Γενικό    Λύκειο    Τυχερού

Faulkes Telescope Project

Η εργασία των μαθητών της Α΄ Λυκείου εκτελείται ως Ερευνητική Εργασία του β΄τετραμήνου 2014-15 ενταγμένη στο ωρολόγιο πρόγραμμα και συνδυάζεται με το e-Twinning έργο “Science Project -Light” στο οποίο συμμετέχουμε με εταίρους σχολεία από την Πορτογαλία.
Πυρήνας της συνεργασίας είναι η από κοινού διεξαγωγή ενός αντικείμενου των Φυσικών Επιστημών (στην περίπτωσή μας , το Φως) με τη μεθοδολογία iTec (Innovative Technologies for an Engaging Classroom) του European Schoolnet. To αντικείμενο που επιλέξαμε ήταν η Αστρονομία με τα ρομποτικά τηλεσκόπια Faulkes- Εξερεύνηση του ανοιχτού σμήνους Μ25. Οι μαθητές καλούνται να εξερευνήσουν και να δημιουργήσουν υλικό και πόρους , περνώντας από τα εξής στάδια:

DREAM–>EXPLORE–>MAP–>MAKE–>ASK–>REMAKE–>SHOW

Περιληπτικά, η διαδικασία που ακολουθείται έχει ως εξής:
1. Οι μαθητές εισάγονται στο θέμα με το οποίο πρόκειται να ασχοληθούν με κατάλληλες μεθόδους ώστε να τους δοθούν κίνητρα που θα εξάψουν την περιέργεια και θα διασφαλίσουν την ενεργό συμμετοχή τους. Αποκτούν μία πρώτη εικόνα του αντικειμένου και καθορίζεται το τελικό παραδοτέο τους. Αυτό στην περίπτωσή μας έγινε μέσω μιας ψηφιακής αφίσας.

2. Οι μαθητές εξερευνούν σχετικό με το θέμα τους περιεχόμενο. Άστρα, νεφελώματα, γαλαξίες, Kύκλος ζωής των αστεριών. Συμμετέχουν ενεργά στο σχεδιασμό των συνεδριών , πραγματοποιούν συνδέσεις με τα ρομποτικά τηλεσκόπια Faulkes (Faulkes Telescope Project) και αποκτούν πρόσβαση σε πραγματικά επιστημονικά δεδομένα.

3. Οι μαθητές σχεδιάζουν και προετοιμάζονται για τη δραστηριότητα που θα εκτελέσουν. Εξοικειώνονται με το ελεύθερο, παιδαγωγικής χρήσης λογισμικό SalsaJ και τα Διαγράμματα Hertzsprung–Russel.

4. Στη συνέχεια, κάνουν φωτομετρία του σμήνους και κατασκευάζουν το διάγραμμα Χρώματος-Μεγέθους του σμήνους (Color-Magnitude Diagram , CMD) και εξάγουν συμπεράσματα για τη σχετική ηλικία, τη θερμοκρασία, το χρώμα και τη μάζα των αστέρων.

5. Συγκρίνουν το διάγραμμά τους με πραγματικά διαγράμματα που βρίσκουν σε έγκυρους ιστότοπους αστρονομικού περιεχομένου και επικοινωνούν με επιστήμονες (την ομάδα του Faulkes Telescope Project) , για να ελέγξουν τα αποτελέσματα τους.

6. Προβαίνουν στις κατάλληλες διορθώσεις. Ολοκληρώνουν το τελικό παραδοτέο (ερευνητική αναφορά) στα Ελληνικά και Αγγλικά και τη δημοσιεύουν.

7. Συμμετέχουν στον διαγωνισμό Learning with Light του Ευρωπαϊκού προγράμματος για τη διάχυση της επιστήμης Inspiring Science Education .

8. Παρουσιάζουν δημόσια το έργο τους