Ο Σωκράτης

Ο Σωκράτης (ΑλωπεκήΑρχαία Αθήνα, 470 π.Χ./469 – Αρχαία Αθήνα, 399 π.Χ.)[1] ήταν Έλληνας Αθηναίος φιλόσοφος, που θεωρείται ο ιδρυτής της Δυτικής φιλοσοφίας και συγκαταλέγεται στους πρώτους ηθικούς φιλοσόφους. Δεν συνέγραψε κάποιο φιλοσοφικό έργο όσο ζούσε· η διδασκαλία του επιβίωσε μέσω των καταγραφών που έκαναν μαθητές του όπως ο Πλάτων και ο Ξενοφών, μετά τον θάνατό του.[2] Οι καταγραφές αυτές συνιστούν διαλόγους, στους οποίους ο Σωκράτης και οι συνδιαλεγόμενοι με αυτόν εξετάζουν διάφορα ζητήματα βάσει της διαλεκτικής μεθόδου. Συχνά, οι γραπτές μαρτυρίες της φιλοσοφίας του παρουσιάζουν αντιφάσεις μεταξύ τους, με αποτέλεσμα η πλήρης ανακατασκευή της σωκρατικής σκέψης να συνιστά δυσεπίλυτο πρόβλημα.[3]

Η λεγόμενη «μαιευτική μέθοδος» του Σωκράτη ή, αλλιώς, «έλεγχος», αποδόθηκε από τον Πλάτωνα ως μια μορφή διαλόγου σύντομων ερωταπαντήσεων, με απώτερο σκοπό τη βέλτιστη προσέγγιση της αλήθειας. Συχνά, η μέθοδος οδηγούσε σε διαλεκτικά αδιέξοδα τους συνομιλητές, αποκαλύπτοντας το μέγεθος της άγνοιάς τους για ένα αντικείμενο. Ειδικότερα, η μαιευτική εφαρμοζόταν από τον Σωκράτη σε συνδυασμό με την επονομαζόμενη «σωκρατική ειρωνεία», την παραδοχή από μέρους του της παντελούς άγνοιάς του επί του εκάστοτε εξεταζόμενου ζητήματος. Ως συνέπεια της παραδοχής αυτής, ο συνομιλητής συμπαρασυρόταν στην προσπάθεια επανεξέτασης του υπό συζήτηση θέματος, με αποτέλεσμα την αποκάλυψη τυχόν αντιφάσεων ή ελλείψεων κατανόησής του.[4] Εκτός από την εφαρμογή στη διαλεκτική, η σωκρατική ειρωνεία αφορά στην αναγνώριση της άγνοιας ως το πρώτο στάδιο της φιλοσοφικής σκέψης.[5]

Ο Σωκράτης ήταν μια αμφιλεγόμενη μορφή της αθηναϊκής κοινωνίας· το 399 π.Χ., στην ηλικία των 70 ετών περίπου, κατηγορήθηκε για εισαγωγή «καινών δαιμονίων» (ασέβεια προς τους θεούς) και για διαφθορά των νέων.[6] Μετά από δίκη της μίας ημέρας, ο Σωκράτης καταδικάστηκε σε θάνατο. Πέρασε την τελευταία του ημέρα στη φυλακή, αρνούμενος προτάσεις φίλων του για δραπέτευση.[7]

Άσκησε έντονη επιρροή στους φιλοσόφους της ύστερης αρχαιότητας, αλλά και στη νεότερη φιλοσοφία, καθώς η σκέψη του μελετήθηκε από λόγιους του Μεσαίωνα και του Ισλάμ και διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην Ιταλική Αναγέννηση, ιδιαίτερα στους κύκλους του ουμανιστικού κινήματος. Το ενδιαφέρον για τη σκέψη του Σωκράτη παραμένει αμείωτο, με πιο σύγχρονα παραδείγματα τα έργα των Σαίρεν Κίρκεγκωρ και Φρίντριχ Νίτσε. Απετέλεσε έμπνευση για πλήθος ζωγραφικώνλογοτεχνικών και έργων της ποπ κουλτούρας, με αποτέλεσμα να συνιστά σήμερα μία εκ των πλέον γνωστών μορφών της Δυτικής φιλοσοφίας.[8]

Κατηγορίες: Αρχαίοι Φιλόσοφοι | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ο Σωκράτης

Ο Πλάτων

Ο Πλάτων (Αρχαία Αθήνα, 427 π.Χ. – Αρχαία Αθήνα, 347 π.Χ.) ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος από την Αθήνα, ο πιο γνωστός μαθητής του Σωκράτη και δάσκαλος του Αριστοτέλη. Το έργο του, που με τη μορφή φιλοσοφικών διαλόγων έχει σωθεί ολόκληρο (του αποδίδονται ακόμα και μερικά νόθα έργα),· άσκησε τεράστια επιρροή στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία και γενικότερα στη δυτική φιλοσοφική παράδοση μέχρι και σήμερα. Κύριος οικοδόμος της φιλοσοφίας, οδηγητής είτε προάγγελος μεταγενεστέρων προβάσεών της, εμπνευστής άμεσα ή έμμεσα των σπουδαιότερων κοινωνικοπολιτικών οραματισμών.[7]

Ο Πλάτων, μεταξύ άλλων, έγραψε την Απολογία του Σωκράτους,[8]α΄[›] η οποία θεωρείται ως μια σχετικά ακριβής καταγραφή της απολογίας του Σωκράτη στη δίκη που τον καταδίκασε σε θάνατο, το Συμπόσιο όπου μιλά για τη φύση του έρωτα,[9] τον «Πρωταγόρα» όπου μεταξύ άλλων θεμελιώνεται θεωρητικά η αρχή της «πρόληψης» που δεν λαμβάνει την ποινή ως απολύτως «ανταποδοτική» 324b,[10] τον Παρμενίδη και τον Θεαίτητο, όπου θεμελιώνει την αντικειμενικότητα του λόγου και της ιδέας, ενώ σε δύο μακρούς διαλόγους, την Πολιτεία και τους Νόμους περιέγραψε μια ιδανική πολιτεία β΄[›], μια κοινωνία τριών τάξεων: (α) οι ολίγοι, ηγεμόνες – βασιλείς, (β) οι επίκουροι, μια κάστα πολεμιστών, (γ) το πλήθος των ελεύθερων πολιτών που δεν έχει καμία πρόσβαση στην εξουσία. Οι ολίγοι, με αρετή τη σοφία – λογική, και οι επίκουροι, με αρετή τη γενναιότητα – βούληση, εξουσιάζουν τα πάθη του πλήθους.

Στον 20ο αιώνα ο φιλόσοφος Καρλ Πόππερ κατέκρινε την ιδανική πολιτεία του Πλάτωνα ως ένα ολοκληρωτικό μόρφωμα. Κάτι τέτοιο δεν είναι κοινώς αποδεκτό, αφού ο Πλάτων δίνει βαρύτητα στην παιδαγωγική αξία του έργου και όχι στην πρακτική. Πολλοί αναλυτές μάλιστα, περιγράφουν τις ιδέες του Πλάτωνα που προωθούν την ομαδική κοινωνική ευδαιμονία, ως απόλυτα δημοκρατικές και άλλοι θεωρούν ότι ενέπνευσε τον Καρλ Μαρξ.[11] Ο Πλάτων περιέγραφε μια ιδανική – ουτοπική κοινωνία, όπου θα είναι ξεκάθαρο ποιοι είναι οι άξιοι να κυβερνήσουν και να πολεμήσουν.[12] Αυτό είναι σαφέστατα αδύνατο σε μια πραγματική κοινωνία, κάτι που ήταν σίγουρα γνωστό στον Πλάτωνα, του οποίου το έργο ήταν φιλοσοφικό και θεωρητικό και όχι πρόταση διακυβέρνησης.[13][14][15][16]

Το σύνολο του έργου του, συχνά τον κατατάσσει μεταξύ των κορυφαίων παγκοσμίων προσωπικοτήτων όλων των εποχών με τη μεγαλύτερη επιρροή, μαζί με τον δάσκαλο του, Σωκράτη, και τον μαθητή του, Αριστοτέλη.[17][18]

Κατηγορίες: Αρχαίοι Φιλόσοφοι | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ο Πλάτων

Η Ελλάδα στον Α΄Π.Π

Η συμμετοχή της Ελλάδος στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο υπήρξε ζήτημα έντονης αντιπαράθεσης μεταξύ των δυο κορυφαίων πολιτειακών παραγόντων της Ελλάδας της εποχής εκείνης, του Βασιλιά Κωνσταντίνου Α΄ και του Πρωθυπουργού Ελευθέριου Βενιζέλου – και των οπαδών τους. Οπαδός της ουδετερότητας ο Βασιλιάς, οπαδός της συμμαχίας με την Αντάντ ο Πρωθυπουργός, συγκρούστηκαν πολλές φορές και με διάφορες αφορμές διεκδικώντας ο ένας από τον άλλον, την πρωτοβουλία στο θέμα. Οι διαφορετικοί προσανατολισμοί ως προς τις Συμμαχίες τις οποίες έπρεπε να κάνει η Ελλάδα στον πόλεμο, προκειμένου να επωφεληθεί από αυτόν όσο το δυνατόν περισσότερο, και η επιμονή στις απόψεις τους, οδήγησαν τη χώρα σε κρίση που κορυφώθηκε την περίοδο 1916 – 1917, όταν η χώρα διχάστηκε μεταξύ δυο κυβερνήσεων: των Αθηνών, και του Ελευθερίου Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη. Η καταστροφική για την Ελλάδα περίοδος, που ονομάστηκε Εθνικός Διχασμός, έληξε τυπικά, με νίκη τουΕλευθέριου Βενιζέλου, αφού πέτυχε με τη βοήθεια της Γαλλίας κυρίως, την εκθρόνιση του Βασιλιά, και την κυριαρχία στην πολιτική ζωή της χώρας.

Η κυβέρνηση Βενιζέλου του 1917 κήρυξε και επίσημα τον πόλεμο στις Κεντρικές Αυτοκρατορίες τον Ιούνιο του ίδιου έτους, ενώ ο ελληνικός στρατός είχε ήδη αρχίσει να πολεμά στο Μακεδονικό μέτωπο, καταγάγοντας σημαντικές νίκες, με σημαντικότερη αυτή της μάχης του Σκρα, τον Μάιο του 1918.

(Ανάκτηση από το Διαδίκτυο)

Κατηγορίες: Ιστορία | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η Ελλάδα στον Α΄Π.Π

Α΄Παγκόσμιος Πόλεμος- Ρόλος γυναικών

Μελετήστε το άρθρο

Κατηγορίες: Ιστορία | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Α΄Παγκόσμιος Πόλεμος- Ρόλος γυναικών

“Οι γυναίκες στον Ά Παγκόσμιο Πόλεμο”

Ο Α Παγκόσμιος Πόλεμος (1914-1918) ταρακούνησε τις ισορροπίες σε όλο τον κόσμο και προκάλεσε αναταραχές στην οικονομική, πολίτικη και κοινωνική ζωή. Στη Γαλλία, συγκεκριμένα, οι αναταραχές αυτές οδήγησαν σε αναθεωρήσεις ώστε να αντιμετωπιστεί η κρίση του πόλεμου, η οποία έφερε πληθώρα απωλειών σε ζωές,  καθώς και σε χρήματα. Μέσα σε 4 χρόνια, κινητοποιήθηκαν 8 εκατομμύρια άντρες ή αλλιώς το 60% του ενεργού αντρικού πληθυσμού. Επομένως, η νέα κατάσταση του πολέμου άλλαξε τις ισορροπίες και στάθηκε αναγκαίο να κινητοποιηθεί το κομμάτι του πληθυσμού το οποίο έμεινε πίσω. Πρόκειται για τις γυναίκες, οι οποίες έως τότε άνηκαν στη σφαίρα του ιδιωτικού βίου, αν και αποτελούσαν πάνω από το ένα τρίτο του πληθυσμού όταν ξέσπασε ο πόλεμος. Η κινητοποίησή τους, έφερε στο προσκήνιο τους νέους ρόλους που έπρεπε να αναλάβουν ώστε να συνεχίσει να κινείται η οικονομία  και να βοηθηθούν και οι άντρες που πολεμούσαν στο μέτωπο.

Οι γυναίκες στη Γαλλία από το ρόλο της νοικοκυράς, της μητέρας και της συζύγου,  διείσδυσαν δειλά δειλά στον επαγγελματικό τομέα μέσα από τη συμμετοχή τους στα επαγγέλματα που στήριζαν τον πόλεμο και έως τότε θεωρούνταν αντρικά. Πιο συγκεκριμένα, όσες άνηκαν σε χαμηλά κοινωνικά στρώματα αντικατέστησαν άμεσα τους συζύγους τους τόσο στα χωράφια και στα καταστήματα. Πέρα από εκείνες, βλέπουμε γυναίκες να οδηγούν τα τρένα, τα οποία μετέφεραν στρατιώτες, όπλα και προμήθειες. Καθοριστικής συμβολής ήταν ο ρόλος τους στη βιομηχανία. Τα εργοστάσια του χημικού και μεταλλουργικού τομέα γέμισαν εργάτριες. Τις βλέπουμε, επίσης, να παραδίδουνε άνθρακα. Η κατασκευή όπλων είναι γυναίκεια υπόθεση. Επιπλέον, γυναικεία υπόθεση είναι και η συμμετοχή τους στη βιομηχανία αυτοκινήτων, όπως η Peugeot.

Οι συνθήκες στις οποίες δούλευαν ήταν πολύ σκληρές και επικίνδυνες, όμως η θέληση και η γενναιότητα τους, τις έκαναν βασικούς αρωγούς μέσα στον πόλεμο και έσπρωξε και μέσα στο στρατό αρκετές γυναίκες. Στον στρατιωτικό τομέα, λοιπόν, διέπρεψαν μέσα από υψηλά αξιώματα και στο κομμάτι της εξωτερικής πολιτικής αλλά και του στρατηγικού σχεδιασμού. Εκτός από το στρατό και τη βιομηχανία, βλέπουμε γυναίκες εθελόντριες στον Ερυθρό Σταυρό και σε λοιπά αυτοσχέδια και μη νοσοκομεία του μετώπου. Η συμβολή τους στον τομέα της υγείας και της περίθαλψης ήταν σημαντική, καθώς ο απολογισμός των τραυματιών και των ακρωτηριασμένων ήταν τεράστιος και σκοπός ήταν να περιοριστούν οι θάνατοι. Τέλος, οι πιο ευκατάστατες, μέσα από το φιλανθρωπικό τους έργο, φρόντιζαν να ενισχύσουν το Κράτος και ταυτόχρονα να βοηθήσουν τις πληγείσες από τη δίνη του πολέμου οικογένειες.

Οι προαναφερθείσες επαγγελματικές δραστηριότητες χαρακτηρίστηκαν άκρως πρωτοποριακές για την εποχή και τα εργατικά συνδικάτα εξέφραζαν τους φόβους τους. Πιο αναλυτικά, οι φόβοι αυτοί σχετίζονταν με την «αρσενικοποίηση» των γυναικών και την σύγχυση των φύλων στην κοινωνία, η οποία θα προκαλούσε ηθική αναρχία. Συνένοχος σε αυτήν την τοποθέτηση ήταν και η Εκκλησία.  Θεωρούσε πως οι γυναίκες με την ρηξικέλευθη, για την εποχή εκείνη, συμμετοχή τους στην εργασία, θα οδηγούνταν στην απόκλιση από το θρησκευτικό δρόμο. Παρ’ όλη τη φαινομενικά προσωρινή έξοδο των γυναικών στη σφαίρα του δημοσίου, πολλές θέσεις τους, κυρίως στη βιομηχανία και την υγειά, διατηρήθηκαν και με την πάροδο του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου. Αυτό βέβαια δε σημαίνει, ούτε ότι απέκτησαν πολιτικά δικαιώματα ούτε ότι έπαψαν να είναι σύζυγοι, νοικοκυρές και μητέρες. Ειδικά, λόγω των απωλειών του πολέμου, κρίθηκε αναγκαίο να αναπληρωθεί ο χαμένος πληθυσμός. Συνεπώς, πάλι η κυρίαρχη ιδιότητα τους είναι η μητρική, αν και η χειραφέτηση τους δεν αργούσε να έρθει.

(Ανάκτηση από το διαδίκτυο, https://www.maxmag.gr/)

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο “Οι γυναίκες στον Ά Παγκόσμιο Πόλεμο”

Κάθε αρχή και δύσκολη!!!

 

Κάθε αρχή και δύσκολη! Αυτό είναι γεγονός! Φαντάζομαι ότι μετά την πρώτη επαφή και γνωριμία με όλο αυτό το υλικό (blog, Filezilla, κτλ) θα είναι πιο εύκολη η προσέγγισή μας σε αυτά

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Κάθε αρχή και δύσκολη!!!

Το χαμόγελο της Τζοκόντα/ Χατζηδάκις

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Το χαμόγελο της Τζοκόντα/ Χατζηδάκις

Καλημέρα κόσμε!

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτό είναι το πρώτο σας άρθρο. Αλλάξτε το ή διαγράψτε το και αρχίστε το “Ιστολογείν”!

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | 1 σχόλιο