Οι 25 κανόνες της παραπληροφόρησης

παραπληροφόρησηΟι 25 Κανόνες της Παραπληροφόρησης.
1. Δεν βλέπω κακό, δεν ακούω κακό, δεν μιλάω για το κακό. Ανεξάρτητα από το τι ξέρετε, μην το συζητάτε – ειδικά εάν είσαστε δημόσιο πρόσωπο, παρουσιαστής ειδήσεων κλπ. Εάν δεν αναφερθεί τότε δεν υπάρχει, και έτσι δεν θα χρειαστεί ποτέ να αντιμετωπίσετε τα γεγονότα.
2. Γίνετε δύσπιστος και αγανακτισμένος.Αποφύγετε τη συζήτηση βασικών θεμάτων και αντιθέτως επικεντρωθείτε σε παράπλευρα ζητήματα, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν προκειμένου να παρουσιάσουν το ζήτημα ως κάτι που προσβάλει και θίγει κάποιο ιερό και απαραβίαστο μιας ομάδας ή μιας ιδέας. Αυτό είναι επίσης γνωστό και ως το “Πώς τολμάς!” τέχνασμα.

3. Δημιουργήστε κινδυνολογικές φήμες.Αποφύγετε την συζήτηση των πραγματικών θεμάτων με το να αναφέρεστε σε όλες τις κατηγορίες που σας προσάπτουν ως ανυπόστατες και ως απλές φήμες. Διάφοροι άλλοι υποτιμητικοί όροι, οι οποίοι αποκλείουν την αλήθεια,μπορεί να φανούν χρήσιμοι. Αυτή η μέθοδος λειτουργεί ιδιαίτερα αποδοτικά όταν υπάρχει σιγή από την μεριά των ΜΜΕ (ομερτά), καθώς ο μόνος τρόπος που το κοινό μπορεί να μάθει τα γεγονότα είναι μέσω τέτοιων «αμφισβητήσιμων φημών». Εάν μπορείτε να συσχετίσετε το υπάρχον υλικό με το Ίντερνετ, χρησιμοποιήστε αυτή τη συσχέτιση προκειμένου να ισχυροποιήστε τα λεγόμενά σας περί «ανυπόστατων φημών», που δεν έχουν καμία απολύτως βάση.

4. Χρησιμοποιήστε σαθρά επιχειρήματα.Βρείτε, ή δημιουργείστε, ένα στοιχείο της επιχειρηματολογίας του αντιπάλου σας που να μπορείτε να το αντικρούσετε εύκολα προκειμένου να φανείτε εσείς ως ο καλός και ο αντίπαλός σας ως ο κακός της υπόθεσης. Είτε δημιουργήστε ένα ζήτημα που να μπορείτε να ισχυριστείτε με ασφάλεια πως υπάρχει, με βάση την ερμηνεία που δίνετε στον αντίπαλο (ή στα επιχειρήματά του, ή στην κατάσταση), είτε επιλέξτε την πιο αδύναμη πλευρά των πιο αδύναμων κατηγοριών. Ενισχύστε και μεγεθύνετε την σημαντικότητά τους και καταστρέψτε τις, με έναν τρόπο που να φαίνεται πως καταρρίπτει όλες τις κατηγορίες, αληθινές και ψεύτικες μαζί, ενώ παράλληλα αποφύγετε οποιαδήποτε συζήτηση των πραγματικών ζητημάτων.
5. Παραμερίστε τους αντιπάλους σας, αποκαλώντας τους με διάφορους χαρακτηρισμούς και γελοιοποιήστε τους.Αυτό ονομάζεται επιχείρημα «ενάντια στο άτομο», αν και διάφορες άλλες μέθοδοι υπάρχουν ως παραλλαγές αυτής της προσέγγισης. Συσχετίστε τους αντιπάλους σας με αντιδημοφιλείς χαρακτηρισμούς όπως «σαλταρισμένους», «δεξιούς», «αριστερούς», «φασίστες», «κομμουνιστές», «συνομοσιολόγους», «θρησκόληπτους», «ρατσιστές», «ακραίους», «αναρχικούς», «κολλημένους», και ούτω καθ’ εξής. Αυτό κάνει τους υπόλοιπους να αποφύγουν να συμπαρασταθούν στον αντίπαλό σας, από φόβο μην χαρακτηριστούν και αυτοί το ίδιο, κι έτσι εσείς αποφεύγετε να αντιμετωπίσετε το ζήτημα.
6. Χτύπα και φύγε. Σε οποιαδήποτε δημόσια συζήτηση, κάνε μια σύντομη επίθεση στον αντίπαλό σου και στην συνέχεια κάν’ την «λαγός» προτού σου δοθεί απάντηση, ή απλά αγνόησε οποιαδήποτε απάντηση. Αυτό λειτουργεί εξαιρετικά αποδοτικά στο Ίντερνετ και σε γράμματα προς εφημερίδες και περιοδικά, όπου μπορείς να αποκτάς συνεχώς νέες ταυτότητες χωρίς να χρειάζεται να εξηγείς την λογική σου πίσω από την κριτική που ασκείς – απλά πραγματοποίησε μια κατηγορία ή μια άλλη επίθεση, χωρίς ποτέ να μιλάς για το θέμα, και χωρίς ποτέ να απαντάς σε οποιοδήποτε αντίλογο, διότι αυτό θα τιμούσε την άποψη του αντιπάλου.
7. Αμφισβήτησε τα κίνητρα.Παραμόρφωσε ή ενίσχυσε οποιοδήποτε στοιχείο προκειμένου να υπονοήσεις ότι ο αντίπαλός σου δρα με βάση προσωπικούς μυστικούς σκοπούς ή άλλες εξαρτήσεις. Έτσι αποφεύγεις την συζήτηση των πραγματικών θεμάτων και ωθείς τον κατήγορό σου σε αμυντική θέση.
8. Επικαλέσου την αυθεντία. Ισχυρίσου ότι είσαι ή ότι έχεις σχέση με κάποιον που είναι αυθεντία πάνω σε αυτό το θέμα, και παρουσίασε τα επιχειρήματά σου με αρκετό «στόμφο» και «διαπιστευτήρια» προκειμένου να δείξεις ότι είσαι «κάποιος που ξέρει», και απλά πες ότι δεν είναι έτσι, χωρίς να συζητάς τα πραγματικά ζητήματα, χωρίς να αποδεικνύεις το γιατί και χωρίς να επικαλείσαι εξακριβώσιμεςπηγές.
9. Παίχ’ το χαζός. Οποιαδήποτε απόδειξη ή λογικό επιχείρημα και αν προσκομίσουν, απόφυγε να συζητάς τα ζητήματα, ισχυριζόμενος ότι δεν έχουν αξιοπιστία, προσπάθησε να μην βγάζουν νόημα τα λεγόμενά σου, να μην καταλήγουν πουθενά, να μην υποστηρίζουν κάποιο συμπέρασμα και μην παρέχεις οποιαδήποτε απόδειξη. Συνδύασε αυτές τις τεχνικές για μέγιστο αποτέλεσμα.
10. Συσχέτισε τις κατηγορίες εναντίον σου με παλιά νέα. Ένα παράγωγο της τακτικής του σαθρού επιχειρήματος είναι και το ακόλουθο: Σε οποιοδήποτε προβεβλημένο ζήτημα μεγάλης κλίμακας, κάποιος θα αναφέρει κατηγορίες, οι οποίες θα είναι εύκολα αντιμετωπίσιμες. Όπου μπορεί να προβλεφθεί, βάλε κάποιον από την πλευρά σου να χρησιμοποιήσει την τακτική του σαθρού επιχειρήματος και αντιμετώπισέ το νωρίς, ως μέρος των αρχικών σχεδίων έκτακτης ανάγκης. Μετέπειτα κατηγορίες, ανεξαρτήτως εγκυρότητας ή νέων στοιχείων, μπορούν συνήθως να συσχετιστούν με τις αρχικές κατηγορίες και να απορριφθούν σαν να επρόκειτο για αναμάσηση, χωρίς έτσι να χρειάζεται να αντιμετωπίσεις τις καινούριες κατηγορίες – και είναι ακόμα καλύτερο εάν ο αντίπαλος συνδέεται με την πηγή των αρχικών κατηγοριών.
11. Δημιούργησε εφεδρικές θέσεις και στηρίξου σε αυτές. Χρησιμοποιώντας ένα έλασσον ζήτημα ή μία λεπτομέρεια των γεγονότων, παίχ’ το «μάρτυρας» και «ομολόγησε» με ευθύτητα πως έγινε ένα αθώο λαθάκι, από απροσεξία – αλλά οι αντίπαλοί σου άδραξαν την ευκαιρία και ισχυρίζονται ότι έχεις μεγαλύτερη υπαιτιότητα, ισχυρισμοί όμως που απλά «δεν στέκουν». Άλλοι μπορούν να το υποστηρίξουν αυτό, εκ μέρους σου, αργότερα. Εάν γίνει σωστά, τότε με αυτή την τακτική μπορείς να κερδίσεις συμπάθεια και σεβασμό επειδή «παραδέχτηκες τα λάθη σου», χωρίς να χρειαστεί έτσι να αντιμετωπίσεις τις πιο σοβαρές κατηγορίες.
12. Τα αινίγματα δεν έχουν λύση.Βασιζόμενος στο σύνολο των γεγονότων γύρω από το έγκλημα καθώς και στην πληθώρα προσώπων και γεγονότων, περίγραψε την όλη υπόθεση ως εξαιρετικά πολύπλοκη και αδύνατη να διευκρινιστεί. Αυτό κάνει αυτούς που υπό άλλες συνθήκες θα παρακολουθούσαν το θέμα, να χάσουν το ενδιαφέρον τους πιο γρήγορα, χωρίς να χρειαστεί να ασχοληθούν με τα πραγματικά ζητήματα.
13. Λογική της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων. Απόφυγε την συζήτηση των ζητημάτων με το να συλλογίζεσαι αντίστροφα, με μία φαινομενική επαγωγική λογική, αλλά με τρόπο που να αποφεύγεις οποιοδήποτε αδιάσειστο γεγονός.
14. Απαίτησε ολοκληρωμένες λύσεις.Απόφυγε τα ζητήματα με το να ζητάς από τους αντιπάλους σου να λύσουν το πρόβλημα ολοκληρωμένα και εντελώς, ένα σχέδιο που δουλεύει τέλεια με καταστάσεις που εμπίπτουν στον 10οκανόνα. Γνωστή και ως μέθοδος «Και τι προτείνεις, δηλαδή;».
15. Προσάρμοσε τα γεγονότα σε διαφορετικά συμπεράσματα. Αυτό απαιτεί δημιουργική σκέψη, εκτός και εάν το έγκλημα είχε σχεδιαστεί με έτοιμα συμπεράσματα έκτακτης ανάγκης.
16. Εξαφάνιση αποδεικτικών στοιχείων και μαρτύρων. Εάν δεν υπάρχει, τότε δεν ισχύει, και δεν θα χρειαστεί να ασχοληθείς μαζί του.
17. Άλλαξε το θέμα. Συνήθως με τη βοήθεια και κάποιας άλλης μεθόδου της λίστας, βρες έναν τρόπο να αλλάξεις την πορεία της συζήτησης με εριστικά ή αμφιλεγόμενα σχόλια, με την ελπίδα να στρέψεις την προσοχή σε ένα νέο, πιο αντιμετωπίσιμο θέμα. Αυτό λειτουργεί ιδιαίτερα καλά με συνομιλητές σου που θα «συζητήσουν» μαζί σου επάνω στο καινούριο θέμα και θα πολώσουν την κουβέντα προκειμένου να αποφευχθεί η συζήτηση πιο σημαντικών θεμάτων.
18. Τσιγκλήστε, Ανταγωνιστείτε και Τσαντίστε τους Αντιπάλους. Εάν δεν μπορείτε να κάνετε τίποτε άλλο, μεταχειριστείτε και χλευάστε τους αντιπάλους σας προκαλώντας τους να σας απαντήσουν με βάση το συναίσθημα, πράγμα που θα τους κάνει να φανούν ανόητοι και με υπερβολικά κίνητρα, και γενικά θα καταστήσουν τα λεγόμενά τους λιγότερο συνεκτικά. Όχι απλά θα αποφύγετε να συζητήσετε τα σοβαρά θέματα, αλλά ακόμα και εάν η συναισθηματική απάντηση των αντιπάλων σας αναφέρεται στο θέμα, μπορείτε να τα αποφύγετε περεταίρω εστιάζοντας στο «πόσο ευαίσθητοι είναι στην κριτική».
19. Αγνοήστε τις υπάρχουσες αποδείξεις, απαιτείστε αδύνατες αποδείξεις. Αυτή είναι πιθανόν μια παραλλαγή της τεχνικής «παίχ’ το χαζός». Ανεξάρτητα από το υλικό που παρουσιάζεται από τον αντίπαλό σας σε δημόσιες συζητήσεις, ισχυριστείτε ότι είναι άσχετο με την υπόθεση και απαιτείστε αποδείξεις που να είναι αδύνατον να τις βρει ο αντίπαλος (μπορεί να υπάρχουν αλλά να μην είναι στη διάθεσή του, ή μπορεί να είναι κάτι που να ξέρετε ότι είναι κρυφά στην κατοχή σας, ή κατεστραμμένο). Προκειμένου να αποφύγετε εντελώς την συζήτηση, μπορεί να χρειαστεί να αρνηθείτε ως έγκυρες πηγές βιβλία, ηχητικά αποσπάσματα, βίντεο κλπ, ή να αρνηθείτε πως δηλώσεις από την κυβέρνηση ή άλλες αρχές έχουν οποιαδήποτε σημασία ή είναι σχετικές.
20. Ψευδή στοιχεία. Όταν γίνεται, εισάγετε νέα στοιχεία ή ενδείξεις σχεδιασμένες και κατασκευασμένες έτσι ώστε να αντιτίθενται με την θεωρία του αντιπάλου. Αυτά, είναι χρήσιμα εργαλεία προκειμένου να αδρανοποιήσετε ευαίσθητα θέματα ή να εμποδίσετε την εξαγωγή συμπερασμάτων. Αυτό δουλεύει ιδανικά όταν το έγκλημα έχει σχεδιαστεί με σενάρια εκτάκτου ανάγκης κατά νου, και τα γεγονότα δεν μπορούν να διαχωριστούν εύκολα από τα ψευδή κατασκευάσματα.
21. Συγκαλέστε μία Ειδική Επιτροπή, Ειδικό Εισαγγελέα, ή άλλο εξουσιοδοτημένο ερευνητικό σώμα.Ανατρέψτε την διαδικασία προς όφελός σας και εξουδετερώστε αποτελεσματικά όλα τα ευαίσθητα θέματα χωρίς ανοικτή συζήτηση. Μόλις συγκληθεί το σώμα, οι αποδείξεις και οι μαρτυρίες απαιτείται να είναι μυστικές. Για παράδειγμα, εάν έχετε με το μέρος σας τον ειδικό εισαγγελέα, μπορείτε να διασφαλίσετε ότι όλες οι μαρτυρίες και οι καταθέσεις θα παραμείνουν για πάντα μυστικές και μη διαθέσιμες σε μελλοντικούς ερευνητές. Μόλις επιτευχθεί μία ευνοϊκή ετυμηγορία (συνήθως, αυτή η τεχνική εφαρμόζεται προκειμένου να αθωωθεί ο ένοχος, αλλά μπορεί και να χρησιμοποιηθεί για να ενοχοποιηθεί ένα θύμα), το θέμα μπορεί να θεωρηθεί και επισήμως λήξαν.
22. Κατασκευάστε μια νέα αλήθεια.Κατασκευάστε τους δικούς σας εμπειρογνώμονες, ερευνητικές ομάδες, συγγραφείς, καθηγητές, αρχηγούς ή επηρεάστε τους ήδη υπάρχοντες που είναι πρόθυμοι να σφυρηλατήσουν νέους δρόμους μέσω επιστημονικής, ερευνητικής, ή κοινωνικής έρευνας, η οποία θα καταλήγει υπέρ σας. Με αυτόν τον τρόπο, εάν θα πρέπει οπωσδήποτε να αναφερθείτε στα ζητήματα, να μπορείτε να το κάνετε με κύρος.
23. Δημιουργείστε πιο μεγάλους αντιπερισπασμούς. Εάν όλα τα παραπάνω δεν αποσπούν την προσοχή από ευαίσθητα ζητήματα, ή προκειμένου να αποφύγετε μεγαλύτερη ανεπιθύμητη κάλυψη από τα ΜΜΕ, γεγονότων που δεν μπορούν να σταματήσουν, όπως δίκες, δημιουργήστε μεγαλύτερες ειδήσεις (ή αντιμετωπίστε τις ως τέτοιες) προκειμένου να αποσπάσετε την προσοχή της μάζας.
24. Αποσιωπήστε την κριτική. Εάν οι παραπάνω μέθοδοι δεν σας επιφέρουν την νίκη, σκεφτείτε την απομάκρυνση των αντιπάλων σας από την κυκλοφορία μέσω μίας καθοριστικής λύσης, έτσι ώστε η ανάγκη να αναφερθείτε στα γεγονότα να εκλείψει παντελώς. Αυτό μπορεί να γίνει είτε με τον θάνατό τους, με σύλληψη και κράτηση, εκβιασμό ή καταστροφή της προσωπικότητάς τους αποκαλύπτοντας πληροφορίες εκβιασμού, με νόμο που να κηρύσσει τις πράξεις τους παράνομες, ή απλά με απλό εκφοβισμό ή άλλες απειλές.
25. Εξαφανιστείτε. Εάν έχετε υπό την κατοχή σας ζωτικά μυστικά, ή είστε γενικώς υπερβολικά διαφωτισμένος σε ορισμένα ζητήματα και θεωρείτε πως τα πράγματα αγριεύουν, προκειμένου να αποφύγετε τα ζητήματα, κάντε διακοπές σε άγνωστη τοποθεσία.

Σημείωση: Εάν τύχει και μιλήσετε με κάποιον “παράγοντα παραπληροφόρησης” και εφαρμόσει κάποια από τις παραπάνω τεχνικές, τίποτα δεν θα τον αποσυντονίσει περισσότερο από το να του αναφέρετε ποια τεχνική μόλις εφάρμοσε.

ενδεικτικές σημειώσεις για την αξιολόγηση στην ενότητα παράδοση και μοντερνισμός

Για τους μαθητές μου στο τμήμα Α3 (όσους θέλουν να ασχοληθούν το Πάσχα) αλλά βέβαια και για τους υπολοίπους μαθητές της Α΄τάξης.

Τελειώνοντας και αυτήν την ενότητα στη λογοτεχνία, μπορείτε να δείτε πως περίπου θα αξιολογηθείτε στο τέλος της χρονιάς.

Στο υλικό που παρατίθεται θα βρείτε  αντιπροσωπευτικά κείμενα,  ενταγμένα στους άξονες της αξιολόγησης , όπως αυτοί καθορίστηκαν από το

πρόγραμμα σπουδών και τις οδηγίες αξιολόγησης.

Δείτε εδώ:

Σας θυμίζω ότι πολύ κατατοπιστικά είναι και τα ακόλουθα:

Ετικέτες:

Ποίηση και Ρατσισμός

Παγκόσμια ημέρα της ποίησης αλλά και κατά  του ρατσισμού σήμερα και  οι μαθητές δημιούργησαν ο καθένας με τον τρόπο του!!!!

Η Τσιούλα Λορένα το παρακάτω βίντεο

 

Οι μαθήτριες Παππά Παναγιώτα, Πανταζή Αλεξάνδρα,Σιάπκα Χαρά και Σοσώνη Ιωάννα το παρακάτω ποίημα:

Ο ρατσισμός είναι κακός
για όλους γενικώς
ὀρια δεν έχει
κανείς δεν τον αντἐχει!
Ο ρατσισμός είναι δεσμός
και κατάρα δυστυχώς!
Ἐχει θύματα πολλά
και πληγώνει την καρδιά!
Μα αυτή πολλά αντέχει
και αγάπη μόνο έχει!
Κίτρινοι, μαύροι και λευκοί
άνθρωποι στην ίδια γη
μια ψυχή όλοι μαζί
κάνοντας την ίδια ευχή.
«Ῥατσιστή φύγε από “δω
και ρίξε τον εγωισμό
μην κάνεις άλλο το κακό
στον άνθρωπο, στον αδελφό!
Εἰμαστε ὀλοι μια γροθιά
μια ψυχή, μια αγκαλιά
πολεμώντας τη φωτιά
κάνοντας πάντα τη διαφορά!!!»

 

Οι μαθήτριες Τσιαμάγκα Παναγιώτα, Σίσκα Μαρία, Σίτη Μαρία και Τσιούλα Λορένα αναρωτήθηκαν:

Επιλογή;Ταμπέλες;Γιατί; Μαύρο, άσπρο, κίτρινο! Γιατί;Έχεις σκεφτεί; Όχι!

Ζεις μόνο για σένα!

Αγαπάς μόνο εσένα!

Μα πως θες να υπάρχεις όταν αναιρείς το δικαίωμα της ύπαρξης του Ἀλλου;

Ταμπέλες!!!

Απομόνωση, αδιαφορία, στασιμότητα!!!

Γιατί;;;;

 

Και ο μαθητής Ράρρας Βασίλης έγραψε:

Δε πρέπει να είσαι ρατσιστἠς με τους μαύρους ανθρώπους αλλά μ” αυτούς που έχουν μαύρη καρδιά.

 

Γ. Ρίτσος

 

Για καλύτερη εμπέδωση του ποιήματος του Γ Ρίτσου «Ῥωμιοσύνη«οι μαθητές μας θα  δουλέψουν ομαδοσυνεργατικά το παρακάτω

ΦΥΛΛΟ  ΕΡΓΑΣΙΑΣ 

ΟΜΑΔΑ 1η: Να δημιουργήσετε ένα πολυτροπικό κείμενο στο οποίο θα παρουσιάζετε τα βασικά γνωρίσματα του υπερρεαλισμού στην ποίηση (σε μορφή και περιεχόμενο) και να δώσετε  3-4 παραδείγματα υπερρεαλιστικής γραφής από το κείμενο Ρωμιοσύνη.

Στην απάντησή σας μπορείτε να λάβετε υπόψη σας  πληροφορίες από το διαδίκτυο .

ΟΜΑΔΑ 2η: Η προσωπική ζωή του ποιητή, οι επιδράσεις που δέχεται από το περιβάλλον, ακόμη και οι συνθήκες δουλειάς διαμορφώνουν σε ένα βαθμό και την ποίησή του. Πώς επηρέασαν τα παραπάνω τη στάση ζωής που προτείνει ο Γ. Ρίτσος μέσα στο συγκεκριμένο ποίημα; Να δημιουργήσετε ένα πολυτροπικό κείμενο στο οποίο θα παρουσιάζετε μια σύντομη βιογραφία της ζωής και του έργου του Γιάννη Ρίτσου.

Στην προσπάθεια αυτή θα σας βοηθήσουν τα βιογραφικά στοιχεία , καθώς και  γενικότερες πληροφορίες στο διαδίκτυο όπως και αποσπάσματα από την εκπομπή ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ.

ΟΜΑΔΑ 3η  . Να δημιουργήσετε ένα αρχείο word στο οποίο θα καταγράψετε αναλογίες (στο περιεχόμενο και τη μορφή) ανάμεσα στη Ρωμιοσύνη και το Άξιον Εστί του Ελύτη.

ΟΜΑΔΑ 4η «Η κοινωνική συνείδηση και η στράτευση στον αγώνα για έναν καλύτερο κόσμο σύμφωνα με την πολιτική φιλοσοφία του Ρίτσου, διαπνέει και την έμπνευση και τη θεματική του ποιήματος.  Η ενιαία αντίληψη του χρόνου – παρόν, παρελθόν και μέλλον- συνυπάρχουν σε μια διαρκή επικαιρότητα. Έτσι ερμηνεύεται η συγχρονική παρουσία των αγωνιστών όλων των εποχών  στο έργο. Βασιστείτε στην παραπάνω άποψη και σε πληροφορίες που θα βρείτε στο διαδίκτυο και δημιουργήστε ένα κείμενο στον επεξεργαστή κειμένου όπου θα αναφέρεστε στην έννοια  και τη στόχευση της στρατευμένης τέχνης  και στο κατά πόσο κρίνετε ότι το συγκεκριμένο ποίημα εντάσσεται σε αυτού του είδους την τέχνη

Ερώτηση κοινή για όλες τις ομάδες

Ο Γιάννης Ρίτσος χρησιμοποιεί στην ποίησή του πολύ συχνά στοιχεία στέρησης ως πηγή άντλησης δύναμης. Πιστεύετε ότι σήμερα η στέρηση μπορεί να αποτελέσει αφορμή για αντίσταση, δουλειά και δημιουργία; Παρουσιάστε τις απόψεις σας σε ένα άρθρο στο blog του σχολείου μας.

αν δεν διαβάζετε ένα βιβλίο……. (τουλάχιστον) ακούστε το

για τους μαθητές μου στο Α3,  μετά τη συζήτηση στην τάξη

ακούστε εναπατήστε πάνω στην εικόνα για να ακούσετε ένα βιβλίο

 

επισκεφθείτε τη σελίδα :Σπουδαστήριο νέου Ελληνισμού  ,

και αναζητείστε στο ανθολόγο αναγνώσεων εξαιρετικές και    σπάνιες ηχογραφημένες αναγνώσεις πεζών και ποιημάτων

 

 

Από την παράδοση στον μοντερνισμό

Πρώτη επαφή με  τα λογοτεχνικά ρεύματα και Έλληνες ποιητές που τα εκφράζουν

Διαβάστε τις παρακάτω ποιητικές δημιουργίες και κατατάξτε χρονικά τα κείμενα.  Στη συνέχεια και με βάση την χρονική κατάταξη προσπαθήστε να τα εντάξετε στα αντίστοιχα λογοτεχνικά ρεύμα (ρομαντισμός, παρνασσισμός, συμβολισμός, υπερρεαλισμός, νεοκλασικισμός κλπ), με βάση τον παρακάτω πίνακα:

1810

1820

1830

1840

1850

1860

1870

1880

1890

1900

1910

1920

1930

1940

1950

1960

1970 κ.ε

Νεοκλασικισμός

ρομαντισμός

παρνασσισμός

αισθητισμός

συμβολισμός

μοντερνισμός

υπερρεαλισμός

μεταμοντερνισμός

 Κωστής Παλαμάς     «Της Αθηνάς ανάγλυφο»

Πῶς ἀκούμπησες ἄπραγα τὸ δόρυ;palamas
Τὴ φοβερή σου περικεφαλαία
βαριὰ πῶς γέρνεις πρὸς τὸ στῆθος, Κόρη;
Ποιὸς πόνος τόσο εἶναι τρανός, ὦ Ἰδέα,
γιὰ νὰ σὲ φτάση! Ὀχτροὶ κεραυνοφόροι
δὲν εἶναι γιὰ δικά σου τρόπαια νέα;
Δὲν ὁδηγεῖ στὸ Βράχο σου τὴν πλώρη
τοῦ καραβιοῦ σου πλέον πομπὴ ἀθηναῖα;
Σὲ ταφόπετρα βλέπω νὰ τὴν ἔχη
καρφωμένη μία πίκρα τὴν Παλλάδα.
Ὤ! κάτι μέγα, ἀπίστευτο θὰ τρέχη …
Χαμένη κλαῖς τὴν ἱερή σου πόλη
ἢ νεκρὴ μέσ᾿ στὸ μνῆμα καὶ τὴν ὅλη
τοῦ τότε καὶ τοῦ τώρα, ὠιμένα! Ἑλλάδα;

 

Αχιλλεύς Παράσχος 

Την θέλω ασθενή εγώ την φίλην μου, ταχείαν·
ωχράν την θέλω και λευκήν ως νεκρικήν σινδόνην·
με είκοσι φθινόπωρα, με άνοιξιν καμμίαν,
μ’ ολίγον σώμα ―άνεμον σχεδόν―, ολίγην κόνιν.
Την θέλω επιθάνατον μ’ αθανασίας μύρον,
κόρην και φάσμα, σάβανον αντί εσθήτος σύρον

 

Ανδρέας Εμπειρίκος
«Στο φως της πανηγυρικής αυτής ημέρας»
(απόσπασμα)

Στο φως της πανηγυρικήςκατάλογοςΣΤΟ αυτής ημέρας
Φρουροί ασάλευτοι προσμένουν διαταγές
Και αν μερικοί συμπολιτεύονται με τους ολέθρους
Και άλλοι κοιτάζουν τ’άλογα στα δόντια
Μάχεται τους ολέθρους ο αιγίπαν
Κι ενώ κροτούν επίμονα τα τύμπανα
Γύφτοι χαλκεύουν το μέλλον των καιρών.

Και το μεγάλο πανηγύρι αρχίζει.

Συν γυναιξί και τέκνοις
Οι κάτοικοι των πόλεων ξεχύνονται στα ξέφωτα
Γιατί τα τύμπανα αντηχούν στα ηλιακά των πλέγματα
Και οι κραδασμοί μέσ” απ” τη γη ξεχύνονται
Σπάργωσιν φέρνοντας στα σώματα και τις ψυχές.

«ΓΑΛΗΝΗ » Δ.Σολωμού  (ακούστε το)
Δεν ακούεται ουτ’ ένα κύμα
εις την έρμη ακρογιαλιά·
λες και η θάλασσα κοιμάται
μες της γης την αγκαλιά

«Tα κεριά»   Κων. Καβάφη (αναζητείστε στο Σπουδαστήριο του Νέου Ελληνισμού την ηχογραφημένη ανάγνωση)

Του μέλλοντος η μέρες στέκοντ’ εμπροστά μας
σα μια σειρά κεράκια αναμένα —
χρυσά, ζεστά, και ζωηρά κεράκια.

Η περασμένες μέρες πίσω μένουν,
μια θλιβερή γραμμή κεριών σβυσμένων·
τα πιο κοντά βγάζουν καπνόν ακόμη,
κρύα κεριά, λυωμένα, και κυρτά.

Δεν θέλω να τα βλέπω· με λυπεί η μορφή των,
και με λυπεί το πρώτο φως των να θυμούμαι.
Εμπρός κυττάζω τ’ αναμένα μου κεριά.

Δεν θέλω να γυρίσω να μη διω και φρίξω

τι γρήγορα που η σκοτεινή γραμμή μακραίνει,
τι γρήγορα που τα σβυστά κεριά πληθαίνουν.

βιωματική προσέγγιση του αναλφαβητισμού

Στα πλαίσια του μαθήματος της νεοελληνικής γλώσσας της Α΄Λυκείου, οι μαθητές του τμήματος Α3 πήραν συνεντεύξεις από αναλφάβητους του περιβάλλοντός τους.

Η βιωματική αυτή προσέγγιση του προβλήματος τους επέτρεψε να συναισθανθούν πως το δικαίωμα στην παιδεία είναι «απαραβίαστο» αλλά όχι δεδομένο.Χρειάζεται ,λοιπόν, να είναι συνεχώς, ακόμη και σήμερα απαιτητό.

Δείγματα της δουλειάς τους παραθέτουμε εδώ:

   1.   ηχογράφηση: συνέντεκατάλογοςυξη της Λαμπρινής Παλαιοπάνου από τη γιαγιά της

2.συνέντευξη Ελένης Πίσπα

3. συνέντευξη της Αναστασίας Ράγγου

 

……………..και έπεται συνέχεια (Σ.Τσακίρη)

Ευρωπαϊκή διάκριση του ΓΕΛ Ελεούσας

Ευρωπαϊκή Ετικέτα Ποιότητας

Ευρωπαϊκή Ετικέτα Ποιότητας

Είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε ότι το σχολείο μας βραβεύτηκε με εθνική και ευρωπαϊκή ετικέτα ποιότητας για το eTwinning έργο που υλοποίησε κατά το σχολικό έτσος 2012 -2013.

Παραθέτουμε απόσπασμα από το μήνυμα που λάβαμε από την ευρωπαική επιτροπή αξιολόγησης των έργων (eTwinning team): “Συγχαρητήρια! Το σχολείο σας βραβεύθηκε με την Ευρωπαϊκή Ετικέτα Ποιότητας για την τελειότητα της εργασίας σας στο έργο eTwinning «LET’S BE TOGETHER-Three generations in our family«. Αυτό σημαίνει πως η εργασία σας, η εργασία των μαθητών και του σχολείου σας έχει αναγνωριστεί στο  υψηλότερο Ευρωπαϊκό επίπεδο. Σαν αποτέλεσμα, θα λάβετε ένα πιστοποιητικό το οποίο μπορείτε να επισυνάψετε στην ιστοσελίδα σας και να το εκθέσετε σε μία περίοπτη θέση στο σχολείο σας. Επίσης, το έργο σας θα εμφανιστεί σε έναν ειδικό χώρο της Ευρωπαϊκής Διαδικτυακής Πύλης στο www.etwinning.net. Για μία ακόμη φορά, συγχαρητήρια για αυτό το μοναδικό επίτευγμα….”

Θερμά συγχαρητήρια σε όλους τους μαθητές που συμμετείχαν και στους εκπαιδευτικούς Θεμελή Ιωάννη – ΠΕ06 και Τσιάμη Φωτεινή – ΠΕ19 που καθοδήγησαν και συντόνισαν την υλοποίηση του έργου. Σε εκδήλωση που θα διοργανώσει το σχολείο μας θα γίνει σύντομη παρουσίαση του έργου και απονομή σχετικών βεβαιώσεων διάκρισης στους συμμετέχοντες μαθητές.

τα φύλα στη λογοτεχνία

2ο σενάριο

 Ο έρωτας και το φύλο στη λογοτεχνία

 κατάλογος

Οι άγγελοι τραγουδάνε. Και οι ερωτευμένοι

επίσης […]. Και η θάλασσα είναι απέραντη,

 τα πουλιά μυριάδες, οι ψυχές όσες και οι

 συνδυασμοί που μπορούν να γεννήσουν

 οι ήχοι και τα λόγια, όταν ο έρωτας

 και το όνειρο συμβασιλεύουν».
(Οδ. Ελύτης, Τα ρω του έρωτα)

 

 Εξεταζόμενα κείμενα:

Ερωτόκριτος  (16ος-17ος αι. Κρητική λογοτεχνία Χαρακτηριστικά Κρητικής λογοτεχνίας , θεωρία)

 Έρωτος αποτελέσματα   (σ. 169 -17ος-18ος αι. Νεοελληνικός  Διαφωτισμός)

 Μονόλογος ευαισθήτου (σ.340-  19ος αι. Ρομαντική σχολή Αθηνών)

  Παράλληλα κείμενα:

 Αντιγόνη  του Σοφοκλή

 Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ

 Κοντά σου της Μαρίας Πολυδούρη

 

1η ώρα στην τάξη:

 Εντάσσουμε τα εξεταζόμενα κείμενα στην εποχή τους, εξετάζουμε το κοινωνικοϊστορικό πλαίσιο που τα γέννησε και αναζητούμε γενικά χαρακτηριστικά της λογοτεχνικής παραγωγής στις συγκεκριμένες περιόδους.

 

2η ώρα στην τάξη:

 Διαβάζουμε (σελ. 102) συνοπτικά την ιστορία του Ερωτόκριτου και  καταδεικνύουμε δύο βασικά θέματα : α) ο έρωτας ως ψυχοκίνητρο και β) ο ηρωισμός του νέου ως μέσο, σύμφωνα με το ιπποτικό πνεύμα, που θα οδηγήσει στο ευχάριστο τέλος.

 Διαβάζουμε  (και ακούμε) το παρακάτω απόσπασμα από τον Ερωτόκριτο

 ερωτEPΩTOKPITOΣ (ακούστε εδώ 77 καλλιτέχνες να αποδίδουν τον ερωτόκριτο)

Λέγει της ο Pωτόκριτος· «Ήκουσες τα μαντάτα,
που ο Kύρης σου μ” εξόρισε σ” τση ξενιτιάς τη στράτα;
K” εφάνη του κ” εσφάγηκεν ο-γι” αφορμή εδική μου,        1355
σαν ήμαθε την προξενιάν, που’κουσε του Γονή μου.
K” έτοιας λογής εμάνισε, τόσο βαρύ του φάνη,
κι ο Kύρης μου απ” την πρίκαν του λογιάζω ν” αποθάνει.
Tέσσερεις μέρες μοναχάς μου’δωκε ν” ανιμένω,
κι απόκει να ξενιτευτώ, πολλά μακρά να πηαίνω.        1360
Kαι πώς να σ” αποχωριστώ, και πώς να σου μακρύνω,
και πώς να ζήσω δίχως σου στο χωρισμόν εκείνο;
Eσίμωσε το τέλος μου, μάθεις το θες, Kερά μου,
στα ξένα πως μ” εθάψασι, κ” εκεί’ν” τα κόκκαλά μου.
Kατέχω το κι ο Kύρης σου γλήγορα σε παντρεύγει,        1365
Pηγόπουλο, Aφεντόπουλο, σαν είσαι συ, γυρεύγει.
Kι ουδέ μπορείς ν” αντισταθείς, σα θέλουν οι Γονείς σου
νικούν την-ε τη γνώμη σου, κι αλλάσσει η όρεξή σου.

«Mιά χάρη, Aφέντρα, σου ζητώ, κ” εκείνη θέλω μόνο,
και μετά κείνη ολόχαρος τη ζήση μου τελειώνω.        1370
Tην ώρα που αρραβωνιαστείς, να βαραναστενάξεις,
κι όντε σα νύφη στολιστείς, σαν παντρεμένη αλλάξεις,
ν” αναδακρυώσεις και να πεις· «Pωτόκριτε καημένε,
τά σου’ταξα λησμόνησα, τό’θελες πλιό δεν έναι.»

Διαβάζουμε το « Έρωτος αποτελέσματα»   και επιχειρούμε μια πρώτη  σύνδεση του έργου με την εποχή του και το σκοπό της επιλογής τέτοιων θεμάτων από συγγραφείς του Νεοελληνικού διαφωτισμού

 Διαβάζουμε το  «Μονόλογος ευαισθήτου»  του Εμμ. Ροΐδη , επισημαίνουμε το σαρκασμό του συγγραφέα  και επιχειρούμε να σκιαγραφήσουμε την κοινωνία του καιρού του

 3η ώρα στο εργαστήριο

 Εργασίες:

  Ομάδα 1η

 Ερωτόκριτος

Στα λόγια του Ερωτόκριτου να διακρίνετε τα κοινωνικά σχόλια για τη θέση της Αρετούσας ως γυναίκα αλλά και ως κόρη βασιλιά. Ποια θέση παίρνει ο ήρωας απέναντι στα κοινωνικά πρότυπα της εποχής του;

 Ομάδα 2η

 Μονόλογος ευαισθήτου

 Πώς αντιμετωπίζεται η γυναίκα ( όχι μόνο η σύζυγος αλλά γενικά το γυναικείο φύλο) από τον αφηγητή;

 Ομάδα 3η

 Μονόλογος ευαισθήτου

 Αν ήσαστε η γυναίκα αυτού του «ευαίσθητου» άντρα και ακούγατε κρυφά το μονόλογό του πώς θα αντιδρούσατε; Καταγράψτε τις σκέψεις σας σε μια παράγραφο 100 περίπου λέξεων.

 Ομάδα 4η

 Έρωτος αποτελέσματα

 Θυμηθείτε πώς παντρεύτηκε η Αρετή  στο ποίημα «του νεκρού αδελφού». Ποιες διαφορές δηλώνουν την αλλαγή στη θέση της γυναίκας όσον αφορά την ίδια της τη ζωή.

 Ομάδα 5η

 Ακούστε  και διαβάστε τα λόγια του χορού στην Αντιγόνη του Σοφοκλή

 Ποια είναι τα αποτελέσματα του έρωτα σύμφωνα με τα λόγια του χορού;

 Γράψτε ένα τετράστιχο που να αποδίδει το στίχο «Η Αφροδίτη δίχως μέριμνες μας περιπαίζει»

 Ομάδα 6η

 Ζαν Ανούιγ  «Αντιγόνη»  (Αποτελεί μια διασκευή της σοφόκλειας τραγωδίας που στην εποχή της θεωρήθηκε ως αντίσταση στην κυβέρνηση του στρατηγού Πετέν στο Βισύ. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Theatre de l’Atelier στο Παρίσι στις 4 Φεβρουαρίου του 1944, στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής)

 Ολόκληρη η παράσταση στο :αντιγ

 http://www.youtube.com/watch?v=0UqQ7syuyAI

 ΑΝΤΙΓΟΝΗ

 

Η ευτυχία… Ποια θα είναι η δικιά μου η ευτυχία ; Τι είδους ευτυχισμένη γυναίκα η μικρή Αντιγόνη ; Τι είδους μικρότητες θα πρέπει να κάνει κι αυτή, μέρα με την ημέρα, για ν’ αποσπάσει με τα δόντια της το μικρό κουρέλι της ευτυχίας που της ανήκει ; Σε ποιον θα πρέπει να πει ψέματα, σε ποιον να χαμογελάσει, σε ποιον να πουληθεί ; Πείτε μου. Ποιον θα πρέπει ν’ αφήσει να πεθάνει, κάνοντας πως δεν βλέπει ;

Θέλω να μάθω πώς θα κάνω κι εγώ για να γίνω ευτυχισμένη;

Κι αμέσως, γιατί αμέσως πρέπει να διαλέξω. Λέτε πως είν’ ωραία η ζωή. Θέλω να μάθω πώς θα κάνω για να ζήσω.

 Ναι, αγαπώ τον Αίμωνα. Αγαπώ έναν Αίμωνα γερό και νέο, έναν Αίμωνα απαιτητικό και πιστόν, όπως εγώ. Αν πρόκειται όμως η ζωή σας, η ευτυχία σας να περάσουν από πάνω του και να τον αφανίσουν με τη φθορά τους, αν πρόκειται να μη χλομιάζει πια ο Αίμων όταν εγώ χλομιάζω, αν πρόκειται να μη νομίζει πως πέθανα όταν αργώ πέντε λεφτά, αν πρόκειται να μη νοιώθει ολομόναχος στον κόσμο και να μη με μισεί όταν γελάω χωρίς να ξέρει αυτός γιατί, αν πρόκειται να γίνει κοντά μου ο Κύριος Αίμων, αν πρόκειται να μάθει να λέει «ναι» κι αυτός – τότε δεν τον αγαπώ πια τον Αίμωνα.

 Η Αντιγόνη του Ανούιγ διαφέρει κατά πολύ από πολλές ερωτευμένες ηρωΐδες της λογοτεχνίας μας. (π.χ Μαριας Πολυδούρη :

 Δεν τραγουδώ παρά γιατί μ’ αγάπησες
στα περασμένα χρόνια.
Και σε ήλιο, σε καλοκαιριού προμάντεμα
και σε βροχή, σε χιόνια,
δεν τραγουδώ παρά γιατί μ’ αγάπησες.

Εντοπίστε στα λόγια της πως ορίζει τον έρωτα και την ευτυχία της. Ποιο ρόλο νομίζετε ότι έπαιξε το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο στην σκιαγράφηση μιας τέτοιας ηρωΐδας;

 

Τα φύλα στη λογοτεχνία – Δημοτικά τραγούδια

Τα φύλα στη λογοτεχνία

ΤΟΥ νεκορύ    10ος-15ος αι. -Δημοτικά τραγούδια

« Του νεκρού αδερφού»

«Της νύφης που κακοπάθησε

«Η αρπαγή της γυναίκας του Διγενή»

«Ο γιος της χήρας»

Παράλληλα κείμενα: «Η προίκα» του Λασκαράτου

Φόνισσα του Παπαδιαμάντη  «ὑπανδρεύω τὴν κόρην μου Χαδούλαν…καὶ τῆς δίνω πρῶτον τὴν εὐχήν μου…» [απόσπασμα ]  επισκεφτείτε τη σελίδα : Σπουδαστήριο νέου Ελληνισμού

Συνανάγνωση   1η ώρα

Ακούστε : http://www.youtube.com/watch?v=xYLuxy5cdcA

(Ήπειρος της πεντατονίας)

Και ακούστε τον Μιχάλη Γκανά να διαβάζει τα παρακάτω:

Παραλογή, 1993) [ΙΙ]

Μια μάνα γύρευα να βρω

μ’ εννιά μαχαίρια στο πλευρό

και με τη μια της κόρη.

 

Τη βρίσκω στα βασιλικά

σε πέντε όνειρα κακά

 

και μες στα καρυοφύλλια.

 

Να ’πιανε μια νεροποντή

να ξύπναγε τον Κωσταντή

να πάει βρεγμένος σπίτι.

 

Να του φορέσει τα στεγνά

να τον μαλώνει σιγανά…

(αναλογιστείτε: αλλάζουν οι ήρωες στα δύο τραγούδια ή παραμένουν κατ” ουσίαν ίδιοι)

(2 ώρες) φύλλα εργασίας

Ομάδα 1η  -2η  

«Του νεκρού αδελφού»

«Της νύφης που κακοπάθησε»

  • Η δράση στα δύο κείμενα περιστρέφεται γύρω από μια σειρά συγκρούσεων ή σχέσεων των προσώπων, μέσα στο σπίτι ή έξω από αυτό.  Μπορείτε από αυτές τις σχέσεις/συγκρούσεις να σκιαγραφήσετε το ρόλο της οικογένειας και των μελών της στη δεδομένη κοινωνική συγκυρία;
  • Η αλλαγή της τύχης είναι πολύ διαδεδομένη στα δημοτικά τραγούδια. Πώς διακρίνεται αυτή η αλλαγή στα δύο κείμενα;
  • Αλλαγή φωνής/αφηγητή : Η Αρετή αφηγείται την ιστορία της (σε σελίδες ημερολογίου)

Ομάδα 3η   – 4η

«Η αρπαγή της γυναίκας του Διγενή»

«Ο γιος της χήρας»

  •      Οι τίτλοι των δύο ποιημάτων αναδεικνύουν τον κυρίαρχο ρόλο του άντρα. Πώς το πετυχαίνουν αυτό;
  •      η ηρωική πράξη χρησιμοποιείται ως μέσο, που θα  καταξιώσει τον ήρωα. Πώς δικαιολογείται αυτή η οπτική του αφηγητή από το κοινωνικοΐστορικό πλαίσιο;
  •     διαβάσετε τους παρακάτω στίχους να διακρίνετε τον διαφορετικό τρόπο που χτίζεται η προσωπικότητα του Διγενή. Μπορείτε να δικαιολογήσετε αυτή τη διαφορά στην οπτική;

Ο Διγενής  (ακούστε το ηχητικό)  Παραδοσιακό Κρητικό τραγούδι
Ο Διγενής ψυχομαχεί
κι η γης τόνε τρομάζειδιγενής
κι η πλάκα τον ανατριχιά
πως θα τόνε σκεπάσει
γιατί από `κειά που κοίτεται
λόγια `ντρειωμένου λέει:

Νάχεν η γης πατήματα
κι ο ουρανός κερκέλια
να πάτουν τα πατήματα
να `πιανα τα κερκέλια
ν’ ανέβαινα στον ουρανό,
να διπλωθώ να κάτσω
να δώσω σείσμα τ’ ουρανού.

Ομάδα 5η

«Του νεκρού αδελφού»

«Ο γιος της χήρας»

  • Πώς δικαιολογείται σε σχέση με το κοινωνικοΐστορικό πλαίσιο το πρότυπο του ήρωα-άνδρα  που προτάσσεται κάθε φορά;
  • Αλλαγή φωνής/αφηγητή : Η Αρετή απαντάει στον αδελφό της τον Κωνσταντή α) στο ίδιο ιστορικοκοινωνικό πλαίαιο και β) διαλέξτε ένα διαφορετικό κοινωνικοΐστορικό πλαίσιο για να δώσετε την απάντηση

4η ώρα

Ολομέλεια- παρουσίαση ομαδικών εργασιών, ανταλλαγή απόψεων

5η ώρα

Ανάγνωση του αποσπάσματος η «προίκα» του Λασκαράτου και από τη

Φόνισσα του Παπαδιαμάντη  «ὑπανδρεύω τὴν κόρην μου Χαδούλαν…καὶ τῆς δίνω πρῶτον τὴν εὐχήν μου…»

(προφορικές παρατηρήσεις- διαπιστώσεις)

Δείτε την ταινία του Παντελή Βούλγαρη «Οι νύφες» http://www.ipernity.com/doc/evangrek63/13080192

νύφες

 

Καλή αρχή

Σταματία Τσακίρη

Top
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων