Ιουν 21

Δίκτυο Δημιουργικής Γραφής : Μία ιστορία ταξιδεύει… στο μέλλον (2015-2016)

Στα πλαίσια του Δικτύου Δημιουργικής Γραφής για το σχολικό έτος 2015-2016 με τίτλο «Μία ιστορία ταξιδεύει… στο μέλλον» η Γ΄1 τάξη του 7ου Δημοτικού Σχολείου Γιαννιτσών συνεργάστηκε με τη Γ΄2 τάξη του 15ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμαριάς Θεσσαλονίκης.

Τα παιδιά δημιούργησαν από κοινού μία ιστορία με τίτλο «Το μικρό προσφυγόπουλο», ευαισθητοποιημένα γύρω από το επίκαιρο θέμα των προσφύγων στην ελληνική πραγματικότητα. Η μία τάξη ξεκίνησε την ιστορία και η άλλη τη συνέχισε. Έπειτα η κάθε τάξη μετέτρεψε την ιστορία της άλλης τάξης σε κόμικ.

Το αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας φαίνεται παρακάτω.

Κόμικ : Το μικρό προσφυγόπουλο

 

Μάι 17

Τα κατορθώματα ενός ξεχωριστού λύκου

Στα πλαίσια του δικτύου δημιουργικής γραφής, φτιάξαμε μία ομαδική ιστορία βάζοντας εικόνες στη σειρά που επιθυμούσαμε. Έτσι δημιουργήσαμε μία ανατρεπτική ιστορία με πρωταγωνιστή έναν λύκο όχι όμως τυχαίο αλλά… ξεχωριστό!

Διαβάστε λοιπόν μαζί μας Τα κατορθώματα ενός ξεχωριστού λύκου .

 

 

Ιαν 19

Παιχνίδια δημιουργικής γραφής

 

 

Στα πλαίσια της δημιουργικής γραφής προσπαθούμε να βρούμε ιδέες και τρόπους ώστε τα παιδιά να παράγουν λόγο, προφορικό και γραπτό, μέσα από ευχάριστες δραστηριότητες, αυθεντικές συνθήκες και γενικά κάτι που θα τους κεντρίσει το ενδιαφέρον. Για το λόγο αυτό μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ως κίνητρο ένα λογοτεχνικό βιβλίο, μία ταινία, ένα τραγούδι, ένα έργο τέχνης, μία εκδρομή, ένα παιχνίδι, κτλ. Παρακάτω ακολουθούν κάποιες προτάσεις παιχνιδιών δημιουργικής γραφής.

 

 

1) Γράφω μία ιστορία από τη ζωγραφιά του άλλου

 

     Δίνουμε στα παιδιά ένα φύλλο Α4 και τους ζητάμε να κάνουν μία ζωγραφιά. Το θέμα μπορεί να είναι ελεύθερο ή συγκεκριμένο, πχ. Χριστούγεννα, μια βόλτα στο πάρκο, μια εκδρομή στο βουνό, κτλ. Μόλις ολοκληρωθούν οι ζωγραφιές, τις συγκεντρώνουμε και τις ξαναμοιράζουμε στα παιδιά μπερδεμένες, ώστε ο καθένας να έχει μπροστά του τη ζωγραφιά ενός άλλου. Τους μοιράζουμε και πάλι κόλλες Α4 και τους ζητάμε να φανταστούν μία ιστορία εμπευσμένη από τη ζωγραφιά. Η ζωγραφιά μπορεί να αποτελέσει την αρχή, τη μέση ή και το τέλος μιας ιστορίας.

     Μόλις τελειώσει η διαδικασία της συγγραφής, ακολουθούν οι παρουσιάσεις. Κάθε παρουσίαση γίνεται ανά ζευγάρι συγγραφές-ζωγράφου. Κάθε μικρός συγγραφέας διαβάζει σε όλους την ιστορία του, ενώ παράλληλα ο μικρός καλλιτέχνης δείχνει τη ζωγραφιά του, η οποία αποτέλεσε αφορμή για τη συγγραφή της συγκεκριμένης ιστορίας. Στη συνέχεια ο μικρός ζωγράφος καλείται να αφηγηθεί προφορικά την ιστορία που είχε στο μυαλό του όταν δημιουργούσε τη ζωγραφιά του. Στο σημείο αυτό ενδεχομένως οι δυο ιστορίες να έχουν κάποια κοινά στοιχεία, όμως σίγουρα θα προκύψουν πολλές αντιθέσεις, που πιθανόν να προκαλέσουν γέλιο και γενικά μια ευχάριστη ατμόσφαιρα και θα κεντρίσουν το ενδιαφέρον των ακροατών. Επιπλέον με αυτή τη διαδικασία οι μαθητές και οι μαθήτριες θα συνειδητοποιήσουν ότι ο καθένας μπορεί να βλέπει μία ζωγραφιά (και κατ” επέκταση ένα έργο τέχνης) από τη δική του πλευρά.

Η ιδέα προέρχεται από τον ιστότοπο  Playtivities  .

 

2) Μια φορά κι έναν καιρό ….κάποιος …κάπου …κάποτε

   Έχουμε ετοιμάσει τρεις ομάδες από μακρόστενα χαρτονάκια (ή και γλωσσοπίεστρα). Η κάθε ομάδα έχει και από ένα διαφορετικό χρώμα (ενδεικτικά πράσινο, μπλε, κόκκινο). Τα πράσινα χαρτονάκια αναφέρονται στο πού η ιστορία θα λάβει χώρα, τα μπλε χαρτονάκια περιλαμβάνουν διάφορους ήρωες της ιστορίας, ενώ τα κόκκινα χαρτονάκια περιγράφουν ένα κεντρικό θέμα της ιστορίας ή ένα πρόβλημα που ο ήρωας καλείται να αντιμετωπίσει.

    Τα παιδιά διαλέγουν τυχαία ένα χρωματιστό καρτελάκι από κάθε κατηγορία και καλούνται να δημιουργήσουν ιστορίες προσπαθώντας να τοποθετήσουν τον ήρωά τους στον συγκεκριμένο τόπο όπου λαμβάνει χώρα η ιστορία και να τον εμπλέξουν στην αντίστοιχη περιπέτεια. Κι όταν αυτά δεν συνδυάζονται εύκολα, η φαντασία των παιδιών θα δημιουργήσει τις πιο αστείες και εφευρετικές ιστορίες. Πχ πώς μπορεί ένα ψάρι να βρεθεί στο δάσος και να ανακαλύψει έναν θησαυρό;

     Η διαδικασία αυτή μπορεί να γίνει είτε ατομικά είτε κατά ομάδες παιδιών. Μάλιστα, στις ομαδικές ιστορίες, ανάλογα βέβαια με την ηλικία των παιδιών, μπορούν να δωθούν περισσότερες καρτέλες, εμπλέκοντας κι άλλους ήρωες στην ιστορία, τοποθετώντας τους σε περισσότερους τόπους ή βάζοντάς τους να αντιμετωπίσουν περισσότερες καταστάσεις.

    Στο τέλος μπορούν να εικονογραφηθούν οι ιστορίες τους και να συνθέσουν «το βιβλίο με τα παραμύθια» της τάξης.

        Το παιχνίδι αυτό μπορεί να γίνει και προφορικά κυρίως για τα μικρότερα παιδιά, αλλά και για τα μεγαλύτερα θέτοντας ίσως ένα χρονικό όριο.

     Η ιδέα είναι εμπνευσμένη από τον ιστότοπο  Blackboard and Brush  .

 

3) Αλυσιδωτή ιστορία

    Το παιχνίδι αυτό στηρίζεται στην ιδέα της αλυσιδωτής διαδοχής της ιστορίας από το ένα παιδί στο άλλο. Κάποιο παιδί ξεκινάει μία ιστορία, τη συνεχίζει το επόμενο βάζοντας τη δική του πινελιά, ακολουθεί το τρίτο προσδίδοντας τη δική του διάσταση, κ.ο.κ. 

    Μια τέτοιου είδους δραστηριότητα αποκτά περισσότερο ενδιαφέρον όταν γίνεται υπό ορισμένες συνθήκες. Για παράδειγμα έχουμε κρύψει μέσα σε ένα αδιαφανές πουγκί κάποια αντικείμενα, παιχνίδια, ξύλινες φιγούρες, κτλ. Το πρώτο παιδί βάζει το χέρι του μέσα στο πουγκί και βγάζει τυχαία ένα αντικείμενο. Με βάση αυτό ξεκινάει να αφηγείται προφορικά μία ιστορία (μία-δύο προτασούλες). Στη συνέχεια το δεύτερο παιδί επιλέγει κι αυτό ένα αντικείμενο, το οποίο καλείται να το συμπεριλάβει στη συνέχιση της ιστορίας του πρώτου παιδιού. Ακολουθεί το τρίτο παιδί και η ιστορία συνεχίζεται μέχρι να τελειώσουν όλα τα παιδιά. Εάν επιθυμούμε, μπορούμε να καταγράφουμε στον πίνακα τις προτάσεις, συνθέτοντας έτσι το παραμύθι της τάξης.

    Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, ξαναδιαβάζουμε την ιστορία και αποφασίζουμε όλοι μαζί για τον τίτλο της ιστορίας. Στο σημείο αυτό, ανάλογα με την ηλικία των παιδιών μπορεί να ακολουθήσει αυτοδιόρθωση από τους μαθητές στην έκφραση, γραμματική, σύνταξη, κτλ. Τέλος μπορούν οι μαθητές/-τριες να καταγράψουν σε χαρτί Α4 τις προτάσεις που είπε ο καθένας και να τις εικονογραφήσουν. Έτσι συρράπτοντάς όλα τα χαρτιά, έχουμε δημιουργήσει το παραμύθι της τάξης, το οποίο μπορεί να παραμείνει στη βιβλιοθήκη της τάξης και μπορούν να το διαβάζουν ή να το δανείζονται όλα τα παιδιά.

     Η δραστηριότητα αυτή μπορεί να γίνει και ομαδικά. Κάθε μέλος της ομάδας επιλέγει ένα αντικείμενο από το πουγκί. Η κάθε ομάδα συγκεντρώνει όλα τα αντικείμενα και συνθέτει με αυτά μία ιστορία. Στη συνέχεια την καταγράφουν και εάν θέλουν την εικονογραφούν.

     Για τα μεγαλύτερα παιδιά τα αντικείμενα μπορούν να ανικατασταθούν με λέξεις σε χαρτονάκια, που μπορεί να είναι ουσιαστικά (συγκεκριμένα ή αφηρημένα), επίθετα, ρήματα, κτλ.

Η αρχική ιδέα βρίσκεται στον ιστότοπο Chasing cheerios .

 

Ευχαριστούμε πολύ για την έμπνευση και την καθοδήγηση προς αναζήτηση των ιδεών τον ιστότοπο A mom with a lesson plan  .

Αυγ 11

Εντυπωσιακά φαινόμενα στον ουρανό: υπερπανσέληνος του Αυγούστου και βροχή από Περσείδες

    full moon Δύο εντυπωσιακά φαινόμενα θα κάνουν την εμφάνισή τους στον ουρανό και θα είναι ορατά και με γυμνό μάτι. Πρόκειται για την υπερπανσέληνο του Αυγούστου (10 Αυγούστου 2014) και τη βροχή από Περσείδες, που θα κορυφωθεί τα ξημερώματα της Τρίτης 12 Αυγούστου 2014. 

    Σύμφωνα με τον αστροφυσικό Χρύσανθο Φάκα, το φαινόμενο δημιουργείται όταν η Γη περάσει από ένα σύννεφο της τροχιάς του κομήτη Swift Tuttle, που αποτελείται από πάγο και σκόνη, ηλικίας πέραν των χιλίων ετών:  «Ολα αυτά τα χώματα που μπαίνουν στην ατμόσφαιρα της γης με τεράστιες ταχύτητες αρχίζουν να πυρακτούνται και βλέπουμε το υπέροχο φαινόμενο των διαττόντων αστεριών, τα λεγόμενα πεφταστέρια, ή αν καταφέρουν να φτάσουν στη Γη τα ονομάζουμε μετεωρίτες».
    Φέτος η αυγουστιάτικη πανσέληνος θα είναι πιο κοντά στη Γη από ό,τι συνήθως και έτσι θα είναι πιο φωτεινή και πιο μεγάλη, προκαλώντας επίσης ένα εντυπωσιακό φαινόμενο:  «Κάθε κανένα χρόνο υπάρχει μία πανσέληνος που είναι πλησιέστερη στη Γη. Αυτό την καθιστά και υπέροχη, φωτεινότερη και λαμπρότερη σε συνδυασμό με τις Περσείδες».
     Σε πολλά μερη θα οργανωθούν αστρονομικές βραδιές και θα στηθούν τηλεσκόπια για να απολαύσουν όσοι επιθυμούν τα εντυπωσιακά φαινόμενα στον ουρανό.
Πηγή : www.ant1iwo.com
Απολαύστε τώρα ένα βίντεο με βροχή από Περσείδες.

Ιουν 05

Ο μύθος της ελιάς σε κόμικ

athena_poseidon_kekrop«Κάποτε ο Ποσειδώνας,ο θεός της θάλασσας, και η Αθηνά, η θεά της σοφίας, μάλωναν για το ποιος θα γίνει προστάτης της πόλης του βασιλιά Κέκροπα, της σημερινής Αθήνας. (Σύμφωνα με το μύθο, ο Κέκροπας ήταν από τη μέση και κάτω δράκοντας.)

Όλοι οι θεοί είχαν μαζευτεί στην Ακρόπολη, για να δουν από κοντά τη μονομαχία. Όποιος θα έδινε το καλύτερο δώρο στους κατοίκους της πόλης, θα ήταν ο νικητής.

Ο Ποσειδώνας χτύπησε με την τρίαινά του το βράχο της Ακρόπολης και αμέσως πετάχτηκε θαλασσινό νερό και ένα πολεμικό άλογο. Η Αθηνά χτύπησε με το κοντάρι της το βράχο και ευθύς φύτρωσε μία ελιά με πλούσιο καρπό.

Το δώρο της Αθηνάς άρεσε περισσότερο στους κατοίκους της πόλης, γιατί θα τους έδινε καρπούς, λάδι και ξυλεία. Ωραίο ήταν και το δώρο του Ποσειδώνα, αλλά θαλασσινό νερό υπήρχε άφθονο στη γύρω περιοχή. Ο μύθος λέει πως οι άντρες ψήφισαν τον Ποσειδώνα, ενώ οι γυναίκες, που ήταν περισσότερες, διάλεξαν την Αθηνά.

Έτσι η Αθηνά έγινε η προστάτιδα της πόλης, που από τότε φέρει το όνομά της, Αθήνα. Οι κάτοικοι έφτιαξαν ναό και άγαλμα προς τιμήν της και είχαν την ελιά ιερό δέντρο.»

 

Επηρεασμένοι από το μύθο αυτό, στα πλαίσια ενός project με θέμα την ελιά, φτιάξαμε στο περιβάλλον παρουσίασης του PowerPoint ένα κόμικ, στο οποίο δώσαμε κίνηση, αφήγηση και μουσική. Οι μαθητές και οι μαθήτριες εργάστηκαν ομαδικά για να σκεφτούν και να συγγράψουν τα λόγια των ηρώων, στα πλαίσια της δημιουργικής γραφής, τα οποία μετά ηχογραφήθηκαν από τους ίδιους.

Παρακάτω μπορείτε να χαρείτε μαζί με εμάς κάποια από τα δείγματα της δουλειάς μας.

0624_PoseidonAthenaQuarrel

Η ιστορία της ελιάς (Όλγα Κ. – Σοφία Χ.)

Ο Ποσειδώνας και η Αθηνά (Ελένη Δ. – Μαριάννα Ν.)

Η ελιά (Μαρία Κ. – Ελένη Χ.)

Η ελιά (Βασιλική Γ. – Τηλέμαχος Μ.)

Η Αθηνά κι ο Ποσειδώνας (Σέιντι Ζ. – Αλέξανδρος Κ.)

Το μυστηριώδες ΚΟΜΙΚ (Ανέστης Π. – Νίκος Χ.)

Η ελιά (Θανάσης Κ. – Πέτρος Τ. – Λάμπρος Χ.)

 

 

 

Μάι 26

Ο φεγγαροσκεπαστής

φεγγαροσκεπαστήςΘυμάστε από τα μαθήματα της Δημιουργικής Γραφής τον «Φεγγαροσκεπαστή»;

Ήταν ο γερο-Ναπολέων, που κάθε βράδυ έριχνε μπροστά από το φεγγάρι ένα πελώριο σεντόνι, για να κρύψει ένα κομμάτι από το φως του. Ήταν πολύ σπουδαία δουλειά. Όμως την έκανε κοντά τριακόσια χρόνια και χρειαζόταν κάποιον να πάρει τη θέση του για να τον ξεκουράσει. Ο μικρός Τιμολέων ήταν έτοιμος να αναλάβει αυτή τη δουλειά. Όμως μια αναποδιά τον έκανε να χάσει τη μαγική του καραμέλα, που θα τον βοηθούσε να πετάξει ψηλά. Θα τα καταφέρει άραγε να φτάσει στο φεγγάρι; Είναι ένα ποιητικό παραμύθι για τη δύναμη της αλληλεγγύης και της φιλίας.

Μπορείτε να το διαβάσετε, να το ξεφυλλίσετε αλλά και το ακούσετε από το  Μικρό Αναγνώστη και συγκεκριμένα την ενότητα Να σου πω μια ιστορία. Απολαύστε λοιπόν τον Φεγγαροσκεπαστή .

Παρακάτω μπορείτε να δείτε μερικές από τις ζωγραφιές των παιδιών εμπνευσμένες από αυτό το παραμύθι.

Φεγγαροσκεπαστής 5Φεγγαροσκεπαστής 1Φεγγαροσκεπαστής 6Φεγγαροσκεπαστής 4Φεγγαροσκεπαστής 2Φεγγαροσκεπαστής 3Φεγγαροσκεπαστής 7Φεγγαροσκεπαστής 8

Μάι 26

Ώρα για παιχνίδι με τον Πέρη και την Κάτια

peris katiaΒαρέθηκες να διαβάζεις; Τι θα έλεγες για κανένα παιχνιδάκι; Ο Πέρης και η Κάτια σε καλούν στην περιπέτεια! Διάλεξε την τάξη που θέλεις και … καλή διασκέδαση!

Πέρης και Κάτια Πάμε σχολείο!

Α΄ ΤάξηΒ΄ ΤάξηΓ΄ Τάξη ,

Δ΄ Τάξη ,  Ε΄ ΤάξηΣΤ΄ Τάξη

 

Μάι 25

Το χαρούμενο λιβάδι

το χαρούμενο λιβάδι Tι γυρεύει μια κατακόκκινη παπαρούνα μέσα σ’ ένα λιβάδι με κάτασπρες μαργαρίτες; Η διαφορά θα τους επιτρέψει να ζήσουν αρμονικά; Θυμάστε την ιστορία αυτή από το βιβλίο της Γλώσσας της Γ΄ τάξης; Η ιστορία λέγεται «Το χαρούμενο λιβάδι». Θέλετε να σας ξεναγήσει η συγγραφέας του βιβλίου στις σελίδες του; Μπείτε στην Εκπαιδευτική τηλεόραση και δείτε το επεισόδιο  Το χαρούμενο λιβάδι  από τη σειρά Ιστορίες χωρίς τέλος. (Το παραμύθι προβάλλει το θέμα του ρατσισμού και δίνει τα κατάλληλα ερεθίσματα για συζήτηση και διαμόρφωση αξιών.)

Μάι 25

Ένα γράμμα μια ιστορία

ena_gramma_mia_istoriaΘέλετε να ακούσετε ιστορίες με τα γραμματάκια; Μπείτε στην Εκπαιδευτική τηλεόραση και παρακολουθήστε τη σειρά κινουμένων σχεδίων Ένα γράμμα μια ιστορία .

Μάι 23

Vincent Van Gogh – Starry night

Starry night

Starry night (Έναστρη νύχτα)

O Vincent Van Gogh (1853-1890) είναι ένας Ολλανδός ζωγράφος. Όσο ζούσε, το έργο του δεν σημείωσε επιτυχία ούτε ο ίδιος αναγνωρίστηκε ως σημαντικός καλλιτέχνης. Ωστόσο, μετά το θάνατό του, η φήμη του εξαπλώθηκε πολύ γρήγορα και σήμερα αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους όλων των εποχών.

Η επίδραση του στα μεταγενέστερα κινήματα του εξπρεσιονισμού, του φοβισμού αλλά και γενικά της αφηρημένης τέχνης θεωρείται καταλυτική. 

Ένας από τους ωραιότερους πίνακές του είναι η Έναστρη Νύχτα (Starry night).  Παρακάτω μπορείτε να απολαύσετε δύο βιντεάκια εμπνευσμένα από αυτόν τον πίνακα.

Διαδραστική εφαρμογή της «Έναστρης νύχτας» από τον Πέτρο Βρέλλη

VanGogh

Παρακάτω μπορείτε να δείτε μερικές ζωγραφιές των μαθητών εμπνευσμένες από αυτόν τον πίνακα.

Βαν Γκογκ 3Βαν Γκονγκ 5Βαν Γκογκ 1Βαν Γκονγκ 11Βαν Γκονγκ 8Βαν Γκονγκ 7Βαν Γκονγκ 9Βαν Γκονγκ 10Βαν Γκογκ 2Βαν Γκονγκ 12Βαν Γκονγκ 13Βαν Γκονγκ 6Βαν Γκογκ 4

Παλαιότερα άρθρα «

Top
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων