Οι Αρχαίοι Ολυμπιακοί Αγώνες υπήρξαν στην ιστορία η πιο σημαντική και μεγαλειώδης αθλητική διοργάνωση. Όμως, και οι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες είναι, αναμφίβολα, η κορυφαία αθλητική οικουμενική διοργάνωση, η οποία προσελκύει το ενδιαφέρον δισεκατομμυρίων ανθρώπων σε όλη την υφήλιο.
Αφορμώμενες από τη μεγάλη γιορτή του αθλητισμού, που θα πραγματοποιηθεί φέτος στο Παρίσι, θελήσαμε να κάνουμε μια διαφορετική μαθησιακή προσέγγιση της γνώσης για τη μεγαλύτερη γιορτή του αθλητισμού παγκοσμίως και να ενώσουμε το αρχαίο με το νέο αλλά και να κάνουμε τις επιστήμες να «συνομιλήσουν» μεταξύ τους.
Η διαθεματική διδασκαλία προωθεί «την πολύπλευρη μελέτη θεμάτων και εννοιών, στα πλαίσια της διαχρονίας και της συγχρονίας και τη σύνδεση των επιστημονικών πεδίων (διεπιστημονικότητα) μεταξύ τους, ώστε πέρα από την ειδική γνώση, να αντιληφθεί ο μαθητής τη “συνομιλία” των επιστημών και τη συμβολή τους σε όλες της εκφάνσεις της καθημερινής ζωής».
Η εν λόγω καινοτόμος δράση με τίτλο «Από την Αρχαία Ολυμπία έως το Παρίσι 2024» πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 25-04-2024 στο Α1 τμήμα του σχολείου μας, από τις εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής κ. Παναγοπούλου Ελένη, Αρχαίων Ελληνικών κ. Στρεπέλια Ιωάννα και της Γαλλικής γλώσσας κ. Πετρολέκα Αναστασία. Οι εκπαιδευτικοί προσπάθησαν ώστε οι μαθητές/τριες να διερευνήσουν με πολύπλευρο τρόπο και να μελετήσουν μέσω διαφορετικών επιστημών το θέμα των Ολυμπιακών Αγώνων.
Σκοπός μας ήταν οι μαθητές/τριες να γνωρίσουν τον θεσμό των Ολυμπιακών Αγώνων και να εκπαιδευτούν, να αποκτήσουν γνώσεις ζωής σχετικά με την Ολυμπιακή Ιστορία και Κληρονομιά δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη φιλοσοφία και τις αξίες του Ολυμπισμού από την Αρχαιότητα έως σήμερα, με δημιουργικό, βιωματικό και συνεργατικό τρόπο και «ενώνοντας» διαφορετικές επιστήμες – διαφορετικά μαθήματα.
Έτσι, μέσα από τη διαθεματικότητα οι μαθητές/τριες συμμετείχαν ενεργά σε δράσεις (γνωστικές, κινητικές, εικαστικές, γλωσσικές) αντλώντας εμπειρίες από διαφορετικά επιστημονικά πεδία και συνδέοντας τον αθλητισμό με τον πολιτισμό, την γλώσσα και την παιδεία.
Οι στόχοι της διδασκαλίας ήταν, να αναπτυχθούν εκτός από διαμαθητικές και διεκπαιδευτικές σχέσεις μέσα από μια συνθετική διαδικασία αλλά και να οικοδομηθεί κριτικά η γνώση και η εικόνα για την διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αρχαιότητα, από τους μαθητές/τριές μας, αλλά ταυτόχρονα να δουν οι μαθητές/τριες και με μια άλλη ματιά τους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες που θα γίνουν φέτος στο Παρίσι.
Οι μαθητές/τριες μέσα από τις βιωματικές ομαδοσυνεργατικές, δραστηριότητες, σχέδια εργασίας και παρουσιάσεις που πραγματοποιήθηκαν και στα τρία μαθήματα οδηγήθηκαν με δημιουργικό και ευχάριστο τρόπο (παίζοντας, χορεύοντας, αναπαριστώντας και απαγγέλοντας στα Ελληνικά και Γαλλικά) σε μια νέα ολιστική προσέγγιση της γνώσης.
Επίσης, βασικός σκοπός μας ήταν να διαμορφωθεί η αντίληψη της έννοιας «μάθηση» ως μίας διαδικασίας ανοικτής, δημιουργικής που να ξεφεύγει από την απομνημονευτική διαδικασία, ώστε να επιτευχθεί η εννοιολογική αλλαγή και η ανάπτυξη θετικών στάσεων και συμπεριφορών.
Τέλος, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στον ρόλο του μαθητή/τριας, ο οποίος μετατρέπεται λειτουργικά σε φορέα λήψης αποφάσεων, δράσης, συνεργασίας, βίωσης συναισθημάτων μέσω μιας μεθοδολογικής προσέγγισης, διεπιστημονικής διαδικασίας και συνεργατικής διαθεματικής διαδικασίας. Με τον τρόπο αυτό το σχολείο μοιάζει «εργαστήρι ανακάλυψης του κόσμου», που προσεγγίζει την κοινωνία από όπου οι μαθητές/τριες δρουν σε χώρους έξω από το σχολείο και σε πληθώρα ερεθισμάτων (Georgiadis, 2010, Μακρής, Γεωργιάδης, & Μουντάκης, 2016).