Σίγουρα όλους μας φοβίζει η απότομη αλλαγή. Σίγουρα κανείς μας δεν γεννήθηκε γνωρίζοντας τα πάντα. Αυτό όμως δε σημαίνει το να είσαι δάσκαλος; Να μαθαίνεις συνεχώς ώστε να μαθαίνουν και οι μαθητές σου μέσα από σένα. Είναι φυσικό να μη νιώθουμε όλοι έτοιμοι να εισάγουμε νέα πράγματα στην τάξη μας, πόσο μάλλον τεχνολογικά μέσα που μας φαίνονται άγνωστα ή δύσκολα στη χρήση. Εννοείται πως κάτι τέτοιο χρειάζεται εκπαίδευση και σταδιακή εξοικείωση. Όμως η απόφαση για το εάν θα ξεκινήσουμε αυτό το ταξίδι είναι το πρώτο βήμα.
Γνωρίζουμε όλοι τις διάφορες θεωρίες μάθησης. Η συμπεριφοριστική θεωρία μάθησης υποστηρίζει πως η κατάκτηση της μάθησης έρχεται όταν ενισχύουμε την επιθυμητή συμπεριφορά. Πολλά εκπαιδευτικά λογισμικά και εφαρμογές έχουν δομηθεί με βάση αυτή τη θεωρία και χρησιμοποιούν ενισχυτές ώστε να βοηθήσουν στην κατάκτηση της νέας γνώσης (Ράπτης & Ράπτη, 1999). Σύμφωνα με την θεωρία του κονστρουκτιβισμού η γνώση οικοδομείται με τη συμβολή του ίδιου του μαθητή ο οποίος συμμετέχει ενεργά στην όλη διαδικασία. Τι καλύτερο και πιο εύκολο για ένα παιδί από το να παίξει κάποιο παιχνίδι στον υπολογιστή ή να βρεθεί σε ένα οπτικο-ακουστικό περιβάλλον ώστε να ενισχυθεί η συμμετοχή του στην κατασκευή της νέας γνώσης; Τα νέα τεχνολογικά εργαλεία μας προσφέρουν πολλές τέτοιες δυνατότητες ώστε να εμπλέξουμε δυναμικά τους μαθητές στην μάθηση (Φαναριώτης, 2004). Οι νέες τεχνολογίες δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές, όχι μόνο να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, αλλά και να μπαίνουν σε μία διαδικασία συνεργασίας για την επίλυση προβλημάτων ή την διεκπεραίωση δραστηριοτήτων (Kollias et al., 2005).
Βλέπουμε πως η μάθηση με τη βοήθεια της τεχνολογίας υποστηρίζει τις γνωστές μας θεωρίες μάθησης και αρκετοί ερευνητές έχουν ασχοληθεί και συνεχίζουν να ασχολούνται με το θέμα αυτό. Ίσως μία μικρή έρευνα, ακόμα και η πιο απλή, στο διαδίκτυο να μας δείξει τον μεγάλο όγκο δεδομένων που υποστηρίζουν αυτές τις θεωρίες.
Kollias, V., Mamalougos, N., Vamvakoussi, X., Lakkala, M. & Vosniadou, S. (2005). Teachers’ conceptions of web-based Collaborative Learning Environments in the Context ofan International Implementation. Computers & Education, 45 (3), 295- 315.
Ράπτης, Α. & Ράπτη, A. (1999) Ο εν δυνάμει αναγεννητικός ρόλος του υπολογιστή ως γνωστικού εργαλείου στο πλαίσιο της εκπαίδευσης. Στο: Πρακτικά του Πανελλήνιου Συνεδρίου του Συλλόγου Καθηγητών της Πληροφορικής Ηπείρου, Πληροφορική και Εκπαίδευση, 35-53. Ιωάννινα: Σύλλογος Καθηγητών Πληροφορικής Ηπείρου.
Φαναριώτης, Π. (2004).Η εκπαίδευση στο Σύγχρονο Κοινωνικοοικονομικό & Τεχνολογικό Περιβάλλον. Συστήματα, στρατηγικές και Νέες Τεχνολογίες στην Πορεία προς την Εκπαιδευτική Αλλαγή. Αθήνα: Σταμούλης.