Μαρ 28 2012

«Από τον Μικρόκοσμο στον Μακρόκοσμο “Ένα ταξίδι από τα Μποζόνια του Χίγκς στον αστερισμό της Ανδρομέδας”»

ΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Σχ. Έτος: 2011-12   ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ   3ο Γενικό Λύκειο Αγρινίου

Ο ΤΙΤΛΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:

«Από τον Μικρόκοσμο στον Μακρόκοσμο “Ένα ταξίδι από τα Μποζόνια του Χίγκς στον αστερισμό της Ανδρομέδας”»

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ

ΟΝΟΜΑ-ΤΕΠΩΝΥΜΟ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ
ΔΙΑΤΙΘΕΜΕΝΕΣ ΩΡΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΣΕ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΕΤΗ
ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ (ΦΟΡΕΑΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ)
Μπακολίτσας Κώστας ΠΕ04(04)

Βιολόγος

3 ΝΑΙ ΝΑΙ-ΠΕΚ ΠΑΤΡΑΣ

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

ΣΚΟΠΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές το μέγεθος του κόσμου μας
  • Να γνωρίσουν τον μικρόκοσμο, βιοτικό και αβιοτικό
  • Να εξερευνήσουν το διάστημα
  • Να συσχετίσουν, να συγκρίνουν και να προβληματιστούν για το πότε, το πώς και το γιατί
  • Να μάθουν τη χρήση των μικροσκοπίων και των τηλεσκοπίων

Η διατύπωση των ερευνητικών ερωτημάτων είναι κομβικό σημείο της ερευνητικής διαδικασίας, γιατί αποτελούν άριστα κριτήρια για την αναζήτηση και επιλογή πληροφοριών, καθορίζουν τα μέσα και τις διαδικασίες της έρευνας και προωθούν την κατανόηση και την παραγωγή της γνώσης, όταν εστιάζουν σε αξιολογήσεις, γενικεύσεις, ιεραρχήσεις, κατηγοριοποιήσεις, κρίσεις, προβλέψεις, προγραμματισμούς, προτάσεις επίλυσης προβλημάτων, σχεδιασμούς, σχέσεις αιτιώδεις / χρονικές / συγκριτικές, ταξινομήσεις, υποθέσεις, διαμόρφωση σχημάτων περιγραφής και ερμηνείας ή αιτιολόγησης καταστάσεων, διαδικασιών και φαινομένων και οπτικοποιήσεις γνωσιακού περιεχομένου.

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ:

  • Ποιό είναι το μικρότερο υλικό σώμα και ποιό το μεγαλύτερο στον κόσμο που ζούμε;
  • Με ποιόν τρόπο μπορούμε να τα παρατηρήσουμε;
  • Υπάρχουν συστήματα παρατήρησης για όλα τα αντικείμενα αυτά;
  • Πως δημιουργήθηκαν όλα αυτά;
  • Ισχύουν οι ίδιοι νόμοι για τον μακρόκοσμο που ισχύουν στο μικρόκοσμο;

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

(κριτήρια επιλογής θέματος, συσχέτιση με διδασκόμενα μαθήματα, αναμενόμενα μαθησιακά οφέλη κ.λ.π.)

Η έρευνα αυτή είναι επίσης μια ευκαιρία να εμπεδώσουν όλα αυτά που θα διδαχθούν παράλληλα στο μάθημα της Βιολογίας.

Τελικά θα μάθουν να χρησιμοποιούν νέες τεχνολογίες, να οργανώνουν και να αναλύουν τα δεδομένα τους, να αναζητούν πληροφορίες από πηγές, να κοινωνικοποιούνται μέσω της διενέργειας έρευνας σε ομάδες πληθυσμού ή λήψης συνεντεύξεων, να συνεργάζονται μεταξύ τους προκειμένου να εξάγουν συμπεράσματα κ.λ.π.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΕΘΟΔΟΥ ΠΟΥ ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΘΕΙ

Μεθοδολογία

Βιβλιογραφική αναζήτηση

Ερωτήσεις – σταυρόλεξο – ακρωνύμιο

Ανάγνωση κειμένου.

Συζήτηση

Συγκρίσεις

Οπτικοακουστικά μέσα

Αποσαφήνιση αξιών

Έρευνα

Χαρτογράφηση έννοιας

Πειραματική μέθοδος

Αφήγηση Ιστορίας

Μέθοδος project

Μελέτη πεδίου

Επίλυση προβλήματος:

  • Εντοπισμός και διερεύνηση του προβλήματος
  • Διερεύνηση εναλλακτικών λύσεων
  • Σύνταξη κριτηρίων για την επιλογή της πιθανής / ρεαλιστικής λύσης
  • Επιλογή της κατάλληλης λύσης

Μελέτη περίπτωσης:

  • Σχέση του θέματος με καταστάσεις που οι μαθητές  αντιμετωπίζουν στη ζωή τους
  • Εντοπισμός και διερεύνηση της συγκεκριμένης περίπτωσης
  • Διερεύνηση απόψεων
  • Σύνταξη κριτηρίων για την επιλογή απόφασης

Επισκόπηση απόψεων :

  • Ερωτηματολόγιο :διερευνούμε:
    • ΓΝΩΣΕΙΣ: Τι γνωρίζουν;
    • ΓΝΩΜΕΣ: Τι γνώμη έχουν;
    • ΠΕΠΟΙΘΗΣΕΙΣ: Τι πιστεύουν;
    • ΑΞΙΕΣ: Τι εκτιμούν πιο πολύ;
    • ΣΤΑΣΕΙΣ: Τι θα έκαναν;
    • ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ: Τι κάνουν;
    • Συνέντευξη : ΜΟΡΦΕΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΩΝ
      • Δομημένη : (προκαθορισμένο περιεχόμενο, αριθμός και σειρά ερωτήσεων)
      • Μη δομημένη ( μια μορφή ελεύθερης συζήτησης)
      • Εστιασμένη συνέντευξη (εξετάζει συγκεκριμένα θέματα με συστηματικό τρόπο)

Παιχνίδι ρόλων :

Εκπαιδευτική τεχνική – εργαλείο, που βάζει τους εκπαιδευόμενους να υποδυθούν ρόλους (που αντιπροσωπεύουν κοινωνικές ομάδες ή άλλα βιοτικά μέρη) που σχετίζονται με μία κατάσταση – πρόβλημα και προσομοιώνεται σε πραγματικές συνθήκες. Συνδυάζει την ενεργητική συμμετοχή των συμμετεχόντων με τη συνεργατική και βιωματική μάθηση

Αντιπαράθεση απόψεων

Υλικά που θα χρησιμοποιηθούν

  • Μικροσκόπια μονοφθάλμια και διοφθάλμια
  • Τηλεσκόπιο Skywatch 5.1′ Νευτώνιο
  • Ψηφιακή κάμερα μικροσκπίου και τηλεσκοπίου
  • Υπολογιστές και λογισμικό “The Sky6″ κλπ.
  • Ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Beginner’s Guide to Amateur Astronomy: An Owner’s Manual for the Night Sky by David J. Eicher and, Michael Emmerich (Kalmbach Publishing Co., Books Division, Waukesha, WI, 1993).
  2. NightWatch: A Practical Guide to Viewing the Universe by Terence Dickinson, (Firefly Books, Willowdale, ON, Canada, 3rd edition, 1999).
  3. Star Testing Astronomical Telescopes: by Harold Richard Suiter, (Willmann-Bell, Inc., Richmond, VA, 1994).
  4. Star Ware: The Amateur Astronomer’s Ultimate Guide to Choosing, Buying, and Using Telescopes and Accessories by Philip S. Harrington (John Wiley & Sons, New York, 1998 ).
  5. The Backyard Astronomer’s Guide: by Terence Dickinson and Alan Dyer (Firefly Books Ltd., Willowdale, ON, Canada, revised edition, 1994).
  6. The Beginner’s Observing Guide: An Introduction to the Night Sky for the Novice Stargazer by Leo Enright, (The Royal Astronomical Society of Canada, Toronto, ON, Canada, 1999).
  7. The Deep Sky: An Introduction by Philip S. Harrington (Sky Publishing Corporation, Cambridge, MA, Sky & Telescope Observer’s Guides Series, ed. Leif J. Robinson, 1997).
  8. The Universe from Your Backyard: A Guide to Deep Sky Objects by David J. Eicher (Kalmbach Publishing Co., Books Division, Waukesha, WI, 1988).
  9. Turn Left at Orion: A Hundred Night Sky Objects to See in a Small Telescope–and how to Find Them by Guy J. Consolmagno and Dan M. Davis, (Cambridge University Press, New York, 3rd edition, 2000)
  1. Το τυχαίο Σύμπαν, P. C. Davies, Εκδ. Τραυλός.
  2. Τα τελευταία τρία λεπτά, P. C. Davies, Κάτοπτρο.
  3. Είμαστε μόνοι;, P. C. Davies, Κάτοπτρο.
  4. Οι μαύρες τρύπες, I. Novikov, Εκδ. Τραυλός.
  5. Το ποτάμι του χρόνου, I. Novikov, Εκδ. Τραυλός, 1999.
  6. Χάος και Αστρονομία, B. Parker, Εκδ. Τραυλός.
  7. Το Σύμπαν, οι μαύρες τρύπες και οι κβάζαρ, D.Kunth, Εκδ. Τραυλός.
  8. Το Σύμπαν και η κοσμολογική εξέλιξη, Γ. Χρύσης, Εκδ. Σαββάλας.
  9. Χώρος, Χρόνος και Βαρύτητα, A. Eddington, Σύναλμα.
  10. Το Σύμπαν που αγάπησα (τόμοι 2), Ε. Δανέζης – Ε. Θεοδοσίου, Δίαυλος.
  11. Τα άστρα και οι μύθοι τους, Ε. Δανέζης – Ε. Θεοδοσίου, Δίαυλος.
  12. Η Οδύσσεια των ημερολογίων (τόμοι 2), Ε. Δανέζης – Ε. Θεοδοσίου, Δίαυλος.
  13. Έτσι βλέπω το Σύμπαν, Ε. Δανέζης – Ε. Θεοδοσίου, Δίαυλος.
  14. Η ελαφρότητα της βαρύτητας, J. Narlikar, Τροχαλία.
  15. Κοσμολογία: Υποθέσεις και θεωρίες, (επιμ.) Ν.Αντωνίου–Θ.Γραμμένος–Ε. Μπιτσάκης, Τροχαλία.
  16. Τα δέκα πρόσωπα του Σύμπαντος, F. Hoyle, Κάτοπτρο.
  17. Σύμπαν – Κοσμική ζωική δύναμη, F. Hoyle – C.Wickramansinghe, Κονιδάρη.
  18. Η ώρα των άστρων, A. Lightman, Κάτοπτρο.
  19. SETI – Η αναζήτηση ζωής στο Σύμπαν, Th. McDonough, Κάτοπτρο.
  20. Το χρονικό του χρόνου, S. Hawking, Κάτοπτρο.
  21. Μαύρες τρύπες, σύμπαντα βρέφη, και άλλα δοκίμια, S. Hawking, Κάτοπτρο.
  22. Μαύρες τρύπες και στρεβλώσεις του χρόνου (τόμοι 2), K. S. Thorne, Κάτοπτρο.
  23. Η δημιουργία – αναθεωρημένη, P. Atkins, Κάτοπτρο.
  24. Η απαρχή του Σύμπαντος, J. D. Barrow, Κάτοπτρο.
  25. Τα τρία πρώτα λεπτά, S. Weinberg, Ειρμός.
  26. Βίαιο Σύμπαν, N. Calder, Εκδ. Χατζηνικολή.
  27. Σουπερνόβα, D. Leglu, Εκδ. Χατζηνικολή.
  28. Η ιστορία της Αστρονομίας, P Couderc, Δαίδαλος – Ζαχαρόπουλος (σειρά: Τι ξέρω).
  29. Πρώιμη ελληνική αστρονομία, D. R. Dicks, Δαίδαλος – Ζαχαρόπουλος.
  30. Το πληθωριστικό Σύμπαν, A. Guth, Γκοβόστης.
  31. Περί αστέρων και συμπάντων, Β. Ξανθόπουλος, ΠΕΚ.
  32. Το αθέατο σύμπαν, J. B. Field – E. J. Chaisson, ΠΕΚ.
  33. Η μεγάλη έκρηξη (τόμοι 2), J. Gribbin, Ωρόρα.
  34. Γένεσις, J. Gribbin, Ωρόρα.
  35. Ο θάνατος του Ήλιου, J. Gribbin, Ωρόρα.
  36. Το Σύμπαν, C. Sagan – I. Shklowski, Ωρόρα.
  37. Η ζωή στο Σύμπαν, C. Sagan – I. Shklowski, Ωρόρα.
  38. Ευφυής ζωή στο Σύμπαν, C. Sagan – I. Shklowski, Ωρόρα.
  39. Αστρονομία για όλους, Π. Ροβίθης, Ωρόρα.
  40. Οι κομήτες, Π. Ροβίθης, Ωρόρα.
  41. Παραδοσιακή κοσμολογία, Τ.Burckhardt, Πεμπτουσία.
  42. Κοσμικές διαδρομές, Χ.Γούδης, Εκδ. Τραυλός.
  43. Η ιστορία των αστερισμών, Χ. Τομπουλίδης, Λιβάνης.
  44. Στο κέντρο της απεραντοσύνης, Χ. Τομπουλίδης, Λιβάνης.
  45. Τα κοσμολογικά, Παλαιοπούλου, Δαρδανός.
  46. Φιλοσοφικές αναφορές στο σύμπαν, Δολαμίδης, Εκδ. Ζήτη.
  47. Η εξέλιξη του σύμπαντος, C.Ronan, Σίρρις.
  48. Και τ’άστρα πεθαίνουν…, K.Μακρής, Τασσόπουλος.
  49. Υπάρχει ζωή στο διάστημα;, A.Λαγκαδάς, Τασσόπουλος.
  50. Προσμονή μέσα στο άπειρο: Η κοσμική εξέλιξη, H.Reeves, Κέδρος.
  51. Επιστήμες της Γης και του Διαστήματος (τόμοι 16), Εκδοτική Αθηνών.
  52. Οι αστρονόμοι της αρχαίας Ελλάδας, E. Σπανδάγος, Αίθρα.
  53. Η γη και το σύμπαν, Αγγελίδη, Γουλανδρή.
  54. Αϊνστάιν 1905-Annus Mirabilis, (επιμ.) J.Stachel, Γκοβόστης.
  55. Μόνο έξι αριθμοί, M.Rees, Κάτοπτρο.
  56. Μαύρες τρύπες στο διάστημα, I.Asimov, Γλάρος.
  57. Το Σύμπαν, P.Couderc, Δαίδαλος (Σειρά: τι ξέρω).

Σκοπός

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές το μέγεθος του κόσμου μας
  • Να γνωρίσουν τον μικρόκοσμο, βιοτικό και αβιοτικό
  • Να εξερευνήσουν το διάστημα
  • Να συσχετίσουν, να συγκρίνουν και να προβληματιστούν για το πότε, το πώς και το γιατί
  • Να μάθουν τη χρήση των μικροσκοπίων και των τηλεσκοπίων

Υλικά που θα χρησιμοποιηθούν

  • Μικροσκόπια μονοφθάλμια και διοφθάλμια
  • Τηλεσκόπιο Skywatch 5.1′ Νευτώνιο
  • Ψηφιακή κάμερα μικροσκπίου και τηλεσκοπίου
  • Υπολογιστές και λογισμικό “The Sky6″ κλπ.
  • Ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές

Eρευνητικά ερωτήματα

  • Ποιό είναι το μικρότερο υλικό σώμα και ποιό το μεγαλύτερο στον κόσμο που ζούμε;
  • Με ποιόν τρόπο μπορούμε να τα παρατηρήσουμε;
  • Υπάρχουν συστήματα παρατήρησης για όλα τα αντικείμενα αυτά;
  • Πως δημιουργήθηκαν όλα αυτά;
  • Ισχύουν οι ίδιοι νόμοι για τον μακρόκοσμο που ισχύουν στο μικρόκοσμο;

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια




RSS Σχόλιων

Σχολιάστε