Ερευνητική εργασία- project: “Πάργα, ο τόπος μου, χθες και σήμερα.” σχολ. έτος 2013-2014

http://www.youtube.com/watch?v=-vUujmHJuyg&feature=relmfu

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ – PROJECT 

2011-2012

Η ΠΑΡΓΑ-Ο ΤΟΠΟΣ ΜΟΥ

ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ

1η Ομάδα: αρχιτέκτονες

Μαθητές:

  • Αλεξάνδρα Αλεξίου
  • Χρήστος Κιζίρογλου
  • Χρήστος Θέμος               
  • Θοδωρής Λούκας

 

Η ιστορία είναι γύρω μας
Στα παλιά κτίρια της γειτονιάς μας, στα ονόματα των δρόμων και των πλατειών, στα δημόσια μνημεία.

Τα μνημεία, όπως άλλωστε λέει και το όνομά τους, είναι κτίρια που έχουν συνδεθεί στενά με την συλλογική μνήμη.

Η Πάργα είναι παραθαλάσσια κωμόπολη που βρίσκεται στο βορειοδυτικό τμήμα του νομού Πρέβεζας της άλλοτε επαρχίας Μαργαριτίου. Είναι κτισμένη αμφιθεατρικά επί του γήλοφου Πεζόβολος σε υψόμετρο 139 μ. και έως τα παράλια του Ιόνιου Πελάγους. Έχει πληθυσμό 2.022 κατοίκους. Αποτελεί ιστορική έδρα του δήμου Πάργας ενώ η δημοτική κοινότητα Πάργας έχει πληθυσμό 3.846 κατοίκους (Απογραφή 2001). Έδρα του δήμου είναι το Καναλλάκι, αλλά η Πάργα αποτελεί οικονομικό, εμπορικό και τουριστικό κέντρο της περιοχής. Στην δημοτική κοινότητα ανήκουν οι τοπικές κοινότητες Αγιάς, Ανθούσας, Λιβαδαρίου. Ο δήμος Πάργας ανήκει στο νομό Πρέβεζας αν και περικλείεται εδαφικά από τον Νομό Θεσπρωτίας και βρίσκεται στα νοτιοδυτικά της Ηπείρου, κοντά στον ποταμό Αχέροντα.

Η Πάργα απέχει περίπου 68 χιλιόμετρα από την Πρέβεζα και 40 χιλιόμετρα από την Ηγουμενίτσα και έχει απέναντι της τα γραφικά νησιά των Παξών και Αντίπαξων.

ΤΑ ΟΙΚΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΓΑΣ ΤΟΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΙΩΝΑ

 

     Η Πάργα τα προηγούμενα χρόνια δεν είχε την μορφή που έχει σήμερα. Η αλλαγή αυτή είναι εμφανής στα οικήματα τα οποία διαφέρουν από τα σημερινά. Συγκεκριμένα τα παλιά σπίτια, ήταν πολύ μικρότερα σε μέγεθος με λίγα δωμάτια, ήταν ισόγεια κυρίως, πέτρινα με ξύλινες πόρτες. Τα περισσότερα είχαν σκεπή με κεραμίδια, τα οποία έφτιαχναν μόνοι τους.

     Τα υλικά από τα οποία ήταν φτιαγμένα, ήταν το ξύλο, η πέτρα, η άμμος και ο ασβέστης για το χτίσιμο. Οι χώροι ήταν μικροί και συνήθως υπήρχε ένα κυρίως δωμάτιο το οποίο ήταν για όλες τις χρήσεις.

      Τέλος, οι αυλές ήταν μικρές λόγω της μορφολογίας του εδάφους.

ΤΑ ΟΙΚΗΜΑΤΑ ΣΗΜΕΡΑ

Τα σημερινά σπίτια, δε έχουν καμία ομοιότητα με τα παλαιότερα αφού είναι μεγαλύτερα σε μέγεθος με πολλά ευρύχωρα δωμάτια, διώροφα τις περισσότερες φορές και κατασκευάζονται σύμφωνα με τις τάσεις της σύγχρονης αρχιτεκτονικής.

Τα υλικά που χρησιμοποιούνται σήμερα είναι κυρίως το μπετόν, τα τούβλα και οι πέτρες που αποτελούν όμως διακοσμητικό στοιχείο. Οι χώροι είναι σαφώς μεγαλύτεροι αφού οι ανάγκες των κατοίκων έχουν αλλάξει. Έτσι τα δωμάτια που έχει κάθε οίκημα είναι περισσότερα και μεγαλύτερα.

Ακόμα οι αυλές είναι μεγάλες με πολλά χρώματα ομορφαίνοντας όχι μόνο τα σπίτια αλλά τις γειτονιές και ολόκληρη την Πάργα.

Θα λέγαμε πως παρόλο που πολλά άλλαξαν στον τρόπο κατασκευής των κτιρίων, η γραφικότητα έχει παραμείνει, τα καντούνια θυμίζουν άλλες εποχές και ο ταξιδιώτης ταξιδεύει….στον χρόνο….

Το κάστρο

Το κάστρο της Πάργας όπως φαίνεται από το Βάλτο

Πριν κατασκευαστεί το ισχυρό κάστρο της Πάργας που σώζεται μέχρι και σήμερα, οι κάτοικοι της Πάργας προσπαθούσαν να διατηρούν οχυρωμένη την πόλη, που ήταν εκτεθειμένη προς τη θάλασσα, ώστε να μπορούν να αντιμετωπίζουν τους επιδρομείς. Στην προσπάθεια τους αυτή, είχαν φτιάξει τις πρώτες οχυρωματικές κατασκευές και με τη βοήθεια των Νορμανδών. Το 1452 καταλαμβάνει την οχυρωμένη θέση ο Χατζή Μπέης, αλλά το 1454 το ανακαταλαμβάνουν οι κάτοικοι της. Ο Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα το 1537 κατεδάφισε το υπάρχον φρούριο και πόλη.

Το κάστρο κατασκευάζεται εκ νέου με την βοήθεια των Ενετών, αλλά πριν ολοκληρωθεί κατεδαφίζεται ξανά από τους Τούρκους.

Οι Ενετοί το 1792 χτίζουν για τρίτη και τελευταία φορά ένα τέλειο δυνατό φρούριο, που μένει απόρθητο μέχρι το 1819, παρά τις επιθέσεις κυρίως του Αλί Πασά των Ιωαννίνων, που ψηλά από το κάστρο της Αγιάς – Ανθούσας τους πολιορκεί.

Το κάστρο της Πάργας – Λεπτομέρεια από πίνακα του Francesco Hayez

Οι Ενετοί δημιούργησαν αρτιότητα σχεδίου άμυνας που μαζί με την φυσική οχύρωση το καθιστούσαν φρούριο ανίκητο. Έξω από το κάστρο οκτώ πύργοι σε διάφορες θέσεις, συμπλήρωναν την άμυνα. Μέσα στο στενό χώρο της ακρόπολης ήταν στοιβαγμένα 400 σπίτια, με τρόπο που να καταλαμβάνουν μικρό χώρο, απυρόβλητα από τη θάλασσα.

Από τη βρύση «Κρέμασμα» εφοδιάζονταν με νερό οι δεξαμενές του κάστρου και τα σπίτια. Το κάστρο για τον εφοδιασμό του, χρησιμοποιούσε τους δύο όρμους: του Βάλτου και της Πωγωνιάς. Το κάστρο της Πάργας ήταν απόρθητο σε όλη τη διάρκεια της διοίκησης του Αλί Πασά και πρόσφερε μεγάλη ανακούφιση στους Σουλιώτες που τον αντιμάχονταν. Στο κάστρο αυτό, ελεύθεροι πολιορκημένοι Παργινοί και Σουλιώτες έδωσαν ηρωικές μάχες και κράτησαν την ελευθερία τους επί αιώνες.

Στο κάστρο της Πάργας μπορεί κανείς σήμερα, να φτάσει μέσα από στενά δρομάκια και τα σκαλοπάτια που ξεκινούν από το λιμάνι της Πάργας και υπάρχει εκεί, πλακοστρωμένος δρόμος που οδηγεί στην παραλία του βάλτου. Σήμερα το κάστρο φωτίζεται και έχει τη δυνατότητα το κοινό να το επισκέπτεται. Στον κεντρικό χώρο έχουν ανακατασκευαστεί δύο κεντρικά κτήρια που φιλοξενούν θεατρικές παραστάσεις εκθέσεις καθώς και πλήθος κόσμου. Στο Κάστρο λειτουργεί αναψυκτήριο-καφετέρια, εκθεσιακός χώρος όπου στεγάζεται έκθεση φωτογραφίας. Το κάστρο είναι επισκέψιμο από νωρίς το πρωί έως αργά το βράδυ.

Στην τοξωτή πύλη της εισόδου διακρίνονται στο τείχος ο φτερωτός λέων του Αγίου Μάρκου, το όνομα «ΑΝΤΟΝΙΟ CERVASS 1764», εμβλήματα του Αλί πασά, δικέφαλοι αετοί και σχετικές επιγραφές. Θολωτοί διάδρομοι, αίθουσες πυροβολείων, στοές εφοδίων, ισχυροί προμαχώνες με θυρίδες πυροβόλων, θυρίδες ελαφρών όπλων. Λέγεται, ότι υπάρχει ακόμα και κρυφή δίοδος προς τη θάλασσα, στρατώνες, φυλακές, αποθήκες και δύο οχυρά στην τελευταία γραμμή αμύνης : δείχνουν αρτιότητα σχεδίου αμύνης που μαζί με την φυσική οχύρωση το καθιστούσαν φρούριο ανίκητο.

Η Πάργα τα προηγούμενα χρόνια δεν είχε την μορφή που έχει σήμερα. Η αλλαγή αυτή είναι εμφανής στα οικήματα, τα οποία ήταν μικρά και διώροφα με τους ξύλινους εξώστες και τις κεραμοσκεπές που συνδέονται μεταξύ τους με τα στενά καντούνια (σοκάκια) και συνέθεταν την αρχιτεκτονική της πόλης.

      Οι κάτοικοι της πόλης συνήθιζαν να χτίζουν τα σπίτια τους εξαιρετικά κοντά το ένα στο άλλο ενώ τα σπίτια που βρίσκονταν στην εξωτερική πλευρά της πόλης διέθεταν πολεμίστρες για να προστατεύονται. Έτσι, η πόλη διέθετε έναν αμυντικό χαρακτήρα, γεγονός που διαφαίνεται από την αρχιτεκτονική της ακόμη και σήμερα.

Σήμερα η Πάργα, φανερά επηρεασμένη από την Επτανησιακή αρχιτεκτονική, διαθέτει λιθόστρωτα σοκάκια, παραδοσιακά «καντούνια», ολάνθιστες γειτονιές και παραδοσιακές ταβέρνες που προσθέτουν μαγευτικές πινελιές στο ειδυλλιακό τοπίο της. Ο χαρακτήρας της πόλης είναι ζωντανός και σύγχρονος με έντονα στοιχεία από το παρελθόν να ενσωματώνονται αρμονικά.

Οι τακτικές επιδρομές και επιθέσεις από τις οποίες “υπέφεραν” οι κάτοικοι της Πάργας, δημιούργησαν την ανάγκη να τονώσουν το θρησκευτικό τους συναίσθημα και να στραφούν στην ασφάλεια που προσφέρει, κατασκευάζοντας σημαντικό αριθμό εκκλησιών.

Σημαντικές είναι η εκκλησία του Αγίου Νικολάου που είναι Πολιούχος της Πάργας, η εκκλησία της Αγίας Ελένης στο λόφο της Αγίας Ελένης, η εκκλησία του Αγίου Αθανασίου στο Κρυονέρι, η εκκλησία του Αγίου Σώστη, η εκκλησία της Αγίας Μαρίνας, η εκκλησία της Παναγίας πάνω στο ομώνυμο νησάκι, η εκκλησία των Δώδεκα Αποστόλων που βρίσκονται τα ιερά κειμήλια της Πάργας το ιερό λάβαρο, ευαγγέλια, εικόνες και σκεύη και η εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα στο Βάλτο.

2η Ομάδα :Γαστρονόμοι

Μαθητές:

  • Βασίλης Κερπεκίδης
  • Ευθύμης Κυριάκης
  • Άγγελος Τοπάνι
  • Κωνσταντίνα Χατζή

Η Πάργα, διαθέτει πλούσια γαστριμαργική παράδοση, βασισμένη στα φυσικά προϊόντα κάθε εποχής.

Στης Πάργας τον ανήφορο, κανέλα κι γαρίφαλο!

Έτσι λέει το παλιό τραγούδι και, αν την επισκεφτείτε, θα καταλάβετε τον ποιητή. Το μέρος έχει το γοητευτικό «κατιτίς» του, είναι ένας τόπος που νοστιμίζει τη χώρα μας σαν μπαχαρικό! Τα κανελογαρίφαλα είναι κλασικός συνδυασμός που συνοδεύει συχνά τα κοκκινιστά, τον κιμά, τα πιάτα με κρέας και κοτόπουλο και τα σιροπιαστά γλυκά.

Από τους Παργινούς όμως, δεν λείπει και η φαντασία, και έτσι συνεχίζουν ως σήμερα να εμπνέονται άκρως ενδιαφέρουσες γεύσεις. Παραθέτουμε εδώ μια σειρά παραδοσιακών και σύγχρονων συνταγών και ελπίζουμε να σας ανοίξουμε την όρεξη

Φιλέτο BIANCOψαριού

Υλικά:

  • 3 – 4 φιλέτα ψαριού (βακαλάος, γλώσσα ή κοκκινόψαρο)
  • 1 ποτηράκι κρασιού ελαιόλαδο καλής ποιότητας
  • 3- 4 σκελίδες σκόρδο (πετάμε τις πράσινες ουρίτσες)
  • 1 γεμάτη κουταλιά σούπας ρίγανη
  • χυμό ενός λεμονιού
  • 1 ποτηράκι λευκό ξηρό κρασί
  • 5 – 6 πατάτες κομμένες σε στρογγυλές λεπτές φέτες
  • αλάτι – φρεσκοαλεσμένο πιπέρι

 

Εκτέλεση:

  • Σε χαμηλή πλατιά κατσαρόλα ζεσταίνουμε το λάδι σε μέτρια φωτιά και ρίχνουμε το σκόρδο ψιλοκομμένο μαζί με τη ρίγανη ανακατεύοντας με ξύλινη κουτάλα για 1-2 λεπτά.
  • Προσθέτουμε τις πατάτες και συνεχίζουμε για άλλα 2 λεπτά.
  • Από πάνω στρώνουμε τις φέτες ψαριού, πασπαλίζουμε με αλάτι – πιπέρι και σκεπάζουμε την κατσαρόλα για 5 λεπτά μέχρι να δημιουργηθεί ατμός. Ξεσκεπάζουμε και περιχύνουμε με το κρασί.
  • Σκεπάζουμε την κατσαρόλα και αφήνουμε το φαγητό να γίνει σε χαμηλή φωτιά για περίπου 20 – 25 λεπτά (θα εξαρτηθεί από το πόσο λεπτές κόψαμε τις πατάτες, γιατί το ψάρι ψήνεται γρήγορα).
  • Στο τέλος περιχύνουμε με το λεμόνι. ΔΕΝ ΑΝΑΚΑΤΕΥΟΥΜΕ με κουτάλα, αλλά κουνάμε την κατσαρόλα να πάει παντού.
  • Σβήνουμε τη φωτιά και αφήνουμε το φαγητό σκεπασμένο να τραβήξει για τουλάχιστον 10 λεπτά.

Ψάρι Σαβόρο(Παραδοσιακό Κερκυραϊκό ορεκτικό)

 

  • 1 κιλό ψάρια (μαρίδες μεγάλες, γόπες, μπαρμπούνια)
  • μισό φλυτζ. τσαγιού ξύδι
  • 2 φλιτζάνια τσαγιού κρασί μαύρο ξηρό
  • δύο χούφτες σταφίδες μαύρες
  • δύο κουτ. σούπας δενδρολίβανο φρέσκο
  • 2-3 σκόρδα φρέσκα
  • 2-3 κρεμμύδια φρέσκα
  • αλάτι
  • λίγο αλεύρι

Πως το κάνουμε:

  1. Καθαρίζετε τα ψάρια, τα πλένετε και τα στραγγίζετε.
  2. Τα αλευρώνετε και τα τηγανίζετε στο μισό ελαιόλαδο.
  3. Στραγγίζετε το λάδι και σκουπίζετε το τηγάνι με χαρτί κουζίνας.
  4. Προσθέτετε στο τηγάνι το υπόλοιπο λάδι, το δενδρολίβανο, τα κρεμμυδάκια και τα σκόρδα ψιλοκομμένα και τα σοτάρετε.
  5. Σβήνετε με το κρασί και το ξύδι, προσθέτετε το αλάτι και τις σταφίδες και αφήνετε να σιγοβράσει για 5 λεπτά. (Αυτό θα είναι η μαρινάτα)
  6. Βάζετε μία στρώση ψάρια σε πήλινο ή γυάλινο δοχείο, τα σκεπάζετε με τη μαρινάτα
  7. Τοποθετείτε τα υπόλοιπα ψάρια σε στρώσεις εναλλάξ με τη σάλτσα κατά τον ίδιο τρόπο.
  8. Περιχύνετε με την υπόλοιπη μαρινάτα (τα ψάρια πρέπει να καλυφθούν).
  9. Σκεπάζουμε το σκεύος και βάζουμε στο ψυγείο για 1 εβδομάδα.
  10. Σερβίρεται κρύο.

Κοκκινιστό μοσχαράκι

Κλασσική γεύση το κοκκινιστό μοσχαράκι. Σερβίρετέ το με πουρέ, ρύζι ή τηγανιτές πατάτες. Είναι το ίδιο νόστιμο!

 

  • 1 κιλό μοσχάρι κομμένο σε κύβους
  • λίγο λάδι
  • 1 ποτηράκι κρασί
  • σάλτσα ντομάτας (1 κουτί)
  • 1 κρεμμύδι
  • 1 καρότο κομμένο σε ροδέλες (προαιρετικά)
  • 1 κομμάτι κανέλας
  • 3-4 γαρύφαλλα
  • αλάτι, πιπέρι
  • 1 δάφνη

Πως το κάνουμε:

  1. Κόβετε το κρεμμυδάκι σε λεπτές φέτες. Βάζετε σε μεγάλη κατσαρόλα λίγο λάδι και ρίχνετε το κρεμμύδι να μαραθεί λίγο. Μετά προσθέτετε τους κύβους του μοσχαριού και τους γυρίζετε να πάρουν χρώμα από παντού.
  2. Σβήνετε με το κρασί, προσθέτετε νερό να σκεπάσει το μοσχάρι, ρίχνετε τα καρότα, τη ντομάτα και τα υπόλοιπα αρώματα και μπαχαρικά και αφήνετε το φαγητό να σιγοβράζει για 1 ½ – 2 ώρες μέχρι να μαλακώσει πολύ το κρέας και να δέσει η σαλτσούλα του (εάν έχετε χύτρα ταχύτητος ακόμα καλύτερα).

 

ΚΡΕΑΤΟΠΙΤΑ         

 

 

 

Υλικά

1 πακέτο χωριάτικη ζύμη
1 1/2 κιλό κατσικάκι ή αρνάκι (μπούτι)
3 ξερά κρεμμύδια καθαρισμένα και κομμένα σε ροδέλες
4-5 φρέσκα κρεμμύδια ψιλοκομμένα
300 γρ. κεφαλογραβιέρα τριμμένη
100 γρ. φέτα τριμμένη
6 αυγά χτυπημένα
1 κουταλάκι του γλυκού άνηθο ψιλοκομμένο
3/4 του φλιτζανιού του τσαγιού ελαιόλαδο
αλάτι
πιπέρι

Εκτέλεση

Βάζετε σε μια κατσαρόλα το κατσικάκι με τα κρεμμύδια και το σκεπάζετε με αλατισμένο νερό. Το ξαφρίζετε και το αφήνετε να βράσει 1 1/2 ώρα περίπου. Αποσύρετε το σκεύος από τη φωτιά όταν το νερό έχει σχεδόν εξατμιστεί. Τοποθετείτε σε 2 λαμαρίνες 2 φύλλα, αλειμμένα με λίγο λάδι, και τα ψήνετε στους 200°C μέχρι να πάρουν χρώμα (προσοχή να μην καούν). Τα αφήνετε να κρυώσουν και τα σπάτε σε μικρά κομμάτια. Τα ρίχνετε σε ένα μπολ. Προσθέτετε στο μπολ τα τυριά, τα αυγά, τα φρέσκα κρεμμυδάκια και τον άνηθο, αλάτι και πιπέρι. Ξεκοκαλίζετε το κρέας και το ξεψαχνίζετε. (Πετάτε τα ξερά κρεμμύδια και κρατάτε λίγο από το ζουμί όπου έβρασε το κρέας). Το ρίχνετε στο μπολ με τη γέμιση της πίτας και ανακατεύετε ώστε να τραβήξει το φύλλο τα υγρά. Αφήνετε κατά μέρος. Σε λαδωμένο ταψί στρώνετε τρία φύλλα αλείφοντάς τα με λάδι. Απλώνετε από πάνω τη γέμιση. Σκεπάζετε με τα υπόλοιπα τρία φύλλα αλείφοντας με το υπόλοιπο λάδι και λίγο ζουμί από το κρέας. Ψήνετε την πίτα σε προθερμασμένο φούρνο στους 200°C 1 ώρα περίπου.

ΜΟΥΣΑΚΑΣ

 

Για την παρασκευή του κιμά

  • 300 με 350 γρ. κιμάς μοσχαρίσιος
  • 2 τομάτες στο blender
  • αλάτι/πιπέρι
  • λίγη ζάχαρη
  • 1 ξύλο κανέλας
  • 1 κρεμμύδι ψιλοκομμένο
  • τριμμένο κεφαλοτύρι

ΕΚΤΕΛΕΣΗ:

  1. Κόψτε σε λεπτές φέτες τις μελιτζάνες και τα κολοκυθάκια
  2. Αραδιάστε τα σε λαμαρίνα, ραντίστε με ελαιόλαδο και αλατίστε τα ελαφρά
  3. Βάλτε τη λαμαρίνα στο φούρνο στους 170 με 180 βαθμούς στο 1ο ράφι για περίπου 40 με 50 λεπτά, να μην έχουν υγρά
  4. Παρασκευάστε τη μπεσαμέλ
  5. Μόλις φτιάξετε τη μπεσαμέλ καλύψτε τη με μεμβράνη για να μην πιάσει κρούστα
  6. Κιμάς: Σε κατσαρόλι  σοτάρετε ελαφρά το κρεμμύδι σε ελαιόλαδο ή αν θέλετε για πιο ελαφριά γεύση, απλά βράστε το με τον κιμά
  7. Προσθέστε τον κιμά να ροδίσει
  8. Ρίξτε την τομάτα, αλάτι πιπέρι, κανελίτσα και νεράκι, όχι πολύ
  9. Σιγοβράστε μέχρι να πιεί τα υγρά του
  10. Σε ταψί βάλτε 1 στρώση μελιτζάνες και 1 στρώση κολοκυθάκια
  11. Αν σας περισσεύουν, επαναλάβετε
  12. Απλώστε παντού τον κιμά
  13. Απλώστε και την μπεσαμέλ, να καλύψει όλη την επιφάνεια
  14. Πασπαλίστε με το τυρί
  15. Ψήστε στους 200 βαθμούς να ροδίσει η μπεσαμέλ και να λιώσει το τυρί

 

 

 

 

3η Ομάδα :περιηγητές 

Μαθητές:

  • ΔΗΜΗΤΡΑ ΒΡΑΧΩΡΙΤΗ
  • ΣΠΥΡΟΣ ΝΑΚΑΣ
  • ΣΙΜΕΛΑ ΝΤΕΛΑ
  • ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΧΑΛΚΗΣ
  •  

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΓΑ:

Η Πάργα έκτος από ένα υπέροχο και πανέμορφο μέρος είναι και ο νούμερο ένα ταξιδιωτικός προορισμός για τις σκανδιναβικές χώρες και όχι μόνο. Συνδυάζει ομορφιά, διασκέδαση, ηρεμία, ξέγνοιασα χωρίς να χάσει την παραδοσιακότατα της και την δική της πολιτιστική ταυτότητα, αυτό είναι που την κάνει ξεχωριστή! Κάθε χρόνο περίπου έχει περίπου 15.000 επισκέπτες από όλα τα μέρη του κόσμου. Και ο αριθμός πληθαίνει με το πέρασμα των χρόνων ….

ΛΙΓΗ ΙΣΤΟΡΙΑ…

H Πάργα ήταν γνωστή κατά την αρχαιότητα σαν Παράγειρος, Παραγαία και Yπαργός απ’ όπου προήλθε η σημερινή της ονομασία. Ήταν η αρχαία Τορύνη του Πτολεμαίου και του Πλούταρχου. Αποτέλεσε κτήση των Νορμανδών, οι οποίοι έκτισαν το πρώτο φρούριο το 14ο αι. και κατόπιν των Bενετών, των Γάλλων, των Άγγλων και των Τούρκων. Στα χρόνια της Ενετοκρατίας είχε σημαντικά προνόμια, γνώρισε οικονομική ακμή και αποτέλεσε γέφυρα ανάμεσα στην Τουρκοκρατούμενη Ελλάδα και τη Βενετία.

Το 1401 η πόλη βρίσκεται υπό βενετική κτίση μετά από συνθήκη των δύο πόλεων, όπου και θα παραμείνει μέχρι το 1797. Το 1797 πέρασε από ενετική σε γαλλική κυριαρχία και το 1814 σε αγγλική. Οι Άγγλοι την πούλησαν στον Αλή Πασά με συνθήκη στις αρχές του 19ου αιώνα και χάνει τα προνόμια των προηγούμενων αιώνων. Οι Παργινοί αντιδρούν στη συνθήκη, καθώς χάνουν σημαντικό μέρος των περιουσιών τους και για να μην υποδουλωθούν κατέφυγαν στην Κέρκυρα (1819). Η συλλογική μνήμη έχει διασώσει το θρήνο τους και τη φυγή τους προς την Κέρκυρα ως ένα σημαντικό και τραγικό γεγονός στην ιστορία της πόλης. διαγωγή αυτή των Άγγλων προς τους Παργινούς φέρεται να προκάλεσε τότε την παγκόσμια κατακραυγή. Σχετικό τυγχάνει και το δημοτικό τραγούδι “Της Πάργας” όπου και περιγράφεται ο τραγικός εκείνος ξεριζωμός των Παργινών. Σπουδαίος επίσης είναι σχετικός πίνακας του Διον. Τσόκου η “Φυγή της Πάργας”.

Της Πάργας

Μαύρο πουλάκι, πο’ ‘ρχεσαι από τ’ αντίκρυ μέρη,
πες μου τι κλάψες θλιβερές, τι μαύρα μοιρολόγια
από την Πάργα βγαίνουνε, που τα βουνά ραγίζουν;
Μήνα την πλάκωσε Τουρκιά και πόλεμος την καίει;
-Δεν την επλάκωσε Τουρκιά, πόλεμος δεν την καίει.
Τους Παργινούς επούλησαν σα γίδια, σα γελάδια,
κι όλοι στην ξενιτιά θα παν’ να ζήσουν οι καημένοι.
Τραβούν γυναίκες τα μαλλιά, δέρνουν τ’ άσπρα τους στήθια,
μοιρολογούν οι γέροντες με μαύρα μοιρολόγια,
παπάδες με τα δάκρυα γδύνουν τες εκκλησιές τους.
Βλέπεις εκείνη τη φωτιά, μαύρο καπνό που βγάνει;
Εκεί καίγονται κόκαλα, κόκαλα αντρειωμένων,
που την Τουρκιά τρομάξανε και το βεζίρη κάψαν.
Εκεί ‘ναι κόκαλα γονιού, που το παιδί ,τα καίει,
να μην τα βρουν οι Λιάπηδες, Τούρκοι μην τα πατήσουν.
Ακούς το θρήνο τον πολύν, όπου βογγούν τα δάση,
και το δαρμό που γίνεται, τα μαύρα μοιρολόγια;
Είναι που αποχωρίζονται τη δόλια την πατρίδα,
φιλούν τες πέτρες και τη γη κι ασπάζονται το χώμα.
Τρία πουλιά απ’ τη ν Πρέβεζα διαβήκανε στην Πάργα.
Το ‘να κοιτάει την ξενιτιά, τ’ άλλο τον άη Γιαννάκη,
το τρίτο το κατάμαυρο μοιρολογάει και λέει:
-Πάργα, Τουρκιά σε πλάκωσε, Τουρκιά σε τριγυρίζει.
Δεν έρχεται για πόλεμο, με προδοσία σε παίρνει.
Βεζίρης δε σ’ ενίκησε με τα πολλά τ’ ασκέρια.
Έφευγαν Τούρκοι σα λαγοί το παργινό τουφέκι,
κι οι Λιάπηδες δεν ήθελαν να ’ρτουν να πολεμήσουν.
Είχε λεβέντες σα θεριά, γυναίκες αντρειωμένες,
πο’ τρωγαν βόλια για ψωμί, μπαρούτι για προσφάγι.
Τ’ άσπρα πουλήσαν το Χριστό, τ’ άσπρα πουλούν και σένα.

Πάρτε, μανάδες, τα παιδιά, παπάδες τους αγίους.
Άστε, λεβέντες, τ’ άρματα κι αφήστε το τουφέκι.
Σκάψτε πλατιά, σκάψτε βαθιά, όλα σας τα κιβούρια,
και τ’ αντρειωμένα κόκαλα ξεθάψτε του γονιού σας.
Τούρκους δεν επροσκύνησαν, Τούρκοι μην τα πατήσουν.

Η Πάργα σε χαρακτικό του 19ου αι

 Έτσι η Πάργα ήταν η τελευταία πόλη του ηπειρωτικού ελλαδικού χώρου που πέρασε σε τουρκική κατοχή. Παρά ταύτα και αυτός ακόμη ο ολικός ξεριζωμός δεν πτόησε Παργινούς και Σουλιώτες που συνέχισαν αμείωτα να προσφέρουν τις πολύτιμες υπηρεσίες τους στην ελληνική επανάσταση με κάποιους από αυτούς όπως ο Μάρκος Μπότσαρης και ο Κίτσος Τζαβέλας να αναδειχθούν σε πανελλήνιους ήρωες.

Το 1913 η Πάργα εντάσσεται στο Ελληνικό κράτος. Πολλοί Παργινοί επιστρέφουν στον τόπο τους μετά την απελευθέρωση, στις 23 Φεβρουαρίου του 1913.

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΠΑΡΓΑΣ:

Όλα ξεκίνησαν το 1950 τότε η Πάργα παρουσίασε την πρώτη οργανωμένη τουριστική κίνηση στα τέλη τις δεκαετίας ‘50 με την άφιξη των Γάλλων τουριστών του Mediterranean Club. Από τότε ως σήμερα η Πάργα έχει αναπτυχτεί τουριστικά σε πολλούς τομείς αποτελώντας έναν από τους πλέον οργανωμένους τουριστικούς προορισμούς.

Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΡΓΑΣ:

Εικόνες απαράμιλλης ομορφιάς, το Κάστρο, τα λαβυρινθώδη στενορύμια, οι παραλίες και τα νησάκια. Όσα χρόνια κι αν περάσουν οι εικόνες αυτές παραμένουν αναλλοίωτες και χαρίζουν στην Πάργα μια ιδιαίτερη ταυτότητα που την κάνει μοναδική σε σχέση με κάθε άλλο παραθαλάσσιο ή ηπειρωτικό τόπο στην Ελλάδα.

Φανταστικοί βραχώδεις γκρεμοί, ντυμένοι από ερείπια πύργων και τείχη οχυρών, μαύροι, μαγευτικοί ύφαλοι που προεξέχουν σαν δόντια από τη θάλασσα, καλοζωγραφισμένα βουνά, γραφικοί συνοικισμοί, ένας ευρύς κόλπος αγκαλιασμένος από μια διπλή αμμουδιά όπου φλοισβίζει η ανοιχτή δυτική θάλασσα. αυτή είναι η Πάργα, ένα μέρος για ονειροπόληση μέσα σε γαλήνια έκσταση. Εδώ είχαν την εξουσία Κερκυραίοι ευγενείς κάτω από την κυριαρχία της Βενετίας και με σύμβολο προστάτη τον Λέοντα του Αγίου Μάρκου.

Η αγριότητα των ακτών, η γραφική διάταξη των βράχων, η μαγευτική όψη των κοντινών νησιών, σπάνια βρίσκονται μαζί σε έναν τόπο και σε τέτοιο αριθμό, έτσι που δικαιολογημένα μπορεί κανείς να ονομάσει την Πάργα ένα παράδεισο για τον ποιητή και τον τοπογράφο. Δεν υπάρχει ούτε η παραμικρή λεπτομέρεια που να υπολείπεται σε ομορφιά και να μοιάζει αταίριαστη μέσα στη γενική εικόνα. Απ’ την πρώτη στιγμή που φτάνει κάποιος στην Πάργα, νιώθει αμέσως συνεπαρμένος από την ομορφιά του τόπου. Και με κάθε αλλαγή της θέσης του παρατηρητή το τοπίο φαίνεται ακόμα θελκτικότερο από πριν. Όλα θέλει κανείς να τα σχεδιάσει και όλα να τα καταγράψει.

Κάθε σημείο, κάθε θέση φαίνεται ωραιότερη από κάθε άλλη. Έχει κανείς την εντύπωση, πως αυτό που βλέπει με τα μάτια του δεν είναι αλήθεια αλλά ένα προϊόν της φαντασίας και του ονείρου.

ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΙΕΣ:

Το νησί της Παναγίας στην Πάργα

Σήμερα η Πάργα αποτελεί το πιο πολυσύχναστο τουριστικό θέρετρο της περιοχής. Σε κοντινή απόσταση υπάρχουν οι παραλίες Κρυονέρι, Πίσω Κρυονέρι (εντός του οικισμού της Πάργας), ο Βάλτος και το Σαρακήνικο στα δυτικά, ο Λίχνος και ο Αϊ Γιαννάκης στα ανατολικά. Απέναντι ακριβώς από την πόλη υπάρχει το γραφικό Νησί της Παναγιάς στο οποίο είναι κτισμένη εκκλησία καθώς και μεσαιωνικά και ενετικά κτίσματα. Αποτελεί δημοφιλή τουριστικό προορισμό της Ηπείρου. Είναι χτισμένη στις παρυφές του ενετικού κάστρου και είναι εμφανώς επηρεασμένη από την επτανησιακή αρχιτεκτονική.

  • Το ιστορικό Βενετσιάνικο κάστρο της πόλης
  • Το νησάκι με την εκκλησία της Παναγίας
  • Το εκκλησιαστικό μουσείο, στο κέντρο της πόλης
  • Ο ναός του Αγίου Νικολάου, Πολιούχος της Πάργας
  • Το Μοναστήρι της Αγίας Βλαχέρνας
  • Το εκκλησάκι στου Αι Σώστη κάτω από το βράχο σε μοναδικό τοπίο πάνω από την ομώνυμη παραλία
  • Τα γραφικά πλακόστρωτα δρομάκια μέσα στην πόλη
  • Το κάστρο “του Αλή Πασά” στην Ανθούσα
  • Η υποβρύχια πηγή στον κόλπο Αι Γιαννάκη
  • Τα φυσικά σπήλαια στο Λίχνο
  • Τα δεκάδες εκκλησάκια εντός της πόλης

 

4η Ομάδα: Δημοσιογράφοι 

Μαθητές:

ΚΩΝ/ΝΑ ΓΚΑΤΖΙΑ

ΙΣΜΗΝΗ ΑΛΕΞΙΟΥ

ΒΑΣΙΑ ΖΑΧΑΡΙΑ

ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΚΙΟΣ

ΕΥΓΕΝΙΑ ΡΙΖΟΥ

Η ΕΛΙΑ

Ελιά ή ελαιόδεντρο είναι γένος καρποφόρων δέντρων της οικογένειας  των ελαιοειδών , το οποίο συναντάτε πολύ συχνά στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στην περιοχή μας την Πάργα.

Το μάζεμα της ελιάς γίνεται συνήθως αργά τον φθινόπωρο, όταν ο πράσινος καρπός της ελιάς κοκκινίζει και αρχίζει να αποκτά ένα λαμπερό μαυροειδές χρώμα. Είναι τότε που η ωρίμανση της ελιάς φτάνει σε ένα ικανοποιητικό στάδιο και έχει αρκετή ποσότητα ελαιόλαδου. Η περίοδος μαζέματος της ελιάς ξεκινά από τον Μάρτιο μέχρι τον Μάιο. Όταν βλέπουμε ότι οι ελιές είναι ώριμες τότε πρέπει να τις μαζεύουμε, από τους χαμηλούς κλώνους με το χέρι ενώ όταν είναι ψηλά τις χτυπάμε ελαφρά με ένα καλάμι, έτσι δεν έχουμε μεγάλες ζημιές και έχουμε καλύτερο λάδι.

 Οι ανάγκες σε κάθε ελαιώνα για θρεπτικά στοιχεία εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες όπως η υγρασία του εδάφους, η ποικιλία της ελιάς, η πυκνότητα φύτευσης, η ηλικία και η παραγωγικότητα των δέντρων.

ΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΓΑ

ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ  ΧΘΕΣ

Τα επαγγέλματα στην Πάργα με το πέρασμα των χρόνων έχουν αλλάξει ή ανανεωθεί από τη ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας και άλλα έχουν εξαφανιστεί.

Στους προηγούμενους αιώνες τα επαγγέλματα με τα οποία ασχολούνταν οι κάτοικοι στην Πάργα ήταν:

ΑΛΙΕΙΑ:

Οι ψαράδες αποτελούσαν μεγάλο τμήμα της κοινωνίας της πόλης για πολλά χρόνια, μια και το ψάρι αποτελούσε βασική πηγή εισοδήματος.

ΤΣΑΓΚΑΡΗΔΕΣ – ΣΑΜΑΡΟΠΟΙΟΙ:

Είναι δυο επαγγέλματα που σήμερα έχουν εξαφανιστεί εντελώς από την Πάργα.

ΚΑΦΕΤΖΗΔΕΣ:

Στο πέρασμα των χρόνων έχουν ο ρόλος τους έχει αλλάξει. Τα παλιά καφενεία έχουν αντικατασταθεί  από τα café bar και τα internet café.

ΑΓΡΟΤΕΣ:

Ένα χαρακτηριστικό επάγγελμα της Πάργας είναι η καλλιέργεια της ελιάς, που οι αγρότες την χρησιμοποιούσαν τόσο σαν τροφή όσο και σαν πηγή εισοδήματος, από την πώληση του λαδιού.

Παλαιότερα η Πάργα ήταν επίσης γνωστή από τα εκλεκτά κίτρα που παράγονταν στη γύρω περιοχή, τα λεγόμενα “εβραϊκά κίτρα“, που εξάγονταν στην Ευρώπη και Αμερική.

.                                                                       

ΠΑΡΓΙΝΟΙ ΕΥΕΡΓΕΤΕΣ

Όσο ξερό και άγονο είναι το έδαφος της Ηπείρου τόσο πλούσιο φύτρωσε και ευτυχώς εξακολουθεί να φυτρώνει το δέντρο της ευεργεσίας.

Οι Ηπειρώτες είναι οι μεγαλύτεροι ευεργέτες του έθνους. Οι πλούσιες δωρεές τους υπήρξαν καταλυτικές για τη μόρφωση, τον πολιτισμό, τη διαπαιδαγώγηση, την οικονομική ανόρθωση και την απελευθέρωση της Ελλάδας.

 Ιδιαίτερα κατά την Τουρκοκρατία, τα έργα τους είχαν ξεχωριστή σημασία. Συνέβαλαν σημαντικά στην επιβίωση του Γένους, στην πνευματική αναγέννηση και στην πολιτική του αποκατάσταση. Ήταν οι προάγγελοι της νεοελληνικής μας αναγέννησης.

Στα χρόνια της σκλαβιάς, αξιόλογοι Ηπειρώτες ξενιτεύτηκαν. Οι περισσότεροι από αυτούς ήταν φτωχοί. Ωστόσο δημιούργησαν και διατήρησαν εμπορικές και οικονομικές σχέσεις με ολόκληρο τον κόσμο. Ίδρυσαν εμπορικούς και τραπεζικούς οίκους, καθώς και νοσοκομεία και σχολεία. Ποτέ όμως δεν ξέχασαν την πατρίδα τους και ζούσαν με τον καημό να τη δούνε μια μέρα ελεύθερη. Διατηρούσαν στενές οικονομικές και πνευματικές σχέσεις με την Ήπειρο.

Δύο πολύ σημαντικοί ευεργέτες της Πάργας:

ΔΕΣΚΑΣ Π.ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ

1890 – 1966

Ο Μεγάλος Ευεργέτης της Πάργας Αθανάσιος Δέσκας του Παναγιώτη και της Μαργαρίτας (το γένος Μ.Ζούλα) γεννήθηκε στην Πάργα το 1890, και διέμενε εκεί ως το 1912 όπου έφυγε στο Καναδά, ασκώντας με επιτυχία το επάγγελμα του Έλληνα Εστιάτορα. Νοσταλγός της γενέθλιας γης του, γύρισε στην Πάργα. Άγαμος και κάτοχος μεγάλων περιουσιακών στοιχείων αποφάσισε να καλύψει εκπαιδευτικές ανάγκες του χώρου με την ανέγερση κτιρίου αξίας περίπου 5.000.000 δρχ., που ονομάσθηκε προς τιμήν του Δέσκειο Γυμνάσιο και Δέσκειο Λύκειο Πάργας. Ανακηρύχτηκε Μέγας Ευεργέτης της Πάργας και έτυχε υψίστης τιμητικής διακρίσεως μέσω της Ελληνικής Πρεσβείας του Καναδά από το Β.Ίδρυμα Ελλάδας.

Συνέστησε με τις από 14.04.1964 και 10.09.1965 δύο διαθήκες του Κοινωφελές Ίδρυμα στην Πάργα με την επωνυμία «Κληροδότημα Αθανασίου Δέσκα».

ΒΑΣΙΛΑΣ Ε. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ

1850 – 1924

Γιος του Ευάγγελου Βασιλά και της Δηιδάμειας, το γένος Δεσύλλα, ο Βασίλειος Βασιλάς, γεννήθηκε στην Πάργα το 1850. Νέος στην ηλικία ασκεί το επάγγελμα του εμπόρου στην Τεργέστη της Ιταλίας όπου χάρη στα φυσικά και εμπορικά προσόντα του κατόρθωσε να διαπρέψει σχηματίζοντας μεγάλη περιουσία. Από αγάπη προς την πατρίδα και επιθυμία ανελίξεώς της, στις 1/12/1924 συνέταξε στην Τεργέστη Διαθήκη, κληροδοτώντας την Πάργα με 2 κτίρια στην Τεργέστη, με χρήματα και εκμετάλλευση εισοδημάτων για ανέγερση εκπαιδευτηρίων, Πτωχοκομείου κ.τ.λ.

Άλκης Αλκαίος

Ο Άλκης Αλκαίος είναι Έλληνας ποιητής και στιχουργός. Γεννήθηκε κοντά στα ελληνοαλβανικά σύνορα και από μικρή ηλικία πολιτογραφήθηκε κάτοικος Πάργας.

Στα Ελληνικά Γράμματα εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1967, με την έκδοση ενός μικρού δοκιμίου πάνω στον ποιητή Κ.Γ. Καρυωτάκη. Το 1983 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ΕΤ.ΝΕ.Μ., ιδρυτής της οποίας ήταν ο Θάνος Μικρούτσικος, το βιβλίο του Εμπάργκο – Ποιήματα, απ’ όπου και το εμβληματικό ποίημα “Πρωινό τσιγάρο”, αφιερωμένο στη μνήμη του τότε πρόωρα χαμένου Μάνου Λοΐζου.

Από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 χρονολογείται η γνωριμία του με τον συνθέτη Θάνο Μικρούτσικο, η οποία και οδήγησε σε μία από τις μακροβιότερες και σπουδαιότερες συνεργασίες δημιουργών στο ελληνικό τραγούδι, με δίσκους ορόσημα όπως το Εμπάργκο (1982) και Στου Αιώνα Την Παράγκα (1996). Στο χώρο της δισκογραφίας, άλλες σημαντικές συνεργασίες του υπήρξαν εκείνες σε δίσκους του Νότη Μαυρουδή, του Σωκράτη Μάλαμα, του Μίλτου Πασχαλίδη, του Μάριου Τόκα κ.ά.

Δημιουργός αποτραβηγμένος από τα ΜΜΕ και τις δημόσιες εμφανίσεις, θεωρείται από τους σημαντικότερους ποιητές του ελληνικού τραγουδιού, εξαρχής αποδεικνύοντας ένα υψηλό επίπεδο γραφής, ωστόσο παραμένοντας σχετικά ολιγογράφος.

ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ
1989 ΒΙΚΤΩΡΙΑ
1989 ΝΑ ΓΡΑΦΕΙΣ ΝΑ ΤΗΛΕΦΩΝΕΙΣ
1991 ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ
1991 ΟΛΑ ΓΙΑ ΠΑΡΤΗ ΣΟΥ
1992 ΣΤΟ ΓΗΠΕΔΟ ΑΥΤΟ
1994 ΠΟΡΤΟ ΡΙΚΟ
1994 ΣΑ ΝΑ ΜΗ Σ’ ΕΧΑΣΑ
1996 ΓΙΑ ΤΟ ΑΔΥΝΑΤΟ ΙΚΑΝΟΙ
2000 ΕΡΩΤΙΚΟ
2009 ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
2009 ΖΕΪΜΠΕΚΙΚΟ ΤΗΣ ΦΥΛΑΚΗΣ
2009 ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ
2009 ΤΥΦΛΟΜΥΓΑ
2009 ΣΤΟΥΣ ΠΕΝΤΕ ΑΝΕΜΟΥΣ
2009 ΧΟΡΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ
2009 ΜΠΟΛΕΡΟ
2009 ΜΠΟΥΡΙΝΙ
2009 ΜΙΑ ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ
2009 ΤΣΟΥΛΗΘΡΑ
2009 ΜΗ ΝΥΧΤΩΘΕΙΣ
2009 ΜΕΛΟΔΡΑΜΑ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ

                      Τρία πουλιά απ’ την Πρέβεζα διαβήκανε στην Πάργα ,

                       το’ να κοιτάει την ξενιτιά τα’ ‘άλλο τον Αϊ – Γιαννάκη,

                       το τρίτο το κατάμαυρο μοιριολογάει και λέει :

                       << Πάργα, Τουρκιά σε πλάκωσε, Τουρκιά σε τριγυρίζει.

                       Δεν έρχεται για πόλεμο, με προδοσιά σε παίρνει .

                        Βεζίρης δε σ’ ενίκησε  με τα πολλά τα’ ασκέρια.

                        Έφευγαν Τούρκοι σα λαγοί το παργινό τουφέκι,

                        κι οι Λιάπηδες δεν ήθελαν να’ ρτουν να πολεμήσουν.

                        Είχε λεβέντες σα θεριά, γυναίκες αντρειωμένες,

                        πότρωγαν  βόλια για ψωμί, μπαρούτι για προσφάγι.

                        Τ’άσπρα πούλησαν το Χριστό τ’άσπρα πουλούν και σένα >>

                         Πάρτε, μανάδες τα παιδιά, παπάδες τους αγίους.

                         Άστε, λεβέντες, τ’ άμαρτα και αφήστε το τουφέκι,

                         σκάφτε πλατιά, σκάφτε βαθιά, όλα σας τα κιβούρια,  

                          και τ’αντρειωμένα κοκάλα ξεθάψτε του γονιού σας.

                          Τούρκους δεν επροσκύνησαν, Τούρκοι μην πατήσουν.                                                                     

ΑΝΤΙ ΤΕΛΟΥΣ… 

Εμείς, οι μαθητές της ομαδικής εργασίας: ΠΑΡΓΑ Ο ΤΟΠΟΣ ΜΟΥ, θέλουμε να σας πούμε τι ονειρευόμαστε…

ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΜΟΣ:        …να παίρνει η ΑΕΚΑΡΑ τους  τίτλους…

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΙΖΙΡΟΓΛΟΥ: …ονειρεύομαι…

ΘΟΔΩΡΗΣ ΛΟΥΚΑΣ:        ονειρεύομαι γενικά…

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΑΛΕΞΙΟΥ:  ονειρεύομαι συνέχεια….

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΓΚΑΤΖΙΑ: να πάρω τουλάχιστον…10 πόντους…

ΙΣΜΗΝΗ ΑΛΕΞΙΟΥ:           ένα καλύτερο μέλλον για όλους μας…

ΒΑΣΙΑ ΖΑΧΑΡΙΑ:        τα όνειρά μου να γίνουν πραγματικότητα…

ΕΥΓΕΝΙΑ ΡΙΖΟΥ:       να ταξιδέψω σε όλο τον κόσμο…

ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΚΙΟΣ:   να γίνω ένας καλός μουσικός…

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΕΡΠΕΚΙΔΗΣ: να υπάρχει ειρήνη σε όλο τον κόσμο…

ΕΥΘΥΜΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ: να χαρίσω το γέλιο ξανά στους ανθρώπους…

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΧΑΤΖΗ: ονειρεύομαι συνέχεια….

ΑΓΓΕΛΟΣ ΤΟΠΑΝΙ:        να μην χάσουμε την αισιοδοξία μας…

ΔΗΜΗΤΡΑ ΒΡΑΧΩΡΙΤΗ: ένα πιο αισιόδοξο μέλλον…

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΧΑΛΚΗΣ: …κάθε νύχτα…

ΣΙΜΕΛΑ ΝΤΕΛΑ:          ονειρεύομαι κάθε μέρα…

ΣΠΥΡΟΣ ΝΑΚΟΣ:         να πάω ένα μεγάλο ταξίδι…

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 

Διαδίκτυο:

 https://sites.google.com/site/geodouros/Home/periechomena/omilies/parga-90-chronia-eleutherias-1 

http://www.parga.gov.gr/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=39&id=107&Itemid=333 

http://www.dimospargas.gr/ 

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%AC%CF%81%CE%B3%CE%B1 

http://www.google.gr/search?q=%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%B3%CE%B1&hl=el&rlz=1W1ADBF_enGR333&noj=1&prmd=imvnsl&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=syk-T5aLB4eu0QXjtKmsDw&ved=0CFoQsAQ&biw=1024&bih=653

http://www.vasilisp.com/html/index.php?option=com_content&task=view&id=176&Itemid=135 

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων