Στ΄ δημοτικού

Ξένος: ο άλλος μου εαυτός 

Σχολική χρονιά 2013-2014

Τάξεις που συμμετέχουν: Στ΄ 1- Στ΄2 13ου Δημοτικού Σχολείου Ευόσμου

Πρόγραμμα ανάπτυξης διαπολιτισμικής συνείδησης, πλουραλιστικής κουλτούρας και κριτικής αυτογνωσίας.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Τα τελευταία χρόνια οι εκδηλώσεις εθνοκεντρισμού, εθνικισμού, ρατσισμού και ξενοφοβίας έχουν πάρει διαστάσεις τις οποίες η εκπαίδευση δεν μπορεί να αγνοήσει.Τα προγράμματα που εκπονούνται στα πλαίσια της Ευέλικτης  Ζώνης αποτελούν μία καλή ευκαιρία, ένα κατάλληλο πεδίο για την ενεργό συμμετοχή των μαθητών/τριών σε δραστηριότητες δημιουργικής, κριτικής αγωγής.Προγράμματα που δίνουν την ευκαιρία στα παιδιά και στους εκπαιδευτικούς να συζητήσουν, να ανταλλάξουν απόψεις, να προβληματιστούν, να ερευνήσουν και να μετατρέψουν την τάξη σε κριτική δημόσια σφαίρα, σε χώρο μελέτης του κοινωνικού, πολιτισμικού, οικονομικού, πολιτικού περιβάλλοντος.Απαραίτητη προϋπόθεση για την κινητοποίηση του παιδιού αποτελεί η κατανόηση των συνθηκών που διαμορφώνουν αυτό το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζει, η οποία με τη σειρά της θα οδηγήσει στην ερμηνεία και στη συνειδητοποίηση.
ΣΚΟΠΟΙ

  • Η ανάλυση και η ερμηνεία της κατασκευής στερεότυπων για τον “άλλο”.
  • Η κατανόηση των μηχανισμών που γεννούν και αναπαράγουν την αναγκαιότητα ύπαρξης του “ξένου”, του φόβου απέναντι στον διαφορετικό.
  • Η ευαισθητοποίηση στο ζήτημα του “ξένου”.
  • Η γνωριμία με ποικίλα κείμενα που αναφέρονται στον ξένο.
  • Η σύνδεση της έννοιας του “ξένου” με την Ιστορία, την Πολιτική και Κοινωνική Αγωγή, τη Γεωγραφία, τα Θρησκευτικά και τη Γλώσσα.
  • Η σύνδεση της έννοιας του “ξένου” με έννοιες, όπως: ξενοφοβία, ρατσισμός, πολυ-εθνική εκπαίδευση και κοινωνικές συνθήκες, όπως: πόλεμος, προσφυγιά, περιθωριοποίηση.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1. Παρακολούθηση – σχολιασμός της ταινίας μικρού μήκους :             pet shop.     (σκηνοθεσία: Μιχαήλ – Γαβριήλ Ζενέλης,2008).               

 Η επιλογή της ταινίας έγινε για τον άμεσο,ειλικρινή τρόπο παρουσίασης της διαφορετικότητας.Παρουσιάζεται ρεαλιστικά και εύστοχα ο διαφορετικός τρόπος προσέγγισης του “άλλου”, του “προβληματικού” (κουτσό κουταβάκι) από τον καταστηματάρχη(στόχος το κέρδος) και από το παιδί που έχει κάποιο κινητικό πρόβλημα(στόχος η αλληλοκατανόηση, η φιλία, η συντροφιά,. . .).

ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

<< Η σκέψη που μου έρχεται στο μυαλό από το βιντεάκι είναι ότι αυτό το παιδάκι αντιμετώπιζε ένα πρόβλημα με το πόδι του κι ήθελε ένα φίλο, δηλαδή ένα κατοικίδιο. Το συναίσθημα που μου έρχεται είναι λύπη, γιατί το παιδί δεν μπορεί να τρέξει.Έτσι αντί να αγοράσει ένα σκυλί που τρέχει ή κολυμπά ή κάνει οτιδήποτε άλλο, αυτό διάλεξε ένα κουτσό κουταβάκι.Το πήρε για να μην αισθάνεται διαφορετικός, για να έχει ένα φίλο ίδιο με εκείνον. >>   Μάκης

<<Αυτή η ταινία μικρού μήκους μου δημιούργησε πολλά συναισθήματα, αλλά πιο πολύ συγκίνηση.Μου άρεσε πολύ, αλλά το σημείο που μου έμεινε ήταν όταν το παιδί ζήτησε το σκυλί αυτό κι ο καταστηματάρχης του είπε: Δεν μπορεί αυτό, είναι κουτσό.Ούτε να παίξει, ούτε να τρέξει μαζί σου. ΕΙΝΑΙ ΑΧΡΗΣΤΟ.Τότε σκέφτηκα πως μπορεί να ένιωσε το παιδί που κι εκείνο είχε πρόβλημα στο πόδι. >>  Έλενα

<< Η ταινία μου άρεσε πάρα πολύ. Ήταν συγκινητική και περνούσε ωραία μηνύματα. Ένα από αυτά είναι ότι μας δείχνει πως η φιλία είναι ένα πολύ σημαντικό πράγμα και δε μετριέται με λεφτά. Όταν έβλεπα την ταινία σκεφτόμουν αυτό. Επίσης αυτή η ταινία μου δημιούργησε  συναισθήματα συγκίνησης για το παιδί και το σκυλί και χαράς που βρήκε ο ένας τον άλλο και θα κάνουν παρέα, επειδή το παιδί και το  σκυλί έχουν το ίδιο πρόβλημα.>>  Ζωή

<< Αυτό το βίντεο με συγκίνησε πάρα πολύ, γιατί αυτό το παιδί που είχε πρόβλημα στο πόδι κατάφερε να βρει ένα ισότιμο φίλο για να περνά τις δύσκολες ημέρες.>> Αναστασία

 

2.Τι θα πει <<ξένος>>; Ποιος είναι ξένος;

Εντοπισμός – συζήτηση των ερμηνειών και αποχρώσεων της λέξης ξένος. Πρώτα ανάδυση των προϋπάρχουσων ερμηνειών των παιδιών, έπειτα καταγραφή, έλεγχος από λεξικά και τέλος συζήτηση των διαφορετικών ορισμών και των τρόπων χρήσης τους στην κοινωνική μας ζωή. ( ΞΕΝΟΣ-ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ) 

 

3. Πώς κρίνουμε τους συνανθρώπους μας; Επηρεάζει η καταγωγή τους την κρίση μας; (σύνδεση με Θρησκευτικά – Μια συνάντηση με την Αλήθεια, σελ.14-16)

ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

<< Εγώ πιστεύω ότι όλοι οι άνθρωποι ανεξαρτήτως από τη χώρα καταγωγής τους ή από το χρώμα τους είναι ίσοι ανάμεσά τους.Εμείς ως ρατσιστές πιστεύουμε ότι οι Αλβανοί, για παράδειγμα, είναι φτωχοί και κακοί άνθρωποι. Παρόλα αυτά το ίδιο πιστεύουν κι αυτοί για εμάς. Το να υπάρχουν ρατσιστές δεν είναι καλό, γι΄ αυτό πρέπει να συμπεριφερόμαστε όπως θα βλέπαμε ένα φίλο μας ή ένα συγγενή μας. Το να βοηθάμε το συνάνθρωπό μας είναι το καλό.>>    Κωνσταντίνος  Χ.

 << Η σκέψη μου είναι ότι δε θεωρώ τους άλλους κατώτερους μου, αλλά δεν ξέρω κανένα Αλβανό, Αφρικανό, Ουκρανό, Ρώσο. Δεν έχω ξενοφοβία, γιατί γνωρίζω και έχω ένα Βούλγαρο φίλο μου. Η σκέψη μου για τους γύφτους είναι ότι αναγκάζονται να ψάχνουν στους κάδους λόγω της οικονομίας τους. Για τις Ουκρανές και τις Ρωσίδες λέω ότι δεν είναι κακή η δουλειά τους και άλλωστε ο καθένας κάνει ό,τι θέλει στη ζωή του.>>   Βαγγέλης

 

4.Παρακολούθηση – σχολιασμός της ταινίας << Η ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΩΡΑΙΑ>> με το Ρομπέρτο Μπενίνι ( αφορμή ο εορτασμός της επετείου της 28ης Οκτωβρίου 1940)

Η Ζωή Είναι Ωραία (ιταλικάLa Vita è BellaαγγλικάLife is Beautiful) είναι ιταλική δραματική κωμωδία παραγωγής 1997 σε σκηνοθεσία Ρομπέρτο Μπενίνι και σε σενάριο του ίδιου μαζί με τον Βιντσέζο Τσέραμι. Η ταινία αφηγείται την ιστορία ενός Ιταλού Εβραίου, τον Γκουίντο, που πρέπει να βάλει όλη του τη φαντασία σε λειτουργία για να βοηθήσει την οικογένειά του που κρατείται στο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης Μπέργκεν-Μπέλζεν.

Ο τίτλος προέρχεται από τη φράση του Λέοντα Τρότσκι. Εξόριστος στοΜεξικό, γνωρίζοντας ότι θα σκοτωθεί από δολοφόνους του Στάλιν, είδε τη σύζυγό του στον κήπο και έγραψε ότι “η ζωή είναι ωραία”.

Η ταινία κυκλοφόρησε στους κινηματογράφους στις 20 Δεκεμβρίου 1997 στην Ιταλία και στις 23 Οκτωβρίου 1998 στις Ηνωμένες Πολιτείες. Απέσπασε εξαιρετικά σχόλια από τους κριτικούς  και αποδείχθηκε μεγάλη εισπρακτική επιτυχία αποφέροντας 229,1 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως. Έλαβε εφτά υποψηφιότητες για Όσκαρ, μεταξύ των οποίων Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας, κερδίζοντας τρία στις κατηγορίες Καλύτερης Ξενόγλωσσης ΤαινίαςΑ’ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του Μπενίνι και Καλύτερης Μουσικής.

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

5. Δημιουργία, παρουσίαση, σχολιασμός του γενεαλογικού δέντρου του/της κάθε μαθητή/ τριας

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ-ΓΕΝΕΑΛΟΓΙΚΟ ΔΕΝΤΡΟ

 

6.Παρακολούθηση εκπαιδευτικής διαδραστικής ταινίας “Η Γη ανήκει σε όλα τα παιδιά του κόσμου/Λέμε όχι στο ρατσισμό”

Η διαδραστική ταινία έχει ένα εξωστρεφή , πολυπολιτισμικό χαρακτήρα με μυθοπλαστική συμμετοχή μαθητών από όλο το κόσμο. Μια ομάδα παιδιών από διάφορες χώρες του κόσμου, συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους αλλά και με άλλες ομάδες παιδιών από άλλες χώρες της γης. Θέλουν να πείσουν τους μεγάλους για τις πανανθρώπινες αξίες του καλού και του κακού, για την ταυτόσημη ανάγκη όλων των παιδιών της γης να αγαπήσουν και να αγαπηθούν, να μορφωθούν, να πιστέψουν σε ένα θεό, να αγωνιστούν για μια καλύτερη ζωή. 

ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ 

“Σήμερα Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2013 πήγαμε το Στ΄1 και το Στ΄2 στον κινηματογράφο για να δούμε την ταινία:<<Η Γη ανήκει σε όλα τα παιδιά του κόσμου>>. Το πιο ωραίο μέρος της ταινίας που είδαμε ήταν εκείνο το ρομπότ όπου για να φορτίσει ήθελε να ενωθούν εσωτερικά κάποια παιδιά από διαφορετικές χώρες. Η δικιά μου γνώμη είναι ότι όλα τα παιδιά του κόσμου έχουν ίδια δικαιώματα. Λέμε όχι στο ρατσισμό. Παιδιά από διαφορετικές χώρες που είναι φίλοι πρέπει να συνεργάζονται και να είναι ένα.” Άννα

7. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΗΣ ΕΚΠΟΜΠΗΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ FM 100.6

Την Παρασκευή 21 Μαρτίου 2014 οι μαθητές/τριες της έκτης παρουσίασαν στο εθελοντικό ραδιόφωνο FM 100.6 μια δικιά τους εκπομπή με αφορμή το πρόγραμμα “Ξένος: ο άλλος μου εαυτός”. Στη θεματολογία της τα παιδιά αναφέρθηκαν  με μοναδικό τρόπο στους παρακάτω τομείς: ΠΡΟΣΦΥΓΙΑ-ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ, ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ-ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ, Ο ΞΕΝΟΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΑΙΝΙΕΣ, Ο ΞΕΝΟΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ. Ακούστε την εκπομπή στο Youtube στον παρακάτω σύνδεσμο: www.youtube.com/watch?v=isNPOnNyB8w

8. Δραστηριότητες που προέκυψαν από την ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων για τη διαφορετικότητα

ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ με αφορμή το βιβλίο της Ζώρζ Σαρή: ο κύριος μου

ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ για τα άτομα με προβλήματα όρασης, βιβλίο “Η λευκή Μόλι”, Ι. Σταματοπούλου

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΒΙΝΤΕΟ στη νοηματική γλώσσα για τα άτομα με προβλήματα ακοής, “Μια μαγική νύχτα”, Ι. Σταματοπούλου

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ power point για το σύνδρομο Άσμπεργκερ, “Δεν είμαι τέρας, σου λέω”, Π. Πλήση

ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ απεικόνιση αποσπασμάτων του βιβλίου : Ονειροφύλακες, της Αγγελικής Δαρλάση

 

 

 

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια




Σχόλια (RSS)

Αφήστε μια απάντηση