σεμινάριο για εκπαιδευτικούς: “αυτοσεβασμός και αυτοεκπλήρωση”

Προσωπικές Εργασίες

Το σεμινάριο απευθυνόταν σε εκπαιδευτικόυς και πραγματοποιήθηκε στην Έδεσσα στις  15 και 16 Απριλίου 2010 με συντονιστή τον Κωνσταντίνο Κιουρτσή. (kkiourtsis@sch.gr).

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 :  Γνωριμία.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 :  Πιθανές προφητείες.

Ζητείται από τους συμμετέχοντες  να γράψουν σε ένα χαρτί ευανάγνωστα, από δύο έως το πολύ πέντε λέξεις για μια σημαντική προσδοκία που είχε για αυτούς η οικογένειά τους. Στη συνέχεια το χαρτί το διπλώνουνε στα τέσσερα και το τοποθετούν σε ένα καλάθι. Μετά, ένας-ένας, παίρνουν από ένα χαρτί και προσπαθούν διαδοχικά να ερμηνεύσουν τις λέξεις που υπάρχουν σε αυτό. Ο συντονιστής σημειώνει μέσα από τα λόγια τους τις πιθανές “προφητείες”.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3 :  Λειτουργικότητα & Δυσλειτουργικότητα.

(α)  Ζευγάρια: Έφηβος/η ετών 15 και γονιός (πατέρας ή μητέρα). Το παιδί εκθέτει στο γονιό ότι έχασε το καινούριο ακριβό κινητό του. Συζήτηση 15 min. Ακολουθεί παρουσίαση της συζήτησης των ζευγαριών στην ολομέλεια.

(β)  Τριάδες: γιος/κόρη 15 ετών, πατέρας και μητέρα. Αρχικά ζητείται από όλες τις τριάδες να συμφωνήσουν στην ώρα της επιστροφής γιου/κόρης από τη Σαββατιάτικη έξοδο (15 min). Ακολουθεί νέα συζήτηση, μετά την κατά 2 ώρες καθυστερημένη επιστροφή γιου/κόρης. Οι τριάδες παρουσιάζουν τις συζητήσεις τους κατά τις δύο φάσεις.

(γ)  Ολομέλεια: Η ομάδα σχολιάζει τις σχέσεις μάνας-παιδιού, πατέρα-παιδιού και των δύο συζύγων

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4 :  Προφητεία στο σπίτι και στο σχολείο.

(α) Στο σπίτι: Έφηβος/η ετών 15 και γονιός (ο πατέρας ή η μητέρα). Δύο μέλη εθελοντικά θα παίξουν ένα παιχνίδι ρόλων παιδιού-γονιού. Το παιδί είναι ντυμένο προκλητικά, έτοιμο να βγει έξω το βράδυ. Παρουσίαση του θεατρικού παιχνιδιού. Παρατηρήσεις από τους συμμετέχοντες

(β) Στο σχολείο: Έφηβος/η 15 ετών και Διευθυντής. Το ίδιο παιδί, με το ίδιο ντύσιμο μπαίνει στο γραφείο του Διευθυντή επειδή τον έστειλε ο εκπαιδευτικός της αίθουσας για ανάρμοστο ντύσιμο. Δύο μέλη παίζουν το παιχνίδι ρόλων. Παρατηρήσεις από συμμετέχοντες. Σύγκριση συμπεριφορών στο σπίτι και στο σχολείο

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 5 :  Συζήτηση.

Συζήτηση στην ολομέλεια: Ποιο είναι το μοντέλο του ενήλικου που χρειάζεται ο ανήλικος; Καταιγισμός και συζήτηση.Πιθανά στοιχεία αυτού του μοντέλου ενηλίκου είναι: ικανότητα ενσυναίσθησης, σταθερότητα, αυτοπειθαρχία, θετικό πρότυπο, να μπορεί να δίνει λύσεις, να αναλαμβάνει ευθύνες.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 6 : Σκόρπια ιστορία.

Ο συντονιστής κόβει την παρακάτω ιστορία σε τόσες λωρίδες όσα είναι τα μέλη της ομάδας και τις μοιράζει σε όλα τα μέλη. Καμία λωρίδα δεν περιέχει μια ολοκληρωμένη πρόταση. Ζητάει από τα μέλη να συναρμολογήσουν την ιστορία χωρίς να μετακινούνται και χωρίς να δίνει κανένα μέλος την λωρίδα του σε άλλο μέλος.  Μπορούν όμως να μιλάνε μεταξύ τους και να κρατάνε σημειώσεις. Όταν ολοκληρώσουν την ιστορία, τη διαβάζουν. Στη συνέχεια εκφράζουν πόσο καλά συνεργάστηκαν με τα υπόλοιπα μέλη και ποιο είναι κατά τη γνώμη τους το νόημα της ιστορίας

Το κείμενο της ιστορίας είναι το παρακάτω:  Ένα ηλικιωμένο ζευγάρι γιόρταζε τη χρυσή επέτειο του γάμου τους. Ενώ έπαιρναν το πρόγευμά τους, η γυναίκα σκέφτηκε: “Για 50 ολόκληρα έτη, από σεβασμό, έδινα πάντα στο σύζυγό μου την ξεροψημένη πλευρά του πρωινού κέικ, η οποία είναι η νοστιμότερη και για εμένα κρατούσα την άλλη πλευρά που ήταν μαλακή και άνοστη. Σήμερα θέλω επιτέλους να απολαύσω αυτήν την λιχουδιά και εγώ”. Έτσι κι έκανε. Για πρώτη φορά κράτησε για τον εαυτό της την ξεροψημένη πλευρά του πρωινού κέικ και έδωσε την μαλακή πλευρά στο σύζυγό της. Ο σύζυγός της, παρά τους φόβους της όχι μόνον δεν πειράχτηκε αλλά αντιθέτως ήταν πολύ χαρούμενος. Φίλησε το χέρι της και της είπε: “Η αγάπη σου, μόλις μου έδωσες τη μέγιστη χαρά της ημέρας. Για 50 έτη δεν έχω φάει το μαλακό μέρος του κέικ, που είναι αυτό που επιθυμώ περισσότερο. Δε σου το ζήτησα ποτέ γιατί είμαι σίγουρος ότι και εσύ το επιθυμείς τόσο πολύ, όσο και εγώ”. Μου έδωσες λοιπόν μια σπουδαία ευκαιρία και σε ευχαριστώ για αυτό.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 7 :  Εναλλαγή γενεών.

Σε ομάδες 4-5 ατόμων συζήτηση με θέμα: “δε θέλω να κάνω αυτά που έκανε ο γονιός μου”. Μετά παρουσίαση της συζήτησης από εκπροσώπους των ομάδων.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 8 :  Αναπλαισίωση. Εργασία σε πέντε ομάδες.

Όταν οι προφητείες γίνονται παραδοχές και δημιουργούν ένα προβληματικό πλαίσιο αναφοράς το οποίο φέρνει δυσαρέσκειες, τότε αυτό θα πρέπει να μετασχηματιστεί ώστε να γίνει περισσότερο περιεκτικό, ανοικτό, στοχαστικό και συναισθηματικά έτοιμο για αλλαγή. Οι πέντε ομάδες είναι: η σύζυγος, ο σύζυγος, η θυγατέρα, ο γιος και η μητέρα της συζύγου.

Η περίπτωση:  Η σύζυγος ετών 42, σκέφτεται πως ο σύντροφός της λόγω του αυξημένου φόρτου εργασίας την παραμελεί. Ο σύζυγος ετών 45, θεωρεί πως η γυναίκα του είναι αχάριστη γιατί ενώ εκείνος πασχίζει να βγάλει περισσότερα χρήματα, θα πρέπει να απολογείται κιόλας. Η θυγατέρα τους ετών 16 νιώθει ότι ζει με γονείς που δεν πολυνοιάζονται ο ένας για τον άλλο και αυτό την πληγώνει. Ο γιος ετών 13, έχει σοβαρά προβλήματα με τους μάγκες της τάξης του και πολύ θα ήθελε τη βοήθεια του πατέρα του, αλλά αυτός ή δουλεύει ή όταν έρχεται στο σπίτι είναι εξουθενωμένος. Μαζί τους ζει και η μητέρα της συζύγου ετών 61, η οποία σκέφτεται πως η κόρη της κακόπεσε στο γάμο της.

Ακολουθεί η διεργασία του μετασχηματισμού. Στάδια: Η κατάσταση ως έχει. Ο φωτισμός των δυσλειτουργιών. Η διαπραγμάτευση των νέων ρόλων και δεξιοτήτων. Οι αποφάσεις. Η επόμενη μέρα.

Σημείωση: Ο τρόπος που ερμηνεύουμε τις ενέργειες κάποιου, έχει ως αποτέλεσμα μια ανάλογη δράση- συμπεριφορά η οποία πιέζει τον απέναντί μας να συμμορφωθεί στην αρχική μας ερμηνεία, να φερθεί δηλαδή όπως εμείς είχαμε προεξοφλήσει. Το απώτερό αποτέλεσμα είναι η δημιουργία φαύλων κύκλων όπου αναπαράγονται δυσαρέσκειες. Μία λύση σ’ αυτό το πρόβλημα προβάλλει η αναπλαισίωση της ερμηνείας. Αν θέλουμε να αλλάξει κάτι, πρέπει αρχικά εμείς να αλλάξουμε σε κάτι.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 8 :  Δεμένος με τις προφητείες. Οι συμμετέχοντες αναφέρουν προφητείες του οικογενειακού τους περιβάλλοντος. Ο συντονιστής διευκολύνει αναφέροντας κάποιες τέτοιες προφητείες, όπως: «Έχεις το όνομα του παππού σου». «Αλίμονο, ίδια η θεία σου γίνεσαι». «Είσαι έξυπνος, να γίνεις μαθηματικός». «Έχεις μακριά δάκτυλα για πιάνο». «Είσαι ο πρωτότοκος».

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 9 : Σύνοψη.

Οι συμμετέχοντες και ο συντονιστής συνοψίζουν συσχετίζοντας τον αυτοσεβασμό και την αυτοεκπλήρωση με τις επιρροές/προφητείες του κοινωνικού περιβάλλοντος.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 10 : Αξιολόγηση και κλείσιμο της διήμερης συνάντησης.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *