Εργαστήρι μετάφρασης.
Έχουμε τη χαρά να έχουμε μαζί μας σήμερα, Παρασκευή 23-4-10 και Δευτέρα 26-4-10,
τη Βικτώρια Τράπαλη, συγγραφέα, μεταφράστρια , στιχουργό και δημοσιογράφο, για να μας μιλήσει για τη δουλειά των μεταφραστών και να μας μυήσει στα μεταφραστικά μυστικά. Η γλώσσα της μετάφρασης θα είναι από αγγλικά σε ελληνικά και το κείμενο, απόσπασμα από το βιβλίο “Alice’s Adventures in Wonderlan”του Lewis Carroll. Το εργαστήρι θα γίνει στα πλαίσια του μαθήματος της Αγγλικής γλώσσας, στο τμήμα Β1 του Λυκείου και θα διαρκέσει δύο διδακτικές ώρες συνολικά.
ΦΥΤΕΜΑ ΣΠΟΡΩΝ
Την Πέμπτη, 25 Φεβρουαρίου, ημέρα ανοιξιάτικη κι ηλιόλουστη, θάνατος χτύπησε το σχολείο μας. 11.55, ένα λεπτό πριν χτυπήσει το κουδούνι για μέσα, στο προαύλιο, ο Σταύρος, υγιέστατο παλικάρι, μαθητής της Γ Λυκείου, ενώ μιλούσε με τους φίλους του, ξαφνικά σωριάστηκε νεκρός. Τίποτα, ούτε οι πρώτες βοήθειες του γυμναστή, ούτε ο καρδιολόγος που γρήγορα ήρθε, ούτε η «θετική ενέργεια» 250 ατόμων, μαθητών και καθηγητών, που κρατούσαν τη δική τους αναπνοή περιμένοντας να δουν ένα νεύμα ότι ο Σταύρος ανάσανε, δεν μπόρεσαν να επαναφέρουν τη φυσική, ηθική τάξη των πραγμάτων.
Πέμπτη Οκτώβριος 29th 2009, 1:37 μ.μ.
“… τώρα στις διακοπές σου φρόντισε….να βρεις μια part-time απασχόληση με αμοιβή …. αυτό είναι κύρια το σχολείο της ζωής….” Με αυτή την παραίνεση κατέληγε η απάντηση καθηγητή σε 15χρονο μαθητή που εξέφραζε τις απόψεις του για τη σχολ. ζωή σε τοπικό έντυπο.
Μα είναι δυνατόν να συμβουλεύουμε τα παιδιά μας να αποκτούν υποχρεώσεις και το καλοκαίρι; Μα πότε οι έφηβοι μας θα έχουν ελεύθερο χρόνο; Το χειμώνα που τρέχουν να προφτάσουν σχολείο -φροντιστήριο-διάβασμα; Ο ελεύθερος χρόνος ορίζεται ως ο χρόνος που εκμεταλευόμαστε για την ικανοποίηση αυστηρά προσωπικών επιδιώξεων, ενδιαφερόντων και αναγκών με κριτήρια και κίνητρα.της δικής μας επιλογής. Ο οργανισμός όλων μας και ιδιαίτερα του εφήβου έχει ανάγκη ανάπαυσης και ανανέωσης των αποθεμάτων ενέργειας. Ναι μεν θα τα βγάλει πέρα αλλά με τί κόστος; Την αύξηση των αγχογόνων ορμονών όπως είναι η αδρεναλίνη που με το χρόνο μπορεί να οδηγήσει στην τόσο συχνή στις μέρες μας κατάθλιψη; Ο ελεύθερος χρόνος είναι απαραίτητος, ειδικά στην εφηβεία που όλοι ξέρουμε πόσο σημαντικό στάδιο είναι στην εξελικτική πορεία του ανθρώπουι, γιατί ο έφηβος χρειάζεται περισσότερη αφοσίωση στην ενδοσκόπηση και την απόκτηση ταυτότητας. Αυτή είναι η εποχή που θα έλθει σε επαφή με την ιδεολογία, θα αποκτήσει αξίες και θα κάνει σχέδια για τη ζωή του. Χρειάζονται χρόνο να αφιερώσουν στον εαυτό τους για να τον γνωρίσουν. Μέσα από τις δραστηριότητες στον ελέυθερο χρόνο θα ικανοποιήσουν ανάγκες πρακτικές, δημιουργικές πνευματικές, κοινωνικές, συναισθηματικές. Είναι σημαντικό να νιώσουν ευχαρίστηση, ικανοποίηση, πληρότητα, κοινωνική και ψυχική ολοκλήρωση. Να είναι ξένοιαστοι, να παίξουν, να γελάσουν, να φλερτάρουν, να ερωτευτούν, να ακούσουν μουσική, να διαβάσουν εξωσχολικά βιβλία που θα τους ταξιδέψουν και θα καλλιεργήσουν τη φαντασία τους, να ονειρευτούν και να χαλαρώσουν και να βαρεθούν στο κάτω-κάτω -θα μάθουν να διαχειρίζονται τη βαριεστημάρα τους. Αυτά όλα θεωρούνται άχρηστα αγαθά στις μέρες μας; Είναι βασικότερο να μάθει να υπακούει στα ωράρια και στα αφεντικά από τώρα και να κάνει εξάσκηση στο πώς θα αυξήσει το χαρτζιλίκι του καταναλώνοντας το πάραυτα σε καινούριο κινητό, επώνυμα ρούχα η μηχανάκι;Υπάρχουν βέβαια αρκετές περιπτώσεις που οι έφηβοι των 18 κάτω πρέπει να δουλέψουν για να ενισχύσουν τα πενιχρά οικονομικά της οικογένειας. Αυτό είναι σεβαστό και εκτιμητέο. Όχι όμως και ως μέσο για ….μάθηση. Μάθηση ότι τί; Το κέρδος πόσο δύσκολα βγαίνει (για όλους;) και τί θυσίες χρειάζεται ; Με αυτό τον τρόπο οι έφηβοι μας θα γίνουν οι σύγχρονοι ενήλικες που όλοι ήδη γνωρίζουμε: αγχώδεις, κουρασμένοι, απογοητευμένοι, παραιτημένοι και τόσα άλλα …..-μένοι. Ας το τρενάρουν τουλάχιστον λίγο ώστε να αποκτήσουν περισσότερα εφόδια για να αντιμετωπίσουν τη δουλεία-εργασία (συγνώμη τώρα λέγεται απασχόληση) της παγκοσμιοποιημένης εποχής μας. Και εδώ έρχεται το παλιό καλό ερώτημα: Ζούμε για να δουλεύουμε η δουλεύουμε για να ζούμε; Και ζωή μεταξύ άλλων σημαίνει: δημιουργώ, είμαι ελεύθερος, έχω χρόνο.Ζήτω ο δημιουργικός ελεύθερος χρόνος !Κορκοβέλου Ειρήνη
Η ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ
· Σωστός φωτισμός: Είναι μύθος ότι ο χαμηλός φωτισμός δημιουργεί μόνιμη ζημιά στα μάτια. Τα προβλήματα που δημιουργούνται είναι κυρίως βραχυπρόθεσμα. Επειδή ο κακός φωτισμός δυσκολεύει την εστίαση του ματιού οδηγεί σε λιγότερα βλεφαρίσματα των ματιών και κατ’ επέκταση στην ξηροφθαλμία. Πιθανόν να έχουμε πονοκεφάλους, δάκρυα και θολή όραση. Μόλις τα μάτια ξεκουραστούν αυτά τα συμπτώματα υποχωρούν. Μερικοί γιατροί υποστηρίζουν ότι η συνεχόμενη αυτή κόπωση του ματιού μπορεί να οδηγήσει σε μυωπία.
Το φως πρέπει να πέφτει πάνω στο βιβλίο από αριστερά η μπρος αριστερά. Όχι από δεξιά η από πίσω γιατί δημιουργούνται σκιές πάνω στο βιβλίο και κουράζουν τα μάτια. Τη νύχτα το ηλεκτρικό φως ας μην έρχεται από πολύ μακριά, ψηλά η δεξιά. Το φως της λάμπας να μην κάνει τα φύλλα του βιβλίου να γυαλίζουν. Λάμπα 75-100W είναι αυτό που πρέπει.
Από τα τέλη του Νοέμβρη 2009 οι μαθητές μας έχουν αποκτήσει ένα καινούριο ενδιαφέρον. Κάθε Σάββατο από τις 13:00 έως τις 15:00 (προς το παρόν) εκπέμουν δοκιμαστικά ραδιοφωνική εκπομπή μέσω του Aegina Portal με τίτλο “Οργισμένα Κουδούνια” “Το Λύκειο στον αέρα”. Όταν η εκπομπή οριστικοποιηθεί θα ανακοινωθεί η νέα μέρα και ώρα. Απολαύστε την στο
http://www.aeginaportal.gr κάνοντας κλικ στο:ραδιόφωνο.
Στις 27 του Νοέμβρη 2009, στο Ινστιτούτο Γκαίτε στην Αθήνα, διοργανώθηκε σεμινάριο-εργαστήριο για τις βιβλιοθήκες με θέμα “Μια βιβλιοθήκη στο σακίδιο”. Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να δείτε σχετικό βίντεο.
Από το σχολ. έτος 2009-2010 θεσπίστηκε από τη βιβλιοθήκη απονομή βραβείου-δώρου στο μαθητή/τρια που δανείστηκε και διάβασε τα περισσότερα βιβλία. Το βραβείo για αυτή τη σχολ. χρονιά είναι βιβλίο, η “Μικρή ιστορία του κόσμου”του Combrich και δόθηκε στο μαθητή (Α΄Λυκείου 2008-9) Γαλάρη Δάνη .
Η επιλογή των ποιητών και των ποιημάτων τους γίνεται από τις υπάρχουσες στη βιβλιοθήκη ποιητικές συλλογές και με αντίστροφη αλφαβητική σειρά.
Νερούδα Πάμπλο
“Εκατό ερωτικά σονέτα“
Μετάφραση: Ηλία Ματθαίου
Σκέφτομαι, αυτή η εποχή όπου μ’ερωτεύτης
θα φύγει και θα ῤθει μια άλλη γαλάζια,
θα ‘ναι άλλο δέρμα πάνω απ’τα ίδια κόκαλα.
την άνοιξη θα βλέπουν άλλα μάτια.
Κανείς απ’όσους την ώρα ετούτη δέσαν,
με τους καπνούς απ’όσους κουβεντιάσαν,
κυβερνήσεις, διαβάτες, μεταπράτες,
δε θα κινάει τα νήματα για πάντα.
Θα πάρουν πόδι οι θεοί με τα γυαλάκια,
τα μαλλιαρά θεριά με τα βιβλία,
οι φυτόψειρες και τα ορνιθοπούλια.
Κι όταν φρεσκοπλυμένος θα ‘ναι ο κόσμος
μάτια άλλα στο νερό θα γεννηθούνε
και θα ψηλώσει αδάκρυτο το στάρι.
Μάιος 2010
Ουράνης Κώστας
Η ΑΓΑΠΗ
Δεν ωφελεί να καρτεράς όρθιος στην πόρτα του σπιτιού
και με τα μάτια στους νεκρούς τους δρόμους στηλωμένα:
-αν είναι να’ρθει, θε να ‘ρθει δίχως να νιώσεις από πού
και, πίσω σου πλησιάζοντας με βήματα σβησμένα,
θε να σου κλείσει απαλά με τ’άσπρα χέρια της τα δυό
τα μάτια που κουράστηκαν τους δρόμους να κοιτάνε
κι όταν γελώντας, να της πεις θα σε ρωτήσει:- Ποια ‘μαι εγώ;
απ’ της καρδιάς το σκίρτημα θα καταλάβεις ποια ‘ναι.
Δεν ωφελεί να καρτεράς: αν είναι να ‘ρθει, θε να ‘ρθει.
Κλειστά όλα να ‘ναι, θα τη δεις άξαφνα μπρος σου να βρεθεί
κι ανοίγοντας τα μπράτσα της πρώτη θα σ’αγκαλιάσει
ειδέ κι αν έχεις φωτεινό το σπίτι για να τη δεχτείς
και, σαν φανεί, τρέξεις σ’αυτήν και μπρος στα πόδια της συρθείς,
αν είναι να ‘ρθει, θε να ‘ρθει -αλλιώς θα προσπεράσει!…..
Απρίλιος 2010
“ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΟΡΟΦΗ”
Τόσα χρόνια κι ακόμη δεν έμαθες.
Στο τέλος
ξαναγυρίζεις στην πρώτη σου άγνοια.
Δε σου απομένει
παρά ο άλλος τρόπος.
Να γυρίσεις ανάποδα τις λέξεις
να τους τρυπήσεις τα μάτια
να τις βασανίσεις σιγά σιγά
ώσπου ν’αρχίσουν κι αυτές
πονώντας να τραγουδούν
σαν τα πουλιά.
Μάρτιος 2010
Διαβάστε όλο το άρθρο»