Από την Αειφόρο στην Αξιοβίωτη Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη. Θεωρία ή πράξη;

Μία από τις σχολικές δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν το σχολικό έτος 2011-2012 ήταν και το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης «Από την Αειφόρο στην Αξιοβίωτη Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη. Θεωρία ή πράξη; με συντονίστρια την καθηγήτρια Γκιουλέκα Θεοδώρα και συμμετέχοντος εκπαιδευτικούς τον Κατσίμπρα Κωνσταντίνο, τη Γούναρη Χριστίνα και την Κωστορρίζου Ξανθή.
Η συντονίστρια της περιβαλλοντικής ομάδας, που ονομάστηκε  «Μεγίστη Δράση» προλογίζει:

Η σχολική δραστηριότητα  αποτελείται από 12 δράσεις, οι οποίες υλοποιήθηκαν με πολύ μεράκι, ενθουσιασμό και καλή διάθεση τόσο από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς όσο και από τους μαθητές. Η συνεργασία και η αλληλοστήριξη ανάμεσα στα μέλη όλης της ομάδας έφερε εις πέρας αυτό το φιλόδοξο πρόγραμμα το οποίο έθεσε εξαρχής υψηλούς στόχους για τα δεδομένα του νησιού. Σε αυτό συνέβαλλε ο Δήμος του Καστελλορίζου καθώς και η τοπική κοινωνία με τους κατοίκους να ανταποκρίνονται σε ότι και αν χρειαστήκαμε προκειμένου να υλοποιηθούν τα πειράματα και γενικότερα όλες οι δράσεις.
Ως συντονίστρια της όλης δραστηριότητας θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς την Διευθύντρια της σχολικής μονάδας κ. Μπέττη Μούζακ για την πολύτιμη συνεργασία, καθοδήγηση και στήριξη. Η βοήθεια και η υπομονή της σε όλες τις δυσκολίες που συναντήσαμε ήταν πολύ σημαντική αφού έδινε τις διεξόδους εκείνες για να διευκολύνει την υλοποίηση του. Ένα μεγάλο ευχαριστώ επίσης στους συναδέλφους που υποστήριξαν τους στόχους που τέθηκαν, συμβάλλοντας στην επίτευξη αλλά και στην συμπλήρωση των δεικτών για το «Βραβείο του Αειφόρου Σχολείου».
Επίσης θέλω να ευχαριστήσω θερμά τους εκπαιδευτικούς της ομάδας που συμμετείχαν σε όλες τις δράσεις, αφιερώνοντας προσωπικό χρόνο τόσο για την προετοιμασία της κάθε δράσης αλλά και την στήριξη των μαθητών κατά την διάρκεια υλοποίησης αυτών. Η προσφορά τους ήταν πολύ σημαντική, αφού ο καθένας ξεχωριστά κατέθεσε από την πλευρά του τις γνώσεις και τις ιδέες του αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες, ενισχύοντας και παροτρύνοντας τους μαθητές σε κάθε δράση.
Τέλος δεν θα μπορούσα να παραλείψω τους πρωταγωνιστές της όλης προσπάθειας, τους μαθητές του Γυμνασίου-Λ.Τ Καστελλορίζου. Αγκάλιασαν με ενθουσιασμό και ενδιαφέρον τις δραστηριότητες, καθώς ο χρόνος κύλισε δημιουργικά και ευχάριστα, βλέποντας αλλά και κάνοντας πρωτότυπα και διαφορετικά πράγματα. Ευχή όλων μας να συνεχίσει η προσπάθεια της περιβαλλοντικής ομάδας και στο μέλλον να αφυπνίζει και να ενεργοποιεί συνειδήσεις, παροτρύνοντας μας να εκδηλώσουμε την αγάπη μας για τον περιβάλλοντα χώρο γύρω μας!

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΑΕΙΦΟΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Στα πλαίσια της περιβαλλοντικής αγωγής, στη σχολική μονάδα του Γυμνασίου Λ.Τ Καστελλορίζου, εκπονήθηκε η σχολική δραστηριότητα « Από την Αειφόρο στην Αξιοβίωτη Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη. Θεωρία ή Πράξη;». Στην εν λόγω δραστηριότητα εντάχθηκε και η συμμετοχή του σχολείου στον 2ο Πανελλήνιο διαγωνισμό για το Βραβείο Αειφόρου Σχολείου. Έτσι δημιουργήθηκε ένα σχέδιο Αειφόρου Διαχείρισης καθώς και ένα σχολικό πρόγραμμα δράσης, λαμβάνοντας υπόψη τα κριτήρια-δείκτες (παιδαγωγικοί, κοινωνικοί και οργανωτικοί, περιβαλλοντικοί) που χαρακτηρίζουν ένα σχολείο Αειφόρο καθώς και τις τοπικές ιδιαιτερότητες του νησιού. Οι δείκτες αυτοί στηρίζονται σε σημαντικό βαθμό στην ομάδα των «δεικτών αειφόρου ανάπτυξης» του Ο.Η.Ε, ενώ έχουν ληφθεί υπόψη και οι «δείκτες εκπαίδευσης για την αειφορία» που έχει δημιουργήσει η UNESCO. Οδηγός για την συμμετοχή αυτή ήταν η ιστοσελίδα του Αειφόρου Σχολείου www.aeiforosxoleio.gr με πλούσιο παιδαγωγικό αλλά και επιμορφωτικό υλικό. Η συμμετοχή αυτή απέβλεπε στο ξεκίνημα μιας σημαντικής προσπάθειας της σχολικής μονάδας για μια συνολική αναβάθμιση και βελτίωση της λειτουργίας της ώστε να εξοικονομήσει  πόρους (χρήματα, ενέργεια, νερό) να τους αξιολογήσει και να τους διαχειριστεί
Το σχέδιο Αειφόρου Διαχείρισης περιλάμβανε:

α) την αναλυτική ενημέρωση της Διευθύντριας κ. Μούζακ Μπέττης και του Συλλόγου των εκπαιδευτικών σχετικά με τους παραπάνω δείκτες και τον κύριο επιδιωκόμενο στόχο, το συνολικό «πρασίνισμα» του σχολείου, δηλαδή την στροφή του σχολείου προς την αειφορία.

β) την ενημέρωση του Δημάρχου και του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου για το θεσμό και το σχολικό πρόγραμμα δράσης προκειμένου να συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων και το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία.

γ) Το σχολικό πρόγραμμα δράσης. Αφού μελετήθηκαν οι δείκτες διεξοδικά καταγράφηκαν οι δράσεις που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τους. Στη συνέχεια έγινε ο καταμερισμός των εργασιών, η οργάνωση και ο συντονισμός των ενεργειών της κάθε μιας δράσης, ώστε να ανατεθούν στις σχολικές ομάδες. Με βάση το χρονοδιάγραμμα που διαμορφώθηκε θα μπορούσαμε να παρακολουθήσουμε και την εξέλιξη κάθε έργου-δράσης για να γίνει και η αξιολόγηση στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Το σχολικό πρόγραμμα δράσης περιλάμβανε:

  • Ανακύκλωση υλικών και ενημέρωση κατοίκων για μια συνολική δράση κοινωνίας-σχολείου.
  • Καθαρισμός τάξεων, σχολικού αλλά και περιβάλλοντος χώρου, παραλιών, περιποίηση δέντρων της σχολικής αυλής και περιπάτους στη φύση
  • Συμμετοχή στο «Χαμόγελο του Παιδιού»
  • Κατασκευή κομποστοποιητή για τα βιοαποικοδομήσιμα οργανικά υλικά
  • Πραγματοποίηση πειράματος για τον υπολογισμό της επί τις εκατό αποσύνθεσης οργανικού υλικού
  • Κατασκευή χαρταετού
  • Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση για τα ζώα
  • Παρασκευή ανακυκλώσιμου χαρτιού
  • Κατασκευή ηλιακής λάμπας
  • Κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά
  • Διάλεξη από ειδικό επιστήμονα για την αξιοβίωτη ολοκληρωμένη ανάπτυξη
  • Εκπαιδευτική εκδρομή στο ηφαιστειογενές νησί της Νισύρου, μελετώντας την γεωθερμία του νησιού.

δ) τη δημιουργία σχολικών ομάδων δράσης προκειμένου να υλοποιήσει το σχολικό πρόγραμμα δράσης. Συζητήθηκε η ανάθεση των παραπάνω σχολικών δράσεων και οι αρμοδιότητες της κάθε ομάδας. Λόγω του  περιορισμένου αριθμού μαθητών του σχολείου μας, τους ζητήθηκε να δηλώσουν προτίμηση συμμετοχής σε περισσότερες από μια δράσεις. Έγινε συμβόλαιο συνεργασίας το οποίο θα εξασφάλιζε τις δεσμεύσεις των μελών της ομάδας για αμοιβαίο σεβασμό, αλληλοστήριξη και συνεργασία. Στην πρώτη συνάντηση μας συζητήθηκε το όνομα καθώς και το λογότυπο της περιβαλλοντικής ομάδας. Η ενέργεια αυτή στόχευε στην ενδυνάμωση των δεσμών της ομάδας. Το όνομα που επιλέχτηκε με ομοφωνία και ενθουσιασμό ήταν « Μεγίστη Δράση» εμπνεόμενο από τον Δήμο Μεγίστης( Καστελλόριζο). Η εκπαιδευτικός των Καλλιτεχνικών με ομάδα παιδιών ανέλαβε τον σχεδιασμό του λογότυπου (η φώκια που ζει στα νερά του Καστελλορίζου και ισορροπεί τον πλανήτη γη στη μύτη της) και την τύπωση των Τ-shirts.

Οι ομάδες που σχηματίστηκαν ήταν οι εξής:

H συντονιστική ομάδα που αποτελείται από την διευθύντρια και την υπεύθυνη εκπαιδευτικό της σχολικής δραστηριότητας, αναλαμβάνοντας την εποπτεία και τον συντονισμό της όλης προσπάθειας. Η ομάδα αυτή ουσιαστικά τηρεί τα στατιστικά στοιχεία και καταγράφει τα στοιχεία τα οποία θα εισαχθούν στην ιστοσελίδα του αειφόρου σχολείου στο τέλος του διαγωνισμού, μαζί με τα δεδομένα των υπόλοιπων δεικτών, ώστε να προκύψει η τελική και συνολική βαθμολογία (σκορ) του σχολείου. Επίσης κρατά αρχείο με όλες τις λεπτομέρειες των δράσεων.

Η ομάδα της κοινωνικής ευθύνης που αναλαμβάνει την οργάνωση της συμμετοχής του σχολείου σε κοινωνικές και περιβαλλοντικές δράσεις, την φροντίδα των αδέσποτων ζώων, την υποστήριξη φτωχών οικογενειών, εκστρατείες εθελοντισμού, καθαρισμός ακτών, φροντίδα των δέντρων της σχολικής αυλής. Επίσης αναλαμβάνει την πρόσκληση εξωσχολικών επιστημόνων για μεταφορά γνώσεων και εμπειρίας στο σχολείο. Αναλαμβάνει τη φύτευση φυτών σε κάθε διαθέσιμο χώρο του σχολείου καθώς και τη φροντίδα τους για το πρασίνισμα της γωνιάς του σχολείου.

Η ομάδα του οικολογικού αποτυπώματος αναλαμβάνει να υπενθυμίζει στους μαθητές να σβήνουν τα φώτα και τις συσκευές φεύγοντας από τις τάξεις και με μικρές ανακοινώσεις μια φορά στις δύο εβδομάδες να ενημερώνει για την μείωση της σπατάλης της ενέργειας καθώς και την πορεία της ανακύκλωσης. Επίσης μια φορά το μήνα να αναφέρει τα αποτελέσματα της ανατροφοδότησης σε ότι έχει υλοποιηθεί, τις δυσκολίες και βελτιωτικές κινήσεις.

Η ομάδα της περιβαλλοντικής διαχείρισης αναλαμβάνει την συγκέντρωση, διαλογή, συσκευασία των ανακυκλώσιμων καθώς και την τελική αποστολή τους. Παρακολουθεί τον κομποστοποιητή, μετρά τις καταναλώσεις ρεύματος και οργανώνει το σύστημα της όλης διαχείρισης των ανακυκλώσιμων υλικών αλλά και των λαμπτήρων και ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών συσκευών για ανακύκλωση. Αναλαμβάνει επίσης την ενημέρωση και την παραλαβή από τα καταστήματα και τα εστιατόρια στο νησί που συμμετείχαν στην ανακύκλωση.

Η ομάδα τύπου και ενημέρωσης αναλαμβάνει να συγκεντρώνει το φωτογραφικό υλικό από όλες τις δράσεις της ομάδας καθώς και την προετοιμασία και οργάνωση της συνέντευξης του Δημάρχου της Νισύρου στην εκπαιδευτική εκδρομή.

ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ….

Αφήστε μια απάντηση