Ένα ακόμα σκαλί…

O Σεπτέμβρης

Ο Σεπτέμβρης είναι αγόρι
κι έχει ολόχρυσο καπέλο
και χρυσό το πανωφόρι.Τα παπούτσια του είναι φύλλα,
που ’χουν πέσει απ’ τα πλατάνια
και τα μάγουλά του μήλα.

Κρατάει σάκα από νερό
κι έχει μέσα τα βιβλία
από σύννεφο κι αφρό.

Με του ανέμου τα ποδάρια
τρέχει δίχως να τον βλέπεις.
Στων βημάτων του τα χνάρια

διαμαντάκια θε να βρεις,
σταγονίτσες, σταγονίτσες
μιας ολόχρυσης βροχής.Ο Σεπτέμβρης είναι αγόρι,
κατεβαίνει από τα δάση,
κατεβαίνει από τα όρη.

Κι έρχεται για να χτυπήσει
μια πελώρια καμπάνα,
το σχολειό για να αρχινήσει.

Ο Σεπτέμβρης πάντα, δες,
έχει όλα τα παιδάκια
φίλους και συμμαθητές.

Ρένα Καρθαίου, Στα μονοπάτια του ήλιου,
εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 2002

Μαθηματικά και αρχαιολογία

Η ‘μέτρηση’ είναι η διαδικασία ή το αποτέλεσμα καθορισμού του αριθμού (λόγου ή
μέτρου) μιας φυσικής ποσότητα. Η μέτρηση υπονοεί «αριθμό», που ο Πυθαγόρας
υπερθεμάτιζε και στήριξε όλη του τη φιλοσοφική θεωρία. Ναι μεν ‘μέτρον πάντων
άνθρωπος’ αλλά και ο αριθμός είναι η αιώνια ουσία, το παν στην εξήγηση του
σύμπαντος. (βλ. Φιλόλαος και Ιάμβλιχος).
Οτιδήποτε υπόκεινται σε εξέταση με επιστημονικά όργανα (οργανολογία) μετριέται με
αριθμούς που πάντοτε περιέχουν μια αβεβαιότητα. Τίποτα δεν μετριέται απολύτως,
δηλαδή με μηδέν σφάλμα.
Είναι αυτή η συνέργεια που κάνουν οι θετικές επιστήμες με τις ανθρωπιστικές
(αρχαιολογία, Ιστορία, φιλολογία, γλωσσολογία) που έχει καθιερωθεί διεθνώς ως
αρχαιομετρία με άριστα αποτελέσματα στο επιστημονικό, εκπαιδευτικό, ερευνητικό και
αειφόρο (οικονομικά) επίπεδο.
Η Συνέργεια στην αρχαιομετρία έχει λέξεις κλειδιά την «διεπιστημονικότητα» και την
«μέτρηση».
Στο διεπιστημονικό αντικείμενο της αρχαιομετρίας τα Μαθηματικά συμβάλλουν τα
μέγιστα, ώστε η χρησιμοποίησή τους να επιλύει αρχαιολογικά προβλήματα, δηλαδή
ζητήματα που προέρχονται από το πεδίο της πολιτισμικής κληρονομιάς (cultural
heritage). Τα αποτελέσματα των παραδειγμάτων στηρίζονται πάντοτε στις βασικές
έννοιες της Λογικής και των φαινομένων, στα οποία βασίζεται η σαφέστερη διατύπωση
μαθηματικών εννοιών, προτάσεων, έτσι οι μαθηματικές εξισώσεις καθορίζουν το
αποτέλεσμα.
Πολλά κεφάλαια των Μαθηματικών χρησιμοποιούνται στην επίλυση αρχαιολογικών
προβλημάτων (προσδιορισμός του χρόνου κατασκευής ενός μνημείου ή έργου τέχνης
π.χ οψιανό, κεραμικό, οστό, κτήριο), προέλευσης πρώτης ύλης εργαλείων και
τεχνέργων (π.χ. από ποιο πηλό κατασκευάστηκε ένα κεραμικό αγγείο, ποιο πέτρωμα
ένα λίθινο εργαλείο), ακόμη και οι αλγόριθμοι στην τριδιάστατη απεικόνιση και
εικονική πραγματικότητα. Σε αυτά περιλαμβάνονται: η Θεωρία των Πιθανοτήτων, οι
βασικές ιδιότητες των πραγματικών αριθμών, οι εξισώσεις 1ου και 2ου βαθμού, η έννοια
της ακολουθίας πραγματικών αριθμών, και η αριθμητική και η γεωμετρική πρόοδος ως
ειδικές περιπτώσεις κανονικότητας (pattern) σε ακολουθίες, η έννοια της συνάρτησης,
οι Πίνακες και τα Γραμμικά Συστήματα, ο Διαφορικός Λογισμός (παράγωγος, Τοπικά
ακρότατα συνάρτησης, Ρυθμός μεταβολής, γραφική παράσταση μιας συνάρτησης),
Ολοκληρωτικός Λογισμός, Τριγωνομετρικοί Αριθμοί Γωνίας, Οι Τριγωνομετρικές
Συναρτήσεις, Πολυώνυμα-Πολυωνυμικές Εξισώσεις, Εκθετική και Λογαριθμική
Συνάρτηση, να αναφέρουμε ορισμένα.

Πηγή: http://www.hms.gr/?q=node/1336

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρία σε συνεργασία με το Εργαστήριο Αρχαιομετρίας του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και με την στήριξη της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων & Πολιτισμικής Κληρονομιάς Υπουργείου Πολιτισμού, πραγματοποιύν ημερίδα αφιερωμένη στα 100 Χρόνια από την ίδρυση της ΕΜΕ και στο 2018 – Έτος Μαθηματικών με θέμα “Τα Μαθηματικά στην Αρχαιολογία”.

Η Ημερίδα θα διεξαχθεί την Παρασκευή 23 Μαρτίου 2018 και ώρα 5-8 μ.μ. στο AEGEAN COLLEGE που βρίσκεται στην Πανεπιστημίου 17, Αθήνα

Ψηφιακή ξενάγηση στην Ακρόπολη

Ο Παρθενώνας είναι το μεγαλύτερο και πιο επίσημο οικοδόμημα της Ακρόπολης και συγκεντρώνει τον θαυμασμό όλου του κόσμου αιώνες τώρα. Οι εργασίες για την ανέγερση του ολομάρμαρου αυτού ναού της Αθηνάς άρχισαν το 447 π.Χ. υπό τη διεύθυνση των αρχιτεκτόνων Ικτίνου και Καλλικράτη. Ο ναός ολοκληρώθηκε το 438 π.Χ. και κατά τα Παναθήναια του επόμενου χρόνου αφιερώθηκε στην πολιούχο θεά. Παρ’ όλα αυτά οι εργασίες συνεχίστηκαν μέχρι το 432 π.Χ..

 

Δείτε το στο slideshare.net

 

Επίσκεψη στο Μουσείο Ακρόπολης

Επίσκεψη στο Μουσείο Ακρόπολης

Προτάσεις για την αξιοποίηση του υλικού πριν και μετά την επίσκεψη
Οι προτάσεις απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να επισκεφθούν με τους μαθητές τους το Μουσείο της Ακρόπολης για να αναζητήσουν και να αναγνωρίσουν στα εκθέματα των συλλογών μορφές των θεών του Ολύμπου. Στόχος των προτάσεων είναι να βοηθήσουν:

  • τους εκπαιδευτικούς:
     να οργανώσουν και να πραγματοποιήσουν μία πιο εποικοδομητική εκπαιδευτική επίσκεψη στο Μουσείο της Ακρόπολης
     να εφοδιαστούν με το κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό
     να ανακαλύψουν τρόπους αξιοποίησης του υλικού στο σχολείο ή στο μουσείο καθώς και διαθεματικές δραστηριότητες για επεξεργασία με τους μαθητές τους.

 

  • τους μαθητές:
     να γνωρίσουν το θέμα της επίσκεψης από πριν και έτσι να το κατανοήσουν και να εμβαθύνουν περισσότερο κατά τη διάρκεια της επίσκεψής τους στο μουσείο
     να αισθανθούν πιο εξοικειωμένοι με τις δημιουργίες της πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και με το μουσείο, ώστε να θελήσουν να ξανάρθουν για να βιώσουν μία διαφορετική εμπειρία
     να μάθουν πώς πρέπει να επεξεργάζονται εικόνες, στοιχεία και δεδομένα προκειμένου να προσεγγίσουν ένα νέο θέμα
     να κινούνται οργανωμένα, μεθοδικά και με συγκεκριμένους στόχους
     να αναπτύξουν ατομικές δεξιότητες και να καλλιεργήσουν την παρατηρητικότητα, τη μνήμη και τη φαντασία τους
     να καλλιεργήσουν την κοινωνική τους συμπεριφορά
     να αναπτύξουν ή να ενισχύσουν τη συνεργασία μέσα από ομαδικές δραστηριότητες
     να ψυχαγωγηθούν και να μην πλήξουν.

 

Δείτε εδώ μια Καρυάτιδα: https://grafis.sch.gr/index.php/f/3750021

 

Σχέδιο προετοιμασίας ανεξάρτητης επίσκεψης στο Μουσείο της Ακρόπολης με θέμα: «Οι θεοί του Ολύμπου στο Μουσείο της Ακρόπολης»

Σχέδιο προετοιμασίας ανεξάρτητης επίσκεψης στο Μουσείο της Ακρόπολης με θέμα:
«Οι θεοί του Ολύμπου στο Μουσείο της Ακρόπολης»

Προτάσεις για δραστηριότητες πριν από την επίσκεψη

  1. Ξεκινήστε την προετοιμασία των μαθητών σας με μία γενική συζήτηση για τους
    θεούς του Ολύμπου. Ποιοι ήταν και πως τους αναγνωρίζουμε; Ποια ήταν τα
    σύμβολα και οι ιδιότητές τους; Πώς φαντάζονταν τους θεούς οι αρχαίοι Έλληνες;
    Ζητήστε απ’ όλους να φέρουν βιβλία, φωτογραφίες ή πληροφορίες από το
    διαδίκτυο.
  2. Επεξεργαστείτε σύντομα το υλικό που συγκέντρωσαν τα παιδιά και εκθέστε το
    στην τάξη ώστε να μπορούν να το βλέπουν καθ’ όλη τη διάρκεια της επεξεργασίας
    του θέματος. Ενθαρρύνετε τους μαθητές σας να φέρουν αντικείμενα που
    σχετίζονται με τα σύμβολα των θεών και δημιουργήστε στην τάξη τη «γωνιά των
    θεών».
  3. Δημιουργήστε μία μικρή έκθεση με την πίσω όψη των τριπτύχων εντύπων για
    τους θεούς που θα βρείτε στη μουσειοσκευή «Το Δωδεκάθεο». Κάθε ένα τρίπτυχο
    μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μικρή αφίσα μέσα στην τάξη. Σε αυτά εικονίζονται
    παραστάσεις των θεών σε γλυπτά, σε αγγεία, σε νομίσματα, σε νεότερα έργα
    τέχνης που δείχνουν τη σημασία που έδιναν οι αρχαίοι Έλληνες στους θεούς και
    την καθοριστική συμβολή τους στην ανάπτυξη της τέχνης.
  4. Χωρίστε τους μαθητές σε ομάδες και μοιράστε τους τις καρτέλες της
    μουσειοσκευής με τα έργα του ζωγράφου Π. Βαλασάκη. Προτρέψτε τους μαθητές
    να βρουν ποιες σκηνές από μύθους των θεών απεικονίζουν.
  5. Συζητήστε για τα φυτά και τα ζώα που είναι αφιερωμένα σε κάθε θεό,
    χρησιμοποιώντας τις αντίστοιχες καρτέλες της μουσειοσκευής. Επισκεφθείτε τον
    κήπο του σχολείου ή ένα γειτονικό σας πάρκο και αναζητήστε όσα από αυτά τα
    φυτά μπορείτε.

Πηγή: https://www.theacropolismuseum.gr/sites/default/files/aneksartiti_episkepsi_theoi_0.pdf