Ένας αιώνας μνήμες

100 χρόνια από την Μικρασιατική Καταστροφή

cropped Παλιά Κωνσταντινούπολη

Πάμε Πόλη…. (Σχολικό έτος 2022-2023)

Για δεύτερη συνεχή σχολική  χρονιά συνεχίζεται η δράση «ΕΝΑΣ ΑΙΩΝΑΣ ΜΝΗΜΕΣ».

Τα βήματα και οι ενέργειες στα πλαίσια  της δράσης:

  1. Αναφορά στην μικρασιατική καταστροφή και την εγκατάσταση των προσφύγων στην Ελλάδα. 
  2. Προβολή βίντεο και συζήτηση. Έρευνα και εντοπισμός σημείων σημαντικών να τα επισκεφτεί κανείς στην Πόλη και τα Πριγκηπόννησα. 
  3. Συλλογή και καταγραφή στοιχείων που αναδεικνύουν την διαχρονική ελληνικότητα αυτών των σημείων. Οι μαθητές/τριες καταγράφουν την ιστορική διαδρομή των κτιρίων και τη σημερινή τους χρήση. 
  4. Δημιουργία σχετικού διαδραστικού χάρτη. 
  5. Δημιουργία ιστολογίου.
  6. Έρευνα αγοράς και σχεδιασμός 4ήμερης εκδρομής στην Κωνσταντινούπολη και τα Πριγκηπόνησα.  Παρουσίαση ενδεικτικών σχεδίων εκδρομών από ταξιδιωτικά γραφεία καθώς και βίντεο ξενάγησης:

 

https://www.dieseltravel.gr/tour/konstantinoupoli-prigkiponisa-kathe-pempti-proi/

https://www.youtube.com/watch?v=pJFnlOrI0rY&ab_channel=KonstantinosZacharoudis

 

https://www.latravel.gr/ekdromes/pascha-stin-konstantinoypoli-apo-thessaloniki/

 

https://www.18-24.gr/el/package/thessaloniki/istanbul/3-nights/2023-04-19/orient-mintur/theodorou-sehzad-bus-orient-mintur-3-1/BB

https://www.18-24.gr/el/pages/constantinople-roadtrip

Παρουσίαση των πεπραγμένων των δράσεων στη σχολική κοινότητα και στην ευρύτερη κοινωνία

Ένας Αιώνας Μνήμες 1922-2022 (Σχολικό έτος 2021-2022)

Σκοπός της δράσης είναι η διατήρηση της ιστορικής μνήμης και η ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς μέσα από την  καλλιέργεια δεξιοτήτων διερευνητικής και συνεργατικής μάθησης. Με αφόρμηση τη Μικρασιατική καταστροφή, οι ομάδες των μαθητών/τριών   ασχολήθηκαν με τη συλλογή και καταγραφή στοιχείων ιστορικού και πολιτισμικού περιεχομένου, αφού προηγουμένως πληροφορήθηκαν σχετικά με τα γεγονότα και το ιστορικό πλαίσιο που οδήγησαν ένα μεγάλο κομμάτι του ελληνισμού να ξεριζωθεί από την πατρώα γη και  να εγκατασταθεί στον ελλαδικό χώρο εκατό χρόνια πριν. Στόχος επίσης είναι η ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας και ομαδικότητας και η διαμόρφωση κριτικής σκέψης μέσα από μαθητοκεντρικά κυρίως μοντέλα διδασκαλίας. Και επειδή το σχολείο είναι μέρος της κοινωνίας, το σχολείο ανοίγει στην κοινωνία με τη συνεργασία του με φορείς  όπως ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων, πολιτιστικοί σύλλογοι, όπως ο σύλλογος Μικρασιατών νομού Πέλλας με έδρα την Έδεσσα. 

Τα βήματα και οι ενέργειες στα πλαίσια  της δράσης:

  1. Καταγραφή των οδών των προσφυγικών συνοικισμών της Έδεσσας,  διά ζώσης ή μέσω διαδικτύου,  σύνδεση με την γεωγραφική θέση και την ιστορία του κάθε τοπωνυμίου και δημιουργία σχετικού  χάρτη.  
  2. Συλλογή και καταγραφή στοιχείων που καταδεικνύουν την επίδραση του προσφυγικού ελληνισμού στον αθλητισμό πριν και  μετά την έλευσή τους στον Ελλαδικό χώρο. Οι μαθητές/τριες καταγράφουν την ιστορική διαδρομή ομάδων ή αθλητικών σωματείων και ζωγραφίζουν  τους θυρεούς τους. Ερευνούν, μελετούν και ζωγραφίζουν φορεσιές από διάφορες περιοχές της Μικράς Ασίας, του Πόντου και της Ανατολικής Θράκης.  
  3. Έδεσσα-σταυροδρόμι γεύσεων. Συλλογή παραδοσιακών συνταγών φαγητών και γλυκών και άλλων εδεσμάτων με μακεδονίτικη  ή προσφυγική προέλευση-δημιουργία σχετικού καταλόγου. Ενημερώνεται η ιστοσελίδα του σχολείου σχετικά με τη δράση με την ανάρτηση σχετικού υλικού, καθώς και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης.

Αποτελέσματα της δράσης:

  1. Δημιουργία διαδραστικού ηλεκτρονικού χάρτη με τις πόλεις της Μικράς Ασίας που αναγράφονται στις πινακίδες των οδών και πλατειών των 2 προσφυγικών συνοικισμών της Έδεσσας.
  2. Δημιουργία πόστερ με χάρτες και φωτογραφίες και ανάρτησή του σε πίνακα που κοσμεί τη βιβλιοθήκη του σχολείου.
  3. Δημιουργία ηλεκτρονικού βιβλίου με τις φορεσιές του προσφυγικού Ελληνισμού που φιλοτέχνησαν οι μαθητές/τριες. 
  4. Δημιουργία ηλεκτρονικού βιβλίου με παραδοσιακές συνταγές και τη διαχρονική τους εξέλιξη. Συνταγές μικρασιάτικες, μακεδονίτικες, αλβανικές αναγράφονται στο βιβλίο γιατί η Έδεσσα είναι ένα σταυροδρόμι γεύσεων. Μετά από την ευγενική παραχώρηση αρχειακού υλικού του Συλλόγου Μικρασιατών Νομού Πέλλας με έδρα την Έδεσσα,  στο βιβλίο συμπεριλαμβάνονται μικρασιάτικες συνταγές μαγειρεμένες με μεράκι από γυναίκες μέλη του συλλόγου.
  5. Δημιουργία πόστερ με τα εμβλήματα ποδοσφαιρικών ομάδων που ιδρύθηκαν από τους πρόσφυγες της Μικράς Ασίας. Μαθητές της Α΄ τάξης ζωγράφισαν τα εμβλήματα. 

Τελική  παρουσίαση του προγράμματος από μαθητές/τριες  σε εκδήλωση που διοργάνωσε η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πέλλας στην Έδεσσα στις 5 και 6 Μαΐου.  

https://www.facebook.com/groups/214996552431456

  1. Έκθεση των πόστερ με  χάρτες και ομάδες, φωτογραφίες από την πρόοδο των δράσεων, ζωγραφιές με τις φορεσιές και το σχετικό βιβλίο, όπως και το βιβλίο με τη συλλογή των συνταγών στον χώρο του Παρθεναγωγείου.   
  2. Αυτούσια η έκθεση του υλικού θα υπάρχει στον χώρο της σχολικής βιβλιοθήκης του 2ου Γυμνασίου Έδεσσας, έτσι ώστε να είναι προσιτή σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριές μας.

Υποστηριζόμενο από blogs.sch.gr & Θέμα βασισμένο στο Lovecraft από τον Anders Norén

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση