Στόχοι
α) Οι μαθητές, μέσα από την δική τους εξερεύνηση, να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα απόκτησης βασικών γνώσεων βιολογίας.
β) Να εξοικειωθούν με τη δομή και την ορολογία της επιστήμης ώστε να μπορούν να κατανοήσουν και να αναπαράγουν τα βασικά στοιχεία των βιολογικών εννοιών.
γ) Να αξιοποιήσουν οι μαθητές την ομαδική συνεργασία.
δ) Να αποκτήσουν εμπειρία ιστοεξερεύνησης, συσχέτισης δεδομένων και ικανότητας παρουσίασης των δεδομένων αυτών με ταυτόχρονη αξιολόγησή τους.
ε) Να αναπτύξουν αυτενέργεια και να μάθουν να οικοδομούν μόνοι τους τη γνώση. Οργάνωση και βήματα διεξαγωγής
Οι ερευνητικές εργασίες υλοποιήθηκαν από τους μαθητές κατά το πρώτο και δεύτερο τρίμηνο.
Οι μαθητές, μόνοι τους ή ανά δύο είναι υποχρεωμένοι να επιλέξουν ένα θέμα από τη λίστα που έχει αναρτηθεί στον πίνακα ανακοινώσεων του τμήματός τους. Την ίδια εργασία δεν επιτρέπεται να επιλέξει δεύτερη ομάδα μαθητών. Στους μαθητές δίδεται χρονικό περιθώριο 2 μηνών έως 31/10 για τις εργασίες του Α΄ τριμήνου και έως 31/01 για τις εργασίες του Β΄ τριμήνου, να προετοιμάσουν τις εργασίες τους και να τις παραδώσουν σε μορφή αρχείου Word ή χειρόγραφες. Για την διευκόλυνση των μαθητών στην ιστοεξερεύνηση, στο ιστολόγιο School Biology και στο ΒΙΟΪΣΤΟΛΟΓΙΟ, αναρτήθηκαν από τον καθηγητή εργασίες, παρουσιάσεις, βιβλιογραφικά στοιχεία, που καλύπτουν τα συγκεκριμένα θέματα και σε κάθε περίπτωση θα υπάρχει συνεννόηση και καθοδήγηση των μαθητών έως την ολοκλήρωση της εργασίας τους. Οι εργασίες αξιολογούνταν περιγραφικά από τον καθηγητή και βαθμολογούνταν με άριστα το 4. Στη συνέχεια και έως το τέλος του τριμήνου, με βάση συγκεκριμένο πρόγραμμα που αναρτήθηκε στην τάξη, οι μαθητές παρουσίασαν τις εργασίες τους με τη βοήθεια προβολέα και Η/Υ. Οι μαθητές μετά την 15λεπτη παρουσίαση απαντούν σε ερωτήματα των συμμαθητών τους και του καθηγητή τους. Στον συνολικό βαθμό για τον κάθε μαθητή συνυπολογίζεται η πληρότητα και σαφήνεια της προφορικής παρουσίασης. Η ερευνητική εργασία με άριστα το 4/20 υπολογίζεται στο συνολικό βαθμό του τριμήνου για κάθε μαθητή.
ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ – ΓΕΝΕΤΙΚΗ ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΚΑΙ ΒΙΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Για τη διεξαγωγή του σεναρίου χρησιμοποιούνται περιβάλλοντα μάθησης μέσω καθοδηγούμενης ανακάλυψης και διερεύνησης.
Όταν αναφερόμαστε στα συστήματα καθοδηγούμενης διδασκαλίας (Υπολογιστική Υποστήριξη της Διδασκαλίας) εννοούμε κατά κανόνα τη βοήθεια προς το μαθητευόμενο ώστε να προσεγγίσει και να οικοδομήσει ένα προκαθορισμένο από το πρόγραμμα σπουδών σύνολο διδακτικών στόχων κάνοντας χρήση ειδικών εφαρμογών λογισμικού. Υπό το πρίσμα αυτό, οι εφαρμογές ΤΠΕ σχεδιάζονται και αναπτύσσονται ώστε να υποστηρίξουν και να ενισχύσουν το διδακτικό έργο του εκπαιδευτικού. Με άλλα λόγια, αποτελούν ένα σύγχρονο εποπτικό μέσο διδασκαλίας σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα.
Όταν αναφερόμαστε στα περιβάλλοντα μάθησης μέσω καθοδηγούμενης ανακάλυψης και διερεύνησης (Υπολογιστική Υποστήριξη της Μάθησης) εννοούμε κυρίως την ενίσχυση του μαθητευόμενου ώστε να αποκτήσει γνώσεις και να αναπτύξει δεξιότητες υψηλού επιπέδου που θα τον καταστήσουν ικανό να αντεπεξέλθει στις διαρκώς μεταβαλλόμενες και ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις του σύγχρονου κόσμου, κάνοντας χρήση εφαρμογών λογισμικού και υλικού. Υπό το πρίσμα αυτό, οι εκπαιδευτικές εφαρμογές των ΤΠΕ σχεδιάζονται έτσι ώστε να υποστηρίζουν και να ενισχύουν το μαθησιακό έργο του μαθητή. Συνεπώς, θεωρούνται ως εργαλεία που εν δυνάμει επεκτείνουν ή/και ενισχύουν τις γνωστικές δεξιότητες των μαθητών και για το λόγο αυτό ονομάζονται γνωστικά εργαλεία (cognitive tools). Τα εργαλεία αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν με εγκάρσιο τρόπο σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα.
Για την εφαρμογή του σεναρίου χρησιμοποιείται το εκπαιδευτικό λογισμικό Βιολογία Α΄ και Γ΄ Γυμνασίου που έχει δημιουργηθεί με τις αρχές του συμπεριφορισμού (παρόλο που οι θεωρίες του συμπεριφορισμού είναι σε υποχώρηση). Τα λογισμικά καθοδήγησης, διδασκαλίας (tutorials) και πρακτικής και εξάσκησης (drill and practice), κατά κανόνα βασίζονται πάνω στις θεωρίες αυτές. Το λογισμικό αυτό είναι κατάλληλο κυρίως για την εξάσκηση δεξιοτήτων χαμηλού επιπέδου (όπως είναι η εκτέλεση πράξεων, η απομνημόνευση κ.ά), για την αξιολόγηση των μαθητών, για εποπτική διδασκαλία..
Ταυτόχρονα προετοιμάστηκε ανά θεματική ενότητα μια παρουσίαση με χρήση του λογισμικού Office Microsoft Power Point, που αποτελεί βασικό εργαλείο εποπτικής διδασκαλίας. Επιλέχτηκαν κατάλληλα βίντεο για κάθε θεματική ενότητα που ενισχύουν τη δυνατότητα κατανόησης από τους μαθητές των κυτταρικών λειτουργιών.
Στο πλαίσιο της ολοκληρωμένης προσέγγισης των διδακτικών ενοτήτων εφαρμόστηκε διαδικασία καθοδηγούμενης ανακάλυψης και δικτυακής αναζήτησης. Το εκπαιδευτικό υλικό αναρτήθηκε στο διαδίκτυο, στο ιστολόγιο SCHOOL BIOLOGY στο σχολικό δίκτυο (https://blogs.sch.gr/kekbio/). Οι μαθητές με τη χρήση φυλλομετρητή (web browser), κειμενογράφου, λογισμικού παρουσιάσεων, λογισμικού ανάκτησης και προβολής βίντεο, ανακαλύπτουν το υλικό, το αξιολογούν, το οργανώνουν και το παρουσιάζουν στην τάξη. Η ιδέα της σταδιακής ανακάλυψης της γνώσης αποτελεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό κίνητρο για το μαθητή, τον οποίο ο εκπαιδευτικός μπορεί να βοηθήσει ή και να καθοδηγήσει (καθοδηγούμενη ανακάλυψη). Σύμφωνα με τις θεωρίες του Bruner, o εκπαιδευτικός έχει το ρόλο του εμψυχωτή, του καθοδηγητή στη διαδικασία της ανακάλυψης: ο μαθητής έρχεται αντιμέτωπος με προβλήματα τα οποία καλείται να επιλύσει και ο εκπαιδευτικός τον υποστηρίζει στην προσπάθεια του αυτή, την οποία ο μαθητής όμως πραγματοποιεί με το δικό του ρυθμό και με βάση τις δικές του αποφάσεις και επιλογές.
Με αφορμή τα παρακάτω δημοσιεύματα σχετικά με την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στη διαδικασία της μάθησης και στο εκπαιδευτικό σύστημα, παρουσιάζονται οι θεωρίες μάθησης και το μοντέλο επεξεργασίας της πληροφορίας μέσα από τα πορίσματα των Νευροεπιστημών. Θέτουμε το θέμα για προβληματισμό, αφού τα τελευταία χρόνια γίνεται πεποίθηση στους εκπαιδευτικούς ότι ο παραδοσιακός τρόπος διδασκαλίας, ανάγνωσης, γραφής, επανάληψης, άσκησης, ίσως ήταν πιο αποτελεσματικός ως προς την δυνατότητά του να κινητοποιεί μόνιμες μαθησιακές διαδικασίες και να ενεργοποιεί τις εγκεφαλικές λειτουργίες μάθησης. Ίσως θα πρέπει να αναθεωρηθούν οι απόψεις για τον τρόπο εφαρμογής των Τεχνολογιών Πληροφόρησης και Επικοινωνίας στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία στα σχολεία και να υιοθετηθούν εναλλακτικές συνδυαστικές πρακτικές.
Ένα σχολείο χωρίς υπολογιστές στη «Μέκκα» της τεχνολογίας
Κι όμως σε ένα σχολείο που βρίσκεται στην καρδιά της Σίλικον Βάλεϊ και στο οποίο φοιτούν τα παιδιά των εργαζομένων στην Google, την Apple, την Yahoo και άλλων τεχνολογικών κολοσσών, δεν υπάρχει ούτε ένας υπολογιστής, ούτε μια οθόνη. Η χρήση οποιουδήποτε τεχνολογικού γκάτζετ απαγορεύεται στις σχολικές αίθουσες, ενώ οι εκπαιδευτικοί συστήνουν στους μαθητές τους να μην τους χρησιμοποιούν ούτε στο σπίτι.
Την ώρα που στον υπόλοιπο κόσμο ο τεχνολογικός εξοπλισμός θεωρείται απαραίτητος στην εκπαίδευση, οι νέες τεχνολογίες γίνονται μέσο διδασκαλίας και οι μαθητές ενθαρρύνονται στη χρήση τους, στην καρδιά της Μέκκας της Τεχνολογίας, το μολύβι, το χαρτί και το χάρτινο βιβλίο είναι τα μόνα εργαλεία διδασκαλίας που κρίνονται αποδεκτά.
Περίπου 160 σχολεία στις Ηνωμένες Πολιτείες ακολουθούν την ίδια φιλοσοφία, καθώς θεωρείται ότι η χρήση υπολογιστών έχει αρνητικές συνέπειες στη φυσική δραστηριότητα, τη δημιουργική σκέψη, την επικοινωνία ανάμεσα στους μαθητές και τη συγκέντρωση των παιδιών στο μάθημα. … περισσότερα
Η κατανόηση της δομής και της οργάνωσης του γενετικού υλικού, ιδιαίτερα για τους μαθητές του γυμνασίου είναι αρκετά δύσκολη. Η σύνδεση των εννοιών: μόριο DNA, χρωματίνη, χρωμόσωμα σε σχέση με τον κυτταρικό κύκλο είναι απαραίτητη προκειμένου οι μαθητές να κατανοήσουν την δημιουργία και τη χρήση του καρυότυπου, την κυτταρική διαίρεση, την αντιγραφή του DNA. Η παρουσίαση αποτελεί πρόταση για την διδασκαλία της οργάνωσης του γενετικού υλικού. Οι στερεοσκοπικές εικόνες είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακές.
ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ: ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ
1. ΜΙΚΡΟΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ – ΙΟΙ
Οι μικροοργανισμοί (ή μικρόβια) είναι μικροσκοπικές δομές ζωής των οποίων το μέγεθος γενικά είναι μικρότερο από 0,1 χιλιοστό του μέτρου και τους οποίους βέβαια δεν μπορούμε να διακρίνουμε με γυμνό μάτι.
Οι μικροοργανισμοί ήταν άγνωστοι μέχρι την στιγμή που ανακαλύφθηκε το μικροσκόπιο. Το μικροσκόπιο, με το σύστημα των φακών που διαθέτει μας επέτρεψε να διακρίνουμε μορφές ζωής μικρότερες από το 0,1 mm και επιπλέον να εξετάσουμε την κυτταρική οργάνωση προκαρυωτικών και ευκαρυωτικών κυττάρων. Με το φωτονικό μικροσκόπιο διακρίνουμε βιολογικές δομές μέχρι 2 εκατομμυριοστά του μέτρου (2 μm), ενώ με το ηλεκτρονικό μικροσκόπιο το όριο αυτό προσεγγίζει τα 2,5 δισεκατομμυριοστά του μέτρου (2,5 nm).
Τα μικρόβια διακρίνονται σε μονοκύτταρους προκαρυωτικούς (κύτταρο χωρίς πυρήνα) οργανισμούς, όπως τα βακτήρια και σε μονοκύτταρους ή πολυκύτταρους ευκαρυωτικούς (κύτταρο με συγκροτημένο πυρήνα) οργανισμούς, όπως είναι τα πρωτόζωα και οι μύκητες, που βρίσκονται διασκορπισμένοι, σε μεγάλους αριθμούς σε κάθε περιβάλλον (έδαφος, νερό, αέρα, σε άλλους οργανισμούς). Στους μικροοργανισμούς ανήκουν και οι ιοί, που δεν διαθέτουν κυτταρική οργάνωση, αλλά χρησιμοποιούν κύτταρα ξενιστές για να αναπαραχθούν. … περισσότερα
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότερα