψετε το β΄ ενικό πρόσωπο σε όλες τις εγκλίσεις του Ενεστώτα.
(4 μονάδες)
Οριστική |
Υποτακτική |
Ευκτική |
Προστακτική |
|
|
|
|
γ)ἐποίησαν: να γράψετε το β’ ενικό πρόσωπο στην οριστική όλων των χρόνων στην Ενεργητική Φωνή (6 μονάδες)
Ενεστώτας |
|
Παρατατικός |
|
Μέλλων |
|
Αόριστος |
|
Παρακείμενος |
|
Υπερσυντέλικος |
|
δ) ἐκοιμήθη: να το κλίνετε στην έγκλιση, στο χρόνο και στη φωνή που βρίσκεται. (3 μονάδες)
|
|
|
|
|
|
ε) ἔδοξε, ἐλέγετο:να γράψετε το ίδιο πρόσωπο στην ίδια φωνή στην οριστική του Ενεστώτα (2 μονάδες)
ἔδοξε |
|
ἐλέγετο |
|
Ε. α) Να χαρακτηρίσετε ως σωστές (Σ) ή λανθασμένες (Λ) τις παρακάτω προτάσεις: (3 μονάδες)
πείσεσθαι:
¨ Είναι ειδικό απαρέμφατο
¨ Έχουμε ετεροπροσωπία
¨ Το υποκείμενο του απαρεμφάτου είναι ίδιο με το υποκείμενο του ρήματος και εννοείται σε ονομαστική.
β) ἀφικομένης: είναι ………………………….…..…..μετοχή (2 μονάδες)
γ) Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις λέξεις – φράσεις: (5 μονάδες)
ἐκ τοῡ Πειραιῶς |
είναι |
|
στο |
|
τῷ ἑτέρῳ |
είναι |
|
στο |
|
φυλακάς |
είναι |
|
στο |
|
τῶν Ἑλλήνων |
είναι |
|
στο |
|
ἡ συμφορὰ |
είναι |
|
στο |
|
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.