Δράσεις 2011-12

Μία από τις σχολικές δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν το σχολικό έτος 2011-2012 ήταν και το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης «Από την Αειφόρο στην Αξιοβίωτη Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη. Θεωρία ή πράξη; με συντονίστρια την καθηγήτρια Γκιουλέκα Θεοδώρα και συμμετέχοντος εκπαιδευτικούς τον Κατσίμπρα Κωνσταντίνο, τη Γούναρη Χριστίνα και την Κωστορρίζου Ξανθή.
Η συντονίστρια της περιβαλλοντικής ομάδας, που ονομάστηκε  «Μεγίστη Δράση» προλογίζει:

Η σχολική δραστηριότητα  αποτελείται από 12 δράσεις, οι οποίες υλοποιήθηκαν με πολύ μεράκι, ενθουσιασμό και καλή διάθεση τόσο από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς όσο και από τους μαθητές. Η συνεργασία και η αλληλοστήριξη ανάμεσα στα μέλη όλης της ομάδας έφερε εις πέρας αυτό το φιλόδοξο πρόγραμμα το οποίο έθεσε εξαρχής υψηλούς στόχους για τα δεδομένα του νησιού. Σε αυτό συνέβαλλε ο Δήμος του Καστελλορίζου καθώς και η τοπική κοινωνία με τους κατοίκους να ανταποκρίνονται σε ότι και αν χρειαστήκαμε προκειμένου να υλοποιηθούν τα πειράματα και γενικότερα όλες οι δράσεις.
Ως συντονίστρια της όλης δραστηριότητας θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς την Διευθύντρια της σχολικής μονάδας κ. Μπέττη Μούζακ για την πολύτιμη συνεργασία, καθοδήγηση και στήριξη. Η βοήθεια και η υπομονή της σε όλες τις δυσκολίες που συναντήσαμε ήταν πολύ σημαντική αφού έδινε τις διεξόδους εκείνες για να διευκολύνει την υλοποίηση του. Ένα μεγάλο ευχαριστώ επίσης στους συναδέλφους που υποστήριξαν τους στόχους που τέθηκαν, συμβάλλοντας στην επίτευξη αλλά και στην συμπλήρωση των δεικτών για το «Βραβείο του Αειφόρου Σχολείου».
Επίσης θέλω να ευχαριστήσω θερμά τους εκπαιδευτικούς της ομάδας που συμμετείχαν σε όλες τις δράσεις, αφιερώνοντας προσωπικό χρόνο τόσο για την προετοιμασία της κάθε δράσης αλλά και την στήριξη των μαθητών κατά την διάρκεια υλοποίησης αυτών. Η προσφορά τους ήταν πολύ σημαντική, αφού ο καθένας ξεχωριστά κατέθεσε από την πλευρά του τις γνώσεις και τις ιδέες του αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες, ενισχύοντας και παροτρύνοντας τους μαθητές σε κάθε δράση.
Τέλος δεν θα μπορούσα να παραλείψω τους πρωταγωνιστές της όλης προσπάθειας, τους μαθητές του Γυμνασίου-Λ.Τ Καστελλορίζου. Αγκάλιασαν με ενθουσιασμό και ενδιαφέρον τις δραστηριότητες, καθώς ο χρόνος κύλισε δημιουργικά και ευχάριστα, βλέποντας αλλά και κάνοντας πρωτότυπα και διαφορετικά πράγματα. Ευχή όλων μας να συνεχίσει η προσπάθεια της περιβαλλοντικής ομάδας και στο μέλλον να αφυπνίζει και να ενεργοποιεί συνειδήσεις, παροτρύνοντας μας να εκδηλώσουμε την αγάπη μας για τον περιβάλλοντα χώρο γύρω μας!

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΑΕΙΦΟΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Στα πλαίσια της περιβαλλοντικής αγωγής, στη σχολική μονάδα του Γυμνασίου Λ.Τ Καστελλορίζου, εκπονήθηκε η σχολική δραστηριότητα « Από την Αειφόρο στην Αξιοβίωτη Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη. Θεωρία ή Πράξη;». Στην εν λόγω δραστηριότητα εντάχθηκε και η συμμετοχή του σχολείου στον 2ο Πανελλήνιο διαγωνισμό για το Βραβείο Αειφόρου Σχολείου. Έτσι δημιουργήθηκε ένα σχέδιο Αειφόρου Διαχείρισης καθώς και ένα σχολικό πρόγραμμα δράσης, λαμβάνοντας υπόψη τα κριτήρια-δείκτες (παιδαγωγικοί, κοινωνικοί και οργανωτικοί, περιβαλλοντικοί) που χαρακτηρίζουν ένα σχολείο Αειφόρο καθώς και τις τοπικές ιδιαιτερότητες του νησιού. Οι δείκτες αυτοί στηρίζονται σε σημαντικό βαθμό στην ομάδα των «δεικτών αειφόρου ανάπτυξης» του Ο.Η.Ε, ενώ έχουν ληφθεί υπόψη και οι «δείκτες εκπαίδευσης για την αειφορία» που έχει δημιουργήσει η UNESCO. Οδηγός για την συμμετοχή αυτή ήταν η ιστοσελίδα του Αειφόρου Σχολείου www.aeiforosxoleio.gr με πλούσιο παιδαγωγικό αλλά και επιμορφωτικό υλικό. Η συμμετοχή αυτή απέβλεπε στο ξεκίνημα μιας σημαντικής προσπάθειας της σχολικής μονάδας για μια συνολική αναβάθμιση και βελτίωση της λειτουργίας της ώστε να εξοικονομήσει  πόρους (χρήματα, ενέργεια, νερό) να τους αξιολογήσει και να τους διαχειριστεί.

Το σχέδιο Αειφόρου Διαχείρισης περιλάμβανε:

α) την αναλυτική ενημέρωση της Διευθύντριας κ. Μούζακ Μπέττης και του Συλλόγου των εκπαιδευτικών σχετικά με τους παραπάνω δείκτες και τον κύριο επιδιωκόμενο στόχο, το συνολικό «πρασίνισμα» του σχολείου, δηλαδή την στροφή του σχολείου προς την αειφορία.

β) την ενημέρωση του Δημάρχου και του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου για το θεσμό και το σχολικό πρόγραμμα δράσης προκειμένου να συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων και το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία.

γ) το σχολικό πρόγραμμα δράσης.  Αφού μελετήθηκαν οι δείκτες διεξοδικά καταγράφηκαν οι δράσεις που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τους. Στη συνέχεια έγινε ο καταμερισμός των εργασιών, η οργάνωση και ο συντονισμός των ενεργειών της κάθε μιας δράσης, ώστε να ανατεθούν στις σχολικές ομάδες. Με βάση το χρονοδιάγραμμα που διαμορφώθηκε θα μπορούσαμε να παρακολουθήσουμε και την εξέλιξη κάθε έργου-δράσης για να γίνει και η αξιολόγηση στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Το σχολικό πρόγραμμα δράσης περιλάμβανε:

•    Ανακύκλωση υλικών και ενημέρωση κατοίκων για μια συνολική δράση κοινωνίας-σχολείου.
•    Καθαρισμός τάξεων, σχολικού αλλά και περιβάλλοντος χώρου, παραλιών, περιποίηση δέντρων της σχολικής αυλής και περιπάτους στη φύση
•    Συμμετοχή στο «Χαμόγελο του Παιδιού»
•    Κατασκευή κομποστοποιητή για τα βιοαποικοδομήσιμα οργανικά υλικά
•    Πραγματοποίηση πειράματος για τον υπολογισμό της επί τις εκατό αποσύνθεσης οργανικού υλικού
•    Κατασκευή χαρταετού
•    Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση για τα ζώα
•    Παρασκευή ανακυκλώσιμου χαρτιού
•    Κατασκευή ηλιακής λάμπας
•    Κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά
•    Διάλεξη από ειδικό επιστήμονα για την αξιοβίωτη ολοκληρωμένη ανάπτυξη
•    Εκπαιδευτική εκδρομή στο ηφαιστειογενές νησί της Νισύρου, μελετώντας την γεωθερμία του νησιού.

δ) την δημιουργία σχολικών ομάδων δράσης προκειμένου να υλοποιήσει το σχολικό πρόγραμμα δράσης. Συζητήθηκε η ανάθεση των παραπάνω σχολικών δράσεων και οι αρμοδιότητες της κάθε ομάδας. Λόγω του  περιορισμένου αριθμού μαθητών του σχολείου μας, τους ζητήθηκε να δηλώσουν προτίμηση συμμετοχής σε περισσότερες από μια δράσεις. Έγινε συμβόλαιο συνεργασίας το οποίο θα εξασφάλιζε τις δεσμεύσεις των μελών της ομάδας για αμοιβαίο σεβασμό, αλληλοστήριξη και συνεργασία. Στην πρώτη συνάντηση μας συζητήθηκε το όνομα καθώς και το λογότυπο της περιβαλλοντικής ομάδας. Η ενέργεια αυτή στόχευε στην ενδυνάμωση των δεσμών της ομάδας. Το όνομα που επιλέχτηκε με ομοφωνία και ενθουσιασμό ήταν « Μεγίστη Δράση» εμπνεόμενο από τον Δήμο Μεγίστης( Καστελλόριζο). Η εκπαιδευτικός των Καλλιτεχνικών με ομάδα παιδιών ανέλαβε τον σχεδιασμό του λογότυπου (η φώκια που ζει στα νερά του Καστελλορίζου και ισορροπεί τον πλανήτη γη στη μύτη της) και την τύπωση των Τ-shirts.

Οι ομάδες που σχηματίστηκαν ήταν οι εξής:

H συντονιστική ομάδα που αποτελείται από την διευθύντρια και την υπεύθυνη εκπαιδευτικό της σχολικής δραστηριότητας, αναλαμβάνοντας την εποπτεία και τον συντονισμό της όλης προσπάθειας. Η ομάδα αυτή ουσιαστικά τηρεί τα στατιστικά στοιχεία και καταγράφει τα στοιχεία τα οποία θα εισαχθούν στην ιστοσελίδα του αειφόρου σχολείου στο τέλος του διαγωνισμού, μαζί με τα δεδομένα των υπόλοιπων δεικτών, ώστε να προκύψει η τελική και συνολική βαθμολογία (σκορ) του σχολείου. Επίσης κρατά αρχείο με όλες τις λεπτομέρειες των δράσεων.

Η ομάδα της κοινωνικής ευθύνης που αναλαμβάνει την οργάνωση της συμμετοχής του σχολείου σε κοινωνικές και περιβαλλοντικές δράσεις, την φροντίδα των αδέσποτων ζώων, την υποστήριξη φτωχών οικογενειών, εκστρατείες εθελοντισμού, καθαρισμός ακτών, φροντίδα των δέντρων της σχολικής αυλής. Επίσης αναλαμβάνει την πρόσκληση εξωσχολικών επιστημόνων για μεταφορά γνώσεων και εμπειρίας στο σχολείο. Αναλαμβάνει τη φύτευση φυτών σε κάθε διαθέσιμο χώρο του σχολείου καθώς και τη φροντίδα τους για το πρασίνισμα της γωνιάς του σχολείου.

Η ομάδα του οικολογικού αποτυπώματος αναλαμβάνει να υπενθυμίζει στους μαθητές να σβήνουν τα φώτα και τις συσκευές φεύγοντας από τις τάξεις και με μικρές ανακοινώσεις μια φορά στις δύο εβδομάδες να ενημερώνει για την μείωση της σπατάλης της ενέργειας καθώς και την πορεία της ανακύκλωσης. Επίσης μια φορά το μήνα να αναφέρει τα αποτελέσματα της ανατροφοδότησης σε ότι έχει υλοποιηθεί, τις δυσκολίες και βελτιωτικές κινήσεις.

Η ομάδα της περιβαλλοντικής διαχείρισης αναλαμβάνει την συγκέντρωση, διαλογή, συσκευασία των ανακυκλώσιμων καθώς και την τελική αποστολή τους. Παρακολουθεί τον κομποστοποιητή, μετρά τις καταναλώσεις ρεύματος και οργανώνει το σύστημα της όλης διαχείρισης των ανακυκλώσιμων υλικών αλλά και των λαμπτήρων και ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών συσκευών για ανακύκλωση. Αναλαμβάνει επίσης την ενημέρωση και την παραλαβή από τα καταστήματα και τα εστιατόρια στο νησί που συμμετείχαν στην ανακύκλωση.

Η ομάδα τύπου και ενημέρωσης αναλαμβάνει να συγκεντρώνει το φωτογραφικό υλικό από όλες τις δράσεις της ομάδας καθώς και την προετοιμασία και οργάνωση της συνέντευξης του Δημάρχου της Νισύρου στην εκπαιδευτική εκδρομή.

1η ΔΡΑΣΗ –  ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ

Η δράση αυτή ξεκίνησε αμέσως με την έναρξη του σχολικού έτους προκειμένου οι μαθητές να ευαισθητοποιηθούν στην ανακύκλωση των απορριμμάτων σε επίπεδο σπιτιού τους αλλά και κοινωνίας αργότερα. Στις πρώτες συναντήσεις μας, συζητήθηκε ο συντονισμός των ενεργειών για το ποια υλικά θα μπορούσαν να ανακυκλωθούν, το σημείο συγκέντρωσης αυτών των υλικών- γυαλί, χαρτί, αλουμίνιο, πλαστικό, οργανικά-κομπόστ, υφάσματα και ρούχα καθώς και για την συλλογική εναλλακτική διαχείριση αποβλήτων ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού- λάμπες, κινητά, καλώδια, μπαταρίες. Επίσης η διαλογή, συσκευασία, η αποθήκευση και τελική αποστολή τους προς την μονάδα επεξεργασίας. Μετά από έρευνα για το ποιος θα είναι ο τελικός αποδέκτης αυτών, επιλέχτηκε μία νέα Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρία (ΑΜΚΕ) με το όνομα «Εθελοντές για το Περιβάλλον και τον Πολιτισμό της Ρόδου» που ιδρύθηκε από 32 πολίτες της, με σκοπό να αναπτύξει δράση στους ευαίσθητους τομείς του περιβάλλοντος, του πολιτισμού, του αθλητισμού, του τουρισμού και της κοινωνικής συνδρομής, συμβάλλοντας έτσι στην αειφόρο ανάπτυξη του τόπου αλλά κυρίως να αφυπνίσει τους πολίτες σε θέματα οικολογίας και περιβάλλοντος. Πρόκειται για μία οργάνωση που στηρίζεται στον εθελοντισμό με μόνο στόχο την ανιδιοτελή κοινωνική προσφορά καθώς τα έσοδα από την επεξεργασία των υλικών διατίθενται σε κοινωφελής σκοπούς. Η ιστοσελίδα τους είναι http://rhodesvolunteers.wordpress.com.
Μετά την ενημέρωση των μαθητών για τα παραπάνω και για τους σύγχρονους τρόπους διαχείρισης των απορριμμάτων( υγειονομική ταφή, βιολογικός καθαρισμός, περιβαλλοντική και οικονομική αξία της ανακύκλωσης), οργανώνεται το σύστημα ταξινόμησης και αποθήκευσης αυτών. Ως υπενθύμιση των μαθητών δημιουργήθηκαν ετικέτες πάνω από τους κάδους ανακύκλωσης για το τι πετάμε και τι όχι καθώς και για το πόσα χρόνια χρειάζονται για να διαλυθούν στη θάλασσα. Οι μαθητές κάθε τμήματος συγκεντρώνουν τα υλικά σε πρώτη φάση στον κάδο που υπάρχει στην αίθουσα τους. Αποφασίστηκε κάθε τάξη να αναλάβει και ένα υλικό. Έτσι η Α΄ γυμνασίου το γυαλί, η Β΄ το πλαστικό, η Γ΄ το αλουμίνιο, η Α΄ λυκείου τις μικροσυσκευές, η Β΄ το χαρτί και η Γ΄ τις μπαταρίες, τα υφάσματα και τα ρούχα. Όταν γεμίσει ο κάδος της κάθε τάξης μεταφέρεται το περιεχόμενο του, στους κεντρικούς κάδους του σχολείου και από κει μια φορά την εβδομάδα στέλνονται στην «Εθελοντική ομάδα της Ρόδου». Μια ομάδα παιδιών ορίζεται για την μεταφορά στο λιμάνι και την αποστολή τους.
Τέλος να αναφερθεί πως κατά την συλλογή τους οι μαθητές, διαχώριζαν εκείνα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν, με την βοήθεια της εκπαιδευτικού των καλλιτεχνικών, για την κατασκευή δημιουργιών από ανακυκλώσιμα υλικά.

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ

1.    Για ποιο λόγο συμβάλλω στην ανακύκλωση που κάνει το σχολείο μου;
2.    Ποια πορεία ακολουθείται στο σχολείο προκειμένου τα ανακυκλώσιμα να φτάσουν στην μονάδα επεξεργασίας;
3.    Κάθε πότε και σε τι ποσότητα συμβάλλω ατομικά στην ανακύκλωση που κάνει το σχολείο μου;
4.    Θα μπορούσα να κάνω και κάτι καλύτερο ως προς την συμμετοχή μου σε αυτήν την δράση;
5.    Ποιοι είναι οι σύγχρονοι τρόποι διαχείρισης των απορριμμάτων και να βρείτε πληροφορίες γι’ αυτούς.
6.    Τι γνωρίζετε για την συλλογική εναλλακτική διαχείρηση απολήτων ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού(λάμπες, κινητά, καλώδια, μπαταρίες)
7.    Να μεταφραστεί το αγγλικό κείμενο με τα “top tips to reduce waste in scools”
8.    Για ένα τόνο χαρτί πόσα λίτρα νερό χρειαζόμαστε; Είναι το χαρτί σκουπίδι;
9.    Πόσα κυβικά μέτρα γης μολύνει μια μπαταρία; Είναι η μπαταρία σκουπίδι;
10.    Πόση ενέργεια χρειαζόμαστε για ένα γυάλινο μπουκάλι; Είναι το γυαλί σκουπίδι;
11.     Πόση ενέργεια χρειαζόμαστε για ένα κουτάκι αλουμίνιο; Είναι το αλουμίνιο σκουπίδι;
12.     Ποιο το μήνυμα του διαφημιστικού για την ανακύκλωση;
13.     Να σκεφτείτε 5 λόγους που πρέπει να συμμετέχω στην ανακύκλωση και 5  χρήσιμες συμβουλές για ανακύκλωση, τα οποία θα αναφέρουμε στο ενημερωτικό φυλλάδιο για τους κατοίκους του νησιού αλλά και την αύξηση του τουρισμού στο νησί μου.

Χρήσιμοι ιστότοποι

www.herrco.gr, www.econews.gr, www.greenpeace.gr, www.wwf.gr
http://www.globalfootprints.org/files/zones/teach/Top_Tips_Waste.pdf
www.rhodesvolunteers.wordpress.com
http://www.youtube.com/watch?v=euod2Ug4Sm8 (σποτ ανακύκλωσης χαρτιού
http://www.youtube.com/watch?v=_kpvTcWWjlc&feature=related (σποτ ανακύκλωσης μπαταριών
http://www.youtube.com/watch?v=jkoNw3bgFyg&feature=related (σποτ ανακύκλωσης γυαλιού)
http://www.youtube.com/watch?v=5iJhjLsir7s&feature=related (σποτ ανακύκλωσης αλουμίνιου)
http://www.youtube.com/watch?v=c6USEvL52eI&feature=youtu.be (σποτ για ανακύκλωση)

Επιμέλεια: Γκιουλέκα Θεοδώρα, Κατσίμπρας Κων/νος

2η ΔΡΑΣΗ – ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ  ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟY

Μέσα στα πλαίσια του σχολικού προγράμματος περιβαλλοντικής αγωγής με τίτλο «Από την αειφόρο στην αξιοβίωτη ολοκληρωμένη ανάπτυξη» εντάχτηκε και η προώθηση της έννοιας του εθελοντισμού ως αυθόρμητης έμπρακτης και ενσυνείδητης προσφοράς στον συνάνθρωπο. Μέσα από συζητήσεις, δράσεις, περιβαλλοντικές επισκέψεις προβάλλεται ως πρότυπο και κέντρο αναφοράς της ολοκληρωμένης ανάπτυξης ο συνειδητοποιημένος άνθρωπος, ο ευαισθητοποιημένος πολίτης αυτού του κόσμου.  Η αξιοβίωτη ανάπτυξη αντιμετωπίζει τον άνθρωπο ως μέρος και συνέχεια μίας οργανικής ολότητας που την συνέχει πλήθος σχέσεων και αλληλεπιδράσεων. Δεν αντιμετωπίζει τον άνθρωπο αποσπασματικά και αυτόνομα. Δεν απολυτοποιεί μονοδιάστατες προσεγγίσεις, όπως π.χ την οικομιστική διαχείριση του φυσικού

Συγκέντρωση αγαθών στη Δημοτική Αγορά

και κοινωνικού περιβάλλοντος με αποκλειστικό σκοπό το κέρδος.
Μέσα στα πλαίσια αυτά προωθήθηκε η ανάπτυξη εθελοντικών δράσεων της μαθητικής κοινότητας προς διάφορες κατευθύνσεις. Η ενεργοποίηση αυτή χαρακτηρίζεται από έντονη επιμορφωτική λειτουργία, η οποία αναδεικνύει και ενδυναμώνει την κοινωνική συνοχή και σύμπραξη.
Οι μαθητές ενημερώθηκαν μέσα από παρουσιάσεις, συζητήσεις, προβολές video για την ύπαρξη και το έργο ποικίλων εθελοντικών οργανώσεων. Τοποθετήθηκαν απέναντι στο θεσμό αυτό μέσα από τη συμπλήρωση σχετικών ερωτηματολογίων και τόνισαν την ανάγκη ενίσχυσης εθελοντικών προσπαθειών.

Ταξινόμηση αγαθών στο σχολείο

Η εθελοντική όμως ενεργοποίηση των μαθητών δεν περιορίζεται μόνο εκεί. Η εκπαιδευτική κοινότητα έχοντας την πολύτιμη αρωγή της τοπικής κοινωνίας του νησιού κατόπιν πληροφόρησης της και ενημέρωσης της από τους μαθητές, συνέδραμε εμπράκτως και προθύμως στην ενίσχυση του εθελοντικού οργανισμού μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα «Χαμόγελο του Παιδιού». Στα μέσα Νοεμβρίου το σχολείο ενημερώθηκε για την έκκληση του Εθελοντικού Οργανισμού « Το χαμόγελο του παιδιού». Ζητούσε την συγκέντρωση τροφίμων και είδη πρώτης ανάγκης για να καλύψει τις ανάγκες των παιδιών που διαμένουν στα 11 σπίτια του Οργανισμού. Η ανταπόκριση ήταν άμεση από την σχολική κοινότητα αλλά και από τον Δήμο του νησιού.  Τα παιδιά κινητοποιήθηκαν ενημερώνοντας την τοπική κοινωνία με αφισοκόλληση σε πολλά σημεία του νησιού. Τα σημεία συγκέντρωσης ήταν δύο. Στο χώρο του σχολείου αλλά και στην Δημοτική Αγορά του νησιού. Η τελική συγκέντρωση και τακτοποίηση των προϊόντων έγινε στο σχολείο για να ολοκληρωθεί η αποστολή τους με το πλοίο της γραμμής με προορισμό την Αθήνα. Η Blue Star Ferries παρείχε την δωρεάν μεταφορά των 15 κιβωτίων με τα τρόφιμα και τα είδη υγιεινής. Μετά την παραλαβή και διανομή αυτών από τον Οργανισμό «Το χαμόγελο του παιδιού», μας απεστάλη ευχαριστήρια επιστολή για την πρωτοβουλία και την προσπάθεια στήριξης, με ανοιχτή πρόσκληση των μαθητών στους χώρους του Οργανισμού σε όλη την Ελλάδα. Επίσης μαζί με την επιστολή εστάλη και έπαινος για την συμμετοχή αυτή.
Αποτελεί ευχή και προσδοκία, η όλη προσπάθεια να έχει διάρκεια και συνέχεια.  Η ενεργοποίηση των μαθητών στην εθελοντική δράση έχει ως στόχο ,πέρα από τη θεραπεία της ανάγκης του συνανθρώπου, την καλλιέργεια των αξιών της υπευθυνότητας, της συνέπειας, της συλλογικής προσφοράς και αλληλεγγύης.  Η υιοθέτηση αυτών των αξιών από τους σύγχρονους και αυριανούς πολίτες αυτού του κόσμου αποτελεί ένα ελπιδοφόρο μήνυμα ότι η ζωή του ανθρώπου θα έχει συνέχεια, ουσία και σκοπό.

Ημέρα αποστολής
Ημέρα αποστολής

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΘΕΜΑ : «ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ»

1.Ποιο είναι το περιεχόμενο της έννοιας του εθελοντισμού;
2.Σε ποιους τομείς της ζωής μας μπορούμε να αναπτύξουμε εθελοντική δράση;
3.Ποιους εθελοντικούς οργανισμούς κοινωνικής προσφοράς γνωρίζετε;
4.Ποια οφέλη αντλεί ο άνθρωπος σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο  από τη συμμετοχή του σε εθελοντικές δράσεις;
5.Έχετε συμμετέχει σε προγράμματα εθελοντικής πρωτοβουλίας; Ποιες εντυπώσεις έχετε αποκομίσει;
6.Ποια επιχειρήματα θα μπορούσατε να επικαλεστείτε για να πείσετε κάποιο φιλικό σας πρόσωπο να συμμετέχει σ΄ ένα πρόγραμμα εθελοντικής δράσης;

Χρήσιμοι ιστότοποι
http://neagenia.gr
http://volunteers.neagenia.gr
http://www.kivotostoukosmou.org/kivotos/
http://www.hamogelo.gr/
http://www.actionaid.gr/
http://floga.org.gr/

Επιμέλεια: Κατσίμπρας Κωνσταντίνος


3η ΔΡΑΣΗ – ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΤΗ

Mετά από πρωτοβουλία του σχολείου και της περιβαλλοντικής ομάδας, οι μαθητές παρακολούθησαν μια ενδιαφέρουσα παρουσίαση με θέμα τα οικιακά απόβλητα.
Οι καθηγητές εξήγησαν στις μαθήτριες και στους μαθητές, προβάλλοντας παράλληλα πλούσιο οπτικό υλικό, τη σπουδαιότητα της ανακύκλωσης και τους τρόπους διαχείρισης οικιακών αποβλήτων. Στο τελευταίο μέρος της παρουσίασης έγινε λεπτομερής αναφορά στην οικιακή κομποστοποίηση, η οποία αποτελεί βασικό παράγοντα λύσης για τη μείωση των απορριμμάτων.
Ακολούθησε συζήτηση με τους καθηγητές και τα παιδιά, σχετικά με τα χαρακτηριστικά και τα πλεονεκτήματα της οικιακής κομποστοποίησης έναντι άλλων μεθόδων και στη συνέχεια, όλοι μαζί, κατέβηκαν στην αυλή του σχολείου και άρχισαν την κατασκευή ενός απλού οικιακού κομποστοποιητή από ξύλινες παλέτες.
Oι μαθητές φρόντισαν να καθαριστεί ένα κομμάτι της αυλής που δεν χρησιμοποιείται για να τοποθετηθεί ο κομποστοποιητής.
Μαθητές και μαθήτριες, μετά από συνεννόηση με τους εκπαιδευτικούς, έφεραν από το σπίτι αρκετά υλικά για κομποστοποίηση (φλούδες φρούτων, υπολείμματα λαχανικών, ροκανίδια κλπ) και μαζί με τα χόρτα που έκοψαν από κάποια σημεία της αυλής, εγκαινίασαν τον κομποστοποιητή του σχολείου. Σε λίγους μήνες μπόρεσαν τα παιδιά να δουν με τα ίδια τους τα μάτια, πως μετατρέπονται κάποια από τα υπολείμματα της κουζίνας και του κήπου μας σε άριστο λίπασμα.
Η ομάδα μετά από συζήτηση αποφάσισε να πραγματοποιήσει σε κάποια από τις επόμενες συναντήσεις, πείραμα υπολογισμού της % αποσύνθεσης οργανικού υλικού.

Ο χώρος πριν

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΤΗΣ

1.    Τι αποκομίσατε κατά την διάρκεια κατασκευής του κομποστοποιητή;
2.    Πόσες φορές την εβδομάδα τον τροφοδοτούμε;
3.    Βρείτε πληροφορίες για το κομπόστ και πως βελτιώνουμε το έδαφος ανακυκλώνοντας οργανικά απορρίμματα.
4.    Σας ζητείται να ενημερώσετε έναν νέο μαθητή που μόλις έκανε μεταγραφή και ήρθε στο σχολείο σας σχετικά με τα εξής θέματα: α) γιατί υπάρχει κομποστοποιητής στην αυλή του σχολείου β) ποια βήματα ακολουθούμε και τι συλλέγουμε από το σπίτι ως οργανικά, μέχρι να τα αδειάσουμε σε αυτόν.
5.    Και ενώ εσείς με πολύ θετική διάθεση και όρεξη του τα εξηγείτε εκείνος είναι αρνητικός και βαριέται να συμμετέχει τόσο στην ανακύκλωση όσο και στην λειτουργία του κομποστοποιητή. Αναφέρετε τρόπους με τους οποίους θα καταφέρετε να του εμφυσήσετε την ιδέα της κομποστοποίησης και της ανακύκλωσης.
6.    Περιγράψτε το πείραμα που πραγματοποίησε η ομάδα σας προκειμένου να παρακολουθήσει σε μικρότερη κλίμακα την αποσύνθεση των οργανικών υλικών( στόχοι, πορεία, αναμενόμενα αποτελέσματα)
7.    Ποιες δυσκολίες συναντήσατε και τι τρόπους έχετε να προτείνετε για να ξεπεραστούν.

Χρήσιμοι ιστότοποι:

http://thoughts-on-line.blogspot.com/2007/12/blog-post.html
http://www.megatv.com/oikipouroi/default.asp?catid=20484&subid=2&pubid=28169250
www.ecorec.gr
compost@ecorec.gr
σε μηχανή αναζήτησης «Οδηγός κομποστοποίησης»

Επιμέλεια: Κωστορρίζου Ξανθή

Ενημερωμένο:
Κατηγορίες:Χωρίς κατηγορία

Ο Σύνδεσμος Αποφοίτων της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων στο πλευρό των μαθητών

Τον περασμένο Σεπτέμβριο, το Δ.Σ. του Συνδέσμου των Αποφοίτων της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων απέδειξε για άλλη μία φορά την έμφυτη αγάπη που τρέφει για τους ακρίτες της χώρας μας. Σε ένα από τα τακτικά συμβούλιά του αποφάσισε ομόφωνα να προχωρήσει στη δωρεά 11 laptop σε καθένα από τους μαθητές του γυμνασίου-λυκείου, σ’ έναν επί πλέον για την κάλυψη γραμματειακών αναγκών και του νέου τρόπου εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω διαδραστικού πίνακα, σε μερικές μπάλες για τους μαθητές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και σε εκπαιδευτικά παιχνίδια για τους μαθητές του νηπιαγωγείου. Ο αρχιπλοίαρχος (ε.α.) Λ. Μπάσμπας ΠΝ, μόλις πληροφορήθηκε την απόφαση του Δ.Σ., συμμετείχε μ’ ένα σεβαστό ποσό.  Επί πλέον, το Δ.Σ. σε συνεννόηση με το Γ.Ε.Ν. φρόντισε ώστε την ημέρα παράδοσης των δώρων να επισκεφτεί το Καστελλόριζο η πυραυλάκατος «ΠΕΖΟΠΟΥΛΟΣ».
Η παράδοση των δώρων, που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 10 Νοεμβρίου στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δήμου, έγινε από τον Έφορο Δημοσίων Σχέσεων του Συνδέσμου υποναύαρχο (εα) Α. Αναστασάκη ΠΝ. Στην τελετή παραβρέθηκαν, εκτός από την εκπαιδευτική κοινότητα, ο πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Μαλτέζος, ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Στράτος Αμύγδαλος. Ο διοικητής του στρατού ταγματάρχης Λ. Τριαντάφυλλος, ο διοικητής της αστυνομίας ανθυπαστυνόμος Ν. Παναγιωτόπουλος, ο λιμενάρχης αρχικελευστής Σ. Λάσκος,  ο κυβερνήτης της πυραυλακάτου «ΠΕΖΟΠΟΥΛΟΣ» πλωτάρχης Ραπτης ΠΝ με πενταμελές πλήρωμα, ο αντιναύαρχος (εα) Κ. Βάλλας ΠΝ και κάτοικοι του νησιού.
Μετά τη λήξη της τελετής, όλοι κατευθύνθηκαν προς το λιμάνι, προκειμένου να ξεναγηθούν στο πολεμικό πλοίο.
Ο ΣΑ/ΣΝΔ απέδειξε με τη χειρονομία του ότι υπάρχουν άνθρωποι που δεν ξεχνούν την εσχατιά της Ελλάδας και οι μαθητές και οι καθηγητές του Καστελλορίζου τους ευχαριστούν από τα βάθη της καρδιάς τους για αυτό.

Από την Αειφόρο στην Αξιοβίωτη Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη. Θεωρία ή πράξη;

Μία από τις σχολικές δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν το σχολικό έτος 2011-2012 ήταν και το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης «Από την Αειφόρο στην Αξιοβίωτη Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη. Θεωρία ή πράξη; με συντονίστρια την καθηγήτρια Γκιουλέκα Θεοδώρα και συμμετέχοντος εκπαιδευτικούς τον Κατσίμπρα Κωνσταντίνο, τη Γούναρη Χριστίνα και την Κωστορρίζου Ξανθή.
Η συντονίστρια της περιβαλλοντικής ομάδας, που ονομάστηκε  «Μεγίστη Δράση» προλογίζει:

Η σχολική δραστηριότητα  αποτελείται από 12 δράσεις, οι οποίες υλοποιήθηκαν με πολύ μεράκι, ενθουσιασμό και καλή διάθεση τόσο από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς όσο και από τους μαθητές. Η συνεργασία και η αλληλοστήριξη ανάμεσα στα μέλη όλης της ομάδας έφερε εις πέρας αυτό το φιλόδοξο πρόγραμμα το οποίο έθεσε εξαρχής υψηλούς στόχους για τα δεδομένα του νησιού. Σε αυτό συνέβαλλε ο Δήμος του Καστελλορίζου καθώς και η τοπική κοινωνία με τους κατοίκους να ανταποκρίνονται σε ότι και αν χρειαστήκαμε προκειμένου να υλοποιηθούν τα πειράματα και γενικότερα όλες οι δράσεις.
Ως συντονίστρια της όλης δραστηριότητας θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς την Διευθύντρια της σχολικής μονάδας κ. Μπέττη Μούζακ για την πολύτιμη συνεργασία, καθοδήγηση και στήριξη. Η βοήθεια και η υπομονή της σε όλες τις δυσκολίες που συναντήσαμε ήταν πολύ σημαντική αφού έδινε τις διεξόδους εκείνες για να διευκολύνει την υλοποίηση του. Ένα μεγάλο ευχαριστώ επίσης στους συναδέλφους που υποστήριξαν τους στόχους που τέθηκαν, συμβάλλοντας στην επίτευξη αλλά και στην συμπλήρωση των δεικτών για το «Βραβείο του Αειφόρου Σχολείου».
Επίσης θέλω να ευχαριστήσω θερμά τους εκπαιδευτικούς της ομάδας που συμμετείχαν σε όλες τις δράσεις, αφιερώνοντας προσωπικό χρόνο τόσο για την προετοιμασία της κάθε δράσης αλλά και την στήριξη των μαθητών κατά την διάρκεια υλοποίησης αυτών. Η προσφορά τους ήταν πολύ σημαντική, αφού ο καθένας ξεχωριστά κατέθεσε από την πλευρά του τις γνώσεις και τις ιδέες του αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες, ενισχύοντας και παροτρύνοντας τους μαθητές σε κάθε δράση.
Τέλος δεν θα μπορούσα να παραλείψω τους πρωταγωνιστές της όλης προσπάθειας, τους μαθητές του Γυμνασίου-Λ.Τ Καστελλορίζου. Αγκάλιασαν με ενθουσιασμό και ενδιαφέρον τις δραστηριότητες, καθώς ο χρόνος κύλισε δημιουργικά και ευχάριστα, βλέποντας αλλά και κάνοντας πρωτότυπα και διαφορετικά πράγματα. Ευχή όλων μας να συνεχίσει η προσπάθεια της περιβαλλοντικής ομάδας και στο μέλλον να αφυπνίζει και να ενεργοποιεί συνειδήσεις, παροτρύνοντας μας να εκδηλώσουμε την αγάπη μας για τον περιβάλλοντα χώρο γύρω μας!

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΑΕΙΦΟΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Στα πλαίσια της περιβαλλοντικής αγωγής, στη σχολική μονάδα του Γυμνασίου Λ.Τ Καστελλορίζου, εκπονήθηκε η σχολική δραστηριότητα « Από την Αειφόρο στην Αξιοβίωτη Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη. Θεωρία ή Πράξη;». Στην εν λόγω δραστηριότητα εντάχθηκε και η συμμετοχή του σχολείου στον 2ο Πανελλήνιο διαγωνισμό για το Βραβείο Αειφόρου Σχολείου. Έτσι δημιουργήθηκε ένα σχέδιο Αειφόρου Διαχείρισης καθώς και ένα σχολικό πρόγραμμα δράσης, λαμβάνοντας υπόψη τα κριτήρια-δείκτες (παιδαγωγικοί, κοινωνικοί και οργανωτικοί, περιβαλλοντικοί) που χαρακτηρίζουν ένα σχολείο Αειφόρο καθώς και τις τοπικές ιδιαιτερότητες του νησιού. Οι δείκτες αυτοί στηρίζονται σε σημαντικό βαθμό στην ομάδα των «δεικτών αειφόρου ανάπτυξης» του Ο.Η.Ε, ενώ έχουν ληφθεί υπόψη και οι «δείκτες εκπαίδευσης για την αειφορία» που έχει δημιουργήσει η UNESCO. Οδηγός για την συμμετοχή αυτή ήταν η ιστοσελίδα του Αειφόρου Σχολείου www.aeiforosxoleio.gr με πλούσιο παιδαγωγικό αλλά και επιμορφωτικό υλικό. Η συμμετοχή αυτή απέβλεπε στο ξεκίνημα μιας σημαντικής προσπάθειας της σχολικής μονάδας για μια συνολική αναβάθμιση και βελτίωση της λειτουργίας της ώστε να εξοικονομήσει  πόρους (χρήματα, ενέργεια, νερό) να τους αξιολογήσει και να τους διαχειριστεί
Το σχέδιο Αειφόρου Διαχείρισης περιλάμβανε:

α) την αναλυτική ενημέρωση της Διευθύντριας κ. Μούζακ Μπέττης και του Συλλόγου των εκπαιδευτικών σχετικά με τους παραπάνω δείκτες και τον κύριο επιδιωκόμενο στόχο, το συνολικό «πρασίνισμα» του σχολείου, δηλαδή την στροφή του σχολείου προς την αειφορία.

β) την ενημέρωση του Δημάρχου και του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου για το θεσμό και το σχολικό πρόγραμμα δράσης προκειμένου να συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων και το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία.

γ) Το σχολικό πρόγραμμα δράσης. Αφού μελετήθηκαν οι δείκτες διεξοδικά καταγράφηκαν οι δράσεις που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τους. Στη συνέχεια έγινε ο καταμερισμός των εργασιών, η οργάνωση και ο συντονισμός των ενεργειών της κάθε μιας δράσης, ώστε να ανατεθούν στις σχολικές ομάδες. Με βάση το χρονοδιάγραμμα που διαμορφώθηκε θα μπορούσαμε να παρακολουθήσουμε και την εξέλιξη κάθε έργου-δράσης για να γίνει και η αξιολόγηση στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Το σχολικό πρόγραμμα δράσης περιλάμβανε:

  • Ανακύκλωση υλικών και ενημέρωση κατοίκων για μια συνολική δράση κοινωνίας-σχολείου.
  • Καθαρισμός τάξεων, σχολικού αλλά και περιβάλλοντος χώρου, παραλιών, περιποίηση δέντρων της σχολικής αυλής και περιπάτους στη φύση
  • Συμμετοχή στο «Χαμόγελο του Παιδιού»
  • Κατασκευή κομποστοποιητή για τα βιοαποικοδομήσιμα οργανικά υλικά
  • Πραγματοποίηση πειράματος για τον υπολογισμό της επί τις εκατό αποσύνθεσης οργανικού υλικού
  • Κατασκευή χαρταετού
  • Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση για τα ζώα
  • Παρασκευή ανακυκλώσιμου χαρτιού
  • Κατασκευή ηλιακής λάμπας
  • Κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά
  • Διάλεξη από ειδικό επιστήμονα για την αξιοβίωτη ολοκληρωμένη ανάπτυξη
  • Εκπαιδευτική εκδρομή στο ηφαιστειογενές νησί της Νισύρου, μελετώντας την γεωθερμία του νησιού.

δ) τη δημιουργία σχολικών ομάδων δράσης προκειμένου να υλοποιήσει το σχολικό πρόγραμμα δράσης. Συζητήθηκε η ανάθεση των παραπάνω σχολικών δράσεων και οι αρμοδιότητες της κάθε ομάδας. Λόγω του  περιορισμένου αριθμού μαθητών του σχολείου μας, τους ζητήθηκε να δηλώσουν προτίμηση συμμετοχής σε περισσότερες από μια δράσεις. Έγινε συμβόλαιο συνεργασίας το οποίο θα εξασφάλιζε τις δεσμεύσεις των μελών της ομάδας για αμοιβαίο σεβασμό, αλληλοστήριξη και συνεργασία. Στην πρώτη συνάντηση μας συζητήθηκε το όνομα καθώς και το λογότυπο της περιβαλλοντικής ομάδας. Η ενέργεια αυτή στόχευε στην ενδυνάμωση των δεσμών της ομάδας. Το όνομα που επιλέχτηκε με ομοφωνία και ενθουσιασμό ήταν « Μεγίστη Δράση» εμπνεόμενο από τον Δήμο Μεγίστης( Καστελλόριζο). Η εκπαιδευτικός των Καλλιτεχνικών με ομάδα παιδιών ανέλαβε τον σχεδιασμό του λογότυπου (η φώκια που ζει στα νερά του Καστελλορίζου και ισορροπεί τον πλανήτη γη στη μύτη της) και την τύπωση των Τ-shirts.

Οι ομάδες που σχηματίστηκαν ήταν οι εξής:

H συντονιστική ομάδα που αποτελείται από την διευθύντρια και την υπεύθυνη εκπαιδευτικό της σχολικής δραστηριότητας, αναλαμβάνοντας την εποπτεία και τον συντονισμό της όλης προσπάθειας. Η ομάδα αυτή ουσιαστικά τηρεί τα στατιστικά στοιχεία και καταγράφει τα στοιχεία τα οποία θα εισαχθούν στην ιστοσελίδα του αειφόρου σχολείου στο τέλος του διαγωνισμού, μαζί με τα δεδομένα των υπόλοιπων δεικτών, ώστε να προκύψει η τελική και συνολική βαθμολογία (σκορ) του σχολείου. Επίσης κρατά αρχείο με όλες τις λεπτομέρειες των δράσεων.

Η ομάδα της κοινωνικής ευθύνης που αναλαμβάνει την οργάνωση της συμμετοχής του σχολείου σε κοινωνικές και περιβαλλοντικές δράσεις, την φροντίδα των αδέσποτων ζώων, την υποστήριξη φτωχών οικογενειών, εκστρατείες εθελοντισμού, καθαρισμός ακτών, φροντίδα των δέντρων της σχολικής αυλής. Επίσης αναλαμβάνει την πρόσκληση εξωσχολικών επιστημόνων για μεταφορά γνώσεων και εμπειρίας στο σχολείο. Αναλαμβάνει τη φύτευση φυτών σε κάθε διαθέσιμο χώρο του σχολείου καθώς και τη φροντίδα τους για το πρασίνισμα της γωνιάς του σχολείου.

Η ομάδα του οικολογικού αποτυπώματος αναλαμβάνει να υπενθυμίζει στους μαθητές να σβήνουν τα φώτα και τις συσκευές φεύγοντας από τις τάξεις και με μικρές ανακοινώσεις μια φορά στις δύο εβδομάδες να ενημερώνει για την μείωση της σπατάλης της ενέργειας καθώς και την πορεία της ανακύκλωσης. Επίσης μια φορά το μήνα να αναφέρει τα αποτελέσματα της ανατροφοδότησης σε ότι έχει υλοποιηθεί, τις δυσκολίες και βελτιωτικές κινήσεις.

Η ομάδα της περιβαλλοντικής διαχείρισης αναλαμβάνει την συγκέντρωση, διαλογή, συσκευασία των ανακυκλώσιμων καθώς και την τελική αποστολή τους. Παρακολουθεί τον κομποστοποιητή, μετρά τις καταναλώσεις ρεύματος και οργανώνει το σύστημα της όλης διαχείρισης των ανακυκλώσιμων υλικών αλλά και των λαμπτήρων και ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών συσκευών για ανακύκλωση. Αναλαμβάνει επίσης την ενημέρωση και την παραλαβή από τα καταστήματα και τα εστιατόρια στο νησί που συμμετείχαν στην ανακύκλωση.

Η ομάδα τύπου και ενημέρωσης αναλαμβάνει να συγκεντρώνει το φωτογραφικό υλικό από όλες τις δράσεις της ομάδας καθώς και την προετοιμασία και οργάνωση της συνέντευξης του Δημάρχου της Νισύρου στην εκπαιδευτική εκδρομή.

ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ….

Μαθητές από την ομογένεια της Αυστραλίας στο Καστελλόριζο

Δύο μαθητές και μία μαθήτρια από την ομογένεια της Αυστραλίας, ηλικίας 15-16 ετών επισκέφτηκαν το Καστελλόριζο στις 29-9-2011 για δύο εβδομάδες. Μέσα σε αυτό το σύντομο διάστημα ήρθαν σε ουσιαστική επαφή με τις ρίζες τους. Επισκέφτηκαν το πανέμορφο Γαλάζιο Σπήλαιο και κολύμπησαν στα κρυστάλλινα νερά του. Έκαναν το γύρο του νησιού με βάρκα. Ξεναγήθηκαν στο νησάκι της Κυράς της Ρω, στον Αϊ Γιώργη του Νησιού και στις Κολόνες. Πήγαν για ψάρεμα με ντόπιο αλιέα, χόρεψαν ελληνικούς χορούς κάτω από το αμπέλι ταβέρνας στο λιμάνι, παρακολούθησαν πως φτιάχνεται το παραδοσιακό γλυκό «κατουμάρι», έκαναν καγιάκ  από το λιμάνι μέχρι την περιοχή «Πλάκες», επισκέφτηκαν τα δύο μουσεία και πραγματοποίησαν περιπάτους σε όλα τα αξιοθέατα του νησιού. Συνόδεψαν τους μαθητές του Γυμνασίου- Λυκείου στο μηναίο τους περίπατο. Ξεκίνησαν από την  περιοχή Αυλωνιά με προορισμό τον Αϊ Γιώργη του Βουνού. Εκεί, κατέβηκαν στην κατακόμβη του Αγ. Χαραλάμπους. Επέστρεψαν στο σχολείο κάνοντας κύκλο προκειμένου να επισκεφτούν και το Παλιόκαστρο.

Σχεδόν καθημερινά έπαιζαν μπάσκετ και ποδόσφαιρο με τους νέους του νησιού. Συμμετείχαν σε λογοτεχνικό εργαστήρι  που πραγματοποιήθηκε στο σχολείο  με αφορμή το βιβλίο «ΚΑΣΤΕΛΛΟΡΙΖΟ: Η ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΜΟΥ- μια εικονογραφημένη ιστορία για παιδιά» γραμμένο από τους Μαίριλυν Τσολάκη και Τζ. Άντριου Τζόνστοουν και εικονογραφημένο από τον. Δρ. Πλάτων Αλεξίου. Αφηγητής του βιβλίου το ίδιο το Καστελλόριζο που ξεδιπλώνει την ιστορία του σε απλή, προσιτή γλώσσα. Κάθε σελίδα είναι χωρισμένη σε δύο στήλες- η μία είναι στην αγγλική και η άλλη στην ελληνική.  Οι μαθητές από την ομογένεια διάβαζαν κάθε ενότητα στα αγγλικά και ακολουθούσε συζήτηση με συντονίστριες την καθηγήτρια αγγλικών  κ. Ιφιγένεια Λέντζιου, τη διευθύντρια του σχολείου κ.  Μπέττη-Τζόαν Μούζακ και την υπεύθυνη του προγράμματος  κ. Μαίριλυν Τσολάκη.

Στις 11-10-2011, στο εργαστήριο φυσικών επιστημών του γυμνασίου πραγματοποιήθηκαν δραστηριότητες με το μαθητικό δυναμικό του σχολείου και με την συμμετοχή των μαθητών της ομογένειας από την Αυστραλία. Η δράση, που είχε τίτλο «Παίξε και….ανακάλυψε», ασχολήθηκε με σειρά πειραμάτων και των προεκτάσεών τους στην καθημερινή ζωή. Σκοπός ήταν να διεγείρει  το ενδιαφέρον το μαθητών για τις φυσικές επιστήμες. Αξιοποίησε το γεγονός ότι οι φυσικές επιστήμες έχουν ήχο, χρώμα, φως, μυρωδιά, γεύση και εκρήξεις και έθεσε σε εγρήγορση όλες τις αισθήσεις  των μαθητών. Οι μαθητές άκουσαν, είδαν, μύρισαν, γεύτηκαν, σκέφτηκαν και έπραξαν. Έτσι ένοιωσαν στην κυριολεξία τη χημεία, τη βιολογία και τη φυσική. Κατά την διάρκεια των πειραμάτων γινόταν μετάφραση στην αγγλική και η συμμετοχή όλων των μαθητών ήταν ενθουσιώδεις, ενεργή και με άψογη συνεργασία ανάμεσα στα μέλη της κάθε ομάδας. Συντονίστρια της όλης δραστηριότητας ήταν η χημικός κ. Θεοδώρα Γκιουλέκα με βοηθό τον κ. Κων/νο Κατσίμπρα.  Συμμετείχαν, επίσης οι καθηγήτριες Νεκταρία Κουκουλιάτα-Τσιτσέλη, Ιφιγένεια Λέντζιου, Χριστίνα Γούναρη και Μπέττη Μούζακ. Παρούσα ήταν και η κ. Μαίριλυν Τσολάκη.

Την προτελευταία μέρα της παραμονής τους στο Καστελλόριζο, οι μαθητές από την Αυστραλία μοίρασαν  σε όλα τα παιδιά  από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο αναμνηστικά δώρα και παρουσίασαν τη χώρα τους στους μαθητές του Γυμνασίου-Λυκείου. Ακολούθησε συζήτηση, κατά την οποία έγινε σύγκριση της ζωής και της παιδείας στο Καστελλόριζο και στη Αυστραλία.

Μaster Class από το Νίκο Λυγερό

Την Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου ο Νίκος Λυγερός επισκέφτηκε τη Σχολική Κοινότητα Μεγίστης (Καστελλορίζου) όπου πραγματοποίησε  Μaster Class στους μαθητές και στις μαθήτριες με θέμα:

<< Ανοικτά Προβλήματα για την Ανάπτυξη της Σκέψης>>.

Ανακύκλωση στο Καστελόριζο!

Μία αξιέπαινη πρωτοβουλία έλαβε το γυμνάσιο λ.τ. Καστελορίζου (Μεγίστης) συγκεντρώνοντας υλικά για ανακύκλωση. Με τις ενέργειες της διευθύντριάς μας Ευαγγελίας Βελλή εξασφαλίστηκε η δωρεάν μεταφορά τους από την εταιρεία Blue Star κάθε φορά που θα συγκεντρώνονται ανακυκλώσιμα υλικά από τα σχολεία ή το Δήμο Μεγίστης. Ευχαριστούμε το Δήμο Μεγίστης για τη συμπαράσταση και τη μεταφορά των υλικών ως το λιμάνι του Καστελορίζου. Ευχόμαστε η προσπάθεια αυτή για ανακύκλωση στο νησί μας να συνεχιστεί και αυτή τη σχολική χρονιά αλλά και στο μέλλον και ανάλογες πρωτοβουλίες να λαμβάνονται πάντα από το σχολείο μας!

Οι μαθητές/τριες του γυμνασίου λ.τ. Καστελορίζου (Μεγίστης)

Εργασία στο Scratch

Το Scratch είναι ένα προγραμματιστικό περιβάλλον για αρχάριους το οποίο δίνει την δυνατότητα στους χρήστες να εξερευνήσουν βασικές έννοιες του προγραμματισμού μέσα από ένα πολύ φιλικό και εύχρηστο περιβάλλον.

Το project έχει υλοποιηθεί από το MIT Media Lab και το σύνθημα των κατασκευαστών του είναι:

Φαντάσου – Φτιάξε – Μοιράσου

Το παρακάτω παιχνίδι δημιουργήθηκε από το μαθητή της Γ’ Λυκείου Ηλία Μαρταλά στα πλαίσια του μαθήματος Πολυμέσα-Δίκτυα:

Scratch Project

Εκπαιδευτική εκδρομή στην Αθήνα


Από τις 20 έως τις 24 Νοεμβρίου 2010 δέκα από τους δώδεκα μαθητές του γυμνασίου και των λυκειακών τάξεων του Καστελορίζου πραγματοποίησαν εκπαιδευτική εκδρομή στην Αθήνα ύστερα από πρόσκληση του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων. Την εκδρομή αυτή χρηματοδότησαν η Μητρόπολη Σύμης-Τήλου-Χάλκης-Καστελορίζου, τα Ελληνικά Πετρέλαια, το Ίδρυμα Μποδοσάκη και η Νομαρχία Δωδεκανήσου ύστερα από τις προσπάθειες της διευθύντριας του σχολείου μας Ευαγγελίας Βελλή και των συνοδών εκπαιδευτικών Παρασκευής Αρβανίτη και Βασίλη Χρισταρά.
Επίσκεψη στη Βουλή

Παράλληλα με την επίσκεψη στη Βουλή των Ελλήνων, όπου οι μαθητές ενημερώθηκαν για την ιστορία του κτιρίου και τον τρόπο λειτουργίας του Ελληνικού Κοινοβουλίου και παρακολούθησαν συνεδρίαση της ολομέλειάς του, τις τρεις αυτές ημέρες της διαμονής στην Αθήνα το πρόγραμμα συμπληρώθηκε με πολλές άλλες, εκπαιδευτικές κυρίως, δραστηριότητες. Έτσι, την πρώτη μέρα στην Αθήνα οι μαθητές επισκέφτηκαν το μουσείο της Ακρόπολης, όπου με τη βοήθεια ξεναγού γνώρισαν τον κόσμο της αρχαίας Αθήνας και θαύμασαν την τέχνη της. Την επόμενη μέρα πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού. Εκεί οι μαθητές απόλαυσαν τη θεατρική παράσταση “Οδύσσεια” της Κάρμεν Ρουγγέρη, περιπλανήθηκαν στην αρχαία αθηναϊκή αγορά μέσω τρισδιάστατης προβολής στη Θόλο του Ιδρύματος και παρακολούθησαν μια διαδραστική έκθεση με θέμα τα μαθηματικά στον αρχαίο κόσμο. Την τρίτη ημέρα ακολούθησε επίσκεψη στο Αττικό πάρκο στα Σπάτα. Τα παιδιά Επίσκεψη στο Αττικό Πάρκοεντυπωσιάστηκαν όχι μόνο από τα πολλά άγρια ζώα και ερπετά, που έβλεπαν για πρώτη φορά από κοντά, αλλά και από την επίδειξη δελφινιών και θαλάσσιων λιονταριών στο νέο ενυδρείο του χώρου.

Παράλληλα με όλες αυτές τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες υπήρχαν βέβαια και διαλείμματα χαλάρωσης, καθώς οι μαθητές παρακολούθησαν κινηματογράφο στο “The mall”, περπάτησαν στην Ερμού και έφαγαν στο Μοναστηράκι. Σε όλη τη διάρκεια της εκδρομής οι μαθητές ήταν πολύ συνεργάσιμοι με τους συνοδούς εκπαιδευτικούς, οι οποίοι δεν αντιμετώπισαν κανένα απολύτως πρόβλημα.

Τα παιδιά μας πέρασαν πολύ όμορφα στην εκδρομή αυτή και ελπίζουμε να γίνει θεσμός μια εκπαιδευτική εκδρομή τη χρονιά για τους μαθητές του πιο ακριτικού σχολείου στην Ελλάδα. Αυτή και μόνο η παρουσία των Θεατρική παράσταση μαθητών στην Αθήνα αλλά και η διαμονή τους, για λίγες ημέρες, μακριά από τους γονείς τους και το σπίτι τους σε συνδυασμό με όλες τις παραπάνω δραστηριότητες σίγουρα είναι χρήσιμα εργαλεία για τη διαμόρφωσή τους ως ενεργών πολιτών του μέλλοντος.

Να ευχαριστήσουμε για άλλη μια φορά τους χορηγούς που βοήθησαν στην πραγματοποίηση της εκδρομής και να ελπίσουμε να βρεθούν λύσεις μόνιμες και αξιόπιστες στο πρόβλημα της μετακίνησης από και προς τη Ρόδο, ώστε παρόμοιες προσπάθειες να μπορούν να επαναλαμβάνονται ευκολότερα και οικονομικότερα.