Υγεία πάνω απ’ όλα

Heart Health

 

Καλή χρονιά σε όλους με υγεία πάνω από όλα… Αντί προλόγου, σήμερα επιλέξαμε να αρχίσουμε το άρθρο μας με μία ευχή η οποία ναι μεν ακούγεται κοινότυπη, αλλά τα τελευταία χρόνια οι περισσότεροι έχουμε καταλάβει πόσο σημαντική είναι. Το νέο έτος λοιπόν δεν άλλαξε και πάρα πολλά, όσον αφορά το θέμα που μας απασχολεί εδώ και δύο χρόνια, αφού τα νούμερα παραμένουν πάρα πολύ υψηλά.

Η πρώτη εβδομάδα του 2022, δυστυχώς, μας επιφύλασσε το ένα αρνητικό ρεκόρ κρουσμάτων πίσω από το άλλο, ενώ η ανησυχία των περισσοτέρων αρχίζει να αυξάνεται για το τι μέλλει γενέσθαι. Η μετάλλαξη «όμικρον», σύμφωνα με αυτά που λένε οι ειδικοί, μπορεί να μην είναι τόσο επικίνδυνη όπως η «δέλτα» και τα συμπτώματα που παρουσιάζονται να είναι πιο ήπια, ωστόσο η μεταδοτικότητα της είναι πολύ γρήγορη.

Τα νούμερα των κρουσμάτων από την μετάλλαξη αυτή, βάσει των επίσημων ανακοινώσεων, κυμάνθηκαν πάνω από τα 30.000 κρούσματα ημερησίως με την κορύφωση να φθάνει στα 50.126 κρούσματα στις 04/01/2022. Η στατιστική είναι σίγουρα ένα πολύτιμο εργαλείο για όλους, μιας και η συλλογή των στοιχείων βοηθάει τους επιστήμονες να εξάγουν αναλύσεις και συμπεράσματα, αλλά βοηθάει και τους αρμόδιους φορείς να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα προστασίας. Αναμφίβολα, αυτή η ιδιομορφία της παραλλαγής θα φέρει αρκετά προβλήματα παντού, αφού ο τρόπος λειτουργίας των επιχειρήσεων θα πρέπει να συμμορφωθεί με τη νέα πραγματικότητα.

Η πρώτη απόφαση η οποία εκδόθηκε ήταν στις 30/12/2021 . Με την συγκεκριμένη απόφαση πέρα από τα γνωστά μέτρα της τήρησης αποστάσεων (1,5 μέτρο μεταξύ των ατόμων), 1 άτομο ανά 2 τ.μ. σε εσωτερικούς αλλά και εξωτερικούς χώρους, αναρτήσεις εγγράφων κανόνων λειτουργίας της επιχείρησης, χρήση αντισηπτικών καθώς και σωστός εξαερισμός των χώρων, επανήλθε και το μέτρο της τηλεργασίας στον ιδιωτικό αλλά και στον δημόσιο τομέα σε ποσοστό έως 50%. Σίγουρα με την ανάγνωση της παρούσας απόφασης όλοι προϊδεαστήκαμε ότι τα πράγματα δεν πάνε καλά και το μέλλον θα είναι δύσκολο.

Καλή χρονιά και καλό κουράγιο και πάλι!

θέμα προτεραιότητας

εμβόλιο

Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων  (ECDC) δημοσιεύει Προσωρινές Θεωρήσεις Δημόσιας Υγείας για τον εμβολιασμό των παιδιών κατά της νόσου COVID-19 έπειτα από σύσταση της Επιτροπής Φαρμάκων για Ανθρώπινη Χρήση (CHMP) του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Φαρμάκων (EMA) για τη χορήγηση του εμβολίου Comirnaty σε παιδιά ηλικίας 5 έως 11 ετών.

Η έκθεση του ECDC καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τα παιδιά ηλικίας 5-11 ετών που διατρέχουν κίνδυνο για σοβαρή νόσηση από COVID-19 θα πρέπει να θεωρούνται ως ομάδα προτεραιότητας για εμβολιασμό, όπως συμβαίνει και σε άλλες ηλικιακές ομάδες.

Το ποσοστό νοσηλείας και το ποσοστό των νοσηλευόμενων περιπτώσεων με COVID-19 σε παιδιά ηλικίας 5 έως 11 ετών έχουν αυξηθεί, αλλά παραμένουν σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα στα παιδιά από ότι στους ενήλικες.

Παιδιά χωρίς γνωστούς παράγοντες κινδύνου είναι επίσης επιρρεπή σε σοβαρή νόσηση και νοσηλεία, επομένως θα μπορούσε να δοθεί προσοχή στον εμβολιασμό όλων των παιδιών ηλικίας μεταξύ 5 και 11 ετών, λαμβάνοντας υπόψη την επιδημιολογία του SARS-CoV-2 σε εθνικό επίπεδο.

Ο εμβολιασμός των παιδιών δεν μπορεί να θεωρηθεί υποκατάστατο του εμβολιασμού των ενηλίκων.
Η αύξηση του ποσοστού εμβολιασμού στον επιλέξιμο ενήλικο πληθυσμό παραμένει η κύρια προτεραιότητα των εκστρατειών εμβολιασμού κατά της COVID-19.

Νέος χρόνος, ίδιος πόνος

thessaloniki

Στη σκιά της  όμικρον έγινε  φέτος το ρεγεγιόν της Πρωτοχρονιάς, καθώς η ταχύτατη εξάπλωση της παραλλαγής, που  βρίσκεται πίσω και από την εφιαλτική αύξηση των κρουσμάτων του κορονοϊού τα τελευταία 24ωρα, έβαλε οριστικό τέλος στις προσδοκίες για μία πιο “κανονική” υποδοχή του νέου έτους.

Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και ενδεικτικοί της ραγδαίας εξάπλωσης της μεταδοτικής αυτής παραλλαγής και στη χώρα μας. Η “Ομικρον” φαίνεται να κυριαρχεί πλέον, γεγονός που συνεπάγεται ταχύτατη αύξηση των νέων μολύνσεων, όπως φαίνεται και από τα δύο αρνητικά ρεκόρ που καταγράφηκαν τις δύο τελευταίες ημέρες. Η αρχή έγινε την Τρίτη με 21.657 νέα κρούσματα κορονοϊού, ενώ την Τετάρτη εκτινάχθηκαν σε 28.828. Η “Όμικρον” φαίνεται ότι “καλπάζει” στην Αττική όπου εντοπίστηκαν 12.848 νέα κρούσματα το τελευταίο 24ωρο, εκ των οποίων τα 4.164 στο κέντρο της Αθήνας. Ανησυχητική είναι η κατάσταση και στη Θεσσαλονίκη, όπου σύμφωνα με τις αναλύσεις που διενεργεί η Ομάδα Επιδημιολογίας Λυμάτων του ΑΠΘ στα αστικά απόβλητα της πόλης, μέσα σε 8 ημέρες το ιικό φορτίο της “Όμικρον” δεκατετραπλασιάστηκε και αυτή τη στιγμή φαίνεται πως διπλασιάζεται ανά δύο ημέρες.

Η ραγδαία επιδείνωση των κρουσμάτων έφερε πιο σύντομα τελικά τα μέτρα, που είχε ανακοινωθεί ότι θα ισχύσουν από τις 3 Ιανουαρίου, αλλά και νέες απαγορεύσεις στη διασκέδαση. Η μουσική στην εστίαση και τα κέντρα διασκέδασης σίγησε  από τις 6 το πρωί της Πέμπτης 30 Δεκεμβρίου . Παράλληλα, οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις  λειτουργούν έως τα μεσάνυχτα, με εξαίρεση την Παραμονή της Πρωτοχρονιάς που έκλεισαν  στις 2 τα ξημερώματα, ενώ “απαγορευτικό” μπήκε  και στους όρθιους πελάτες. Την ίδια στιγμή, υπό τον φόβο ότι οι περιορισμοί αυτοί θα μεταφέρουν τη διασκέδαση σε άλλους χώρους, όπως διαμερίσματα και σπίτια που ενοικιάζονται με βραχυχρόνια μίσθωση, ανακοινώθηκε ότι απαγορεύονται τα οργανωμένα πάρτι σε ιδιωτικούς ή και δημόσιους χώρους.

Εκπαίδευση στα χρόνια της πανδημίας

ekpaideusi
Η εκπαίδευση έχει δύο βασικές ιδιαιτερότητες, οι οποίες στη σημερινή κρίση της πανδημίας του covid 19 αποκτούν ακόμα πιο ξεχωριστό περιεχόμενο και επομένως χρήζουν ιδιαίτερης μελέτης και ανάλυσης.

α) Η εκπαίδευση είναι ο πιο γενικός και μάλλον ο μόνος καθολικός θεσμός της κοινωνίας μας. Αγγίζει σχεδόν όλες τις ελληνικές οικογένειες μέσα από όλες τις επιμέρους εκφράσεις του (νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο, πανεπιστήμιο, έρευνα). Είναι ο κύριος μαθησιακός, μορφωτικός, παιδαγωγικός, αξιακός ιστός που διατρέχει την κοινωνία. Ως εκ τούτου, τα μέτρα προστασίας έχουν βαρύνουσα σημασία. Γιατί εδώ θα κριθεί σε σημαντικό βαθμό η όποια θετική ή αρνητική εξέλιξη στο κρίσιμο πεδίο της υγείας.

β) Η εκπαίδευση περιλαμβάνει τα πιο ευαίσθητα τμήματα του πληθυσμού μας – από την ηλικία των 4-5 χρόνων έως την αντίστοιχη των γενικευμένων πλέον μεταπτυχιακών σπουδών. Εδώ υπάρχει η πρώιμη παιδική ηλικία, στην οποία το παιδί κάνει τα πρώτα του βήματα κατανόησης του κόσμου του και επομένως απαιτούνται νέες παιδαγωγικές προσεγγίσεις στην έκτακτη αυτή συνθήκη που σήμερα περνούμε. Ακόμα και η στέρηση ή και η συστολή στα παιχνίδια του – στον απόλυτα δικό του κόσμο – προκαλεί σοβαρές αλλαγές.

Με άλλα χαρακτηριστικά στοιχεία δέχονται τη σημερινή γενική «κατασκευασμένη» εικόνα της ζωής οι έφηβοι και οι νέοι. Εδώ «καναλιζάρονται» με τεχνικό τρόπο οι σχέσεις και οι φιλίες τους, που είναι τόσο σημαντικές για την κοινωνικοποίησή τους. Περιστέλλονται οι συναισθηματικές και οι ερωτικές ανησυχίες και λειτουργίες τους – κάτι που επιβαρύνει τον ψυχικό τους κόσμο και την καλλιέργεια του πνεύματός των. Αλλοιώνονται τα σχέδιά τους, οι φιλοδοξίες τους, τα όνειρά τους, που αποτελούν και τα θεμέλια της ζωής των.

Νέοι ερευνητές στην εποχή του covid

Στο video που ακολουθεί παίρνουμε απαντήσεις για τη λειτουργία του mRNA που βοηθάει πολύ στην καταπολέμηση του covid 19

[teachertube https://www.teachertube.com/videos/dna-and-rna-part-1-bozeman-biology-260312]

Και μια παιδική άσκηση για χαλάρωση:

 

Η αβεβαιότητα και η ανασφάλεια προφανώς αφορούν όλους και πιο πολύ όσους  που πλήττονται από την ανεργία, αφού γι’ αυτούς το όλο πρόβλημα καθίσταται οιονεί υπαρξιακό. Αλλά στα παιδιά και στους νέους, που δεν έχουν ακόμα κατακτήσει βασικά ερμηνευτικά εργαλεία κατανόησης της πραγματικότητα και δεν έχουν ισχυροποιήσει την προσωπικότητά τους τα στοιχεία αυτά καθίστανται συστατικά στοιχεία της ψυχοσύνθεσής τους, της κοσμοθεωρίας τους, της ιδεολογίας τους.

Οφείλει λοιπόν η πολιτεία να δει τη «μεγάλη εικόνα» του εκπαιδευτικού προβλήματος στη συγκυρία της σημερινής πανδημίας. Να ανοίξει όλα τα ζητήματα που αφορούν την αγωγή, την παιδεία, τη μόρφωση, τη διαπαιδαγώγηση. Αλλά όταν η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας όλο το καλοκαίρι δεν έκανε απολύτως τίποτα για το ασφαλές (και μόνο) άνοιγμα των σχολείων παρά μόνο την εξασφάλιση μάσκας (και αυτό με πρωθυπουργική απόφαση – λες και ήταν μείζον εθνικό θέμα και όχι στοιχειώδης υποχρέωση του ΥΠΑΙΘ), τότε ναι δεν μπορείς να περιμένεις τίποτα περισσότερο.

Ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί πέραν των επισημάνσεών τους για τις παραλείψεις της πολιτείας και των απαραίτητων διεκδικήσεών τους για να υλοποιηθούν όλα τα μέτρα προστασίας σχολείων και πανεπιστημίων, έχουν ύψιστο παιδαγωγικό καθήκον. Το καθήκον που απορρέει από την καταστατική σύσταση του σχολείου και από την ιερότητα της παιδαγωγικής σχέσης και πράξης «εκπαιδευτικού – μαθητών» και το οποίο είναι «πέραν» του παραδοσιακού τρόπου λειτουργίας των σχολείων.

Εκτός των μαθημάτων και της κλασικής διδασκαλίας, καλούνται  να δώσουν ξεχωριστό βάρος στην ορθολογική ερμηνεία της πανδημίας – μακριά από τους σκοταδισμούς κλπ -, να εξειδικεύουν και να τονίζουν  ξανά και ξανά την σωστή εφαρμογή των επιστημονικών μέτρων προστασίας στο σχολείο και εκτός αυτού, να προάγουν την κριτική σκέψη και τον ορθολογισμό, να καλλιεργούν την πνευματικότητα και το συναίσθημα των μαθητών. Προφανώς όλα αυτά (και όχι μόνο αυτά) συμπεριλαμβάνονται στην κλασική ευθύνη των εκπαιδευτικών – μόνο που τώρα καθίστανται ακόμα πιο κρίσιμα και αναγκαία.

Ο κόσμος αλλάζει. Και δεν αλλάζει πάντα προς την κατεύθυνση που θέλει ο άνθρωπος. Αλλά σε κάθε περίπτωση ο αγώνας της ζωής είναι αυτός που τελικά δίνει και το νόημά της. Και το σχολείο έχει λόγο και ρόλο γι’ αυτόν τον αγώνα, γιατί είναι λόγος των Γραμμάτων και της παιδείας, είναι ρόλος διαφωτιστικός και ουμανιστικός!

πηγή    https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/331267_i-ekpaideysi-sta-hronia-tis-pandimias