Το σχολείο μας!

Σε μια ημι-αστική περιοχή της Κρήτης, ένα σχολείο “κόσμημα” όπως το έχουν αποκαλέσει, σε μία όμορφη τοποθεσία δίπλα στην θάλασσα, μεγάλο, φωτεινό και πάνω από όλα γεμάτο ζωή και ενδιαφέροντες ανθρώπους. Διαθέτει σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό και σύνδεση στο Διαδίκτυο σε κάθε τάξη και ένα πρόσφατα ανανεωμένο εργαστήριο Πληροφορικής, κάτι που βοηθά όλους τους εκπαιδευτικούς να έχουν πρόσβαση σε οποιοδήποτε ψηφιακό εργαλείο χρειάζονται για τα μαθήματά τους. Καλώς ορίσατε στο Δημοτικό μας Σχολείο..!

Δοκιμάστε να “παίξετε” σε αυτή την προσομοίωση!

https://phet.colorado.edu/sims/html/john-travoltage/latest/john-travoltage_el.html

Κουνήστε το πόδι ώστε να δημιουργηθεί στατικός ηλεκτρισμός..! Το χέρι κινείται επίσης..! Μπορείτε να βρείτε για ποιον λόγο;

Μέσα από τη διαδικασία δοκιμής και πλάνης οι μαθητές έρχονται σε επαφή με αντικείμενα που δε μπορούμε να τους δείξουμε εύκολα με τη μορφή πειράματος στην τάξη. Το Phet Colorado μας δίνει αυτή τη δυνατότητα στα ελληνικά!

Αν ακόμα το σκέφτεσαι…

 

  Σίγουρα όλους μας φοβίζει η απότομη αλλαγή. Σίγουρα κανείς μας δεν γεννήθηκε γνωρίζοντας τα πάντα. Αυτό όμως δε σημαίνει το να είσαι δάσκαλος; Να μαθαίνεις συνεχώς ώστε να μαθαίνουν και οι μαθητές σου μέσα από σένα. Είναι φυσικό να μη νιώθουμε όλοι έτοιμοι να εισάγουμε νέα πράγματα στην τάξη μας, πόσο μάλλον τεχνολογικά μέσα που μας φαίνονται άγνωστα ή δύσκολα στη χρήση. Εννοείται πως κάτι τέτοιο χρειάζεται εκπαίδευση και σταδιακή εξοικείωση. Όμως η απόφαση για το εάν θα ξεκινήσουμε αυτό το ταξίδι είναι το πρώτο βήμα.

  Γνωρίζουμε όλοι τις διάφορες θεωρίες μάθησης. Η συμπεριφοριστική θεωρία μάθησης υποστηρίζει πως η κατάκτηση της μάθησης έρχεται όταν ενισχύουμε την επιθυμητή συμπεριφορά. Πολλά εκπαιδευτικά λογισμικά και εφαρμογές έχουν δομηθεί με βάση αυτή τη θεωρία και χρησιμοποιούν ενισχυτές ώστε να βοηθήσουν στην κατάκτηση της νέας γνώσης (Ράπτης & Ράπτη, 1999). Σύμφωνα με την θεωρία του κονστρουκτιβισμού η γνώση οικοδομείται με τη συμβολή του ίδιου του μαθητή ο οποίος συμμετέχει ενεργά στην όλη διαδικασία. Τι καλύτερο και πιο εύκολο για ένα παιδί από το να παίξει κάποιο παιχνίδι στον υπολογιστή ή να βρεθεί σε ένα οπτικο-ακουστικό περιβάλλον ώστε να ενισχυθεί η συμμετοχή του στην κατασκευή της νέας γνώσης; Τα νέα τεχνολογικά εργαλεία μας προσφέρουν πολλές τέτοιες δυνατότητες ώστε να εμπλέξουμε δυναμικά τους μαθητές στην μάθηση (Φαναριώτης, 2004). Οι νέες τεχνολογίες δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές, όχι μόνο να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, αλλά και να μπαίνουν σε μία διαδικασία συνεργασίας για την επίλυση προβλημάτων ή την διεκπεραίωση δραστηριοτήτων (Kollias et al., 2005).

  Βλέπουμε πως η μάθηση με τη βοήθεια της τεχνολογίας υποστηρίζει τις γνωστές μας θεωρίες μάθησης και αρκετοί ερευνητές έχουν ασχοληθεί και συνεχίζουν να ασχολούνται με το θέμα αυτό. Ίσως μία μικρή έρευνα, ακόμα και η πιο απλή, στο διαδίκτυο να μας δείξει τον μεγάλο όγκο δεδομένων που υποστηρίζουν αυτές τις θεωρίες.

Βιβλιογραφικές Αναφορές

Kollias, V., Mamalougos, N., Vamvakoussi, X., Lakkala, M. & Vosniadou, S. (2005). Teachers’ conceptions of web-based Collaborative Learning Environments in the Context ofan International Implementation. Computers & Education, 45 (3), 295- 315.

Ράπτης, Α. & Ράπτη, A. (1999) Ο εν δυνάμει αναγεννητικός ρόλος του υπολογιστή ως γνωστικού εργαλείου στο πλαίσιο της εκπαίδευσης. Στο: Πρακτικά του Πανελλήνιου Συνεδρίου του Συλλόγου Καθηγητών της Πληροφορικής Ηπείρου, Πληροφορική και Εκπαίδευση, 35-53. Ιωάννινα: Σύλλογος Καθηγητών Πληροφορικής Ηπείρου.

Φαναριώτης, Π. (2004).Η εκπαίδευση στο Σύγχρονο Κοινωνικοοικονομικό & Τεχνολογικό Περιβάλλον. Συστήματα, στρατηγικές και Νέες Τεχνολογίες στην Πορεία προς την Εκπαιδευτική Αλλαγή. Αθήνα: Σταμούλης.

Μια χαρά δεν ήμασταν μέχρι τώρα..;

  Είμαστε άραγε ακόμα μια χαρά; Φτάνουν όσα κάναμε μέχρι τώρα με βάση την παραδοσιακή μας διδασκαλία; Και τι πάθαμε εμείς που διδαχθήκαμε τα πάντα με αυτό τον τρόπο; Αυτό ακριβώς πάθαμε… Δυσκολευόμαστε να εντάξουμε νέους τρόπους και μεθόδους διδασκαλίας γιατί μάθαμε κι εμείς έτσι. Όμως η εισαγωγή της τεχνολογίας στην τάξη μας δεν είναι τόσο δύσκολη όσο μπορεί κάποιοι να νομίζουμε (μέσα σε αυτούς και εγώ μέχρι πρόσφατα)!

  Ας ξεκινήσω από το βασικό για πολλούς από εμάς: την παρακίνηση των μαθητών και τη διατήρηση του ενδιαφέροντός τους. Είναι φυσικό, αφού οι μαθητές μας έχουν γεννηθεί μέσα στην τεχνολογία, να έχουν μεγάλο ενδιαφέρον για κάθε τεχνολογικό μέσο και να τους προκαλεί πλήξη ένα παραδοσιακό μάθημα. Οι “τεχνολογικά αυτόχθονες” μαθητές μας σίγουρα θα δείξουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για όσα έχουμε να τους πούμε εάν τους το παρουσιάσουμε με οπτικο-ακουστικά αλλά και διαδραστικά μέσα.

  Δεύτερος λόγος: διευκόλυνση στην διεξαγωγή πειραμάτων και επιδείξεων. Οι προσομοιώσεις που μας προσφέρουν αρκετές πλατφόρμες (όπως Phet Colorado, μεταφρασμένο στα ελληνικά) μας “λύνουν” πολλές φορές τα χέρια, αφού κάποιες πειραματικές διαδικασίες είναι είτε επικίνδυνες στην διεξαγωγή τους είναι δύσκολες στην εφαρμογή. Δεν μπορούμε πάντα να ελέγξουμε όλες τις παραμέτρους, δεν μπορούμε να δείξουμε τα πάντα, οπότε μία προσομοίωση θα μπορέσει να μας βοηθήσει σε αυτό.

  Αν μη τι άλλο, όλοι γνωρίζουμε πως τα παιδιά μαθαίνουν πολύ καλύτερα μέσα από την ενεργό συμμετοχή και το παιχνίδι. Πολλές τεχνολογικές εφαρμογές και εκπαιδευτικά λογισμικά μας παρέχουν αυτή τη δυνατότητα και δείχνουν στα παιδιά την διασκεδαστική πλευρά της μάθησης! Ακόμη και εργασίες μπορούμε να δώσουμε στους μαθητές μας για το σπίτι, δίνοντάς τους συνδέσμους όπου θα μπορούν να παίξουν παιχνίδια ή να κάνουν δραστηριότητες μέσω διαδικτύου για την εμπέδωση της ύλης που διδάχθηκαν.

  Πολλοί ακόμα είναι οι τρόποι με τους οποίους η νέες τεχνολογίες μπορούν να μας βοηθήσουν στο έργο μας. Όμως ένα είναι που πρέπει να θυμόμαστε: Τίποτα και κανείς δεν μπορεί να αντικαταστήσει εμάς, τους δασκάλους, στο εκπαιδευτικό μας έργο! Όλες αυτές οι εφαρμογές θα ήταν άχρηστες χωρίς εμάς να τις χειριζόμαστε και να τις ελέγχουμε! Γι’αυτό χρησιμοποιούμε τα τεχνολογικά αυτά μέσα όχι ως πανάκεια αλλά ως ενίσχυση και με βάση τις ανάγκες της τάξης μας κάθε φορά.