1 Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΜΟΔΑΣ
2 Ονομάστηκε από τους γάλλους και του διανοούμενους της εποχής «La Belle Epoque».Παρόλο που ανήκει στον 20 αιώνα χρονολογικά δεν ανήκει και στιλιστικά εξαιτίας του πολέμου. Τα όμορφα και χειροποίητα ρούχα που εως τότε ήταν προνόμιο των πλουσίων καθώς δήλωνε το υψηλό κοινωνικό τους στάτους, ήταν πλέον προνόμιο για μια καλύτερη ζωήΟι γυναίκες άρχισαν να είναι πιο ανεξάρτητες και μάλιστα δημιουργήθηκαν μάλλινα κουστούμια προσαρμοσμένα στο γυναικείο σώμαΟι φούστες έγιναν πιο κοντές (περίπου ως τους αστραγάλους) για πρακτικούς λόγουςΟι άντρες φορούσαν κουστούμια ενός ή τριών κουμπιών, τα παλτά έφταναν στο ύψος του γονάτου, ενώ τα παντελόνια έφταναν λίγο πιο κάτω απ’τον αστράγαλο και ήταν σχετικά στενά.
3 Το στυλ των ρούχων ήταν πιο απλό, επηρεασμένο από την αντρική ενδυμασίαΤα φορέματα ήταν ριχτά και αμάνικα και πλέον δεν ήταν σφιχτά στη μέση αλλά στους γοφούςΟι φούστες των φορεμάτων έφτασαν πλέον στο ύψος του γονάτουΣτη μόδα ήρθαν τα ψηλά τακούνια (5–8 cm)Έπαψαν να χρησιμοποιούνται οι κορσέδες ως εσώρουχα.Τα γυναικεία καπέλα ήταν στενά, ενώ τα αντρικά θύμιζαν τραγιάσκα
5 Τα πρωινά ρούχα των γυναικών ήταν βολικά και πρακτικά ταυτόχροναΑποτελούνταν από ριχτά φορέματα που απείχαν 20 εκατοστά από το έδαφοςΤα βραδινά ρούχα ήταν εντυπωσιακά και πολυτελή φορέματα.Μακριά ως τον αστράγαλο και στενά στη μέση και τους γοφούς και το κάτω μέρος ήταν σε σχήμα καμπάνας. Είχαν ντεκολτέ και ένα είδος πέπλου στο πίσω μέροςΤο ίδιο κόψιμο με τη στενή μέση επικράτησε και στα παλτό και τις ζακέτεςΕμφανίστηκαν νέα υφάσματα όπως το μεταλλικό λαμέΗ αντρική καθημερινή ενδυμασία έγινε πιο σπορΟι άνδρες φορούσαν μεσάτα σακάκια που τόνιζαν τους ώμους και παντελόνια σε ευθεία γραμμή με φαρδιά ρεβέρΕξαίρεση της περιόδου αποτέλεσε η ιταλίδα Elsa Schiaparelli
7 1940-1949 Κατά τη διάρκεια του Β’Π.Π. δεν υπήρξε εξέλιξη στο χώρο
Τα υφάσματα ήταν δυσεύρεταΗ στρατιωτική ενδυμασία για τους άντρες, καθιερώθηκε και στις κοινωνικές εμφανίσεις.Η γυναικεία ενδυμασία ήταν απλή και λειτουργική σε διακριτικά χρώματα.Το 47 έκανε την εμφάνιση του το New Look του Dior που επανέφερε το αίσθημα πολυτελείαςΣτην ανδρική ένδυση σακάκια μάκρυναν, φάρδυναν στους ώμους και στένεψαν στους γοφούς
8Oι νέας ηλικίας άνθρωποι απέκτησαν δική τους μόδα, στυλ και εμφάνιση, επηρεασμένη από πρότυπα του κινηματογράφου και τραγουδιστέςαπαραίτητα έγιναν τα δερμάτινα, τα τζιν, οι κλος φούστες, τα πλεκτά, τα κοτλέ και τα παπούτσια μπαλαρίνες για τα κορίτσια.Ο Dior ανεβάζει το μήκος της φούστας στο γόνατο, και δημιουργεί τις γραμμές Α , τη γραμμή Η και τη Υ.Ο Christobal Balenciaga διακρίνεται αυτή την εποχή για το ταλέντο του στα ντραπαρισμένα υφάσματα.η Channel προσπαθεί να συνδυάσει τη ραπτική με την άνεση, θέτοντας το ρούχο στην υπηρεσία του σώματος.Ο θάνατος του Christian Dior το 1957, συγκλόνισε τον κόσμο της μόδας, τουλάχιστον μέχρι την ανακοίνωση του ονόματος του διαδόχου του Yves Saint Laurent.Τα αντρικά παλτό ήταν φαρδιά και είχαν στρογγυλεμένα πέτα . Τα παντελόνια ήταν άνετα στο πάνω μέρος και στένευαν προς τα κάτωΠρώτη φορά στην μέχρι τώρα ιστορία της μόδας, που τα τζιν δεν φοριούνται μόνο από την εργατική τάξη
10Η Αμερική βρίσκει τη μούσα της στο πρόσωπο της Jackie Kennedy και επιβάλλει ένα στυλ κλασσικής κομψότηταςΗ Audrey Heyburn κάνει μύθο το μικρό μαύρο φόρεμαεμφανίζεται η μίνι φούστα και καθιερώνεται το γυναικείο παντελόνι.Εμφανίστηκαν και Αντι-κινηματα:Mod’s: προαναγγέλλει την εμφάνιση του punkHippies: εξέφραζε την αντίδραση σε μια καταναλωτική κοινωνίαΖητιάνοι: αντιπροσώπευε έναν εναλλακτικό τρόπο ενδυμασίαςΣτην ανδρική ενδυμασία, το 1965 έγιναν μεσάτα, τα παντελόνια ήταν στενά χωρίς ρεβέρ.Οι πιο αντιδραστικοί φορούσαν πολύχρωμα πουκάμισα και γιλέκα με κρόσσια.
11Οι σταρ της rock πυροδότησαν την μανία για τα λούρεξ και το υπερβολικό γκλίτερΤην εποχή αυτή επικράτησαν τα πολύ κοντά σορτς, οι πολύ ψηλές πλατφόρμες, τα εφαρμοστά πουκάμισαdisco style έκανε την εμφάνιση του την εποχή αυτή (ελαστικά ρούχα, φανταχτερά χρώματα και γυαλιστερά υφάσματα.)Επικράτησε η γραμμή Τ γραμμή, που τόνιζε τους ώμους και προμήνυε την εμφάνιση ενός πιο αυστηρού στυλ, για τα επόμενα χρόνιαΕπανήλθαν στη μόδα τα μεγάλα καπέλαΕμφανίστηκε το Punk στυλ (με εκπρόσωπο την Vivienne Westwood). Αποτελούνταν από εφαρμοστά τζιν, T-shirt με τις στάμπες και εκκεντρικά κουρέματαΤα ανδρικά πουκάμισα ήταν καρό ή ριγέ. Προτιμούνταν τα κασκόλ απ’ τις γραβάτες, τα σακάκια ήταν μεσάτα και τα παντελόνια στενά πάνω και φαρδιά προς τα κάτω
12Οι σιλουέτες των ανθρώπων έγιναν πιο λεπτές, καθώς απέκτησαν εμμονή με την υγιεινή ζωήΤην πρώτη τους εμφάνιση έκαναν αυτή τη δεκαετία μεγάλοι σχεδιαστές, όπως ο Γιόζι Γιαμαμότο και οι Κένζο ο οίκος Comme des Garcons.pencil φούστες με ψηλή μέσηΓενικότερα επανήλθαν στυλ από τις προηγούμενες δεκαετίες και δημιούργησαν μία πολυσχιδή μόδαΑπό τη δεκαετία του 80 και έπειτα δεν έχει εμφανιστεί κάποιο κάποια καινούργια μόδα στην ένδυση, απλά βλέπουμε ελαφρώς αλλαγμένες και διαμορφωμένες στο σήμερα τάσεις στη μόδα που θυμίζουν τις προηγούμενες δεκαετίες
13 Dior 21 Ιανουαρίου 1905-24 Οκτωβρίου 1957
Ξεκίνησε πουλώντας σχέδια καπέλων σε παριζιάνουςΥπηρέτησε στον πόλεμο και επέστρεψε στο Παρίσι το 1941Στην πρώτη του collection δημιούργησε το ‘New Look’ με το οποίο αναγνωρίστηκε και ο οίκος τουΤο στυλ αυτό ήταν εμπνευσμένο από το προπολεμικό στυλ των γυναικών στο Παρίσι.Κάθε του collection ειχε ένα ‘Θέμα’ (the classic suit, the ballerina skirt and the H, A and Y lines)
14 To New Look Η υψηλή κοινωνία ήταν αφοσιωμένη στη μόδα το Μόνο οι πολύ πλούσιοι άνθρωποι εκείνης της εποχής μπορούσαν να εχουν κομμάτια υψηλής ραπτικής, διότι τα ρούχα αυτά ήταν χειροποίητα και η διαδικασία παραγωγής ήταν αργή, λεπτομερής και ακριβή. Γι’ αυτό οι περισσότεροι δεν είχαν τα λεφτά για να πληρώσουν αυτά τα ρούχα. Οι πλούσιοι ήλεγχαν την μόδα, γιατί η μόδα ήταν ένα σύμβολο του κοινωνικού status. Το συνηθισμένο στυλ ηταν εξωπραγματικό, οι γυναίκες φορούσαν πολλά ρούχα το ένα πάνω από το άλλο, για παράδειγμα σεμιζιέ, κορσέ, επικάλυμμα του κορσέ, μεγάλα εσώρουχα, φανελένια μεσοφόρια (τα οποία συνήθως ήταν και περισσότερα του ενός)… Το λεγόμενο New Look του Ντιόρ
15 Coco Chanel ‘Fashion passes, style remains
19 Αυγούστου 1883 – 10 Ιανουαρίου 1971Το 1909 άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στο Παρίσι, με γυναικεία καπέλα.Το 1923 δημιούργησε το άρωμα“Σανέλ № 5” και εφηύρε το μικρό μαύρο φόρεμα,ίσως η πρώτη γυναίκα στο κινημα απελευθέρωσης των γυναικών, περισότερο μίλαγε για θυληκότητα παρά για φεμινισμό.Η Chanel μεγάλωσε σε ένα γαλλικό ορφανοτροφείο. Το απλοϊκό και άκαμπτο φόρεμα των καλογριών και το περιβάλλον αυτό επηρέασαν τα σχέδια της.Σχεδίασε επίσης κοστούμια για θεατρικά και σταρ του χολυγουντ
16 Οι καινοτομίες της είναι βασικά κομμάτια της γκαρνταρόμπας πολλών γενεών γυναικών:
τα jersey ταγέρ και φορέματα,τα ντραπέ τουρμπάνια,τα πουκάμισα,οι πλισέ φούστες,τα γυναικεία πουλόβερ,οι μπλούζες χωρίς γιακά,τα τουιντ (πλεχτά) ταγέρ,τα blazerοι δίχρωμες (μπεζ με μαύρη μύτη) γόβες χωρίς φτέρνα,τα strapless φορέματα,το μικρο μαυρο φορεμα,η ζωνη-αλυσιδατο άρωμα № 5τα κοσμηματα στα ρουχατο κασμιρενιο καρντιγκαντην καπιτονέ τσάντα με την αλυσίδατο unisex στυλ, το gypsy lookτα γυναικεία παντελονιακαθιέρωσε το μαυρισμα και τα κοντα μαλλια στις γυναίκες.
17 Audrey HepburnΤη δεκαετία του 50′, που πρότυπο σωματότυπου ήταν η Marilyn Monroe, η Hepburn κατάφερε να καθιερωθεί με την αγορίστικη σιλουέτα της, που δεν έφερε καθόλου καμπύλες, και να γίνει σύμβολο της κομψότητας και του στυλ.προτιμούσε τα σκούρα χρώματα και τις παστέλ αποχρώσειςστις casual εμφανίσεις της φορούσε μπλουζάκια polo και τζιν παντελόνια.ήταν αρκετά ψηλή και κατάφερε να κάνει τις μπαλαρίνες και τα φλατ παπούτσια συνώνυμο της κομψότηταςεπέλεγε τα σωστά αξεσουάρ, αλλά λίγες φορές την βλέπουμε να φορά βαριά κοσμήματακαθιέρωσε: τονισμένη μέση, καμπαρτίνα, μαύρο στενό ζιβάγκο πουλόβερ, μανίκια τριών τετάρτων, στενά capri παντελόνια, κοντό κούρεμα, φουλάρι στο λαιμό, λευκό πουκάμισο – full skirt – ζώνη στη μέση, oversized σκούρα γυαλιά ηλίου, LBD,αντρικά πουκάμισα,μαρινιέρες,αμάνικα φορέματα, μαντήλια και καπέλα
18 Veruschka 14. Maioy 1939 Ξεκινησε ως μοντελο στα 20 της
Εγινε γνωστη εξαιτιας των απιστευτα ψηλων ποδιων τηςΕιχε υψος 1.90Εργαστηκε σε πρακτορία μόδας στη νεα Yόρκη και στο MιλανοΣυνεργαστηκε με τον Salvador Dalí και τον φωτογραφο Peter Beard, με τους οποιους εκανε φωτογραφισεις στην KenyaΤο 1975, παραιτήθηκε απ’το χώρο της μόδας εξαιτίας διαφωνιών με την τότε επικεφαλή της Vogue,Grace MirabellaΕξακολουθεί να εμφανίζεται ακόμη και σήμερα σε πασαρέλες ως καλεσμένη
19 Twiggy 19.09.1949 Από τα πρωτα διεθνώς γνωστά μοντέλα του 60
Εγινε ιδιαιτερα γνωστη λόγω του αδυνατου κορμιου της και του αντροτζινους στυλ της (κοντα μαλλια, μεγαλα ματια, μακριες βλεφαριδες)Είχε ύψος 1,67 m, βάρος 51 kg και αναλογίεςΕίχε κατηγορηθεί ότι πρόβαλε ένα ανθυγιεινό γυναικείο πρότυπο διότι ήταν πολύ αδύνατη με στενούς γοφούς
20 Kate Moss Πραγματικό όνομα : Katherine Ann Moss
ένα μοντέλο το όνομα του οποίουσυνδέεται άμεσα με την μόδα. Τοαπόλυτο fashion icon των τελευταίωνχρόνων. Ξέρει να υποστηρίζει άψογαό,τι φοράει.αποτελεί ιδιόμορφο σύμβολο της μόδας,καθώς έχει παράξενες αναλογίες.οι περισσότερες εμφανίσεις της,στηρίζονται στο μαύρο χρώμαέχει καθιερώσει τα στενά τζιν παντελόνια συνδυασμένα με σακάκιαλατρεύει τις μεταλλικές λεπτομέρειεςστα ρούχα της καθώς και τα καπέλαέχει καθιερώσει το boho-hippie style μετα μακριά floral ανέμελα φορέματατης αρέσουν τα animal prints, οιγούνες και τα δερμάτινα items
21 Καινοτόμοι οίκοι μόδας
Christian Dior – dress with bustCoco Channel – ταγιέρ με καρφίτσα καμέλιαHubert de Givenchy – το little black dress(LBD)Yves saint Laurent – smoking trouser set for womenHermes – μεταξωτό τετράγωνο φουλάρι και birkin bag και kelly bagMary Quant mini dressVivienne Westwood – παπούτσια πλατφόρμεςSonia Rykiel – χειροποίητα πλεκτάEmilio Pucci – printsAlexander mcQueen – φουλάρια με νεκροκεφαλέςPierre Balmain – tunic φόρεμα
22 Ιστορια της μοδασ Καραλή Πηνελόπη Μπραϊμιώτη Λίζα Παπαγεωργίου Κάλλη
Παππά ΓεωργίαΠολύδωρα ΑγγελικήΒασιληάς Ανάργυρος