↑ Επιστροφή σε Δραστηριότητες

Εκτύπωσέ το Σελίδα

Διδακτικές Προσεγγίσεις



Το εκπαιδευτικό σύστημα με την μορφή που ξέραμε μέχρι σήμερα έφθασε στο τέλος του, εδώ και πολύ καιρό. Ζούμε τις δύσκολες μεταβατικές ημέρες της αντικατάστασής του από ένα καινούργιο την μορφή του οποίου προσπαθούμε αγωνιωδώς να προσδιορίσουμε. Σίγουρα δεν θα περιλαμβάνει την καλασική δασκαλοκεντρική σχολική τάξη και πιθανότατα να μην περιλαμβάνει θρανία και φυσική παρουσία μαθητών και δασκάλων. Σίγουρα θα είναι ψηφιακό από την αρχή μέχρι το τέλος. Όσοι διδάσκουμε στο Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Πατρών αποτελούμε μια συμπαγή ομάδα που καθημερινά προασπαθεί να προσεγγίσει αυτή την αλλαγή. Η σελίδα αυτή καταγράφει τις καθημερινές μας προσπάθειες μας να ανοίξουμε τον δρόμο σε μια ψηφιακή επανάσταση στην εκπαίδευση, που μόλις τώρα ξεκίνησε για την πατρίδα μας.


Πίνακας περιεχομένων

Διερευνώντας την κληρονομικότητα

Κατακόρυφη-Οριζόντια Μετατόπιση Καμπύλης

Σχετικές θέσεις δύο κύκλων

Σχετικές θέσεις κύκλου και ευθείας

Κωνικές τομές: Παραβολή

Στατιστική (Γ΄ Λυκείου)

Το καλάθι της με τα ψώνια

Κεκλιμένο Επίπεδο

Μετρώντας το έργο της αντίστασης του αέρα

Πρόταση Διδασκαλίας Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας Α΄ Λυκείου

Πρόταση Διδασκαλίας Ιστορίας Γενικής Παιδείας Β΄ Λυκείου

Σενάριο «Ελεύθερη Πτώση – Κατακόρυφη Βολή»

Σενάριο «Θεώρημα Rolle – Μέσης Τιμής»

Διαθεματική προσέγγιση του Μ. Βασιλείου

Διαθεματική προσέγγιση ενοτήτων Φυσικής και Μαθηματικών

Φύλλα εργασίας: Φυσικής Γενικής Παιδείας Γ’ Λυκείου

Σενάριο Διδασκαλίας: Φιλοσοφία B΄ Λυκείου

Πρόταση Διδασκαλίας: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου

Από τα Γονίδια στις Πρωτεΐνες

Τριβή

Πρώτος Παγκόσμιος ΠόλεμοςΔιατήρηση της ορμής

Υπολογισμός αρχικής ταχύτητας στην οριζόντια βολή

Παλμογράφος: ένα εξαιρετικό Εκπαιδευτικό πολυεργαλείο μετρήσεων και απεικονίσεων

Μελέτη της μεταβολής της πίεσης αερίου μέσα σε σύριγγα με τον όγκο

Υπολογισμός μήκους κύματος

Διερευνώντας την κληρονομικότητα

Καλόσακα Κατερίνα (ΠΕ.04.04)

ΚΑΙΝΟΤΟΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΠΕΞΗΓΗΣΕΙΣ

Θεματική Ενότητα: Μενδελική Γενετική

Διερεύνηση: Η διερεύνηση της κληρονομικότητας μέσω της διαδικασίας της δημιουργίας γαμετών (διαδικασία μείωσης)

Μέθοδος: Δημιουργία απογόνων από διασταύρωση γονέων με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά

Χρόνος προετοιμασίας: Τουλάχιστον 1 ώρα για τη χαρτοκοπτική των χρωμοσωμάτων ξεχωριστά κάθε γονέα που θα δοθούν σε κάθε ομάδα μαθητών.

Καινοτομία: Είναι δραστηριότητα-παιχνίδι με την οποία μοντελοποιείται η διαδικασία της μείωσης και διερευνώνται νόμοι της Μενδελικής κληρονομικότητας μέσα από την παρατήρηση των κατασκευών. Η γνώση αποκτάται από τη δραστηριότητα-κατασκευή και όχι μέσα από την ανάγνωση ενός ξερού κειμένου.

Γνωστικοί στόχοι: Εξαρτάται από την ηλικία στην οποία εφαρμόζεται. Στους μαθητές Α΄, Β΄ Λυκείου θέλουμε να είναι σε θέση:

  • να εξηγήσουν γιατί κάθε γονέας συνεισφέρει την ίδια ποσότητα γενετικής πληροφορίας
  • να εξηγήσουν γιατί τα αδέλφια μιας οικογένειας διαφέρουν γονοτυπικά αν και μπορεί να έχουν ίδιο φαινότυπο
  • να αναγνωρίσουν τα αλληλόμορφα γονίδια
  • να συνειδητοποιήσουν πως με τη μείωση και το συνδυασμό των γαμετών εξασφαλίζεται η ποικιλότητα των χαρακτηριστικών

Απαιτούμενα Υλικά:

Στους μαθητές δίνονται:

Καραμέλες –ζαχαρωτά

Φελλοί από μπουκάλια

Πινέζες έγχρωμες απλές και με προεξοχές

Καρφίτσες με έγχρωμο κεφαλάκι

Εύκαμπτα έγχρωμα χνουδωτά σύρματα

Μικρά καρφιά

Ξυλάκια ή οδοντογλυφίδες

Έγχρωμες χάντρες

Για την προετοιμασία από τον καθηγητή:

  • Χαρτόνι σε 2 χρώματα για το σχεδιασμό των ζευγών των χρωμοσωμάτων
  • Ψαλίδι ή κόπτης

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Ακολουθεί η διαδικασία με τις δραστηριότητες.


Κατακόρυφη-Οριζόντια Μετατόπιση Καμπύλης

Λύρη Αναστασία (ΠΕ03)

Εκπαιδευτικό Σενάριο: Κατακόρυφη-Οριζόντια Μετατόπιση Καμπύλης

Φύλλο εργασίας: Κατακόρυφη-Οριζόντια Μετατόπιση Καμπύλης

Αρχεία Geogebra


Σχετικές θέσεις δύο κύκλων

Λύρη Αναστασία (ΠΕ03)

Εκπαιδευτικό Σενάριο: Σχετικές θέσεις δύο κύκλων

Φύλλο εργασίας: Σχετικές θέσεις δύο κύκλων

Geogebra Σχετικές Θέσεις Δύο Κύκλων


Σχετικές θέσεις κύκλου και ευθείας

Λύρη Αναστασία (ΠΕ03)

Εκπαιδευτικό Σενάριο: Σχετικές Θέσεις Ευθείας και Κύκλου- Εφαπτόμενα τμήματα

Φύλλο εργασίας: Σχετικές Θέσεις Ευθείας και Κύκλου – Εφαπτόμενα τμήματα

Geogebra: Σχετικές Θέσεις Ευθείας και Κύκλου – Εφαπτόμενα τμήματα


Κωνικές τομές: Παραβολή

Λύρη Αναστασία (ΠΕ03) – Τσιγγέλης Μιχάλης (ΠΕ03)

Εκπαιδευτικό Σενάριο: Παραβολή

Φύλλο Εργασίας: Παραβολή

Geogebra: Παραβολή


Στατιστική (Γ΄ Λυκείου)

Λύρη Αναστασία (ΠΕ03)

Σχέδιο μαθήματος: Στατιστική

Φύλλα εργασίας: Στατιστική

Παρουσίαση: Στατιστική

Geogebra: Καμπύλη κατανομής συχνοτήτων


Το καλάθι της με τα ψώνια

Διδακτικό Σενάριο Α΄ Λυκείου στη Φυσική

Φύττας Γεώργιος (Φυσικός)

Η ιδέα του σεναρίου είναι μια απλή σκηνή καθημερινότητας.

Μια γιαγιά η οποία μένει στον 3ο όροφο της πολυκατοικίας και σε ύψος Η=10m, έχει στείλει τον εγγονό της το Γιωργάκη να ψωνίσει στη λαϊκή. Ο Γιωργάκης μεταφέρει τα ψώνια μέσα σε ένα καλάθι. Τα ψώνια με το καλάθι έχουν συνολικά μάζα m=3Kg. Επειδή έχει χαλάσει το ανσανσέρ η γιαγιά δεν μπορεί να κατέβει να πάρει τα ψώνια, οπότε σκέφτεται να ρίξει ένα αβαρές σχοινί απο το τρίτο όροφο στο πεζοδρόμιο ώστε ο Γιωργάκης να δέσει το καλάθι και η γιαγιά να το τραβήξει. Έτσι και έγινε. Η γιαγιά ασκεί στο σχοινί σταθερή δύναμη F=33N προσπαθώντας να τραβήξει το καλάθι.

Θα ανεβάσει η γιαγιά το καλάθι; Θα αντέξει το σχοινάκι; Θα φθάσει το καλάθι στο τρίτο όροφο;

Τη συνέχεια θα τη μάθουμε στη διάρκεια του σεναρίου…

Που απευθύνεται – Διάρκεια – Χώρος

Το σενάριο απευθύνεται σε μαθητές Α΄ Τάξης του Λυκείου.
Διάρκεια του σεναρίου: 2 διδακτικές ώρες

Χώρος υλοποίησης: Το εργαστήριο Φυσικών Επιστημών ή το Εργαστήριο Πληροφορικής ανάλογα με το τρόπο πραγματοποίησης

Τρόποι υλοποίησης

Τα σενάριο μπορεί να υλοποιηθεί με δυο τρόπους, ανάλογα με τις δυνατότητες, το μαθηματικό δυναμικό αλλά και την υποδομή που έχει στη διάθεσή του ο εκπαιδευτικός.

Α Τρόπος: Ο εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί ένα αρχείο .ppt που μπορείτε να δείτε στο υλικό με το οποίο καθοδηγείται. Οι μαθητές δουλεύουν σε ομάδες των δυο (2) ατόμων. Ακολουθείται φύλλο εργασίας και εστιάζουμε στη συνεχή ανατροφοδότηση.

Β Τρόπος: Οι μαθητές πάλι δουλεύουν με φύλλο εργασίας σε ομάδες των δυο (2) ατόμων μπροστά σε σταθμό υπολογιστή. Τρέχουν εφαρμογή -με το Interactive Physics- που έχει σχεδιαστεί και υλοποιηθεί από τον εκπ/κό ( βρίσκεται στο υλικό).


Το σενάριο στηρίζεται στο τρίπτυχο:
ΥΠΟΘΕΣΗ- ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΣ-ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ

Φύλλο εργασίας κατακόρυφη κίνηση προς τα πάνω

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗΣ

Σενάριο ΙΡ


Κεκλιμένο Επίπεδο

Φύττας Γιώργος (ΠΕ04)

Η ιδέα του σεναρίου στηρίζεται στην επίλυση ενός συνδυαστικού προβλήματος μηχανικής. Μέσω της άσκησης αυτής επιδιώκεται η εισαγωγή όλων των εννοιών που διδάχθηκαν τη φετινή σχολική χρονιά.Η διαδικασία κινητοποιεί τους μαθητές να προβληματιστούν ομαδικά σε διάφορα σημεία του προβλήματος. Δεν ακολουθείται απο τον εκπαιδευτικό η «αυστηρή» επίλυση του προβλήματος αλλά επιδιώκεται η συνεχής ανατροφοδότηση και η συζήτηση μεταξύ των ομάδων των μαθητών σε κομβικά σημέια του προβλήματος.Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες των δυο (2) ατόμων, συμπληρώνουν ομαδικό φύλλο εργασίας που αποτελεί ταυτόχρονα και φύλλο αξιολόγησης, ενώ αξιολογούνται ατομικά στην τελευταία ερώτηση (Ερώτηση 11) του φύλλου εργασίας.

Το πρόβλημα είναι το παρακάτω:

Σε ένα μη λείο κεκλιμένο επίπεδο κλίσεως θ (όπου ημθ=0,6 και συνθ=0,8) συγκρατείται ακίνητο ένα σώμα μάζας Μ=2kg με την επίδραση μιας δύναμης μέτρου F=8Ν, παράλληλης προς το επίπεδο, όπως στο Σχήμα 1, σε ύψος h=3m από το λείο οριζόντιο επίπεδο. Αποσύρουμε τη δύναμη F και το σώμα ολισθαίνει προς τα κάτω , οπότε στο σημείο Β η ταχύτητά του είναι υ=6m/s.

Να σχεδιάσουμε όλες τις δυνάμεις που ασκούνται στο σημείο Α, ενώ το σώμα συγκρατείται ακίνητο.

Να υπολογίσουμε τη Τριβή ολίσθησης στο 1

ο

      κεκλιμένο επίπεδο και στη συνέχεια το συντελεστή τριβής.

Να υπολογiσουμε το ύψος Η στο οποίο θα ανέβει το σώμα στο δεύτερο λείο κεκλιμένο επίπεδο ΒΓ.

Να υπολογίσετε τη θερμότητα που παράγεται κατά τη κίνηση του σώματος στα κεκλιμένα επίπεδα.

Το σώμα θεωρείται υλικό σημείο αμελητέων διαστάσεων, οι κορυφές των κεκλιμένων επιπέδων έχουν εξομαλυνθεί, ώστε η διέλευση του σώματος από το ένα επίπεδο στο άλλο να γίνεται χωρίς κανένα πρόβλημα και g=10m/s2.
Στόχοι

Να επαναλάβουμε μερικές απο τις βασικές έννοιες που διδάχθηκαν οι μαθητές/τριες τη φετινή χρονιά μέσα απο την επίλυση μιας συνδυαστικής άσκησης.

Να εξοικειωθούν οι μαθητές με την εφαρμογή των αρχών διατήρησης της ενέργειας.

Να ορίσουμε τους ρυθμούς μεταβολής της ενέργειας.

Να αντιληφθούν οι μαθητές τη διαφορά των θεωρητικών και πειραματικών τιμών ενός μεγέθους και να προβληματιστούν για τους παράγοντες της διαφοροποίησής τους.

Να βελτιώσουν το βαθμό συνεργασίας με άλλους μαθητές/τριες.

Να δημιουργήσουμε ένα εσωτερικό πλαίσιο ανατροφοδότησης στη διάρκεια του μαθήματος.

Πρότερες γνώσεις

Να έχουν διδαχθεί οι μαθητές την αντίστοιχη εξεταστέα ύλη της Α Λυκείου, να μπορούν να σχεδιάζουν και να ερμηνεύουν διαγράμματα ταχύτητας – χρόνου, επιτάχυνσης-χρόνου και θέσης –χρόνου.

Τα απαραίτητα εποπτικά μέσα

  • Υπολογιστής
  • Πίνακας μαρκαδόρου
  • Βιντεοπροβολέας
  • Χαρτί μιλιμέτρ, χάρακας, μολύβι
  • Αρχείο .ppt (Επαναληπτικό πρόβλημα)

Τα λογισμικά που θα χρησιμοποιήσουμε

  • Microsoft Office 2013
  • Microsoft Power Point 2013
  • Microsoft Excel 2013

Η διαδικασία

Οι μαθητές είναι χωρισμένοι σε ομάδες των δυο (2) ατόμων.

Σε κάθε ομάδα παραδίδεται απο ένα φύλλο εργασίας το οποίο πρέπει να παραδώσουν στο τέλος του μαθήματος.

Η διαδικασία, όπως περιγράφεται και στο φύλλο εργασίας, περιλαμβάνει 12 διαφορετικές φάσεις. Σε κάθε φάση εμπλέκεται και από μια ή περισσοτερες έννοιες.

Η φάση 11 μαζί με τη φάση 12 μπορούν να χρησιμοποιηθούν για «εργασία στο σπίτι» εφόσον δεν φθάσει ο χρόνος.

Η κάθε φάση προβάλεται στον πίνακα με τον βιντεοπροβολέα μέσω μιας διαφάνειας του αρχείου .ppt

        Η κάθε ομάδα προσπαθεί να απαντήσει στο φύλλο εργασίας της μέσα σε 2-3 λεπτά. Εφόσον οι ομάδες είναι έτοιμες, προτείνουν τις επιλογές τους στην ολομέλεια και στη συνέχεια γίνεται μικρή συζήτηση με παράλληλη ανατροφοδότηση απο κάθε ομάδα που έχει διαφορετική επιλογή.

Στη συνέχεια μαθητής/τρια απο μια ομάδα κάθε φορά σηκώνεται στο πίνακα για να επιλύσει μια φάση απο το συνολικό πρόβλημα.

Στο τέλος του μαθήματος οι ομάδες παραδίδουν το φύλλο εργασίας στον εκπ/κό.

Προτείνεται η

Ερώτηση 11 και 12

    του φύλλου εργασίας να γίνουν ατομικά από κάθε μαθητή σαν εργασία στο σπίτι.

Αξιολόγηση

Το φύλλο εργασίας που συμπληρώνουν οι ομάδες αποτελεί ταυτόχρονα και ομαδικό φύλλο αξιολόγησης. Η ατομική αξιολόγηση γίνεται μέσω της ερώτησης 11. Οι μαθητές την επεξεργάζονται στο σπίτι τους και στη συνέχεια την παραδίδουν στον εκπαιδευτικό.

Σημαντικές παρατηρήσεις

Τα σημεία στα οποία εκτιμάμε ότι ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να επισημάνει και στα οποία θα πρέπει να γίνει συζήτηση στην ολομέλεια είναι τα εξής:

ΦΑΣΗ 1: Ασκείται τριβή στο σώμα; Ποια είναι η φορά της και να δικαιολογηθούν οι επιλογές. Προτείνεται να πραγματοποιηθεί εκτενής συζήτηση με συμμετοχή μαθητών με εστίαση στην ισορροπία σώματος
(1ος Νόμος Newton).

ΦΑΣΗ 7: Το σώμα θα ανέβει σε μεγαλύτερο, μικρότερο ή ίσο ύψος σε σχέση με το h=3m όπου αφέθηκε.Προτείνεται να ερμηνευθεί η περίπτωση «ενεργειακά».

ΦΑΣΗ 9: Να αποδειχθούν οι σχέσεις με τις οποίες υπολογίζουμε τους ρυθμούς ενέργειας. Να τονίσουμε τη διαφορά με τις σχέσεις.

ΦΑΣΗ 11: Να τονισθεί η σχέση του έργου της τριβής με τη θερμότητα που παράγεται κατά τη κίνηση ενός σώματος πάνω σε ένα επίπεδο.

Έγγραφα:

Εφαρμογή Σεναρίου
Φύλλο Εργασίας Μαθητή

Βιβλιογραφία

Βλάχος,Ι.,Κόκκοτας,Π.,Γραμματικάκης,Ι.,Καραπαναγιώτης,Β.,(2001).Φυσική Γενικής Παιδείας Α Τάξης Λυκείου , Αθήνα, ΟΕΔΒ

Βλάχος,Ι.,Κόκκοτας,Π.,Γραμματικάκης,Ι.,Καραπαναγιώτης,Β.,(2001).Φυσική Γενικής Παιδείας Α Τάξης Λυκείου , Αθήνα, ΟΕΔΒ

Driver, R., Squires,A.,Rushworth, P.,Wood-Robinson, V. (2000). Οικοδομώντας τις έννοιες των Φυσικών Επιστημών, Τυπωθήτω, Αθήνα.

Hewitt P., (1992)

Οι έννοιες της Φυσικής, 2 τόμ., μετάφρ. Σηφάκη Ελ.,

      Παν/κές εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο

Kόμης, Β. (2004). Εισαγωγή στις εκπαιδευτικές εφαρμογές των τεχνολογιών της πληροφορίας και των επικοινωνιών, Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, Αθήνα


Μετρώντας το έργο της αντίστασης του αέρα

Μια πολύ «Απλή» Πειραματική άσκηση στην Α΄ Λυκείου

Φύττας Γεώργιος (Φυσικός)

Εισαγωγή

Το πλαίσιο επίλυσης των ασκήσεων των σχολικών εγχειριδίων είναι φανερό ότι εγκλωβίζει τους μαθητές σε έναν καθαρά αλγοριθμικό τρόπο σκέψης και αντιμετώπισης των προβλημάτων. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι μαθητές δυσκολεύονται εξαιρετικά να διαχειριστούν προβλήματα της καθημερινότητάς τους κάτι που είναι αντιφατικό μιας και το πλαίσιο της καθημερινότητας είναι πολύ ποιό οικείο απο το επιστημονικό πλαίσιο.

Σε όλες τις ασχκήσεις των σχολικών εγχειριδίων, για παράδειγμα ,ο υπολόγισμός της ταχύτητας γίνεται μέσω των εξισώσεων και των μαθηματικών σχέσεων. Η μέτρηση της ταχύτητας σε ένα πραγματικό πρόβλημα είναι πολύ δύσκολή διαδικασία για τους μαθητές. Σε αυτή την άσκηση επιδιώκουμε:

  • Να σχετίσουμε το θεωρητικό πλαίσιο του σχολικού βιβλίου με ένα ρεαλιστικό πλαίσιο.
  • Να αναδείξουμε τις δυσκολίες προσαρμογής των μαθητών σε ένα πραγματικό πρόβλημα.
  • Να διαπιστωσουν οι μαθητές τις διαφορές θεωρητικής και παραγματικής άσκησης.
  • Να αναδείξουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές στη μεθοδολογία των μετρήσων

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Απο ύψος h=0,5m αφήνουμε να πέσει μια μικρή σφαίρα. Ζητάμε απο τους μαθητές να υπολογίσουν τη θεωρητική τιμή της ταχύτητας και της κινητικής ενέργειας τη στιγμή που περνάει απο ύψος h=0. Στη συνέχεια με τη βοήθεια μιας φωτοπύλης τοποθετημένης σε ύψος h=0 να υπολογίσουν την αντίστοιχη ταχύτητα και κινητική ενέργεια της σφαίρας. Τέλος με τη βοήθεια των προηγούμενων δεδομένων να υπολογίσουν το έργο της αντίστασης του αέρας κατά τη πτώση της σφαίρας.

ΣΤΟΧΟΙ

  1. Να υπολογίσουμε το έργο της αντίστασης του αέρα κατά την πτώση μιας μικρής σφαίρας μέσω της εφαρμογής της Αρχής Διατήρησης της Ενέργειας.
  2. Να χρησιμοποιήσουμε ένα ζεύγος φωτοπυλών για να υπολογίσουμε τη ταχύτητα της σφαίρας.
  3. Να συγκρίνουμε τις θεωρητικές με τις πειραματικές τιμές των ταχυτήτων που θα υπολογίσουμε και να διατυπώσουμε τα συμπεράσματά μας.
  4. Να χρησιμοποιήσουν κατάλληλα της διάταξη ώστε να πάρουν μετρήσεις με το μικρότερο δυνατό σφάλμα.
  5. Να εξοικειωθούν με διατάξειας και να πάρουν αποφάσεις για το πως πρέπει να εργαστούν.

Η ΔΙΑΤΑΞΗ

Η διάταξη αποτελείται απο:

  • Ένα επίπεδο (υπάρχει στο εργαστήριο) που πρέπει να τοποθετηθεί κατακόρυφα
  • Μια φωτοπύλη στο κάτω μέρος ( ύψος 0)
  • Ένα ψηφιακό χρονόμετρο ( δίνονται οδηγίες για τη λειτουργία του μέσω της οθόνης του βοντεοπροβολέα)
  • Μετροταινίες , ηλεκτρονικός ζυγός, παχύμετρο.

ΟΙ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ

  • Να τοποθετήσουν το επίπεδο σε κατακόρυφη θέση.
  • Να αφήσουν τη σφαίρα με τέτοιο τρόπο ώστε να περάσει σωστά μέσα απο τη φωτοπύλη.
  • Να εκτιμήσουν τις μετρήσεις τους.
  • Να κάνουν πράξεις με πολλά δεκαδικά ψηφία.
  • Να κάνουν μετατροπές στις μονάδες και αναγωγή στο SI.
  • Να αντιμετωπίσουν ολιστικά το πρόβλημα.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ –ΤΡΟΠΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Σε καμμία περίπτωση δεν είναι στόχος της πειραματικής αυτής άσκησης να βρεθεί το σωστό αποτέλεσμα. Ο σημαντικόςτερος στόχος είναι να προβληματίσει τους μαθητές η επίλυση ενός τέτοιου προβλήματος ώστε να διαπιστώσουν ότι στη πραγματικότητα οι υπολογισμοί είναι σαφώς ποιό δύσκολοι.

Οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες των δυο (2) ατόμων. Θεωρούμε ότι μεγαλύτερες ομάδες δεν είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές.

Κάθε ομάδα είχε και μια διάταξη και πλήρη ελευθερία να χρησιμοποιήσει ότι όργανο ήθελε απο την εργαλειοθήκη της.

Το 40% των ομάδων κάθε τμήματος ολοκλήρωσε στη διδακτική ώρα ποσοστό που θεωρούμε ότι είναι πολύ υψηλό.

Έγγραφα:

Έργο αντιστάσεων


Πρόταση Διδασκαλίας Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας Α΄ Λυκείου

Δημητροπούλου Βασιλική

Έγγραφα:

Αρχαία Ελληνική Γλώσσα (Παρουσίαση)

Σχέδιο Μαθήματος

1ο Φύλλο Εργασίας

2ο Φύλλο Εργασίας

3ο Φύλλο Εργασίας

4ο Φύλλο Εργασίας

5ο Φύλλο Εργασίας


Πρόταση Διδασκαλίας Ιστορίας Γενικής Παιδείας Β΄ Λυκείου

Δημητροπούλου Βασιλική

Έγγραφα:

Η Αλωση – Παρουσίαση

Σχέδιο Μαθήματος

1ο Φύλλο Εργασίας

2ο Φύλλο Εργασίας

3ο Φύλλο Εργασίας

4ο Φύλλο Εργασίας


Σενάριο «Ελεύθερη Πτώση – Κατακόρυφη Βολή»

Σφαέλος Ιωάννης

Σενάριο Ελεύθερης Πτώσης – Κατακόρυφης Βολής


Σενάριο «Θεώρημα Rolle – Μέσης Τιμής»

Αγγελική Ευσταθίου

Σενάριο: Θεώρημα Rolle – Μέσης Τιμής


ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

(επετειακή εκδήλωση για τον εορτασμό των Τριών Ιεραρχών)

Ο Μέγας Βασίλειος ως:

  1. Θεολόγος
  2. Επιστήμονας
  3. Κοινωνικός μεταρρυθμιστής
  4. Παιδαγωγός
  5. Ιεράρχης

ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΤΕΡΙΚΩΝ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΩΝ

  1. Ομιλία «Εις το εν αρχή ην ο Λόγος»
  2. Ομιλία Α΄ στην Εξαήμερο
  3. Ομιλία Η΄ στην Εξαήμερο
  4. Ομιλία «Προς τους πλουτούντας»
  5. Ομιλία «Εις το καθελώ μου τας αποθ?κας»
  6. Ομιλία «Προς τους νέους, όπως αν εξ ελληνικών ωφελοίντο λόγων»
  7. Ομιλία «Ότι ουκ εστιν αίτιος των κακών ο Θεός.

Συνεργαζόμενοι εκπαιδευτικοί :

  1. Καραντώνη Χριστίνα ΠΕ2
  2. Δημακόπουλος Γεώργιος ΠΕ2
  3. Ζησιμάτου Αναστασία ΠΕ2
  4. Καννά Ελένη ΠΕ2
  5. Δημητροπούλου Βασιλική ΠΕ2
  6. Μητρούλια Σοφία ΠΕ2
  7. Κυριακουλόπουλος Ευάγγελος ΠΕ1

Μέθοδος:

Κάθε εκπαιδευτικός αναλαμβάνει από ένα Πατερικό κείμενο του Μεγάλου Βασιλείου και το επεξεργάζεται για ένα δίωρο με ένα συγκεκριμένο τμήμα του Σχολείου. Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων, μελετούν το κείμενο και καλούνται να απαντήσουν σε φύλλο εργασίας που τους έχει δοθεί. Μετά την εξαγωγή των συμπερασμάτων από κάθε ομάδα, ακολουθεί η σύνθεση όλων αυτών και η από κοινού παρουσίασή τους σε ηλεκτρονική μορφή ( πρόγραμμα Word ή Powerpoint).

Στόχοι

Γνωστικοί:

  1. Μελέτη της Πατερικής θεολογίας του Αγίου Βασιλείου και μέσω αυτής προσέγγιση του νοήματος της εορτής των Τριών Ιεραρχών.
  2. Ανίχνευση του πλαισίου και των φιλοσοφικών απόψεων μέσα στο οποίο αναπτύχθηκε η Πατερική θεολογία τον 4ο αιώνα μ.Χ.
  3. Συνολική αποτίμηση της πολυδιάστατης προσωπικότητας του Μεγάλου Βασιλείου.
  4. Μεταφορά και σύνδεση της Πατερικής σκέψης με τη σημερινή πραγματικότητα και τους αντίστοιχους με τους εξεταζόμενους τομείς.

Παιδαγωγικοί

  1. Εφαρμογή του ομαδοσυνεργατικού μοντέλου μάθησης.
  2. Προσέγγιση της γνώσης μέσα από τη διερευνητική διαδικασία και αυτενέργεια των μαθητών.
  3. Διαθετική προσέγγιση του αντικειμένου και ανάδειξη της πολύπλευρης γνώσης.
  4. Αναζήτηση πληροφοριών και αξιολόγηση και σύνθεση αυτών σε μια κοινή παρουσίαση με τη χρήση ΤΠΕ.

Κυριακουλόπουλος Ευάγγελος

ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ (Παρουσίαση)

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Διαθεματική προσέγγιση του Μεγάλου Βασιλείου

Καραντώνη Χριστίνα:

Αναζητώντας το Λόγο σε Μ. Βασίλειο Ηράκλειτο Μ. Αυρήλιο

ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ – ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ

Μ. ΑΥΡΗΛΙΟΣ – ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ

Ομάδα 1 (Μ. Βασίλειος): Κείμενο, Παρουσίαση

Ομάδα 2 (Μ. Βασίλειος): Κείμενο, Παρουσίαση

Ομάδα 3 (Ηράκλειτος): Κείμενο, Παρουσίαση

Ομάδα 4 (Μ. Αυρήλιος): Κείμενο, Παρουσίαση

Μητρούλια Σοφία

Στα πλαίσια της επετειακής εκδήλωσης που διοργάνωσε το σχολείο μας προς τιμήν των Τριών Ιεραρχών

Παιδαγωγικές Αντιλήψεις (Παρουσίαση)

Φύλλο εργασίας

Ζησιμάτου Αναστασία

Παρουσίαση

Καννά Ελένη

Παρουσίαση

Δημακόπουλος Γεώργιος

Παρουσίαση

Δημητροπούλου Βασιλική

Παρουσίαση


ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΕΝΟΤΗΤΩΝ ΦΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ

Γιάννης Σφαέλος και Αγγελική Ευσταθίου

Έγγραφο
Μελέτη κίνησης σωμάτων στη φυσική και μαθηματική μοντελοποίηση με χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού (pdf)


Φύλλα εργασίας: Φυσικής Γενικής Παιδείας Γ’ Λυκείου

Γιάννης Χιωτέλης

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΝΑΚΛΑΣΗ ΔΙΑΘΛΑΣΗ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΥΜΑΤΙΚΗ ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΦΑΣΜΑ ΜΕΛΑΝΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΦΩΤΟΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ


Σενάριο Διδασκαλίας: Φιλοσοφία B΄ Λυκείου

Χριστίνα Καραντώνη

Έγγραφα:

Σκεπτικισμός-Σενάριο διδασκαλίας
David Hume
Περί Προόδου: Διδακτική πρόταση
Πρόοδος-Παρουσίαση


Πρόταση Διδασκαλίας: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου

Χριστίνα Καραντώνη

Μια πρόταση για τη διδασκαλία του αγνώστου κειμένου (Αρχαία Ελληνικά)


Από τα Γονίδια στις Πρωτεΐνες

Καλόσακα Κατερίνα

Διδακτικό σενάριο: Βιολογία Β’ Λυκείου

Έγγραφο

Περιέχει φύλλα εργασίας, φύλλα αξιολόγησης, διαδραστικές δραστηριότητες με τη χρήση ΤΠΕ, animations και video.

Αφορά τις εξής θεματικές ενότητες:

  • Τι είναι τα γονίδια
  • Δομή το DNA
  • Μεταγραφή του DNA
  • Γενετικός Κώδικας
  • Μετάφραση του DNA

και μπορεί να εφαρμοστεί στη Β’ Λυκείου και Γ΄Λυκείου (θετικής Κατεύθυνσης).


Τριβή

Φύττας Γιώργος

ΦΥΣΙΚΗ Α΄ ΛΥΚΕΙΟY


Ένα πλήρες διδακτικό σενάριο με Νέες Τεχνολογίες στην Ενότητα Τριβή

Στα πλαίσια της διδασκαλίας της Τριβής στην Α Τάξη του Λυκείου ( Κεφάλαιο ΔΥΝΑΜΙΚΗ) προτείνεται ένα πλήρες σενάριο που περιλαμβάνει κυρίως Νέες Τεχνολογίες με παράλληλη δραστηριοποίηση των εργαστηριακών ομάδων.


Το σενάριο περιλαμβάνει:

  • ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
  • ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
  • ΦΥΛΛΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
  • ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ .PPT
  • ΕΙΣΑΓΩΓΗ VIDEO ΑΠΟ ΜΟΤΟ GP
  • ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ .IP «ΤΡΙΒΗ ΟΛΙΣΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ»
  • ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ .IP «ΤΡΙΒΗ ΟΛΙΣΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΑΧΥΤΗΤΑ»

Η ιδέα που διέπει το εκπαιδευτικό σενάριο

Το σενάριο αναφέρεται στη μελέτη της τριβής ολίσθησης και της στατικής τριβής. Γίνεται προσπάθεια να αναδειχθεί η διαφορά τριβής στατικής και ολίσθησης αλλά και να εξαχθεί ο νόμος τριβής μέσα από ένα σύνολο δραστηριοτήτων ( πείραμα επίδειξης , προσομοιώσεις,παραγματικό εργαστήριο, χρήση ΣΣΛΑ )

«Ο μαθητής έχει τη δυνατότητα να έχει πολλαπλά διαφορετικές αναπαραστάσεις του ίδιου φαινομένου ώστε να εξάγει τους παράγοντες από τους οποίους εξαρτάται η τριβή ολίσθησης»

Η Προστιθέμενη παιδαγωγική αξία

Η παιδαγωγική αξία του σεναρίου βρίσκεται στο γεγονός ότι υπάρχουν δράσεις που δεν μπορούν να υλοποιηθούν μέσα από ένα παραδοσιακό περιβάλλον:

  • Η χρήση παρουσίασης Power Point με multimedia εφαρμογές
  • Η χρήση των προσομοιώσεων των φαινομένων με την ανώδυνη σε χρόνο επανάληψή τους , τις πολλαπλές αναπαραστάσεις
  • Η δυνατότητα που παρέχεται στο μαθητή να πάρει μετρήσεις με μεγάλο ρυθμό και να βγάλει συμπεράσματα από τις γραφικέςπαραστάσεις που προκύπτουν από το ΣΣΛΑ .

Παιδαγωγικοί και μαθησιακοί στόχοι του σεναρίου:

Γνωστικοί στόχοι

  • Να είναι σε θέση να διακρίνουν τη τριβή ολίσθησης από τη στατική τριβή και να προσδιορίσουν τα όρια της στατικής τριβής .
  • Να περιγράφουν και να διατυπώνουν τους εμπειρικούς νόμους της τριβής ολίσθησης και να τους συνοψίσουν στην εξίσωση : Τ = μΝ
  • Να μπορούν να υπολογίζουν τη τριβή ολίσθησης ενός σώματος με τη βοήθεια ενός δυναμομέτρου
  • Να εξάγουν τη σχέση αναλογίας κάθετης αντίδρασης και τριβής ολίσθησης.
  • Να υπολογίζουν τη τριβή ολίσθησης από το διάγραμμα δύναμης – χρόνου , καθώς επίσης και τη μέγιστη τιμή της στατικής τριβής .

Κοινωνικοπολιτισμικοί στόχοι

  • Να μπορούν οι μαθητές να αναφέρουν φαινόμενα από τη καθημερινή ζωή στα οποία η τριβή παίζει καθοριστικό ρόλο.
  • Να μπορούν αν ανασύρουν παραδείγματα στα οποία να επιδιώκεται η ελάττωση ή η αύξηση της τριβής.
  • Να χρησιμοποιήσουν τον υπολογιστή σαν ένα εργαλείο μάθησης και βοήθειας στη εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Το υπολογιστικά περιβάλλοντα που χρησιμοποιούνται
  • Το περιβάλλοντα που προτείνονται είναι:
  • Το περιβάλλον Interactive Physics Edition 2005
  • PHET SIMULATIONS ( University of Colorado )
  • SWF ( FLASH ANIMATIONS )
  • LOGGER PRO 3.8.2
  • EXCEL 2007
  • POWER POINT 2007
  • ARTICULATE 09
  • ΠΛΑΤΦOΡΜΑ Ε-LEARNING MOODLE

Έγγραφο


Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος

Δημακόπουλος Γιώργος

Ιστορία του νεότερου και σύγχρονου κόσμου (Γ΄ Λυκείου Γενικής Παιδείας)

Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία με χρήση ΤΠΕ


Διατήρηση της ορμής

Διδακτικό σενάριο στη Φυσική Γενικής Παιδείας Β΄ Λυκείου

Φύττας Γεώργιος (Φυσικός)

Σε αυτή τη πειραματική δραστηριότητα θα χρησιμοποιούμε δύο ιππείς καθώς επίσης και το Σύστημα Σύγχρονης Λήψης και Απεικόνισης LabPro, με το λογισμικό Logger Pro 3.8.6 με δύο αισθητήρες κίνησης(Motion Detector) προσαρμοσμένους στα δύο άκρα του αεροδιαδρόμου. Το πρόβλημα ανάγεται σε πρόβλημα υπολογισμού των ταχυτήτων των δύο ιππέων πριν και μετά τις κρούσεις.

Στόχος

Πρωτεύον στόχος είναι οι μαθητές σε ομάδες να μελετήσουν διάφορες περιπτώσεις κρούσεων με τη βοήθεια του ΣΣΛΑ Lab Pro (Vernier)

Οργάνωση του σεναρίου

Α)Χωρίζουμε τους μαθητές σε πέντε ομάδες. Αναθέτουμε σε κάθε ομάδα μαθητών να σχεδιάσει και να υλοποιήσει απο ένα σενάριο κρούσης πχ:

Ελαστική με διαφορετικές μάζες και αντίρροπες ταχύτητες

Ελαστική με ίσες μάζες

Πλαστική με το ένα σώμα ακίνητο

Πλαστική με ομόρροπες ταχύτητες

Ελαστική με αντίρροπες ταχύτητες

Β) Μετά απο κάθε κρούση και τη παραγωγή των γραφημάτων εκτυπώνουμε το διάγραμμα θέσης – χρόνου, το παραδίδουμε στην αντίστοιχη ομάδα και απο αυτό οι ομάδες των μαθητών υπολογίζουν τις ταχύτητες με τη βοήθεια των κλίσεων.Ο τρόπος υπολογισμού της κλίσης αφίεται στην κάθε ομάδα.

Γ)Οι μαθητές θα πρέπει να υπολογίσουν ολες τις ορμές και τις κινητικές ενέργειες των ιππέων πριν και μετά τη κρούση.

Δ)Με βάση:

  1. τις τιμές της αρχικής και τελικής ορμής
  2. Της αρχικής και τελικής κινητικής ενέργειας του συστήματος να εκτιμήσουν το είδος της κρούσης

Ε) Οι μαθητές θα πρέπει να υπολογίσουν το ποσοστό μεταβολής της ορμής και της κινητικής ενέργειας για κάθε κρούση

Μελέτη Κρούσης
Σενάριο Κρούσης


Παλμογράφος: ένα εξαιρετικό Εκπαιδευτικό πολυεργαλείο μετρήσεων και απεικονίσεων

Τάξη Β΄ Λυκείου (Θετική / Τεχνολογική Κατεύθυνση)

Φύττας Γεώργιος (Φυσικός)

OSCILATION

Στόχος της Καινοτόμου Εργαστηριακής Δραστηριότητας

Στόχος της Εργαστηριακής αυτής καινοτόμου δραστηριότητας είναι η εξοικείωση των μαθητων με τις βασικές λειτουργίες του Παλμογράφου.

Στη συγκεκριμένη δραστηριότητα οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες:

Μετρούν συνεχή και εναλλασσόμενη τάση

Μετρούν συχνότητες

Μετρούν τη διαφορά φάσης μεταξύ δυο κυματομορφών

Μελετούν το φαινόμενο του διακροτήματος

Μελετούν και πειραματίζονται στο σχηματισμό καμπυλών Lissajous

Απεικονίζουν σήματα διαφόρων μορφών πχ τριγωνικά, τετραγωνικά κλπ.

Έγγραφα:

Oscilation


Υπολογισμός της αρχικής ταχύτητας οριζόντιας βολής

Φύττας Γιώργος

B΄ Λυκείου

Εισαγωγή

Το πείραμα


Μελέτη της μεταβολής της πίεσης αερίου μέσα σε σύριγγα με τον όγκο

Φύττας Γιώργος

B΄ Λυκείου

Διδακτικό Σενάριο

Μια εργαστηριακή προσέγγιση για τον υπολογισμό του μήκους κύματος μονοχρωματικής ακτινοβολίας

Φύττας Γιώργος

Α΄ Λυκείου

mikoskimatos
Εισαγωγή

Εργασία

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: http://blogs.sch.gr/lyk-aei/%ce%b4%cf%81%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%b7%cf%81%ce%b9%cf%8c%cf%84%ce%b7%cf%84%ce%b5%cf%82/%ce%b4%ce%b9%ce%b4%ce%b1%ce%ba%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ad%cf%82-%cf%80%cf%81%ce%bf%cf%83%ce%b5%ce%b3%ce%b3%ce%b9%cf%83%ce%b5%ce%b9%cf%82/

Top
...
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων