Feed
Άρθρα
Σχόλια

1η ημέρα : Το πρωί της 4ης Νοεμβρίου ξεκινήσαμε από το χώρο του σχολείου για την τριήμερη εκπαιδευτική εκδρομή στην Αθήνα με σκοπό την επίσκεψη στη Βουλή των Ελλήνων. Συνοδοί καθηγητές ήταν η κ. Κεφάλα Βαΐα, η κ. Βούλγαρη Αναστασία και ο κ. Μανθέλας Ευάγγελος.

Διαβάστε όλο το άρθρο εδώ.

_D719900

Η Β’ φάση του διαγωνισμού euso2017 πραγματοποιήθηκε για τους νομούς της Βόρειας και Κεντρικής Ελλάδας στη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στο ΕΚΦΕ Κέντρου Τούμπας στην Καλαμαριά που στεγάζεται στα 4ο και 5ο ΓΕΛ. Το Σάββατο 28/1/2017 και στις 10:00 το πρωί συγκεντρώθηκαν στο χώρο του ΕΚΦΕ Κέντρου 25 ομάδες απο όλους τους νομούς που συμπεριλαμβάνονται στην παραπάνω χωροθέτηση. Εκεί ήταν και η ομάδα του 8ου ΓΕΛ Τρικάλων για 2η συνεχόμενη χρονιά.

Διαβάστε όλο το άρθρο για την συμμετοχή του 8ου ΓΕΛ Τρικάλων στο διαγωνισμό euso 2017 εδώ.

Το Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2016 πραγματοποιήθηκε η Β’ φάση του διαγωνισμού EUSO 2016 στη Θεσσαλονίκη. Το 8ο ΓΕΛ εκπροσώπησε το νομό Τρικάλων μαζί με το 3ο ΓΕΛ και συγκεκριμένα με τους μαθητές της Β’ τάξης, Δήμος Δημήτης, Ρίζος Κωνσταντίνος και Σακκά Δήμητρα. Τα παραπάνω παιδιά αφού προετοιμάστηκαν απο τους καθηγητές Φυσικών Επιστημών του σχολείου μας και απο τον υπεύθυνο του ΕΚΦΕ Τρικάλων Παππά Βασίλη, διαγωνίστηκαν για τρείς ώρες στα μαθήματα Φυσική, Βιολογία και Χημεία και στην ύλη του Γυμνασίου έως και Β’ Λυκείου. Η Εξέταση έγινε στο 4ο ΓΕΛ Καλαμαριάς και η απονομή των επαίνων στο αμφιθέατρο του Κέντρου Διάδοσης Επιστημών “ΝΟΗΣΙΣ”.

Συγχαρητήρια στα παιδιά και να θυμούνται πάντα την φράση του Ιούλιου Βερν:

“Η επιστήμη, φίλε μου, συνίσταται από λάθη, αλλά είναι λάθη χρήσιμα γιατί λίγο-λίγο οδηγούν στην αλήθεια”

8GEL1 amfith1 IMG_9298

Φωτογραφίες: Β. Παππάς, Σ. Μανδηλιώτης, Π. Σαμαράς.

Διαβάστε το άρθρο για την εκδρομή όπως την είδαν τα παιδιά εδώ: εκδρομη Πατρα-Α

Παρακλουθήστε αποστάσματα απο την εκδρομή σε αρχείο εικόνας-ήχου εδώ:

Την Παρασκευή 3 Απριλίου 2015 και στις 4:00μμ συγκεντρώθηκαν στην Αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Τρικκαίων μαθητές του 8ου ΓΕΛ Τρικάλων με σκοπό να παρουσιάσουν στο κοινό τις ψηφιακές τους δημιουργίες. Οι παρουσιάσεις έγιναν στα πλαίσια του 5ου Μαθητικού Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας που διοργάνωσε το ΚΕΠΛΗΝΕΤ και η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Ν. Τρικάλων και έλαβε χωρα στην αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου Τρικάλων.DSC00003 300x400
Η ομάδα της Β’ τάξης (σχ. έτους 2013-14) που είχε αναλάβει την εκπόνηση της Ερευνητικής εργασίας με τίτλο «Ηλεκτρονικό βιβλίο Φυσικής», με υπεύθυνο καθηγητή τον κ. Μανθέλα Ευάγγελο (συντάκτη του άρθρου) παρουσίασε την δημιουργία του ιστότοπου – blog με τίτλο «Πειράματα Φυσικής από το 8ο ΓΕΛ Τρικάλων». Την ολιγόλεπτη παρουσίαση από το σύνολο των μαθητών που συμμετείχαν στην εργασία, έκανε ο μαθητής της Γ’ τάξης του 8ου ΓΕΛ , Σωτήρης Μιχαήλ, ο οποίος παρά τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν κατά την διάρκεια της παρουσίασης (αδυναμία σύνδεσης με τον ιστότοπο λόγω δικτύου), κατάφερε τελικά να δώσει στο κοινό μια μικρή γεύση από την δύσκολη και πρωτότυπη εργασία που είχε αναλάβει η ομάδα του κατά την διάρκεια του προηγούμενου σχολικού έτους.
Στο τέλος της παρουσίασης κι εφόσον δεν μπορέσαμε να συνδεθούμε για να δείξουμε τον ιστότοπο, καταφέραμε να δείξουμε την εργασία που έγινε στο πείραμα επίδειξης του νόμου του Bernoulli (“Το μπαλάκι κολλάει στο νερό»), χάρις τα αντίστοιχα αρχεία pdf και εικόνας-ήχου που προνοήσαμε να έχουμε μαζί μας για κάθε πιθανή δυσλειτουργία του δικτύου (όπως κι έγινε τελικά).
Ευχαριστούμε όλους τους μαθητές που συμμετείχαν στην εκπόνηση του project και υπενθυμίζουμε πως ο ιστότοπος που προαναφέραμε είναι ο ίδιος με αυτόν που αναρτάται το παρόν άρθρο.

Παρακολουθήστε το αντίστοιχο αρχείο εικόνας-ήχου : digital 2015-4-3

Ο Μετεωρολογικός σταθμός στο «Φρούριο» της πόλης μας εγκαταστάθηκε το 2007 και ξεκίνησε την καταγραφή μετεωρολογικών δεδομένων τον μήνα Απρίλιο του ίδιου έτους. Η εγκατάστασή του έγινε από το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών και εντάσσεται στο δίκτυο των σταθμών που ανακοινώνει τις μετεωρολογικές προβλέψεις του στην ιστοσελίδα www.meteo.gr.Φωτο φρουριο 1-4-15 001cr
Στα πλαίσια του μαθήματος της Β’ Λυκείου «Ερευνητική εργασία – project» που έχει ως θέμα της την «Επεξεργασία μετεωρολογικών δεδομένων, αποφασίσαμε να επισκεφτούμε το «Φρούριο» και τον Μετεωρολογικό σταθμό. Για το λόγο αυτό επικοινωνήσαμε με τους υπεύθυνους του e-trikala, που έχουν αναλάβει την συντήρηση και παρακολούθηση του σταθμού, για μια μικρή ξενάγηση η οποία μετά την ανταπόκριση που πήραμε, πραγματοποιήθηκε την 1 Απριλίου του 2015 στις 11.15 το πρωί.Φωτο φρουριο 1-4-15 002cr
Αφού ενημερωθήκαμε για τον τρόπο λειτουργίας του σταθμού, ανεβήκαμε στο τελευταίο διάζωμα στον πύργο του ρολογιού του φρουρίου, όπου και βρίσκεται εγκατεστημένος ο ηλεκτρονικός υπολογιστής που επικοινωνεί με τον σταθμό μέσω ασύρματης σύνδεσης (wi-fi). Εκεί γίνεται η συλλογή των δεδομένων τα οποία αποστέλλονται ηλεκτρονικά στο ΕΑΑ όπου και χρησιμοποιούνται για να γίνει η πρόγνωση. Παράλληλα με τα στοιχεία αυτά γίνεται και η σύνταξη ενός μηνιαίου φύλλου μετρήσεων (report), από το ΕΑΑ, στο οποίο αναγράφονται τα ημερήσια δεδομένα που έχουν καταγραφεί (θερμοκρασία, ύψος βροχής, άνεμος) τα οποία και ανακοινώνονται στο διαδίκτυο.Φωτο φρουριο 1-4-15 006Φωτο φρουριο 1-4-15 008
Εμείς συνεχίζουμε όμως την περιήγηση στο «Φρούριο» και τα στενά του Βαρουσίου όπως και την εκκλησία των Αγ. Αργύρων και επιστρέφουμε ικανοποιημένοι στο σχολείο μας μετά από μια ενδιαφέρουσα επίσκεψη ένα ηλιόλουστο πρωινό.Φωτο φρουριο 1-4-15 005

Παρακολουθήστε το αρχείο εικόνας – ήχου: Φρουριο

20 Μαρτίου 2015, μια μέρα πρίν την Εαρινή ισημερία (ίση διάρκεια μέρας-νύχτας) και η Σελήνη περνώντας μπροστά από τον Ηλιο (ως προς τη Γη) θα κρατήσει γι’αυτήν και κάποιες από τις ακτίνες που προορίζονται για τη Γη. Οι ανακοινώσεις δίνουν και παίρνουν από το ραδιόφωνο και την τηλεόραση. “Να μείνετε σε κλειστούς χώρους τις ώρες της έκλειψης”-έτσι λέγεται αυτή η κόντρα Σελήνης Ηλιου- χωρίς όμως να εξηγούν πάντοτε και το λόγο της οδηγίας. Έτσι ο καθένας πιστεύει ό,τι θέλει. Αποτέλεσμα, αρκετά παιδάκια να περπατάνε στο προαύλιο με το δεξί χέρι σαν γείσο πάνω απο τα μάτια. Άλλοι εφοδιάστηκαν με καπελάκια από το σπίτι. Αν ρωτήσεις το “γιατί” παίρνεις διαφορετικές απαντήσεις. Καθένας χρησιμοποιεί και τη φαντασία του. Μετά από τόσες ώρες Αστρονομίας τόσο στο Πανεπιστήμιο όσο και στο Σχολείο, καταλαβαίνω γιατί τόσες προφυλάξεις.
Ως σωστός πολίτης συμμορφώνομαι και περπατώ πάντα από το πεζοδρόμιο με τα μάτια μου χαμηλά στο έδαφος. Στα πεζοδρόμια τα περισσότερα δέντρα δεν έχουν φύλλα. Τώρα ετοιμάζονται. Ευτυχώς όμως που υπάρχουν Ελιές και Λιγούστρα που προσφέρουν λίγη σκιά και ειδικά σήμερα αποζημιώνουν όποον χαμηλοκοιτάει, φανερώνοντάς του με τη σκιά τους αυτό που αποφεύγει να δει. Βλέπετε παλιά δεν υπήρχαν τα ειδικά γυαλιά για την άμεση παρατήρηση του ‘Ηλιου. Η φύση όμως πάντοτε έβρισκε τρόπους να φανερώνει στο εξυπνότερο δημιούργημά της τα καμώματά της. Άφηνε όμως κάτι και για τον άνθρωπο. Την ερμηνεία.
Ένα μικρό δείγμα του τι θα βλέπατε αν είσασταν πιο προσεκτικοί και κοιτούσατε χαμηλά αντί
να κρυφοκοιτάτε πλαγίως τον Ήλιο, σας δίνω παρακάτω. Με λίγο “zoom” στην εικόνα θα
καταλάβετε. Την ερμηνεία την αφήνω κι εγώ για σας.

Εικόνα056 Εικόνα058Εικόνα057

Τρείς φωτογραφίες που τραβήχτηκαν σε πεζοδρόμια της πόλης των Τρικάλων από τις 12:00μ έως τις 12:30. Η έκλειψη στο μέγιστό της.

Οι παρακάτω φωτογραφίες τραβήχτηκαν πριν τις 12:00μ την ίδια μέρα και αποτελούν είδωλο του Ήλιου σε μια λευκή κόλα χαρτί.  Αποτελούν μια προσπάθεια να εξηγήσουμε στους μαθητές μας πως με απλά μέσα μπορούν να παρατηρήσουν το είδωλο του Ηλίου κατά την διάρκεια της έκλειψης. Η εξήγηση δόθηκε στην τάξη.

Εικόνα021 Εικόνα022 Εικόνα023

Εννοείται πως με το φύλλωμα των δέντρων έχουμε πιο εντυπωσιακό αποτέλεσμα!!

 

Ξεκινήσαμε την Παρασκευή 30/1/2015 (των Τριών Ιεραρχών) και ώρα 8.15πμ για την τριήμερη εκδρομή της Β’ Λυκείου του 8ου ΓΕΛ Τρικάλων στην Αθήνα, με κεντρικό προορισμό τη Βουλή των Ελλήνων με το ταξιδιωτικό γραφείο της πόλης των Τρικάλων με την επωνυμία «Μετέωρα». Αρχηγός της εκδρομής η κ. Κεφάλα Βάια και συνοδοί ο διευθυντής κ Κολοβός Νικόλαος, η κ. Βούλγαρη Αναστασία και ο κ. Μανθέλας Ευάγγελος (υπογράφων).

DSC_0447

Φτάσαμε στην Αθήνα στις 13.30μμ και επισκεφτήκαμε αμέσως στην οδό Βασ. Σοφίας, το Βυζαντινό και αμέσως μετά το Πολεμικό μουσείο.

Στο Βυζαντινό μουσείο περιηγηθήκαμε αρχικά στην αίθουσα της μόνιμης έκθεσης και περιηγηθήκαμε μέσω των εκθεμάτων της νοερά στην Αρχαία Ελλάδα, το Βυζάντιο και τη νεότερη εποχή.s_4243_greco_gr

Στη συνέχεια περάσαμε στο κεντρικό κτίριο όπου στον 1ο όροφο είχε έκθεση ζωγραφικής αφιερωμένη στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο (El Greco), με τίτλο έκθεσης «ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος πριν τον El Greco». Το βλέμμα του επισκέπτη αιχμαλωτίζεται από τους τρείς πρωτότυπους πίνακες του Θεοτοκόπουλου που τους έκανε σε νεαρή ηλικία κι εμείς οι ίδιοι αιχμαλωτιζόμαστε από την ξενάγηση που έχουμε την τύχη να παρακολουθήσουμε από τους αρχαιολόγους επιμελητές της έκθεσης.

Αμέσως μετά περάσαμε στο Πολεμικό μουσείο όπου και μας ξενάγησαν στην κυρίως έκθεση και στον τομέα αφιερωμένο στον Ελληνοιταλικό πόλεμο 1940-41, στη Γερμανική εισβολή, την κατοχή, την αντίσταση-απελευθέρωση, την εκστρατεία στην Κορέα, την αίθουσα Κύπρου και τέλος στην συλλογή Σαρόγλου.

Κατόπιν πήραμε το δρόμο για το ξενοδοχείο μας το Athens Atrium, στην περιοχή του Νέου Κόσμου, το οποίο μας άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις και κατατάσσεται πολύ ψηλά στην κατηγορία του, τόσο στη φιλοξενία όσο και στην ποιότητα του φαγητού και των χώρων διαμονής.

Την επόμενη μέρα, Σάββατο 31/1, ξυπνήσαμε πρωί-πρωί, πήραμε το πρωινό μας στο ξενοδοχείο και ξεκινήσαμε μαζί με τους μαθητές μας πεζή για την κοντινότερη στάση του τραμ, όπου και το πήραμε με προορισμό τη στάση «Ζάππειο». Εκεί επισκεφτήκαμε τον αρχαιολογικό χώρο Στήλες του «Ολυμπίου Διός» και στη συνέχεια περπατώντας περάσαμε μέσα από τη συνοικία «Πλάκα» και τα φημισμένα στενά της μέχρι και το Μοναστηράκι.DSC_0526 DSC_0521

Ακολούθησε μια σύντομη περιήγηση στην περιοχή. Εκεί βρίσκεται και η εκκλησία της Παναγίας της Καπνικαρέας μια από τις πιο γνωστές μικρές βυζαντινές εκκλησίες της Αθήνας που χρονολογείται από τον 11ο μΧ. αιώνα και έχει οικοδομηθεί στα ερείπια αρχαίου ναού. Αξίζει να σημειωθεί πως είναι το μοναδικό κτίσμα που βρίσκεται πάνω στον πεζόδρομο της Ερμού και πως αν και κινδύνεψε να ρυμοτομηθεί το 1834, σώθηκε με παρέμβαση του πατέρα του βασιλέα Οθωνα, Λουδοβίκου της Βαυαρίας.DSC00865 Κάνουμε μια στάση στην εκκλησία και παρακολουθούμε τις κυρίες Κεφάλα και Βούλγαρη σε μια μικρή ξενάγηση που μας κάνουν.(φωτο)

Λόγω του ότι ήταν Σάββατο πρωί και βρισκόμασταν στην Ερμού, την εμπορικότερη οδό του κέντρου, αποφασίσαμε να την περπατήσουμε μέχρι το Σύνταγμα και να περπατήσουμε κατα μήκος της Ερμού και να γίνουμε θεατές δράσεων κατά μήκος του πολυσύχναστου πεζοδρόμου.DSC00871

Στις 14.00 ξεκίνησε η ξενάγηση στη Βουλή (φωτο) της πρώDSC_0605της ομάδας και στις 15.00 της δεύτερης. Η ξεναγός ξεκίνησε με μια μικρή ιστορική αναδρομή από την εποχή που ο Όθωνας ήρθε στην Ελλάδα μέχρι και τις μέρες μας με τη χρήση οπτικοακουστικού υλικούDSC00874.

Στη συνέχεια περάσαμε ένα επίπεδο πιο πάνω όπου και βρίσκεται η αίθουσα του Κοινοβουλίου(φωτο) από όπου καθισμένοι στα έδρανα των βουλευτών παρακολουθήσαμε το 2ο μέρος της ξενάγησης αφιερωμένο στο πολίτευμα της Ελλάδας και στην κοινοβουλευτική δραστηριότητα.DSC00876DSC00889

Στον επόμενο όροφο τελειώνει η ξενάγησή μας με την επίσκεψη στην αίθουσα «Ελευθέριος Βενιζέλος»(φωτο) στην οποία παρουσιάζεται η έκθεση «Η δημοκρατία δικαίω ουδέποτε κατελύθη, 40 χρόνια από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας», στην οποία μέσα από οπτικό υλικό φωτογραφιών, εφημερίδων και άλλων επιχειρείται η παρουσίαση του 1ου έτους που ακολούθησε την τραγωδία της Κύπρου και τν κατάρρευση της Δημοκρατίας στις 24/7/74.DSC_0620

Μετά την έξοδό μας από τη Βουλή προχωρήσαμε προς το Σύνταγμα όπου και παρακολουθήσαμε την αλλαγή φρουράς των Ευζώνων της προεδρικής φρουράς περιμένοντας τα λεωφορεία.

Η επιστροφή στο ξενοδοχείο μετά από αρκετές ώρες περιήγησης στο κέντρο της Αθήνας ήταν απαραίτητη και ανακουφιστική καθώς έπρεπε να είμαστε ξεκούραστοι για την βραδινή μας έξοδο.

Μετά από badminton_crτο βραδινό μας φαγητό στο εστιατόριο του ξενοδοχείου και κατά τις 20.30 ήμασταν πια έτοιμοι και μια ευχάριστη έκπληξη μας περίμενε. Είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε μια από τις δέκα παραστάσεις στο θέατρο Badminton,(φωτο) της μουσικοχορευτικής παράστασης διάρκειας 3.30 ωρών, με τίτλο «Ποιος τη ζωή μου……» σε σκηνοθεσία Θέμηαφισα1 Μαμουλίδη και μουσική Μίκη Θεοδωράκη, αφιερωμένη στην πολυτάραχη ζωή και το έργο του Μίκη Θεοδωράκη. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους απολαύσαμε τους ηθοποιούς Άρη Λεμπεσόπουλο, Πέμη Ζούνη και Νίκο Αρβανίτη. Στο τραγούδι οι Κώστας Μακεδόνας, Γιώτα Νέγκα, Κώστας Θωμαίδης, Αννα Λινάρδου και Γιάννης Μαθές. Φεύγοντας αργά από το θέατρο που παρόμοιο σε διαστάσεις και ποιότητα δεν είχαμε ξαναδεί, μας έμεινε μια γλυκιά ανάμνηση αλλά και ικανοποίηση αφού για άλλη μια φορά είδαμε ένα ζωντανό παράδειγμα του καλλιτεχνικού και πολιτιστικού πλούτου της χώρας μας.

Η μέρα της αναχώρησης έφτασε. Μετά από δύο μέρες διαμονής στο Athens Atrium αφήνουμε το ξενοδοχείο με τις καλύτερες εντυπώσεις στη μνήμη μας τόσο για την άψογη εξυπηρέτηση όσο και για την υποδειγματική συμπεριφορά των μαθητών μας.

Αναχωρούμε από τDSC00905ο ξενοδοχείο στις 11.00. Στις 11.30 βρισκόμαστε στη μαρίνα του Φλοίσβου και λίγο αργότερα μέσα στο μουσείο «Θωρηκτό Γ. Αβέρωφ»(φωτο) για μια ξενάγηση στους χώρους που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην ιστορία της Ελλάδας από το 1910 και τον Α’ Βαλκανικό πόλεμο (1912) μέχρι και το 1984 που αποφασίστηκε η μουσειακή του ανάδειξη.

Καθώς περπατάμε στους χώρους του νιώθουμε στο αέρα τα απομεινάρια της ηρωικής πρDSC00913οσπάθειας των ναυτών και των αξιωματικών του τον Απρίλιο του 1941 που με αυταπάρνηση έγιναν εθελοντές για να συνοδέψουν τον κατάπλου του με ασφάλεια στην Αλεξάνδρεια και να αποτρέψουν την βύθισή του κατά την Γερμανική εισβολή.

Στη συνέχεια ακολούθησε μια ολιγόωρη βόλτα στη μαρίνα του Φλοίσβου για φαγητό και καφέ, μέσα σε ένα σύννεφο Αφρικανικής σκόνης που είχε σκεπάσει την πρωτεύουσα λόγω των ανέμων 6-7 Μποφώρ που επικρατούσαν όλο το Σαββατοκύριακο. Στις 15.00 ξεκίνησε η αναχώρηση για Τρίκαλα.

Κουρασμένοι από το ταξίδι, γεμάτοι όμως από εικόνες , εμπειρίες και αρκετά διδάγματα, επιστρέφουμε στα Τρίκαλα με φανερή την ικανοποίηση στα πρόσωπα των παιδιών αλλά και των συνοδών καθηγητών, μια απόδειξη πως η εκδρομή πέτυχε τον εκπαιδευτικό σκοπό της με το παραπάνω.

Τέλος να ευχαριστήσουμε τους ιδιοκτήτες και το προσωπικό του ξενοδοχείου Athens Atrium στην Αθήνα για την άψογη εξυπηρέτηση και τους οδηγούς Δημήτρη και Θοδωρή του τουριστικού γραφείου των Τρικάλων «Μετέωρα» για την ασφαλή μετάβαση προς και από την Αθήνα, για όλες τις διαδρομές στο κέντρο της πόλης αλλά και για τις ταξιδιωτικές τους οδηγίες και συμβουλές. Ευχαριστούμε όμως και τους 61 μαθητές της Β’ Λυκείου που συμμετείχαν στο πρόγραμμα και στην εκδρομή, για την παραδειγματική και ώριμη συμπεριφορά τους και φυσικά για την πολλή καλή τους παρέα, συστατικά για μια επιτυχημένη εκδρομή.

Παρακολουθήστε το αντίστοιχο αρχείο εικόνας-ήχου με αποσπάσματα απο την εκδρομή:

Το πείραμα του Ερατοσθένη στο 8ο Λύκειο Τρικάλων.

Στις 21 Μαρτίου του 2014 και στις 11:00 πμ, αφήσαμε την αίθουσα και βγήκαμε με το τμήμα Α3 στην αυλή του σχολείου. Ψάξαμε και βρήκαμε ένα επίπεδο μέρος. Εκεί θα λάμβανε χώρα η μέτρηση της περιμέτρου της Γής. Κι όλα αυτά χρησιμοποιώντας μόνον ένα χάρακα και ένα ραβδί. Ας τα πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά.

DSC01341 

Ο Ερατοσθένης ήταν Έλληνας μαθηματικός, γεωγράφος και αστρονόμος που έζησε στην Αλεξάνδρεια τον 3ο πχ αιώνα. Από τις πιο σπουδαίες μετρήσεις που έκανε ήταν αυτές που αφορούσαν τη Γή. Η πιο γνωστή που έχει καθιερωθεί και ως «Πείραμα του Ερατοσθένη» ήταν η μέτρηση της περιμέτρου της Γης με πολύ καλή ακρίβεια, χρησιμοποιώντας απλά γεωμετρικά όργανα. Συγκεκριμένα :

Στις 21 Μαρτίου κάθε έτους βρισκόμαστε στην εαρινή ισημερία (ίση διάρκεια μέρας-νύχτας) και οι ακτίνες του ηλίου πέφτουν κάθετα στον ισημερινό.

Με τη βοήθεια μιας ράβδου και με τη μέτρηση της σκιάς της, μπορούμε να υπολογίσουμε τη γωνία με την οποία ο Ήλιος βλέπει τη συγκεκριμένη περιοχή. Αν το ίδιο πείραμα το έχει πραγματοποιήσει την ίδια ώρα της ημέρας και κάποιος άλλος, σε διαφορετικό σημείο της Γης αλλά στο ίδιο γεωγραφικό μήκος τότε μπορούμε να υπολογίσουμε σε μοίρες την επίκεντρη γωνία (φ) των δύο περιοχών. Με τη βοήθεια προγραμμάτων που υπολογίζουν χρησιμοποιώντας δορυφόρους αποστάσεις πάνω στη Γή (Google earth κ.α.) μετράμε την απόσταση (S) σε m των δυο περιοχών και με την απλή μέθοδο των τριών βρίσκουμε την περίμετρο (Π) της Γης.

Π=S.360/φ

 Στη δική μας περίπτωση του 8ου Λυκείου Τρικάλων, βρήκαμε δύο σχολεία που έχουν γεωγραφικό μήκος πολύ κοντά στο δικό μας. Ένα στο Δημοτικό σχολείο στο Μανιάκι Φιλώτα και ένα σε γυμνάσιο στη Ρουμανία. Από τη δική μας μέτρηση βρήκαμε κατά μέσο όρο γωνία 38,52ο με τις ακτίνες του ηλίου. Χρησιμοποιώντας τις μετρήσεις των άλλων δυο σχολείων και τις αποστάσεις τους από το 8ου Λυκείου Τρικάλων, υπολογίσαμε την περίμετρο της Γής 39.476m περίπου. Η μέτρηση της γωνίας έγινε υπολογίζοντας την εφ-1(hσκιάς/hράβδου). Η ράβδος για να είναι σταθερά κάθετη στο έδαφος στερεώθηκε πάνω σε ορθοστάτη του Σχολικού εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών (ΣΕΦΕ). Το ύψος της ράβδου είχε μετρηθεί πριν ξεκινήσει το πείραμα και η σκιά μετρήθηκε με χάρακα του ενός μέτρου.

DSC01344 DSC01348

Το πείραμα έγινε με την παρουσία και συμμετοχή όλων των μαθητών του τμήματος Α3 υπό την επίβλεψη και καθοδήγηση του υπογράφοντος το άρθρο. Παρούσα στην όλη διαδικασία ήταν και η υποδιευθύντρια του σχολείου κ Τσιαμπά Χριστίνα. Στο τέλος παραθέτουμε το αρχείο Excel με τις συμμετοχές στο πείραμα από όλον τον κόσμο. Τα συνεργαζόμενα σχολεία στην δική μας περίπτωση έχουν τονιστεί με κόκκινο χρώμα.

Δείτε το αρχείο Excel με όλα τα σχολεία που συμμετείχαν στο Πείραμα του Ερατοσθένη : Eratosthenes Experiment_140321_11.00

 

Επίσκεψη του 8ου ΓΕΛ στο μύλο Ματσόπουλου

Η σημερινή επίσκεψη είχε προγραμματιστεί από τα μέσα της σχολικής χρονιάς με σκοπό την ενημέρωση των μαθητών για το μηχανολογικό μέρος του Μύλου και την λειτουργικότητά του κατά τις περιόδους που ήταν παραγωγικός, δηλαδή έως το 1984. Αφορμή για σχεδιασμό της επίσκεψης ήταν η ντιζελομηχανή που βρίσκεται πια παροπλισμένη σε κάποιον από τους διαδραστικούς χώρους του Μύλου των Ξωτικών και που για τους μαθητές της Θετικής και Τεχνολογικής κατεύθυνσης της Β λυκείου αποτελεί ένα χειροπιαστό παράδειγμα μιας μεγάλης θερμικής μηχανής.

Η επίσκεψή μας ξεκίνησε με μια ευχάριστη έκπληξη καθώς ο ξεναγός μας κ. Καραγιώργος μας ενημέρωσε πως ήδη ξεκίνησαν οι διαδικασίες για την ανάδειξη του Μύλου και μηχανολογικά και συγκεκριμένα η συντήρηση που θα γίνει θα έχει ως βασικό σκοπό την λειτουργία κάποιων μηχανών έτσι ώστε να γίνει κατανοητή από τον επισκέπτη η διαδικασία της παραγωγής.

Ξεκινήσαμε την ξενάγησή μας από τον υδροστρόβιλο που βρίσκεται  στο πίσω (νότιο) μέρος του συγκροτήματος και μάθαμε πως θα γίνει η συντήρησή του με τη μεταφορά του ήδη υπάρχοντος μεταλλικού στελέχους στα ναυπηγεία και επισκευή του έτσι ώστε να γίνει και πάλι λειτουργικός. Εννοείται πως θα πρέπει να γίνει και διευθέτηση της κοίτης του Αγιαμονιώτη ποταμού για να εισέρχεται ικανή πο΄σοτητα νερού για την περιστροφή του (του υδροστρόβιλου).

Στη συνέχεια περάσαμε στο εσωτερικό του Μύλου και συγκεκριμένα στο χώρο με την ντιζελομηχανή η οποία μαζί με τον υδροστρόβιλο έδιναν την κίνηση μέσω ιμάντα στα μηχανήματα του Μύλου. Ενημερωθήκαμε για τον τρόπο εκκίνησης και τις αρχές λειτουργίας της ντιζελομηχανής και στη συνέχεια περάσαμε στον διπλανό χώρο όπου βρίσκεται ο ιμάντας μετάδοσης της κίνησης. Παρατηρήσαμε τον ηλεκτροκινητήρα που είναι ίσως από τους λίγους ελληνικής κατασκευής που υπάρχουν πια και μάθαμε πως ήταν βοηθητικός της ντιζελομηχανής στην περίοδο που ο Μύλος είχε μεγάλο κύκλο εργασιών και φυσικά μεγαλύτερες ανάγκες σε ενέργεια.

Μετά από την ξενάγηση στα μηχανολογικά μέρη που βρίσκονται στο ισόγειο του Μύλου περάσαμε στον 1ο όροφο όπου έγινε μια ενημέρωση για την πολιτιστική κληρονομιά των Τρικάλων, για τους μουσικούς καλλιτέχνες και φυσικά για τον Τσιτσάνη και το ομώνυμο μουσείο για το οποίο μάθαμε με χαρά πως θα βρει τελικά μια μόνιμη στέγη στο κέντρο της πόλης.

Η επίσκεψή μας τελείωσε με περιήγηση στο σπάνιο αρχειακό υλικό του 1ου ορόφου που αποτελεί ένα μέρος του Μουσείο Τσιτσάνη και υποσχεθήκαμε στα παιδιά πως θα είμαστε από τους πρώτους που θα επισκεφτούμε το νέο χώρο του Μουσείου μόλις αυτό γίνει επισκέψιμο.

Παρακολουθήστε το σχετικό αρχείο εικόνας ήχου στον υδροστρόβιλο: 2014-4-11 Mylos1

Παρακολουθήστε το σχετικό αρχείο εικόνας ήχου στο εσωτερικό του Μύλου: 2014-4-11 Mylos2

DSC01688

Ο κεντρικός κινητήριος άξονας του Μύλου, όπως είναι σήμερα (2014)

Παλιότερα Άρθρα »

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων