Επικοινωνία

 

  ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ KATA TH ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ

Επικοινωνία είναι μια αμφίδρομη διαδικασία κατά την οποία διάφορες πληροφορίες ανταλλάσσονται και κατανοούνται από δύο ή περισσότερους ανθρώπους (Κουτουζής και Πρόκου, 2005). Σε ένα εκπαιδευτικό οργανισμό η επικοινωνία συμβάλλει στην επικέ ντρωση της προσπάθειας πάνω σε αμοιβαία αποδεκτούς στόχους. Η αποτελεσματική επικοινωνία βοηθά στη δημιουργία ανθρώπινου περιβάλλοντος, ενθαρρύνει την ενεργότερη ανταπόκριση στους στόχους του οργανισμού όπως και τη μεγαλύτερη συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων (Πασιαρδής, 2004).

Η επικοινωνία σε ένα εκπαιδευτικό οργανισμό μπορεί να έχει τρεις κατευθύνσεις. Η καθοδική επικοινωνία ξεκινάει από ένα ανώτερο κλιμάκιο και προχωράει στα κατώτερα κλιμάκια. Η ανοδική επικοινωνία ξεκινάει από τα κατώτερα κλιμάκια και ανεβαίνει στα ανώτερα. Η πλάγια (οριζόντια) επικοινωνία αποκαλείται η επικοινωνία μεταξύ ατόμων στο ίδιο επίπεδο. Η ανάγκη για οριζόντια επικοινωνία αυξάνεται όσο περισσότερο ανεξάρτητα είναι τα διάφορα τμήματα μεταξύ τους, ακριβώς γιατί τότε υπάρχει και μεγαλύτερη ανάγκη συντονισμού και ανταλλαγής ιδεών και προβλημάτων. (Κουτουζής και Πρόκου,2005).  Τέλος υπάρχει η  άτυπη επικοινωνία η οποία γίνεται με συζητήσεις, με σύντομες σημειώσεις ή τηλεφωνικές-ηλεκτρονικές συνδιαλέξεις (Καντάς, 1995).

Έθιμο

Στολισμός καραβιού για τα Χριστούγεννα, ως ελληνικό έθιμο

Φτιάχνουμε μελομακάρονα

Φτιάχνουμε βασιλόπιτα για την πρωτοχρονιά

Παροιμίες

Η αλεπού είχ’ εργατιά κι αυτή ακριδολόγαγε.

Βόιδι κοιλάτο

κι άλογο σπαθάτο.

Ο Φλεβάρης κι αν μυρίσει

καλοκαίρι θα μυρίσει.

Του Γενάρη το φεγγάρι λάμπει σα μαργαριτάρι.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΜΕ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ

 Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ TOY ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΜΕ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ

Η αμφίδρομη επικοινωνία των Διευθυντών με τους Εκπαιδευτικούς απαιτείται να’ ναι το κυρίαρχο το μέλημα της διοίκησης, καθώς σ’ αυτήν στηρίζονται οι αρμονικές σχέσεις των εμπλεκόμενων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Για να επιτευχθεί αυτό ο Διευθυντής οφείλει να δημιουργεί και να καθοδηγεί σε διαύλους επικοινωνίας με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου  (Σαΐτη & Σαΐτης, 2012α: 213).

Πιο συγκεκριμένα, για ν’ αναπτύξει τους διαύλους επικοινωνίας, χρειάζεται να ’ρθει σε επαφή με τον κάθε συνάδελφο χωριστά, να γνωρίσει τα ενδιαφέροντά του, την ψυχοσύνθεσή του, τις προτεραιότητές του (Κωσταρίδου-Ευκλείδη (1997) στο Δουρούκας, 2009:35), τις ιδέες του, τις ανάγκες του, την προσωπικότητά του, ώστε να μπορεί να προσεγγίσει το δικό του επικοινωνιακό πλαίσιο, χωρίς να ξεφεύγει από το στόχο της σχολικής μονάδας (Αναστασόπουλος, 2009:361). Όταν ο Διευθυντής/Ηγέτης επικοινωνεί με τους εκπαιδευτικούς τότε και οι εκπαιδευτικοί θα αναπτύξουν προσωπική επαφή μεταξύ τους, πιθανότατα (Γιακουμή & Θεοφιλίδης, 2011: 167) και μ’ αυτόν τον τρόπο θα δημιουργηθούν καλές διαπροσωπικές σχέσεις και θετικό σχολικό κλίμα.

Ο Διευθυντής/Ηγέτης μπορεί να συμβάλλει, επίσης, στη δημιουργία ενός αποτελεσματικού επικοινωνιακού κλίματος αν επικοινωνεί τακτικά με το διδακτικό προσωπικό και το ενημερώνει για όσα συμβαίνουν στον οργανισμό. Είναι, άλλωστε, υποχρεωμένος να ενημερώνει τους Εκπαιδευτικούς για τη εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του σχολείου και την εφαρμογή των προγραμμάτων εκπαίδευσης (Σαΐτης, 2008:95). Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσα από ανακοινώσεις, από επίσημες και ανεπίσημες συναντήσεις και συζητήσεις με τους Εκπαιδευτικούς, όπως και με φιλικές συγκεντρώσεις (Σαΐτη & Σαΐτης, 2012α:213-214 ).

Βασικό πεδίο εφαρμογής της επικοινωνιακής πολιτικής της διοίκησης, η οποία θα συμβάλλει στην αποτελεσματική λειτουργία του σχολείου συνιστά ο Σύλλογος Διδασκόντων (Σαΐτης 2001:23). Ο Σύλλογος είναι ένα συλλογικό όργανο και αποτελείται απ’ όλους τους εκπαιδευτικούς του σχολείου με οποιαδήποτε σχέση εργασίας και έχει πρόεδρο το Διευθυντή του σχολείου (άρθρο 11 του Ν. 1566/85). Αυτός αποτελεί το κορυφαίο όργανο αποφάσεων του σχολείου (Αναστασόπουλος, 2009:362), μέσω του οποίου χαράσσεται από κοινού μια καλύτερη εσωτερική εκπαιδευτική πολιτική. Συνεδριάζει σε τακτά διαστήματα (μια φορά πριν την έναρξη των μαθημάτων και μια φορά στο τέλος κάθε τριμήνου) ή εκτάκτως, όταν προκύπτει κάποιο παιδαγωγικό ή επαγγελματικό θέμα στο σχολείο (Σαΐτης 2001:23).

Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, ο Διευθυντής/Ηγέτης, σε μια προσπάθεια αναδιανομής της εξουσίας του (Κουσουλός, Μπούνιας, Καμπουρίδης, 2004:34) προσκαλεί τα μέλη του Συλλόγου σε συνεδρίαση και εισηγείται ό ίδιος ή κάποιος στον οποίο έχει αναθέσει, την ημερήσια διάταξη (ΥΑ Φ. 353. 1/324/10565/Δ1). Μερικά από τα ζητήματα των οποίων επιμελείται είναι τα εξής: να γίνεται η συνεδρίαση σε συγκεκριμένη ώρα, να ακούγονται οι  γνώμες όλων των μελών, να κάνει γνωστά τα αποτελέσματα των εργασιών της μονάδας, να διατυπώνονται σαφείς και εφαρμόσιμοι στόχοι, αξιοποιεί όλες τις απόψεις και ευνοεί τη συνοχή, την ελευθερία της έκφρασης και την αυτοκριτική κ.ά.

Κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων οι διδάσκοντες μπορούν, συνεπώς, να επικοινωνούν μεταξύ τους, ν’ αξιοποιούν πληροφορίες, ν’ ανταλλάσουν ιδέες, να βασίζονται σε λογικούς συλλογισμούς και επιχειρήματα και ν’ αποφασίζουν ομαδικά με ελεύθερο και δημοκρατικό τρόπο (Σαΐτης 2001:24). Η συμμετοχή στη λήψη των αποφάσεων τούς καθιστά όλους μετόχους στα δρώμενα της μονάδας, ενεργά υποκείμενα με λόγο και θέση στις εξελίξεις του σχολείου, ενώ αναδεικνύεται η αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, καθώς και η διαμόρφωση μιας εσωτερικής εκπαιδευτικής πολιτικής (Παπαδημητρακόπουλος, 2006:30).

Δείτε το στο slideshare.net

Ποίημα για την ελιά

εργασίες για την ελιά

ΤΟ ΤΟΠΙΟ

(Φρεντερίκο Γκαρθία Λόρκα)

Ο κάμπος

με τα λιόδεντρα

ανοίγει και κλείνειφωτ ελιας

σαν βεντάγια.

Πάνω στον ελαιώνα

είναι ουρανός βαθύς

και μια σκούρα βροχή

από κρύα αστέρια.

………………………..

Ο γκρίζος αέρας κυματίζει.

Τα λιόδεντρα

φορτωμένα από  κραυγές.

…………………………….

(απόσπασμα)