5 Ιουνίου 2014- Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πατήστε πάνω στην παραπάνω εικόνα-Κατασκευή Σφακιανάκη Γεωργία 

Για να γίνει κάθε μέρα 5 Ιουνίου!!!

Με την εμφάνιση των πρώτων ανθρώπων στη γη, κατά τους προϊστορικούς χρόνους, άρχισε η αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων που η διαδικασία της εξέλιξης είχε εμπιστευτεί στον άνθρωπο. Διαπιστώνοντας πόσο σημαντική ήταν η καλή γνώση του χώρου γύρω τους, οι πρώτοι άνθρωποι στην προσπάθειά τους να επιβιώσουν αρχικά, να αμυνθούν απέναντι στους διάφορους εχθρούς και να βελτιώσουν αργότερα τις συνθήκες της ζωής τους, άρχισαν να εκμεταλλεύονται κάποιους παράγοντες του φυσικού περιβάλλοντος, αλλάζοντας σταδιακά τη δομή και τη λειτουργία της φύσης.

Κατασκευάζοντας εργαλεία, μετέτρεψαν αρκετές φορές στη μακρά ιστορία τους σε μάστιγα τα δώρα που τους προσέφερε η φύση, όπως για παράδειγμα τη φωτιά. Με μοναδικό στόχο την ανάπτυξη ο άνθρωπος ξεκίνησε να εκμεταλλεύεται αλόγιστα τις πρώτες ύλες, να παράγει και να καταναλώνει ολοένα και περισσότερα προϊόντα, να ρυπαίνει το περιβάλλον, χωρίς να σκέφτεται τις επιπτώσεις των πράξεών του. Συνέπεια όλων αυτών ήταν η εμφάνιση μιας σειράς περιβαλλοντικών προβλημάτων όπως:

  • η έλλειψη ή η ανεπαρκής παροχή πόσιμου νερού σε αρκετές περιοχές του πλανήτη
  • η μείωση της βιοποικιλότητας
  • η καταστροφή των δασών
  • η ερημοποίηση
  • το φαινόμενο του θερμοκηπίου
  • η τρύπα του όζοντος
  • οι κλιματικές αλλαγές
  • η φτώχεια και η πείνα που μαστίζει εκατομμύρια ανθρώπων διεθνώς
  • τα γενετικά τροποποιημένα προϊόντα

 

Η γενικότερη υποβάθμιση του περιβάλλοντος που προκαλείται, είναι πάντα επίκαιρο θέμα γιατί είναι πρόβλημα:

►   υγείας (έχει αρνητικές επιπτώσεις τόσο στη σωματική όσο και στην ψυχική υγεία του ανθρώπου)

►   οικονομίας (ανεβάζει το κόστος των παραγωγικών δραστηριοτήτων και τις δαπάνες για τη διατήρηση των οικοσυστημάτων)

►   προστασίας της φύσης (διαταράσσει την ισορροπία των ζωντανών οργανισμών)

►   αισθητικής (αλλοιώνει την ομορφιά της φύσης).

 

Συνοπτικά, θα μπορούσαν να αναφερθούν έξι βασικές ανθρωπογενείς δραστηριότητες που ρυπαίνουν το περιβάλλον καθώς και οι αποδέκτες που πλήττονται περισσότερο:

►   οι μεταφορές (ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα, τα νερά και το έδαφος)

►   η βιομηχανία (ρυπαίνει την ατμόσφαιρα, τα νερά και το έδαφος)

►   η θέρμανση και ο κλιματισμός (ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα)

►   η αστική κατανάλωση (ρυπαίνει  τα νερά και το έδαφος)

►   η γεωργική δραστηριότητα (ρυπαίνει τα νερά και το έδαφος)

►   τα επεισόδια ρύπανσης (ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα, τα νερά και το έδαφος)

 

Το 1972 ο οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) καθιέρωσε την 5η Ιουνίου ως παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος και αποτελεί μια αφορμή για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του παγκόσμιου κοινού για τα περιβαλλοντικά προβλήματα καθώς και μια υπενθύμιση  στους κατοίκους του πλανήτη ότι το μέλλον της ανθρωπότητας είναι άμεσα συνυφασμένο με το μέλλον των οικοσυστημάτων. Κάθε χρόνο η ημέρα αυτή έχει συγκεκριμένο θέμα και επιδιώκει να αναδείξει ένα διαφορετικό περιβαλλοντικό  πρόβλημα.. Φέτος, ο ΟΗΕ επέλεξε να στηρίξει τα μικρά νησάκια των ωκεανών– που μπορεί να είναι και κράτη – γιατί αυτά είναι τα πρώτα που επηρεάζονται από την κλιματική αλλαγή. Στόχος του ΟΗΕ είναι να βοηθήσει την προστασία των νησιών στην αντιμετώπιση των αυξανόμενων κινδύνων, ιδίως ως αποτέλεσμα της ραγδαίας αλλαγής του κλίματος.

Η Περιβαλλοντική ομάδα του ΓΕ.Λ Ανδραβίδας προτείνει μερικούς τρόπους για να γίνει η κάθε μέρα 5 Ιουνίου και υποστηρίζει ότι ακόμη και μικρές αλλαγές στις καθημερινές μας συνήθειες μπορούν να συμβάλλουν τόσο στη προστασία του περιβάλλοντος, χωρίς να επηρεαστεί αρνητικά η ποιότητα της ζωής μας , όσο και στην εξοικονόμηση χρημάτων. Μπορούμε λοιπόν να βοηθήσουμε:

  • χρησιμοποιώντας εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, αντί του αυτοκινήτου, όπως τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, το ποδήλατο ή το περπάτημα σε κοντινές αποστάσεις, περιορίζοντας έτσι τη χρήση ορυκτών καυσίμων,
  • μειώνοντας τον όγκο των απορριμμάτων μας με το περιορισμό της κατανάλωσης, με την επαναχρησιμοποίηση, την ανακύκλωση και την κομποστοποίηση,
  • αξιοποιώντας τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (π.χ τοποθετώντας ηλιακό θερμοσίφωνα στη στέγη του σπιτιού),
  • αντικαθιστώντας τους παλιούς λαμπτήρες με λαμπτήρες εξοικονόμησης ενέργειας που και καλύτερη απόδοση έχουν και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής,
  • αγοράζοντας ηλεκτρικές συσκευές με μεγαλύτερη ενεργειακή αποδοτικότητα,
  • προσέχοντας να μην αφήνουμε τις ηλεκτρικές συσκευές σε κατάσταση αναμονής και τα φώτα αναμμένα στους χώρους που δεν χρησιμοποιούμε,
  • περιορίζοντας τη σπατάλη του νερού και φροντίζοντας να μην πετάμε ανεξέλεγκτα παλιές μπαταρίες ή ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές αφού υπάρχει σοβαρός κίνδυνος ρύπανσης του υδροφόρου ορίζοντα,
  • συμμετέχοντας σε εθελοντικές περιβαλλοντικές δράσεις και αναζητώντας τρόπους σωστής αξιοποίησης των αγαθών που μας προσφέρει η φύση.

Πηγές:

  1. Αδαμαντιάδου, Σμ., Γεωργάτου,Μ., Γιαπιτζάκης,Χ., Νοταράς,Δ., Φλωρεντίν,Ν., Χατζηγεωργίου,Γ. (2007). Βιολογία Γενικής Παιδείας, Γ’ Λυκείου. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
  2. Χριστοδουλάκης, Ν. Σ.(1995). Οικολογία: Εισαγωγή στη μελέτη του περιβάλλοντος. Αθήνα: Πατάκη.
  3. Νικολάου, Κ. (1999). Ρύπανση των υδάτων,  Εισαγωγή στο Φυσικό και Ανθρωπογενές Περιβάλλον: Το Ανθρωπογενές περιβάλλον, Τόμος Β2. Πάτρα: Ε.Α.Π.
  4. Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ), Ινστιτούτο Αστικής και Αγροτικής Κοινωνιολογίας, Ομάδα Περιβάλλοντος (www.ekke.gr/estia)

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/lykandra/archives/489

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση