Θεραπεύοντας το εσωτερικό μας παιδί

Θεραπεύοντας το εσωτερικό μας παιδί (μέρος1ο και 2ο)τι

 

 

 

 

 

 

 

 

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο

Τελικά υπάρχει Άγιος Βασίλης;

Πλησιάζει η Πρωτοχρονιά και όπως συμβαίνει εδώ και πολλά χρόνια το σύμβολο του Αϊ – Βασίλη κάνει εκατομμύρια παιδιά σε όλο τον κόσμο να ανυπομονούν για τη στιγμή που θα λάβουν τα δώρα τους. Οι ετοιμασίες είναι ίδιες κάθε χρόνο, στολισμός δέντρου, συγγραφή γράμματος για τον Αϊ – Βασίλη όπου τα παιδιά του ζητούν κάθε λογής παιχνίδι, μελομακάρονα, κουραμπιέδες και γάλα για τον παχουλό μας Αϊ – Βασίλη και φυσικά ανυπομονησία μέχρι το επόμενο πρωινό  όπου οι μικροί μας φίλοι θα τρέξουν με χαρά κάτω από το δέντρο να ανοίξουν τα δώρα τους.

Κάθε χρόνο υπάρχει ένα μεγάλο ερώτημα που κάνουν όλα τα παιδιά στους γονείς τους με αποτέλεσμα την αμηχανία των γονέων και το πώς να διαχειριστούν αυτήν την τρομερή ερώτηση «Τελικά υπάρχει Αϊ – Βασίλης;». Η απάντηση είναι πως ναι υπάρχει Αϊ –Βασίλης. Φυσικά, για να μην είμαστε υπερβολικοί η έννοια της ύπαρξης του Αϊ – Βασίλη δεν ταυτίζεται απαραίτητα με τον παχουλό γεράκο πού όλοι γνωρίζουμε με την κόκκινη στολή, τον κόκκινο σάκο με τα δώρα και το έλκηθρο με τον αγαπημένο του τάρανδο Rudolph, αλλά με την μαγεία των Χριστουγέννων. Είναι ωραίο να υπάρχει η μαγεία των Χριστουγέννων στους ανθρώπους και ειδικά στα παιδιά που έχουν τόσο αθώες ψυχές. Έπρεπε όμως, αυτή την μαγεία να την προσωποποιήσουμε με κάποιον, με στόχο να γίνεται πιο ελκυστική και πιστευτή στα παιδιά αλλά και σε εμάς τους μεγάλους.

Μιλήστε στα παιδιά για την μαγεία των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς και πως με το να πιστεύουν σε αυτήν μικρά όνειρα γίνονται πραγματικότητα.

Τι είναι όμως η μαγεία των Χριστουγέννων; Η μαγεία των Χριστουγέννων είναι ένα «πνεύμα» που υπάρχει μέσα μας και τότε μπορούμε να το ενεργοποιήσουμε πιο εύκολα, φυσικά όχι μόνο την περίοδο των Χριστουγέννων, αλλά όλο τον χρόνο, απλά τα Χριστούγεννα γινόμαστε πιο ευάλωτοι και είναι πιο εύκολο να πραγματοποιούμε μικρές ευχές και μικρά όνειρα.

Συζητήστε με τα παιδιά σας την έννοια του Αϊ – Βασίλη και της μαγείας των Χριστουγέννων και εξηγήστε τους πως πολλά παιδιά φέτος δεν θα λάβουν δώρο από τον Αϊ – Βασίλη όχι επειδή ήταν άτακτα αλλά επειδή έχει χαθεί η μαγεία μέσα τους. Δεν το κάνουν επειδή το θέλουν, απλά μερικά παιδιά δεν τα ευνόησε η ζωή να έχουν οικογένεια και ζουν μαζί με άλλα παιδιά σε ένα μεγάλο σπίτι που ονομάζεται ορφανοτροφείο. Παροτρύνετε το παιδί να σκεφτεί τρόπους ώστε αυτά τα παιδιά να λάβουν φέτος δώρο από έναν ξεχωριστό Αϊ-Βασίλη. Προτείνετέ του να δωρίσει κάποια ρούχα τα οποία δεν χρειάζεται ή με το χαρτζιλίκι από τα κάλαντα να αγοράσει κάποια μικρά δώρα ή ακόμα και φαγητό και έπειτα επισκεφτείτε κάποιο ίδρυμα όπου το παιδί μπορεί να προσφέρει αυτά τα δώρα σε εκείνα τα παιδιά. Θα είναι ένας ξεχωριστός Αϊ-Βασίλης και εκείνο το συναίσθημα που θα νιώθει θα είναι η μαγεία των Χριστουγέννων.

Και μην ξεχνάτε πως ο Αϊ –Βασίλης υπάρχει, μόνο που για τον κάθε άνθρωπο είναι κάτι ξεχωριστό και όπως θα έλεγε κάποιος που αγαπάμε όλοι μας: χο χο χο ΚΑΛΗ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ!!!!!

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο

Στόχος για τη νέα χρονιά: “Να γίνω πιο ευτυχισμένος!” – Δείτε πώς θα τα καταφέρετε

Ο ερχομός της νέας χρονιάς για πολλούς συνδυάζεται με μια νοητή λίστα προσωπικών στόχων προς επίτευξη και ταυτόχρονα με την ανάλογη διακωμώδηση του πόσο… “καλά” τα πήγαμε με τους περσινούς στόχους.

«Να ξεκινήσω γυμναστήριο, να κόψω το κάπνισμα, να βρω μια δουλειά που μου ταιριάζει, να βρω το “άλλο μου μισό”»… Στόχοι εξαιρετικά διαδεδομένοι και απολύτως λογικοί για τους περισσότερους. Τι θα λέγατε, όμως, αντί για τα παραπάνω, να βάλετε σαν στόχο για τη νέα χρονιά να γίνετε… πιο ευτυχισμένοι από πέρσι;

Ίσως σε κάποια αφτιά να ηχεί εγωιστικό, ειδικά αν συνδέουμε την ευτυχία με την ικανοποίηση πρόσκαιρων επιθυμιών. Πόσο περιοριστικό, όμως, να σκέφτεσαι ότι ευτυχία είναι μόνο αυτό;… Άλλοι, πάλι, ίσως σκεφτούν ότι την ευτυχία δεν την “αποφασίζεις”, δεν είναι κάτι που μπορείς να διεκδικήσεις και να “κατακτήσεις”. Οι καλά γνωρίζοντες βέβαια θα διαφωνούσαν, επικαλούμενοι διάφορες έρευνες έχουν δείξει ότι η ευτυχία δεν συνδέεται με την τυχαιότητα. Αντίθετα, είναι το αποτέλεσμα σκόπιμων ενεργειών και επιλογών που εμείς οι ίδιοι κάνουμε.

Ακόμη και αν δεχτούμε όμως τον στόχο του να είμαστε πιο ευτυχισμένοι τη νέα χρόνια, αμέσως τίθεται ένα ακόμη πρόβλημα: Τι περιλαμβάνει, άραγε, η ευτυχία; Τι σημαίνει να είναι κανείς ευτυχισμένος;

Ο συγγραφέας Tal Ben-Shahar (συγγραφέας του βιβλίου “Κατακτώ την Ευτυχία“) ορίζει την ευτυχία ως “τη συνολική εμπειρία ευχαρίστησης και νοήματος“. Η ευχαρίστηση έχει να κάνει με την εμπειρία θετικών συναισθημάτων εδώ και τώρα, με το άμεσο όφελος. Όσο για το νόημα, απορρέει από την αίσθηση ενός σκοπού, από το μελλοντικό όφελος των πράξεών μας.

Ο επίσης συγγραφέας Dan Buettner έχει προσθέσει κι έναν ακόμη παράγοντα: την υπερηφάνεια που σύμφωνα με τον ίδιο συνίσταται στο “κατά πόσο οι άνθρωποι ικανοποιούνται με τα επιτεύγματά τους και τη στάση τους απέναντι στη ζωή“.

Συνοψίζοντας, λοιπόν, ευχαρίστηση, νόημα-σκοπός και υπερηφάνεια, είναι -ίσως- τα στοιχεία-κλειδιά για μια πιο ευτυχισμένη ζωή. Με βάση τα τρία αυτά στοιχεία, η Meg Selig σε άρθρο της, προτείνει δραστηριότητες-στόχους που μπορούμε να εντάξουμε στην καθημερινότητά μας προκειμένου το 2018 να μας βρει ευτυχέστερους. Όπως εξηγεί, ο καθένας μπορεί να προσαρμόσει ή να σκεφτεί και να θέσει τους δικούς του προσωπικούς στόχους ανάλογα με την προσωπικότητα, το καθημερινό του πρόγραμμα και το στυλ ζωής που έχει. Τα παρακάτω αποτελούν απλά ιδέες, κατηγοριοποιημένες στη βάση των τριών στοιχειών της ευτυχίας.

Στόχοι για το νόημα-σκοπό:

Σκοπός τους είναι η μεγαλύτερη ευτυχία, αφού έχουμε κατακτήσει μια ζωή με μεγαλύτερο νόημα, με πράγματα που κάνουμε και συμβαδίζουν με τις βαθύτερες αξίες, στόχους και δυνάμεις μας.

Παραδείγματα:

  • “Θα κρατώ ημερολόγιο στόχων”: Είναι μια τακτική που ορισμένοι θεραπευτές προτείνουν και συνίσταται στην καταγραφή μιας πρότασης κάθε μέρα για ένα περιστατικό που σου πρόσφερε μια βαθύτερη κατανόηση του σκοπού της ζωής σου ή σε ώθησε ένα βήμα πιο πέρα στην επίτευξη των πιο σημαντικών στόχων σου.
  • “Θα αντιδρώ όποτε ακούω ρατσιστικά ή σεξιστικά σχόλια ή φράσεις που στόχο έχουν να μειώσουν κάποιον”: Στόχος – πραγματική πρόκληση που ίσως απαιτήσει “προπόνηση”.
  • “Θα κάνω πιο στοργική και αρμονική τη σχέση μου ή τον γάμο μου, κάνοντας το τάδε και το τάδε”: Αναρίθμητες έρευνες έχουν δείξει ότι οι καλές σχέσεις είναι το κλειδί για μια ζωή με νόημα και προσωπική ικανοποίηση.
  • “Θα προσφέρω τάδε ώρες εθελοντικής εργασίας ανά μήνα ή ανά βδομάδα για έναν σκοπό τον οποίο πιστεύω και υποστηρίζω”.
  • “Κάθε μέρα θα εκφράζω την εκτίμηση για κάτι που κάποιο έκανε ή είπε”.
  • “Πριν κοιμηθώ, θα σκέφτομαι τρία πράγματα για τα οποία είμαι ευγνώμων”: Όπως εύστοχα παρατηρεί η Meg Selig, “η ευγνωμοσύνη είναι το ξαδελφάκι της ευτυχίας”.

Στόχοι για την ευχαρίστηση

Όλοι έχουμε ανάγκη από στιγμές χαράς, παρηγοριάς, ανακούφισης στην καθημερινότητα. Μπορείτε εύκολα λοιπόν να θέσετε κάποιους στόχους για μεγαλύτερη ευχαρίστηση, για στιγμές χαράς που θα προέρχονται από μια φυσική δραστηριότητα, από ένα χόμπι, ακόμη και από μια ανθρώπινη σχέση. Εάν πάλι, θεωρείτε “ρηχούς” τέτοιου είδους στόχους, αναρωτηθείτε πόσο καλά μπορείτε να τα καταφέρετε στις καθημερινές δυσκολίες και ρόλους που έχετε (δουλειά, παιδιά, σύντροφος/σύζυγος, άλλες απαιτήσεις) χωρίς κάποιες στιγμές χαράς, ευχαρίστησης και προσωπικής ικανοποίησης.

Παραδείγματα:

  • “Θα προγραμματίζω κάθε Χ βδομάδες ένα ραντεβού για καφέ με έναν φίλο”.
  • “Θα κάνω συχνά διαλείμματα τόσο στη δουλειά, όσο και στο σπίτι”: Τα ‘διαλείμματα’ μπορούν να περιλαμβάνουν, ένα σύντομο περίπατο, έναν ελαφρύ ύπνο, ακόμη και μερικά λεπτά χαλάρωσης.
  • “Θα αφιερώνω τουλάχιστον 30 λεπτά ανά Χ χρόνο στην τάδε δραστηριότητα που μου δίνει χαρά”.
  • “Θα οργανώνω μια εμπειρία που θα με βγάζει από τη ρουτίνα, όπως λχ. ένα σινεμά, μια συναυλία ή ένα φαγητό έξω μία φορά την εβδομάδα”.
  • “Θα γίνω πιο υγιής με τον εξής τρόπο: [άσκηση για τόσα λεπτά ημερησίως, περιορισμό της ζάχαρης ή του αλκοόλ κτλ]”.

Στόχοι για την υπερηφάνεια

Η περηφάνια που νιώθει κάποιος είναι μια πρώτης τάξεως ένδειξη -σε βάθος χρόνου- της ευτυχίας του, ή ένα παράγωγο δραστηριοτήτων που ενισχύουν τα παραπάνω δύο στοιχεία. Κοιτώντας προς τα πίσω, τι ήταν αυτό που είπατε ή κάνατε για το οποίο είστε περήφανοι;

Παραδείγματα για να ενισχύσετε αυτό το συναίσθημα:

  • “Θα διαβάσω πάνω στο τάδε ζήτημα ώστε να είμαι και να νιώθω καλύτερος στον τομέα αυτόν”.
  • “Θα γράψω ένα γράμμα στο παιδί μου (ή στο εγγόνι ή στον/στη σύντροφό μου) στο οποίο θα περιγράφω τις επιτυχίες και τις αποτυχίες μου, τους λόγους για τους οποίους νιώθω περήφανος, τις δυσκολίες που έχω αντιμετωπίσει και ξεπεράσει, τους ανθρώπους που με βοήθησαν, και άλλα σημαντικά γεγονότα της ζωής μου, ώστε τόσο η οικογένειά μου, όσο και εγώ να μάθουμε και να βελτιωθούμε από τις εμπειρίες μου”.
  • “Θα φέρομαι με καλοσύνη σε τουλάχιστον έναν άνθρωπο κάθε μέρα”.
  • “Θα συνεισφέρω με όποιον τρόπο μπορώ σε κάτι που κάνει η κοινότητά μου, η πόλη μου ή η χώρα μου, όπως λ.χ. συμμετοχή σε κάποια δεντροφύτευση”.
  • “Θα μεταμορφώσω κάτι αρνητικό που μου συνέβη σε θετικό με τον τάδε τρόπο”:Αντίστοιχες κινήσεις έκαναν λ.χ. άνθρωποι που έχασαν κάποιον δικό τους εξαιτίας του bullying και ίδρυσαν οργανισμό ή βοήθησαν σε εκστρατείες κατά του bullying.

Αποφασίζοντας να θέσετε ως στόχο κάτι από τα παραπάνω ή κάτι που εσείς θα σκεφτείτε κρίνοντας πως σας ταιριάζει, θα σας βοηθήσει να δώσετε ουσιαστικό περιεχόμενο και να κάνετε πράξη την κλασική ευχή των ημερών: “Καλή και ευτυχισμένη χρονιά!”

Με πληροφορίες από psychologytoday.com

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο

Τι συμβολίζουν οι ήρωες των παραμυθιών;

Κάποιοι πιστεύουν πως τα παραμύθια, είναι δημιουργήματα σοφών που έχουν φτιαχτεί για να μας μεγαλώσουν. Κάθε παραμύθι περιέχει μια αλήθεια κι ένα κρυμμένο μήνυμα, το οποίο αντέχει στο ταξίδι του χρόνου και μεταφέρεται από στόμα σε στόμα με βάση τις εμπειρίες και τις ερμηνείες του καθενός.

Το παραμύθι…

«είναι το μέσο, μέσα απ᾽ το οποίο το παιδί ταξιδεύει, βρίσκει εμπόδια, παλεύει με δράκους και σώζει πριγκίπισσες. Δουλεύει κομμάτια του χαρακτήρα του, που ούτε το ίδιο γνωρίζει… Του δίνεται η δυνατότητα να γίνει κάτι που δεν είναι, μπορεί να αποκτήσει μια δύναμη που δεν έχει, κι ικανότητες που έχουν οι σούπερ ήρωες που θαυμάζει και που πάντα νικούν…

Ένα παιδί μπορεί να γίνει ο Κοντορεβυθούλης που, παρόλο που φοβήθηκε πολύ κι ένιωσε αβοήθητο, κατάφερε να σκοτώσει τον δράκο και να βρει τον δρόμο, ώστε να επιστρέψει σπίτι του, όπως ακριβώς και την πρώτη μέρα που πήγε σχολείο. Τότε που φοβήθηκε τόσο, ένιωσε αβοήθητο, ένιωσε πως δε θα αντέξει, όμως στο τέλος τα κατάφερε, γυρνώντας σπίτι, γεμάτος εφόδια… Γεμάτος ανεξαρτησία, δύναμη και γνώση!

Στην ουσία, τα παραμύθια αφηγούνται την παιδική ηλικία ενός παιδιού μέχρι και την ενηλικίωσή του και μαζί αφηγούνται, επίσης, όλες τις περιπέτειες που περιλαμβάνει αυτή η ηλικία. Ο ήρωας προχωρεί μόνος του για κάποιο χρονικό διάστημα, όπως μόνο νιώθει και το παιδί, πολλές φορές και σε διάφορες φάσεις της ζωής του.

Όμως, μια ιδιαίτερη δύναμη, μια νεράιδα, ένα ξωτικό, ένα μικρό ζωάκι, θα το βοηθήσουν στο τέλος να τα καταφέρει να βρει τον δρόμο του, πιο δυνατός και πιο ικανός πλέον…

Στην ουσία, του επιβεβαιώνουν την άποψη πως, πολλές φορές, μπορεί να νιώσει ανήμπορο, κυνηγημένο, ή απροστάτευτο, μπορεί να φοβάται πολύ, όμως όπως οι ήρωες των παραμυθιών, έτσι κι εκείνο θα καταφέρει να βρει τον δρόμο του και να φτάσει εκεί που επιθυμεί. Είναι άπειρες οι πληροφορίες που μπορούμε να πάρουμε για τον ψυχισμό ενός παιδιού αν και μόνο του ζητήσουμε να σχολιάσει ένα παραμύθι π.χ. τα τρία γουρουνάκια.

Ένα παιδί, μπορεί να σχολιάσει ότι λυπάται που κινδυνεύουν συνεχώς απ᾽ τον κακό λύκο ή πως αγωνιά αν την επόμενη φορά θα καταφέρουν να προστατευθούν από εκείνον. Μπορεί να αναφέρει πως μαλώνουν συχνά μεταξύ τους, ή να εκφράσει το παράπονο του πως δεν έχουν κάποιον μεγάλο να τα βοηθήσει.

  • Επίσης η ταύτιση που κάνει κάθε παιδί είναι διαφορετική κι έχει να κάνει με τα προσωπικά του βιώματα:

– Η κακιά μάγισσα…

μπορεί να συνδέεται με  την απειλητική μητέρα ή με μία αυστηρή δασκάλα.

– Ο δράκος ή το τέρας…

μ᾽ έναν ευνουχιστικό πατέρα, ένα μεγάλο κακό παιδί στο σχολείο που το εκφοβίζει, ένα μεγάλο αδερφό που το ταλαιπωρεί και το κάνει να νιώθει θυμό.

Τότε το παιδί έχει την επιλογή μέσα απ᾽ το παραμύθι, είτε να ταυτιστεί για να εκτονώσει το θυμό του, είτε να παλέψει με το τέρας και να το νικήσει. Κάτι που στην πραγματικότητα, δε θα μπορούσε να κάνει…

– Ο γερο-σοφός…

μπορεί να είναι το πρότυπο ενός καλού παππού ή καλός θείος ή νονός που πάντα το παρηγορεί και το προστατεύει.

– Η Κοκκινοσκουφίτσα…

επίσης, μπορεί να του δείχνει πως είναι επικίνδυνο για κάποιον να παραμένει αφελής σ᾽ όλη του τη ζωή και πως με το να εμπιστευόμαστε χωρίς σκέψη, είναι σαν να παρακαλάμε να γίνουμε θύματα.

– Ο βάτραχος-πρίγκιπας…

πως όταν καταφέρει να ξεφύγει απ᾽ το «εγώ» του και κοιτάξει έξω απ᾽ το ίδιο, τότε πολλά όμορφα πράγματα μπορούν να συμβούν.

  • Η σχέση της Χιονάτης με τη βασίλισσα-μητριά συμβολίζει:

τις δυσκολίες που μπορεί να υπάρχουν ανάμεσα σε μητέρα και κόρη. Οι περιπέτειες κι ο παρ᾽ ολίγον χαμός της Χιονάτης, φορώντας τη ζώνη και το κτενάκι, μας δείχνει μια ναρκισσιστική τάση, απ᾽ την οποία συνήθως κινδυνεύουμε αν δε μετριάσουμε.

«Η Σταχτοπούτα, ίσως έχει να κάνει με τα άγχη που βιώνει το μικρό παιδί όταν βρίσκεται σε αδελφική αντιζηλία ή όταν νιώθει πως υστερεί με βάση τα υπόλοιπα αδέλφια…»

Ένα όμορφο τέλος…

δίνει το μήνυμα πως ο καθένας με τη δική του αξία και μ᾽ αυτό που είναι κι έχει, μπορεί να καταφέρει να υπερβεί τα όποια εμπόδια και να βγει νικητής.

Το παραμύθι, λοιπόν, πέρα απ᾽ τον ψυχαγωγικό και τον παιδαγωγικό ρόλο που έχει για το παιδί, μιλάει μ᾽ έναν ξεχωριστό τρόπο στην ψυχή και στο μυαλό του. Του δίνει την ευκαιρία να παλέψει τους όποιους φόβους του, συνειδητούς ή ασυνείδητους, και τις όποιες βαθύτερες επιθυμίες του, μέσα από ένα ασφαλές πάντα περιβάλλον που ξεκινάει μ᾽ ένα «Ήταν μια φορά και έναν καιρό».

Δεν του το στερούμε, λοιπόν…

Αντιθέτως διαβάζουμε παραμύθια μαζί του από πολύ νωρίς – βοηθώντας το να συνεχίσει μόνο του σε μεγαλύτερη ηλικία – κι αργότερα σε βιβλία της επιλογής του. Βιβλία μέσα απ᾽ τα οποία θα οξύνει τη σκέψη του, θα πλουτίσει το λεξιλόγιό του και θα βελτιώσει την εκφραστική του ικανότητα, θα ικανοποιήσει τη δίψα του για μάθηση, θα μάθει για τον κόσμο μας, αλλά και για άλλους κόσμους, με άλλες θρησκείες, ιδανικά, πολιτισμούς και παραδόσεις!

Θα γνωρίσει κανόνες, ήθη κι αξίες της κοινωνίας, όπως η αλήθεια, η αγάπη, η ζωή, η εργατικότητα και η ηθική…

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο

9o Χριστουγεννιάτικο Bazaar από το Χαμόγελο του Παιδιού

Ο Εθελοντικός Οργανισμός “Το Χαμόγελο του Παιδιού” σας προσκαλεί στο 9ο Χριστουγεννιάτικο Bazaar που θα πραγματοποιηθεί στο εθελοντικό του εργαστήρι που βρίσκεται στον 4ο όροφο του χώρου των γραφείων του στην Πάτρα και στην οδό Όθωνος Αμαλίας 83 (μεταξύ Φιλοποίμενος και Γούναρη), από Δευτέρα 19 Νοεμβρίου 2012 έως και Κυριακή 16 Δεκεμβρίου 2012 καθημερινά 10:00-22:00. Σας περιμένουμε.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο

Hello world!

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτή είναι η πρώτη σας δημοσίευση. Αλλάξτε την ή διαγράψτε την και αρχίστε το “Ιστολογείν”!

Συμβουλευτείτε τα αρχεία βοήθειας για την διαχείριση του ιστολογίου σας.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | 1 σχόλιο